Maandag
Jules had een grote mand bij, we mochten een kijkje nemen wat hij allemaal bij had: ballonnen en ballen in verschillende kleuren, ballen in verschillende vormen, ballen met bultjes... We vergelijken de ballen met elkaar, mochten er eens aan voelen.
Daarna mochten we muziek maken met muziekballonnen. Af en toe ging er een ballon kapot. Geen nood! Onze juf leerde ons een liedje hoe we een ballon moesten opblazen. Zo maakten we een nieuwe muziekballon voor het kindje wiens ballon kapot was gegaan.
We keken naar Tiktak waar we allerlei ballen en ballonnen zagen.
Ook leerden we een versje over ballonnen; hierbij moesten we goed kijken welke kleur de ballon van ons juf had. Ons juf had een kastje bij waar 4 kleuren ballonnen hingen nl. rood, geel, blauw en groen. Vandaag mochten we het schuifje met de rode ballon opendoen. Er zat een opdrachtje in nl. prenten in de juiste logische volgorde leggen hoe we een ballon moeten opblazen.
Dinsdag
Jules had vandaag weer een grote mand bij; deze keer had hij allerlei sportballen bij: een voetbal, een basketbal, tennisballen en een springbal. We vertelden welke ballen we leuk vonden om mee te spelen en met dewelke we thuis of op de speelplaats wel eens speelden. We probeerden te springen met de springbal, dat was toch niet zo gemakkelijk. Gelukkig kon Jules dit wel en demonstreerde hij dit aan onze kleuters.
Vandaag mochten we het schuifje met de groene ballon van ons opdrachtenkastje openen. Daarin zat een ronde vorm, het leek heel erg op een bal.
Jules gaf ons een grote bak in waar een hoop vormen door elkaar zaten. We sorteerden deze in twee mandjes: de ronde vormen (degene die op een bal leken) en vormen die niet rond zijn.
Woensdag
Vandaag had Jules een hele mooie ballon bij; hij was hier zo blij mee. Er kwam een bijtje aangevlogen die wel eens op Jules zijn mooie ballon wou gaan zitten. Maar oei, ineens ging onze ballon kapot! Wat was Jules boos op het bijtje. Gelukkig kreeg Jules een nieuwe ballon van onze juf en was hij terug blij. In Jules zijn tas zaten twee ballonnen met een gezicht: een blij gezicht en een boos gezicht - we konden deze emoties al heel goed nadoen.
We keken naar de poppenkast waar Jules de boer ging helpen op de boerderij. Jules schreef al wat hij moest doen op een lijstje: het schaap scheren, het paard naar de wei brengen, de varkens in de modder laten rollen, de koe melken, de kip graantjes geven. Maar oeps, zijn lijstje viel in de modder en nu wist hij niet meer exact wat hij moest doen: hij liet de varkens in de wei rondlopen, het schaap bracht hij naar het modderbad etc. Gelukkig kwam de boerin eraan en hielp Jules met zijn taken.
Donderdag
Jules en Marie wilden een tochtje gaan maken met de luchtballon. Marie wist niet goed wat een luchtballon deed: kan je erin fietsen? Kan het rijden? Vaart het op het water dan? Nee Marie, een luchtballon vliegt in de lucht - wisten Jules en onze kleuters. De luchtballon moest naar boven, maar wat deed Marie, ze ging naar beneden op de grond. Onze kleuters hielpen Marie een handje: zij wisten wat boven en beneden was.
We gingen ook turnen. Onze juf had een parachute bij, deze leek wel op onze luchtballon. We lieten er balletjes op dansen, we staken deze hoog in de lucht en deden deze naar beneden, we maakten wind en mochten er zelf onder gaan zitten.
Vandaag mochten we het schuifje met de gele ballon van ons opdrachtenkastje openen; daarin zat een verrekijker. We gingen in de luchtballon zitten, keken door de verrekijker en vertelden wat we zagen.
Vrijdag
Vandaag had Jules een kroon op: het was nl. zijn verjaardag. Hij mocht een cadeau kiezen van onze juf. Hij wilde graag een ballon in dezelfde kleur zoals zijn verjaardagskroon. Milla kon de juiste kleur ballon uit de zak nemen en ons juf blies de ballon op voor Jules. Vervolgens legden we prenten bij elkaar: hierbij moesten we kijken welke kleur trui het jarige kindje aanhad en dezelfde kleur ballon zoeken.
We deden ook een heel gek dansje: op muziek maakten we van onszelf balletjes. We werden opgeblazen en werden steeds groter en dikker. Maar telkens vergaten we het knoopje erin te doen en vielen we op de grond. We werden terug opgeblazen tot we uiteindelijk ontploften.
Vandaag mochten we het schuifje met de blauwe ballon van ons opdrachtenkastje openen; daarin zat een bellenblazer. We mochten met onze bellenblazer belletjes blazen in de klas, toch niet al te eenvoudig.
















|