Belangrijke data en uitstappen zal je hier kunnen zien.
ERASMUS
Helsinki
27-03-2011
Stockholm ziet mij nog eens terug!
Oké we gaan beginnen bij het begin... Op donderdag hebben we de boot genomen om 17:30h. Eerst was het natuurlijk verkennen voor mij, want was nog nooit van mijn leven in een cruiseschip geweest. Toch was het in het begin maar saai, want dan zijn de party's nog niet begonnen, alhoewel iedereen precies al hennig in de olie was Dus wat deden Anaïs en ik dan, meedoen natuurlijk! Vandaar de sangria-foto Dus dan hebben we de andere van de groep een beetje vergezeld en kennis gemaakt met iedereen. Toen we het een beetje beu waren, de zatte praat, zijn we al maar naar boven vertrokken. Hier had je een bar met een live-optreden, deze speelden oudere muziek, en je had meer een discotheek voor de jongere generatie. Heel de avond hebben we eigenlijk geswitcht tussen deze 2 plaatsen, alhoewel ik de oude muziek verkoos. Ook hebben we niet stil gezeten, de hele avond waren we te zien op de dansvloer. Uiteindelijk zijn we in ons bed gekropen rond 4 uur (denk ik). Zoals iedereen mij al kent was ik om 8 uur alweer fris uit mijn bed en om de andere niet wakker te maken ben ik maar gaan rondneuzen in het schip en natuurlijk een fruitsapke gedronken met zicht op het water Uiteindelijk waren mijn kamergenoten wakker en kwamen we bijna aan in Stockholm. Voor alle duidelijkheid de trip duurt ongeveer 15 uur , wat ik helemaal niet verwacht had. In Stockholm zijn we eerst onze spullen gaan droppen in het hotel en daarna hebben we een bezoekje gebracht aan de oude stad, een deel van de nieuwe stad (omdat we nergens geen toeristisch kantoor vonden) en uiteindelijk zijn we beland bij het globe centrum. Dit is een shopping centrum en veel meer in de vorm van een bol. Op de bol kon je met een kar gaan en dan had je een mooi uitzicht over de stad, maar het was een beetje prijzig. Ohja Anaïs en ik wisten niet dat Zweden geen euro hadden Haha, maar gelukkig werden onze bankkaarten overal geaccepteerd. Anaïs wou een fotografisch museum bezoeken, maar ik wou er eigenlijk niet zoveel geld aan geven, omdat het mij niet echt interesseerde, dus is ze alleen gegaan terwijl ik richting het hotel vertrok om mij te douchen. En euhm bij het TV kijken, ben ik zoals altijd weer in slaap gevallen Toen mijn Anaïs en de andere kamergenoot aankwamen, heeft anaïs haar nog gewassen en daarna zijn we met een 15-tal mensen van de groep gaan eten in een Chinees buffet restaurant. Ik heb nog nooit zo lekkere chinees gegeten! Alleen de sushi was toch niets voor mij Dan voor een 20-tal minuten terug naar het hotel en dan met heel de groep richting de discotheek. Na een 45-tal minuten in een rij te staan wachten, hebben Anaïs en ik het opgegeven en zijn we terug naar het hotel vertrokken. Een citytrip is toch zo vermoeiend Want jaja het was een zeer mooie film, waar ik maar 5 minuten van gezien heb De volgende ochtend hadden we een ontbijtbuffet om U tegen te zeggen. Het was echt lang geleden dat ik nog eens lekker brood heb gegeten en het ontbijt was echt super. Na onze maagjes goed gevuld te hebben, zijn we terug vertrokken naar de oude stad om postkaarten te zoeken voor Anaïs. Daarna zijn we iets buiten de stad geweest op het 'Millesparken' te bezoeken. Dit is een klein park met allemaal standbeelden, deze standbeelden werden gemaakt door de kunstenaar die ook daar woonde, dus we konden zijn huis ook bezichtigen. Ook dit had een adembenemend uitzicht. Hier hebben we nog 2 uur vertoeft en toen moesten we vliegensvlug terug naar het hotel om onze spullen op te pakken en daarna naar de haven, want denk niet dat een boot wacht op ons Deze boot was iets luxueuzer dan de vorige boot. Maar ook hier was het begin redelijk saai, dus hebben we ons ergens aan een tafel gezet met uitzicht op het water en hebben we 'Engels wiezen' gespeeld. Hiervoor zijn we nog naar het dek geweest en naar de zonsondergang gekeken. Nadat we bijna in slaap vielen van het kaarten, zijn we terug naar de oude muziek pub geweest. Hier hebben we ons lekker gesetteld in een zeteltje deze keer in plaats van op de dansvloer. Nadat we daar even zaten, waren de dronken mensen alweer aan het vragen om te dansen, deze keer zeiden we vriendelijk nee. Wat we ook gemerkt hebben, is dat Finse mensen geen Engels spreken. Langs ons zaten 3 'zatte' oude mannen die de hele tijd over ons aan het praten waren Na één dans hadden ze er gelegen Opeens kwam er iemand bij ons zitten, samen met zijn collega. Het waren werkmannen van in de machinekamer. Van deze gelegenheid hebben we natuurlijk gebruik gemaakt en ze hebben ons de machinekamer laten zien. Dit is natuurlijk niet toelaatbaar, maar blijkbaar maakten ze er geen problemen van. Ze hadden het zelf voorgesteld dus... En ik zei dat ik het kon gebruiken voor mijn technieklessen, een beetje slijmen om het toch maar door te drijven In ieder geval was het echt indrukwekkend om dit te zien. Het waren zeker 10 verschillende kamers met enorm grote machines, turbines, generatoren, de 'bereput'... Ook hebben we de controlekamer gezien. Het was echt zeer interessant. Daarna terug naar de pub en kregen we ook nog drankjes aangeboden, wat hadden we toch geluk die avond. Toen deze mannen gingen slapen, rond 4 uur, zijn Anaïs en ik nog een beetje gaan feesten in de jongerenclub en hebben we nog wat buiten gezeten. Uiteindelijk lagen we om 05:15h in ons bed. En 's morgens kon ik alleen zeggen: "Wat een slecht Fins bier", 2 biertjes en koppijn dat het niet meer normaal was. Maar we moeten het positief bekijken, ze waren gratis Dus zoals jullie waarschijnlijk al zullen voorspellen, heb ik deze namiddag niet echt veel uitgespookt dan geslapen en film gekeken. En om het af te leren, gaan we er vanavond nog eens een lap op geven in een Finse discotheek. Party party party
De eerste drie dagen waren maar gewoontjes Maandag begonnen met wat observaties voor de stage van het derde jaar. De tweede observatie moest een student lesgeven. Ze vroeg aan mij hoe ze moest reageren als de leerlingen niet luisterden... De derdejaarsstudenten weten dus nog altijd niet hoe ze moeten reageren in bepaalde reacties, zelfs de basis niet. Ze konden daarvoor een cursus volgen, maar deze was niet verplicht omdat ze al een ander diploma hadden. Ik denk toch dat dit een belangrijk onderdeel is om een leerkracht te worden. In ieder geval ik heb er toch van genoten om haar bezig te zien. Ik kreeg precies een flashback naar mijn eerste les die ik gaf... Het begin was enorm goed, ze had heel wat werkvormen in haar les gestoken, waar ik zelfs nog wat van kan opsteken. Naarmate het einde vorderde waren de leerlingen onhandelbaar geworden, ze luisterden niet meer en ze maakten enorm veel lawaai. Dat is als je niet vanaf het begin ingrijpt, dit heb ik nu wel ervaren door de feedback van mijn stagementoren en door de ervaring naderhand. Ohja heb ik al vermeld dat de derdejaars 5 weken stage hebben waarin ze 10 uur moeten lesgeven, 15 uur moeten observeren en7 uur andere taken moeten uitvoeren? Voor ons Belgen is dit dus een relaxerende vakantie. Wij moeten op 3 weken tijd 40 uur lesgeven, dus begin maar te tellen e Maandag hebben Anaïs en ik ook eindelijk onze trip naar Stockholm betaald, die begint om 15:45h op donderdag en je zal mij zondagmiddag terug zien verschijnen Dinsdagavond was de goesting om nog meer verslagen te schrijven ver te zoeken, ook moest ik een hoofdstuk lezen voor de les van woensdag. Uiteindelijk had Shona beslist om een Schots dessert te maken voor mij, omdat ik al zovaak iets lekkers had gemaakt Het Schots dessert bestond uit crème frêche, slagroom, havervlokken, WHISKEY, honing en frambozen. Na veel gelachen te hebben tijdens de bereiding à la Shona's, had het dessert toch goed gesmaakt. Ook was Kim volgens Ilze 'crazy', wacht maar ze kennen mij nog niet als de echte 'Kim' Haha! In mijn gekke mood heb ik alles vastgelegd met foto's: Ilze verwarmt soep (zoals ze elke dag doet), Shona freet ipv eet haar vol, hygiëne?, lachkicken, buikpijn van het lachen, Ilze eet al het snoep op, Violit vindt het dessert niet zo lekker (denk ik toch, ma ze durft het niet te zeggen), Violit eet maïsbloempap zoals puree (Afrikaanse gewoonte)... Uiteindelijk ben ik om half 10 nog begonnen om mijn boek verder te lezen. Altijd zorgen dat alles op tijd klaar is hoor, een voorbeeldige student dat ik ben Morgen staat er nog veel werk op het programma voor ik richting Stockholm kan vertrekken. In ieder geval, zal zondag nog eens iets nieuws vertellen
Van donderdagmiddag tot zondagavond, heb ik bezoek gehad van mijn ouders. Wat deed het toch nog eens goed om 'Vlaams te kallen'. Het toffe hieraan is dat je kan zeggen wat je wilt, meestal verstaan ze u toch niet. In ieder geval, ze hebben ook eens kunnen proeven van het dure leven in Helsinki
Dit was het programma: Donderdag = stadswandeling Vrijdag = Suomenlinna Zaterdag = wandeling rond het meer + Sibeliusmonument + Nationaal museum bezoek + Jazz-café Zondag = sealife en de lange wachttijd (te lang om nog iets anders te doen, te kort om gewoon te blijven zitten...)
En nu heb ik ze op de bus gezet richting vlieghaven, hopelijk komen ze op tijd aan in de vlieghaven (deze keer) en landen ze heelhuids in Dusseldorf... Trouwens gisteren is er nog eens een 15-tal centimeter bijgesneeuwd, dus de lente is nog niet in zicht En ook wil ik iedereen bedanken die iets heeft meegegeven: speculaas, doos met veel lekkers, tekeningen en schilderijen, wafels, goede alcohol... Het zal mij allemaal smaken en het zal goed staan in mijn kamer
Wat de foto's betreft, dit is maar een neusje van de zalm, maar ik mag nog niet alles verklappen aan degene die nog komen e
Houten villa-district (Met hout zit je nooit fout ;-)) Nationaal museum
Het parlementsgebouw
De lippenstiftvis?
Is een ander stekelvarken dan dat we normaal thuis hebben
Het sibeliusmonument in de sneeuw...
Suomenlinna
Suomenlinna
Suomenlinna
Suomenlinna
Suomenlinna (wat ne soldaat, hij gaat voor het kanon staan )
De rommelmarkt gisteren was nog erger dan de rommelmarkten of vlooienmarkten dan bij ons. Om de hal te vinden was al een hele bevalling. De gebouwen leken zoveel op de foto dat we gezien hadden op het internet. Toen zagen we dat een poort open stond, natuurlijk gingen wij hier binnen, op zoek naar het gebouw dat we moesten hebben. Uiteindelijk toch eens gevraagd aan iemand die we zagen en waarvan we dachten dat ze Engels praatte. Uiteindelijk bleek dat we op een privéterrein aan het ronddwalen waren. De rommelmarkt was de volgende poort, dus zover zaten we er nog niet langs e Daar hebben we wat jeneverglaasjes gekocht en een spel kaarten. Nu kan de jeneverparty beginnen, enkel nog wachten op het belangrijkste: de jenever zelf Nadat we van de rommelmarkt terugkeerde, heb ik haar een stuk ananastaart en thee of koffie aangeboden (de rommelmarkt was dicht bij Pasila). Omdat het al half 4 was, wisten we niet meer wat te doen. De winkels en musea in het centrum sluiten rond 4 uur, dus een dilemma. Uiteindelijk heb ik haar Engels wiezen aangeleerd, een kaartspel. Ze vond het heel plezant en ging er volledig in op. 2 uur later is ze vertrokken
Toen Anaïs was vertrokken, begon het wachten op Shona. Ondertussen heb ik al wat gegeten en nog wat gepraat met Mathew. En toen hoorde ik de deur, eindelijk En dan konden de verhalen beginnen...
Vandaag begint de stage van het derde jaar. Van half 9 tot kwart over 10 heb ik een kookles gezien. Deze kookles was tenminste normaal ten opzichte van Belgische kooklessen. Handen werden gewassen, opmerkingen werden gemaakt door de leerkracht, de leerkracht stuurde bij, de leerkracht demonstreerde, de leerlingen waren rustig... Toch blijft de orde op de werkplaats een moeilijk puntje voor Finland precies. Ook GSM en MP3 waren toegelaten in de keukens. Het grappige was dat iedereen op sokken aan het lopen was, maar dat is natuurlijk ook gevaarlijk als er iets moest vallen. Deze leerlingen waren vriendelijker tegen de 'buitenstaander' dan in mijn vorige stageschool. Ik heb zelfs gezellig mogen mee-eten.
Na deze observatie, richting porthania (gebouw in het centrum), waar ESN normaal zat en we de trip naar Stockholm konden betalen. Ze zaten er normaal van 11 tot 13 uur. Om kwart na 11 ben ik vertrokken en was er nog geen kat te zien. Dit is al de 10de keer dat ESN iets niet goed regelt, het begint mijn petje te boven te gaan... Goed dan richting mijn universiteit, want daar begon om 2 uur een kookles. We hebben een paar experimenten met chocolade, emulsies en olieën gedaan en daarna mochten we ook gaan. En nu begint het verslagenwerk...
Dingen zoeken om maar niet te werken voor het school...
Manman, wat een dagje De goesting om schoolwerk te doen was ver te zoeken. Ik was al wakker om half 8 En ik dacht ik moet direct beginnen, anders wordt ik weer lui en verricht ik niets vandaag. Omdat ik niet uit mijn bed wou, heb ik vanuit mijn bed mijn laatste verslag geschreven voor mijn stageschrift en mijn blog (= een opdracht) nagelezen. Ook heb ik wat recepten gezocht, omdat ik wist dat ik in een bak-goesting zou zijn. Resultaat: uit bed gegaan, bagels en ananascake gemaakt. Waar ik zeer tevreden van ben om de eerste keer gemaakt te hebben. De kotgenoten zullen het morgen weer leuk vinden dat ze weer een dessert hebben Na het middageten moest ik er weer invliegen en ohnee de poetskriebels kwamen boven Heel mijn kot gepoetst en ondersteboven gedraaid en een beetje veranderd. Plaats gecreeërd voor als mijn gasten komen Het gevolg van dit was dat ik niets meer voor school had gedaan. Ik kijk al uit dat Shona morgen aankomt en haar heel verhaal doet van haar trip... Eindelijk weer leven in de brouwerij en gezelschap tijdens het eten. Wat nog gedaan vandaag? Euhm ben dan toch uiteindelijk een uurtje buiten geweest, op zoek naar het hotel van mijn ouders. Gevonden en teruggekeerd. En nu? Verveling alom en ik vertik het om nog voor het school te werken, het is zaterdagavond voor iets Goed morgenvoormiddag is het afstudeerprojectvoormiddag, want de tijd begint te dringen... Hopelijk wordt ik weer vroeg wakker en kan ik deze keer wel uit mijn bed om te werken In de namiddag ga ik met Anaïs naar een rommelmarkt hier, laten we hopen dat het iets is...
Voor alle duidelijkheid, afstudeerprojectwerk = failed op zondagvoormiddag
Vandaag was het de laatste stagedag en de beste volgens de normen van België. Deze keer waren de leerlingen rustig en werkten goed. Enkel de hygiëne blijft toch een super slecht punt in deze klas. In ieder geval zijn we vandaag niet teruggekomen met hoofdpijn. Ik heb ook 20 minuutjes uit de klas kunnen glippen, want er was een kinderconcert bezig. De leerlingen van de zevende graad hadden dit in elkaar gestoken. Iedereen was verkleed, bijvoorbeeld in de teletubbies, sprookjesfiguren... Zelfs de muren hadden posters, schilderijen, handwerkjes van bekende kinderfiguren. Heel de sportzaal zat vol met kindjes en begeleiders. Ik denk dat er zeker bijna 100 moeten gezeten hebben (als het niet meer was). De leerlingen van het 7de zongen liedjes en lieten de kindjes ook de danspasjes doen. Finnen hebben dezelfde kinderliedjes als ons, maar dan in het Fins. Het was grappig om het melodie te herkennen. Ik vond het een super evenement en zeker omdat er zoveel volk op afgekomen was. Het nadeel was dat ik aan kindjes werd herinnerd, wat mis ik die kleine spruitjes toch...
Op dit moment is mijn flatgenoot van Tanzania iets aan het bereiden dat ze heeft meegebracht van haar land, gedroogde vis. Eigenlijk mag ik het niet zeggen maar het ruikt niet zo lekker (om maar niet te zeggen dat het stinkt). Ik heb mijn raam al opengedaan, want had mijn deur veel te laat dicht gedaan Hoop dat de geur snel weg is :)
In het weekend word weer niet veel gedaan, kotgenoten zijn nog steeds niet terug, cursusgenoten zijn allemaal naar Lapland vertrokken bijna en Anaïs moet werken met de nacht. De boodschap is dus schoolwerk... (voor de verandering)
Vandaag was het maar observeren van 11 tot 14 uur. Het was dus maar één groep van de zevende graad (= 13 jaar). Dit was een zeer 'kinderachtige' groep. De leerkracht zei het zelf. En lawaai dat ze hadden Ik had ook even gebabbeld met de Finse student en ze zei dat ze niet wist of ze dit wel lang kon volhouden, misschien enkel voor 2 of 3 jaar. Ik zei daarop dat het volgens mij aan de leerkracht ligt, omdat bij ons we de leerlingen proberen stiller te krijgen en niet gewoon laten doen waar ze zin in hebben. Toen zei ze dat ze in Finland als leerkracht bijna geen rechten hebben, dat ze geen leerlingen buiten mogen zetten en als ze iets zeggen tegen leerlingen dat ze op het matje geroepen kunnen worden door het secretariaat of door de ouders van de leerlingen. Ze zei dat ze daarmee dacht dat deze leerkracht er niets aan deed. Maar toch, waar ben je dan mee bezig? De mentaliteit van de leerlingen veranderd nog meer dan nu, dus dan denk ik dat niemand nog in zulke klassen wil lesgeven... Misschien moet Finland nog wat meer werken aan dit gedeelte van het schoolsysteem, de leerkrachten.
Om jullie een beeld te geven van de keuken en van de werkplaatsen van de leerlingen, heb ik enkele foto's getrokken. Natuurlijk had ik dat eerst gevraagd aan de leerkracht en er mochten enkel geen gezichten opstaan. Ook vandaag waren de technieken en werkpostinrichtingen niet veel beter dan vorige dagen. Deze groep was dan wel weer meer stil tijdens het theoretisch gedeelte. De opdracht vandaag was om een hoofdmaaltijd met gehakt of met kip te maken en een dessert te bereiden. De leerlingen hadden hier welgeteld 1 uur voor, voor het zoeken van de recepten en voor het bereiden van de gerechten.
Ook vandaag waren het onbeschofte, nonchalante en luidruchtige leerlingen. Ik ben gewoon doodop door van 8 uur tot 4 uur in kabaal te zitten en te luisteren naar Finse leerlingen en leerkracht. Toch heb ik vandaag ook wat lichtpuntjes gezien: de leerkracht gebruikte al wat meer OLG (onderwijsleergesprek), een woordzoeker als oefening en wat meer didactisch materiaal om iets uit te leggen. 1 groep kreeg nieuwe leerstof: de mixer en de zoete aardappel. De uitleg van de mixer bestond uit de vragen: 'Wanneer gebruiken we de mixer, de klopper of de maler?'. Geen info over hoe gebruiken, veiligheid, hoe afwassen... Bij mijn weten is dat nog altijd het belangrijkste om te weten. Over veiligheid gesproken ze gebruiken hier koksmessen van 30cm en een gewoon aardappelmesje bestaat er niet in deze keuken. Als de leerlingen nu nog wisten hoe ze deze messen fatsoenlijk moeten hanteren, was er nog geen probleem. Ik had vandaag zeker 10 keer schrik dat iemand zich ging verwonden met zo een mes, zeer gevaarlijk. Ook gooien de leerlingen deze messen gewoon in het afwaswater (zeer gevaarlijk), lopen ze ermee rond doorheen de klas en spelen ze er ook nog wat mee. Het blijft een gekke ervaring om in zulke klassen rond te lopen. Misschien maar goed dat ik geen Fins kan spreken, want anders had ik al vaak iets gezegd tegen leerlingen. 1 jongen had ik vandaag liggen. Hij ging muffins maken en moest papieren cups hebben. Hij nam het uit de lade en de doos was leeg, hij zette de lege doos terug in de kast. Ik had dit gezien en had deze lege doos op zijn aanrecht gezet. Het duurde even voor hij het door had, maar uiteindelijk heeft hij het wel naar de vuilnisbak gebracht. Toen voelde ik mij weer 1 second een leerkracht
Nu heel effe rustig op mijn bed zitten, zonder iets, zonder lawaai, zonder iets te moeten doen. Een beetje eten en daarna in gang schieten om mijn verslagen te typen... Morgen ben ik er weer met meer nieuws
Oké de eerste observatiedag zit erop. Eerste reactie: Oh My God! De leerkracht was echt heel los in deze groep. De leerlingen bleven babbelen, gooiden met keukenmaterialen, zaten op het aanrecht, riepen door de klas, geen ordelijke werkplaats, nog nooit van een scheiding tussen vuil en proper gehoord... Zo kan ik blijven doorgaan. Het was echt gek voor mij om zo een les te zien. Ik vraag mij echt af hoe ik hier een verslag van moet schrijven, want ik kan deze lessen toch moeilijk afbreken, toch? De leerkracht hielp de leerlingen ook niet echt en had ook geen uitleg gegeven, alleen een receptenboek. Ik hoop dat ik toch nog wat lesgeeftechnieken zie deze week... Wat ook gek is, is dat in elke keuken een vaatwasser is en deze 5 worden na elke les ook opgezet. Zeer ecologisch toch? Maar toch blijf ik positief denken dat er toch nog andere leerkrachten zijn die ik zal te zien krijgen in een andere school. Ze kunnen niet allemaal zo los zijn als dit denk ik.
Ohja de musical was echt mooi om te zien zaterdagavond. Het was een amateurgroep met zowel Finse als exchange studenten. Het stuk was gebaseerd op verschillende musical en het verhaal leek een beetje op de TV-serie glee. Toch een pluim dat ze zo hard en zo dapper gezongen hebben, je moet het maar durven... Op zondag heb ik in de voormiddag voor mijn eindwerk gewerkt en in de namiddag kon ik niets meer uit mijn mouw schudden, dus heb ik wat vanalles gedaan.
Oké de presentatie over stage was weer geslaagd. Iedereen, zowel de leerkrachten als de studenten, trokken zeer grote ogen. Op hun gezicht kon je aflezen: 'Hoe doe je dit in godsnaam?'. Jaja, denk dat ze toch beseffen dat 'maar' 3 jaar studeren niet zo gemakkelijk is om een leerkracht te bekomen. Ook was er een leerkracht geïnteresseerd in techniek. Ik heb uitgelegd dat het in de vorm van projecten wordt gedaan en ze vond dat een zeer goed concept, dus mevrouw Feyaerts, ik heb het vak gepromoot he
Vandaag was een drukke dag voor mij. Om half 10 moest ik in de eerste secundaire school zijn: Natural science upper secondary school. Hier hadden ze een internationale dag. Je zou denken dat de leerlingen een hele dag rond landen bezig waren, maar het was een presentatie van anderhalf uur om erasmus en andere exchange programma's te promooten. Hier zijn enorm veel leerlingen die in het secundair ook al op uitwisseling gaan en in deze school kregen ze ook vaak leerlingen over de vloer van andere landen. Misschien moeten we dit ook meer proberen te promooten in België? Ik denk dat het unieke kans is, niet alleen voor studenten maar ook voor leerlingen. In ieder geval uit mijn presentatie was af te leiden dat Finse leerlingen hun eigen land niet herkennen op foto's. In ieder geval vonden de leerlingen en leerkrachten mijn presentatie tof gedaan. Jullie kennen mij, niet enkel praten, maar ook wat fun ertussenin e Daarna heb ik een rondleiding gekregen in de school en een gratis schoollunch, het was nog erger dan unicafé Wat ik gek vind is dat de leerkrachten hun lunch moeten betalen en de leerlingen dit gratis krijgen en hoe worden leerkrachten gemotiveerd door de overheid? Want ze zeggen altijd dat ze hun leerkrachten voortdurend motiveren, alvast neit met de lunch...
Oké een halfuurtje op kot geweest en daarna naar school nummer 2. In deze school doe ik mijn stage van het eerste jaar. Een weekje een leerkracht observeren. De eerste indruk van de keuken: KLEIN en onoverzichtelijk. Ik ben benieuwd om de lessen te observeren, samen met de 2 Finse studenten natuurlijk. Jammer dat eentje niet zo goed Engels kan spreken en de andere wilt dat we voortdurend Engels spreken om haar Engels bij te schaven Misschien halen ze nog voordelen uit een erasmusstudent
Daarna richting het centrum om 15 euro terug te eisen van onze trip naar Tampere, omdat hier vanalles was misgelopen en we ons programma niet volledig hadden gedaan. Daarna moest dit natuurlijk weer opgedaan worden. Jamie (van Singapore die ik op deze trip heb leren kennen) kende een tof café aan het water. Hier hebben we een warme chocolade melk gedronken en een muffin, terwijl we aan het genieten waren van het uitzicht. De foto's kan je bekijken in het vorige bericht...
Morgen gaan we overdag voor het school werken en 's avonds heb ik samen met Pascal en Anaïs afgesproken om ofwel naar een musical te gaan (als er nog tickets beschikbaar zijn) ofwel iets te gaan drinken ofzo.
Trouwens, jullie zeggen wel dat ik veel moet posten, maar waar blijven jullie reacties........
Oké hier ben ik weer. Op woensdag heb ik in de voormiddag mijn Fins huiswerk gemaakt en nog wat gelezen in een boek, schoolwerk dus. Om 12 uur begon de Finse les en vandaag is er tijd om een beetje over deze Finse les te vertellen. Oké de leerkracht is 60+ en is precies heel de tijd zenuwachtig. In heb begin van deze cursus zaten we met 60 studenten, nu nog maar met 15. De manier waarop deze leerkracht lesgeeft is grammatica, grammatica, grammatica en een beetje woordjes tussendoor. We krijgen geen oefeningen, de enigste oefening dat we hebben is dat we een vraag moeten stellen aan degene langs ons en dan moet deze antwoorden, dan moet deze de vraag stellen aan degene langs haar enzoverder, tijdverspilling dus!!! Soms denk ik echt dat het beter is om het Fins op mezelf te leren, want het meest vervelende aan deze lessen vind ik dat de leerkracht van hoofdstuk 6 naar 1, naar 7 naar 10 gaat enzoverder. Op welke manier kunnen we dan nog volgen? In de KHLeuven zouden ze zeggen: gebuisd! Haha Maarja, zulke lessen nemen we erbij zeker
In de namiddag heb ik mijn papierwerk voor de khleuven een beetje in orde gemaakt en ingescand wat getekend moest worden enzoverder. En om 14 uur had ik een afspraak met de verantwoordelijke voor de stage van het derde jaar. We hebben samen een school gezocht wat het beste is voor mij om te gaan observeren. Omdat ik in de weken dat het derde jaar stage heeft niet vrij heb, moet ik kijken welke dagen het mogelijk is om de lessen te gaan observeren. Ik denk dat dit ook wel goed is, want op deze manier zal ik tussen 5 en 8 verschillende secundaire scholen bezoeken. Dus dan kan ik veel vergelijken en veel werkvormen proberen te 'stelen'. Deze leerkracht heeft mij ook wat meer verteld over het systeem van de stage. Ik zal één voorbeeld even uitleggen. De studenten van het derde jaar hebben 4 weken stage en deze studenten moeten 10 uur les geven. Veel stress kan hier niet aan te pas komen wel? Het blijft mij toch maar gek hoe deze studenten ooit kunnen lesgeven in de echte wereld. Ik ben echt benieuwd om de stages te observeren. Ook het leerplan van bijvoorbeeld 'home economics' is maximum 5 pagina's lang. Het algemene (dat voor iedereen geldt) is 2 pagina's en dan heeft elke school hun eigen curriculum. De leerkrachten krijgen hier enorm veel vrijheid! Wat misschien wel goed is aan de ene kant?
Vandaag heb ik een informatiemoment van 3 uur over de stage in het derde jaar. De leerkrachten van de secundaire scholen zullen daar zijn en ze gaan samen met de studenten beslissen wat ze mogen lesgeven en wat hun andere taken zijn. Omdat ik gister de leerkracht uitlegde hoe het stage-systeem bij ons werkte, mag ik dit op dit moment ook nog eens uitleggen aan de studenten en aan de leerkrachten van het secundair onderwijs. Misschien is dit al de tweede of derde keer dat ik het ga uitleggen, misschien gaan ze er toch iets van opsteken dat stage belangrijker is dan leren?
Ohja gisterenavond ben ik even naar de woensdagparty geweest van ESN om ons goed examen te vieren. Ze hebben veel karaoke gezongen (sommige kunnen enorm slecht zingen ). De drank was voor één euro voor 11 uur en voor 2 euro na 11 uur. Weliswaar slecht bier, bijna alcoholloze longdrinks en cider. Een meisje dronk 7 longdrinks en jaja, ze kon niet meer zo goed recht lopen. En ook heb ik een Belgische kerel ontmoet van Gent, dus konden we toch weer even Nederlands praten e Haha
Voor alle duidelijkheid, ik typ dit dus voor de tweede keer voor jullie, omdat het vorige getypte bericht niet wou opslaan! Hehe juist of we tijd genoeg hebben zeker Oké hier gaan we dan
Het eerste punt is binnen... Mijn favoriete professor heeft ons groepje 4 gegeven als punt voor ons 'examen'. Voor alle zekerheid, Finland heeft een ander puntensysteem: 0 = gebuisd, 1 = geslaagd, 2 = voldoende, 3 = goed, 4 = zeer goed en 5 = uitstekend. Dus we mogen wel fier zijn op ons zelf uitgevonden educatiesysteem e In ieder geval moet dit ook gevierd worden, wat woensdag zal gebeuren
Maandag heb ik weer wat schoolwerk verricht, want had geen les die dag. Deze keer het gewone schoolwerk, want 2 dagen aan hetzelfde onderwerp werken (eindwerk) is wel voldoende en de rest mag ik ook niet laten liggen natuurlijk. In de late namiddag ben ik wat baantjes gaan zwemmen en heb ik ook gerelaxet in de sauna. Daarna was het hier gemeenschappelijke kookavond, ingevoord door Kiki De eerste maaltijd waren pannekoeken (ze kunnen hierover zagen hoor haha), dus eindelijk hebben ze hun pannekoeken gekregen, zowel zoete als zoute pannekoeken. De zoute pannekoeken werden besmeerd met bechamelsaus, champignons, ham, kaas... De zoete pannenkoeken met choco en banaan. Soms werden ook wat gekke combinaties uitgevoerd, die Engelsen e (Maar goed dat ze dat hier niet kunnen lezen!) Tijdens het eten werd natuurlijk wat gelachen en gezeverd. Het was gezellig...
Vandaag hebben we een ander schoolbezoek gedaan met een ander vak. (omdat ik wat ik eerst had getypt niet meer wil hertypen, kopieer ik even gewoon een eerste versie van mijn verslag, haha en dat is niet van luiheid, maar van veel werkheid )
Op het eerste opzicht zag de school eruit als een lagere school zoals bij ons. Toch was de werking hiervan totaal anders. De schoolwerking is zeer gericht op het vervullen van de speciale noden van leerlingen. In deze school kan je een groot aanbod van diversiteit aantreffen. Het Downsyndroom, autisme, gedragsproblemen, leermoeilijkheden, gehoorproblemen, blindheid Het maakt allemaal niet uit, iedereen is welkom. Dit betekent niet dat er geen normale leerlingen in deze school aanwezig zijn. De normale leerlingen worden gemengd met leerlingen met speciale noden. In sommige klassen is er één leerkracht aanwezig en soms zijn er ook 2 klassen gemengd en dan zijn er dus ook twee leerkrachten in deze klas. Ook zijn er zeer veel assistenten beschikbaar. Deze personen zijn vooral aanwezig om de leerlingen met speciale noden te helpen. De leerlingen met speciale noden hebben les in zeer kleine groepjes, ongeveer 6 leerlingen, terwijl de andere leerlingen gewoon in de klas worden onderwezen. Dit is vooral voor de onderwerpen wiskunde, Fins en lezen. Voor andere vakken of bezigheden worden ze gewoon geïntegreerd in de gewone klassen. Er wordt 10 uur per week les gegeven in de kleinere klassen.
Mijn vraag na deze korte uitleg over het onderwijzen was: Is het curriculum voor alle leerlingen hetzelfde?. De directeur antwoordde hierop dat er inderdaad kleine verschillen zitten in het curriculum. De kinderen met het Down-syndroom krijgen hun eigen curriculum. De leerlingen met speciale noden hebben in principe hetzelfde curriculum als de gewone leerlingen, maar op hun eigen niveau. De leerlingen die in de kleinere klassen zitten, krijgen dezelfde leerinhoud als de normale leerlingen. Dus in principe behalen ze hetzelfde curriculum, maar met meer begeleiding.
Een medestudent van mij had ook een vraag: Worden de leerlingen met Downsyndroom niet uitgesloten tussen de andere leerlingen in de klas?. Een leerling van de zesde graad mocht hierop antwoorden. Haar antwoord was: Hoe kan je zoiets nog maar denken?. Ze was precies enorm geschokt van de vraag. De directeur bevestigde dat het in deze school als normaal wordt aangezien.
Deze school biedt een siësta (middagpauze) aan van 75 minuten. In deze 75 minuten krijgen de leerlingen hun gratis warme lunch en daarna mogen ze zelf beslissen wat te doen. Omdat de school veel bezig is met drama, muziek, cultuur wordt er vaak aan deze workshops deelgenomen. Wij hadden de kans om een schoolband te horen spelen (in totaal zijn er ongeveer 6 bands in de school), een Chinese les te volgen en een zangles. De andere leerlingen kwamen we tegemoet in de gangen en buiten. Buiten hebben alle leerlingen de mogelijkheid om te schaatsen en te spelen met goochelmateriaal en nog veel meer. De laatste 20 minuten is iedereen verplicht om naar buiten te gaan.
De schooluren voor de eerste graad (7jaar) gaan van 08:15 uur tot 12:45 uur. Daarna is er een mogelijkheid om op school te blijven voor deze kinderen. Naarmate ze ouder worden, krijgen ze meer les. De leerlingen van de zesde graad (12jaar) hebben les tot 13:45 uur, afhankelijk wanneer ze s morgens beginnen.
We hebben ook een heleboel lessen bijgewoond. Aan de klassen kan je al zien dat er zeer veel aan differentiatie gedaan wordt. Aan de muren hingen verschillende kunstwerken, veel informatieve spelen en de leerlingen waren ook bezig met verschillende oefenbladen of werkvormen. Meestal zag je toch meer dan één leerkracht in een klas, meestal vergezeld met een assistent. Één leerling was een test Engels aan het doen met een leerkracht. De opdracht was om de naam van het lichaamsdeel op de juiste plaats te kleven van de foto. De foto was geplastificeerd en er waren kleefstrippen op de foto, waar de leerling dan de namen op kon kleven. De leerkracht liet mij zien dat er verschillende fotos waren met verschillende namen en onderwerpen.
De leerlingen hebben de volgende verplichte vakken: Fins, wiskunde, Engels, milieu- en natuurlijke studies, geschiedenis, ethiek, muziek, kunst, LO, handwerk en technologie.
Kort samengevat bestond dit bezoek uit een korte introductie door de directeur, een rondleiding door 2 leerlingen van de 6de graad, een schoollunch, verdere rondleiding door de 2 leerlingen en een slotwoord door de directeur. Op het einde heeft de directeur nog enkele vragen beantwoord en daarna ons vriendelijk bedankt en ook gezegd dat we altijd welkom waren in hun school.
Hopelijk kunnen jullie op deze manier een beetje uit aan deze dag. In ieder geval, ik ga terug aan het werk...
We gaan verder waar we geeïndigd zijn Het examens donderdag was enorm tof, net zoals de professor is natuurlijk. Deze professor is van het standpunt dat je het moet begrijpen in plaats moet leren. Bij het examen mochten we alles gebruiken: notities, laptop, internet... We mochten zelfs in groepjes van 2 tot 3 personen werken. Ik zal eerst vertellen wat we zoal gezien hebben in de lessen: de eerste lessen hebben we discussies gehad over 'Zijn leerkrachten opvoeders?', 'Worden de kinderen nog opgevoed door de ouders?', 'Moeten we de ouders ook onderwijzen hoe ze hun kind moeten opvoeden?'... Het waren echt zeer interessante discussies, vooral omdat het in elk land er anders aan toegaat. Ik was soms toch verschrokken met resultaten of met dingen die mijn medestudenten zeiden. Daarna moest iedereen een presentatie geven over hun educatiesysteem van hun land dus. Hierdoor hadden we een beetje een beeld over de verschillende systemen die er bestaan, en het zijn er heel wat hoor Soms dacht ik echt van: 'Wat voor een belachelijk systeem is dit?', 'Dit systeem kan niet werken'... Waarom is het toch zo verschillend in elk land? Maar in ieder geval het examen was: 'Bedenk een schoolsysteem, waar jij mee akkoord gaat, voor het land Eutopia, over 20 jaar.' Ik zat samen met Pascal en Zane in een groep. Door deze opdracht heb ik echt wel zelf een kijk gekregen hoe ik educatie zie en wat ik zou veranderen. Ook door de ideeën van mijn 2 groepsleden, ben ik geïnspireerd. In ieder geval, na veel discussie hebben we ons systeem uiteindelijk tot Chill-town gedoopt. Educatie en school vonden we een afschuwelijk woord, dus hadden we voor kleuterschool, lagere school enzovoort ook andere woorden gevonden: chill-in, chill-by, chill-out, chill-point en after-chilling. Een levenslange educatiesysteem hebben we uitgevonden met enorm veel differentiatie, wat zeker nodig is op de dag van vandaag. Het idee erachter vond ik van onszelf zeer goed gevonden. Misschien moeten we er ook voor strijden? Wie weet, ooit in ons leven...
Donderdagavond ben ik ook gaan zwemmen (in mijn eentje). Het was lang geleden Maar het deed enorm goed. En dit is tenminste goedkoop: 3 voor één beurt, dus dit zal ik meer gaan doen denk ik. Hoewel de kleedkamerrituelen enorm vreemd zijn voor mij De jongens en meisjes zijn apart en er zijn geen aparte kotjes, zoals in België. Alles gemeenschappelijk. Iedereen loopt er naakt en doucht zich alsof ze in hun douche thuis staan. Het was in ieder geval heel vreemd. Ook in de sauna is iedereen naakt... Dus hebben we maar meegedaan natuurlijk, niemand kent u toch daar Gelukkig, anders zou ik het nooit gedaan hebben hoor Een klein minpuntje van het zwembad is dat het echt extreem koud water is Brrrrrrr!
Vrijdag en zaterdag was het afstudeerprojectdag en we komen toch stilletjes in actie ermee. Maar het blijft een hele opgave om het af te krijgen in een maand, dus het wordt nog hard werken Maar we komen er wel, Kim kennende Vrijdag tussendoor hebben we nog een cake gebakken, een recept zonder boter, maar het resultaat was nog niet zo slecht Lekker gezond! Zaterdagavond hebben we kaartspelletjes gespeeld met Shona's vriendengroep enzo, was weer heel gezellig
Vandaag zal er nog wat schoolwerk gebeuren denk ik, hoewel ik in de voormiddag alleen nog maar een serie heb bekeken. Dank u Iemke om die serie aan te raden, straks ben ik nog verslaafd Haha Maarja een zondag is voor een 'lazy sunday' gemaakt natuurlijk!
Denk dat ik vanavond een quiche ga maken, koken het blijft een passie, ook in het dure Finland!
Jaja het is alweer woensdag, waarom gaat het hier toch zo snel Alle heb 2 dagen koken op rij gehad, misschien dat de dagen daarom zo vlug gaan??? In ieder geval, nu ben ik wel volgestompt met eten zenne
Dinsdag hebben we met de groep gemaakt: kip aant spit, croque met tonijn-dille-prei-salade ipv kaas en hesp (was nog wel redelijk lekker), gegrilde zalm, zelfgemaakte pasta met roomsaus en groenten, wokgerecht, brood, pizza, salade, chocolade-ijs, aardbeienijs, citroensorbet en dat alles met water en koffie. Dan kunt ge wel eens zeggen: 'pomp gegeten'.
Vandaag hebben we met de groep gemaakt: 4 verschillende cakes (hetzelfde recept, enkel de vetstof was altijd anders - zelfs met plantaardige olie ), 3 keer een typisch Fins gebak (ook hetzelfde recept maar: glutenvrij, veel vet en suiker en gewoon recept) dit gebakt wordt opgevuld met jam en slagroom en daarna ook nog is een typisch dessert van Finland (stijve aardbeiensap met hele aardbeien in) en dit natuurlijk ook met koffie. Pomp pomp pomp pomp pomp...
Morgen mijn eerste 'examen'. Het bestaat uit een taak maken (ma deze weten we nog niet) alleen, met 2 of met 3 personen. Al het materiaal mag gebruikt worden, zelfs laptop en alles. En we hebben niet echt veel leerstof gezien in de les, enkel veel gediscusieerd, dus laten we hopen dat het niet te moeilijk wordt. In ieder geval, deze professor ga ik missen. Deze is tenminste niet serieus, maar grappig En na deze les is het weer weekend voor mij. En zoals gewoonlijk is het vrijdag 'afstudeerprojectdag'.
Ohja deze nacht was het -25 of kouder, ik kon mijn tenen niet meer bewegen en mijn benen waren gevoelloos! Het was een echte hel En ze zeggen dit weer nog 14 dagen, pfffff hiephoi
Museum Sibelius (was een bekende componist die woonde in Hameenlina)
De bedden waren vroeger zo klein, gelukkig moesten ze niet slapen met de voeten buiten bed, maar ze moesten het bed elke avond uitschuiven.
De 'wensput' van het kasteel Hameenlina. Elk jaar wordt de put leeggehaald, vorige winst: 3000 euro, GSM's, valse tanden...
Het kasteel werd gebouwd in verschillende jaren en lagen dus. Elke eeuw een nieuw verdiep.
Het plafond van de balroom van de koning.
Ik denk dat deze tafel een schuurbuurt nodig heeft. Is het niet papa?
Kasteel Hameenlina
Kasteel Hameenlina
Uitzicht kasteel Hameenlina. De kanonnen staan nog gereed
Kerk Hameenlina
Zonsondergang, getrokken vanop een toren in Tampere.
Het Fins dessert was gelukt vrijdag Wat vooral opvalt voor mij is dat ze hier zeer veel werken met gelatine. In ieder geval een beschrijving: stijve aardbeiensap en daarboven witte chocomousse. De kotgenoten vonden het in ieder geval weer heerlijk en kijken alweer uit naar het volgende brouwsel
Vrijdagavond is Anaïs gekomen en hebben we wat yathzee gespeeld en veel gebabbeld natuurlijk. Het was vrijdagavond, dus dan wordt Kim gek e In ieder geval na een mislukte poging van Anaïs om een fles wijn open te doen (de kurk was totaal gebroken), deed ik nog eens een poging met resultaat: een bloederige keuken
Op de trip van zaterdag heb ik weer wat mensen leren kennen, wat altijd positief is natuurlijk. Deze keer heb ik veel gepraat met een meisje van Singapore. Het is altijd interessant om andere culturen, vooral van andere continenten, te leren kennen. Ook woont zij in mijn gebouw, dus kunnen we elkaar nu wat vaker zien In het algemeen was de trip in orde, maar ik vond het het geld niet waard. Vooral omdat onze gids pas in het midden kon komen, omdat hij problemen had met zijn trein. Ook door dat voorval en het voorval dat we de bus moesten verwisselen, ook omwille van problemen met de bus, zijn er enkele dingen niet kunnen doorgaan. Ook was het al donker toen we Tampere bezochten, dus vandaar geen goede foto's van Tampere. Eigenlijk zijn we maar 1 uur in Tampere geweest en daarna hebben we er gewoon gefeest. Uiteindelijk kwam ik om 5 uur smorgens aan in Pasila. Hiephoi! En raar maar waar, ik heb geslapen tot half 12 Niet van mijn gewoonte dus.
Vandaag zijn we eindelijk naar het cakebuffet geweest. Het was goed, maar weer zeer veel gelatine-gebruik. Maar er waren zeker veel goede smaken bij In ieder geval, een suikerbom heb ik vandaag wel gehad. Tijd om de maag te laten rusten...
Wat heb ik vandaag meegemaakt of te weten gekomen? - In Estland verdient een beginnende leerkracht 600 euro per maand. - In Letland verdient een beginnende leerkracht 375 euro per maand - Een dronkaard die tegen iedereen begon uit te vliegen en te praten, iedereen ging lopen en ik bleef staan (ik versta er toch niet van), dus dan dronk hem nog wat van zijn fles en begon terug te praten tegen mij. Gelukkig had hij mij niet aangeraakt, anders was het oorlog
Vandaag was het de laatste les van de week se. Morgen is het weer afstudeerprojectdag, gelukkig plan ik dit in, anders komt er dat niet van Ook ga ik morgen enkele Finse gerechtjes proberen, wat ik ook bij mijn tijd ga tellen natuurlijk Hopelijk aanvaarden ze dat hier allemaal, anders heb ik grote problemen
Net heb ik samen met Shona een omelet met aardappelen, ui, kaas en spek gemaakt. Heerlijk was dat Vanavond nog een baileys-koffie en dan hopelijk goed slapen. Gisteravond en -nacht hadden ze een feestje boven ons, wakker gelegen tot 2:30 uur...