zes EU-landen geven aanzet tot eengemaakt luchtruim
Tourism, an ever-changing sector
24-12-2010
Sneeuwchaos op luchthaven van Zaventem
Op Zaventem loopt het vliegverkeer compleet in de war. Er kan geen enkel vliegtuig meer landen. Bovendien zijn een tiental vluchten geannuleerd en alle andere vertrekkende vluchten hebben ernstige vertraging. Ook de andere luchthavens in het land hebben problemen.
Momenteel wordt op de luchthaven van Brussels Airport in Zaventem voorrang gegeven aan opstijgende vluchten, waardoor er geen vliegtuigen kunnen landen. Die situatie duurt nog zeker tot 16 uur vanmiddag.
"Alle landings- en startbanen zijn open, maar het is technisch heel moeilijk om ze telkens gebruiksklaar te maken. Het laden en lossen verloopt uiterst moeizaam. Er wordt met man en macht gewerkt om het aantal vertrekkende vliegtuigen per uur te kunnen opdrijven", zegt Jan Van der Cruysse van Brussels Airport.
Eenmaal meer vliegtuigen kunnen vertrekken, kan het landende verkeer ook weer genormaliseerd worden. Voorlopig worden de vluchten met bestemming Brussels Airport omgeleid, bijvoorbeeld naar de luchthaven van Oostende.
Door de start van de kerstvakantie is het bovendien extra druk op de luchthaven. Die verwacht de komende kerstnacht honderden gestrande reizigers als gevolg van de vliegproblemen. Daarom worden intussen samen met het Rode Kruis regelingen getroffen om de mensen te kunnen laten overnachten. De hotels in de buurt zitten overvol, dus daar kan geen beroep op worden gedaan.
Ook problemen op andere luchthavens
De luchthaven van Charleroi is vanmorgen om 6.30 uur terug opengegaan. "De luchthaven is terug open, maar dat wil niet zeggen dat alle vluchten kunnen doorgaan. We raden de reizigers aan om zich te wenden tot de website van de luchthaven vooraleer te vertrekken", aldus een woordvoerder.
De luchthaven was sinds gisteravond gesloten door nieuwe hevige sneeuwval. De banen konden niet sneeuwvrij gemaakt worden. Tweeduizend passagiers waren gestrand. Een deel kon op hotel, de rest moest overnachten in de luchthaven.
Ook de luchthaven van Luik is weer volledig open sinds 6 uur vamorgen, na een nacht van gedeeltelijke sluiting. De luchthaven heeft 5 afgeleide Ryanairtoestellen opgevangen, waarna de passagiers naar Charleroi werden gebracht. Alle commerciële vluchten werden verzekerd, zij het met vertragingen.
Je moet het maar meemaken. Kerstavond vieren op de luchthaven. Plezant is anders.
Door de zware sneeuwval zijn gisterenavond een 60-tal vluchten geschrapt op de Parijse luchthaven Charles de Gaulle. Duizenden passagiers hebben de nacht doorgebracht op de luchthaven.
De Civiele Bescherming heeft tientallen bedden geïnstalleerd.
De Franse minister van Transport Nathalie Kosciusko-Morizet verwacht dat de problemen vandaag aanhouden. Zeker tot na de middag zal één op de twee vluchten niet vertrekken.
De luchthaven van Roissy-Charles de Gaulle is de grootste en de op twee na drukste van Europa.
Ik zou het niet graag aan de hand hebben. Als je nu op vakantie vertrekt zit je met de schrik of je wel op tijd op de luchthaven kan geraken en op je vakantiebestemming.
Friese hotels worden overstelpt met aanvragen sinds de Elfstedentocht is losgebroken. Zodra de vorst zich voor langere tijd aandient, speculeert schaatsgek Nederland over 'de tocht der tochten'.
Op dit moment is het nog maar zeer de vraag of de Elfstedentocht binnenkort verreden kan worden. Gisteren voorspelde de directeur van Meteoconsult dat het volgende week al zo ver zou kunnen zijn, tenminste wanneer de sneeuw op het ijs verwijderd wordt. De nuchtere voorzitter van de Vereniging de Friesche Elfsteden temperde het enthousiasme: "Het ijs op de de route is bijlange nog niet sterk genoeg".
De provincie Friesland breidt vandaag alvast het vaarverbod uit om de aangroei van het ijs te stimuleren. "Het vaarverbod komt er voor het schaatsplezier in algemene zin en niet met het oog op een eventuele Elfstedentocht, want daar is nog geen sprake van", aldus de woordvoerdster.
Touroperator Best Tours gaat vandaag het faillissement aanvragen. De 5.600 reizigers kunnen rekenen op het Garantiefonds Reizen.
Best Tours is de grootste onafhankelijke touroperator in verre reizen. Vandaag wordt bij de Brusselse rechtbank van koophandel het faillissement aangevraagd. "Het geld is op", aldus de woordvoerder. "Het gaat om een opeenstapeling van moeilijkheden. De sector heeft het al twee jaar hard te verduren, en de markt herstelt niet zo snel als gehoopt. Daarbij kwamen de problemen met de aswolk, de problemen in Thailand en de Mexicaanse griep". In totaal zijn 5.600 reizigers betrokken. Het gaat om reizigers die op vakantie zijn, op vakantie gaan vertrekken of die een voorschot hebben betaald voor een latere reis. "Die mensen worden niet in de kou gelaten. Het garantiefonds reizen zorgt voor de verderzetting van de reizen. Alle reizen zullen worden uitgevoerd", verzekert men bij de touroperator. Het zou de bedoeling zijn om via een overnameprocedure de activiteiten voort te zetten. Bij het familiebedrijf werken 35 mensen op het hoofdkantoor.
Luchtvaartmaatschappij Ryanair denkt er aan om zich te vestigen in Luik. Reden is een extra taks in Duitsland.
Alle passagiersvluchten die in Duitsland vertrekken, worden vanaf 1 januari extra belast met een milieutaks. In Groot-Brittannië is de milieutaks al sinds 1 november van kracht.
Door die extra kost zal Ryanair zijn Duits aanbod met meer dan de helft verminderen. Daardoor komen 3.000 jobs op de helling te staan. De maatschappij vliegt in Duitsland op Berlijn, Dusseldorf en Frankfurt en is goed voor 3 miljoen passagiers.
Het bedrijf zou de Duitse capaciteit wel eens kunnen verhuizen naar Luik (Bierset). Luik ligt dicht bij de Duitse grens en zoekt al jaren om zijn cargoactiviteiten aan te vullen met het passagiersvervoer. Bovendien is Charleroi, waar Ryanair al landt en opstijgt, overzadigd.
De strenge inzet van de winter mist zijn effect niet. De twee grootste touroperators van het land Jetair en Thomas Cook, zien een stijging tot 20 procent in het aantal boekingen naar zonnige bestemmingen.
De populairste bestemming is Spanje, en dan vooral de Canarische Eilanden. Op de tweede plaats komt Egypte, gevolgd door Tunesië, de Dominicaanse Republiek en de Kaapverdische Eilanden. Bij Thomas Cook wordt de top vijf gevormd door Egypte, Spanje, Marokko, Tunesië en Turkije.
Ook skivakanties blijken populair deze kerstvakantie. Thomas Cook ziet een toename van 5 tot 10 procent ten opzichte van vorig jaar en bij Jetair is zelfs sprake van meer dan 20 procent. "De tweede week van de kerstvakantie valt dit jaar niet samen met de schoolvakantie in Frankrijk", licht Hans Vanhaelemeesch van Jetair toe. "Daardoor is het rustiger in de Alpen en konden we veel betere prijzen bedingen. Skiën in de tweede week van de vakantie is tot de helft goedkoper."
Als ik geen examens na de vakantie zou hebben, zou ik zo een weekje zon ook wel zien zitten. Ik snap niet waarom er zoveel mensen op wintervakantie willen gaan. Met het weer van tegenwoordig moet je niet ver gaan om sneeuw te kunnen zien.
Venetië wil een dagtaks van 1 euro voor toeristen kunnen invoeren om de wankele financiën van de Noord-Italiaanse stad te ondersteunen. "Ik geloof dat voor Venetië de tijd is aangebroken om te beslissen over haar financiën", zei burgemeester Giorgio Orsoni, lid van de linkse Democratische Partij.
Hij pikt daarmee in op een opening van premier Silvio Berlusconi, een politieke opponent. Tijdens een tv-uitzending had Berlusconi gisteravond geopperd dat de invoering van een toeristentaks van 1 euro per dag "volkomen logisch" zou zijn in de toeristische trekpleisters Firenze en Venetië. Venetië krijgt jaarlijks een kleine 20 miljoen toeristen over de vloer.
Als je de rekensom maakt 20 miljoen toeristen per jaar X 1 euro dagtaks = 20 miljoen euro inkomsten. Ik denk wel dat ze met zo veel geld de wankele financiën van Venetië kunnen ondersteunen. Of net niet? Want zo een taks kan mensen afschrikken waardoor ze minder snel Venetië zullen kiezen om te bezoeken. Want vb. ouders met 3 kinderen moeten al ineens 5 euro dagtaks betalen zonder dat ze ter plaatse iets gedronken hebben ofzo. Ik heb al van verblijftaks gehoord, maar van dagtaks heb ik nog nooit gehoord.
De Spaanse koning Juan Carlos en koningin Sofia hebben een nieuwe hogesnelheidslijn geopend. Die verbindt de hoofdstad Madrid met Valencia. Spanje wordt nu inzake dichtheid aan hogesnelheidstreinen alleen nog overtroffen door China. De nieuwe lijn is zowat 400 kilometer lang en kostte ongeveer 6.6 miljard euro. Met de nieuwe hogesnelheidslijn neemt het traject van Madrid naar de Middellandse Zee nog slechts 95 minuten in beslag. Tot nog toe was dat 3 uur en 25 minuten. De treinen rijden 15 keer per dag en halen een topsnelheid van 330km/uur.
Er zullen in de zomervakantie veel mensen naar Spanje trekken om deze hogesnelheidslijn eens uit te testen. Ik vind het een heel goed initiatief.
Istrië is door Best in
Travel 2011, een speciale editie van de prestigieuze gids Lonely Planet,
verkozen tot de nummer twee van de tien meest gewilde bestemmingen in 2011.
Lonely Planet is dé gids die vertrouwd wordt door ontelbare toeristen
wereldwijd gedurende hun reis. De filosofie van deze gids is: Het enige wat je
nog moet doen is beslissen om te gaan en het moeilijkste gedeelte is voorbij.
Dus ga! Best in Travel, de speciale editie van Lonely Planet, is een editie
met daarin tien landen, tien regios en tien steden die zeker de moeite waard
zijn om eens te bezoeken.
Volgens de woordvoerder van Lonely Planet werd bij het samenstellen van deze
lijst voor 2011 nadrukkelijk gekeken naar nieuwe ontdekkingen. Juist tussen de
minder bekende bestemmingen boekte Istrië groot succes met deze tweede plaats,
direct na de Sinaï in Egypte. Het artikel beschrijft Istrië als een hartvormig
schiereiland met een blauwe en een groene regio. De blauwe regio strekt zich
uit langs de kust en is een ideale mix van cultuur erfgoed en mooie kustlijn.
Het groene Istrië wordt door Lonely Planet vergeleken met het Italiaanse
Toscane, met de groene heuvels en valleien, middeleeuwse stadjes en een
fantastisch gastronomisch aanbod. Het verschil is dat Istrië minder grote
aantallen toeristen, lagere prijzen en een wat meer authentieke sfeer heeft. In
de zomermaanden is het goed vertoeven aan de kust van Istrië, maar ook de
binnenlanden van deze regio zijn erg indrukwekkend. Als bezienswaardigheden
worden geroemd het amfitheater in Pula, de Eufrasius basiliek in Porec, het
Motovun filmvestival en Rovinj. Daarnaast worden Brijuni en Ucka genoemd als
mooie natuurreservaten om te bezoeken.
De ernstige verstoringen van het luchtverkeer zijn "onaanvaardbaar" en "mogen niet meer gebeuren". Zo heeft EU-commissaris voor Transport Siim Kallas gereageerd op de chaos die de hevige sneeuwval heeft veroorzaakt op de West- Europese luchthavens.
De commissaris
heeft scherpe kritiek op het beleid van de luchthavens die niet in staat bleken
om het winterweer het hoofd te bieden. Volgens Kallas, een Est, zijn de luchthavens
en de grondafhandeling "een zwakke schakel" in de transportketting.
Kallas meent
dan ook dat de luchthavens en de afhandelaars zich ernstiger moeten
voorbereiden op extreme weersomstandigheden. "We hebben gezien dat sneeuw
in West-Europa de voorbije jaren geen uitzondering meer is", zei hij. Een
betere voorbereiding is volgens hem dan ook geen bijkomstigheid, maar een
noodzaak.
"Er moet beter
gepland worden en de noodzakelijke investeringen moeten gebeuren, vooral
vanwege de luchthavens", zo stelde de commissaris. De luchthavens in
Noord-Europa bewijzen dat sneeuw en ijs niet noodzakelijk het vliegverkeer
hoeven stil te leggen, stelt hij.
De eurocommissaris
wil eerst verifiëren of de luchthavens en de afhandelaars de situatie zelf
kunnen verbeteren. Zoniet wil hij de invoering van bindende Europese normen
over een minimale dienstverlening op luchthavens overwegen.
Intussen houden de vliegproblemen aan
Vooral in
Duitsland, de Alpenlanden en het Verenigd Koninkrijk zijn er nog problemen met
het luchtverkeer. Op de luchthaven van Frankfurt, in Duitsland, kon er deze
morgen een viertal uur niet meer geland of opgestegen worden wegens hevige
sneeuwval. Intussen is de luchthaven weer operationeel.
De luchthaven van
Heathrow, in Londen, vliegt nog steeds op halve kracht en ook in onder meer
Parijs en Dublin zijn er problemen. De afgelopen dagen zijn duizenden reizigers
gestrand door afgelaste vluchten.
Ik neem aan dat er heel wat problemen en vertragingen kunnen opduiken bij zo een sneeuwval. Maar ik denk niet dat men door nog meer maatregelen te nemen deze problemen kan voorkomen. Als het blijft sneeuwen kan men toch onmogelijk de startbaan of landingsbaan sneeuwvrij houden. En ik denk dat de veiligheid van de mens nog altijd voor gaat dan op tijd op je bestemming te zijn.
Jordanië is deze winter volop in opmars. Niet verwonderlijk,
want je kan er zon, strand en wereldwonderen met elkaar combineren. Op vier
uurtjes vliegen vanuit Brussel kan je al genieten van een zacht klimaat,
luieren aan een van de zandstranden of in de voetsporen treden van Lawrence of
Arabia. Met deze tips haal je het maximum uit een week veelzijdig Jordanië:
Zelfs verstokte zonnekloppers moeten tijdens hun verblijf
één keer uit hun luie stoel komen voor de fascinerende site van Petra. Sinds de
2.000 jaar oude roze rotsstad van de Nabateeërs in 2007 tot wereldwonder werd
uitgeroepen, is Petra een van de meest bezochte sites van het Midden-Oosten.
Eerder had de beroemde scène uit de eerste Indiana Jones-film al de nieuwsgierigheid
gewekt, maar je moet het toch gezien hebben om het te geloven. Petra beperkt
zich immers niet tot die ene reusachtige uit de rotsen gehouwen gevel van de
Schatkamer, 28 bij 40 meter groot, maar telt in totaal 850 magnifieke
bouwwerken, facades, altaren, nissen en andere bouwsels. De site is 25
vierkante kilometer groot en je kan er makkelijk een dag ronddwalen, zonder je
een moment te vervelen. Geef je ogen goed de kost, want de rotsen zorgen voor
een onwaarschijnlijk spektakel van vormen en kleuren. In de winter kan het er
s morgens en s avonds kil zijn, maar overdag schijnt meestal de zon.
Voor avontuur moet je naar de woestijn van Wadi Rum. Na
amper een uurtje vanuit Aqaba rij je met een 4 x4 rond in de 720 vierkante
kilometer grote vallei met rotswanden die tot 1.700 meter hoog reiken. De jeep
is de snelste manier om Wadi Rum te ontdekken, maar er worden ook één -of
meerdaagse trekkings per kameel, te paard, te voet of per fiets georganiseerd.
Je kan ook gaan klimmen in Wadi Rum. Alles gebeurt onder begeleiding van
ervaren gidsen en chauffeurs. In Wadi Rum moet je swinters rekening houden met
korte dagen en frisse avonden. Onvergetelijk zijn hoe dan ook de
zonsondergangen en de ontvangst bij de bedoeïenen.
Wil je cultuur opsnuiven, schrijf je dan in voor een
begeleide groepsreis met een gespcialiseerde touroperator. Specialis is onder
meer 7Plus, dat deelnemers in acht dagen de hele geschiedenis van Jordanië
voorschotelt. Hoogtepunten zijn naast Petra en Wadi Rum:
- de Dode Zee
- de hoofdstad Amman
- de Neboberg
- .
Heb je het minder op groepsreizen begrepen, dan kan je nog
altijd een rondreis boeken met privéchauffeur, zoals bij Pegase.
De grootste spa van het Midden-Oosten vind je in Jordanië,
in het Kempinski Hotel Ishtar Dead Sea (*****). Tienduizend vierkante meter
ontspanning, met twintig behandelingskamers, hamam, een watsu-pool, twee
Dodezeebaden, in en outdoor relaxatieruimtes, een haarstudio en 28 suites.
Maar mis ook het ritueel niet van het kuren in de Dode Zee zelf: je insmeren met
mineraalrijke modder en ronddoberen in het zoute water.
Ik ben toch al overtuigd om er eens op vakantie te gaan om de site van Petra te bezoeken en zo een dodezeebad uit te proberen.
Egyptische moordhaai per toeval gedood door dronkaard?
De haai die in de Egyptische badplaats Sharm-el-Sheikh terreur zaaide, is mogelijk op een zeer bizarre manier aan zijn einde gekomen. Een dronken Servische toerist is bij een duik op het dier beland, waarbij de haai omkwam. Dat meldt het Macedonisch nieuwsagentschap MINA. Hoax of echt?
Dragan Stevic was aardig onder invloed van alcohol tijdens zijn reis naar het Rode Zee-resort. Hij sprong tijdens een van zijn dronken capriolen van een duikplank, en kwam daarbij recht op het hoofd van de haai terecht, die de voorbije weken één toerist doodde en verschillende andere mensen verwondde.
"Hou mijn biertje vast" De Serviër was zelf te zwaar onder invloed om zich iets van het voorval te herinneren, maar een van zijn van zijn vrienden zag het incident gebeuren en gaf achteraf toelichting in lokale media. "Na een hele nacht doordrinken besloot Dragan om samen met ons naar het strand af te zakken", zegt Milovan Ubirapa. "Toen we daar aankwamen, zag hij een hoge springplank die eerder op de dag door duikers was gebruikt. Dragan gaf me zijn biertje, droeg me op om het goed bij te houden en liep naar de plank. Het ging zo snel dat we hem niet konden tegenhouden."
Toen Dragan sprong, maakte hij evenwel geen plons in het water. Wellicht kwam hij door stom toeval vol op de haai terecht die zich in het water ophield, waarbij hij het gevreesde roofdier doodde: 's ochtends vond de Egyptische politie een dode haai op het strand.
Stevic was zich na zijn vermeende heldendaad van geen kwaad bewust. Hij slaagde erin om tot aan de kust te zwemmen en zich tegenover zijn vrienden te beklagen over een pijnlijke enkel. "Het water is niet zacht genoeg", mompelde hij. De Serviër werd inmiddels in het ziekenhuis opgenomen voor alcoholvergiftiging.
Meerdere haaien? Of de haaiendreiging rond Sharm-el-Sheikh hiermee volledig van de baan is, is allesbehalve zeker. Volgens een aantal media valt niet uit te sluiten dat verschillende dieren in de regio actief zijn. "De patronen van de bijtsporen die op de verschillende slachtoffers werden aangetroffen, duiden erop dat er minstens twee dieren bij de aanvallen betrokken waren", zeggen experts tegenover de Daily Telegraph.
Het lijkt me toch wel heel sterk dat die haai dood is door er op te springen. Dat moet dan toch een immens hoge springplank geweest zijn. De Serviër zal dan nog eens dronken in het water moeten springen om die andere haai te doden.
November 2010
Taalbat in Luik (Haute Ecole Charlemagne) van 29 november t.e.m. 3 december.
December
8 & 9 december BTE expo in Brussel. Met als onderwerp 'Tour en Taxis'
Over mijzelf
Ik ben Laura Hulsmans, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Laura.
Ik ben een vrouw en woon in Houthalen (België) en mijn beroep is Student Toerisme -en Recreatiemanagement in Xios Hogeschool Limburg.
Ik ben geboren op 21/01/1989 en ben nu dus 36 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: reizen, shoppen, alles over toerisme ontdekken, ....
Hallo iedereen,
Ik ben een laatstejaarsstudent en ik heb deze blog gemaakt naar aanleiding van het vak 'Actua' dat ik