De Lettertuin - Ninove - 3e Kleuterklas Juf Nathalie
06-12-2013
thema kerstmis
De sint is pas terug naar Spanje en er staat al een volgend
feest te wachten: Kerstmis!We bedanken
sinterklaas een zwarte piet nog eens voor de vele pakjes en we beloven om ook
het volgende jaar ons best te doen om braaf te zijn.
van 09.12 tot 20.12 thema heimwee en kerstmis vieren
·voorlezen van ankerverhaal: Kerstmis met pietje (
overgangsverhaal van sint naar kerst)
·kringgesprek rond heimwee
·we zoeken in prentenboeken waar thema heimwee goed
naar voor komt.
·taal: een zak vol woorden ( wat hoort bij piet en
wat hoort bij sint)
·de letter k wordt de letter van de week
·we maken een verteldoos met attributen uit het
verhaal
·we spelen het verhaal na
·wiskunde: we vertellen waar de pakjes liggen (
boven, onder, links, rechts,
·we gebruiken onze cijfermuur als aftelkalender naar
kerstfeestje in onze klas
·waarneming van de spar, lichtjes, slingers,
kerstversiering en kaarsen
·boekaanbiedingen: dribbels wonderlijke kerstfeest,
Brammert en Tissie en het kerstboompje, het kerstfeest van beer
·we knutselen een kerstboom met stroken, in de
bouwhoek maken we dennebomen met de blokken, de winkel wordt een geschenkwinkel
waar ook mooie pakjes worden gemaakt.
·we knutselen onze nieuwjaarsbrief en oefenen onze
nieuwjaarswensen
·we bereiden ons kerstfeest voor en maken lekkere
koekjes
·we toveren onze tafels om tot een prachtige
kersttafel en vieren op vrijdag kerstfeest in onze klas
meebrengen:
Øvoorwerpen
die met de letter k beginnen
Øwie
kerstkaarten heeft mag die meebrengen om in ons winkeltje te verkopen
Øoud
inpakpapier om pakjes te maken
Ømateriaal om
ons klasje te versieren
Øservetten
en/of reclameblaadjes met kerstversiering
Ø1 kaars
P.S.
Ømaandag 9
december gaan we zwemmen
ØMet het
koude weer, mag uw kapoen pantoffels meebrengen om in de klas te dragen.
thema: sinterklaas kapoentje, gooi wat in mijn schoentje
Grootouder-
en ouderfeest zijn nog maar juist voorbij, en er staat al een ander feest op
ons te wachten: sinterklaas.Op
donderdag 5 december mogen we de sint en zijn pieten verwelkomen in onze
school.Dus de volgende weken gaan we
proberen om extra braaf te zijn,want er
zijn spiekpietjes gesignaleerd .
Van
25.11 tot 29.11: sinterklaas kapoentje, gooi wat in mijn schoentje
·Waarneming
van verschillende soorten schoenen,
·Wiskunde:
sorteren volgens grootte, kleur, sluiting; wat is een paar, links en rechts
·Taal:
begrippen neus, tong, zool, veters, ( delen van de schoen)
·We
leren veters strikken
·we
versieren een oude schoen van onszelf
·we
maken kennis met het spiekpietje
·we
knutselen een originele pietenmuts
·prentvertellen:
het huis van de sint
·we
gaan rijmen op woorden rond dit thema
·we
krijgen een sint-werkboekje om zelfstandig te maken op zelfgekozen moment
·onze
winkel wordt een schoenwinkel met schoendozen, verschillende soorten schoenen,
schoenlepels, vodden, schoenborstels
·onze
poppenhoek wordt het bureau van de sint
·we
knutselen een schoorsteen, brievenbus van de sint
·bewegingshoek
waar de pieten kunnen oefenen met evenwichtspelletjes
·de
letter s van schoen wordt de letter van de week
·verkeer:
niet spelen op straat
·boekaanbieding:
Ik wil bloemetjesschoenen, Lieselotje zet haar schoentje,
meebrengen:
·1
oude schoen van uw eigen kapoen, om te versieren
·Wie
heeft oude schoenen, schoendozen, schoenlepel, vodden, en schoenborstels voor
onze schoenwinkel aan te vullen?
De herfst is nu ook in ons klasje goed te zien.We hebben elk een boom geschilderd en nu lijkt het wel een bos.In het park hebben we veel gezien en gedaan.We zijn op zoek gegaan naar de dikste
boom.Pompom is wat ondeugend geweest en
is in een hoge boom geklommen.Een geluk
dat Milan hem er met zijn lange stok kon afduwen.De andere kleuters stonden klaar om hem op te
vangen.Onze herfstdoos heeft al mooie
herfstkleuren.Volgende week gaan we nog
paddestoelen en kabouters bij zetten. Maar zouden kabouters echt bestaan?Dat gaan we volgende week eens uitzoeken
Volgende week: thema paddestoelen en kabouters, elfen en trollen
instapverhaal:Het rode mutsje?
kringgesprek rond kabouters m.b.v. kabouterboek
we knutselen een kaboutermuts en maken een klein kaboutertje uit een champagnekurk
taal: we gaan van 2 woorden; 1 woord maken ( vb. kabouter en muts wordt kaboutermuts)
we gaan op zoek naar paddestoelen
we knutselen een paddenstoel met eierkartons
we gaan stippen tellen en er evenveel kabouters bijzetten (1-1 relatie)
we gaan luisteren naar een rijmverhaal en omkringen het woordje dat rijmt
we besteden aandacht aan tegenstellingen ( groot, klein, lang, kort, hoog, laag, )
we gaan eens kijken wie de trollen zijn, waarvoor de kabouters een beetje bang zijn.
en we gaan onderzoeken of elfjes ook kaboutertjes zijn
op vrijdag houden we een kabouter-, elfen- en trollenfeest in onze klas: we maken kabouterpap, we vertellen kabouterverhalen en we dansen op allerlei kabouterliedjes
Op vrijdag mag je verkleed naar school komen in
thema van halloween, kabouters, elfen of trollen
Niet vergeten:
Woensdag is
er geen school
Meebrengen:
Allerlei boeken of materiaal rond kabouters, elfen
en trollen
De herfst is nu goed te zien.We hebben kriebeldiertjes onderzocht en slakken en andere bosdieren
gemaakt uit zoutdeeg.We hebben ook
geleerd dat spinnen nuttige diertjes zijn en dat we ze niet zomaar mogen dood
trappen.In de klas hebben we samen een
héél groot spinnenweb gemaakt.
volgende week gaan we naar het park, dus tijd om eens op zoek te
gaan naar herfstschatten
van 14.10 tot 18.10: thema herfst
·maken van woordveld: waar denk je aan bij het woord
herfst?
·verhaal met prenten: ritseldans en notentaart
·chronologisch rangschikken van het verhaal
·we spelen het verhaal na
·we maken een telrupsspel om thuis, samen met mama en
papa te spelen
·liedje aanleren: 5 herfstblaadjes
·wiskunde: 1minder, 1 meer, tellen tot 7 en seriëren
van herfstvruchten
·we maken een herfstdoos en we voeren opdrachten uit
rond de begrippen: (v.b. leg de slak op de doos, plak de blaadjes in de doos, )
·schilderen een herfstboom en maken zo met alle
tekeningen een bos
·we kleuren een mandala van de herfst
·boekaanbiedingen: herfst in het donkere bos
·schrijfdans: Het landschap
·herfstraadseltjes
·de letter h van herfst wordt de letter van de week
·prentvertellen: op herfstuitstap
·onze ontdekhoek wordt aangevuld met herfstvruchten,
vergrootglazen, zakjes, potjes en weegschaal,de winkel wordt een herfstwinkel
Roodkapje en de boze wolf zijn nog steeds in onze
klas.We hebben een kijkdoos gemaakt
waarmee we het verhaal ook kunnen naspelen thuis.we kennen ook het liedje van roodkapje en het
leuke is, dat we er ook op kunnen dansen.Vandaag was het roodkapjesfeest in de klas, met allemaal lekkere dingen uit haar
mandje.We sloten dit leuke thema af met
een toneeltje van roodkapje.Alle
kleuters mochten komen kijken dan komen kijken. Vergeet niet te kijken naar
onze klas blog. Onze filmpjes rond
roodkapje kan je er bekijken
Volgende week donderdag is het dierendag.Daarom gaan we werken rond dieren
van 30.09 tot 4.10 : thema
dieren
·Koekjes bakken met behulp van een
receptenfries
·Dramatisatie van het verhaal
·Kleuterdans roodkapje
·Kringgesprek: dierendag (de dag
waar dieren verwend worden)