Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Welkom in onze tweede kleuterklas!
24-10-2012
spelen in de klas 1
In de klas wilden de kleuters wel eens weten waar Turkije, België, Maroko en Kosovo lag. En toen volgden ook de vele reisbestemmingen zoals Griekenland, Nederland, enz. Naar aanleiding van de waterdruppels van vorige week zagen we op de wereldbol ook dat er veel blauw te zien was. Allemaal water...en hé...de wereldbol draait rond!
In onze herfstbak kwamen bordjes (grote/kleine/diepe/platte), lepels (grote/kleine) en potjes....
Nootjes wegen en ontdekken wat er in de witte doosjes zit...
Vorige week hadden we een samen een planning gemaakt. We overliepen de huisjes van de week, bekeken wat er die dag zou gebeuren en verbonden er een symbooltje aan. Zo zouden we de volgende week nog precies weten wat er ons zoal te wachten stond. En...ja hoor... enkele kleuters hielden mij eraan om vandaag vliegtuigjes te maken...want , zo zeiden ze, dat stond nu eenmaal zo op het plannetje Dus vierden we Rana's verjaardag, smulden van lekkere chocoladetaart en vouwden we na de speeltijd met enkele kls die dat wilden een vliegtuigje. We begonnen met het eenvoudigste stappenplan... (Niet iedereen heeft er ééntje gemaakt)
In de kring hadden we ook een gesprekje over gevoelens. Over regels en afspraken, over boos zijn en het weer goed maken. Toen ik daarna een spelletje deed rond klanken nabootsen, herkenden een paar kleuters daar een "patroon" in ... en zo keken we naar verschillende soorten patronen. (een patroon kan je doen met kleuren, bewegingen, klanken, muziek, enz.)
In de hele school hangen sinds vrijdag overal druppeltjes. Het druppelmannetje hangt daar waar water is, of daar waar water nodig is. Vandaag is het wereldvoedseldag. En dat werd de dag waarbij we ons project "loop naar de pomp" lieten starten. In de hele wereld is genoeg eten en drinken voor iedereen, maar het is niet gelijk verdeeld. Daardoor heeft de ééne veel, en de andere bijna niets. Volgens de kleuters in mijn klas was dat heel makkelijk op te lossen. "Ze moeten dan zo 1-1-1 (om de beurt verdelen volgens de 1-1 relatie) doen met het eten" zei iemand. Dat was wel een heel goed plan, maar niet echt uitvoerbaar...we spraken af dat we er tijdens de speeltijd eens over na zouden denken Om 15u (op het einde van de speeltijd) zong de hele school "vrolijke vrienden" en kwam er plots een waterdruppel (een juf verkleed in een waterdruppel) bij de kinderen staan. Ze was op zoek naar vriendjes. En zo kwamen er steeds meer druppels bij. Iedereen had iets te vertellen over het project. En hoe meer er over verteld werd, hoe enthousiaster alle kinderen werden om mee te helpen. Zo gaan we in de loop van de komende maanden af en toe rond water werken én ronden we ons project in maart af. Maar daar hoort u later beslist nog meer over. Nu leerden de waterdruppels ons al het refrein van het waterlied. En ... het lukte al behoorlijk goed!!
In de klas probeerden we onze eerste groepsfoto te maken... kijk maar eens mee naar deze vrolijke groep van 28 lieve kapoenen...
Je kan je niet voorstellen hoeveel doelstellingen er geoefend worden tijdens zo'n namiddag ontdekken en beleven. Sociale, morele, denkontwikkeling. Maar ook motorische ontwikkeling, ontwikkeling van de zelfsturing, taalontwikkeling enz. enz. Wat is er leuker dan leren zonder dat je doorhebt dat je alweer vanalles aan het leren bent?!
Samen tollen...evenwicht, tellen, plezier! Bouwen.. stappenplannen bedenken. Een parcours maken...regels afspreken.
Op een hekje in het gras balanceren... Zorgen voor de diertjes op school...tot rust komen. Samen plezier maken....
Afspraken maken en je eraan houden. Heel snel, heel traag, 1e/2e/3e enz. Overleggen, naar elkaar luisteren,....
Leren fietsen, durven fietsen, willen delen, om de beurt, een beurtsysteem bedenken enz enz. Heel veel verschillende dingen en niets daarvan is saai, of moeilijk, of negatief... de kleuters dagen zichzelf en hun vriendjes op een speelse manier uit en verleggen op die manier op een positieve wijze hun grenzen. .
Vandaag maakten we alle 28 al het eerste deel van onze verrassing voor oma en opa. Iedereen trok véél te grote plastieken handschoenen aan en ging aan de slag met ecoline... als dat waterig verfje op je huid komt dan kan dat er pas af na 10 keer in bad ... Dat was genoeg voor de meeste kleuters om héééééél voorzichtig te werk te gaan....
Eerst de haartjes van de borstel goed aan de rand afvegen en dan ...schilderen maar...
Vandaag bracht Kobe 2 medailles mee naar school. Hij vertelde dat hij die gewonnen had met tennissen! Hij kan het al met 2 handen!! Proficiat Kobe!! Iedereen vond dat een hele knappe prestatie van onze klas-tennis-kampioen en zijn vrienden gaven hem een superduim of ... een dubbele superduim (dat doe je met gekruiste armen volgens Warre). We leerden ook om elkaar een complimentje te geven. Zowel een complimentje geven als krijgen bleek erg leuk te zijn!
Deze week bekeken we de 2 grote paddenstoelen die Lotte meebracht naar de klas. Daarna probeerden we een paddenstoel te schilderen op een blad papier. Toen alles droog was, scheurden we witte snippers en ook groene en bruine stroken papier. De witte snippertjes werden op de rode paddenstoelhoedjes gekleefd en de groene strookjes werden grassprietjes. Binnenkort brengt iedereen zijn werkje mee naar huis. Dan kan u het zelf eens bewonderen. (én ze hebben er echt hun best voor gedaan!).
Met de meegebrachte nootjes en kastanjes konden we wegen. Meer, minder, even zwaar, ...
Saar bracht nog enkele extra kolven mais mee naar school. In een mum van tijd peuterden de kleuters alle maisjes los , alles werd in een doos verzameld en daarna konden de kleuters er mee spelen in de herfstbak. Met grote en kleine lepels. platte en diepe borden, potjes enz werd er rond inhouden/meten gewerkt.
Stil zitten, dat kennen de kleuters van de tweede kleuterklas niet. Nee hoor, zelfs tijdens het vrij spel (spelen in de verschillende hoekjes van de klas) willen er altijd wel enkele ijverige kapoenen aan de slag. Hier zie je iedereen geconcentreerd aan het werk tijdens het maken van spinnetjes. Loïs had een zakje lege notedopjes meegebracht naar school en deze kleuters toveren die in één, twee, drie om in leuke kriebelspinnen!
Heel wat kleuters waren dit weekend samen met mama, papa of oma en opa naar het bos/de ster of het park getrokken. Gewapend met een zak vol noten, blaadjes en kriebelbeestjes kwamen ze super enthousiast al dat herfstmateriaal tonen. Het werd een hele fijne ontdekkingstocht! (dank je wel!)
FWIEEEET!... op het dopje van een eikel kan je fluiten!
Ik bracht mais mee... om onze fijne motoriek nog beter te oefenen maken we alle maisjes los.....
Sorteren, sorteren.... sorteren én sorteren... iedereen had er zijn of haar eigen systeem voor..
Vorige week bracht Kobe V. niet enkel een spin, maar ook een wants mee naar de klas. Het is een klein diertje met 6 pootjes en 2 lange voelsprieten. Het heeft een schildje en haakjes aan de pootjes. Nadat we er eens goed naar gekeken hebben hebben we het diertje terug vrij gelaten.
Vandaag brachten Ann-Sophie en Margot een regenworm mee naar school. Nadat we er in de klas eens goed naar gekeken hadden, hebben we een regenwormenbak gemaakt. Zo konden we zien hoe de regenworm de aarde omwoelde en er gangen ontstonden. Warre was er van overtuigd dat de regenworm een vlieg zou worden... natuurlijk had hij het over een made. Toen we de kastanjes en noten uit het bos sorteerden, kropen er op de bodem van de bak vol herfstmateriaal ook wormpjes. Zo zagen we al gauw dat er verschillende soorten zijn... Het was een boeiende ontdekkingstocht!