steun het goede doel Steun het goede doel Help needed
13-08-2011
Hoe richt u een stichting op?
Richt u zelf een stichting op?
Wilt u een bepaald doel sociaal of ideëel realiseren, zoals
natuurbehoud, hulp aan andere mensen of de verspreiding van cultuur? En
heeft u hiervoor een vermogen beschikbaar? Dan kunt u kiezen voor de
stichting als rechtsvorm.
U
richt een stichting op met een akte van de notaris. Hierin verklaart u
dat u de stichting in het leven roept en bepaalt u de statuten. U kunt
een stichting alleen oprichten (ook via uw testament) of samen met
anderen. Ook een rechtspersoon (zoals een bv) kan een stichting
oprichten. In de statuten staan onder meer:
de naam van de stichting, met het woord 'stichting' als deel van de naam;
het doel van de stichting;
hoe bestuurders benoemd en ontslagen worden;
de vestigingsplaats van de stichting;
waar het geld naartoe gaat als de stichting wordt opgeheven.
Meestal
staan er ook regels over de organisatie in de statuten. Als u de
statuten wilt wijzigen, dan heeft u ook een akte van de notaris nodig. U
moet uw stichting inschrijven in het Handelsregister van de KvK.
Organisatie stichting
Een
stichting heeft een bestuur, maar geen leden. Een stichting kan een
onderneming hebben. U moet de winst van de onderneming besteden aan het
doel. De bestuurders van een stichting zijn niet in loondienst, maar
kunnen wel een vergoeding ontvangen voor hun werkzaamheden. Ook kan
een stichting personeel in dienst nemen.
Aansprakelijkheid van bestuurders
Een
stichting is een rechtspersoon. Dit betekent dat de bestuurders in
principe niet aansprakelijk zijn voor de schulden. Er zijn wel
uitzonderingen op deze regel. Bestuurders zijn bijvoorbeeld wel
aansprakelijk bij wanbestuur, of als de stichting niet is ingeschreven
in het Handelsregister (zie hiervoor ook aansprakelijkheid bij de bv).
Stichting en belastingen
Een stichting met een onderneming betaalt vennootschapsbelasting .
Een onderneming is een organisatie van kapitaal en arbeid, die winst
probeert te maken door deel te nemen aan het economisch verkeer. Of de
stichting btw moet inhouden en afdragen aan de Belastingdienst, hangt af
van uw specifieke situatie. Vraag dit na bij een belastingdeskundige of
de Belastingdienst.
Vennootschapsbelasting
Bv's, nv's en coöperaties betalen
vennootschapsbelasting over de winst. Ook stichtingen en verenigingen
kunnen vennootschapsbelasting verschuldigd zijn, als zij een onderneming
drijven. De tarieven voor de vennootschapsbelasting zijn:
20% over de eerste 200.000,- van de winst;
25 % over de rest.
Meer informatie over de vennootschapsbelasting vindt u bij de Belastingdienst.
Stichting en sociale zekerheid
Als bestuurder bent u in principe niet in loondienst van de stichting en valt u dus niet onder de werknemersverzekeringen.
Een grote groep mensen valt in onze maatschappij buiten de boot. De
Tweede Mijl trekt zich het lot van deze mensen aan.
Drie keer per week staat de deur van het inloophuis in de Amsterdamse Jordaan voor dak- en
thuislozen
open. Drugs- en gokverslaafden, alcoholisten, dak- en thuislozen en eenzamen kunnen bij De Tweede Mijl terecht voor een kop koffie, een
warme hap, een luisterend oor en gezelligheid. Ook kunnen ze er douchen
en hun vuile kleding inruilen voor schone kleding. Op verzoek krijgen
gasten een voetenbadje met soda om hun stukgelopen voeten te laten
verzorgen. Voor de vrijwilligers heeft deze voetverzorging een diepe
betekenis, omdat Jezus de voeten waste van zijn volgelingen. Hij
schaamde zich niet om dit vieze werk te doen.
De drempel bij De Tweede Mijl is laag vanwege het vrijblijvende
karakter en de gelijkwaardige houding tussen gasten en vrijwilligers.
Iedereen kan binnenlopen, de tijd voor de gasten is onbeperkt. Gasten
dragen vrijwel allemaal een pijnlijk verleden met zich mee en zijn pas
in staat hulp te vragen als er een zekere vertrouwensbasis is.
Missie
De missie van de Tweede Mijl ligt in de Bijbelse opdracht tot
naastenliefde door het verlenen van directe en indirecte hulp in de
ruimste zin van het woord aan mensen in geestelijke, praktische en
sociaal/maatschappelijke nood via een laagdrempelige inloop en
activiteiten te ontplooien ter voorkoming dat mensen in dergelijke
probleemsituaties geraken.
Bij De Tweede Mijl willen we dak- en thuislozen meer bieden dan ze
van ons verwachten. In het inloophuis willen we een tweede mijl lopen
voor onze gasten.
Maaltijden
Bij
De Tweede Mijl ontvangen we onze bezoekers met eten en drinken. We
serveren koffie met lekkers, soep en limonade. Ook is voor alle gasten
brood. De vrijwilligers smeren dagelijks zon 40 broden met kaas,
hagelslag, gebakken eieren, warme worstjes of vleeswaren. Ook staat er
regelmatig fruit of een warme maaltijd op het menu. Veel van de
producten ontvangt De Tweede Mijl gratis van winkels en leveranciers.
Wassen en kleding
Op vrijdag bieden wij onze gasten de mogelijkheid om te douchen. Veel
dak- en thuislozen hebben hier grote behoefte aan. Voor het douchen
vragen we van de bezoekers een kleine vergoeding van 50 eurocent.
Naast de mogelijkheid om te douchen, kunnen mensen bij De Tweede Mijl
ook schone kleding krijgen. Veelal leveren bezoekers gedragen kleding
bij ons in, waarna zij compleet in het nieuw worden gestoken,
inclusief schoeisel. Voor onze gasten is het een zeer prettige ervaring
om er weer schoon en netjes bij te lopen.
Persoonlijke verzorging
Op woensdag komt er een kapper bij de Tweede Mijl. Bezoekers worden door hem onder handen genomen.
Veel daklozen lopen wat af in Amsterdam en door slechte zorg en
schoeisel ontstaan er problemen met hun voeten. Op alle (openings)dagen
kunnen onze gasten bij ons terecht voor een voetenbadje met soda en
verzorging van hun voeten.
Incidenteel zijn er twee pedicures beschikbaar. Zij dragen belangeloos zorg voor de specialistische voetverzorging.
Voor christenen heeft deze voetverzorging een diepe betekenis, omdat
Jezus de voeten waste van zijn volgelingen. Hij schaamde zich niet om
dit vieze werk te doen.
Begeleiding
Wat
onze bezoekers in hun leven op straat of in de eenzaamheid van hun
woonplek missen, proberen wij te geven: liefde, aandacht, warmte en
goede raad. In hun persoonlijke situatie moeten ze het vaak alleen doen.
De fysieke, mentale en geestelijke strijd is dan zeer groot. Binnen De
Tweede Mijl voelen de gasten zich dan ook vaak op hun gemak. De openheid
die er bij De Tweede Mijl is, kan dan leiden tot zeer goede en zinvolle
gesprekken. Een aantal van de vrijwilligers en de teamleider zijn
opgeleide hulpverleners. Vaak komen de bezoekers zelf met hulpvragen van
uiteenlopende aard. Wanneer we hen niet kunnen helpen, verwijzen we ze
door naar andere instanties.
Dagactiviteiten
Om
onze gasten met ernstige psychische problemen te kunnen helpen,
overleggen we wekelijks met een sociaal psychiatrisch verpleegkundige.
Ook de wijkagent komt wekelijks bij ons kijken hoe het gaat en is
vertrouwd met ons en de bezoekers.
Op maandag- en woensdagmiddag is er een straatschoonmaakproject. De
bezoekers maken onder begeleiding en met professionele middelen de
Willemsstraat en omgeving schoon. Ze ontvangen daarvoor 2,50 per
middag; deze vergoeding wordt betaald door de gemeente Amsterdam. De
bezoekers doen dit graag en de buurt stelt dit project zeer op prijs.
Iedere maandag- en woensdagmiddag bieden we onze bezoekers een kort
moment van bezinning. We willen hen aanzetten om over zichzelf en de zin
van hun leven na te denken. We dagen ze uit om keuzes te maken.
Organisatie
De
Tweede Mijl is een vrijwilligersorganisatie. Per 1 januari 2011 zijn er
maar liefst 118 enthousiaste vrijwilligers werkzaam bij de Tweede Mijl.
Voor elke openingsdag zijn er 2 teamleiders. De teamleiders (ook
vrijwlligers) worden aangestuurd door een coördinator die voor 16 uur
per week in dienst is van de Tweede Mijl.
De naam De Tweede Mijl verwijst naar een uitspraak van Jezus. Tijdens
de Romeinse bezetting van Israël, kon een Romeinse soldaat een
willekeurige Jood op straat aanspreken en hem dwingen een mijl zijn
bagage te dragen.
Jezus zei tegen zijn volgelingen daarover: Als iemand
u dwingt één mijl te gaan, ga er twee. (Mattheüs 5:41). Jezus vraagt
ons om meer te doen dan wat anderen van ons vragen.
Contactgegevens
De Tweede Mijl
Willemsstraat 39
1015 HW Amsterdam
t 020 6232828
e info@detweedemijl.nl
De Tweede Mijl is geopend op maandag, woensdag en vrijdag, van 11:00 tot 15:00 uur.
Contactpersoon is Dicky Bruins, coördinerend teamleider. Zij is te bereiken op telefoonnummer (06) 224 29 206 (ma-wo-vr) en via
info@detweedemijl.nl.
In Nederland zijn ca honderd en dertig voedselbanken actief. Eens
per week of om de week verstrekken ze samen aan ongeveer honderd en
twintigduizend huishoudens een voedselpakket.
Voedselbanken Nederland is de landelijke, overkoepelende organisatie
van alle voedselbanken, zowel regionaal als lokaal. Ons land is
opgedeeld in acht regios. Elke regio heeft een eigen distributiecentrum
(DC). De aangeboden goederen worden hier verzameld, opgeslagen en
verdeeld over de Lokale Voedselbanken in de betreffende regio. Per regio
varieert het aantal Lokale Voedselbanken van tien tot vijfendertig.
Voedselbanken Nederland heeft een coördinerende en
voorwaardenscheppende rol. Ze zet zich in voor een goede en eerlijke
verdeling van het beschikbare voedsel over de acht Regionale
Voedselbanken. Uitgangspunt is dat elke cliënt, waar hij of zij ook
woont in ons land, een zo gelijkwaardig mogelijk voedselpakket krijgt.
Ook opbrengsten van landelijke inzamelingen en (financiële) acties
worden eerlijk verdeeld over alle voedselbanken.
Voorkomen van verspilling De voedselbanken
hebben zowel op landelijk, regionaal als lokaal vlak goede afspraken met
meerdere bedrijven voedselproducenten en distributeurs die hun
overtollige producten beschikbaar stellen. De praktijk toont aan dat er
soms sprake is van overproductie. Ook voorraden goederen die uit de
handel worden genomen of producten die een nieuwe verpakking krijgen
zijn welkom bij de voedselbank. Hiermee wordt voorkomen dat dergelijk
overtollig voedsel wordt gestort/vernietigd.
Het laatste is voor de voedselbank van extra belang; tegengaan van
verspilling is namelijk onze belangrijkste doelstelling. Bovendien is er
sprake van een win-win situatie: de bedrijven besparen hierdoor immers
afvoer- en stortkosten terwijl het milieu ook nog eens minder wordt
belast via uitstoot van co2.
Voedselbanken Nederland is altijd geïnteresseerd in het aanbod van
kleine of grote partijen goed voedsel. Ook het houden van acties ten
bate van onze organisatie juichen wij toe. Over het opzetten van acties
in welke vorm dan ook, waarvan de baten ten goede komen aan de
voedselbank, adviseren wij graag.
Wij zijn door de Belastingdienst erkend als
Algemeen Nut Beoogde Instelling (ANBI). Dat houdt in dat uw gift onder
voorwaarde aftrekbaar is voor de inkomstenbelasting. Uw gift wordt dus
voor de volle 100% nuttig gebruikt door Voedselbanken Nederland.
Voedselbanken Nederland is een honderd procent vrijwilligersorganisatie.
Niemand krijgt één cent beloning voor zijn werk. Dat geldt zowel
landelijk, regionaal als lokaal. De door ons ontvangen ondersteuning
wordt gebruikt voor financiering van de operationele kosten. Ook uw
bijdrage als sponsor of donateur waarvoor wij u zeer erkentelijk zijn
komt dus volledig ten goede aan het werk en de doelstelling van de
voedselbank: hulp en ondersteuning van onze minderbedeelde medemens via
het verstrekken van voedselpakketten.
AANGESLOTEN VOEDSELBANKEN
Klik
in het landkaartje voor een overzicht van alle voedselbanken in
betreffende regio.
Voor
vragen of opmerkingen over deze website kunt u zich wenden tot de
afdeling PR & Communicatie van Voedselbanken Nederland via telefoon
06-51627035/06-18678558 of email: harrietimmerman@voedselbankennederland.nlDit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.
(webmaster)
· Snel · Voordelig · Discrete verzending . Erkende Artsen · Authentieke medicijnen · De grootste online -apotheek · Geen afspraak nodig · Vertrouwelijk en veilig · Geen wachtkamer · Bestel thuis of op het werk · korting op sommige kosten voor trouwe klanten!