Op woensdag zouden we normaal gezien buiten een geluidenparcours doen, maar omdat het aan het regenen was kon dit helaas niet doorgaan.
Daarom hebben we muziek gemaakt met ons lichaam: met onze handen, voeten, buik, benen, armen, poep.
We keken ook naar de poppenkast: mevrouw Tralala Hopsasa kwam op bezoek. Ze had instrumenten bij die we al kenden en instrumenten die we nog niet hadden gezien: piano, djembe,... . We mochten mee komen spelen en toen deze mevrouw een liedje met buikdansmuziek opzette, mochten we meedansen.
We hebben ook een lier geknutseld voor het schoolfeest: we mochten deze met verfrollers geel verven.
Donderdag
Op donderdag mochten we muziek maken met potten, pannen, lepels en deksels. Dat vonden we wel grappig!
We hebben ook nog geturnd met kruidenzakjes uit de keuken (pittenzakken). We mochten hiermee eerst zelf dingen verzinnen wat we ermee konden doen, daarna hebben we een soort van stoelendans gedaan: we mochten dansen op de muziek en de juf de muziek afzette moesten we heel snel op ons kruidenzakje gaan zitten.
Onze juf las ook nog het verhaal van Eric Carle: wat eten we vandaag? Nu ja, voorlezen was het niet echt. Ze heeft het verhaal voor ons gezongen.
We hebben vandaag verder gewerkt aan de lier: we mochten stempelen met cd's. Het resultaat kunnen jullie bewonderen op het schoolfeest!
Vrijdag
Op vrijdag had Jules een vriendje meegebracht nl. een olifant. Deze olifant stapte op de muziek "De olifant uit het Carnaval des animaux" van de componist Saint-Saëns. De olifant stapte heel zwaar, we mochten dit eens nadoen op de muziek.
We konden ons in de voormiddag moeilijk concentreren tijdens het spelen in de klas. Er kwam hele mooie muziek uit onze zaal.
Uiteindelijk mochten we gaan kijken waar die mooie muziek vandaan kwam. De mama van Daan en Lien had haar dwarsfluit en haar harp meegebracht.
Dat vonden we heel knap! Vooral toen ze op haar dwarsfluit en haar harp mooie liedjes speelde, was het muisstil. We hebben ook enkele liedjes meegezongen die we kenden nl. Altijd is Kortjakje Ziek, de kikkertjes, ik zag twee beren... We gaven de mama van Daan en Lien een applausje omdat ze zo mooi kon spelen! Daan en Lien waren apetrots!
In de namiddag leerden we een versje over een muis en een olifant: we trippelden heel stil zoals muisjes (want deze hebben hele kleine pootjes) en we stampten alle struiken plat met de grote poten van de olifant. Het versje gaat als volgt:
We hadden een danshoekje in de klas: we dansten er op
kabouter Plop en op een cd met buikdansmuziek. We speelden zelfs mee op
instrumentjes terwijl we aan het dansen waren.
Ons juf maakte voor ons een muziekhuisje: elke dag kregen
we enkele nieuwe instrumentjes bij. Ook het keyboard vonden we superleuk om mee
te spelen.
We speelden met ons juf ook een spelletje memory met de
muzikanten uit het orkest. Toch niet zon gemakkelijk spelletje.
We lazen boekjes in het thema en mochten met kleurpotloden
een kleurplaat van het orkest inkleuren.
Op maandag mochten we op een groot blad stempelen met cds.
Op dinsdag, woensdag, donderdag mochten we samen met de
juf een eigen muziekinstrumentje maken. We moesten mooie papiertjes scheuren en
deze met lijm op een kaasdoosje plakken. Toch niet zo simpel scheuren, ons juf
maakte toch nog snel kleine knipjes in het papier zodat het ietsje beter lukte.
We moesten er ook zelf maïs indoen, anders hadden we een leeg doosje dat geen
muziek maakte.
Maandag: Jules had op maandag zijn radio meegenomen, maar waar
heeft hij hem weer gezet? Gelukkig konden wij hem vinden door goed te luisteren,
want Jules had de radio heel zachtjes laten aanstaan. We bekeken de radio goed:
knopjes, antenne, stekker we kunnen de radio hard of zacht zetten. Ons juf had
ook nog een speelgoed-platenspeler bij van Fisher-Price, we keken waar we de
cds, cassettes en plaatjes konden insteken.
We keken ook naar de voorstelling Een muzikale
schooldag. Enkele heren kwamen muziek spelen en wij mochten meespelen om
instrumenten. Ook konden we heel mooi meedansen op de muziek die ze maakten.
Dinsdag:Vandaag had Jules een grote doos bij. Er zat een
praatplaat in van Jules met een orkest op en instrumenten. We bespreken welke
instrumenten er op de praatplaat staan, welke instrumenten op de prent zitten
er in de doos, welke instrumenten in de doos staan niet op de plaat?
In de namiddag had de juf samen met juf Els enkele instrumenten
meegebracht. Ons juf liet haar keyboard en accordeon zien en juf Els liet haar
gitaar zien: hoe ziet dit eruit? Hoe moeten we erop spelen? Ons juf speelde
vervolgens enkele liedjes.
Woensdag: Omdat gisteren de hele dag was volgepland, mochten we
vandaag eens zelf muziek maken met de instrumenten uit de grote doos die Jules
heeft meegebracht. We zongen hierbij ook het liedje Muzikantje.
We keken ook naar de poppenkast waar de gekke meneer
Tralala Hopsasa beweerde dat hij alle instrumenten van de hele wereld had in
zijn grote kartonnen doos en dat we op al die instrumenten mochten meespelen.
Maar dat bleek toch niet zo te zijn, gelukkig konden we met onze handen en
voeten ook mee muziek maken. Hij liet een trompet zien, een piano, een gitaar
en een accordeon maar hij moest toch eens goed nadenken hoe hij op die
instrumenten moest spelen. Zo wou hij bijvoorbeeld met zijn neus, zijn tenen en
zijn poep op de piano spelen.
Donderdag:Op donderdag had Jules weer een prent bij, dit keer van
een orkest. Er zaten ook nog aparte prenten bij van de muzikanten. We benoemden
de instrumenten, de kleuren van hij kleren en konden wijzen waar de muzikanten
op de prent stonden We gingen ook het orkest proberen na te leggen op de grond,
dat was toch best wel moeilijk.
We speelden ook nog een spelletje met een dobbelsteen.
Daarop stonden een trommel, een xylofoon en een sambabal. De muzikant die het
instrument had dat gedobbeld werd, mocht spelen. Ons juf legde bij elke keer een blokje bij het instrument
dat had mogen spelen. Daarna moesten we tellen hoeveel keer ieder instrumentje
had gespeeld.
In de namiddag hebben we geturnd. We gooiden met de
dobbelsteen en het lichaamsdeel dat erop stond mochten we laten dansen op de
muziek. Daarna hebben we een dansje geleerd op het liedje Hup en één en twee.
Vrijdag: Op vrijdag had Jules een stokje meegebracht, een stokje
van een dirigent. We mochten op onze zelfgemaakte instrumenten spelen, dat
klonk heel mooi! Iemand mocht de dirigent zijn: als de dirigent met zijn/haar
stokje zwaaide mochten we spelen, als hij/zij het stokje achter de rug verstopte
moesten we stoppen met spelen.
Daarna mochten we gaan spelen met Boomhackers bij
meester Rik: een soort buis die muziek maakt als je ermee op je hand, de
grond, slaat. We konden er zelfs een verrekijker mee maken of over ons
lijfje laten rollen. We maakten muziek met de boomhackers en mochten ermee op
de muziek dansen.
Een appeltje zou hij wel lusten, maar toen hij een hap wou doen kroop er toch wel een rupsje uit zeker!
Gelukkig had ons rupsje appels bij voor Jules. We gingen toch eens kijken hoe deze appels eruit zagen want ze leken niet hetzelfde: de ene was groen, de andere rood. Welke vorm heeft de appel? Waarvoor dient dat steeltje bovenaan?...
Daarna mochten we met een verfroller zelf een appel schilderen, we kozen zelf het kleurtje.
We zongen ook nog een liedje over rupsje Nooitgenoeg en deden een tel-en kleurenspel met pomponnetjes.
We lazen ook het verhaal van Rupsje Nooitgenoeg, wat kon dat kleine rupsje veel eten!
Op woensdag had de rups een gaatje gebeten in onze appel
We leerden een versje; onze vinger werd een rupsje die een gaatje maakte in onze appel
Ik ben een rupsje, oh zo klein
Gaatjes maken vind ik fijn
Ik eet mijn buikje dik en rond
Een appel eten is gezond
Daarna speelde juf Jepke poppenkast over Rupsje Nooitgenoeg.
Op donderdag had ons rupsje heel erg veel honger
We keken in de winkelmand welke groente en fruit de juf had gekocht en benoemden deze. We sorteerden dit per kleur en nadat we alle peren, appels,... hadden geteld mocht onze rups deze opeten.
Met ballonnen stempelden we het lijfje van rupsje Nooitgenoeg.
In de namiddag gingen we turnen in de grote zaal. We moesten snel rennen want de rups wilde onze zakjes snoep (pittenzakjes) opeten. Gelukkig konden we deze goed verstoppen onder onze trui, gingen we erop liggen zodat de rups deze niet kon pakken en hielden we de zakjes heel hoog in de lucht.