Goed, ik ziet hier in een Nissan Patrol V6 op weg
naar de Kolsai meren. Stralende zon, rechts van mij het hooggebergte met
sneeuw bedekte pieken van over de 5000m, links open velden zo ver het oog
reikt en voor mij een autostrade om U tegen te zeggen, waar je ongestraft
140km/h op mag peren, onder het toeziende oog van de flikski. Buiten een
verdwaalde tractor (!!!ja, echt!!!) tegen 35km/h max. en enkele camions zijn
wij met onze vijf 4x4s (geen vier 5x5s, want dat is hogere wiskunde, maar
ik wijk weer af) zowat de enige gebruikers. Waarom onze chauffeur Sergei nog
een radarverklikker aan boord heeft, weze een raadsel. Peren tegen de sterren
op met een radarklikspaan is geen punt, maar voor alcohol aan t stuur heerst
er een NULtolerantie en met nul bedoel ik: zero, nada, zip, nougabollen.
En dat is ook maar goed, want alcohol is wel
degelijk een probleem: het alles of niets, of ze blijven ervan af, of ze
drinken zich lazarus. En met lazarus bedoel ik: een stuk in hun kraag, souiffen,
zuipen, perttotal, vantkanimeer, totalloss, comprende? Maar onze drivers zijn
echte heroes, met de kippen naar bed en met de haan vroeg uit de veren.
Om nu terug te keren naar onzen monstertruck. Dat
onze gulzige Patrol van zegge en schrijve 280 Kazachse paarden met pit, rond
de 17L/100 km slurpt, zal onze Sergey (Kazachse) worst wezen, gezien de
exorbitante prijs van 176 tenge de liter. Dat is uitgerekend naar onze
wisselkoers nog altijd 45,4 EuroCENT, jaja voor uno litero, Kazachse of Vlaamse,
maakt niet uit, 'tis het metriek stelsel dat telt. Dat de airco op volle
toeren draait, laat ons dan ook Siberisch koud. Ik verneem nog van Sergei dat
onze Patrol ook op LPG rijdt: verstookt au moyen 23L/100km als je aardig
blijft tegen het gaspedal. Aan 70 tenge of 18cent voor diezelfde metrische
liter. Ik verslikte mij bijkans in mijn latte macchiato uit blik (mijn opa
zou zich in zn graf omdraaien), maar waar moet ik die latte anders vandaan
halen. Asjeblief Heren Ministers van onze 6 regeringen: wat spoken jullie uit
met onze zuurverdiende centen, geïnt via accijnzen, waarop wij goegelovigen
nog eens surplus, exclusief BTW op betalen. Zien jullie nog het verschil
tussen een Belgische automobilist en een melkkoe. Ikke nie, en ik zweer het
op mijn communiezieltje, gevormd bij de scouts, ich hep nogtans goe gekeke.
Maar ik zen menneigen terug aant opjage. Waggeffe (sorry,mijn pa is van
Winterslag), eerst nog een slokje van mijn latte naar binnen werken.
Het zij zo en we nemen het ervan. Ik hoop dan wel
dat Kristof Calvo van Groen dit nooit te weten komt.
Onze gids maakt er ons fijntjes op attent, dat op
een bepaalde plaats, de sterk verbogen zinken midden afscheiding een gevolg
is van een ongelukje met een verdwaalde koe op onze snelweg. Sorry maar sommige
feiten WIL ik gewoon nie weten.
Afin, deze autostrade is zomaar eventjes 3.500km
lang tot aan Khargos, dat grenst aan China. Ps: we zitten nu op slechts 190
km van de Chinese grens. Rechts van ons zoeft een militaire helikopter langs.
Ik weet nog niet zeker of dat een geruststelling is.
Maar goed, wat ging er nu allemaal vooraf?
Wel, een bezoek aan de hoogst gelegen ijspiste
ter wereld. Hier sneuvelden al verscheidene wereldrecords, neej nie die van
Lightning Bolt, ik ZEI IJSpiste. Jongens (en maskes), wel bij de les blijven.
Daarna een bezoek aan Almaty Lake, gelegen op z'n 1.700m hoogte:
schilderachtig mooi, jongens toch, zo mooi. Een meer van appelgroenzeeblauwe
kleur, omgeven door met sneeuwbedekte bergtoppen (24/7 het hele jaar door,
nee nie die toppen, wel de sneeuw, en nu moogde 10 min. in de hoek staan,
kheb u gewaarschuwd), die witte bergtoppen dus, ik kan ze bijna aanraken. En
dan die azuurblauwe lucht met opkomende wolken. Waarom heb ik nooit leren
schilderen... Oh ja, ook wat fotokes genomen en gefilmd. De Mbytes vliegen er
wel door hier, aan full HD kwaliteit. Niemand mag tot aan het water, want dit
meer is een drinkwaterreservoir.
Na de wandeling staat daar toch wel zeker een
camionetteke met een expressomachine. Ikke dus ene besteld. Enkel of
dubbel vroeg hij. Ikke: doe maar dubbel, een enkele dient alleen maar om de
bodem nat te maken. Hij dus koffiepoeier in scheppen en hij bleef maar
doorgaan! Ik riep hem nog toe: zorg dat hij vloeibaar blijft! Man, die
expresso was er één om U tegen te zeggen, zn beetje gelijk 2 Redbulls
gecomprimeerd in 3 cl, maar dan zonder suiker. Gelukkig had ik mijn
Stevia bij. En toen kwam de regen; die was voorspeld. Wij onder een afdakje.
En maar plensen. Na 5 min. was het al over! En toen dacht ik: de weergoden
zijn hier serieus met mijn voeten aan t spelen. EN nog geen klein beetje!
Ikke mijn KWay, mijn knalgele rugzakcape, mijn regenbroek met overlangs
oversized ritssluiting en mijn sjal mee, en dat alles voor sinco minudos de
pioggia! De aprilse grillen kennen ze hier ook, dus.
Wat viel er nog te beleven? De Russisch orthodoxe
kathedraal, volledig uit hout gebouwd en zonder één enkele nagel te
gebruiken. De spanten passen gewoon in elkaar en er wordt een metalen plaat
rond geperst. A pro po, dit even ter zijde: terwijl ik dit schrijf is de
elektriciteit al voor de 4de keer uitgevallen; ik zit dan ook in de middle of
nowhere bij de Kolsai meren op 1.500m hoogte en zonder GSM ontvangst. Ja, ge
hebt het goed begrepen: ik ben OFFline. Afkicken noemen ze dat.
Waarschijnlijk zit iedereen zijn smartphone/tablet/fototoestel/vibrator (ik
noem maar wat) aan het opladen en dat kan het net hier bij de grens met
Kirgizië natuurlijk niet hebben. Ze zijn gewoon nog niet ingesteld op een
massa van 12 toeristen, 2 gidsen + 5 drivers (die hebben weliswaar alleen hun
smartphone en WalkieTalkie mee). Waarom zouden ze ook? - nondepi - stroom is
weer uitgevallen, zit nu te tokkelen met mn pillamp - Met 8 inw/km2 is er
ook geen noodzaak voor veel elektriek. Lap, weer eens, maar nu zeker 26 min.
aaneenstuk (hoezo 3 woorden).
Iemand van de groep heeft een dubbele LED lamp op
zonnecellen mee, om stekeblind van te worden; ge weet zeker nie hoe straf de
zon hier kan schijnen, of dacht ge datem in Den Holland is opgeladen. Maar
het strafste van al: tis een gadget van Djoser, één van de weinige
organisaties, vanuit Vlaams oogpunt, dat de ballen heeft om naar hier te
komen met een groep Hollanders, tot daar toe, maar ook met een Italiaanse
Belg, die de boel op stelten zet als zijnen thee te slap is! Grapje, ik ben
altijd best aardig en lust ook koffie zonder suiker (wel met Stevia, maar dat
heb ik al verteld) en zonder melk.
Waar was ik nu? Sorry, moet zelf bij de les
blijven, maar ik heb wel een goed excuus. Het is nu
23: 37:57H atoomtijd en ik heb een flesje van
0,2L uitstekende, zachte Kazakse cognac op. Wat? Ge denkt toch nie dat die
inspiratie vanzelf komt? Ah bon.
Ik ga er nu inkruipen en ik moet met die mannen
van Djoser eens serieus gaan klappen over de voorwaarden voor het uitdelen
van deze hightech Bondgadgets. t Is verdorie al mijn 3de reis!
Hier zit ik dus in de vlieger op weg naar Almaty/Kazachstan met een
pretentieloos, maar toch geapprecieerd glaasje Franse Shiraz, inclusief refill.
Ik hoor u al denken: wa gade daar nu doen?
Awel, da's simpel: Tom Waes vóór zijn. Hij gaat er hooguit in de
3de reeks van Reizen Waes naartoe en dan nog, zijn prioriteit is Afghanistan,
niet dat hij er zo happig op is ( 't is ten slotte een bestemming, waar bier of
andere spirituele drankjes uit den boze zijn, behalve rozenwater, dat ook
bubbels heeft maar niet zondig is, maar daar zijt ge tenminste op uw gemak als
je moet blazen achter het stuur, nie opblazen, da's weer iet anders).
Bovendien, ik wil het gezien hebben, vooraleer Trump & Co daar ook
nog een embargo voor uitvaardigt (meestal van dinsdag tot vrijdag, maandag is
officieel een twijfeldag, maar nie in 't weekend, want dan levert Ivanka 's
holding (( den Donald heeft afstand gedaan van zijn bvba'kes, evenals zijn
dochter uit zijn 1ste huwelijk, maar ik wijk af)), effe wachte, ze brengen me
juist mijn cognac, ...ok, gelieve niet op de spelvouten te letten), een embargo
dus, die symbolisch mag geïnterpreteerd worden, omdat Kazachstan zelf over olie
beschikt en dus te vriend gehouden moet worden. Tenslotte is Saudi Arabië ook
een op en top democratisch land, waar zelfs vrouwen ( je weet wel, die andere
helft van de menselijke bevolking) mag auto rijden, zonder chaperonne. Dit maar
om u te zeggen dat ik het negende grootste land ter wereld (Google er maar
gerust op los) niet mag overslaan, omdat onbekend is onbemind.
Wat er te ontdekken valt is voorlopig nog (sorry ze brengen mij just m'n
thee, ge wordt hier nie me rust gelate) een goed bewaard geheim, maar ik kan al
een tipje van de sluier (een oosters exemplaar) lichten: moderne steden, weidse
steppen en bergen van 7000 m (met de
Mont Blanc, daar lachen ze gewoon mee).
Ps: Borat met Sacha Baron Cohen werd in Roemenië gedraaid (wa hadde
gedacht)
Over Lufthansa niks dan lof: om 11.10H waren we vertrekkensklaar in de
vlieger, zoals aangekondigd), over Deutche gruendlichkeit gesproken, maar de
controletoren gaf ons pas een Go na 25min; te druk op Schiphol. De kapitein
putte zich uit in 'entschuldigungen', maar eerlijk gezegd, hij kon er ECHT niks
aan doen. Hij heeft het dan nog proberen goed te maken met sneller te vliegen
dan de aandeelhouders van de maatschappij het voor opportuun hielden, maar het
mocht niet baten: we zijn met ruim 23 sec vertraging geland op Frankfurt (zijn
dag was om zeep, um die seiffe). Maar goed.
In Frankfurt mbv mijn machine readable paspoort in no time door de
controle geraakt en dan de bus op naar onze volgende vlieger. De bus was van
het type "long distance, waarbij ik m'n eigen afvroeg of er
versnaperingen halfweg uitgedeeld werden. Ik zat langer in de bus, dan in de
file voor de selfservice van de paspoortcontrole - sorry ze brengen me juist
mijn glaasje (echt Boheems, nouja, glas) Spaanse Rochas wijn, echt een aanrader
- waar waz ik (zorry, spelvoud). Eerlijk waar. Die voor mij, 3 X proberen en
nie willen inzien dat het NIE gaat (als uwen pas nie machine readable is, dan
kunt de daar nog tot Kerstmis staan, het zal nie GAAN. Ikke daarentegen: in no
time erdoor ☆, dankoe gemeentebestuur Leopoldsburg.
Ondanks dat, toch noch moeten hossen om die bus te halen, na een
obligatoire sanitaire stop, 59 min. is echt wel het absolute minimum om uwen
Gate te halen, zonder dat uwen hartslag de kritische grens van 249 BPM
overschrijdt. Maarja, wawilde, als ge nen transportband voorziet voor haastige
transferpassagiers, die langer is dan Usain Bolt bereid is te lopen op de
koninginnenummer, dan WEET ge gewoon, dat ge dienen bus alléén kunt halen, als
ge op dienen band nog een snelheid tevoorschijn tovert van een elektrieken
fiets, die door elke plichtbewuste flik, zonder pardon op den bon geslingerd
wordt - sorry, maar m'n gekoeld appelsapke wordt warm - . Dienen bus heb ik WEL
gehaald, al heeft het mij 2,5 jaar van m'n leven gekost.
Kazachstan 20 mei vervolg.
Maar nu even serieus. Al wachtend aan Gate 23, wil ik mijn leesbril uit
den Kruidvat opzetten, is de linker oorsteun, ja hoe moet ik het anders noemen,
los gekomen, gewoon separé van de bril. Ik zit dus voor alle duidelijkheid met
2 aparte onderdelen van de bewuste bril, die voor van dichtbij te kunnen lezen.
Nu, een geluk bij een ongeluk: ligt er een super nanovijsje en een
rondel in mijn bril-etui. Probleem: hoe krijg IK, die leesbril terug ineen?
Laten we het probleem eens van alle kanten bekijken. GEUBELS zou zeggen: laten
we het probleem eens praktisch overdenken: als ik dat supernanovijsje terug op
zijn natuurlijke positie wil sjiepoteren, heb ik mijn leesbril nodig (ik ben
niet meer van de jongste). MAAR die kan ik juist niet - sorry, maar die Spaanse
Rochas is echt wel lekker, ze brengen mij een refill, afgaande op mijn mimiek -
opzetten, OMDAT die bril juist het te fixen voorwerp is, waar alles om
draait!!! Ik neem nog een slokje, want ik ben er nog niet uit. Los van het fijt
(soory, speelvout), dat ik het aangehaalde object niet zelf kan manipuleren: ik
heb wel degelijk een mini-precisie schroevendraaier bij, jullie kennen mij toch
wel: verwacht altijd het onverwachte, ik mag die NIET in mijn carry on
handbagage meenemen, wegens NIET toegelaten, wegens TE scherp, waardoor TE
gevaarlijk en zo dus op de lijst van ongewenste objecten in mijn (nouja, niet
echt MIJN) passagiersvliegtuig. Ik HEB die dus in mijn hoofdbagage zitten. Daar
ben ik tijdelijk VET mee! Ik heb dus volgende opties:
1) veel worteltjes eten om in bliksemtempo mijn zicht in recordtijd te verbeteren:¿argument
afgevoerd, wegens onvoldoende worteltjes aan boord en alleen maar beschikbaar
in business class, wegens enkel dáár a la carte.
2) een handige stewardess vragen om mijn bril in no time te fixen: gaat
ook niet, sommige zijn blond en andere hebben het te druk om mij te bevoorraden
(effe wachte, m'n Spaanse wijn is nog niet ob, sori, jeweetwel)
en
3) ben ik vergeten. Tijd voor een 'zwarte koffie extra espresso forte doppio,
gezoet met Stevia, ik tolereer niks anders, jaja, heb ik mee in handige
tabletjes (de stevia, niet de espresso). Ja, in de handbagage, anders heb ik er ook weinig aan! DUS, hoe los
ik dit dilemma op? Je kan het al raden. NEE? Kom nou, gewoon LOGISCH denken.
Allee gij, nog nie? Doe eens wat MOEITE! Ik zit hier al uren te tokkelen en gij
maar luieren! .......TIS GOE. Ik zal het verklappe: gewoon mijn rugleuning naar
achter duwen (dienen achter mij zit al uuuren te slapen, languitgestrekt over
3! zetels, hij merkt het noggeeneensnie, waardoor de leesafstand tot mijn
tablet binnen het werkingsgebied van mijn ogen valt. Simpele optica dus. Hoe
denktegij anders dat ik dezen tekst heb kunnen verzinnen en kunnen neertokkelen
(de Spaanse Rochas is op, tenminste dat hebbe ze mij wijsgemaakt
(kgelooferniksvan) en ik krijg alleen maar nog de Franse sccchirazzzz ,
sorriii, weer eeen tipfoot). Maar goed: Die Deutsche Lufthansa, daar kan de
Bretoense Airways nie meer aan tippen, nog in geen duizend jaar, geloof mij!
Zeker nu, na de Brexit. Ik heb me al verzekerd dat die Spaanse Rochas op de
terugvlucht verzekerd is, toch voor mij alleszins, OMDAT de hoofdstewardess
mij geconfirmeerd heeft (kweetet, min vloams is aantdegraderen) dat die Rochas,
die Spaanse dus, op de terugvlucht beschikbaar zal zijn en een woord is een
woord (letterlijk vertaald als befel ist befel). Zo, we landen zo dadelijk.
Tot morgen.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar https://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar https://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op https://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!