zes EU-landen geven aanzet tot eengemaakt luchtruim
Tourism, an ever-changing sector
05-01-2011
Vorig jaar vielen er 828 doden bij vliegtuigongelukken
2010 was een slecht jaar voor de luchtvaartveiligheid: wereldwijd kwamen er 828 mensen om bij vliegtuigongevallen.
Uit een balans van het Britse bureau Ascend blijkt dat er vorig jaar 28 dodelijke vliegtuigrampen waren, een stijging met 22 procent. Daarbij kwamen 828 passagiers en bemanningsleden om, 13 procent meer dan de 731 slachtoffers in 2009. "In 2009 gebeurde één ongeluk per 1.5 miljoen vluchten, waarmee 2009 het beste jaar ooit was wat de veiligheid betreft. In 2010 betrof het daarentegen één ongeluk per 1.3 miljoen vluchten", luidt het. Het zwaarste vliegtuigdrama vorig jaar gebeurde met een Boeing 737 van Air India Express die crashte bij de landing bij de landing in het Indiase Mangalore. Daarbij vielen 158 doden. Andere vliegtuigdrama's waren de crash van een Airbus A321 van Airblue in Pakistan (152 doden), een A330 van Afriqiyah in Libië (103 doden) en een Boeing 737 van Ethiopian Airlines in Libanon (90 doden).
Ik snap niet dat er vorig jaar meer dodelijke slachtoffers waren bij een crash dan in 2009. De vliegtuigen worden toch steeds beter gemaakt? Vorig waren er 28 dodelijke vliegtuigrampen. Dat zijn er dus 28 te veel. Ik hoop dat er dit jaar geen zijn.
Vliegtuig van Ryanair botst met ree op luchthaven Eindhoven
Een vliegtuig van Ryanair is gisterenavond op Eindhoven Airport in botsing gekomen met een ree.
Het incident gebeurde rond 18.30 uur toen het vliegtuig opsteeg. Het toestel met 168 passagiers aan boord moest terugkeren naar de vertrekhal. Niemand raakte gewond. Na een verplichte inspectie werd 'minimale schade' aan het vliegtuig vastgesteld. De vlucht naar Dublin kon drie uur later alsnog doorgaan. "De ree heeft de confrontatie niet overleefd", aldus de woordvoerder van Eindhoven Airport. Het dier is waarschijnlijk over een hoog hek gesprongen. De 168 passagiers merkten nauwelijks iets van de botsing.
Ik vind het niet meer als normaal dat men een inspectie van het vliegtuig deed. Stel je voor dat ze dat niet hadden gedaan en er toch iets kapot was. Ik kan me ook niet inbeelden dat er ineens een ree op de startbaan staat.
Een week geleden werd Best Tours, de grootste onafhankelijke touroperator van ons land, failliet verklaard. Het bedrijf raakte onder meer in de problemen door de Ijslandse aswolk, de rellen in Thailand en de Mexicaanse griep.
Best Tours komt in handen van de Zwitserse touroperator Kuoni. De 35 werknemers van de failliete reisorganisator kunnen in de kantoren in Wemmel aan de slag blijven. De activiteiten worden voortgezet onder de naam Best Tours.
Kuoni houdt zich vooral bezig met verre reizen en bezit onder meer Koning Aap.
Ze bestaan voor iedere sector: classificatiesystemen met
sterren, punten en awards. Zo zijn er voor ambitieuze restauranthouders de
beroemde sterren van Michelin of de koksmutsen voor GaultMilau. Maar ook in de
toeristische sector bestaan er tal van ratings en onderverdelingen voor hotels,
campings en touroperators. Hotels worden opgedeeld in categorieën van 1, 2 tot
zelfs 7 sterren. Kwalitatieve touroperators onderscheiden zich met erkenningen,
labels en awards. Een beknopt overzicht.
Hotels: de criteria om een ster te krijgen verschillen van land tot land. Maar over
het algemeen zijn er een aantal richtlijnen waarmee de beoordelaars rekening
houden. In de Benelux gelden de volgende algemene regels:
·1 ster Een hotel met één ster heeft alle voorzieningen voor een basisverblijf.
Elke kamer heeft een raam en is uitgerust met een bed en bijhorend beddengoed.
Op de kamer moet ook minstens een tafel met een stoel, een kast, een wastafel
met warm en koud water en zeep aanwezig zijn. U zal in een éénsterrenhotel geen
grote suites of luxueuze faciliteiten aantreffen, maar functionele kamers met
alle noodzakelijke voorzieningen voor een comfortabele overnachting.
·2 sterren Hotels met twee sterren hebben, naast de basisvoorzieningen, ook meestal
nog wat extra faciliteiten zoals computers, gemeenschappelijke
ontspanningsruimtes en een dagelijkse schoonmaakservice. Daarnaast moet
tenminste in een derde van de hotelkamers eigen sanitair aanwezig zijn en
moeten de uitbaters hun gasten kunnen ontvangen aan een bemande receptie.
·3 sterren Een driesterrenhotel heeft minstens dezelfde voorzieningen, maar
beantwoordt daarbovenop nog aan een aantal bijkomende eisen. Zo moet iedere
kamer eigen sanitair, douche-arktikelen, radio, telefoon en schoenpoetsmiddelen
hebben. Een televisie is niet verplicht, maar moet wel op aanvraag beschikbaar
zijn.
·4 sterren Vanaf 4 sterren spreken we van een luxehotel. Iedere kamer heeft eigen
zetels en een schrijftafel. Er zijn kranten verkrijgbaar en er is een safe bij
de receptie. Er is roomservice aanwezig in het hotel en in de meeste
viersterrenhotels zijn er ook een heel aantel extra luxevoorzieningen. Denk
maar aan een zwembad, een sauna, een fitness of een wellnesscentrum.
·5 sterren Vijfsterrenhotels zijn van alle mogelijke luxe voorzien. In iedere kamer is
er minstens een airco, een kluis en een minibar aanwezig. Er is 24 uur op 24
roomservice beschikbaar, en het hotelpersoneel staat permanent klaar om u op uw
wenken te bedienen. Vijfsterrenhotels hebben een parkeer en taxiservice, een
à-la-carterestaurant, een kapper, een wassalon en alle mogelijke
ontspanningsfaciliteiten.
Touroperators: Maar de kwaliteit van uw vakantie hangt uiteraard niet alleen af van de
kwaliteit van uw verblijfplaats. Ook de organisatie van uw reis moet aan
bepaalde kwaliteitsnormen beantwoorden. Daarom werden er ook voor touroperators
labels en awards in het leven geroepen.
·ABTO-kwaliteitslabel ABTO is de Association of the Belgian Touroperators. Zij verdedigen de
belangen van deBelgische Touroperators, maar brengen zelf ook een
kwaliteitslabel uit waaraan u een erkende reisorganisator kan herkennen. Het
ABTO-kwaliteitslogo vindt u terug in de brochures van de reisorganisaties. Om
met een gerust hart op reis te vertrekken, kiest u dus best een erkende
ABTO-touroperator.
·Garantiefonds
Reizen Als u een reis boekt bij een touroperator die aangesloten is bij het
Garantiefonds Reizen, bent u verzekerd tegen hun financieel onvermogen. Dat
wil zeggen dat het geld dat u aan zo een reisagent betaalt, in veilige handen
is. Indien de touroperator failliet zou gaan, bent u uw geld dus niet kwijt.
Bovendien krijgt u in zo een geval bijstand en zorgt het garantiefonds ervoor
dat u uw reis zonder problemen kan verderdzetten.
·Prijzen
en awards In de toeristische sector wordt ook regelmatig gewerkt met prijzen of
awards. Zo kunnen organisatoren erkenning verdienen als ze een uitzonderlijk
goede service kunnen bieden aan hun klanten. Zo is Aussie Tours vorige maand
nog uitgeroepen tot Best Overal Touroperator to Australie voor de hele
Benelux. Ze wonnen de Qantas Iron Boomerang Award 2010 en krijgen zo een
erkenning voor hun dienstverlening aan Europeanen die naar Australië willen
reizen.
Ik vind het heel goed
dat dit artikel bestaat. Zo zijn de mensen meer op de hoogte over hun rechten
en plichten als ze een reis boeken. Ik vind wel dat de criteria om een ster te
verkrijgen in alle landen hetzelfde moet zijn. Voor veel mensen is het
verwarrend dat een 3 sterrenhotel in België als een beetje luxe is, maar als je
dan naar een 3 sterrenhotel in Egypte gaat dan besef je toch dat dat hotel niet
aan dezelfde criteria voldoet. Een uniforme regelgeving zou perfect zijn. Het
is goed dat er een ABTO-kwaliteitslabel bestaat. Zo kunnen goede en kwaliteitsvolle
TOs zich onderscheiden van de minder betrouwbare TOs.
Er zijn in het totaal zes kandidaten opgedoken voor de overname van de failliete touroperator Best Tours. Dat zegt curator Joris-Jan De Smet. De overname van moet voor het einde van de week afgerond zijn, want het personeel van Best Tours staat maar tot eind december onder contract.
In Moskou heerst er chaos op de internationale luchthavens Domodevo en Sjeremetjevo. Zo een 20.000 passagiers zitten er geblokkeerd omdat hun vlucht is geannuleerd door de ijsregen in de Russische hoofdstad.
Het parket van Moskou stelt een onderzoek in naar de oorzaken van de enorme vertragingen op Domodevo en Sjeremetjevo. Onderzoekers van het gerecht onderzoeken de rechten van de geblokkeerde passagiers ter plaatse.
Door de ijsregen in Moskou zijn honderden vluchten afgelast of vertraagd. Op de luchthaven van Domodevo is de elektriciteit uitgevallen, was er een gebrek aan verluchting en was er een gebrek aan water in de toiletten van de luchthaven. "Veel mensen zitten aan de rand van een zenuwcrisis", zegt een woordvoerder van het parket. Volgens een woordvoerder van Domodevo is de stroomvoorziening op de luchthaven inmiddels hersteld.
Op de luchthaven van Sjeremetjevo hebben boze gestrande reizigers de paspoortcontrole bestormd. Velen wachtten al meer dan een etmaal op hun vlucht en namen het niet dat ze geen informatie kregen. Ook zouden ze geen slaapplaatsen of maaltijdbonnen hebben gekregen.
Domodevo en Sjeremetjevo zijn de belangrijkste luchthavens van Moskou. Vorig jaar verwerkten ze respectievelijk 19 en 15 miljoen passagiers.
Ik vind niet dat je gewelddadig moet worden als je vlucht afgelast wordt. Men doet dat alleen maar voor je eigen veiligheid. Als ik kon kiezen tussen een geannuleerde vlucht of dood gaan door een crash. Ik zou het wel weten.
Global Golf GPS is een toonaangevende aanbieder in Azië van WiFi
golfbaan management systemen. De Banyan Golf Club, dat werd benoemd tot Beste
nieuwe golfbaan in Azië-Pacific 2009-2010 zal het nieuwe state-of-the-art
Inforemer Golf Management Systeem op hun 18-hole golfbaan installeren.
Stacey Walton, General Manager bij de Banyan Golf Club
verklaarde: Niet alleen zal het GPS systeem de golfervaring van onze gasten
verbeteren, ook de commerciële waarde voor de ontwikkeling van het Resort is
van belang. Het systeem werd al geïnstalleerd op enkele andere van de beste
golfbanen in Azië, dus het versterkt ook ons merk. Ik ben ervan overtuigt dat het
ons veel exposure zal opleveren.
De Banyan Golf Club beschikt al over uitstekende caddies en
hoopt met de installatie van het GPS systeem de service naar een nieuw niveau
te tillen. Het GPS systeem is tevens uitgerust met informatie over de baan,
maar er zit ook een mogelijkheid op om hapjes en drankjes te bestellen, een
noodoproep en een live scoring board in de toernooi module.
Ik vind het wel een goede uitvinding. Maar ik stel me wel een paar vragen bij deze uitvinding:
1) men moet zo een systeem toch kunnen betalen, gaat het dan niet onbetaalbaar worden om er te kunnen golfen?
2) Het systeem bevat informatie over de baan, is het niet beter dat iemand gewoon zegt hoe de baan in elkaar zit. In plaats van op een schermpje te kijken?
Als het aan de Lonely Planet ligt, gaan we in 2011 in groten getale naar Albanië. Reisexperts van de beroemde uitgever van reisgidsen hebben het Balkanland verkozen tot meest veelbelovende bestemming voor het nieuwe jaar.
"Albanië zal niet langer een uitzonderlijke reisbestemming zijn", zo luidt de conclusie van het team achter Lonely Planet, waaronder oprichter Tony Wheeler. "Sinds backpackers het land begonnen te bezoeken in de jaren 90, is het het best bewaarde geheim van de Balkan."
De lancering van de campagne 'A New Mediterranean Love' door het nationaal bureau voor toerisme moet hier verandering in brengen. In een filmpje op youtube laat Albanië zien wat ze in huis heeft: azuurblauwe stranden, cultureel erfgoed, een bloeiend nachtleven en onbedorven natuur.
Butrint
Albanië ligt aan de Adriatische en Ionische Zee, ingeklemd tussen Griekenland, Kosovo, Montenegro en Macedonië. Een van de trekpleisters is het zuidelijk gelegen Butrint, een een belangrijke archeologische plaats met monumenten uit de Griekse, Romeinse, Byzantijnse en Venetiaanse tijd.
Naast historische steden zijn de ongerepte kustlijn en ruige berggebieden in trek bij reizigers. De toeristische sector staat echter nog in de kinderschoenen, en vooralsnog zijn het voornamelijk mensen uit de regio die Albanië bezoeken.
Dictatuur
Tot 1985 ging het Balkanland gebukt onder het medogenloze bewind van de communistische dictator Enver Hoxha. Na diens dood kende Albanië nog een lange periode van instabiliteit, wat haar imago wat betreft toerisme lang geen goed heeft gedaan.
Albanië is ongeveer zo groot als België en daarom gemakkelijk te bereizen vanuit hoofdatd Tirana, waar zich de internationale luchthaven bevindt.
Aan de kust heerst een kustklimaat met warme zomers en milde winters, terwijl het in het bergachtige binnenland in de winter zeer koud kan worden.
Brazilië en Kaapverdië staan op respectievelijk nummer twee en drie van de Lonely Planet top 10.
Ik zie in ieder geval potentieel in deze bestemming
De Israëlische toeristenindustrie heeft een recordjaar achter de rug. Volgens voorlopige berekeningen bezochten dit jaar 3,45 miljoen toeristen het land, veertien procent meer dan in het oude recordjaar 2008. Vorig jaar was het toerisme in Israël net als in veel andere landen door de wereldwijde economische en financiële crisis sterk teruggelopen.
De meeste bezoekers waren afkomstig uit de Verenigde Staten, Rusland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Duitsland. Meer dan twee derde waren christenen en 23 procent joden.
Ik denk dat dit aantal in 2011 alleen nog maar gaat stijgen
Op Zaventem loopt het vliegverkeer compleet in de war. Er kan geen enkel vliegtuig meer landen. Bovendien zijn een tiental vluchten geannuleerd en alle andere vertrekkende vluchten hebben ernstige vertraging. Ook de andere luchthavens in het land hebben problemen.
Momenteel wordt op de luchthaven van Brussels Airport in Zaventem voorrang gegeven aan opstijgende vluchten, waardoor er geen vliegtuigen kunnen landen. Die situatie duurt nog zeker tot 16 uur vanmiddag.
"Alle landings- en startbanen zijn open, maar het is technisch heel moeilijk om ze telkens gebruiksklaar te maken. Het laden en lossen verloopt uiterst moeizaam. Er wordt met man en macht gewerkt om het aantal vertrekkende vliegtuigen per uur te kunnen opdrijven", zegt Jan Van der Cruysse van Brussels Airport.
Eenmaal meer vliegtuigen kunnen vertrekken, kan het landende verkeer ook weer genormaliseerd worden. Voorlopig worden de vluchten met bestemming Brussels Airport omgeleid, bijvoorbeeld naar de luchthaven van Oostende.
Door de start van de kerstvakantie is het bovendien extra druk op de luchthaven. Die verwacht de komende kerstnacht honderden gestrande reizigers als gevolg van de vliegproblemen. Daarom worden intussen samen met het Rode Kruis regelingen getroffen om de mensen te kunnen laten overnachten. De hotels in de buurt zitten overvol, dus daar kan geen beroep op worden gedaan.
Ook problemen op andere luchthavens
De luchthaven van Charleroi is vanmorgen om 6.30 uur terug opengegaan. "De luchthaven is terug open, maar dat wil niet zeggen dat alle vluchten kunnen doorgaan. We raden de reizigers aan om zich te wenden tot de website van de luchthaven vooraleer te vertrekken", aldus een woordvoerder.
De luchthaven was sinds gisteravond gesloten door nieuwe hevige sneeuwval. De banen konden niet sneeuwvrij gemaakt worden. Tweeduizend passagiers waren gestrand. Een deel kon op hotel, de rest moest overnachten in de luchthaven.
Ook de luchthaven van Luik is weer volledig open sinds 6 uur vamorgen, na een nacht van gedeeltelijke sluiting. De luchthaven heeft 5 afgeleide Ryanairtoestellen opgevangen, waarna de passagiers naar Charleroi werden gebracht. Alle commerciële vluchten werden verzekerd, zij het met vertragingen.
Je moet het maar meemaken. Kerstavond vieren op de luchthaven. Plezant is anders.
Door de zware sneeuwval zijn gisterenavond een 60-tal vluchten geschrapt op de Parijse luchthaven Charles de Gaulle. Duizenden passagiers hebben de nacht doorgebracht op de luchthaven.
De Civiele Bescherming heeft tientallen bedden geïnstalleerd.
De Franse minister van Transport Nathalie Kosciusko-Morizet verwacht dat de problemen vandaag aanhouden. Zeker tot na de middag zal één op de twee vluchten niet vertrekken.
De luchthaven van Roissy-Charles de Gaulle is de grootste en de op twee na drukste van Europa.
Ik zou het niet graag aan de hand hebben. Als je nu op vakantie vertrekt zit je met de schrik of je wel op tijd op de luchthaven kan geraken en op je vakantiebestemming.
Friese hotels worden overstelpt met aanvragen sinds de Elfstedentocht is losgebroken. Zodra de vorst zich voor langere tijd aandient, speculeert schaatsgek Nederland over 'de tocht der tochten'.
Op dit moment is het nog maar zeer de vraag of de Elfstedentocht binnenkort verreden kan worden. Gisteren voorspelde de directeur van Meteoconsult dat het volgende week al zo ver zou kunnen zijn, tenminste wanneer de sneeuw op het ijs verwijderd wordt. De nuchtere voorzitter van de Vereniging de Friesche Elfsteden temperde het enthousiasme: "Het ijs op de de route is bijlange nog niet sterk genoeg".
De provincie Friesland breidt vandaag alvast het vaarverbod uit om de aangroei van het ijs te stimuleren. "Het vaarverbod komt er voor het schaatsplezier in algemene zin en niet met het oog op een eventuele Elfstedentocht, want daar is nog geen sprake van", aldus de woordvoerdster.
Touroperator Best Tours gaat vandaag het faillissement aanvragen. De 5.600 reizigers kunnen rekenen op het Garantiefonds Reizen.
Best Tours is de grootste onafhankelijke touroperator in verre reizen. Vandaag wordt bij de Brusselse rechtbank van koophandel het faillissement aangevraagd. "Het geld is op", aldus de woordvoerder. "Het gaat om een opeenstapeling van moeilijkheden. De sector heeft het al twee jaar hard te verduren, en de markt herstelt niet zo snel als gehoopt. Daarbij kwamen de problemen met de aswolk, de problemen in Thailand en de Mexicaanse griep". In totaal zijn 5.600 reizigers betrokken. Het gaat om reizigers die op vakantie zijn, op vakantie gaan vertrekken of die een voorschot hebben betaald voor een latere reis. "Die mensen worden niet in de kou gelaten. Het garantiefonds reizen zorgt voor de verderzetting van de reizen. Alle reizen zullen worden uitgevoerd", verzekert men bij de touroperator. Het zou de bedoeling zijn om via een overnameprocedure de activiteiten voort te zetten. Bij het familiebedrijf werken 35 mensen op het hoofdkantoor.
Luchtvaartmaatschappij Ryanair denkt er aan om zich te vestigen in Luik. Reden is een extra taks in Duitsland.
Alle passagiersvluchten die in Duitsland vertrekken, worden vanaf 1 januari extra belast met een milieutaks. In Groot-Brittannië is de milieutaks al sinds 1 november van kracht.
Door die extra kost zal Ryanair zijn Duits aanbod met meer dan de helft verminderen. Daardoor komen 3.000 jobs op de helling te staan. De maatschappij vliegt in Duitsland op Berlijn, Dusseldorf en Frankfurt en is goed voor 3 miljoen passagiers.
Het bedrijf zou de Duitse capaciteit wel eens kunnen verhuizen naar Luik (Bierset). Luik ligt dicht bij de Duitse grens en zoekt al jaren om zijn cargoactiviteiten aan te vullen met het passagiersvervoer. Bovendien is Charleroi, waar Ryanair al landt en opstijgt, overzadigd.
De strenge inzet van de winter mist zijn effect niet. De twee grootste touroperators van het land Jetair en Thomas Cook, zien een stijging tot 20 procent in het aantal boekingen naar zonnige bestemmingen.
De populairste bestemming is Spanje, en dan vooral de Canarische Eilanden. Op de tweede plaats komt Egypte, gevolgd door Tunesië, de Dominicaanse Republiek en de Kaapverdische Eilanden. Bij Thomas Cook wordt de top vijf gevormd door Egypte, Spanje, Marokko, Tunesië en Turkije.
Ook skivakanties blijken populair deze kerstvakantie. Thomas Cook ziet een toename van 5 tot 10 procent ten opzichte van vorig jaar en bij Jetair is zelfs sprake van meer dan 20 procent. "De tweede week van de kerstvakantie valt dit jaar niet samen met de schoolvakantie in Frankrijk", licht Hans Vanhaelemeesch van Jetair toe. "Daardoor is het rustiger in de Alpen en konden we veel betere prijzen bedingen. Skiën in de tweede week van de vakantie is tot de helft goedkoper."
Als ik geen examens na de vakantie zou hebben, zou ik zo een weekje zon ook wel zien zitten. Ik snap niet waarom er zoveel mensen op wintervakantie willen gaan. Met het weer van tegenwoordig moet je niet ver gaan om sneeuw te kunnen zien.
Venetië wil een dagtaks van 1 euro voor toeristen kunnen invoeren om de wankele financiën van de Noord-Italiaanse stad te ondersteunen. "Ik geloof dat voor Venetië de tijd is aangebroken om te beslissen over haar financiën", zei burgemeester Giorgio Orsoni, lid van de linkse Democratische Partij.
Hij pikt daarmee in op een opening van premier Silvio Berlusconi, een politieke opponent. Tijdens een tv-uitzending had Berlusconi gisteravond geopperd dat de invoering van een toeristentaks van 1 euro per dag "volkomen logisch" zou zijn in de toeristische trekpleisters Firenze en Venetië. Venetië krijgt jaarlijks een kleine 20 miljoen toeristen over de vloer.
Als je de rekensom maakt 20 miljoen toeristen per jaar X 1 euro dagtaks = 20 miljoen euro inkomsten. Ik denk wel dat ze met zo veel geld de wankele financiën van Venetië kunnen ondersteunen. Of net niet? Want zo een taks kan mensen afschrikken waardoor ze minder snel Venetië zullen kiezen om te bezoeken. Want vb. ouders met 3 kinderen moeten al ineens 5 euro dagtaks betalen zonder dat ze ter plaatse iets gedronken hebben ofzo. Ik heb al van verblijftaks gehoord, maar van dagtaks heb ik nog nooit gehoord.
De Spaanse koning Juan Carlos en koningin Sofia hebben een nieuwe hogesnelheidslijn geopend. Die verbindt de hoofdstad Madrid met Valencia. Spanje wordt nu inzake dichtheid aan hogesnelheidstreinen alleen nog overtroffen door China. De nieuwe lijn is zowat 400 kilometer lang en kostte ongeveer 6.6 miljard euro. Met de nieuwe hogesnelheidslijn neemt het traject van Madrid naar de Middellandse Zee nog slechts 95 minuten in beslag. Tot nog toe was dat 3 uur en 25 minuten. De treinen rijden 15 keer per dag en halen een topsnelheid van 330km/uur.
Er zullen in de zomervakantie veel mensen naar Spanje trekken om deze hogesnelheidslijn eens uit te testen. Ik vind het een heel goed initiatief.
Istrië is door Best in
Travel 2011, een speciale editie van de prestigieuze gids Lonely Planet,
verkozen tot de nummer twee van de tien meest gewilde bestemmingen in 2011.
Lonely Planet is dé gids die vertrouwd wordt door ontelbare toeristen
wereldwijd gedurende hun reis. De filosofie van deze gids is: Het enige wat je
nog moet doen is beslissen om te gaan en het moeilijkste gedeelte is voorbij.
Dus ga! Best in Travel, de speciale editie van Lonely Planet, is een editie
met daarin tien landen, tien regios en tien steden die zeker de moeite waard
zijn om eens te bezoeken.
Volgens de woordvoerder van Lonely Planet werd bij het samenstellen van deze
lijst voor 2011 nadrukkelijk gekeken naar nieuwe ontdekkingen. Juist tussen de
minder bekende bestemmingen boekte Istrië groot succes met deze tweede plaats,
direct na de Sinaï in Egypte. Het artikel beschrijft Istrië als een hartvormig
schiereiland met een blauwe en een groene regio. De blauwe regio strekt zich
uit langs de kust en is een ideale mix van cultuur erfgoed en mooie kustlijn.
Het groene Istrië wordt door Lonely Planet vergeleken met het Italiaanse
Toscane, met de groene heuvels en valleien, middeleeuwse stadjes en een
fantastisch gastronomisch aanbod. Het verschil is dat Istrië minder grote
aantallen toeristen, lagere prijzen en een wat meer authentieke sfeer heeft. In
de zomermaanden is het goed vertoeven aan de kust van Istrië, maar ook de
binnenlanden van deze regio zijn erg indrukwekkend. Als bezienswaardigheden
worden geroemd het amfitheater in Pula, de Eufrasius basiliek in Porec, het
Motovun filmvestival en Rovinj. Daarnaast worden Brijuni en Ucka genoemd als
mooie natuurreservaten om te bezoeken.
De ernstige verstoringen van het luchtverkeer zijn "onaanvaardbaar" en "mogen niet meer gebeuren". Zo heeft EU-commissaris voor Transport Siim Kallas gereageerd op de chaos die de hevige sneeuwval heeft veroorzaakt op de West- Europese luchthavens.
De commissaris
heeft scherpe kritiek op het beleid van de luchthavens die niet in staat bleken
om het winterweer het hoofd te bieden. Volgens Kallas, een Est, zijn de luchthavens
en de grondafhandeling "een zwakke schakel" in de transportketting.
Kallas meent
dan ook dat de luchthavens en de afhandelaars zich ernstiger moeten
voorbereiden op extreme weersomstandigheden. "We hebben gezien dat sneeuw
in West-Europa de voorbije jaren geen uitzondering meer is", zei hij. Een
betere voorbereiding is volgens hem dan ook geen bijkomstigheid, maar een
noodzaak.
"Er moet beter
gepland worden en de noodzakelijke investeringen moeten gebeuren, vooral
vanwege de luchthavens", zo stelde de commissaris. De luchthavens in
Noord-Europa bewijzen dat sneeuw en ijs niet noodzakelijk het vliegverkeer
hoeven stil te leggen, stelt hij.
De eurocommissaris
wil eerst verifiëren of de luchthavens en de afhandelaars de situatie zelf
kunnen verbeteren. Zoniet wil hij de invoering van bindende Europese normen
over een minimale dienstverlening op luchthavens overwegen.
Intussen houden de vliegproblemen aan
Vooral in
Duitsland, de Alpenlanden en het Verenigd Koninkrijk zijn er nog problemen met
het luchtverkeer. Op de luchthaven van Frankfurt, in Duitsland, kon er deze
morgen een viertal uur niet meer geland of opgestegen worden wegens hevige
sneeuwval. Intussen is de luchthaven weer operationeel.
De luchthaven van
Heathrow, in Londen, vliegt nog steeds op halve kracht en ook in onder meer
Parijs en Dublin zijn er problemen. De afgelopen dagen zijn duizenden reizigers
gestrand door afgelaste vluchten.
Ik neem aan dat er heel wat problemen en vertragingen kunnen opduiken bij zo een sneeuwval. Maar ik denk niet dat men door nog meer maatregelen te nemen deze problemen kan voorkomen. Als het blijft sneeuwen kan men toch onmogelijk de startbaan of landingsbaan sneeuwvrij houden. En ik denk dat de veiligheid van de mens nog altijd voor gaat dan op tijd op je bestemming te zijn.
Jordanië is deze winter volop in opmars. Niet verwonderlijk,
want je kan er zon, strand en wereldwonderen met elkaar combineren. Op vier
uurtjes vliegen vanuit Brussel kan je al genieten van een zacht klimaat,
luieren aan een van de zandstranden of in de voetsporen treden van Lawrence of
Arabia. Met deze tips haal je het maximum uit een week veelzijdig Jordanië:
Zelfs verstokte zonnekloppers moeten tijdens hun verblijf
één keer uit hun luie stoel komen voor de fascinerende site van Petra. Sinds de
2.000 jaar oude roze rotsstad van de Nabateeërs in 2007 tot wereldwonder werd
uitgeroepen, is Petra een van de meest bezochte sites van het Midden-Oosten.
Eerder had de beroemde scène uit de eerste Indiana Jones-film al de nieuwsgierigheid
gewekt, maar je moet het toch gezien hebben om het te geloven. Petra beperkt
zich immers niet tot die ene reusachtige uit de rotsen gehouwen gevel van de
Schatkamer, 28 bij 40 meter groot, maar telt in totaal 850 magnifieke
bouwwerken, facades, altaren, nissen en andere bouwsels. De site is 25
vierkante kilometer groot en je kan er makkelijk een dag ronddwalen, zonder je
een moment te vervelen. Geef je ogen goed de kost, want de rotsen zorgen voor
een onwaarschijnlijk spektakel van vormen en kleuren. In de winter kan het er
s morgens en s avonds kil zijn, maar overdag schijnt meestal de zon.
Voor avontuur moet je naar de woestijn van Wadi Rum. Na
amper een uurtje vanuit Aqaba rij je met een 4 x4 rond in de 720 vierkante
kilometer grote vallei met rotswanden die tot 1.700 meter hoog reiken. De jeep
is de snelste manier om Wadi Rum te ontdekken, maar er worden ook één -of
meerdaagse trekkings per kameel, te paard, te voet of per fiets georganiseerd.
Je kan ook gaan klimmen in Wadi Rum. Alles gebeurt onder begeleiding van
ervaren gidsen en chauffeurs. In Wadi Rum moet je swinters rekening houden met
korte dagen en frisse avonden. Onvergetelijk zijn hoe dan ook de
zonsondergangen en de ontvangst bij de bedoeïenen.
Wil je cultuur opsnuiven, schrijf je dan in voor een
begeleide groepsreis met een gespcialiseerde touroperator. Specialis is onder
meer 7Plus, dat deelnemers in acht dagen de hele geschiedenis van Jordanië
voorschotelt. Hoogtepunten zijn naast Petra en Wadi Rum:
- de Dode Zee
- de hoofdstad Amman
- de Neboberg
- .
Heb je het minder op groepsreizen begrepen, dan kan je nog
altijd een rondreis boeken met privéchauffeur, zoals bij Pegase.
De grootste spa van het Midden-Oosten vind je in Jordanië,
in het Kempinski Hotel Ishtar Dead Sea (*****). Tienduizend vierkante meter
ontspanning, met twintig behandelingskamers, hamam, een watsu-pool, twee
Dodezeebaden, in en outdoor relaxatieruimtes, een haarstudio en 28 suites.
Maar mis ook het ritueel niet van het kuren in de Dode Zee zelf: je insmeren met
mineraalrijke modder en ronddoberen in het zoute water.
Ik ben toch al overtuigd om er eens op vakantie te gaan om de site van Petra te bezoeken en zo een dodezeebad uit te proberen.
November 2010
Taalbat in Luik (Haute Ecole Charlemagne) van 29 november t.e.m. 3 december.
December
8 & 9 december BTE expo in Brussel. Met als onderwerp 'Tour en Taxis'
Over mijzelf
Ik ben Laura Hulsmans, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Laura.
Ik ben een vrouw en woon in Houthalen (België) en mijn beroep is Student Toerisme -en Recreatiemanagement in Xios Hogeschool Limburg.
Ik ben geboren op 21/01/1989 en ben nu dus 36 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: reizen, shoppen, alles over toerisme ontdekken, ....
Hallo iedereen,
Ik ben een laatstejaarsstudent en ik heb deze blog gemaakt naar aanleiding van het vak 'Actua' dat ik