Belangrijke data en uitstappen zal je hier kunnen zien.
ERASMUS
Helsinki
07-03-2011
Eerste stage-dag
Oké de eerste observatiedag zit erop. Eerste reactie: Oh My God! De leerkracht was echt heel los in deze groep. De leerlingen bleven babbelen, gooiden met keukenmaterialen, zaten op het aanrecht, riepen door de klas, geen ordelijke werkplaats, nog nooit van een scheiding tussen vuil en proper gehoord... Zo kan ik blijven doorgaan. Het was echt gek voor mij om zo een les te zien. Ik vraag mij echt af hoe ik hier een verslag van moet schrijven, want ik kan deze lessen toch moeilijk afbreken, toch? De leerkracht hielp de leerlingen ook niet echt en had ook geen uitleg gegeven, alleen een receptenboek. Ik hoop dat ik toch nog wat lesgeeftechnieken zie deze week... Wat ook gek is, is dat in elke keuken een vaatwasser is en deze 5 worden na elke les ook opgezet. Zeer ecologisch toch? Maar toch blijf ik positief denken dat er toch nog andere leerkrachten zijn die ik zal te zien krijgen in een andere school. Ze kunnen niet allemaal zo los zijn als dit denk ik.
Ohja de musical was echt mooi om te zien zaterdagavond. Het was een amateurgroep met zowel Finse als exchange studenten. Het stuk was gebaseerd op verschillende musical en het verhaal leek een beetje op de TV-serie glee. Toch een pluim dat ze zo hard en zo dapper gezongen hebben, je moet het maar durven... Op zondag heb ik in de voormiddag voor mijn eindwerk gewerkt en in de namiddag kon ik niets meer uit mijn mouw schudden, dus heb ik wat vanalles gedaan.
Oké de presentatie over stage was weer geslaagd. Iedereen, zowel de leerkrachten als de studenten, trokken zeer grote ogen. Op hun gezicht kon je aflezen: 'Hoe doe je dit in godsnaam?'. Jaja, denk dat ze toch beseffen dat 'maar' 3 jaar studeren niet zo gemakkelijk is om een leerkracht te bekomen. Ook was er een leerkracht geïnteresseerd in techniek. Ik heb uitgelegd dat het in de vorm van projecten wordt gedaan en ze vond dat een zeer goed concept, dus mevrouw Feyaerts, ik heb het vak gepromoot he
Vandaag was een drukke dag voor mij. Om half 10 moest ik in de eerste secundaire school zijn: Natural science upper secondary school. Hier hadden ze een internationale dag. Je zou denken dat de leerlingen een hele dag rond landen bezig waren, maar het was een presentatie van anderhalf uur om erasmus en andere exchange programma's te promooten. Hier zijn enorm veel leerlingen die in het secundair ook al op uitwisseling gaan en in deze school kregen ze ook vaak leerlingen over de vloer van andere landen. Misschien moeten we dit ook meer proberen te promooten in België? Ik denk dat het unieke kans is, niet alleen voor studenten maar ook voor leerlingen. In ieder geval uit mijn presentatie was af te leiden dat Finse leerlingen hun eigen land niet herkennen op foto's. In ieder geval vonden de leerlingen en leerkrachten mijn presentatie tof gedaan. Jullie kennen mij, niet enkel praten, maar ook wat fun ertussenin e Daarna heb ik een rondleiding gekregen in de school en een gratis schoollunch, het was nog erger dan unicafé Wat ik gek vind is dat de leerkrachten hun lunch moeten betalen en de leerlingen dit gratis krijgen en hoe worden leerkrachten gemotiveerd door de overheid? Want ze zeggen altijd dat ze hun leerkrachten voortdurend motiveren, alvast neit met de lunch...
Oké een halfuurtje op kot geweest en daarna naar school nummer 2. In deze school doe ik mijn stage van het eerste jaar. Een weekje een leerkracht observeren. De eerste indruk van de keuken: KLEIN en onoverzichtelijk. Ik ben benieuwd om de lessen te observeren, samen met de 2 Finse studenten natuurlijk. Jammer dat eentje niet zo goed Engels kan spreken en de andere wilt dat we voortdurend Engels spreken om haar Engels bij te schaven Misschien halen ze nog voordelen uit een erasmusstudent
Daarna richting het centrum om 15 euro terug te eisen van onze trip naar Tampere, omdat hier vanalles was misgelopen en we ons programma niet volledig hadden gedaan. Daarna moest dit natuurlijk weer opgedaan worden. Jamie (van Singapore die ik op deze trip heb leren kennen) kende een tof café aan het water. Hier hebben we een warme chocolade melk gedronken en een muffin, terwijl we aan het genieten waren van het uitzicht. De foto's kan je bekijken in het vorige bericht...
Morgen gaan we overdag voor het school werken en 's avonds heb ik samen met Pascal en Anaïs afgesproken om ofwel naar een musical te gaan (als er nog tickets beschikbaar zijn) ofwel iets te gaan drinken ofzo.
Trouwens, jullie zeggen wel dat ik veel moet posten, maar waar blijven jullie reacties........
Oké hier ben ik weer. Op woensdag heb ik in de voormiddag mijn Fins huiswerk gemaakt en nog wat gelezen in een boek, schoolwerk dus. Om 12 uur begon de Finse les en vandaag is er tijd om een beetje over deze Finse les te vertellen. Oké de leerkracht is 60+ en is precies heel de tijd zenuwachtig. In heb begin van deze cursus zaten we met 60 studenten, nu nog maar met 15. De manier waarop deze leerkracht lesgeeft is grammatica, grammatica, grammatica en een beetje woordjes tussendoor. We krijgen geen oefeningen, de enigste oefening dat we hebben is dat we een vraag moeten stellen aan degene langs ons en dan moet deze antwoorden, dan moet deze de vraag stellen aan degene langs haar enzoverder, tijdverspilling dus!!! Soms denk ik echt dat het beter is om het Fins op mezelf te leren, want het meest vervelende aan deze lessen vind ik dat de leerkracht van hoofdstuk 6 naar 1, naar 7 naar 10 gaat enzoverder. Op welke manier kunnen we dan nog volgen? In de KHLeuven zouden ze zeggen: gebuisd! Haha Maarja, zulke lessen nemen we erbij zeker
In de namiddag heb ik mijn papierwerk voor de khleuven een beetje in orde gemaakt en ingescand wat getekend moest worden enzoverder. En om 14 uur had ik een afspraak met de verantwoordelijke voor de stage van het derde jaar. We hebben samen een school gezocht wat het beste is voor mij om te gaan observeren. Omdat ik in de weken dat het derde jaar stage heeft niet vrij heb, moet ik kijken welke dagen het mogelijk is om de lessen te gaan observeren. Ik denk dat dit ook wel goed is, want op deze manier zal ik tussen 5 en 8 verschillende secundaire scholen bezoeken. Dus dan kan ik veel vergelijken en veel werkvormen proberen te 'stelen'. Deze leerkracht heeft mij ook wat meer verteld over het systeem van de stage. Ik zal één voorbeeld even uitleggen. De studenten van het derde jaar hebben 4 weken stage en deze studenten moeten 10 uur les geven. Veel stress kan hier niet aan te pas komen wel? Het blijft mij toch maar gek hoe deze studenten ooit kunnen lesgeven in de echte wereld. Ik ben echt benieuwd om de stages te observeren. Ook het leerplan van bijvoorbeeld 'home economics' is maximum 5 pagina's lang. Het algemene (dat voor iedereen geldt) is 2 pagina's en dan heeft elke school hun eigen curriculum. De leerkrachten krijgen hier enorm veel vrijheid! Wat misschien wel goed is aan de ene kant?
Vandaag heb ik een informatiemoment van 3 uur over de stage in het derde jaar. De leerkrachten van de secundaire scholen zullen daar zijn en ze gaan samen met de studenten beslissen wat ze mogen lesgeven en wat hun andere taken zijn. Omdat ik gister de leerkracht uitlegde hoe het stage-systeem bij ons werkte, mag ik dit op dit moment ook nog eens uitleggen aan de studenten en aan de leerkrachten van het secundair onderwijs. Misschien is dit al de tweede of derde keer dat ik het ga uitleggen, misschien gaan ze er toch iets van opsteken dat stage belangrijker is dan leren?
Ohja gisterenavond ben ik even naar de woensdagparty geweest van ESN om ons goed examen te vieren. Ze hebben veel karaoke gezongen (sommige kunnen enorm slecht zingen ). De drank was voor één euro voor 11 uur en voor 2 euro na 11 uur. Weliswaar slecht bier, bijna alcoholloze longdrinks en cider. Een meisje dronk 7 longdrinks en jaja, ze kon niet meer zo goed recht lopen. En ook heb ik een Belgische kerel ontmoet van Gent, dus konden we toch weer even Nederlands praten e Haha
Voor alle duidelijkheid, ik typ dit dus voor de tweede keer voor jullie, omdat het vorige getypte bericht niet wou opslaan! Hehe juist of we tijd genoeg hebben zeker Oké hier gaan we dan
Het eerste punt is binnen... Mijn favoriete professor heeft ons groepje 4 gegeven als punt voor ons 'examen'. Voor alle zekerheid, Finland heeft een ander puntensysteem: 0 = gebuisd, 1 = geslaagd, 2 = voldoende, 3 = goed, 4 = zeer goed en 5 = uitstekend. Dus we mogen wel fier zijn op ons zelf uitgevonden educatiesysteem e In ieder geval moet dit ook gevierd worden, wat woensdag zal gebeuren
Maandag heb ik weer wat schoolwerk verricht, want had geen les die dag. Deze keer het gewone schoolwerk, want 2 dagen aan hetzelfde onderwerp werken (eindwerk) is wel voldoende en de rest mag ik ook niet laten liggen natuurlijk. In de late namiddag ben ik wat baantjes gaan zwemmen en heb ik ook gerelaxet in de sauna. Daarna was het hier gemeenschappelijke kookavond, ingevoord door Kiki De eerste maaltijd waren pannekoeken (ze kunnen hierover zagen hoor haha), dus eindelijk hebben ze hun pannekoeken gekregen, zowel zoete als zoute pannekoeken. De zoute pannekoeken werden besmeerd met bechamelsaus, champignons, ham, kaas... De zoete pannenkoeken met choco en banaan. Soms werden ook wat gekke combinaties uitgevoerd, die Engelsen e (Maar goed dat ze dat hier niet kunnen lezen!) Tijdens het eten werd natuurlijk wat gelachen en gezeverd. Het was gezellig...
Vandaag hebben we een ander schoolbezoek gedaan met een ander vak. (omdat ik wat ik eerst had getypt niet meer wil hertypen, kopieer ik even gewoon een eerste versie van mijn verslag, haha en dat is niet van luiheid, maar van veel werkheid )
Op het eerste opzicht zag de school eruit als een lagere school zoals bij ons. Toch was de werking hiervan totaal anders. De schoolwerking is zeer gericht op het vervullen van de speciale noden van leerlingen. In deze school kan je een groot aanbod van diversiteit aantreffen. Het Downsyndroom, autisme, gedragsproblemen, leermoeilijkheden, gehoorproblemen, blindheid Het maakt allemaal niet uit, iedereen is welkom. Dit betekent niet dat er geen normale leerlingen in deze school aanwezig zijn. De normale leerlingen worden gemengd met leerlingen met speciale noden. In sommige klassen is er één leerkracht aanwezig en soms zijn er ook 2 klassen gemengd en dan zijn er dus ook twee leerkrachten in deze klas. Ook zijn er zeer veel assistenten beschikbaar. Deze personen zijn vooral aanwezig om de leerlingen met speciale noden te helpen. De leerlingen met speciale noden hebben les in zeer kleine groepjes, ongeveer 6 leerlingen, terwijl de andere leerlingen gewoon in de klas worden onderwezen. Dit is vooral voor de onderwerpen wiskunde, Fins en lezen. Voor andere vakken of bezigheden worden ze gewoon geïntegreerd in de gewone klassen. Er wordt 10 uur per week les gegeven in de kleinere klassen.
Mijn vraag na deze korte uitleg over het onderwijzen was: Is het curriculum voor alle leerlingen hetzelfde?. De directeur antwoordde hierop dat er inderdaad kleine verschillen zitten in het curriculum. De kinderen met het Down-syndroom krijgen hun eigen curriculum. De leerlingen met speciale noden hebben in principe hetzelfde curriculum als de gewone leerlingen, maar op hun eigen niveau. De leerlingen die in de kleinere klassen zitten, krijgen dezelfde leerinhoud als de normale leerlingen. Dus in principe behalen ze hetzelfde curriculum, maar met meer begeleiding.
Een medestudent van mij had ook een vraag: Worden de leerlingen met Downsyndroom niet uitgesloten tussen de andere leerlingen in de klas?. Een leerling van de zesde graad mocht hierop antwoorden. Haar antwoord was: Hoe kan je zoiets nog maar denken?. Ze was precies enorm geschokt van de vraag. De directeur bevestigde dat het in deze school als normaal wordt aangezien.
Deze school biedt een siësta (middagpauze) aan van 75 minuten. In deze 75 minuten krijgen de leerlingen hun gratis warme lunch en daarna mogen ze zelf beslissen wat te doen. Omdat de school veel bezig is met drama, muziek, cultuur wordt er vaak aan deze workshops deelgenomen. Wij hadden de kans om een schoolband te horen spelen (in totaal zijn er ongeveer 6 bands in de school), een Chinese les te volgen en een zangles. De andere leerlingen kwamen we tegemoet in de gangen en buiten. Buiten hebben alle leerlingen de mogelijkheid om te schaatsen en te spelen met goochelmateriaal en nog veel meer. De laatste 20 minuten is iedereen verplicht om naar buiten te gaan.
De schooluren voor de eerste graad (7jaar) gaan van 08:15 uur tot 12:45 uur. Daarna is er een mogelijkheid om op school te blijven voor deze kinderen. Naarmate ze ouder worden, krijgen ze meer les. De leerlingen van de zesde graad (12jaar) hebben les tot 13:45 uur, afhankelijk wanneer ze s morgens beginnen.
We hebben ook een heleboel lessen bijgewoond. Aan de klassen kan je al zien dat er zeer veel aan differentiatie gedaan wordt. Aan de muren hingen verschillende kunstwerken, veel informatieve spelen en de leerlingen waren ook bezig met verschillende oefenbladen of werkvormen. Meestal zag je toch meer dan één leerkracht in een klas, meestal vergezeld met een assistent. Één leerling was een test Engels aan het doen met een leerkracht. De opdracht was om de naam van het lichaamsdeel op de juiste plaats te kleven van de foto. De foto was geplastificeerd en er waren kleefstrippen op de foto, waar de leerling dan de namen op kon kleven. De leerkracht liet mij zien dat er verschillende fotos waren met verschillende namen en onderwerpen.
De leerlingen hebben de volgende verplichte vakken: Fins, wiskunde, Engels, milieu- en natuurlijke studies, geschiedenis, ethiek, muziek, kunst, LO, handwerk en technologie.
Kort samengevat bestond dit bezoek uit een korte introductie door de directeur, een rondleiding door 2 leerlingen van de 6de graad, een schoollunch, verdere rondleiding door de 2 leerlingen en een slotwoord door de directeur. Op het einde heeft de directeur nog enkele vragen beantwoord en daarna ons vriendelijk bedankt en ook gezegd dat we altijd welkom waren in hun school.
Hopelijk kunnen jullie op deze manier een beetje uit aan deze dag. In ieder geval, ik ga terug aan het werk...
We gaan verder waar we geeïndigd zijn Het examens donderdag was enorm tof, net zoals de professor is natuurlijk. Deze professor is van het standpunt dat je het moet begrijpen in plaats moet leren. Bij het examen mochten we alles gebruiken: notities, laptop, internet... We mochten zelfs in groepjes van 2 tot 3 personen werken. Ik zal eerst vertellen wat we zoal gezien hebben in de lessen: de eerste lessen hebben we discussies gehad over 'Zijn leerkrachten opvoeders?', 'Worden de kinderen nog opgevoed door de ouders?', 'Moeten we de ouders ook onderwijzen hoe ze hun kind moeten opvoeden?'... Het waren echt zeer interessante discussies, vooral omdat het in elk land er anders aan toegaat. Ik was soms toch verschrokken met resultaten of met dingen die mijn medestudenten zeiden. Daarna moest iedereen een presentatie geven over hun educatiesysteem van hun land dus. Hierdoor hadden we een beetje een beeld over de verschillende systemen die er bestaan, en het zijn er heel wat hoor Soms dacht ik echt van: 'Wat voor een belachelijk systeem is dit?', 'Dit systeem kan niet werken'... Waarom is het toch zo verschillend in elk land? Maar in ieder geval het examen was: 'Bedenk een schoolsysteem, waar jij mee akkoord gaat, voor het land Eutopia, over 20 jaar.' Ik zat samen met Pascal en Zane in een groep. Door deze opdracht heb ik echt wel zelf een kijk gekregen hoe ik educatie zie en wat ik zou veranderen. Ook door de ideeën van mijn 2 groepsleden, ben ik geïnspireerd. In ieder geval, na veel discussie hebben we ons systeem uiteindelijk tot Chill-town gedoopt. Educatie en school vonden we een afschuwelijk woord, dus hadden we voor kleuterschool, lagere school enzovoort ook andere woorden gevonden: chill-in, chill-by, chill-out, chill-point en after-chilling. Een levenslange educatiesysteem hebben we uitgevonden met enorm veel differentiatie, wat zeker nodig is op de dag van vandaag. Het idee erachter vond ik van onszelf zeer goed gevonden. Misschien moeten we er ook voor strijden? Wie weet, ooit in ons leven...
Donderdagavond ben ik ook gaan zwemmen (in mijn eentje). Het was lang geleden Maar het deed enorm goed. En dit is tenminste goedkoop: 3 voor één beurt, dus dit zal ik meer gaan doen denk ik. Hoewel de kleedkamerrituelen enorm vreemd zijn voor mij De jongens en meisjes zijn apart en er zijn geen aparte kotjes, zoals in België. Alles gemeenschappelijk. Iedereen loopt er naakt en doucht zich alsof ze in hun douche thuis staan. Het was in ieder geval heel vreemd. Ook in de sauna is iedereen naakt... Dus hebben we maar meegedaan natuurlijk, niemand kent u toch daar Gelukkig, anders zou ik het nooit gedaan hebben hoor Een klein minpuntje van het zwembad is dat het echt extreem koud water is Brrrrrrr!
Vrijdag en zaterdag was het afstudeerprojectdag en we komen toch stilletjes in actie ermee. Maar het blijft een hele opgave om het af te krijgen in een maand, dus het wordt nog hard werken Maar we komen er wel, Kim kennende Vrijdag tussendoor hebben we nog een cake gebakken, een recept zonder boter, maar het resultaat was nog niet zo slecht Lekker gezond! Zaterdagavond hebben we kaartspelletjes gespeeld met Shona's vriendengroep enzo, was weer heel gezellig
Vandaag zal er nog wat schoolwerk gebeuren denk ik, hoewel ik in de voormiddag alleen nog maar een serie heb bekeken. Dank u Iemke om die serie aan te raden, straks ben ik nog verslaafd Haha Maarja een zondag is voor een 'lazy sunday' gemaakt natuurlijk!
Denk dat ik vanavond een quiche ga maken, koken het blijft een passie, ook in het dure Finland!
Jaja het is alweer woensdag, waarom gaat het hier toch zo snel Alle heb 2 dagen koken op rij gehad, misschien dat de dagen daarom zo vlug gaan??? In ieder geval, nu ben ik wel volgestompt met eten zenne
Dinsdag hebben we met de groep gemaakt: kip aant spit, croque met tonijn-dille-prei-salade ipv kaas en hesp (was nog wel redelijk lekker), gegrilde zalm, zelfgemaakte pasta met roomsaus en groenten, wokgerecht, brood, pizza, salade, chocolade-ijs, aardbeienijs, citroensorbet en dat alles met water en koffie. Dan kunt ge wel eens zeggen: 'pomp gegeten'.
Vandaag hebben we met de groep gemaakt: 4 verschillende cakes (hetzelfde recept, enkel de vetstof was altijd anders - zelfs met plantaardige olie ), 3 keer een typisch Fins gebak (ook hetzelfde recept maar: glutenvrij, veel vet en suiker en gewoon recept) dit gebakt wordt opgevuld met jam en slagroom en daarna ook nog is een typisch dessert van Finland (stijve aardbeiensap met hele aardbeien in) en dit natuurlijk ook met koffie. Pomp pomp pomp pomp pomp...
Morgen mijn eerste 'examen'. Het bestaat uit een taak maken (ma deze weten we nog niet) alleen, met 2 of met 3 personen. Al het materiaal mag gebruikt worden, zelfs laptop en alles. En we hebben niet echt veel leerstof gezien in de les, enkel veel gediscusieerd, dus laten we hopen dat het niet te moeilijk wordt. In ieder geval, deze professor ga ik missen. Deze is tenminste niet serieus, maar grappig En na deze les is het weer weekend voor mij. En zoals gewoonlijk is het vrijdag 'afstudeerprojectdag'.
Ohja deze nacht was het -25 of kouder, ik kon mijn tenen niet meer bewegen en mijn benen waren gevoelloos! Het was een echte hel En ze zeggen dit weer nog 14 dagen, pfffff hiephoi
Museum Sibelius (was een bekende componist die woonde in Hameenlina)
De bedden waren vroeger zo klein, gelukkig moesten ze niet slapen met de voeten buiten bed, maar ze moesten het bed elke avond uitschuiven.
De 'wensput' van het kasteel Hameenlina. Elk jaar wordt de put leeggehaald, vorige winst: 3000 euro, GSM's, valse tanden...
Het kasteel werd gebouwd in verschillende jaren en lagen dus. Elke eeuw een nieuw verdiep.
Het plafond van de balroom van de koning.
Ik denk dat deze tafel een schuurbuurt nodig heeft. Is het niet papa?
Kasteel Hameenlina
Kasteel Hameenlina
Uitzicht kasteel Hameenlina. De kanonnen staan nog gereed
Kerk Hameenlina
Zonsondergang, getrokken vanop een toren in Tampere.
Het Fins dessert was gelukt vrijdag Wat vooral opvalt voor mij is dat ze hier zeer veel werken met gelatine. In ieder geval een beschrijving: stijve aardbeiensap en daarboven witte chocomousse. De kotgenoten vonden het in ieder geval weer heerlijk en kijken alweer uit naar het volgende brouwsel
Vrijdagavond is Anaïs gekomen en hebben we wat yathzee gespeeld en veel gebabbeld natuurlijk. Het was vrijdagavond, dus dan wordt Kim gek e In ieder geval na een mislukte poging van Anaïs om een fles wijn open te doen (de kurk was totaal gebroken), deed ik nog eens een poging met resultaat: een bloederige keuken
Op de trip van zaterdag heb ik weer wat mensen leren kennen, wat altijd positief is natuurlijk. Deze keer heb ik veel gepraat met een meisje van Singapore. Het is altijd interessant om andere culturen, vooral van andere continenten, te leren kennen. Ook woont zij in mijn gebouw, dus kunnen we elkaar nu wat vaker zien In het algemeen was de trip in orde, maar ik vond het het geld niet waard. Vooral omdat onze gids pas in het midden kon komen, omdat hij problemen had met zijn trein. Ook door dat voorval en het voorval dat we de bus moesten verwisselen, ook omwille van problemen met de bus, zijn er enkele dingen niet kunnen doorgaan. Ook was het al donker toen we Tampere bezochten, dus vandaar geen goede foto's van Tampere. Eigenlijk zijn we maar 1 uur in Tampere geweest en daarna hebben we er gewoon gefeest. Uiteindelijk kwam ik om 5 uur smorgens aan in Pasila. Hiephoi! En raar maar waar, ik heb geslapen tot half 12 Niet van mijn gewoonte dus.
Vandaag zijn we eindelijk naar het cakebuffet geweest. Het was goed, maar weer zeer veel gelatine-gebruik. Maar er waren zeker veel goede smaken bij In ieder geval, een suikerbom heb ik vandaag wel gehad. Tijd om de maag te laten rusten...
Wat heb ik vandaag meegemaakt of te weten gekomen? - In Estland verdient een beginnende leerkracht 600 euro per maand. - In Letland verdient een beginnende leerkracht 375 euro per maand - Een dronkaard die tegen iedereen begon uit te vliegen en te praten, iedereen ging lopen en ik bleef staan (ik versta er toch niet van), dus dan dronk hem nog wat van zijn fles en begon terug te praten tegen mij. Gelukkig had hij mij niet aangeraakt, anders was het oorlog
Vandaag was het de laatste les van de week se. Morgen is het weer afstudeerprojectdag, gelukkig plan ik dit in, anders komt er dat niet van Ook ga ik morgen enkele Finse gerechtjes proberen, wat ik ook bij mijn tijd ga tellen natuurlijk Hopelijk aanvaarden ze dat hier allemaal, anders heb ik grote problemen
Net heb ik samen met Shona een omelet met aardappelen, ui, kaas en spek gemaakt. Heerlijk was dat Vanavond nog een baileys-koffie en dan hopelijk goed slapen. Gisteravond en -nacht hadden ze een feestje boven ons, wakker gelegen tot 2:30 uur...
Het is nu ondertussen woensdag en eigenlijk heb ik nog niet zoveel speciale dingen gedaan. Ik heb voor de verandering voornamelijk voor het school gewerkt en naar het school geweest. Vandaag heb ik weer een kookles meegemaakt met het uittesten van: stoommachines, fruitpersers, frietketels, mixers, eierkoker, droogmachines voor voeding, vacuumtrekker en een snijmachine. Het was een redelijk rustige les en dit alles werd gedaan in een doorschuifsysteem. Gisteren heb ik wat meer uitleg gekregen over de opdracht voor het vak 'The basis of the Finnish educational system'. We moeten dus eigenlijk een soort column schrijven over één bepaald onderwerp over het onderwijssysteem van Finland en hierbij mogen we vergelijkingen maken met ons eigen systeem. Dus al bij al valt deze opdracht nog mee. Met dit vak gaan we ook op schoolbezoek over 2 weken.
Ohja gisterenavond waren Shona en ik uitgenodigd om bij Jonathan te gaan eten (cottage pie) en natuurlijk waren Steven en Claudia ook uitgenodigd. Ik moet eerlijk zijn, deze keer genoot ik toch even van het Engelse eten. Het was een heel andere smaak dan dat ze mij in het weekend hadden voorgeschoteld, gelukkig Daarna hebben we 2 afleveringen gekeken van 'Pride and Prejudice'. Dit is een soort weddenschap tussen de meisjes en de jongens, waar ik voor niets tussen zit
En in het weekend gaan we nog eens een tripje doen. Het schoolwerk even aan de kant leggen, het is nodig
Enkele gekke observaties van vandaag: - een gekookt ei afspoelen als dit gepeld is - opgeklopte room onder gemixt fruit kloppen Why is the cream liquid again? - klokhuis kan ook in de sapcentrifuge in Finland - Rotte banaan of niet, gedroogd zal het worden - Het kroontje van de tomaat kan ook lekker zijn op een broodje - Het kloppen op de kom waar opgeklopt eiwit in zit, kan precies niet zoveel kwaad hier
Allé allé weer een beetje schoolwerk verricht in het weekend. Precies kan ik wel niet meer dan 4 uur op een dag werken voor het school. Maar denk dat dit tijdelijk is, tot er wat meer druk achter staat. In ieder geval ik heb al 60 uur van de 252 uur vervuld voor één opdracht. Dus dat is al redelijk goed gewerkt niet?
Maar natuurlijk hoort er ook een beetje ontspanning bij in een weekend! Gisteravond hebben we gezellig wat kaartspelen gespeeld. Met we bedoel ik: Shona, Kirsty (zus van Shona), Shona's vrienden: Steven, Claudia en Jonathan, mijn vriendjes: Pascal en Zane. Het was weer heel gezellig en grappig op het einde. Maar de meisjes hebben wel verloren, maar daarentegen zijn de leerkrachten gewonnen. Dus ik was altijd gewonnen Op het einde was het vooral grappig. Jonathan was een beetje aangeschoten en ik wou het spel zenuwen spelen met hem. Iedereen lag op de grond van het lachen. Toch een goed idee van mij e In ieder geval wordt het hoog tijd dat ik en Shona eens kaarten gaan zoeken Dan kunnen we met z'n 2 ook eens een ander spel spelen dan yathzee. Zane (Letland) had een lekkernij bij. Lookbrood, zoooo lekker! Maar misschien ook wel een stinkende adem erna Haha! In ieder geval in haar land is het typisch om te eten bij bier. Op café krijgen ze daar lookbrood in plaats van borrelnootjes, misschien eens een idee Ohja en voor het bier en het lookbrood hebben we ook nog iets typisch Engels gegeten, genaamd kerstmispudding. Een gekke benaming voor een cake gemaakt van rozijnen en andere gekke ingrediënten. In ieder geval hoe klaarmaken: 10 minuten in de microgolf, uit de cakevorm halen en er dan room bijeten. En welverstaan, geen opgeklopte room. Soms hebben die Engelse toch gekke tradities, niet?
En vandaag hebben we weer wat voor het school gewerkt, wat opzoekwerk gedaan, een lekkere jachtschotel gemaakt, wat gebabbeld met Flavie en zo ging de dag weer snel om e
Moi! Miten menee? Minulle kuuluu ihan hyvää. Tänään on kaunis ilma. Aurinka paistaa mutta on ylma. Hei hei. Hauskaa viikonloppua!
Voor alle duidelijkheid, dit gebeurt alleen nog maar met het boek langs mijn PC. Het leren komt nog een andere keer Maar nu kunnen jullie toch al beginnen Woensdagnamiddag ben ik gaan shoppen (in België verafschuw ik dit), want had er echt nog eens zin in. Aanwinst: T-shirten, hemdje, kleedje en legging. Het zal nog wel even duren eer ik het kan showen voor jullie! We waren gestopt met een avondje bier drinken. Ik vind dat dus echt een enorm gezellig café. Zo een groot café met zoveel volk had ik nog nooit in mijn leven gezien. Het café heeft een typisch oude stijl en je kan er ook gezelschapspelen spelen. Dit kan de sfeer nog leuker maken natuurlijk. We hebben veel gelachen en hebben ook weer veel over elkaar te weten gekomen. Ik was geweest met Pascal (uit mijn klas) en Shona (die jullie ondertussen wel al kennen). In ieder geval ik heb Palm en Guinness gedronken. Even een commentaartje van Guinness: smaakt naar salami Niet drinken dus Donderdag had ik weer mijn leuke professor. Zoals ik al eerder heb vermeld (denk ik) moet iedere student hun educatiesysteem uitleggen. Donderdag was Australië en Engeland aan de beurt. Halleluja! Degene van Australië kon ik zeer slecht verstaan (binnenmonds, gek accent en snel), ook het Engels van Engeland was niet gemakkelijk voor mij. Donderdagavond ben ik een rustig avondje tegemoet gegaan. Vandaag kon ik nog eens een kookles meemaken. Op het programma stond: baguette (met kruiden of kaas of look...), aardappelpuree (gemaakt met melkpoeder en kookwater van de aardappelen), salade (sinaasappel en geraspte wortelen en appel = goede combinatie), een mousse van zwarte bessen (blackcurrant) en een vleespannenkoek. Het laatste halleluja! Nooit meer Een vleespannenkoek = lever, aardappelen, ajuin en kruiden rauw in de blender en daarna bakken als een pannenkoek. Ik snap niet waar ze het vandaag halen. Vorige week hadden ze het naar het schijnt met vis gedaan. Ookal eten de Finnen vaker lever dan ons, toch zal ik het de volgende keer laten staan.
Voor de rest heb ik niet veel nieuws. Denk dat het weekend weer rustig wordt en veel schoolwerk proberen te verrichten, want de mama, tante en zus van Shona zijn hier. Dus veel gebabbel en thee drinken zal er niet inzitten Ideale kans om door te werken! See you!
Omdat er al een paar mensen gevraagd hebben waar mijn vervolgberichten van mijn blog zijn, zal ik vandaag hier nog eens wat neerschrijven
Ik zal beginnen met waar ik geëindigd ben natuurlijk Zondag heb ik jammer genoeg heel de dag voor het school gewerkt. Zowel mijn portfolio voor Finland, mijn portfolio voor België en mijn Finse les zijn erdoor gegaan die dag. Natuurlijk hebben we ook wat ontspanning gehad tussendoor door koffie te drinken en 's avonds hebben ik met 2 kotgenoten een film gekeken. Ohja en als ontspanning ben ik ook nog naar de winkel geweest. Maarja deze dagen moeten er natuurlijk ook zijn om het schoolwerk te verminderen We proberen er het beste van te maken
Maandag was mijn les weggevallen, dus heb ik weer een beetje schoolwerk gedaan. Maandag was het afstudeerprojectwerkdag. Jaja ook aan dat moet ik denken om er af en toe aan te werken. Nog 2 maand vooraleer het af moet zijn. Moet er proberen wat tempo achter te krijgen denk ik. Zoveel ideeën, maar het uitwerken neemt veel tijd in beslag. Ik heb trouwens de werkwijze van de school die ik bezocht heb een beetje toegepast in één deel van mijn eindwerk. Denk wel dat ze dit in België heel leuk gaan vinden
Uiteindelijk zijn we op vandaag gekomen. In de voormiddag ben ik (zoals altijd) weer opgestaan om half 9. Daarna een beetje ontbeten en dan maar weer voor mijn PC om wat schoolwerk te doen. Manman mijn weekend blijkt toch saai te zijn als je dit zo leest Maar geen nood, er komen nog leuke dingen die ik zal vertellen Na de middag had ik Finse les. Samen met mijn leerkracht van België, die momenteel op bezoek is, hebben we de les een beetje beoordeeld op de didactische manier van Leuven. Wat soms op grappige momenten opleverde zoals: 'Puhun belgiaa.'. Wat betekent ik spreek Belgisch. De leerkracht vond het niet gek dat Belgisch geen taal was, maarja de Finnen weten niet alles denk ik
's Avonds zijn we gaan eten met mijn bezoekende leerkracht. Het was heel gezellig, niet geforceerd ofzo en er kwamen ook andere onderwerpen naar boven dan enkel school. Dit maakte het natuurlijk nog toffer. Jammer genoeg hebben we even moeten rondrijden met de tram eer we iets gevonden hadden. Finnen kunnen precies hun websites niet zo goed aanpassen
In ieder geval, morgenavond is het bieravond. Alle soorten bier voor 3 euro in de pub waar ze ook Belgisch bier hebben. Dat kan ik toch niet mislopen, wel? See you tomorrow!
Ohja en heb ik al eens vermeld dat ik het hier echt wel leuk vind? I really like it here and the time is going to fast
Vrijdag hebben we een schoolbezoek gedaan met het vak 'Social basis of education' en met de professor 'Mati'. Het was een pre-school en lagere school. Eerst kregen we een korte uitleg over hoe de werking van de school verloopt. Daarna konden we onze jassen weghangen en moesten we natuurlijk onze schoenen uitdoen (dit wordt meestal gedaan in Finland). Daarna mochten we in een klas gaan observeren en kregen we ook een beetje uitleg van de leerkrachten zelf. Dit was ook een meer speciale school, omdat er telkens 2 jaren worden gemixt (bv: 1 en 2, 3 en 4, 5 en 6). Dit wordt gedaan om ervoor te zorgen dat de oudere de andere helpen. Ook de klassen worden vaak gemixt. Meestal zijn er 4 klassen van ongeveer 20 leerlingen per 2 jaar. Maar er wordt niet gewoon les gegeven. Meestal wordt er les gegeven met 2 leerkrachten voor 40 leerlingen. Ook wordt er heel veel gewerkt aan differentiatie. In het begin van elke week krijgen ze een blad met wat er die week gedaan moet zijn. Elke dag moeten ze iets afhandelen, maar ze kunnen kiezen wat (wiskunde, Fins, lezen...). Ook zijn er verschillende moeilijkheidsgraden. Tijdens de schooltijd worden deze verbeterd, soms verbeteren de oudere leerlingen de jongere of gaan ze gewoon samen zitten en als het verschillend is, moeten ze de leerkracht roepen. Ook wordt er veel gedaan in deze school rond drama en muziek. De school telt ondertussen 8 muziekbandjes. Ook hebben ze 2 speeltijden van 30 minuten. In deze speeltijden worden soms de dansen geoefend en dergelijke. Er gebeuren ook vaak optredens voor heel de school. Toen we vertrokken uit de school, waren een paar klassen aan het eten. De lunch is voor elk schoolkind gratis. Het waren gehaktballen met aardappelen die dag . Dit was een beetje de korte werking van de school.
Vrijdagnamiddag zijn Shona en ik weer een museum gaan bezoeken, deze keer het stadsmuseum. Je kan hierna enkele foto's vinden van dit. En vrijdagavond hebben we ons voor de tweede keer gewaagd aan de opera en deze keer waren er nog tickets beschikbaar. Het was gewoon zoals in de film, met een rood doek en alles erop en eraan. Het was zeker eens de moeite waard om mee te maken.
Toen we terug thuiskwamen was er een feestje bij onze buren en zijn we daar ook even binnengewipt en nu kennen we onze buren ook alweer e Hoe meer mensen, hoe meer vreugde
Vandaag eerst een beetje voor het school gewerkt en geskypt met de mama Daarna naar de hakaniemie market hall geweest. Dus een overdekte markt en daar hebben we ook eens van de soepkeuken geproefd.
Nu maar weer wat schoolwerk en straks eet ik zelfgemaakt stoofvlees (met Leffe ;-)) met frietjes! Hmmmmmmmm....
Gisteren voor de eerste keer een ESN-party meegemaakt op een woensdag. Elke woensdag organiseert ESN een party. Het was zeker de moeite waard om nog eens te gaan Veel gelachen en alles los geshaked Voor we naar de party vertrokken, had Shona en ik een paar vrienden uitgenodigd met wat hapjes en drankjes. Zeer gezellig
Ook in de Finse les hebben we weer veel geleerd gisteren. Dat wordt toch even studeren in het weekend denk ik. Vandaag heb ik de leuke professor gehad en hierbij heb ik en presentatie moeten door over het Belgisch schoolsysteem. Ging heel vlotjes, want 'Mati' komt er toch altijd met zijn babbel tussen
Morgen mijn eerste schoolbezoek, ook met de klas met professor Mati. Ik ben benieuwd, zal u er morgen alles over vertellen (voor de geïnteresseerde lezers).
Vandaag is een nieuwe kotgenoot gearriveerd. Ze is van Frankrijk en is ook al in Helsinki vanaf september. Ze ziet er echt een zeer lollige en sociale uit. Nog meer pret in de keuken Kan toch niet meer stuk dan e
Vandaag voor de tweede keer een kookles meegemaakt! Deze kookles was echt super, ik heb er enorm van genoten. De klas werd in groepjes verdeeld. Mijn 2 groepsleden en ikzelf hebben Runebergstaart en bagels gemaakt. Deze taart is echt enorm lekker een een typisch specialiteit uit Finland. Hopelijk hebben we thuis ook de ingrediënten, zodat ik ze eens kan maken voor mijn medestudenten De andere groepen hebben 3 verschillende soorten brood gemaakt, 3 verschillende soorten cake, saladeschotel, vinaigrette en quiche. Gezellig tafelen, maar wel enorm zoet Haha
Ohja, hier vind je dus geen salades (zoals de lekkere kip curry van de broodjesbar bij KHLeuven ), dus heb ik vandaag maar eiersalade op zijn Kims gemaakt Njammie!
En de tweede week Finse les, ik lach mij echt te pletter haha We moeten heel vaak 'kuu' zeggen op het einde van een woord. Dit wordt uitgespoken als 'koe' op de toon van 'booooeeeeeee'. Try it
Het afscheidsfeestje en verjaardagsfeestje waren heel gezellig. Op het afscheidsfeestje heb ik Spaanse omelet gegeten, wat zeer lekker was! Jammer dat ze nu vertrekt, anders kon ik er nog meer van genieten! Ohja de vrienden van Shona waren eerder gekomen, omdat ze een citroencake wouden maken (iedereen moest iets meenemen naar het afscheidsfeestje). Het maken van de citroencake heeft welgeteld 1,5 uur geduurd, zonder het bakken! Halleluja!
Op het verjaardagsfeestje heb ik mij een beetje laten gaan, nog niet zoals thuis natuurlijk en ook niet met veel alcohol. Maar mijn danspasjes kennen ze nu wel Ik ben toch anders dan andere mensen e? Waarom altijd hetzelfde dansen? Doe toch gewoon altijd je eigen zin In ieder geval Shona vond het zeer grappig en begon het ook al te doen, te gek dus
De trip naar Porvoo, Kotka en Hamina was ook zeer leuk. Veel nieuwe mensen leren kennen en toch ook wel mooie dingen gezien. Sommige waren een beetje overbodig, maar vooral Porvoo is een aanrader. Toen we in Hamina aankwamen begon het al wat donker te worden, anders was dat ook een geweldig dorpje denk ik. En mijn foto's zijn dan altijd enorm donker, jammer Ik denk dat ik toch nog wat meer van die dagtrips ga doen, ook veel in de bus zitten, maar je ziet ook veel natuurlijk. Ohja in Porvoo was er een chocoladefabriekje en die chocolade hebben we natuurlijk gekocht om te vergelijken met de Belgische e Ook de traditionele taart hebben we geprobeerd met een warme chocomelk. Dat was dus degelijk gewoon chocoladesaus, dat noem ik eens een echte hot chocolat! Mijn lepel bleef bijna rechtstaan