zonder ezelsbril Een kritische en humoristische blik op het leven en welzijn van de Kuurnse gemeenschap
09-03-2008
De markt
Kuurne kent
zijn geschiedenis niet. Naast de parabel van de koster-ezel is er ook een meer
aannemelijke versie waarom er een 13.000 tal ezels rondlopen in Kuurne.
Nauwelijks 100 jaar geleden trokken onze Kuurnse voorouders naar de markt
vanKortrijk om onder meer hun groenten,
gekweekt op hun lapje grond,aan de
Kortrijkse burger (bourgeoisie) te verkopen. Ezels waren daarbij goedkope en
efficiënte transportmiddelen. In de vroege morgen, met slaperige ogen, was wellicht
het onderscheid tussen bestuurder en rijdier niet altijd duidelijk.
Om
eigenlijk alleen maar te zeggen dat markten toebehoren aan steden. Niet
alleen was toestemming nodig van de toenmalige hogere overheid (een 700 tot 800
jaar geleden), maar louter om economische reden (omzet) was een markt alleen in
de stad haalbaar.
Marktplaatsen in kleinere dorpen zoals Kuurne waren hoogstens gemeenplaatsen
voor de vele activiteiten die doorgingen in de kerk en ruimte om de
afgestorvenen een plaats te geven voor de eeuwigheid. Onder de vloer van de kerk
puilden door de eeuwen heen de beenderen en skeletten uit.
Om
eigenlijk alleen maar te zeggen dat de Kuurnse markt op woensdag geen goed idee
was. Het is historisch niet verantwoord, er is nauwelijks omzet en veel volk
loopt er niet rond (ze zitten meer). Nu stilaan (alhoewel) het besef groeit dat
het plein in het centrum van de gemeente niet moet dienen als stelplaats voor
de karren van de ezels, had men meer respect mogen hebben voor het verleden en
geen markt moeten organiseren : het lukt toch niet.
Met enige
creativiteit en innovatie was het plein een groene oase waar
banken, speeltoestellen, fonteintjes en lommerende bomen, de Kuurnse burger
uitnodigden om elkaar te ontmoeten : de Griekse agora. Kuurne kent de
geschiedenis niet.