Deze morgen om half zeven opgestaan, maar al wakker van 20 na 5, want Louisa was onrustig en maakte haar zorgen over het avontuur dat we gingen ondernemen. Ik had gepland van om half 8 te vertrekken, maar zoals te verwachten liep het wat uit en begon de tocht om 20 voor 8. Ik heb er een goed tempo op nagehouden van iets meer als 6Km per uur, zodanig dat ik om 12u.41 aan de Carrefour in Tienen stond, waar mijn vrouwtje mij reeds opwachtte met de auto. We hebben er iets na twaalf gepicknikt en daarna gewacht op mijn broer André die beloofd had met mij tot in Wépion te rijden. Hij kwam opdagen rond 10 na één. Tegen 20 na één zijn we dan vertrokken richting Hoegaarden waar we de Ravel2 konden nemen. Ondertussen was Louisa met de auto richting Wépion vertrokken. Het laatste stuk van de Ravel2 was haast onberijdbaar. Ongeveer 3 Km ruige kiezel. Ik heb daar ook een man aangesproken die met de bulldozer egalisatiewerkzaamheden aan 't verrichten was naast die kiezelweg. Hij zei me dat de aannemer failliet was gegaan, maar dat zijn firma de werken had overgenomen. Tegen einde juni zou de Ravel2 opnieuw in orde moeten zijn. Na Namen doorkruist te hebben kwamen we langs de goede kant van de Maas en moesten we alleen de Maas nog volgen tot Wépion waar we van in de verte de grijze Mondeo al zagen staan langs de rechtse kant van de weg tegenover een klein pleintje met een monument gelegen naast de Maas. We hadden rond de 51 km op de kilometriek staan en het was 10 na 4. Op een bank op het pleintje was Louisa een boek aan 't lezen. André is tegen half 5 huiswaarts gereden en had dan nog een 70-tal kms. voor de kiezen. We hadden een paar adressen om te logeren. Op het goed valle uit zijn we naar Erpent gereden (een dorpje dat bij Namen behoort) en in de Rue des Rosiers nr. 7 hebben we een logement gevonden bij 2 wat oudere mensen,waarvan de vrouw al één keer naar Santiago was geweest. Zij vangt pelgrims op, geeft hun onderdak, een maaltijd, slaapgelegenheid en ontbijt voor 8 per persoon. We hadden echter niet op voorhand verwittigd, zodat ze wat in verlegenheid was en feitelijk niets had kunnen voorbereiden om ons te ontvangen zoals ze dat graag zou hebben willen doen. Morgen gaan we hier vertrekken tegen 8u. om in Wépion onze tocht verder te zetten rond half negen. Het gaat dan te voet tot Dinant en vandaar per fiets tot Rocroi (Frankrijk).
Eindelijk ben ik gestart met mijn blog, waarop jullie mijn tocht naar Santiago di Compostela van nabij kunnen volgen. Zoals de meesten al weten vertrek ik op maandag 26 april 2010. De voorbereidingen zitten er zo goed als bijna volledig op. De fysieke voorbereidingen namen heel veel tijd in beslag. Een goede conditie is dan ook de voornaamste factor om op weg te gaan. Sinds september 2009 ging ik 3x/week stappen en 2x/week fietsen. De volgende maanden werden de kms. systematisch verhoogd, zodat ik in de maanden februari, maart en april reeds meer dan 20 km per tocht stapte. Alleen het fietsen viel wat tegen omdat het vreselijk slecht en koud was van december tot half maart. De laatste weken heb ik dan toch enkele fietstochten van meer dan 70 km kunnen doen en dat ging vrij gemakkelijk ondanks de soms sterke wind.
Ik ben er dus klaar voor en mijn vrouwtje Louisa gaat mij logistieke hulp geven door mij op de tussenpunten te bevoorraden met eten en drank, en mijn bagage te vervoeren.
Hieronder geef ik het uitgestippelde traject weer van de tocht die ik in 30 dagen zal proberen af te ronden. In de voormiddag zal ik stappen, behalve de laatste dag, want dan ga ik het laatste stuk te voet naar Santiago en zal ik 's morgens fietsen. Het gaan telkens staptochten worden van rond de 20 km., meestal iets meer. In de namiddag zal ik fietsen. Deze fietstochten gaan steeds rond de 50 km. gaan.