Foto
Inhoud blog
  • Sint en Piet komen naar onze school! deel 1
  • Een handje geven aan de Sint.... deel 2
  • Speelgoed van de Sint... deel 3
  • deel 3
  • deel 2
  • Sint als thema in ons klasje.
  • aftellen naar...
  • spookjes knutselen
  • vorige week
  • zwemmen en oudercontact
  • oma en opa in de turnzaal!
  • de waterdruppeltjes...
  • Gezond ontbijt
  • de olympische spelen/ grootoudersfeest.
  • het takenbord
  • turnen
  • aan de knutseltafel; schilderen met waterverf
  • kriebelbeestjes
  • spelen in de klas 3
  • spelen in de klas 2
  • spelen in de klas 1
  • 16 oktober 2012
  • ontdekken en beleven in het herfstzonnetje!
  • vervolg 15/10/2012; schilderen met ecoline
  • We maken een verrassing voor oma en opa/pépé en mémé/moeke en vake/...
  • Een dikke superduim!
  • spelen in de klas
  • appelmoes maken!
  • paddenstoelen en ander herfstmateriaal...
  • aan het werk in de klas...
  • aan de knutseltafel...
  • herfstmateriaal sorteren.
  • Een wants en een regenworm...
  • 4-5 oktober 2012
  • lerarendag 5 oktober 2012
  • vervolg
  • enkele sfeerbeelden van de 1e spelletjesnamiddag
  • 1 oktober 2012; dagverloop
  • 1 oktober 2012 herfstmateriaal en verf..
  • 1 oktober - 5 oktober
  • spelletjesnamiddag
  • fop-lolly's maken!
  • de groepsverdeling
  • de opruimbril
  • 26/09/2012
  • Een salalmander-sokpop in onze klas!
  • deel 2; herfstkleuren mengen en spinnen en salamanders knutselen.
  • Een salamander in de klas!
  • Vorige week donderdag en vrijdag...
  • Een pad in onze klas....
  • donderdagnamiddag
  • Jonnie de spin
  • Poppenkast kijken
  • Spinnen waarnemen
  • samen eten
  • aan de tafel
  • de zandbak/bouwen
  • de ijsjeswinkel/de grote winkel/de poppenhoek
  • de boerderij en de kleine poppenhoek
  • Snuf wakker kriebelen...
  • ouderavond 6 september 2012
  • woensdag 5 september 2012
  • Een voorlopige kalender voor de 2e kleuterklas
  • In het zonnetje!
  • 3 september 2012
  • In de winkel...
  • Stempelen...
  • In de zandbak...
  • In de poppenhoek...
  • Spelen in de klas...
  • Tekenen op het bord...
  • Kijk maar al eens binnen voor we er echt aan beginnen!
  • naar de tweede kleuterklas!
  • Aftellen naar het nieuwe schooljaar...
    Gastenboek
  • En dan...
  • Wat een verlies, wat een gemis
  • we gaan je missen !
  • Een superdikke duim!
  • leuk!

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Welkom in onze tweede kleuterklas!

    30-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.spelletjesnamiddag

    Vorige donderdag deden we onze eerste super leuke spelletjesnamiddag. Dank je wel aan iedereen om samen met ons mee te spelen!

    30-09-2012 om 18:09 geschreven door peter


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fop-lolly's maken!
    Omdat er vanaf nu heel wat verjaardagsfeestjes zullen volgen is ons thema enkele dagen: "verjaardagsfeest vieren". Iedereen was het er over eens dat we op een verjaardagsfeest enkel lekkere dingen moeten eten! Daarom werd de ijsjeswinkel niet enkel een ijssalon maar is hij nu ook een echte feestwinkel geworden. Volledig met ijsjes, taart, cake, taartdozen en inpakpapier! We maakten ook allemaal (26 kls- 2 kleutertjes waren toen ziek) een foplolly uit witte klei. Eerst goed kneden, daarna een worstje rollen en opdraaien, een stokje erin.....een halve dag laten drogen ...en in de namiddag afwerken met enkele mooie kleurtjes. Toen alles goed droog was deden we er wat glitters en vernis op en tot slot...een papiertje en ... onze foplolly was klaar!   

      

       

       

       

       

    30-09-2012 om 18:04 geschreven door peter


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de groepsverdeling

    Nadat we samen gekeken hebben rond welk thema we werken, stel ik de verschillende hoeken die open zijn voor. Elke kleuter heeft zijn/haar eigen symbooltje en kan dat in het speel- of werkhoekje hangen. Als ze veranderen van activiteit gaat het kaartje mee naar de nieuwe hoek. Om de beurt mag iemand de symbooltjes helpen uitdelen. Het symbooltje wordt omhoog gehouden en de kleuter van het kaartje komt z'n symbooltje halen en gaat naar zijn/haar het hoekje van zijn/haar keuze.  In elk hoekje hangt ook het aantal max toegelaten kls. Is het hoekje al vol, dan kiezen ze iets anders.

                                                                          

       

       

       

       

    30-09-2012 om 17:49 geschreven door peter


    26-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de opruimbril
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nee, nee, het is nog geen carnaval! Dit is onze opruimbril. Als de tijdsklok afgelopen is, dan mag iemand het belletje rinkelen om het startsein te geven om op te ruimen. Na het opruimen mag een andere kleuter de opruimbril opzetten om overal een keertje goed te gaan kijken of alles netjes op zijn plaats staat. Indien er dingen niet op de juiste plek staan dan mogen enkele kleutertjes toch nog alles in orde te brengen... 

    26-09-2012 om 21:31 geschreven door peter


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26/09/2012
    Willem bracht vandaag verschillende soorten noten mee van bij zijn opa. Die noten werden aan een grondig onderzoek onderworpen. Niet alle noten waren eetbaar, sommige waren klein en andere zaten zelfs verstopt in een bolster of een harde schelp! Iedereen ging op zijn/haar beurt en tempo op ontdekkingstocht. 

       

         

    Samen het deksel van de zandbak opendoen....  en dan...spelen maar!

       

          

    ...eerst goed kijken en dan ...puzzelen maar!
                 

    Ook vandaag hebben we allemaal samen heel fijn gespeeld, verschillende soorten noten ontdekt én poppenkast gekeken!

                                                                     

    26-09-2012 om 21:23 geschreven door peter


    25-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een salalmander-sokpop in onze klas!

    Dit is Saskia Salamander... zij zat vanmorgen in mijn sokkenkast. en ze wou wel een keertje mee naar een echte tweede kleuterklas. Eénmaal in de klas ging ze op zoek naar een ander salamander-vriendje. Ze wou heel graag mijn kousen of die van de kleuters gebruiken maar dat vonden de kleuters (én ikzelf) geen goed idee. Véél te koud om met blote voeten in laarzen en schoenen te zitten. Saskia Salamander had wel nog een andere, verdwaalde sok meegebracht... en zo ontstond al gauw Alexander Salamander. Beide figuurtjes spelen morgen (woensdag) een hoofdrol in onze poppenkast.

             


    Toen juf Annke met de helft van onze klas aan het werk ging in haar eigen klasje, bleven wij niet stilzitten. Iedereen ging gretig aan de slag. Er werd gespeeld met het leuke speelgoed uit de klas. Er werd naar een digitaal prentenboek gekeken op de laptop en we knutselden erop los. De tijd vloog voorbij! Herfstkleuren mengen met onze vingers, spinnen-kikkers en salamanders boetseren en schilderen.... kijk maar even mee...

                                                                                                                 

                                                          

    (vervolg; cfr.  deel 2)

    25-09-2012 om 20:30 geschreven door peter


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.deel 2; herfstkleuren mengen en spinnen en salamanders knutselen.


     

         

         

      

       

       

       

    25-09-2012 om 20:30 geschreven door peter


    24-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een salamander in de klas!
                  Hallo allemaal!

    Het begint er sterk op te lijken dat we echte dierenvrienden zijn in onze tweede kleuterklas! Want... vandaag keken we naar een salamandertje! Iemand had het diertje gevonden in onze dreef aan de schoolpoort. Nadat we (opnieuw) het oude visbakje van juf Sofie gingen halen, verhuisden we het diertje uit het kleine potje naar haar "comfortabelere" tijdelijke huisje. We deden er wat water in want salamanders kunnen zwemmen én hun plan trekken op het land. Haar buikje was oranje, het is ook een amfibie maar deze keer zonder springpoten. Wat ze echter wél heel goed kan is heel snel lopen en zwemmen én...ze klom zelfs op de gladde wand van het visbakje!!

                                                                   
    Nadat iedereen het lieve diertje goed bekeken had keken ook de andere juffen en kleuters naar het wondermooie beestje.
    En daarna mocht de salamander terug de natuur in.

    Al gauw kwamen er heel wat verhalen los. Over Frankrijk en salamanders. En over de poel of over de vijver bij pappie waar ook salamanders zitten. Loïs vertelde ons dat ze de kleine schattige pad (van vorige week) terug buiten had gezet op een veilig plaatsje waar niemand er op kon stappen. Super!!

    Snuf was natuurlijk ook helemaal in de wolken maar sloeg alle recent geleerde info door elkaar. Zo dacht hij dat een pad 8 poten had. En een salamander noemde hij een salalander/een salazander/een salaflander...  de kleuters joelden het uit van de pret om al die versprekingen en gelukkig hielpen zij hem snel weer op het goeie pad.
     
    Deze week is er op donderdag een spelletjesnamiddag en zijn er 2 verjaardagsfeestjes (donderdag-vrijdag) gepland. Een leuke drukte dus!
    Tot gauw!

    24-09-2012 om 21:23 geschreven door peter


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vorige week donderdag en vrijdag...


       

      

       

       

       

       

    24-09-2012 om 20:24 geschreven door peter


    14-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een pad in onze klas....
    Deze ochtend vierden we met de hele school het begin van het nieuwe schooljaar. Iedereen luisterde en keek en proefde de sfeer van samen feest vieren en dank je wel zeggen.

    Vandaag (vrijdag) bracht Loïs een piepkleine pad mee naar school. Toen ze het gras thuis aan het afmaaien waren, hupte die uit het gras. Het was een super goed idee om het kleine beestje mee naar school te brengen. Zo kon iedereen het diertje eens van dichtbij bekijken.
    Daarom zochten we een groter huisje voor onze pad. Gelukkig had juf Sofie nog een oud visbakje staan dat we mochten gebruiken. (Dank je wel!! )  Ik zette het springertje in zijn nieuwe hokje om hem samen met de kleuters eens goed te bekijken.  4 poten, aan elk voorpootje 4 tenen, en aan de springpoten achteraan elk 5 tenen. Een grappige onderkin én schattige oogjes. Hij had geen pluimen en ook geen haar! De pad kroop tegen de kant van het bakje op en zo konden we ook zijn buikje zien.  Kobe V. vroeg of je tegen een pad ook kikker mocht zeggen en waarom...  Iedereen ging wel eens een kijkje nemen naar het lieve diertje (zonder tanden  dus niets om bang van te zijn -volgens enkele stoere kls-)

    We hebben vandaag ook een spelletje gespeeld. We knipten, knutselden, speelden en luisterden naar liedjes. Toen we naar het toilet gingen speelden we met een ritmisch rijmpje.

    Kijk maar even mee naar enkele sfeerbeelden en alvast een heel fijn weekend!
    groetjes, juf Petra

      

                                                     

                 

      

       

                                      

                    

    14-09-2012 om 20:45 geschreven door peter


    13-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdagnamiddag

    Op maandag van 8u25 tot 10u10 komt meester Kris in de klas helpen. Op dinsdagnamiddag en op donderdagnamiddag komt juf Anneke de helft van de klas halen. Ze gaan dan samen naar haar klasje om daar te spelen en naar verhaaltjes te luisteren. De andere helft blijft in de eigen klas om te werken, te spelen, te babbelen, te dansen en naar verhaaltjes te luisteren. De groepjes zijn elke week anders samengesteld. Deze dinsdag was juf Anneke ziek dus ging het niet door maar vandaag (donderdag) was ze er terug en probeerden we het voor de eerste keer uit. Lotte, Furkan, Lobke, Loïs, Electa, Fran, Warre, Kobe, Kobe, Esmée, Willem, Ayco, Rhyanna en Kylian gingen bij juf Anneke spelen en de andere kleuters bleven bij mij. De volgende keer wisselen we een keer.



         

       

    13-09-2012 om 22:10 geschreven door peter


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jonnie de spin
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik ben een spinnetje,
    en ik kriebel op je been
    Ik ben een spinnetje,
    en ik kriebel op je teen.
    Ik ben een spinnetje,
    en ik kriebel op je voet.
    Ik ben een spinnetje
    en ik kriebel op je snoet!
    Ik ben een spinnetje,
    en ik kriebel op je arm,
    Ik ben een spinnetje
    en je krijgt het heel erg warm!

    Bij dit speelversje hoort een spin-handpop die de kleuters komt kriebelen en waarbij zij het lichaamsdeel invullen.

    Ik ben een spinnetje
    ik kriebel op je elleboog en ik kruip helemaal omhoog.
    Ik ben een spinnetje,
    ik kriebel op je wenkbrauw en ik doe trek aan je mouw.
    Ik ben een spinnetje,
    ik kriebel op je mond en ik draai heel snel in het rond!

    Ook bij dit speelversje hoort een spin-handpop die de kleuters gevoeliger maakt voor rijmwoorden. (eindrijm)

    Verder tekenden we met water op het krijtbord, speelden we een spelletje over insecten en maakten we leuke tekeningen.

               

                                          

    13-09-2012 om 21:54 geschreven door peter


    12-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Poppenkast kijken
    Vandaag (woensdag) sorteerden we de hoekenkaartjes en legden de kaartjes in de juiste hoek. We speelden én we gebruikten de lawaaimeter (een verkeerslicht dat bij te veel decibels op rood springt).

    Voor de speeltijd luisterden we naar een verhaal over een spin die een huisdier wou worden, we bouwden onze dagindeling op, we speelden en we aten ons fruitje op. Na de speeltijd leerden we dat een spin eitjes legt, dat ze 8 poten en 8 ogen heeft én keken we naar de poppenkast.

    In de hoofdrol zat een grote spin en een kleine spin die naar het feestje van Knorretje wilden. Ook de krokodil probeerde natuurlijk roet in het eten te gooien.

    12-09-2012 om 14:36 geschreven door peter


    11-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spinnen waarnemen
    Gisteren (maandag) bracht Warre een grote (dat vond ik althans ) spin mee naar school. De spin zat in een loepe-potje en iedereen vond het super leuk. We keken goed naar de 8 beweeglijke poten, naar het draadje dat de spin tot een webje probeerde te maken en naar de ogen van de spin.

    Toen de spin goed bekeken was besloten we om ze terug in de natuur te zetten. Warre deed het potje open en de spin kroop vlug uit het potje...de speelplaats op. Iemand uit een andere klas had het niet zo begrepen op het beestje en zette vliegensvlug z'n voet erop... Toen het belsigniaal ging en toen we na de speelplaats terug naar de klas gingen was iedereen erg onder de indruk. De spin was dood.

    We namen samen afscheid van het lieve beestje en bedachten een plan om haar niet zo snel meer te vergeten. Met de oogjes dicht probeerden we haar te beschrijven en ja hoor... Dat lukte goed! Ze had ons heel veel geleerd. Enkele kleuters wilden diezelfde dag nog nieuwe spinnen zoeken en meebrengen naar de klas. Maar een klas is geen plaats voor een spin. Waar we het wel allemaal over eens waren was dat als we ze vrij laten, dan doen we dat tussen de struiken, zo kunnen ze zich vlug verstoppen.

    We besloten ook om haar portret te schilderen en zo gingen we allemaal aan de slag.

      

     

                            

    Alle 28 kleuters schilderden al een spinnetje. Morgen staan er ook infoboekjes in de boekenhoek over deze interessante kriebelbeestjes én we gaan dan ook naar een poppenkaststukje kijken met een spin in de hoofdrol!

    11-09-2012 om 22:47 geschreven door peter


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.samen eten
    Om half 10 eten we ons fruitje op en drinken we een drankje. Ook om half 3 eten we een koekje en drinken we een drankje. Gezellig bij elkaar ... kijk maar:

      

      

    11-09-2012 om 22:42 geschreven door peter


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.aan de tafel


      

      

      

     

     

    11-09-2012 om 22:38 geschreven door peter


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de zandbak/bouwen


      

      

      

                                                                

       

    11-09-2012 om 22:32 geschreven door peter


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de ijsjeswinkel/de grote winkel/de poppenhoek


         



      

                                                                     

    11-09-2012 om 22:26 geschreven door peter


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de boerderij en de kleine poppenhoek


       

      

      

    11-09-2012 om 22:21 geschreven door peter


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Snuf wakker kriebelen...
    Elke ochtend beginnen we ongeveer hetzelfde. De grove lijnen zijn hetzelfde maar de inkleding kan elke dag anders zijn. Vandaag lag Snuf nog te snurken in zijn bedje. Iedereen wou graag aan de slag en zo beslisten we samen om Snuf wakker te kriebelen. Kriebeltjes aan zijn oor, aan zijn hand, aan zijn tenen... Het is echt niet zo makkelijk om je beurt af te wachten als je iets graag wil maar elke dag lukt het ons een beetje beter!

                                                           

                             

    Daarna zingen we ons goeiemorgen liedje, krijgen we een dikke knuffel van Snuf, kijken we naar het weer én benoemen we de dag van de week. We kennen er zelfs een versje over:
                
                                    maandag zwaai ik naar de maan. (blauwe huisje)      
                                    dinsdag zie ik een dino staan  (gele huisje)
                                    woensdag is van woef,waf hond  (rode huisje)
                                    donderdag gaat de donder rond (groene huisje)
                                    vrijdag mag mijn vriendje komen (oranje huisje)
                                    zaterdag zaag ik honderd bomen  (roze huisje)
                                    zondag schijnt de zon en ... de week is om  (paarse huisje)              
    Zelfs Snuf probeerde het versje op te zeggen maar dat lukte nog niet te best. Gelukkig konden alle kapoenen hem helpen! Bij elk huisje tekenden we ook een symbooltje om het zo makkelijker te maken maar dan nog ging Snuf flink de mist in.... (tot grote hilariteit van alle kleuters)

    Na ons ochtendritueel maken we afspraken, stellen we de tijd in en verdelen we de symbooltjes. En zo kan iedereen aan de slag.

    11-09-2012 om 22:01 geschreven door peter




    Archief per week
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012

    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs