Zoeken in blog

Foto
Mijn favorieten
  • blog 1ste kleuterklas
  • blog 1ste leerjaar
  • blog 2de leerjaar
  • blog 3de en 4de leerjaar
  • blog 5de en 6de leerjaar
  • website school
  •  

     

    hoera, Stien wordt 6 jaar!

    De Lettertuin - Ninove - 3e Kleuterklas Juf Nathalie

    06-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema kerstmis

    De sint is pas terug naar Spanje en er staat al een volgend feest te wachten: Kerstmis!  We bedanken sinterklaas een zwarte piet nog eens voor de vele pakjes en we beloven om ook het volgende jaar ons best te doen om braaf te zijn.

     

    van 09.12 tot 20.12 thema heimwee en kerstmis vieren

     

    ·         voorlezen van ankerverhaal: Kerstmis met pietje ( overgangsverhaal van sint naar kerst)

    ·         kringgesprek rond heimwee

    ·         we zoeken in prentenboeken waar thema “heimwee” goed naar voor komt.

    ·         taal: “een zak vol woorden” ( wat hoort bij piet en wat hoort bij sint)

    ·         de letter “k” wordt de letter van de week

    ·         we maken een verteldoos met attributen uit het verhaal

    ·         we spelen het verhaal na

    ·         wiskunde: we vertellen waar de pakjes liggen ( boven, onder, links, rechts,…

    ·         we gebruiken onze cijfermuur als aftelkalender naar kerstfeestje in onze klas

    ·         waarneming van de spar, lichtjes, slingers, kerstversiering en kaarsen

    ·         boekaanbiedingen: “dribbels wonderlijke kerstfeest”, Brammert en Tissie en het kerstboompje, het kerstfeest van beer

    ·         we knutselen een kerstboom met stroken, in de bouwhoek maken we dennebomen met de blokken, de winkel wordt een geschenkwinkel waar ook mooie pakjes worden gemaakt.

    ·         we knutselen onze nieuwjaarsbrief en oefenen onze nieuwjaarswensen

    ·         we bereiden ons kerstfeest voor en maken lekkere koekjes

    ·         we toveren onze tafels om tot een prachtige kersttafel en vieren op vrijdag kerstfeest in onze klas

    meebrengen:

    Ø  voorwerpen die met de letter “k” beginnen

    Ø  wie kerstkaarten heeft mag die meebrengen om in ons winkeltje te verkopen

    Ø  oud inpakpapier om pakjes te maken

    Ø  materiaal om ons klasje te versieren

    Ø  servetten en/of reclameblaadjes met kerstversiering

    Ø  1 kaars

    P.S.

    Ø  maandag 9 december gaan we zwemmen

    Ø  Met het koude weer, mag uw kapoen pantoffels meebrengen om in de klas te dragen.

     

     

    06-12-2013 om 11:11 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema: sinterklaas kapoentje, gooi wat in mijn schoentje

    Grootouder- en ouderfeest zijn nog maar juist voorbij, en er staat al een ander feest op ons te wachten: “sinterklaas”.  Op donderdag 5 december mogen we de sint en zijn pieten verwelkomen in onze school.  Dus de volgende weken gaan we proberen om extra braaf te zijn,  want er zijn “spiekpietjes” gesignaleerd….

     

    Van 25.11 tot 29.11: sinterklaas kapoentje, gooi wat in mijn schoentje…

     

    ·          Waarneming van verschillende soorten schoenen,

    ·          Wiskunde: sorteren volgens grootte, kleur, sluiting; wat is een paar, links en rechts

    ·          Taal: begrippen neus, tong, zool, veters, ( delen van de schoen)

    ·          We leren veters strikken

    ·          we versieren een oude schoen van onszelf

    ·          we maken kennis met het “spiekpietje”

    ·          we knutselen een originele pietenmuts

    ·          prentvertellen: het huis van de sint

    ·          we gaan rijmen op woorden rond dit thema

    ·          we krijgen een sint-werkboekje om zelfstandig te maken op zelfgekozen moment

    ·          onze winkel wordt een schoenwinkel met schoendozen, verschillende soorten schoenen, schoenlepels, vodden, schoenborstels

    ·          onze poppenhoek wordt het bureau van de sint

    ·          we knutselen een schoorsteen, brievenbus van de sint

    ·          bewegingshoek waar de pieten kunnen oefenen met evenwichtspelletjes

    ·          de letter “s” van schoen wordt de letter van de week

    ·          verkeer: niet spelen op straat

    ·          boekaanbieding: Ik wil bloemetjesschoenen, Lieselotje zet haar schoentje,

     

    meebrengen:

     

    ·          1 oude schoen van uw eigen kapoen, om te versieren

    ·          Wie heeft oude schoenen, schoendozen, schoenlepel, vodden, en schoenborstels voor onze schoenwinkel aan te vullen?

    ·          Folders van schoenen

    ·          Voorwerpen die beginnen met de letter “s”

     

     

    21-11-2013 om 20:37 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uitstap naar het park van Aalst






























    20-10-2013 om 15:43 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema paddestoelen en kabouters, elfen en trollen

    De herfst is nu ook in ons klasje  goed te zien.  We hebben elk een boom geschilderd en nu lijkt het wel een bos.  In het park hebben we veel gezien en gedaan.  We zijn op zoek gegaan naar de dikste boom.  Pompom is wat ondeugend geweest en is in een hoge boom geklommen.  Een geluk dat Milan hem er met zijn “lange” stok kon afduwen.  De andere kleuters stonden klaar om hem op te vangen.  Onze herfstdoos heeft al mooie herfstkleuren.  Volgende week gaan we nog paddestoelen en kabouters bij zetten. Maar zouden kabouters echt bestaan?  Dat gaan we volgende week eens uitzoeken…

    Volgende week: thema paddestoelen en kabouters, elfen en trollen

     

    • instapverhaal:  Het rode mutsje?
    • kringgesprek rond kabouters m.b.v. kabouterboek
    • we knutselen een kaboutermuts en maken een klein kaboutertje uit een champagnekurk
    • taal: we gaan van 2 woorden; 1 woord maken ( vb. kabouter en muts wordt kaboutermuts)
    • we gaan op zoek naar paddestoelen
    • we knutselen een paddenstoel met eierkartons
    • we gaan stippen tellen en er evenveel kabouters bijzetten (1-1 relatie)
    • we gaan luisteren naar een rijmverhaal en omkringen het woordje dat rijmt
    • we besteden aandacht aan tegenstellingen ( groot, klein, lang, kort, hoog, laag,…)
    • we gaan eens kijken wie de trollen zijn, waarvoor de kabouters een beetje bang zijn.
    • en we gaan onderzoeken of “elfjes” ook kaboutertjes zijn
    • op vrijdag houden we een kabouter-, elfen- en trollenfeest in onze klas: we maken kabouterpap, we vertellen kabouterverhalen en we dansen op allerlei “kabouterliedjes”
    • Op vrijdag mag je verkleed naar school komen in thema van halloween, kabouters, elfen of trollen

     

    Niet vergeten:

    Woensdag is er geen school

     

     

    Meebrengen:

     

    Allerlei boeken of materiaal rond kabouters, elfen en trollen

     

     

     

    18-10-2013 om 00:00 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema herfst

    De herfst is nu goed te zien.  We hebben kriebeldiertjes onderzocht en slakken en andere bosdieren gemaakt uit zoutdeeg.  We hebben ook geleerd dat spinnen nuttige diertjes zijn en dat we ze niet zomaar mogen dood trappen.  In de klas hebben we samen een héél groot spinnenweb gemaakt.

    volgende week gaan we naar het park, dus tijd om eens op zoek te gaan naar “herfstschatten”

     

    van 14.10 tot 18.10: thema herfst

     

    ·          maken van woordveld: waar denk je aan bij het woord herfst?

    ·          verhaal met prenten: “ritseldans en notentaart”

    ·          chronologisch rangschikken van het verhaal

    ·          we spelen het verhaal na

    ·          we maken een telrupsspel om thuis, samen met mama en papa te spelen

    ·          liedje aanleren: 5 herfstblaadjes

    ·          wiskunde: 1minder, 1 meer, tellen tot 7 en seriëren van herfstvruchten

    ·          we maken een herfstdoos en we voeren opdrachten uit rond de begrippen: (v.b. leg de slak op de doos, plak de blaadjes in de doos,…)

    ·          schilderen een herfstboom en maken zo met alle tekeningen een bos

    ·          we kleuren een mandala van de herfst

    ·          boekaanbiedingen: herfst in het donkere bos

    ·          schrijfdans: Het landschap

    ·          herfstraadseltjes

    ·          de letter “h” van herfst wordt de letter van de week

    ·          prentvertellen: op herfstuitstap

    ·          onze ontdekhoek wordt aangevuld met herfstvruchten, vergrootglazen, zakjes, potjes en weegschaal,  de winkel wordt een herfstwinkel

    ·          we gaan naar het park

    ·          op vrijdag vieren we de verjaardag van Robbe

    meebrengen:

    Ø  voorwerpen met die beginnen met de letter “h”

    Ø  vruchten, blaadjes

    Ø  schoendoos

     

    11-10-2013 om 11:41 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Poppenspel 'Roodkapje'


    Filmpje Poppenspel 'Roodkapje'

    30-09-2013 om 18:06 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema dierendag

    Roodkapje en de boze wolf zijn nog steeds in onze klas.  We hebben een kijkdoos gemaakt waarmee we het verhaal ook kunnen naspelen thuis.  we kennen ook het liedje van roodkapje en het leuke is, dat we er ook op kunnen dansen.  Vandaag was het roodkapjesfeest in de  klas, met allemaal lekkere dingen uit haar mandje.  We sloten dit leuke thema af met een toneeltje van roodkapje.  Alle kleuters mochten komen kijken dan komen kijken. Vergeet niet te kijken naar onze klas blog.  Onze filmpjes rond roodkapje kan je er bekijken

    Volgende week donderdag is het dierendag.  Daarom gaan we werken rond “dieren”

    van 30.09 tot 4.10 : thema dieren

    ·          Koekjes bakken met behulp van een receptenfries

    ·          Dramatisatie van het verhaal

    ·          Kleuterdans “roodkapje

    ·          Kringgesprek: dierendag (de dag waar dieren verwend worden)

    ·          Verhaal vertellen van de koning der dieren

    ·          Kringgesprek d.m.v. foto’s  en dierenknuffels: mijn lievelingsdier

    ·          Rijmen op dieren en kleuren

    ·          Woordstukjes klappen en tellen hoeveel

    ·          We leren dieren tekenen met stappenplan

    ·          Sorteren van dieren volgens 1, 2, en 3 kenmerken

    ·          Poppenspel met de 2de kleuterklas met de dieren van axenland

    ·          Liedje leren: het is dierendag

    ·          Taalspel: welk dier is ontsnapt

    ·          we gaan knippen en kleven van stroken en bouwen zo een kooi voor de leeuw

    ·          we gaan oefenen met patronen aanvullen

     

    meebrengen:

    1.        boeken rond dieren

    2.        foto of prent van lievelingsdier

    3.        knuffeldieren

    28-09-2013 om 17:20 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema roodkapje

    De voorbije week hebben we geleerd wat afval met onze aarde kan doen.  De kleuters zijn enorm ijverig geweest om hun “eigen afval” in het juiste vuilnisbakje te gooien.  We zijn ook op stap geweest om afval in de omgeving op te ruimen.  We waren allemaal een beetje geschrokken toen we zagen dat er zoveel afval uitgestrooid ligt. 

     

    Volgende week werken we rond de sprookjesboom en in het bijzonder rond het sprookje “roodkapje”.  Dit naar aanleiding van een wedstrijd, waar alle klassen van onze school aan meedoen:  we kunnen namelijk een volledige ingerichte schoolbibliotheek winnen.  (deze wedstrijd komt uit het maandblad libelle mama.)

     

    Van 23.09 tot 27.09: thema “roodkapje”

     

    ·          Film bekijken van “de sprookjesboom”

    ·          Verhaal vertellen i.v.m. de wedstrijd: “ de houthakker en de boom”

    ·          Tekenen, schilderen : “mijn droomboom”

    ·          Wiskunde: plaatsbepalingen en reeksen leggen: (van klein naar groot, dik naar dun,  lang naar kort,…), telbox: memorie met aantallen tot 5

    ·          Boekaanbieding: roodkapje

    ·          Beeld: schilderen, knippen en kleven van roodkapje, kijkdoos maken

    ·          Kleuterdans: roodkapje, waar ga je heen.

    ·          Chronologisch rangschikken van het verhaal

    ·          Poppenkast met 2de kleuterklas: roodkapje en de boze wolf

    ·          Huishoudelijke activiteit: koekjes bakken voor grootmoeder

    ·          Taalspel: wat is er verdwenen uit de mand?

    ·          Ritmiek: luisteren en bewegen op stille, luide klanken en trage en snelle.

    ·          We vertellen het verhaal van de houthakker en de boom na

    ·          We maken een groepswerk voor de wedstrijd

    ·          Kleuters doen toneeltje van roodkapje

    ·          Onze poppenhoek wordt het huisje van oma, de poppenkast met de poppenkastpoppen van roodkapje staat klaar, …

    ·          …

     

    Meebrengen:

    ·          Wie attributen heeft voor ons toneeltje van roodkapje, mag dit meebrengen: mandje, rode kledij, rode doeken,

    ·          Sprookjesboeken

    19-09-2013 om 20:19 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    13-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema afval sorteren

    Deze week mochten we veel vertellen over onszelf.  We hebben een leuk versje geleerd van “mijn lichaam” en we hebben ook mogen vertellen wat we héél goed kunnen.  We hebben ons aanwezigheidspopje getekend op stof en de resultaten zijn super.  Ons vriendje Pompom kunnen we ook al goed natekenen, dankzij het stappenplan.

    Volgende week gaan we eens kijken hoe we beter kunnen sorteren van afval.  Waarom is dat zo belangrijk en waar gaat al dat afval naartoe?

    van 16.09 tot 20.09 : thema “afval sorteren”

     

    ·          waarneming van vuilzak, die juf heeft meegebracht

    ·          sorteren van afval in de juiste container

    ·          beeld: vuilnisbak knippen en kleven, prentjes zoeken uit reclamefolders en kleven in de juiste vuilnisbak

    ·          we gaan leren wat verkleinwoorden zijn en gaan op zoek naar het kleine “blikje, doosje, dopje,…”

    ·          onze winkel wordt een voedingswinkel met dozen, die kleuters meebrengen

    ·          in de bouwhoek mogen we allerlei dingen bouwen met kosteloos materiaal

    ·          in de knutselhoek mogen we knutselen met kosteloos materiaal

    ·          in de computerhoek mogen we kijken naar filmpjes rond afval verwerken

    ·          verhaal: de zieke vuilniszak, sloddervossen,…

    ·          we maken samen een “vuilnisrobot”

    ·          we leren een versje over “rommel”

    ·          we doen spelletjes : wat hoort er niet bij? Het foute verhaal; goed of fout?

    ·          wiskunde: we oefenen de plaatsbegrippen en de rangtelwoorden

    ·          we maken een uitstap en we gaan op zoek naar afval? waarom ligt er zoveel afval?

    ·          poppenspel: naar het containerpark

    ·          de letter “a” van afval is de letter van de week

    ·          op vrijdag vieren we de verjaardag van Senna en gaan we allemaal onze verjaardagskroon versieren

    ·          …

     

    meebrengen:

    Ø  zoveel mogelijk verschillende soorten kosteloos materiaal, waarmee de kinderen ook kunnen spelen en knutselen in de klas ( koekendozen, brikken, dopjes, plastiek flessen, zakjes van koekjes, ….)

    Ø  voorwerpen die beginnen met de letter “a”

    13-09-2013 om 11:36 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.onze eerste zwemsessie is een feit...
















    09-09-2013 om 20:35 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema dit ben ik

    De kindjes en de juf zijn het al goed gewoon in het nieuwe klasje. We hebben deze week al veel gedaan.  (onze raket kleuren, onze naam oefenen in drukletters, een gepersonaliseerde sleutelhanger gemaakt en ons kaartje voor de klusjes in de klas, ons pompomgeld gekleurd)

    Volgende week werken we rond “dit ben ik” en maken we onze eigen “trotsdoos”.

     

    van 09.09 tot 13.09: dit ben ik

    ·          zwemmen

    ·          we gaan pompom eens van naderbij bekijken, zodat we hem kunnen, natekenen, knippen en plakken of schilderen

    ·          we maken een groepswerk van pompom

    ·          taal: rijmen, woordstukjes oefenen

    ·          de letter “i” is de letter van de week.

    ·          wiskunde: we gaan onszelf meten en wegen en we maken een groeimeter

    ·          we mogen een eigen trotsdoos versieren, zoals we zelf willen

    ·          we knutselen ons aanwezigheidspopje

    ·          we gaan kijken wanneer we verjaren en wat dat eigenlijk betekent.

    ·          we knutselen onze verjaardagskroon

    ·          kringgesprek: hoe voel ik me soms

    ·          kleuren van gevoelskaartjes om te gebruiken tijdens vertelsessies

    ·          poppenspel samen met 2de kleuterklas: “heksemie maakt ruzie”

    ·          we introduceren de “ roze bril”: als we die opzetten , zien we goede dingen en eigenschappen van de andere kleuters

    ·          we maken een ik-boekje

    ·          we knutselen een kindjes met een lege keukenrol

    ·          schrijfdans: de vulkaan

     

    meebrengen:

    Ø  boeken of materiaal over “mijn lichaam, ( foto van  jezelf)

    Ø  voorwerpen die beginnen met de letter “i”

    Ø  een portefeuille, om ons eigen pompomgeld in op te bergen.  (anders kunnen we niet naar de winkel)

    06-09-2013 om 11:42 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.foto's van de eerste schooldag
















    03-09-2013 om 21:08 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ons jaarproject....

     

    03-09-2013 om 20:32 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema zand en water

    Voor we aan de grote schoonmaak beginnen, gaan we deze week nog eens extra genieten. We mogen ons volop uitleven met “zand en water”. 

    Zo hebben we deze week een:

    ·         watertafel in de klas. ( met buisjes, groot en klein, flexibel en hard; flesjes dopjes, lepels kommetjes,..)

    ·         ontdekhoek rond drijven en zinken met doeblaadjes

    ·         ontdekhoek met zand en schelpen en vergrootglazen

    ·         zandtafel met nat zand

    ·         we maken schrijfpatronen d.m.v. droog zand in een puntzak

    ·         we maken een schilderij met aquarelverf rond zand en water

    ·         op vrijdag beginnen we aan de grote schoonmaak. ( dat zal nodig zijn J)

    meebrengen:

    ·         wie wil mag strandmateriaal meebrengen. ( kleuters moeten wel goed weten wat van hun is )

    ·         vrijdag mag uw kleuter een emmer, spons en vod meebrengen

    niet vergeten:

    zaterdag schoolfeest met proclamatie van de 3de kleuterklas

     

    17-06-2013 om 10:34 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema afscheid van de kleuterschool

    Het einde van het schooljaar is in zicht en dat betekent dat ook het einde van de kleutertijd nadert.

    Dit laten we niet zomaar voorbijgaan.  Daarom gaan we volgende week onze voorbereiding treffen om de kleuterperiode met veel toeters en bellen te beëindigen.  Ook dit jaar krijgt uw kapoen een “kleuterdiploma” dat wordt uitgereikt op het schoolfeest. 

     

    van 10 juni tot 14 juni : thema “einde schooljaar”

     

    ·         maandag voormiddag gaan we zwemmen

    ·         we knutselen ons “hoedje” voor de proclamatie

    ·         verhaal met prenten: “hoe moet het nu…

    ·         spreken: verhaal vertellen door de prenten in goede volgorde te leggen

    ·         we oefenen ons liedje, dansje en tekstje dat we gaan voordragen

    ·         we maken een verteltafel

    ·         we maken een herinneringsboekje

    ·         onze poppenhoek wordt de schoolhoek (1ste leerjaar nabootsen)

    ·         we gaan rijmen met een versje

    ·         we gaan tellen: erbij -en erafsituaties tot 5, 10

    ·         kringgesprek: we geven elkaar complementjes en we mogen deze in onze trotsdoos stoppen

    ·         we oefenen voor schoolfeest

    ·         …

    07-06-2013 om 10:41 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema circus 2

    jullie zullen het reeds vernomen hebben.  Onze kleuters treden tijdens het schoolfeest op in het circus “lettertuin”.  Deze week was nog maar een voorbereidende week.  We hebben kennis gemaakt met de verschillende personages.  De komende weken begint het echte werk en gaan we volop onze acts oefenen. 

    Onze klas hebben we omgetoverd in een echt circus.  Elke dag komen er attributen bij en volgende week komt er zelfs een echte goochelaar langs.

    De letter van de week, is de letter “a” van act, dus jullie mogen voorwerpen meebrengen die beginnen met de “a”.

    wie thuis circusspullen heeft mag die ook meebrengen.

     

    24-05-2013 om 10:51 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema circus

    Deze week hebben we veel sport gedaan.  We weten nu ook wat meer over atletiek, verschillende balsporten en watersporten.  we hebben ook een medaille gemaakt om aan een vriendje te overhandigen.  Sommige kleuters hadden het hier wat moeilijk mee om hun zelfgemaakte medaille aan iemand anders te geven. 

    Van 21.05 tot …: thema “circus”

    N.a.v. ons jaarproject rond techniek gaan we volgende weken met alle kleuterklassen een project uitwerken rond thema “circus”.  Hier staat de sociaal- emotionele ontwikkeling centraal.

    we gaan eens kijken welke personen er in het circus werken en wat hun taken zijn. ( wat is kenmerkend aan deze mensen, hoe bewegen ze?

    we gaan onze klas dus de komende weken omtoveren in een echt circus, zodat we ons ook kunnen inleven in echte circusartiesten.  De circustechnieken zullen hier zeker niet ontbreken.  We gaan ons verkleden, schminken en verschillende acts oefenen. Samen met alle kleuters bereiden we een circusvoorstelling voor, waar jullie op het schoolfeest versteld van zullen staan. J

     

    17-05-2013 om 10:26 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema moederdag

    Deze week hebben we toch wel een paar dagen kunnen genieten van het mooie weer.  We hebben veel buiten gespeeld en in de tuin gewerkt.  Hopelijk volgen er nog zo van die mooie dagen.  De volgende weken gaan we veel praten over onze mama’s.  Op 12 mei is het moederdag , en dat zullen onze mama’s wel héél goed merken.

    Van 29 april tot 8 mei: thema moederdag

    ·         Een kringgesprek: mijn mama ( hobby, werk, lievelingseten, lievelingskleur,…)

    ·         We leren een liedje, maken een kaar t en een leuk geschenk (wat het is, verklappen we lekker niet)

    ·         Onze winkel wordt een drogist

    ·         In de poppenhoek gaan we ons echt eens inleven in ‘mama’ zijn. ( we gaan poppen wassen, koken, opruimen, ons mooi maken, we ontvangen bezoek)

    ·         De ontdekhoek wordt een verwenhoek

    ·         Boekaanbiedingen: ik wou voor jou, verstoppen, raad eens hoeveel ik van je hou

    ·         Verhaal: de mooiste moeder

    ·         Taalinitiatie: flonflon

    ·         Collage maken van mama’s uit tijdschriften

    ·         Dramatisatie van het verhaal

    ·         Opdrachtkleuren met legende van cijfers

    ·         tekendictee

    ·         ...

     

    Meebrengen:

    Ø  Tijdschriften

    Ø  Spulletjes voor ons ons winkeltje: zalfjes, schmink, lege dozen van waspoeder, afwasmiddel,…

    Ø  Indien mogelijk een familiefoto of een foto van mama

    Ø  Een kort briefje waar je samen met je kleuter een woordje schrijft over werk, hobby, lievelingskleur, lievelingseten, … van mama

    Ø  Gelieve zo snel mogelijk de taarten af te rekenen

    26-04-2013 om 10:45 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema buitenspelen

    Deze week hebben we de lenteverschijnselen waargenomen in een wandeling.  We zijn naar de markt geweest en veel verschillende bloemen en planten gezien.  In de klas hebben we onze eigen zonnebloem gezaaid en we weten nu wat we moeten doen om onze bloem te laten groeien.  (aarde, water, licht en zon hebben bloemen en planten nodig) .  We hebben al hard in onze moestuin gewerkt  en dit zullen we de komende weken zeker blijven volhouden.  We hebben sla, kruiden en bloemen geplant en gezaaid.  Volgende week hopen we dat het lenteweer zeker van de partij is want dan leren we over “buiten spelen”

    Van 22. 04 tot 26.04: thema “buitenspelen”    

    ·         We maken een woordveld: wat kunnen we buiten spelen?

    ·         Waarneming van onze buitenspeelkoffer.

    ·         We bekijken en benoemen de voorwerpen die kleuters meehebben om buiten te spelen

    ·         We gaan onze fiets heel goed bekijken en we proberen hem zo goed mogelijk na te tekenen

    ·         We maken een fietsparcours

    ·         De letter “f” van fiets wordt onze letter van de week

    ·         We bespreken  ook de veiligheid  op de fiets en ander buitenspeelgoed

    ·         Wiskunde : hoe groot is je wiel? (meten met een touw)

    ·         We leren spelletjes buiten: hinkelspel, tikkertje, verstoppertje

    ·         Onze winkel wordt een buitenspeelwinkel

    ·         In de ontdekhoek liggen fietsbanden en pompen

    ·         In de bouwhoek doen we opdrachten met alles wat rolt

    ·         …

    Meebrengen

    Ø  Fiets en ander materiaal om buiten te spelen ( step, bal, hoelahoep, springtouw, stoepkrijt,…)

    Ø  Voorwerpen die beginnen met de “f” van fiets

     

    19-04-2013 om 10:35 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema lente

    Hopelijk hebben jullie allemaal een leuke paasvakantie achter de rug. Dan kunnen we er terug allemaal tegen aan. De laatste maanden van de “kleutertijd” breken aan en we gaan er samen nog eens extra van genieten.Nu het lente is, komt de natuur tot leven.  We gaan eens kijken wat de verschillen zijn met de winter.  We gaan op lentewandeling en we gaan op zoek naar bloemen, bloesems en de nieuwe blaadjes aan  de bomen… Bij mooi weer gaan we op dinsdag naar de markt, bloemen kopen. 

    Van 14.04 tot 19.04: thema de lente

     

    ·          Lentewandeling maken: gelijkenissen en verschillen waarnemen met andere seizoenen

    ·          Schilderen van lentetafereel

    ·          Wiskunde: plaatsbegrippen oefenen met concreet materiaal en aansluitend tekendictee

    ·          Verhaal met prenten: het is lente

    ·          We gaan naar de bloemenmarkt

    ·          Waarneming van meegebrachte bloemen

    ·           We knutselen bloemen om te verkopen in onze winkel

    ·          Boekaanbieding: een zaadje in de wind

    ·          Verhaal: sjaak en de bonenstaak

    ·          Onze ontdekhoek wordt aangevuld met aarde, potjes, zaden, bonen, water

    ·          We versieren een bloempot en we gaan onze eigen zonnebloem zaaien

    ·          We doen een bewegingsverhaal rond de lente

    ·          Op donderdag en vrijdag gaan we het tuingereedschap waarnemen

    ·          Taal: raadseltjes rond seizoenen

    ·          We maken een zadenschilderij

    ·          Wiskunde: tellen van bloemen in vazen en vergelijken: meer, minder, meeste, minste

    ·          We gaan werken in de moestuin met onze laarzen

    ·          Taal: woordstukjes klappen i.v.m. lente

    ·          Poppenspel met 2de kleuterklas: lente in het bos

    ·          Lied aanleren: de moestuin

    ·          …

     

     

    Meebrengen:

    Ø  Dinsdag gaan we naar de markt.  Wie wil mag wat geld meebrengen om een bloemetje te kopen (max. 3 euro in omslag of portefeuille met naam)

    Ø  Laarzen om in de tuin te werken

    Ø  Wie tuingereedschap heeft mag dit ook meebrengen

    Niet vergeten: donderdag schoolfotograaf

    15-04-2013 om 10:44 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema pasen

    Volgende maken onze klas eerst gezellig met een paasboom die we zullen versieren met leuke eitjes.

    Vorige week werden, kippen en eieren besproken.  Deze week gaan we echte kippeneieren en  chocolade eieren proeven, bestaan er nog andere eieren?  ( versierde, kartonnen, plastieken eieren…). Vrijdag houden we in de volledige school een paasbrunch, dus die dag hoeft je kind geen middageten mee te brengen.

     

    Van 24.03 tot 29.03 thema Pasen

     

    ·          Waarneming  van krulwilg en paasversiering

    ·          We spelen met een lied: de paashaas

    ·          We leren een leuk versje

    ·          We doen een raadselspel rond pasen, de lente

    ·          Winkelspel: de paaswinkel

    ·          We luisteren naar een verhaal zonder prenten: “toch eieren met Pasen)

    ·          Gooispel met plastiek eieren

    ·          Boekaanbieding: het allermooiste ei

    ·          Dramatisatie rond “het allermooiste ei”

    ·          Wiskunde: eitjes verstoppen en verwoorden waar

    ·          De letter van de week is de letter “p”

    ·          Waarneming van chocolade eieren

    Meebrengen:

    ·          Voorwerpen die beginnen met “p”

    ·          Paasversiering

    Bedankt voor jullie medewerking

    22-03-2013 om 10:49 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema: aan, kip, ei en kuiken

    Deze week hebben we veel geleerd uit de boeken van Eric Carle.  We hebben verschillende collages gemaakt zoals de auteur ze ook maakt en prachtige kunstwerken zijn erdoor ontstaan.  Je zal onze kunstwerken kunnen bewonderen in de zaal tijdens het wafelfeest. 

    Hopelijk krijgen we volgende week toch al een stukje van de lente te zien, want thema “Pasen” klopt aan de deur.

    Van 18 maart tot 22 maart: kippen en eieren

    ·          Maandag gaan we zwemmen

    ·          Boekaanbieding : het haneboek (eric carle)

    ·          We maken een woordveld rond haan, kip en kuikens

    ·          Op woensdag en donderdag komt juf Lieve, een stagiaire, activiteiten met ons doen.

    ·          We gaan een kip naaien en maken hiermee een mooi decoratiestuk

    ·          We gaan de kip waarnemen via opdrachten

    ·          We leren een aftelversje

    ·          Onze winkel wordt een tuinwinkel

    ·          Eitjes tellen en samentellen

    ·          We spelen een eierwerpspel

    ·          We gaan ruimtelijke begrippen oefenen in en rond “het kippenhok”

    ·          We luisteren goed naar de juf en tekenen wat de juf zegt (tekendictee)

    ·          …

    Meebrengen: 

    Ø  Materiaal of boeken i.v.m. kippen, kuikens en eieren

    15-03-2013 om 14:24 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema "ik pen"

    Van 04 maart tot 8 maart: ik pen ( deel 2)

     

    ·          Voorlezen van het verhaal: de koninklijke varkens

    ·          We oefenen de voorwaartse krulbeweging

    ·          We leren een driehoek en vierkant tekenen

    ·          We knutselen een varkentje met een echt krulstaartje

    ·          Verhaal voorlezen van: de kronkelwedstrijd

    ·          We oefenen de kronkelbeweging

    ·          We oefenen een prinselijke dans

    ·          We doen een wedstrijd: “de kronkeltjesloop”

    ·          Verhaal: de koningin is jarig

    ·          We maken koninklijke muziek met instrumenten

    ·          We tekenen een taart en versieren ze met lussen, slingers, kronkels, kikkersprong

    ·          We bakken een lekkere taart en versieren ze met een sierlijke krans van slagroom

    ·          We houden een verjaardagsfeest voor de koningin

    ·          De letter “k” van koning wordt onze letter van de week

    Meebrengen:

    ·          Prinsenkledij of prinsessenkledij of mooie kledij voor het feest van de koningin

    ·          Voorwerpen die beginnen met de letter “k”

     

    01-03-2013 om 10:42 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema: de koning die wilde leren schrijven

    Opa Brom van het letterwinkeltje en oma Blom van het cijferwinkeltje zijn ondertussen getrouwd en houden samen een letter-cijferwinkel open.  Volgende week komt de koning op bezoek die wilt leren schrijven.  Naast cijfers en letters,  gaan we een goede schrijfhouding aanleren.  Ook de verschillende schrijfpatronen komen aan bod. 

    Van 25.02 tot 1.03 thema : De koning die wilde leren schrijven

    Maandag

    ·          Voorlezen van verhaal:  er was eens een koning

    ·          Bewegen bij liedjes:  zwaaien en aanwijzen met de vingers

    ·          Zwaaibewegingen op papier( aandacht voor links en rechts)

    ·          Dramatiseren van het verhaal

    Dinsdag

    ·          Voorlezen van het verhaal: de koning wilde leren schrijven

    ·          Zingen en schrijven: op- en neergaande bewegingen

    ·          Bewegen in de ruimte: armen los van de romp bewegen

    ·          Schrijftekens oefenen

    Woensdag

    ·          Voorlezen van verhaal: de lussenclub van de koning

    ·          We oefenen de lus op papier

    Donderdag

    ·          Verhaal vertellen: het kikkertje

    ·          We oefenen de kikkersprong

    vrijdag

    ·          Verhaal vertellen:  De koning is jarig

    ·          We oefenen de slingerbeweging

    ·          We maken een taart met slagroom

     

    Elke dag doen we een activiteit rond cijfers en letters

    Belangrijk:

    Jullie kleuter heeft een brief mee i.v.m. de trotsdoos.  Gelieve deze brief goed te lezen.  Enkel met jullie medewerking kunnen we van de trotsdoos van uw kind een echte doos maken om “trots” op te zijn.

    Jullie kind mag 1 ding in zijn/ haar trotsdoos stoppen waar hij/ zij echt trots op is.  Gelieve de trotsdoos op maandag terug mee te geven.  Zorg ook voor een ereplaats thuis.

    Bedankt voor jullie medewerking

    Groetjes juf Nathalie

    22-02-2013 om 10:20 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema muziek

    Deze week gaan we ons voorbereiden op de carnavalsperiode.  We beginnen met het thema “muziek”.  Dit is ook het thema voor gedichtendag.  Deze gaat door op donderdag 31 januari.

     

    Van 28. 01 tot 1.02: thema muziek

     

    ·         Maken van woordveld rond muziek

    ·         Elke ochtend beginnen we met een dansje op verschillende soorten muziek

    ·         Kringgesprek rond geluiden: wat zijn aangename, vervelende geluiden

    ·         Ritmespelletjes: de echoput

    ·         We spelen met een versje: keteltje dik van buik

    ·         Dansen en bewegen met linten

    ·         Ritme spelen m.b.v. woordkaarten rond thema muziek

    ·         Boekaanbieding: do, re en mi

    ·         We gaan muziek maken op instrumenten en leren ook wat slag-, blaas- en snaarinstrumenten zijn

    ·         Luisteren naar geluiden

    ·         We maken zelf muziek met geluiden uit de omgeving

    ·         We gaan op zoek naar gevoelens in de muziek en schilderen op muziek

    ·         Letter van de week is de “m” van muziek

    ·         We mogen zelf een instrument kiezen om te knutselen

    ·         We maken een tekenen, knippen en plakken een xylofoon

    ·         De kleuterjuffen brengen vrijdag een poppenkastverhaal rond muziek

    ·         Leerlingen uit de lagere school komen een demo geven met instrumenten

    ·         We doen schrijfdans

    ·         …

     

    Meebrengen:

    Ø  Voorwerpen die beginnen met de letter “m”

    Ø  Voorwerpen of boeken rond muziek, instrumenten

     

    Op donderdag, 31 januari ben ik op bijscholing en komt juf Evy in de klas.

    28-01-2013 om 10:41 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema: het letterwinkeltje

    Deze week hebben we ons héél warm moeten induffelen, want het was (en is nog altijd) ijskoud.  Spelen in de sneeuw vonden we superleuk .  We hebben het boek van “kikker in de kou” naverteld met attributen die we zelf geknutseld hebben.

    Volgende week gaan we het verhaal van “kikker in de kou” per 2 voorbrengen, terwijl een ander kindje filmt.  De filmpjes zullen kunnen bekeken worden op de blog.

    Volgende week werken we rond het boek “ het letterwinkeltje” en maken we kennis met opa Brom.

    Van 21.01 tot 25.01: thema: “het letterwinkeltje”

    ·         Boekaanbieding van “het letterwinkeltje”

    ·         We gaan op zoek naar letters in de schoolomgeving

    ·         Taal: met welke letter begint mijn naam

    ·         We gaan onze letters maken uit brooddeeg

    ·         Onze winkel wordt het letterwinkeltje van opa Brom

    ·         We gaan het hemd van opa Brom weven

    ·         Letterspel: met letters maak ik een woord

    ·         Schrijfhoek: nastempelen van woorden

    ·         Wij maken zelf een boekje en proberen de prenten in de juiste volgorde te leggen

    ·         We maken een kijkdoos van het letterwinkeltje

    ·         Wiskunde: langste, kortste, meeste, minste letters

    ·         We spelen het verhaal na

    ·         …

     

    Opgelet:

    Ø  woensdag 23 januari is er geen school.

    Ø  Vrijdag 25 januari is het sportdag.

    Meebrengen:

    ·         Een schoendoos

    ·         Spelletjes, boeken, materiaal i.v.m. letters

    18-01-2013 om 10:38 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema winter

    De voorbije week hebben we gemerkt dat we groeien.  Bij groeien hoort ook dat we “groot” worden en dat we ook bijna oud genoeg zijn om de stap naar het 1ste leerjaar te zetten.

    We hebben kennis gemaakt met verschillende soorten meters en hebben ook gemeten met voorwerpen en lichaamsdelen.  Donderdag zijn we naar het eerste leerjaar op bezoek geweest en we hebben gezien dat het daar héél leuk en leerrijk is.  (foto’s komen op de blog)

     

    Deze week is het een ideaal moment om de winter eens te onderzoeken.  Hier gaan we ons maandpuntje: “we duffelen ons warm in” eens extra in de verf zetten.

     

    Maandag 14.01 tot vrijdag 18.01: thema “winter”

     

    ·          Waarneming van de winter: onderzoek van het seizoen en kenmerken bespreken

    ·          Boekaanbieding: kikker in de kou

    ·          We werken onze trotsdoos af en ons doosje voor geheimen

    ·          We doen mee aan de sneeuwmanwedstrijd

    ·          Dramatiseren van een verhaal: we zitten in de sneeuw

    ·          We tekenen een wintertafereel en maken hiervan een puzzel

    ·          We sorteren spullen voor winter en zomer

    ·          Onze winkel wordt een kledingwinkel met winterkledij

    ·          We leren een versje: de sneeuwman

    ·          Liedje aanleren: we gaan glijden

    ·          We knutselen kikker

    ·          Nabootsen van de verschillende gevoelens van kikker

    ·          De letter ‘k’ van kikker en kou is de letter van de week

    ·          We gaan woordstukjes spelen op instrumenten

    ·          We gaan vrij schilderen rond kikker in de kou

    ·          We maken een verteltafel en bouwen het huis van kikker met lego

    ·          Wisk: ijsblokken ( begrippen oefenen met 1 meer, 1 minder, behoud van hoeveelheid)

    ·          We gaan op bezoek naar het eerste leerjaar

    ·          We maken zelf gekleurd ijs en gaan er mee schilderen

    ·          Poppenkast: Heksemie is ziek

    ·          We maken van 2 woorden, 1 woord: bv.: sneeuw en man wordt sneeuwman

    ·          …

     

    Meebrengen:

    ·          Voorwerpen die beginnen met de letter “k”

     

    14-01-2013 om 19:09 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema: ik word groot

    De vakantie is voorbij en vol goede moed beginnen we ons 2de trimester.  Deze periode beginnen we met de aanpassing van onze kalenders: (scheurkalender, jaarkalender, weerkalender (nu gaan we het weerbericht aanbrengen via een telefoongesprek) .  Verder gaan we vanaf nu elke 14 dagen een bezoekje brengen in het eerste leerjaar, zodat we kunnen zien hoe leuk het volgend jaar gaat zijn.  We starten deze week ook met contractwerk (uitleg hierover volgt nog).  De komende weken gaan we ook aandacht schenken aan het “spelen” met letters en cijfers en een goede schrijfmotoriek.

     

    Van 07.01 tot 11.01: thema “ik word groot”

    ·          Aanpassing van kalenders en introductie van het telefoongesprek

    ·          Kringgesprek: een nieuwe tijd. Wat is tijd?/ wat kan ik al? Wat kan ik nog niet? Waar ben ik trots op?

    ·          Waarneming van voorwerpen om tijd te meten: zandloper, kookwerken, polshorloge, wandklok, agenda, kalenders

    ·          Contractwerk

    ·          Wiskunde: evenveel tonen slaan als je hebt gehoord, meten met schoenen, zoekspel rond groot en klein, begrippen oefenen (achteraan, vooraan en rangtelwoorden)

    ·          Taal: een zak vol voorwerpen, wat zit er in mijn doosje, logisch rangschikken van prenten

    ·          Muziek: stokjesmuziek

    ·          We maken een ik-boekje, we versieren onze trotsdoos, we knutselen een doosje voor geheimen

    ·          Onze winkel wordt een winkel van klokken en meters

    ·          Boekaanbiedingen: “groot”, een doos met een geheim,

    ·          We krijgen een puzzelkaart (verdere info volgt)

    ·          We gaan een kijkje nemen in het eerste leerjaar

    ·          Huishoudelijke: we maken een verrassingscake

    ·          Poppenspel met 2de kleuterklas: een doos met een geheim

    ·          Verkeer: kijk wat ik al kan in het verkeer

     

    Meebrengen:

     

    ·          Wie thuis voorwerpen heeft om de tijd of lengte te meten mag dit meebrengen:  klokken, zandloper, kookwekker, vouwmeter, rolmeter, lintmeter

     

    07-01-2013 om 13:11 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)

    Archief per jaar
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    hoeikzelf
    www.bloggen.be/hoeikze

    Blog als favoriet !

    Categorieën

    Zoeken in blog



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs