Inhoud blog
  • krakow, krakau, cracow
  • Links
  • Hejnal
  • Sukiennice
  • Zoutmijn Wieliczka
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Krakow
    Magische stad
    01-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zoutmijn Wieliczka
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wie in Krakow is zal waarschijnlijk eveneens de zoutmijn in Wieliczka willen bezoeken. Deze zoutmijn staat reeds vanaf 1978 op de lijst van het UNESCO werelderfgoed. Wieliczka is ongeveer 10 kilometer van Krakow verwijderd.

    Met de witte minibusjes die je kan nemen in de 

    Starowislna  straat kan je de zoutmijn gemakkelijk bereiken voor 2,50 zloty, dat is nog geen 10 cent. Aan de voorruit van het busje staat de bestemming zodat je niet kan missen. Je geraakt dus zeker in Wieliczka maar niet altijd tot aan de ingang van de zoutmijn. In ons geval werden we afgezet aan de achterkant, op zo een 300 meter van de ingang. Dit komt omdat door de vele bezoekers er nu drie parkings zijn voorzien.

    Als individueel bezoeker moet je aansluiten bij een groep tot er ongeveer 35 mensen zijn.

    De prijs als individuele bezoeker met een Engelstalige gids bedraagt 68,00 zloty (ongeveer 23,00 €). Indien je nog wilt fotograferen of filmen in de mijn moet je er nog eens 10,00 zloty bijrekenen (ongeveer 3,00 €).

    Ik bezocht deze zoutmijn voor de derde maal en het viel me op dat alles veel ‘toeristischer’ geworden is dan toen ik het tien jaar geleden voor de eerste maal bezocht. De rondleiding duurde vroeger 2u30 tot zelfs 3u en werd nu afgehaspeld in amper 2u. Op strategische punten vind je nu toeristische verkooppunten waar je van alle soorten souvenirs kan kopen tot allerlei snoepgoed en drankblikjes. Op het einde van de rondleiding heb je zelfs een restaurant.

    Wat me het meest stoorde was dat onze vrouwelijke gids, die wel uitstekend engels spreekt, ons niet begeleidde tot aan de liftjes die ons naar boven moest brengen, maar ons gewoon achterliet enkele honderden meters daarvoor. En op een plan ons uitlegde waar we verder naartoe moesten gaan. Waarna ze zich snel uit de voeten maakte om een andere groep te begeleiden.

    Conclusie: voor wie de zoutmijn in Wieliczka nog nooit gezien heeft is het wel de moeite waard. Je moet er wel de toeristische attracties en kitsch erbij nemen. Als het kan zou je dit moeten kunnen doen buiten het toeristische seizoen want anders moet je lang wachten op een gids die vrij is en word je in spoedtempo doorheen de mijn geleid.

     

    Website:   http://www.kopalnia.pl

    01-10-2008 om 10:57 geschreven door stefi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (10 Stemmen)
    27-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vogelperspectief
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een zicht vanuit de Mariakerk. Voor 5,00 zloty kan je de toren bezoeken van waaruit je een prachtig zicht heeft over de oude stad.

    27-09-2008 om 10:03 geschreven door stefi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    24-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Auschwitz

    Ik geef toe dat ik met een enigszins bang hartje de man volgde naar zijn auto die hij in een zijstraatje van het stationsplein geparkeerd had. Het viel op dat er eveneens taxi’s stonden met wachtende klanten. Hij reed met een al ouder model mercedes en het eerste dat me opviel toen ik instapte was dat aan mijn voeten onder de voorste passagierszetel een afgevezen bord (nu ja, het was meer een glazen lichtreclame) lag met taxi erop. Het was dus een taxichauffeur die in het ‘zwart’ reed !

    De rijstijl van de Polen en in het bijzonder van onze chauffeur kan omschreven worden als sportief. Eens buiten het centrum reed hij gemakkelijk honderd, honderdtwintig op gewone wegen waar je normaal zeventig, negentig rijdt. En af en toe moest ik wel even mijn ogen dichtknijpen als hij een ander voertuig voorbij stak. Want dat was bijzonder sportief ! Hij vond dat echter de normaalste zaak van de wereld want ondertussen vond hij ook nog de tijd om af en toe toeristische informatie te verstrekken als we ergens voorbij reden. Zijn Engels was wel niet perfect maar toch goed begrijpbaar.

    Op een uurtje waren we in Auschwitz. We spraken af dat we twee uur zouden blijven en maakten aanstalten om het concentratiekamp binnen te gaan maar hij vond het een erezaak om ons te begeleiden naar de ingang waar hij ons alles begon uit te leggen waar we een folder (in het Nederlands !) konden kopen met alle gegevens erin zodat we op ons eentje zonder gids alles konden vinden. En hij ging zelfs met ons mee tot bijna aan de ingangspoort zodat we zeker de juiste weg vonden. Wie nog nooit in Auschwitz geweest is kan zeker met de hulp van deze man zijn plan trekken.

    Na twee uur keerden we terug naar de parking waar de wagen stond en hij wachtte op ons. We hadden hem natuurlijk nog niet betaald want dat vond ik toch te riskant, je weet nooit dat hij ons hier achter zou laten. We konden beginnen aan het tweede deel van onze trip. Naar Birkenau dat op ongeveer twee kilometer van Auschwitz ligt. Daar aangekomen vroeg hij ons wat we wilden bezoeken. Ik zei dat we zeker tot aan het einde van het kamp wilden gaan om foto’s te maken (dat is toch twee kilometer ver). En tot mijn verbazing stopte hij niet op de parking voor de beruchte Birkenau ingang maar reed hij volledig rond het kamp om uiteindelijk aan de achterkant aan te komen. Zo moesten we enkel de terugweg doen naar de ingang. Een tijdswinst die we konden gebruiken om uitvoerder te fotograferen en even langer stil te staan bij bepaalde zaken. En onze chauffeur … die zou terugstaan op de parking vooraan en daar twee uur op ons wachten. Mijn wantrouwen was nu wel weg die ik ’s morgens had. Ondanks de hoge prijs (want dat is het toch nog altijd) had hij ons wel correct behandeld. En voor wie weinig tijd heeft en de prijs aanvaardbaar is, is dit zeker een goede oplossing om naar Auchwitz – Birkenau te gaan. Een kleine daguitstap waar je toch zes tot zeven uur moet voor uittrekken.

    We zijn ook nog veilig terug gebracht naar Krakow. Hij zette ons zelfs iets dichter bij ons appartement af dan het station waar we ’s morgens vertrokken. Alle afspraken zijn correct nagekomen. Als dit bij alle mannen die toeristen ronselen aan het station het geval is weet ik natuurlijk niet.

    24-09-2008 om 13:22 geschreven door stefi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    23-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Auschwitz

    Als je in Krakow (Krakau in het Nederlands) bent moet je zeker eens het concentratiekamp en vernietigingskamp Auschwitz – Birkenau bezoeken die op ongeveer 70 km van de stad is gelegen. Je kan er naartoe gaan met een georganiseerde bustrip die je momenteel 90 zloty kost (ongeveer 30,00 €) maar waar je bijna niets te zien krijgt omdat die bus eerst een uur rondrijdt langs hotels om passagiers op te halen. Daarna krijg je een uur rondleiding in Auschwitz gevolgd door een klein halfuurtje Birkenau om vervolgens terug te keren om iedereen weer af te zetten aan hun hotels. Weggesmeten geld dus.

    Je kan ook, zoals wij van plan waren, het openbaar vervoer nemen. In dit geval de lijnbus, wat ons ongeveer één derde zou kosten van de eerste optie. Het is natuurlijk niet zo comfortabel en je bent toch een anderhalf uur op weg, in het slechtste geval zelfs twee uur. Het voordeel is dat je volledig vrij bent. Het nadeel is dat je alles zelf moet organiseren en uitzoeken.

    Aan het station gekomen, we wilden dus de bus nemen, was het niet zo eenvoudig om onmiddellijk het busstation te vinden dat blijkbaar achter het treinstation lag. Maar voor we de juiste weg gevonden hadden werden we aangesproken door een oudere man met tatoeages op de armen of we soms naar Auschwitz gingen. Normaal gezien zou ik zo ’n man negeren want in iedere reisboek over Krakow staat deze toeristenval over louche mannen die toeristen staan op te wachten om hun ergens naartoe te voeren aan een veel te hoge prijs. En van die hoge prijs klopte wel degelijk, al was het een ietsje goedkoper dan die georganiseerde bustrip. De man vroeg 80 zloty per persoon (ongeveer 27,00 €). Uit nieuwsgierigheid wou ik het toch eens proberen met hem. Wat krijg je voor die prijs ? (wordt vervolgd)

    23-09-2008 om 09:38 geschreven door stefi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    20-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bb lafontaine
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bed&Breakfast Lafontaine is gevestigd in het middelste gebouw. Het appartement waar ik verbleef bevindt zich op de derde verdieping rechts. Met een prachtig uitzicht op een deel van de Rynek.

    20-09-2008 om 19:04 geschreven door stefi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.lafontaine
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De binnenkant van een gebouw ziet er altijd anders uit dan de buitenkant laat vermoeden. Om de bed&breakfast van lafontaine te bereiken moet je heel wat trappen beklimmen langs een soort algemene trappenhal waar op de verschilende etages nog andere diensten gevestigd zijn.

    18-09-2008 om 18:50 geschreven door stefi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    17-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lafontaine
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De ingang van bed&breakfast lafontaine.

    17-09-2008 om 20:08 geschreven door stefi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bb lafontaine

    Deze keer had ik terug gekozen voor een appartement in plaats van een verblijf in hotel. Ik vind dat je vrijer bent, je krijgt de sleutel en komt en gaat wanneer je wilt. Geen receptie, de sleutel hoef je niet af te geven wanneer je weggaat. Ideaal dus voor mij. En de formule die men mij aanbood vond ik wel goed. Bij het appartement namelijk was, in de kelderverdieping, een restaurant aan verbonden. Tevens was het een appartement met hotelformule: ontbijt inbegrepen, bedden werden opgemaakt, handdoeken ververst, …

    We waren met drie personen en ik had een appartement geboekt met twee slaapkamers voor de prijs van 118,00 € per dag wat ongeveer op 40,00 € per persoon kwam. Tot mijn verbazing kreeg ik voor dezelfde prijs een veel groter appartement: met vier slaapkamers, twee badkamers, twee wc’s, ingerichte keuken, living met alle comfort airco, satelliet televisie, dvd speler met cd’s en dvd’s, microgolf, …en een mooi uitzicht op de Rynek (de Grote Markt).

    Waren er dan geen nadelen ? Natuurlijk, ons appartement lag op de derde verdieping en er was geen lift. Zoals in alle oude gebouwen in Krakow moet je ontelbare trappen op en af om je doel te bereiken. Voor oudere mensen, kleine kinderen of mensen met een minder goede conditie is dit appartement geen goede keuze.

    Verdere nadelen: het ligt dus aan de Rynek waar alle terrasjes te vinden zijn en waar bijna ieder weekend iets te doen is, optredens ed. Er kan dus nachtlawaai zijn. Wie een slechte slaper is maakt hier dus ook een slechte keuze. Persoonlijk heb ik maar één keer slecht geslapen toen men midden in de nacht een groot podium afbrak !

    Het appartement vind ik wel veilig, alhoewel de hoofdingang gebruikt wordt voor restaurantbezoekers en verder in de trappenhallen op de verschillende verdiepingen nog andere diensten zijn, zoals onder andere een medisch labo en iets met advocaten. Er is aan de uiteindelijke deur van de kamers en appartementen camerabewaking.

    De eigenaars van bb lafontaine zijn van oorsprong Fransen en sommige personeelsleden spreken dus ook Frans naast Engels.

    Verdere inlichtingen vind je op de website: www.bblafontaine.com/

     

    16-09-2008 om 10:05 geschreven door stefi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug in Krakow

    De zesde keer in Krakow. Zes keer anders. Het begon nochthans slecht deze keer. Een paar weken voor mijn vertrek kreeg ik een SMS van de luchtvaartmaatschappij "Centralwings" waarbij ik geboekt had, dat mijn vlucht geannuleerd was. Ik kreeg de keuze ofwel een week vroeger vertrekken of mijn geld terug gestort. De eerste optie kon niet wegens mijn werk. Dus geld maar terug storten. Ik had nu wel geen vlucht meer in die week en mijn appartement was al geboekt.
    De lowcost vluchten van Centralwings vanuit Rijsel (Lille) werden geannuleerd wegens de hoge brandstofprijzen en zouden in de toekomst zelf volledig afgeschaft worden. Mijn vlucht zou mij 108,00 € kosten, heen en terug, alle taxen inbegrepen. Ik had geen keuze en nam een lijnvlucht bij Brussels Airlines aan het driedubbele van de eerste prijs. Het begon slecht !

    15-09-2008 om 19:21 geschreven door stefi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eventjes tussenuit

    Ik heb terug ontwenningsverschijnselen nu ik in België ben na een weekje Krakow. Na een weliswaar kort verblijf in een toch grote stad met ongeveer 800.000 inwoners is het weer even wennen om in mijn klein provinciestadje te zijn. En ik mis het geroezemoes op de Rynek, de Grote Markt zeg maar. Het geroezemoes van al die verschillende talen van de toeristen. De terrasjes die omheen de Markt te vinden zijn en die altijd vol zitten tot een stuk in de nacht als het mooi weer is. Ach God, ik mis zelfs de trompetspeler die alle uren van de dag en de nacht naar de vier windstreken vanuit de toren van de Mariakerk zijn telkens weer zelfde deuntje blaast. Een traditie uit het ver verleden om de inwoners te verwittigen dat de Tartaren de stad aanvallen tot een pijl zijn keel doorboort midden in zijn trompetgeschal. De legende blijft bestaan. Ik mis zoveel nu ik terug in België ben. Krakow ik mis je !

    14-09-2008 om 15:23 geschreven door stefi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Logeren in Krakow
    Zoekt u een goedkope overnachting in Krakow, kijk dan even naar:

    http://www.hostelbookers.com/hostels/poland/krakow/

    25-02-2008 om 09:29 geschreven door stefi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    25-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstmis in Krakow


         

    25-12-2007 om 10:48 geschreven door stefi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    12-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Citytrip

    Het is weeral lang, te lang geleden dat ik nog eens naar Krakow ben geweest. Krakow of Krakau in het nederlands. Krakow of Cracow in het engels. Het zal nu weeral twee jaar geleden zijn dat ik er nog eens was. Al is deze stad nooit ver weg in mijn gedachten. En alhoewel Krakow meer en meer in de belangstelling komt als interessante citytrip kan ik mijn familie, vrienden of collega’s moeilijk overtuigen om eens naar deze prachtige stad te komen.

    Misschien zou ik er vaker alleen naartoe moeten gaan maar dat ligt me niet zo goed. De sfeer van deze magische stad moet je kunnen delen met anderen. Tijdens de dag moet je dwalen langs al die cultuur en bezienswaardigheden om ’s avonds je te laten onderdompelen in de talrijke restaurants en pubs die er zijn.

    12-12-2007 om 15:05 geschreven door stefi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (2 Stemmen)
    29-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fotoblog
    Klik op de afbeelding om de link te volgen http://picasaweb.google.pl/Grzehhum/KRAKW

    29-11-2007 om 11:08 geschreven door stefi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Filmpje


                  

    28-10-2007 om 17:24 geschreven door stefi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    07-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Informatieve gids
    Een informatieve (Engelstalige) gids over Krakow kan je downloaden in PDF formaat op:

    http://www.thevisitor.pl/index.php?grid=34

    07-10-2007 om 16:58 geschreven door stefi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Krakow people


           

    01-10-2007 om 18:09 geschreven door stefi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (2 Stemmen)
    19-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fotogallerij
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    19-09-2007 om 16:42 geschreven door stefi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (5 Stemmen)
    16-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Krakow en omgeving

           

    16-09-2007 om 16:46 geschreven door stefi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (12 Stemmen)
    11-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goedkoop logeren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Er zijn talloze mogelijkheden om goedkoop te overnachten in Krakow. Op deze site vind je tevens een PDF file met informatie van adressen.

    11-09-2007 om 15:19 geschreven door stefi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Mijn favorieten
  • de beeldenplukker
  • Fotograffiti

  • KRAKOW links
  • cracow.zaprasza
  • cracow-life
  • krakowski.blox
  • roomwithaviewkrakow
  • krakow
  • deelee photography
  • krakow4u


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs