Zondag 20 mei 2018
Hier zit ik dus in de vlieger op weg naar Almaty/Kazachstan met een
pretentieloos, maar toch geapprecieerd glaasje Franse Shiraz, inclusief refill.
Ik hoor u al denken: wa gade daar nu doen?
Awel, da's simpel: Tom Waes vóór zijn. Hij gaat er hooguit in de
3de reeks van Reizen Waes naartoe en dan nog, zijn prioriteit is Afghanistan,
niet dat hij er zo happig op is ( 't is ten slotte een bestemming, waar bier of
andere spirituele drankjes uit den boze zijn, behalve rozenwater, dat ook
bubbels heeft maar niet zondig is, maar daar zijt ge tenminste op uw gemak als
je moet blazen achter het stuur, nie opblazen, da's weer iet anders).
Bovendien, ik wil het gezien hebben, vooraleer Trump & Co daar ook
nog een embargo voor uitvaardigt (meestal van dinsdag tot vrijdag, maandag is
officieel een twijfeldag, maar nie in 't weekend, want dan levert Ivanka 's
holding (( den Donald heeft afstand gedaan van zijn bvba'kes, evenals zijn
dochter uit zijn 1ste huwelijk, maar ik wijk af)), effe wachte, ze brengen me
juist mijn cognac, ...ok, gelieve niet op de spelvouten te letten), een embargo
dus, die symbolisch mag geïnterpreteerd worden, omdat Kazachstan zelf over olie
beschikt en dus te vriend gehouden moet worden. Tenslotte is Saudi Arabië ook
een op en top democratisch land, waar zelfs vrouwen ( je weet wel, die andere
helft van de menselijke bevolking) mag auto rijden, zonder chaperonne. Dit maar
om u te zeggen dat ik het negende grootste land ter wereld (Google er maar
gerust op los) niet mag overslaan, omdat onbekend is onbemind.
Wat er te ontdekken valt is voorlopig nog (sorry ze brengen mij just m'n
thee, ge wordt hier nie me rust gelate) een goed bewaard geheim, maar ik kan al
een tipje van de sluier (een oosters exemplaar) lichten: moderne steden, weidse
steppen en bergen van 7000 m (met de
Mont Blanc, daar lachen ze gewoon mee).
Ps: Borat met Sacha Baron Cohen werd in Roemenië gedraaid (wa hadde
gedacht)
Over Lufthansa niks dan lof: om 11.10H waren we vertrekkensklaar in de
vlieger, zoals aangekondigd), over Deutche gruendlichkeit gesproken, maar de
controletoren gaf ons pas een Go na 25min; te druk op Schiphol. De kapitein
putte zich uit in 'entschuldigungen', maar eerlijk gezegd, hij kon er ECHT niks
aan doen. Hij heeft het dan nog proberen goed te maken met sneller te vliegen
dan de aandeelhouders van de maatschappij het voor opportuun hielden, maar het
mocht niet baten: we zijn met ruim 23 sec vertraging geland op Frankfurt (zijn
dag was om zeep, um die seiffe). Maar goed.
In Frankfurt mbv mijn machine readable paspoort in no time door de
controle geraakt en dan de bus op naar onze volgende vlieger. De bus was van
het type "long distance, waarbij ik m'n eigen afvroeg of er
versnaperingen halfweg uitgedeeld werden. Ik zat langer in de bus, dan in de
file voor de selfservice van de paspoortcontrole - sorry ze brengen me juist
mijn glaasje (echt Boheems, nouja, glas) Spaanse Rochas wijn, echt een aanrader
- waar waz ik (zorry, spelvoud). Eerlijk waar. Die voor mij, 3 X proberen en
nie willen inzien dat het NIE gaat (als uwen pas nie machine readable is, dan
kunt de daar nog tot Kerstmis staan, het zal nie GAAN. Ikke daarentegen: in no
time erdoor ☆, dankoe gemeentebestuur Leopoldsburg.
Ondanks dat, toch noch moeten hossen om die bus te halen, na een
obligatoire sanitaire stop, 59 min. is echt wel het absolute minimum om uwen
Gate te halen, zonder dat uwen hartslag de kritische grens van 249 BPM
overschrijdt. Maarja, wawilde, als ge nen transportband voorziet voor haastige
transferpassagiers, die langer is dan Usain Bolt bereid is te lopen op de
koninginnenummer, dan WEET ge gewoon, dat ge dienen bus alléén kunt halen, als
ge op dienen band nog een snelheid tevoorschijn tovert van een elektrieken
fiets, die door elke plichtbewuste flik, zonder pardon op den bon geslingerd
wordt - sorry, maar m'n gekoeld appelsapke wordt warm - . Dienen bus heb ik WEL
gehaald, al heeft het mij 2,5 jaar van m'n leven gekost.
Kazachstan 20 mei vervolg.
Maar nu even serieus. Al wachtend aan Gate 23, wil ik mijn leesbril uit
den Kruidvat opzetten, is de linker oorsteun, ja hoe moet ik het anders noemen,
los gekomen, gewoon separé van de bril. Ik zit dus voor alle duidelijkheid met
2 aparte onderdelen van de bewuste bril, die voor van dichtbij te kunnen lezen.
Nu, een geluk bij een ongeluk: ligt er een super nanovijsje en een
rondel in mijn bril-etui. Probleem: hoe krijg IK, die leesbril terug ineen?
Laten we het probleem eens van alle kanten bekijken. GEUBELS zou zeggen: laten
we het probleem eens praktisch overdenken: als ik dat supernanovijsje terug op
zijn natuurlijke positie wil sjiepoteren, heb ik mijn leesbril nodig (ik ben
niet meer van de jongste). MAAR die kan ik juist niet - sorry, maar die Spaanse
Rochas is echt wel lekker, ze brengen mij een refill, afgaande op mijn mimiek -
opzetten, OMDAT die bril juist het te fixen voorwerp is, waar alles om
draait!!! Ik neem nog een slokje, want ik ben er nog niet uit. Los van het fijt
(soory, speelvout), dat ik het aangehaalde object niet zelf kan manipuleren: ik
heb wel degelijk een mini-precisie schroevendraaier bij, jullie kennen mij toch
wel: verwacht altijd het onverwachte, ik mag die NIET in mijn carry on
handbagage meenemen, wegens NIET toegelaten, wegens TE scherp, waardoor TE
gevaarlijk en zo dus op de lijst van ongewenste objecten in mijn (nouja, niet
echt MIJN) passagiersvliegtuig. Ik HEB die dus in mijn hoofdbagage zitten. Daar
ben ik tijdelijk VET mee! Ik heb dus volgende opties:
1) veel worteltjes eten om in bliksemtempo mijn zicht in recordtijd te verbeteren:¿argument
afgevoerd, wegens onvoldoende worteltjes aan boord en alleen maar beschikbaar
in business class, wegens enkel dáár a la carte.
2) een handige stewardess vragen om mijn bril in no time te fixen: gaat
ook niet, sommige zijn blond en andere hebben het te druk om mij te bevoorraden
(effe wachte, m'n Spaanse wijn is nog niet ob, sori, jeweetwel)
en
3) ben ik vergeten. Tijd voor een 'zwarte koffie extra espresso forte doppio,
gezoet met Stevia, ik tolereer niks anders, jaja, heb ik mee in handige
tabletjes (de stevia, niet de espresso). Ja, in de handbagage, anders heb ik er ook weinig aan! DUS, hoe los
ik dit dilemma op? Je kan het al raden. NEE? Kom nou, gewoon LOGISCH denken.
Allee gij, nog nie? Doe eens wat MOEITE! Ik zit hier al uren te tokkelen en gij
maar luieren! .......TIS GOE. Ik zal het verklappe: gewoon mijn rugleuning naar
achter duwen (dienen achter mij zit al uuuren te slapen, languitgestrekt over
3! zetels, hij merkt het noggeeneensnie, waardoor de leesafstand tot mijn
tablet binnen het werkingsgebied van mijn ogen valt. Simpele optica dus. Hoe
denktegij anders dat ik dezen tekst heb kunnen verzinnen en kunnen neertokkelen
(de Spaanse Rochas is op, tenminste dat hebbe ze mij wijsgemaakt
(kgelooferniksvan) en ik krijg alleen maar nog de Franse sccchirazzzz ,
sorriii, weer eeen tipfoot). Maar goed: Die Deutsche Lufthansa, daar kan de
Bretoense Airways nie meer aan tippen, nog in geen duizend jaar, geloof mij!
Zeker nu, na de Brexit. Ik heb me al verzekerd dat die Spaanse Rochas op de
terugvlucht verzekerd is, toch voor mij alleszins, OMDAT de hoofdstewardess
mij geconfirmeerd heeft (kweetet, min vloams is aantdegraderen) dat die Rochas,
die Spaanse dus, op de terugvlucht beschikbaar zal zijn en een woord is een
woord (letterlijk vertaald als befel ist befel). Zo, we landen zo dadelijk.
Tot morgen.
|