Welkom op onze website ! Nuttige info i.v.m. onze bestuursploeg:
Paul De Beukelaar 03/664.04.92, paul.de.beukelaer1@telenet.be,
Willy Pelemans 03/542.57.48, willy.pelemans@skynet.be,
Eddie Willemen 0485/209966, eddie@dewilg.net,
en Leo Dorval (Koken) 03/664.17.45.
13-06-2018
Vrijdag 13 juli: fietstocht.
Vrijdag 13
juli: fietstocht.
Onze jaarlijkse zomerfietstocht gaat
deze maal naar Kruibeke, Burcht, Bazel….
Samenkomst
om 9u op het Marktplein. We fietsen naar het Steen, nemen daar de
waterbus naar Kruibeke en fietsen verder doornaar Burcht en Bazel. Middaglunch in taverne Pachtgoedhof. Terug naar
Kruibeke waar we opnieuw de waterbus nemen naar ’t Steen en zo verder fietsend
naar Kapellen. Een fietstocht van ongeveer 45 km. Terug in Kapellen rond 17u.
Na het succes van vorig jaar gaan we weer voluit voor een Paella-avond. Gelukkig kunnen we
opnieuw beroep doen op onze Paella-specialisten, Wim en Dirk. We weten dus dat
het goed zal zijn.
Waar en wanneer: zaal
Den Biz ( Marktplein) op zaterdag 23
juni om 19u.
Zaterdag 26 mei : aspergearrangement. Asperges à
volonté
We
verlangen momenteel allemaal naar de warmte en de zon,in het bijzonder naar het moment waarop de
asperges hun kopje boven de grond steken en ons uitdagend aankijken. Het aspergemoment staat er dus weer aan te komen.
De deelnemers van de voorbije jaren weten dat
op dit aspergearrangement de koningin van alle groenten ons à volonté wordt aangeboden. We starten met een
keuze uit twee soepen, een groetensoep en uiteraard een aspergesoep. De aspergeschotels
worden geserveerd met lekkere beenham, zalm,
saladedressing, aardappelen, kroketjes
enz. Het dessert is overvloedig, ijs, riz-condé,aardbeien .
Naar vaste gewoonte beginnen we in de namiddag met eenwandeling. Met Roland als gids wandelen
langsheen beboste en groen paden. Samenkomst om 14u30 op de parking van de
Volksabdij, Duinenweg 155, Ossendrecht. De wandeling is ongeveer 7 km.
Wens je
NIET mee te wandelen dan kom je tegen 17u30
rechtstreeks naar taverne Non Plus Ultra.
Wanneer: zaterdag 26 mei om 18u.
Waar: restaurant Non Plus Ultra, Grindweg 2, Woensdrecht (NL).
Voor de
wandelaars:
samenkomst parking Volksabdij, Duinenweg
155, Ossendrecht om 14u30.
Inschrijven doe je door een mail te
sturen naar Paul en 25/persoon te storten op de KWB rekening. Inschrijven voor 18 mei
Verslag van het bezoek van zaterdag 17 maart Achter de schermen van de Opera.
Het is half maart, van lente is nog helemaal
niets te merken, in tegendeel, bitterkoud en een snijdende oostenwind, alles is
bedekt onder een dun sneeuwtapijt. Toch staan dertig belangstellenden te
wachten aan de inkom van de Opera op de Frankrijklei. Iedere Antwerpenaar kent wel de opera, doch
voor velen was het de eerste maal dat ze voorbij de inkomdeur van dit imposant
gebouw wandelden.
Na een boeiende uiteenzetting over de
geschiedenis van de opera verkenden we de plekjes waar je als bezoeker
normaliter nooit komt. Kleedkamers, schminktafels, decorstukken passeerden de
revue om uiteindelijk te belanden in de prachtige operazaal. Volledig gerestaureerd,
alles in het teken van de juiste akoestiek. Zetels, vloerbekleding, zelfs de
muur- en plafondverf had een speciale samenstelling om de klank optimaal weer
te geven.
Een geleid bezoek staat en valt dikwijls met de
rondleiding. Onze gids deed dit werkelijk prachtig. Zonder ons teovervallen met data en cijfers bracht hij een
boeiende verhaal gespekt met anekdotes en wist-je-datjes. De belangstelling was
bij een aantal gewekt, ze hadden
blijkbaar de intentie om eens een operavoorstelling bij te wonen. Dit vernemen
we later wel.
Tijdens deze wandeling leidt een stadsgids ons
langs boeiende historische plekjes. Je smult van uiteenlopende stukjes chocolade
in alle mogelijke smaken en vormen. De gids doet je volledig uit de doeken wat
je precies proeft maar ook hoe je het best chocolade degusteert.
Vertrek om 14u op de Groenplaats. De wandeling
duurt ongeveer 2 uur.
Praktisch:
De chocoladewandeling gaat door op zaterdag 14 april.
Samenkomst
rond 13u45 op Groenplaats, ingang foodmarket
Mercado ( oud postgebouw). De rondleiding start om 14u, einde 16u.
Wens je deel te nemen dan doe je dit
door in te inschrijven bij Paul de
Beukelaer: via de telefoon
03 66404 92 doch liefst via mail
naar paul.de.beukelaer1@telenet.been
stort vervolgens 8/persoon op onze
KWB rekening. Inschrijven voor 30 maart.
Zaterdag 17 maart: bezoek Achter de schermen van de Opera.
De zone rond het Antwerpse operagebouw mag dan
wel veranderd zijn in de grootste werf van t stad, de opera blijft bereikbaar
en blijft een oaze in al die drukte.
Het operagebouw werd opgericht onder impuls van
Peter Benoit in de jaren 1904 1907 in Beaux-artstijl naar een ontwerp van
Alexis Van Mechelen en Emiel Van Averbeke. De plechtige inhuldiging van de
Koninklijke Vlaamse Opera vond plaats op 17 oktober 1907 met een opvoering van
De Herbergprinses. Van bij de opening was de opera volledig uitgerust met
elektrische verlichting.
In 1981 kwam het tot een fusie tussen destadsoperas van Antwerpen en Gent onder de
benaming Opera voor Vlaanderen. Sinds 1995 noemen we dit De Vlaamse Opera.
Interesse? Ga dan met ons mee en bezoek onder
leiding van een gidsdit imposant
gebouw.
Praktisch:
Wanneer: zaterdag 17 maart 2018. Samenkomst
rond 14u45 ( en niet 13u45 zoals eerstvermeld)aan de ingang van het operagebouw, Frankrijklei
1.
Inschrijven doe je voor 2 maart bij Paul
DB, liefst via mail en stort 6/persoon
op de KWB rekening.
Onze nieuwjaarsreceptie is een van de traditionele
activiteiten in onze afdeling. Dit jaar is dit niet anders ;
alleen hebben we een verandering van locatie. Dit
jaar gaat de receptie door in taverne Het Koetshuis
in het Ravenhof te Stabroek. In plaats van de warme
en koude hapjes die we aanbieden heb je dit jaar de keuze uit een dubbel worstenbrood of appelbol.
Praktisch:
De nieuwjaarsreceptie gaat door op vrijdag 26 januari om 19u in taverne t Koetshuis,
Oud Broek 2 ( Ravenhof) te Stabroek.
Deelname is GRATIS. Wel je deelname bevestigen voor 18 januari bij Paul De Beukelaer
en tevens je voorkeur doorgeven: a) appelbol of b) dubbel worstenbrood.
Al onze leden en hun partner worden vriendelijk uitgenodigd.
Met het Havenhuis wordt Antwerpen architecturaal op de wereldkaart gezet. Dit gebouw van
architecte Zaha Hadid is nu reeds uitgegroeid tot een landmark van Antwerpen. Zeker bij avond
schittert het in al zijn glorie. Iedereen kent ondertussen het Havenhuis al wel aan de
buitenzijde. Wij zijn de binnenzijde gaan verkennen. Aangezien het oude gedeelte een
beschermd monument is mochten er niet zo maar liften worden geplaatst. Met onze gids was het
dan ook trap op, trap af.
Zaha Hadid is er in geslaagd om een beschermd monument en een
moderne bovenbouw perfect met elkaar te laten combineren. Aan het energieverbruik werd
veel aandacht besteed. Door het toepassen van geotechniek ( aardwarmte ) wordt het gebouw
op ecologische wijze in de winter verwarmd en in de zomer gekoeld.
Het was een boeiende rondleiding.
Na het leerrijke van deze avond volgde natuurlijk het
aangename, in restaurant La Pipe dAnvers stonden ondertussen de tafels voor ons gedekt.
Jaarvergadering vrijdag 27 oktober in het
Starrenhof.
U bent uiteraard
nieuwsgierig wat het nieuwe werkjaar allemaal te bieden heeft. De beste manier
om dit te weten te komen is naar de
jaarvergadering
van 27 oktober te komen. Al onze geplande
activiteiten
worden daar toegelicht. Deze vergadering is natuurlijk
geen droge
bedoening. We verwelkomen onze leden en hun partner op een aperitief.
Vervolgens staat er een fijne maaltijd op ons te
wachten,
bereid door de nieuwe uitbaters van Het Starrenhof,
Freya en
Philippe, als nieuwe uitbaters willen ze er een erezaak van maken om ons goed
te verwennen.
Na het
diner komen we aan het officiële gedeelte: de penningmeester geeft wat
toelichting over de financiële toestand en de secretaris overloopt het voorbije
jaar en geeft tekst en uitleg
over wat
er allemaal staat gepland.
Volgens
de statuten van de KWB moeten we ook een verkiezing van het bestuur houden.
Voor zo ver we nu weten heeft er zich niemand kandidaat gesteld voor het
voorzitterschap of voor een andere functie. Aan onze leden zal dus de vraag worden
gesteld of we het huidige bestuur, lees Triumviraat, met als secretaris: Willy
Pelemans,
penningmeester: Paul De Beukelaer en adjunct voorzitter Eddie Willem hun taak mogen
verder zetten.
Praktisch:
De
jaarvergadering gaat door op vrijdag 27 oktober om 19u in het Starrenhof.
We
starten met een aperitief, vervolgens heb je de keuze uit onderstaand menu.
Hoofdgerecht:
Vol-au-vent of Varkensmignonette met peperroomsaus, telkens met friet of
kroketten en dessert:
Appelstrudel
met ijs of Chocolademousse
Deelnemen
doe je via mail of tel naar Paul De Beukelaer,
paul.de.beukelaer1@telenet.be
tel. 03664
04 92 en door 20 pp te storten op onze bankrekening en je keuzemenu te
vermelden.
Het kan geen toeval meer zijn, maar de weergoden zijn ons steeds
goed gezind. Nu ook bijonze wandeling langsheen de dijken van Ouwekerk. Een zacht briesje, een stralend blauwe
hemel, in niets te vergelijken met de razende storm van 1 februari 1953. Met 23 wandelaars gingen we op stap voor een dijkwandeling van 6 km langsheen de Oosterschelde op de plaats waar meer dan zestig jaar geleden de hel losbarstte en de dijken doorbraken.
De enorme caissons die destijds het dijkgat afdichtten lagen goed zichtbaar half ingegraven in het zand. Toen gebruikt als ultiem middel tegen het geweld van het water, nu omgebouwd tot museum.
De middagwandeling eindigde aan de taverne De Vierbannen. Na de lunch een bezoek aan het Watersnoodmuseum waar de ramp in woord en beeld herdacht wordt in de vier enorme betonnen caissons. Ieder caisson
heeft zijn eigen thema:
1:de Feiten,2:de Emoties,3:de Wederopbouw en Bewustwording,4:de Toekomst en zijn innovaties.
Bij momenten was dit bezoek vrij emotioneel als je leest hoe jonge kinderen onder de ogen van de ouders
uit hun huis werden meegesleurd door het water.
Met veel krantenknipsels, persoonlijke spullen en andere giften kreeg je een duidelijk beeld over deze verwoestende ramp waarbij ruim 2000 slachtoffers vielen.
Zaterdag 23 september: bezoek
Watersnoodmuseum in Zeeland.
De meesten onder ons zullen het niet aan den lijve
ondervonden hebben maar van horen zeggen en spreken door onze ouders herinneren
we ons wel de grote overstroming van 1953. Het Watersnoodmuseum geeft een
indringend beeld van de gebeurtenissen tijdens en na de stormvloed van 1
februari 1953. Het motto van het Watersnoodmuseum luidt: herinneren, leren en
vooruitkijken. In de nacht van 1 februari 1953 zorgde een springvloed in
combinatie met een noordwesterstorm op de Noordzee voor een watersnoodramp,
voornamelijk in Nederland maar ook in Vlaanderen. Hierbij komen in totaal meer
dan 2000 mensen om het leven. De ramp was de aanleiding voor de wijze waarop
Nederland en België zich in de toekomst beschermden tegen de zee. Deze ramp
wordt nu in woord en beeld herdacht in het Watersnoodmuseum in Ouwekerk. Het
museum is gevestigd in de caisons die zijn gebruikt om het laatste dijkgat van
de watersnood te dichten. De vier caissons van het museum hebben elk een thema:
1: de Feiten, 2: de Emoties, 3: de Wederopbouw en Bewustwording, 4: de Toekomst
en zijn Innovaties. Voorafgaande aan het bezoek van het museum maken we eerst
een dijkenwandeling van ongeveer 6,3 km langsheen Ouwekerk.
Praktisch:
Het bezoek gaat door op zaterdag 23 september 2017. Samenkomst om 9u op het
Marktplein, met eigen wagen rijden we naar Zeeland, Watersnoodmuseum, Weg van
de Buitenlandse pers 5, 4305 Ouwekerk. We starten met een wandeling van 6,3 km.
De middaglunch ( of meegebrachte lunch) kan je nemen in de taverne van het
museum ( zeer beperkte keuze en er zijn GEEN alcoholische dranken verkrijgbaar)
, of je gaat naar de brasserie De Vierbannen, daar beschikt men over een
uitgebreide kaart. Daarna vrij bezoek aan het Watersnoodmuseum, duur ongeveer 2
uur. Deelnemen doe je door een mail te sturen naar Willy Pelemans,
willy.pelemans@skynet.be of tel 03 542 57 48. Doe dit voor 18 september. We
betalen 10â¬/persoon, we doen we ter plaatse bij de inkom van het museum, dus
NIET op voorhand op KWB rekening storten.
De voorbije jaren hebben
we het werkjaar afgesloten met onze BBQ.
Verandering van spijs doet eten, we
maken er dit jaar daarom een gezellige paella-avond van. Wim en Dirk zullen achter de grote sudderende
pannen staan, rustig de nodige ingrediënten toevoegen en van tijd tot tijd in
de pan roeren, kwestie van het aanbranden te voorkomen.
Deelnemen kan je aan de prijs van 18/persoon.
Deze activiteit gaat door in zaal Den
Biz ( en niet in het Starrenhof zoals eerst medegedeeld).
Praktisch:
Wanneer:
vrijdag 23 juni om 19u.
Waar: zaal Den Biz, Eikendreef 3 (
Marktplein).
Inschrijven doe je door
een telefoontje, maar liefst via mail naar Paul DB en door 18/persoon te storten op
onze KWB rekening. Dit doe je voor 12 juni 2017.