Inhoud blog
  • de poetstechnologie lessen
  • En hoeveel dagen zijn het nog? :(
  • Nog 7 dagen...
  • Shona's birthdayparty
  • Eerste keer gekookt met Shona
    AGENDA

    Belangrijke data en uitstappen zal je hier kunnen zien.

    ERASMUS
    Helsinki
    04-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laat het weekend beginnen...
    Oké de presentatie over stage was weer geslaagd. Iedereen, zowel de leerkrachten als de studenten, trokken zeer grote ogen. Op hun gezicht kon je aflezen: 'Hoe doe je dit in godsnaam?'. Jaja, denk dat ze toch beseffen dat 'maar' 3 jaar studeren niet zo gemakkelijk is om een leerkracht te bekomen. Ook was er een leerkracht geïnteresseerd in techniek. Ik heb uitgelegd dat het in de vorm van projecten wordt gedaan en ze vond dat een zeer goed concept, dus mevrouw Feyaerts, ik heb het vak gepromoot he

    Vandaag was een drukke dag voor mij. Om half 10 moest ik in de eerste secundaire school zijn: Natural science upper secondary school. Hier hadden ze een internationale dag. Je zou denken dat de leerlingen een hele dag rond landen bezig waren, maar het was een presentatie van anderhalf uur om erasmus en andere exchange programma's te promooten. Hier zijn enorm veel leerlingen die in het secundair ook al op uitwisseling gaan en in deze school kregen ze ook vaak leerlingen over de vloer van andere landen. Misschien moeten we dit ook meer proberen te promooten in België? Ik denk dat het unieke kans is, niet alleen voor studenten maar ook voor leerlingen. In ieder geval uit mijn presentatie was af te leiden dat Finse leerlingen hun eigen land niet herkennen op foto's. In ieder geval vonden de leerlingen en leerkrachten mijn presentatie tof gedaan. Jullie kennen mij, niet enkel praten, maar ook wat fun ertussenin e Daarna heb ik een rondleiding gekregen in de school en een gratis schoollunch, het was nog erger dan unicafé Wat ik gek vind is dat de leerkrachten hun lunch moeten betalen en de leerlingen dit gratis krijgen en hoe worden leerkrachten gemotiveerd door de overheid? Want ze zeggen altijd dat ze hun leerkrachten voortdurend motiveren, alvast neit met de lunch...

    Oké een halfuurtje op kot geweest en daarna naar school nummer 2. In deze school doe ik mijn stage van het eerste jaar. Een weekje een leerkracht observeren. De eerste indruk van de keuken: KLEIN en onoverzichtelijk. Ik ben benieuwd om de lessen te observeren, samen met de 2 Finse studenten natuurlijk. Jammer dat eentje niet zo goed Engels kan spreken en de andere wilt dat we voortdurend Engels spreken om haar Engels bij te schaven Misschien halen ze nog voordelen uit een erasmusstudent

    Daarna richting het centrum om 15 euro terug te eisen van onze trip naar Tampere, omdat hier vanalles was misgelopen en we ons programma niet volledig hadden gedaan. Daarna moest dit natuurlijk weer opgedaan worden. Jamie (van Singapore die ik op deze trip heb leren kennen) kende een tof café aan het water. Hier hebben we een warme chocolade melk gedronken en een muffin, terwijl we aan het genieten waren van het uitzicht. De foto's kan je bekijken in het vorige bericht...

    Morgen gaan we overdag voor het school werken en 's avonds heb ik samen met Pascal en Anaïs afgesproken om ofwel naar een musical te gaan (als er nog tickets beschikbaar zijn) ofwel iets te gaan drinken ofzo.

    Trouwens, jullie zeggen wel dat ik veel moet posten, maar waar blijven jullie reacties........

    04-03-2011 om 19:15 geschreven door Kim Leenaerts  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een gezellig cafétje aan het water...














    04-03-2011 om 19:03 geschreven door Kim Leenaerts  


    03-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Feestje?
    Oké hier ben ik weer.
    Op woensdag heb ik in de voormiddag mijn Fins huiswerk gemaakt en nog wat gelezen in een boek, schoolwerk dus.
    Om 12 uur begon de Finse les en vandaag is er tijd om een beetje over deze Finse les te vertellen. Oké de leerkracht is 60+ en is precies heel de tijd zenuwachtig. In heb begin van deze cursus zaten we met 60 studenten, nu nog maar met 15. De manier waarop deze leerkracht lesgeeft is grammatica, grammatica, grammatica en een beetje woordjes tussendoor. We krijgen geen oefeningen, de enigste oefening dat we hebben is dat we een vraag moeten stellen aan degene langs ons en dan moet deze antwoorden, dan moet deze de vraag stellen aan degene langs haar enzoverder, tijdverspilling dus!!! Soms denk ik echt dat het beter is om het Fins op mezelf te leren, want het meest vervelende aan deze lessen vind ik dat de leerkracht van hoofdstuk 6 naar 1, naar 7 naar 10 gaat enzoverder. Op welke manier kunnen we dan nog volgen? In de KHLeuven zouden ze zeggen: gebuisd! Haha
    Maarja, zulke lessen nemen we erbij zeker

    In de namiddag heb ik mijn papierwerk voor de khleuven een beetje in orde gemaakt en ingescand wat getekend moest worden enzoverder. En om 14 uur had ik een afspraak met de verantwoordelijke voor de stage van het derde jaar. We hebben samen een school gezocht wat het beste is voor mij om te gaan observeren. Omdat ik in de weken dat het derde jaar stage heeft niet vrij heb, moet ik kijken welke dagen het mogelijk is om de lessen te gaan observeren. Ik denk dat dit ook wel goed is, want op deze manier zal ik tussen 5 en 8 verschillende secundaire scholen bezoeken. Dus dan kan ik veel vergelijken en veel werkvormen proberen te 'stelen'.
    Deze leerkracht heeft mij ook wat meer verteld over het systeem van de stage. Ik zal één voorbeeld even uitleggen. De studenten van het derde jaar hebben 4 weken stage en deze studenten moeten 10 uur les geven. Veel stress kan hier niet aan te pas komen wel? Het blijft mij toch maar gek hoe deze studenten ooit kunnen lesgeven in de echte wereld. Ik ben echt benieuwd om de stages te observeren. Ook het leerplan van bijvoorbeeld 'home economics' is maximum 5 pagina's lang. Het algemene (dat voor iedereen geldt) is 2 pagina's en dan heeft elke school hun eigen curriculum. De leerkrachten krijgen hier enorm veel vrijheid! Wat misschien wel goed is aan de ene kant?

    Vandaag heb ik een informatiemoment van 3 uur over de stage in het derde jaar. De leerkrachten van de secundaire scholen zullen daar zijn en ze gaan samen met de studenten beslissen wat ze mogen lesgeven en wat hun andere taken zijn. Omdat ik gister de leerkracht uitlegde hoe het stage-systeem bij ons werkte, mag ik dit op dit moment ook nog eens uitleggen aan de studenten en aan de leerkrachten van het secundair onderwijs. Misschien is dit al de tweede of derde keer dat ik het ga uitleggen, misschien gaan ze er toch iets van opsteken dat stage belangrijker is dan leren?

    Ohja gisterenavond ben ik even naar de woensdagparty geweest van ESN om ons goed examen te vieren. Ze hebben veel karaoke gezongen (sommige kunnen enorm slecht zingen ). De drank was voor één euro voor 11 uur en voor 2 euro na 11 uur. Weliswaar slecht bier, bijna alcoholloze longdrinks en cider. Een meisje dronk 7 longdrinks en jaja, ze kon niet meer zo goed recht lopen. En ook heb ik een Belgische kerel ontmoet van Gent, dus konden we toch weer even Nederlands praten e Haha

    03-03-2011 om 11:36 geschreven door Kim Leenaerts  


    01-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tweede schoolbezoek

    Voor alle duidelijkheid, ik typ dit dus voor de tweede keer voor jullie, omdat het vorige getypte bericht niet wou opslaan! Hehe juist of we tijd genoeg hebben zeker Oké hier gaan we dan

    Het eerste punt is binnen... Mijn favoriete professor heeft ons groepje 4 gegeven als punt voor ons 'examen'. Voor alle zekerheid, Finland heeft een ander puntensysteem: 0 = gebuisd, 1 = geslaagd, 2 = voldoende, 3 = goed, 4 = zeer goed en 5 = uitstekend. Dus we mogen wel fier zijn op ons zelf uitgevonden educatiesysteem e In ieder geval moet dit ook gevierd worden, wat woensdag zal gebeuren

    Maandag heb ik weer wat schoolwerk verricht, want had geen les die dag. Deze keer het gewone schoolwerk, want 2 dagen aan hetzelfde onderwerp werken (eindwerk) is wel voldoende en de rest mag ik ook niet laten liggen natuurlijk. In de late namiddag ben ik wat baantjes gaan zwemmen en heb ik ook gerelaxet in de sauna. Daarna was het hier gemeenschappelijke kookavond, ingevoord door Kiki De eerste maaltijd waren pannekoeken (ze kunnen hierover zagen hoor haha), dus eindelijk hebben ze hun pannekoeken gekregen, zowel zoete als zoute pannekoeken. De zoute pannekoeken werden besmeerd met bechamelsaus, champignons, ham, kaas... De zoete pannenkoeken met choco en banaan. Soms werden ook wat gekke combinaties uitgevoerd, die Engelsen e (Maar goed dat ze dat hier niet kunnen lezen!) Tijdens het eten werd natuurlijk wat gelachen en gezeverd. Het was gezellig...

    Vandaag hebben we een ander schoolbezoek gedaan met een ander vak. (omdat ik wat ik eerst had getypt niet meer wil hertypen, kopieer ik even gewoon een eerste versie van mijn verslag, haha en dat is niet van luiheid, maar van veel werkheid )

    Op het eerste opzicht zag de school eruit als een lagere school zoals bij ons. Toch was de werking hiervan totaal anders. De schoolwerking is zeer gericht op het vervullen van de speciale noden van leerlingen. In deze school kan je een groot aanbod van diversiteit aantreffen. Het Downsyndroom, autisme, gedragsproblemen, leermoeilijkheden, gehoorproblemen, blindheid… Het maakt allemaal niet uit, iedereen is welkom. Dit betekent niet dat er geen ‘normale leerlingen’ in deze school aanwezig zijn. De ‘normale leerlingen’ worden gemengd met leerlingen met speciale noden. In sommige klassen is er één leerkracht aanwezig en soms zijn er ook 2 klassen gemengd en dan zijn er dus ook twee leerkrachten in deze klas. Ook zijn er zeer veel assistenten beschikbaar. Deze personen zijn vooral aanwezig om de leerlingen met speciale noden te helpen. De leerlingen met speciale noden hebben les in zeer kleine groepjes, ongeveer 6 leerlingen, terwijl de andere leerlingen gewoon in de klas worden onderwezen. Dit is vooral voor de onderwerpen wiskunde, Fins en lezen. Voor andere vakken of bezigheden worden ze gewoon geïntegreerd in de gewone klassen. Er wordt 10 uur per week les gegeven in de kleinere klassen.

     

    Mijn vraag na deze korte uitleg over het onderwijzen was: ‘Is het curriculum voor alle leerlingen hetzelfde?’. De directeur antwoordde hierop dat er inderdaad kleine verschillen zitten in het curriculum. De kinderen met het Down-syndroom krijgen hun eigen curriculum. De leerlingen met speciale noden hebben in principe hetzelfde curriculum als de gewone leerlingen, maar op hun eigen niveau. De leerlingen die in de kleinere klassen zitten, krijgen dezelfde leerinhoud als de ‘normale leerlingen’. Dus in principe behalen ze hetzelfde curriculum, maar met meer begeleiding.

     

    Een medestudent van mij had ook een vraag: ‘Worden de leerlingen met Downsyndroom niet uitgesloten tussen de andere leerlingen in de klas?’. Een leerling van de zesde graad mocht hierop antwoorden. Haar antwoord was: ‘Hoe kan je zoiets nog maar denken?’. Ze was precies enorm geschokt van de vraag. De directeur bevestigde dat het in deze school als normaal wordt aangezien.

     

    Deze school biedt een siësta (middagpauze) aan van 75 minuten. In deze 75 minuten krijgen de leerlingen hun gratis warme lunch en daarna mogen ze zelf beslissen wat te doen. Omdat de school veel bezig is met drama, muziek, cultuur… wordt er vaak aan deze workshops deelgenomen. Wij hadden de kans om een schoolband te horen spelen (in totaal zijn er ongeveer 6 bands in de school), een Chinese les te volgen en een zangles. De andere leerlingen kwamen we tegemoet in de gangen en buiten. Buiten hebben alle leerlingen de mogelijkheid om te schaatsen en te spelen met goochelmateriaal en nog veel meer. De laatste 20 minuten is iedereen verplicht om naar buiten te gaan.

     

    De schooluren voor de eerste graad (7jaar) gaan van 08:15 uur tot 12:45 uur. Daarna is er een mogelijkheid om op school te blijven voor deze kinderen. Naarmate ze ouder worden, krijgen ze meer les. De leerlingen van de zesde graad (12jaar) hebben les tot 13:45 uur, afhankelijk wanneer ze ’s morgens beginnen.

     

    We hebben ook een heleboel lessen bijgewoond. Aan de klassen kan je al zien dat er zeer veel aan differentiatie gedaan wordt. Aan de muren hingen verschillende kunstwerken, veel informatieve spelen en de leerlingen waren ook bezig met verschillende oefenbladen of werkvormen. Meestal zag je toch meer dan één leerkracht in een klas, meestal vergezeld met een assistent. Één leerling was een test Engels aan het doen met een leerkracht. De opdracht was om de naam van het lichaamsdeel op de juiste plaats te kleven van de foto. De foto was geplastificeerd en er waren kleefstrippen op de foto, waar de leerling dan de namen op kon kleven. De leerkracht liet mij zien dat er verschillende foto’s waren met verschillende namen en onderwerpen.

     

    De leerlingen hebben de volgende verplichte vakken: Fins, wiskunde, Engels, milieu- en natuurlijke studies, geschiedenis, ethiek, muziek, kunst, LO, handwerk en technologie.   

     

    Kort samengevat bestond dit bezoek uit een korte introductie door de directeur, een rondleiding door 2 leerlingen van de 6de graad, een schoollunch, verdere rondleiding door de 2 leerlingen en een slotwoord door de directeur. Op het einde heeft de directeur nog enkele vragen beantwoord en daarna ons vriendelijk bedankt en ook gezegd dat we altijd welkom waren in hun school.

     

     

    Hopelijk kunnen jullie op deze manier een beetje uit aan deze dag. In ieder geval, ik ga terug aan het werk...

    01-03-2011 om 19:23 geschreven door Kim Leenaerts  




    Laatste commentaren
  • Fuifbeest! (Anne)
        op Nog wat informatie...
  • Stoofvlees!!! (Stefanie)
        op Ik heb een tong binnengedraaid!
  • wooow (Sabien)
        op Foto's stage
  • REACTIE :) (stefanie)
        op Laat het weekend beginnen...
  • ... (Sarah Leten)
        op tweede schoolbezoek
  • Gastenboek
  • Hoihoi
  • Hello guys
  • Hoi
  • hoi kim
  • hey kim

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Archief per week
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs