Foto
Basisschool Irishof
Kapelsestraat 37
2950 Kapellen
03/660.13.04
Foto
Niet vergeten
Fruitdag op woensdag, donderdag, vrijdag

Volgende vrijdag is er geen tutti-frutti meer!
Inhoud blog
  • FIJNE VAKANTIE !!!!!
  • Verjaardag Mille
  • Verjaardag van Wout
  • Verjaardag van Senne
  • Verjaardag van Daan & Lien
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Mijn favorieten
  • Irishof
  • Juf Jepke - K1A
  • Juf Claudia - K1B
  • Juf Els - K1C
  • De avonturen van K1D

    10-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema Wiebelbillenboogie (week 23): Activiteiten
    Dinsdag
    Vandaag had Jules gereedschappen bij van zijn papa; hij vertelde dat zijn papa veel klusjes doet thuis en daarvoor zijn gereedschap nodig heeft.
    Wij mochten muziek maken met de gereedschappen. We werkten in onze werkplaats, net zoals onze papa's. Soms werkten we heel snel, maar dan maakten we teveel lawaai en werd de mama van Jules een beetje boos. Daarom werkten we heel zachtjes met onze gereedschappen.

    De papa van Jules helpt mama ook mee in het huishouden, soms doet hij de sokkenwas. Maar vindt de sokenparen maar eens een keertje terug.
    Wij vonden dit heel gemakkelijk en konden uit de wasmand steeds de juiste sok halen en een paar maken.

    Op het einde van de dag las onze juf het prentenboek "De Wiebelbillenboogie", waarin mama gaat werken en papa op de kindjes past en dolle pret heeft.

    Woensdag
    Jules had vandaag een foto bij van zijn papa: een papa met een prikkebaard. Wat hebben papa's nodig om hun baard of snor af te doen?
    We bekeken de spulletjes en mochten Miguel en Faris scheren (met een ijscostokje en niet met een gevaarlijk scheermesje). Dat vonden we wel leuk en grappig. Trouwens, heel onze klas rook lekker naar scheerschuim!

    Jason had vandaag een zak meegebracht met spulletjes van zijn papa: een riem met handschoenen en een T-shirt. We mochten eens kijken in de zak. Wat zou de papa van Jason doen voor werk? Onze juf vertelde wat er op het briefje stond. Wat deden de kleuters hun papa's voor werk? Veel kwam ons juf er niet over te weten, maar wel dat de papa veel met ons speelden en heel goed het gras kon maaien ;-)

    We keken naar de poppenkast van juf Claudia en juf Els. Jules en Marie konden niet slapen en droomden elk om beurten van een beroep.
    Zou Marie bouwmeester willen worden? Of juf? En wat wil Jules later worden? Ze vonden het moeilijk om iets te kiezen en konden er amper door slapen.

    Donderdag
    Vandaag werden we echte indianen: onze juf schilderde indianenstrepen op ons gezicht en deed een pluim in onze haren. Zo konden we als echte indianen op bananenjacht gaan op onze speelplaats. Het was moeilijk om ons te concentreren want werkmannen kwamen een boom omzagen en hadden een grote kraan bij. Dat vonden we wel heel interessant en indrukwekkend! Maar gelukkig brachten we onze jacht tot een goed einde en vonden we de bananen in de grote indianenspeeltoren. We namen de bananen mee naar binnen en maakten hier heerlijke bananenmilkshake mee.

    We speelden ook nog een indianenspel. Onze papa-olifanten wilden echte indianen worden, maar waren vergeten de pluimen op hun hoofdband te steken. We mochten met een kleurendobbelsteen gooien en de kleur de we hadden gegooid mochten we in een doosje zoeken en bij de juiste kleur hoofdband leggen.

    Vrijdag
    Vandaag was het groot feest voor onze papa's. We vinden hen zo lief dat we hen heel graag kussen en knuffelen.
    We speelden een kusjesspel: onze juf zei een kleur en hoeveel kusjes we op papa-olifant mochten kleven (dat was toch niet zo eenvoudig, dat tellen).

    Ook leerden we het liedje "Wiebelbillenboogie". Hierbij moesten we schudden met onze billen, naar beneden en terug naar boven.
    We dansten ook op "Blue suede shoes" van Elvis Presley, omdat het liedje uit het prentenboek daar wel heel hard op leek. We dansten erop los, schudden met onze billen en zetten het liedje achteraf nog een keertje op omdat we dat zo leuk vonden. Maar achteraf waren we wel heel moe omdat we zo hard hadden gedanst.































    10-06-2017 om 13:17 geschreven door juf Sofie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema Wiebelbillenboogie (week 23): Spelletjes in de klas
    Vorige vrijdag
    Vorige vrijdag begonnen we al aan onze Vaderdagcadeautjes. We verklappen nog niet wat het is, maar in de foto's vind je al één tip: Wout zijn zwarte hand.

    Dinsdag
    Vandaag maakten we inpakpapier voor onze papa's; daar zullen we onze cadeautjes in verpakken. We stempelden hartjes met een kartonnen wc-rolletje.

    Woensdag
    Op woensdag schilderden we met scheerschuim en een beetje verf: we smeerden dit over papa zijn baard.
    Omdat er nog scheerschuim over was mochten degenen die wilden nog lekker spelen op een groot stuk plastic: wat een reuzepret! We tekenden met onze vingers in het schuim, smeerden onze handen helemaal vol, schilderden ijsjes voor onze papa...

    Donderdag
    Van de bananen die we vonden op onze bananenjacht hebben we zelf heerlijke bananenmilkshake gemaakt en opgedronken.

    Vrijdag
    Op vrijdag hebben we nog heel veel in de klas gespeeld: de indianentent met kampvuur, de timmerbank van papa, bouwblokken én hebben degenen die wilden nog mooie tekeningen gemaakt voor de papa's met kleurtjes en wasco's.






























    10-06-2017 om 13:14 geschreven door juf Sofie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema ballen & ballonnen (week 22): Spelletjes in de klas
    Maandag
    Op maandag deden we schrijfdans. Op de tonen van Strauss mochten we met verf op tafel grote ballen maken met onze handen (grootmotorisch bewegen) en daarna mochten we met onze vinger kleine ballen maken in de verf (kleinmotorisch bewegen). Ons juf maakte een afdruk op papier zodat we het resultaat toch aan onze ouders kunnen laten zien.

    Dinsdag
    Op dinsdag deden we een spelletje met de juf: we kregen een kaart met allerlei ballonnen en moesten hetzelfde kaartje zoeken en erop leggen.
    Toch best moeilijk hoor als die verschillende groottes van ballonnen.

    Woensdag
    Op woensdag speelden we het gezelschapsspelletje "Bonte ballonnen".

    Donderdag
    Vandaag hebben we een luchtballon gemaakt: een blad in een kartonnen deksel en knikkerverven maar! Onder onze luchtballon kwam een mandje met onze foto, zo lijkt het alsof we zelf met een luchtballon gaan vliegen.

    Vrijdag
    Vandaag hebben we de eerste hand gelegd aan onze Vaderdagcadeautjes, maar we verklappen nog niet wat dit is!
























    04-06-2017 om 18:48 geschreven door juf Sofie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom nieuwe kleuters!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We verwelkomen twee nieuwe schatten in onze klas: Milla & Arissa!

    04-06-2017 om 17:03 geschreven door juf Sofie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema ballen & ballonnen (week 22): activiteiten
    Maandag
    Jules had een grote mand bij, we mochten een kijkje nemen wat hij allemaal bij had: ballonnen en ballen in verschillende kleuren, ballen in verschillende vormen, ballen met bultjes... We vergelijken de ballen met elkaar, mochten er eens aan voelen.

    Daarna mochten we muziek maken met muziekballonnen. Af en toe ging er een ballon kapot. Geen nood! Onze juf leerde ons een liedje hoe we een ballon moesten opblazen. Zo maakten we een nieuwe muziekballon voor het kindje wiens ballon kapot was gegaan.

    We keken naar Tiktak waar we allerlei ballen en ballonnen zagen.

    Ook leerden we een versje over ballonnen; hierbij moesten we goed kijken welke kleur de ballon van ons juf had. Ons juf had een kastje bij waar 4 kleuren ballonnen hingen nl. rood, geel, blauw en groen. Vandaag mochten we het schuifje met de rode ballon opendoen. Er zat een opdrachtje in nl. prenten in de juiste logische volgorde leggen hoe we een ballon moeten opblazen.

    Dinsdag
    Jules had vandaag weer een grote mand bij; deze keer had hij allerlei sportballen bij: een voetbal, een basketbal, tennisballen en een springbal. We vertelden welke ballen we leuk vonden om mee te spelen en met dewelke we thuis of op de speelplaats wel eens speelden. We probeerden te springen met de springbal, dat was toch niet zo gemakkelijk. Gelukkig kon Jules dit wel en demonstreerde hij dit aan onze kleuters.

    Vandaag mochten we het schuifje met de groene ballon van ons opdrachtenkastje openen. Daarin zat een ronde vorm, het leek heel erg op een bal.
    Jules gaf ons een grote bak in waar een hoop vormen door elkaar zaten. We sorteerden deze in twee mandjes: de ronde vormen (degene die op een bal leken) en vormen die niet rond zijn.

    Woensdag
    Vandaag had Jules een hele mooie ballon bij; hij was hier zo blij mee. Er kwam een bijtje aangevlogen die wel eens op Jules zijn mooie ballon wou gaan zitten. Maar oei, ineens ging onze ballon kapot! Wat was Jules boos op het bijtje. Gelukkig kreeg Jules een nieuwe ballon van onze juf en was hij terug blij. In Jules zijn tas zaten twee ballonnen met een gezicht: een blij gezicht en een boos gezicht - we konden deze emoties al heel goed nadoen.

    We keken naar de poppenkast waar Jules de boer ging helpen op de boerderij. Jules schreef al wat hij moest doen op een lijstje: het schaap scheren, het paard naar de wei brengen, de varkens in de modder laten rollen, de koe melken, de kip graantjes geven. Maar oeps, zijn lijstje viel in de modder en nu wist hij niet meer exact wat hij moest doen: hij liet de varkens in de wei rondlopen, het schaap bracht hij naar het modderbad etc. Gelukkig kwam de boerin eraan en hielp Jules met zijn taken.

    Donderdag
    Jules en Marie wilden een tochtje gaan maken met de luchtballon. Marie wist niet goed wat een luchtballon deed: kan je erin fietsen? Kan het rijden? Vaart het op het water dan? Nee Marie, een luchtballon vliegt in de lucht - wisten Jules en onze kleuters. De luchtballon moest naar boven, maar wat deed Marie, ze ging naar beneden op de grond. Onze kleuters hielpen Marie een handje: zij wisten wat boven en beneden was.

    We gingen ook turnen. Onze juf had een parachute bij, deze leek wel op onze luchtballon. We lieten er balletjes op dansen, we staken deze hoog in de lucht en deden deze naar beneden, we maakten wind en mochten er zelf onder gaan zitten.

    Vandaag mochten we het schuifje met de gele ballon van ons opdrachtenkastje openen; daarin zat een verrekijker. We gingen in de luchtballon zitten, keken door de verrekijker en vertelden wat we zagen.

    Vrijdag
    Vandaag had Jules een kroon op: het was nl. zijn verjaardag. Hij mocht een cadeau kiezen van onze juf. Hij wilde graag een ballon in dezelfde kleur zoals zijn verjaardagskroon. Milla kon de juiste kleur ballon uit de zak nemen en ons juf blies de ballon op voor Jules. Vervolgens legden we prenten bij elkaar: hierbij moesten we kijken welke kleur trui het jarige kindje aanhad en dezelfde kleur ballon zoeken.

    We deden ook een heel gek dansje: op muziek maakten we van onszelf balletjes. We werden opgeblazen en werden steeds groter en dikker. Maar telkens vergaten we het knoopje erin te doen en vielen we op de grond. We werden terug opgeblazen tot we uiteindelijk ontploften.


    Vandaag mochten we het schuifje met de blauwe ballon van ons opdrachtenkastje openen; daarin zat een bellenblazer. We mochten met onze bellenblazer belletjes blazen in de klas, toch niet al te eenvoudig.





































    04-06-2017 om 00:00 geschreven door juf Sofie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema boerderij - Op de tractor van de voke van Leon






























    26-05-2017 om 16:26 geschreven door juf Sofie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema boerderij (week 20&21): Spelletjes in de klas
    Knutselwerkjes
    Weide maken met varkens: schilderen met modder & kleven van gras op een stuk karton. Op donderdag hebben we varkentjes geboetseerd uit zoutdeeg om op de weide te leggen.
    Een bij maken: kleuren met wasco's en propjes froezelpapier kleven (scheuren, rollen en kleven).

    Enkele spelletjes die we deden
    Boerderijdierenmemory: mama en het babydier zoeken
    Gezelschapsspel van Nijntje: dieren voederen






























    26-05-2017 om 16:16 geschreven door juf Sofie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema boerderij (week 20&21): Spelletjes in de klas
    Knutselwerkjes
    Weide maken met varkens: schilderen met modder & kleven van gras op een stuk karton. Op donderdag hebben we varkentjes geboetseerd uit zoutdeeg om op de weide te leggen.
    Een bij maken: kleuren met wasco's en propjes froezelpapier kleven (scheuren, rollen en kleven).

    Enkele spelletjes die we deden
    Boerderijdierenmemory: mama en het babydier zoeken
    Gezelschapsspel van Nijntje: dieren voederen






























    26-05-2017 om 16:16 geschreven door juf Sofie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema boerderij (week 20-21): Activiteiten
    Maandag (15/05)
    Op maandag gingen we naar zorgboerderij "De Meander". Hebben er lekker geravot, maar ook vele dieren gezien: varkens, boerenzwaluwen, paarden, ganzen, ezels,... Ook in de grote moestuin zijn we gaan kijken. We mochten daar onze tanden poetsen met salie en we kregen ook rabarber mee naar school.

    Op het einde van de dag lazen we het verhaal van "Jules op de boerderij".

    Dinsdag
    Op dinsdag had Jules een overall aan en een rode sjaal rond zijn nek. Precies een echte boer! Hij had twee paar laarzen bij: grote en kleine.
    Welke zouden passen voor hem? We kozen de kleinste laarzen, maar wat bleek... die waren nog te groot voor onze Jules! En toen we zijn voeten erin staken viel onze Jules omver. Dat vonden we wel grappig.

    We bekeken de knuffeldieren die we hadden meegebracht van thuis: welke dieren waren dit allemaal? We hebben in onze klas een heuse stal gemaakt en hebben de dieren per soort in een stal gesorteerd.

    We zongen een liedje waarin de dieren van de boerderij aan bod kwamen & maakten de bijpassende geluiden. Ook lazen we het verhaal van "Jules op de boerderij" nog een keer. We moesten een voorwerp uit een zak nemen, op de prenten zoeken en bij de juiste prent zetten.

    Woensdag
    Op woensdag hebben we de kippen eten gegeven: de kip kreeg veel eten omdat ze groot is, het kuikentje krijg weinig eten.
    We keken naar de poppenkast van varkentje Theodoor: hij verjaarde en gaf een feestje voor de dieren van de boerderij. Maar ons varkentje is zo vies! Hij heeft zich nog nooit gewassen en op een feest hoor je toch netjes te zijn. Hij gaat aan de dieren op de boerderij vragen hoe hij zich moet wassen.

    Als leuke verrassing kwam de vokke van Leon (zit bij juf Els) met zijn tractor en aanhangwagen. We mochten allemaal eens aan het stuur zitten en hebben mogen meerijden in de aanhangwagen. Onze juf Sofie mocht zelfs met de tractor rijden! Wat spannend!

    Donderdag
    Vandaag was er een koe in onze klas en hebben we deze gemolken. Daarna mochten we een glas lekkere (lactosevrije!) melk drinken. Dat vonden we allemaal superlekker! Degenen met grote dorst, maar vooral veel zin, kregen nog een glaasje.

    We telden de vliegen op de koe en bewogen als een paardje in de wei.

    Poline kende nog een leuk liedje over "kikkertjes". Onze juf kende dit ook en samen hebben we dit leuke liedje in onze kring gezongen.

    Vrijdag
    Jules had een schaapje bij met een hele dikke vacht. We mochten het schaapje scheren met een scheerapparaat. Onze juf vertelde dat er van de vacht van het schaapje wol wordt gemaakt. Vervolgens hebben we bolletjes wol gesorteerd op kleur.

    In de namiddag hebben we de dieren van de boerderij nagebootst.
    Poline had woensdag een boekje met boerderijdieren meegebracht. Daarin hebben we deze week enkele keren gelezen.

    Maandag 29/05
    Er was vandaag een bijtje in de klas. We keken aandachtig naar de bij want als de muziek speelde vloog onze bij naar de bloementuin, smulde van de bloemetjes, vloog naar de bijenkorf, terug naar de bloemen,... Op het einde van de muziek zagen we dat ze in de bijenkorf lekkere honing had gemaakt.
    Daar mochten we eens van smullen.

    We legden ook bijen van groot naar klein.

    Dinsdag
    Ons juf speelde op dinsdag Tiktak (dat was alweer lang geleden) over de boerderij. De kinderen van de andere klassen mochten komen meekijken.
    We beelden een versje uit: we moesten met een paard naar de markt en op de markt moesten we allerlei dingen kopen. Daar moesten we natuurlijk eerst centen voor betalen voor we onze fles melk, eieren, honing,... mochten meenemen.

    In de namiddag was er iets geks gebeurd: de koe had een ei gelegd, de kip had honing gemaakt en de bij had melk gemaakt. Dat klopt toch niet!
    We hebben het dier bij het juiste voedingsmiddel gezet.




































    26-05-2017 om 15:58 geschreven door juf Sofie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leve mama!
    Aan al onze mama's wensen we een hele fijne Moederdag!
    We hopen dat jullie blij zijn met onze zelfgemaakte bloemenketting. We leerden ook nog een versje speciaal voor jullie:

    In mijn hartje boem boem boem
    Groeit een hele mooie bloem
    Hij is zo groot & zo mooi
    Wie maak ik superblij?
    Dat ben jij?






    14-05-2017 om 12:12 geschreven door juf Sofie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema "De bloemen van Jules" (week 19): Spelletjes in/buiten de klas
    Maandag & dinsdag
    Maandag & dinsdag hebben we geknutseld met zoutdeeg: deeg uitrollen en een vormpje uitsteken en nadat onze juf de figuurtjes in de oven had gebakken hebben we ons vormpje een mooi kleurtje gegeven.
    Wat hebben we gemaakt? Dat is een verrassing voor onze lieve mama's!

    Maandag was het zo'n mooi weer dat we zonder jas in ons tuintje tussen de bloemetjes mochten spelen.

    Woensdag
    Op woensdag hebben we zelf een moestuintje in onze klas gemaakt. We keken op de prentjes hoe we dit moesten doen (juist hetzelfde als de zonnebloem zaaien) en hebben zelf waterkers gezaaid.




































    14-05-2017 om 12:04 geschreven door juf Sofie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema "De bloemen van Jules" (week 19): Activiteiten
    Maandag
    Op maandag had Jules een grote zonnebloem bij. Hij vertelde dat hij die op Moederdag aan zijn mama ging geven.
    We mochten de zonnebloem eens goed bekijken en benoemden de delen ervan.

    Daarna mochten we gaan dansen in de zaal met twee juffen. Dat vonden we superleuk!

    In de namiddag was er op de deur van onze klas ineens een hele grote zonnebloem gegroeid. We gingen ertegen staan en mochten onszelf meten.
    We vergeleken de resultaten met elkaar: wie is groter? Wie is kleiner? We zagen dat Jules de kleinste van de klas was en Jason het grootste kindje van onze klas.

    Als afsluiter lazen we in het boekje "De bloemen van Jules".

    Dinsdag
    Op dinsdag had Jules allerlei spulletjes bij om zelf zonnebloemen te zaaien: een bloempot, een zakje met zaadjes, een gieter met water, een schepje en zand. Onze juf had prentjes bij waarop stond hoe we moesten zaaien (zand in het potje doen, een zaadje erin, water in het potje doen en het potje in de zon zetten). We hebben zelf een zonnebloem gezaaid in onze kring.

    Juf Anita las het prentenboek "Anna en haar groentetuintje" en op het einde van dag had onze juf prenten bij van Anna in haar tuintje.
    We telden de zaadjes die Anna in de grond had gestopt; daarop mochten we evenveel bloemen nemen en op elk zaadje een bloem leggen.

    We zongen het liedje "Zon en zaadje" en beelden met ons lijfje uit hoe een klein zaadje plots een grote bloem werd.

    Woensdag
    Op woensdag begonnen we de morgen heel rustig met... YOGA! Dat hadden we nog nooit gedaan.
    We waren kleine zaadjes die in de grond zaten. Ons juf kwam ons water geven met de gieter en stilletjes aan groeiden we uit tot een mooie, grote zonnebloem. Wij, de zonnebloemetjes, wilden dag zeggen tegen de zon. Maar plots kwam er een hevige wind en werden we alle kanten opgeblazen.
    Gelukkig ging de wind na een tijdje liggen en konden we uiteindelijk toch nog dag zeggen tegen de zon.

    Vandaag was er geen poppenkast maar mochten we lekker buiten spelen. De grote jongens en meisjes van het lager hadden allerlei leuke spelletjes bedacht voor ons. Zalig, lekker spelen in het zonnetje!




































    14-05-2017 om 11:54 geschreven door juf Sofie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Poline & Lien tijdens het fruit-eten
    Lien die vol verwondering kijkt naar wat Poline aan het eten is.



    06-05-2017 om 11:57 geschreven door juf Sofie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema muziek (week18): Spelletjes in onze klas






























    06-05-2017 om 11:51 geschreven door juf Sofie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema muziek (week18): Spelletjes in onze klas






























    06-05-2017 om 11:51 geschreven door juf Sofie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema muziek (week 18): Activiteiten in de klas
    Woensdag
    Op woensdag zouden we normaal gezien buiten een geluidenparcours doen, maar omdat het aan het regenen was kon dit helaas niet doorgaan.
    Daarom hebben we muziek gemaakt met ons lichaam: met onze handen, voeten, buik, benen, armen, poep.

    We keken ook naar de poppenkast: mevrouw Tralala Hopsasa kwam op bezoek. Ze had instrumenten bij die we al kenden en instrumenten die we nog niet hadden gezien: piano, djembe,... . We mochten mee komen spelen en toen deze mevrouw een liedje met buikdansmuziek opzette, mochten we meedansen.

    We hebben ook een lier geknutseld voor het schoolfeest: we mochten deze met verfrollers geel verven.

    Donderdag
    Op donderdag mochten we muziek maken met potten, pannen, lepels en deksels. Dat vonden we wel grappig!

    We hebben ook nog geturnd met kruidenzakjes uit de keuken (pittenzakken). We mochten hiermee eerst zelf dingen verzinnen wat we ermee konden doen, daarna hebben we een soort van stoelendans gedaan: we mochten dansen op de muziek en de juf de muziek afzette moesten we heel snel op ons kruidenzakje gaan zitten.

    Onze juf las ook nog het verhaal van Eric Carle: wat eten we vandaag? Nu ja, voorlezen was het niet echt. Ze heeft het verhaal voor ons gezongen.

    We hebben vandaag verder gewerkt aan de lier: we mochten stempelen met cd's. Het resultaat kunnen jullie bewonderen op het schoolfeest!

    Vrijdag
    Op vrijdag had Jules een vriendje meegebracht nl. een olifant. Deze olifant stapte op de muziek "De olifant uit het Carnaval des animaux" van de componist Saint-Saëns. De olifant stapte heel zwaar, we mochten dit eens nadoen op de muziek.

    We konden ons in de voormiddag moeilijk concentreren tijdens het spelen in de klas. Er kwam hele mooie muziek uit onze zaal.
    Uiteindelijk mochten we gaan kijken waar die mooie muziek vandaan kwam. De mama van Daan en Lien had haar dwarsfluit en haar harp meegebracht.
    Dat vonden we heel knap! Vooral toen ze op haar dwarsfluit en haar harp mooie liedjes speelde, was het muisstil. We hebben ook enkele liedjes meegezongen die we kenden nl. Altijd is Kortjakje Ziek, de kikkertjes, ik zag twee beren... We gaven de mama van Daan en Lien een applausje omdat ze zo mooi kon spelen! Daan en Lien waren apetrots! 

    In de namiddag leerden we een versje over een muis en een olifant: we trippelden heel stil zoals muisjes (want deze hebben hele kleine pootjes) en we stampten alle struiken plat met de grote poten van de olifant. Het versje gaat als volgt:
    De muis loopt heel stil op de trap
    Trippel, trippel, trap
    De olifant stampt luider
    Alle struiken plat





































    06-05-2017 om 11:49 geschreven door juf Sofie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leuke uitspraak van Senne
    Ook al zijn we nog niet zo groot, we weten onze juf soms toch te verrassen met een grappige uitspraak.
    Deze week had onze juf een bandana in haar haren, de uiteinden hiervan had ze naar boven geknoopt.
    Senne wist hier het volgende op te zeggen: "Juf, je bent de paashaas!"

    29-04-2017 om 15:20 geschreven door juf Sofie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema Muziek (week 17): Spelletjes in de klas

    We hadden een danshoekje in de klas: we dansten er op kabouter Plop en op een cd met buikdansmuziek. We speelden zelfs mee op instrumentjes terwijl we aan het dansen waren.

    Ons juf maakte voor ons een muziekhuisje: elke dag kregen we enkele nieuwe instrumentjes bij. Ook het keyboard vonden we superleuk om mee te spelen.

    We speelden met ons juf ook een spelletje memory met de muzikanten uit het orkest. Toch niet zo’n gemakkelijk spelletje.

    We lazen boekjes in het thema en mochten met kleurpotloden een kleurplaat van het orkest inkleuren.

































    Bijlagen:
    CLIP1811.AVI (4.2 MB)   
    CLIP1812.AVI (4.1 MB)   

    29-04-2017 om 14:18 geschreven door juf Sofie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema Muziek (week 17): Knutselen

    Op maandag mochten we op een groot blad stempelen met cd’s.

    Op dinsdag, woensdag, donderdag mochten we samen met de juf een eigen muziekinstrumentje maken. We moesten mooie papiertjes scheuren en deze met lijm op een kaasdoosje plakken. Toch niet zo simpel scheuren, ons juf maakte toch nog snel kleine knipjes in het papier zodat het ietsje beter lukte. We moesten er ook zelf maïs indoen, anders hadden we een leeg doosje dat geen muziek maakte.





































    29-04-2017 om 14:16 geschreven door juf Sofie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema Muziek (week 17): activiteiten

    Maandag: Jules had op maandag zijn radio meegenomen, maar waar heeft hij hem weer gezet? Gelukkig konden wij hem vinden door goed te luisteren, want Jules had de radio heel zachtjes laten aanstaan. We bekeken de radio goed: knopjes, antenne, stekker… we kunnen de radio hard of zacht zetten. Ons juf had ook nog een speelgoed-platenspeler bij van Fisher-Price, we keken waar we de cd’s, cassettes en plaatjes konden insteken.

    We keken ook naar de voorstelling “Een muzikale schooldag”. Enkele heren kwamen muziek spelen en wij mochten meespelen om instrumenten. Ook konden we heel mooi meedansen op de muziek die ze maakten.

    Dinsdag: Vandaag had Jules een grote doos bij. Er zat een praatplaat in van Jules met een orkest op en instrumenten. We bespreken welke instrumenten er op de praatplaat staan, welke instrumenten op de prent zitten er in de doos, welke instrumenten in de doos staan niet op de plaat?

    In de namiddag had de juf samen met juf Els enkele instrumenten meegebracht. Ons juf liet haar keyboard en accordeon zien en juf Els liet haar gitaar zien: hoe ziet dit eruit? Hoe moeten we erop spelen? Ons juf speelde vervolgens enkele liedjes.

    Woensdag: Omdat gisteren de hele dag was volgepland, mochten we vandaag eens zelf muziek maken met de instrumenten uit de grote doos die Jules heeft meegebracht. We zongen hierbij ook het liedje “Muzikantje”.

    We keken ook naar de poppenkast waar de gekke meneer Tralala Hopsasa beweerde dat hij alle instrumenten van de hele wereld had in zijn grote kartonnen doos en dat we op al die instrumenten mochten meespelen. Maar dat bleek toch niet zo te zijn, gelukkig konden we met onze handen en voeten ook mee muziek maken. Hij liet een trompet zien, een piano, een gitaar en een accordeon maar hij moest toch eens goed nadenken hoe hij op die instrumenten moest spelen. Zo wou hij bijvoorbeeld met zijn neus, zijn tenen en zijn poep op de piano spelen.

    Donderdag: Op donderdag had Jules weer een prent bij, dit keer van een orkest. Er zaten ook nog aparte prenten bij van de muzikanten. We benoemden de instrumenten, de kleuren van hij kleren en konden wijzen waar de muzikanten op de prent stonden We gingen ook het orkest proberen na te leggen op de grond, dat was toch best wel moeilijk.

    We speelden ook nog een spelletje met een dobbelsteen. Daarop stonden een trommel, een xylofoon en een sambabal. De muzikant die het instrument had dat gedobbeld werd, mocht spelen. Ons juf legde bij elke keer een blokje bij het instrument dat had mogen spelen. Daarna moesten we tellen hoeveel keer ieder instrumentje had gespeeld.

    In de namiddag hebben we geturnd. We gooiden met de dobbelsteen en het lichaamsdeel dat erop stond mochten we laten dansen op de muziek. Daarna hebben we een dansje geleerd op het liedje “Hup en één en twee”.

    VrijdagOp vrijdag had Jules een stokje meegebracht, een stokje van een dirigent. We mochten op onze zelfgemaakte instrumenten spelen, dat klonk heel mooi! Iemand mocht de dirigent zijn: als de dirigent met zijn/haar stokje zwaaide mochten we spelen, als hij/zij het stokje achter de rug verstopte moesten we stoppen met spelen.

    Daarna mochten we gaan spelen met “Boomhackers” bij meester Rik: een soort buis die muziek maakt als je ermee op je hand, de grond,… “slaat”. We konden er zelfs een verrekijker mee maken of over ons lijfje laten rollen. We maakten muziek met de boomhackers en mochten ermee op de muziek dansen.





































    29-04-2017 om 14:14 geschreven door juf Sofie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)

    Foto

    Onze meisjes
    Giule, Poline, Lien, Milla, Arissa

    Onze jongens
    Wout, Faris, Senne, 
    Jason, Mille, Daan,
    Stan, Idris, Sam, 
    Miguel


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Archief per week
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs