Deze week hebben we
veel gespeeld en geleerd rond cijfers en letters.In de winkel gingen we woordjes kopen en dan
moesten we tellen uit hoeveel letters die bestaan.We mochten dan betalen met evenveel knopen.We hebben ook kennis gemaakt met de
mormeltjes.Dit zijn kleine popjes met
kleine verschillen in verschillende kleuren.Hiermee hebben we heel wat spelletjes gespeeld i.v.m. begrippen. ( van
groot naar klein, meeste, minste, ).We
vierden de verjaardag van Imane en we hebben een lekkere appeltaart gebakken. (
met het recept, die Ellla meebracht).Volgende week gaan we werken rond de koning die niet kan schrijven.Dit is een speelse methode om de fijne
motoriek en schrijfhouding te oefenen.Binnenkort is het ook Carnaval, dus we gaan ons volledig inleven in
koningen en koninginnen.Woensdag vieren we ook de verjaardag van
Lowie.
Van 2 februari
tot 6 februari: De koning die wilde leren schrijven
Voorlezen
van het verhaal: er was eens een koning
Bewegen bij
liedjes:zwaaien en aanwijzen met
vingers
Boekaanbieding:
links of rechts
We spelen
het verhaal na.
We
oefenen de lus, krul, slinger, kikkersprong ( eerst in de lucht, dan op de
speelplaats met krijt, nadien op groot papier)
We knutselen
attributen i.v.m. verhaal ( meisjes maken een hoepelkleed en jongens versieren
een hemd zoals de koning)
Lied
aanleren: wil je gaan schrijven
Wiskunde:
oefenen van meer en minder, meeste, minste, 1,2 meer
Taal:
rijmen
Letter van de week is de letter k van
koning
Meebrengen:
Voorwerpen
die beginnen met de letterk ( tip:
laat je kleuter zelf woordjes bedenken met de letter k.Als dit nog niet lukt, neem dan zelf een
aantal voorwerpen en laat ze de voorwerpen luidop benoemen.
Oude hemden
of oude t-shirts van papa ( effen kleur zonder tekening)
Wie een
hoepel heeft, mag die meebrengen om een hoepelkleed te maken
Opa Brom is nog
steeds op reis.Daarom houden wij in
onze klas het letterwinkeltje open.We
zijn letters en woorden gaan zoeken in de schoolomgeving.We hebben onze eerste letter van onze naam
versierd en onze naam gemaakt uit brooddeeg.De letterspelletjes in de klas zorgen ervoor dat we al veel letters
herkennen en kunnen benoemen.Ook zijn
we deze week, voor de eerste maal naar het eerste leerjaar geweest.Daar hebben we kennis gemaakt met oli, de
klaspop van het eerste leerjaar.
Volgende week werken
we nog volop rond letters.Vele
taalspelletjes komen aan bod.Woensdag
maken we ook kennis met oma Blom van het cijferwinkeltje Op donderdag vieren
we de verjaardag van Imane.Zij wordt al
6 jaar.En vrijdag trekken we onze sportkledij
aan want dan gaan we op sportdag.
Voor iedereen een
spetterend nieuwjaar gewenst en we vliegen er met volle moed terug tegenaan.
Ja, uw kleuter is al
niet klein meer, maar wordt stilaan groter.Hoogste tijd dus om ons voor te bereiden voor een nieuw spannend
hoofdstuk: het eerste leerjaar.Deze
week gaan we onze klaskalenders aanpassen en vertel ik welke leuke dingen we de
volgende weken gaan doen.Ons weerliedje
wordt vervangen door een telefoongesprek tussen klusjesman en weerman.We zoeken dan in een telefoonboek naar het
telefoonnummer van de weerman van die dag. In het gesprek wordt aandacht
gegeven aan zichzelf voorstellen en vragen wat je van de weerman wilt
weten.Ook aan beleefd zijn wordt
aandacht besteed.Onze scheurkalender
wordt vervangen, met dank aan Rayan om een scheurkalender mee te brengen.
Vanaf nu wordt er
ook contractwerk aangeboden: hiervoor krijgen jullie weldra een begeleidende
brief mee.
Vanaf volgende week
gaan we ook wekelijks de sfeer opsnuiven in het eerste leerjaar.Dit moment zal telkens doorgaan op
donderdag.Uw kapoen, maakt dan op een
speelse manier kennis met juf en Els en haar klas.
Vanaf Volgende week
leren we ook de letter van de week. Hiervoor vragen wij ook jullie
medewerking: jullie kleuter leert dan over een letter uit het thema en brengt
dan voorwerpen van thuis mee, die beginnen met die letter.Zo krijgen kleuters zin om met letters om te
gaan en ze gaan al vlug weten dat verschillende letters een woord vormen. De
letter van de week wordt ook telkens in de nieuwsbrief meegedeeld. Jullie
kleuter krijgt ook een schriftje om woorden te schrijven.Laat uw kleuter hier maar vrij mee aan de
slag gaan.Ook tekeningen mogen J Je kan er dan als ouder bij schrijven wat je
kleuter bedoelt.Het schriftje mag ook
in de klas blijven, zodat ze ook in de klas woorden kunnen noteren.