Zoeken in blog

Foto
Mijn favorieten
  • blog 1ste kleuterklas
  • blog 1ste leerjaar
  • blog 2de leerjaar
  • blog 3de en 4de leerjaar
  • blog 5de en 6de leerjaar
  • website school
  •  

     

    hoera, Stien wordt 6 jaar!

    De Lettertuin - Ninove - 3e Kleuterklas Juf Nathalie

    20-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema nieuwsgierig lotje

    De herfst is al goed zichtbaar.  Dat hebben we gemerkt in het domein van de Helix.  We zijn op beestenpad gegaan en hebben kennis gemaakt met de egel, mol, slak, kikker, lieveheersbeestje en konijn.  We hebben onze belevenissen kunnen tekenen en de resultaten zijn prachtig.  Goed opgelet, kleuters! J

     

    Deze week is het een uitgesproken moment om ons technisch brein te laten werken.  We gaan op zoek naar heksen.   Bestaan ze echt??? Één heksje ken ik.  LOTJE!  Wel, Lotje is een nieuwsgierig heksje en gaat op bezoek bij oudere heksen..Die leren haar koken, muziek bespelen, toveren en knutselen.   Zijn jullie ook nieuwsgierig?  Dan gaan we er de laatste week nog eens volop tegenaan.

     

     

    Van 22.10 tot 26.10 thema nieuwsgierige Lotje

     

     

    ·          Elke dag wordt ingeleid met een tovertruc

    ·          Boekaanbieding: nieuwsgierige Lotje

    ·          Wiskunde: toveren en wegtoveren van spinnen ( begrippen meer en minder aanbrengen)

    ·          Beeld: tekening maken met wasco en wegtoveren met zwarte verf (krastechniek)

    ·          Versje aanleren: nieuwsgierig Lotje

    ·          Onze winkel wordt een heksenwinkel, we maken van onze poppenhoek een écht heksenhuis en we verkleden ons dus ook in heksen.

    ·          We gaan op zoek naar de lievelingsdieren van Lotje, de spin.

    ·          We leren een spinnenweb tekenen.

    ·          Taal: we gaan onze begrippen oefenen met spinnen: plaatsen van spin voor, achter, in, naast, …spinnenweb

    ·          Rijmspel met woorden rond heksen

    ·          Wiskunde: spinnen vangen ( 4,5,6 spinnen)

    ·          We knutselen onze tekenmap om onze tekeningen in te bewaren

    ·          Op donderdag vieren we de verjaardag van Lina, zij wordt 6 jaar!

    ·          Boekaanbieding: de verjaardag van Lotje

    ·          Op vrijdag mag jullie kapoen verkleed naar school komen, want dan is er feest!

     

    Op vrijdag 26 oktober gaan de kleuterjuffen naar een bijscholing in technopolis, waar ze ook gaan kennis maken met activiteiten rond het boek van “nieuwsgierige Lotje”, dus héél interessant.  Juf Daniëlle en juf Marina gaan samen met enkele stagiaires, die dag, onze taak in de kleuterklas overnemen.

     

    Meebrengen:

    o         spullen om onze klas te versieren

    o         heksenkledij

    o         boeken rond Halloween

     

    20-10-2012 om 08:51 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema herfst

    Verdrietig, boos, bang en blij kwamen  deze week aan bod.  We leerden hoe een ander zich kan voelen en hoe we daarmee kunnen omgaan.  We hebben ook uitgebreid gesproken over: “wat kan IK goed en daar ben IK trots op.  Onze trotsdoos is eindelijk versierd en zal vanaf nu een deel van onszelf worden.  Tot het zesde leerjaar blijft de trotsdoos pendelen tussen de school en thuis.

    Hoog tijd nu om de herfst te zoeken…

    Van 15.10 tot 26.10: thema “herfst”

     

    ·         We beginnen het thema met het verhaal van “ de oude schoen”

    ·         Wiskunde: we gaan regendruppels vangen en we maken groepjes van 3, 4 en 5 druppels en gaan noten tellen en telkens ééntje opeten (1 minder)

    ·         Taal: woordstukjes klappen met herfswoorden

    ·         Boekaanbieding: ritseldans en notentaart

    ·         Chronologisch rangschikken van prenten van verhaal

    ·         Liedje aanleren: herfst

    ·         Onze winkel wordt een herfstwinkel

    ·         In de ontdekhoek kunnen we met vergrootglazen, de wondere herfstwereld ontdekken

    ·         Geluidenspel: luisteren en benoemen van geluiden uit het verhaal

    ·         We gaan naar het bos waar we het konijnenpad moeten volgen om leuke plekjes te ontdekken

    ·         We gaan herfstvruchten sorteren, wegen,

    ·         We knutselen een herfstkroon en maken afdrukken van blaadjes

    ·         Op vrijdag maken we appelflappen

    ·         Poppenspel: Heksemie is bang in het bos

    ·         …..

    ·         Wordt vervolgd……

    Meebrengen:

    Ø  Hersfstvruchten, blaadjes, kriebeldiertjes, documentatie, boeken i.v.m. herfst

    Ø  Woensdag gaan we naar het bos: gelieve laarzen in een plastiek zak mee te geven, zodat de bus netjes blijft.  We doen de laarzen in de school aan.

     

    12-10-2012 om 10:36 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema gevoelens

    Zoals jullie al weten hebben we 2 visjes geadopteerd en samen hebben we naar namen gezocht.  Vlekje en Appelsientje zijn het al goed gewoon in onze klas en ze worden héél goed verzorgd.

    In september hebben we de buitenkant van “onszelf” bestudeerd en volgende week gaan we eens kijken hoe we ons van binnen voelen.

     

    Van 08.10 tot 12.10: thema gevoelens

    ·          Dag 1: gevoel bang zijn:

    Ø  Verhaal met Dromelito, een pop die bang is om te slapen…

    Ø  Kringgesprek: wie is er wel eens bang

    Ø  We maken met houtskool een “eng beest”

    Ø  Boekaanbieding: kikker is bang

    Ø  Dramatiseren van verhaal met Dromelito

    ·          Dag 2:

    Ø  Verhaal met Dromelito. Vandaag is Dromelito boos

    Ø  We tekenen met wasco en tonen dat we héél boos zijn

    Ø  Muziek: boze instrumenten

     

    ·          Dag 3:

    Ø  Verhaal met Dromelito die verdrietig is

    Ø  Kringgesprek rond “iets niet goed kunnen”

    Ø  Tekenen op verdrietige muziek

    Ø  Poppenspel: Heksemie is verdrietig

    Ø  Bewegingsverhaal: Dromelito heeft verdriet

     

    ·          Dag 4/5

    Ø  Kringgesprek: waar ben ik goed in

    Ø  Trotsdoos knutselen

    Ø  Spel met gevoelskaartjes

    Ø  Beeld: wat maakt me blij/ wat kan ik goed?

    Ø  Lied aanleren: “gevoelens”

    Ø  Welk dier voel ik mij?( Axenroos)

    Ø  …

    Mee te brengen:

    o    Materialen rond gevoelens: boeken, iets wat je blij, bang, boos, verdrietig maakt,…

    o    Wie nog geen ringmap heeft, gelieve deze zo vlug mogelijk mee te brengen.

    o    Donderdag 11 oktober gaan we met de klas een bezoek brengen aan de bibliotheek.

     

    05-10-2012 om 12:43 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.verjaardag vieren in de klas

    Beste ouders,

     

    Hier nog wat info i.v.m. verjaardag vieren in onze klas.

     

    Verjaardag is voor de meeste kinderen een groot feest.  In onze klas is het een dag om niet zomaar te vergeten.  Op die dag staat de jarige een volledige dag in de belangstelling.  Daarom rekenen we ook wat op jullie medewerking.

     

    De jarige krijgt op de vooravond van zijn/haar verjaardag, de verjaardagskoffer mee.  Er zit een héél leuk boek in nm. “de verjaardag van Kobe”.  Jullie kunnen dit boek nog eens voorlezen. Gelieve dit boek ook terug mee te geven.

     

    1. Het is de bedoeling om de koffer samen met je kind te vullen met belangrijke spullen vanaf zijn/haar geboorte tot nu.  Eventueel kan je ook op een briefje noteren waarom je kind die voorwerpen meebracht.

    Voorbeelden:

    • Fotoalbum van de geboorte, 1 jaar, 2 jaar, 3 jaar, 4 jaar
    • Geboortekaartje, doopsuiker
    • Eerste schoentjes
    • Lievelingsspeelgoed van baby tot nu ( knuffel, auto, bal, fiets,…)
    • Geschenkjes die hij/zij gekregen heeft voor de verjaardag
    • ….

     

    We beginnen dan de dag met een leuk kringgesprek over je kleuter en we merken dat de jarige stilaan “groter” wordt.

    1. we maken een tekening voor de jarige en zingen.  Pompom mag bij de jarige zitten.
    2. De jarige mag 3 kaartjes kiezen met activiteiten: vb. een leuk spel, geschminkt worden, een feestketting maken, een boek kiezen om te vertellen,…
    3. Uw kleuter brengt iets lekkers mee om te eten en te drinken.  Zo kunnen we samen gezellig genieten…( geen individuele pakjes). Servetten, bordjes en bekertjes mag je ook meegeven maar hoeft zeker niet.

     

    We doen op deze dag enkel dingen die met de verjaardag te maken heeft.

     

    Hopelijk wordt het voor jullie kapoen een onvergetelijke dag!!!!!!!

    30-09-2012 om 08:55 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.






































    25-09-2012 om 20:45 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

     

    18-09-2012 om 22:07 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.naar de markt

    Deze week hebben we kennis gemaakt met de familie Versluis en we weten nu wat gezonde en ongezonde voeding is.   Uw kapoen krijgt een receptboekje mee naar huis van de soep die we in de klas hebben gemaakt.  Het stappenplan sluit goed aan bij ons jaarproject “techniek”.  Het is de bedoeling om de soep samen met uw kleuter nog eens te maken… je zult versteld staan hoe goed je kapoen dit al kan J

    Dinsdag, 25 september gaan we bij mooi weer naar de markt.  Uw kleuter mag wat kleine boodschappen(vb. een brood, 2 appels, 1 kropsla,…) voor jullie meebrengen, gelieve het blanco boodschappenlijstje samen met hem/haar in te vullen en voldoende geld mee te geven in een gesloten omslag MET naam.

    (gelieve dit uiterlijk op maandag 24 september mee te brengen)

     

    Woensdag gaan we gezond ontbijten in de klas.  Om ons project op een mooie manier af te sluiten verwelkomen we jullie donderdag vanaf 15.00 uur in de speelzaal voor een gezond hapje en drankje.

     

    Bedankt voor jullie medewerking

    18-09-2012 om 22:05 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Deze week hebben ons lichaam eens van naderbij bekeken.  We hebben ons aanwezigheidspopje  gemaakt en pompom geknutseld met  verschillende technieken.  Rijmen gaat al goed en volgende week gaan we ook eens rijmen op een speelwerkblad.  Onze trotsdoos hebben we nog niet gemaakt.  Hiermee gaan we nog wat wachten tot we elkaar nog wat beter kennen.  We hebben wel onze verjaardagskroon omhoog gehangen en nu weten we in welke maand we verjaren.  ( i.v.m. de verjaardagen wordt een brief meegegeven.) 

    Bij een gezond lichaam hoort ook gezonde voeding, dus is het volgende week, het ideale moment om eens op bezoek te gaan bij de familie “versluis”J

     

    Van 17.09 tot 27.09: “beestig gezond”

    ·          Elke dag starten we met een toneeltje voor alle kleuters.  Hierbij worden de verschillende kamers (voedingsdriehoek) voorgesteld:

    §   Maandag: gaan we fitnessen

    §   Dinsdag: van al dat bewegen krijgen we dorst en gaan we in het theehuis iets drinken

    §   Woensdag: een verdieping hoger gaan we bij opa Sluis en proeven we bruin brood, graanproducten en aardappelen

    §   Donderdag: bij oom vinden we fruit en groenten en eten we ook ons wekelijks stuk fruit van tutti frutti

    §   Vrijdag: oma houdt van kaas en melkproducten

    §   Maandag: broer houdt van vlees en vis

    §   Dinsdag: het volgende kamertje is iets kleiner: daar is boter en olie

    §   Woensdag : maken we met alles een lekker ontbijtje.

    §   donderdag : sluiten we onze week af en dan  zijn mama en papa ook welkom vanaf 15 uur om een gezond hapje en drankje te nuttigen.

     

    Gelieve mee te brengen:

     

    o    1 gezond en 1 ongezond voedingsmiddel (vb 1snede bruin brood en 1 stuk chocolade of 1 blik cola en 1 flesje water,…)

    o    Wie voorwerpen of boeken heeft rond dit thema, welkom….

    o    Reclamefolder rond voeding

    14-09-2012 om 13:07 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema gezonde voeding

     

    14-09-2012 om 13:07 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema: dit ben ik

    De kindjes en de juf zijn het al goed gewoon in het nieuwe klasje. We hebben deze week  al veel gedaan, (rijmen, onze leeftijd bespreken, raket gekleurd voor beloningssysteem in de klas, onze naam oefenen in drukletters en onze verjaardagskroon zelf geknutseld,..)  Volgende week werken we rond “dit ben ik” en maken we onze eigen “trotsdoos” (info, hierover volgt) 

     

    Van 10.09 tot 15.09: dit ben ik

     

    ·         we gaan pompom eens van naderbij bekijken, zodat we hem ook kunnen natekenen, knippen en plakken en schilderen

    ·         we maken een groepswerk van pompom

    ·         taal: rijmen, leo de lettervogel komt op bezoek en hij leert ons de letter “i” van “ik”, we oefenen met woordstukjes, wie ben ik ?

    ·         wiskunde: we gaan ons meten en wegen en noteren dit in ons zelfgemaakt “ik-boekje”, pompomgeld kleuren volgens legende

    ·         we knutselen ons aanwezigheidspopje en gaan het popje ook rijgen

    ·         poppenspel: Heksemie maakt ruzie

    ·         boekaanbiedingen: wil je mijn vriendje zijn? , Schiet op BELO, De schoenen van mama

    ·         onze verkeersles gaat over : hoe steek ik veilig de straat over?

    ·         Techniek: groepswerk maken voor op klasdeur, pompom tekenen via stappenplan

    ·         Kringgesprek rond gevoelens en gevoelskaartjes kleuren

    ·         We introduceren “de roze bril”: als je die opzet, zie je goede dingen en eigenschappen van de andere kleuters

    ·         We krijgen onze eigen trotsdoos en mogen die versieren zoals we zelf willen

    ·         Schrijfdans: de vulkaan. 

     

     

     

    p.s.:

     

    ·         Boeken of materiaal over “mijn lichaam”, foto van jezelf tijdens een uitstap, feestje, …

    ·         Voorwerpen die beginnen met “i”

    ·         Meebrengen een ringmap a4 om onze werkblaadjes en liedjes in op te bergen en een portefeuille die in de klas mag blijven om ons “eigen” pompomgeld in op te bergen. (anders kunnen we niet naar de winkel)

    ·         Gelieve elke dag schriftje en mapje mee te geven

     

    Bedankt voor jullie medewerking

     

    09-09-2012 om 10:06 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.onze eerste schooldag was super...!!! "Handen uit de mouwen!"
    onze eerste schooldag







    03-09-2012 om 21:37 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ons jaarproject....

     

    02-09-2012 om 16:41 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de trotsdoos

    Deze maand beginnen we in de 3de kleuterklas met een nieuw project: “de trotsdoos”

    Wat is nu precies een trotsdoos?

    Een trotsdoos is een middel om kinderen te ondersteunen bij hun zoektocht naar zichzelf, hun talenten, hun trotsmomenten…  De werking van de trotsdoos zal ervoor zorgen dat het zelfbeeld van iedere leerling zal opgekrikt worden.  Iedereen kan en mag wel ergens trots op zijn.

    Deze doos dient om spulletjes in te stoppen waar het kind trots op is:  talenten, foto’s, een knuffel, knutselwerkje uit de 1ste, 2de kleuterklas,…

    De bedoeling is dat het kind zijn of haar trotsdoos meeneemt doorheen de héle basisschool, van de 3de kleuterklas tot het 6de leerjaar.  Het is een portfolio, een overzichtje van zichzelf, verpakt in een mooie doos, waar ze in de klas mogen over vertellen. 

    De trotsdozen krijgen een ereplaats in de klas.  Zo mogen ze de doos ook meenemen naar huis.  We willen ieder kind aanmoedigen om de  trotsdoos te openen en te vertellen over zijn of haar trotsspullen, zijn of haar trotsmomenten.

    Waar op letten:

    Enkel het kind bepaalt wat er in komt.  Natuurlijk kunnen ouders hun kind ook motiveren om er ook trotsspulletjes van thuis in te stoppen.  Een te groot voorwerp voor een te kleine doos????  Geen probleem… neem er een foto van.  Zo kan de trotsdoos groeien door de jaren heen.

     

    In de klas en hopelijk ook thuis, krijgen de kinderen regelmatig de kans om zichzelf voor te stellen, om te laten zien wie ze zijn, wat ze kunnen, wat ze willen… kortom, waar ze TROTS, FIER op zijn.

    Wenst u graag extra informatie over de trotsdozen, aarzel dan niet om even naar volgende website te surfen en bekijk het filmpje:  www.klasse.be/tvklasse/17859-Trots-zijn-doet-geen-zeer

     

    11-06-2012 om 13:10 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema cowboys en indianen

    Van 21.05 tot 2.06: thema cowboys en indianen

     

    Volgende weken gaan we op reis naar Amerika op zoek naar cowboys en indianen.

    Wat willen we weten?

    Waarom vechten cowboys en indianen met elkaar? Hoe bouw je een tipi? Wat is een totempaal? Wie is Buffalo Bill? Spring op je paard …… en ...ontdek het Wilde Westen

     

    Waarom geloven de indianen in geesten?
    Waarom is er bij de indianen een tovenaar?
    Wat eten cowboys en indianen?
    Waarom rijden ze op een paard?
    Lopen de indianen op hun blote voeten?
    Waarom wonen de indianen in tipi's en hoe maken ze die?
    En nog vele andere dingen...

    Wie willen we zijn?
    cowboys knutselen stokpaard en maken een kijkdoos  en de indianen maken een indianentooi en bouwen een tipi.  

    Samen gaan ze de strijdbijl begraven en worden ze vrienden.

     

     

    Niet vergeten:

     

    • Kledij rond cowboys en indianen
    • Figuurtjes, speelgoed rond het Wilde Westen
    • Maandag 21 mei zwemmen

    15-05-2012 om 22:03 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema moederdag

    Eerst en vooral wil ik ons nieuw klasgenootje, Karina, welkom heten in onze klas.  Ze is afkomstig uit Rusland en moet nu volop Nederlands leren. Onze kleuters en juffen doen hun uiterste best om haar goed te voelen op onze school en dat lukt al aardig.  De volgende dagen

     zullen onze kleuters héél hard werken.  Onze allerliefste mama’s zullen dit op 13 mei goed merken want dan is het een héél bijzondere dag, waarop mama eens verwend worden mag.

     

    Van 2 mei tot 11 mei: Moederdag

     

    ·          Inleidend verhaal: De mooiste moeder

    ·          We spelen het verhaaltje na

    ·          Wiskunde: meeste, minste, sieraden maken volgens patroon

    ·          We leren een versje, maken een kaart en knutselen een geschenk ( wat het is verklappen we lekker niet)

    ·          Kringgesprek: wat is een gezin? We gaan ook eens een kijkje nemen bij de familie van pompon. We staan ook eens stil bij onze familienaam

    ·          Waarneming: wat zit er in de tas van mama

    ·          Ons winkeltje wordt een winkeltje met schoonheidsprodukten

    ·          In de poppenhoek gaan we ons eens echt inleven in “mama” zijn.  (we gaan de poppen wassen, koken, opruimen, ons mooi maken)

    ·          Opdrachtkleuren met legende van cijfers

    ·          De letter “m” van mama wordt de letter van de week

    ·          Projectwerking: we reizen de wereld rond “Amerika”

    ·          Verkeer: oversteken bij een zebrapad

    ·          …

     

    Niet vergeten:

     

    ·          Gelieve zo snel mogelijk de taarten af te rekenen

    ·          Tijdschriften

    ·          Wie spulletjes heeft voor in ons schoonheidswinkeltje, mag dit meebrengen (staaltjes of lege flesjes of zalfjes, schmink die jullie kunnen missen)

    ·          Voorwerpen die beginnen met de letter “m”

    ·          Een handtas gevuld met spulletjes van mama: (dit kan zijn : een g.s.m., portefeuille, sleutels, lippenstift, kassaticketjes, …..)

    02-05-2012 om 21:30 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema lente

    Hopelijk hebben jullie allemaal een leuke paasvakantie achter de rug. Dan kunnen we er allemaal terug tegen aan.  De laatste maanden in de kleuterklas breken aan en we gaan er nog eens samen super van genieten.

    Deze week gaan we eens zoeken naar de “lente”,want die heeft zich verstopt, denk ik.

    Gaan jullie mee op zoek?

     

    Van 16.04 tot 21.04: thema lente

     

    • Lentewandeling maken, gelijkenissen en verschillen waarnemen met andere seizoenen
    • Schilderen van lentetafereel
    • Lied leren: “de lente laat de bloemen groeien”
    • Drama: we beelden lenteverschijnselen uit n.av. verhaal
    • Luisteren naar verhaal: “Iris en Michiel en de lente”
    • Contractwerk rond lente
    • Op bezoek naar de bloemenwinkel waar we kennis maken met verschillende soorten bloemen
    • Onze winkel wordt een bloemenwinkel
    • In de schrijfhoek gaan we woorden nastempelen
    • In de bouwhoek gaan we een bloementuin knutselen
    • We leren bloemen vouwen, knutselen voor in de winkel te verkopen
    • Taal: logisch denken “wat hoort er niet bij”, rijmen, woordstukjes
    • Wiskunde: tellen van bloemen, meten van de lengte
    • We gaan de moestuin in onze school eens onder handen nemen en gaan eens kijken welk tuingereedschap we daarvoor nodig hebben
    • Vrijdag vieren we de verjaardag van Lenthe
    • …

     

     

    Meebrengen:

    • dinsdag of woensdag gaan we naar de bloemenwinkel, wie wil mag een centje meebrengen om een bloemetje te kopen. (max. 2 euro) (niet verplicht)
    • woensdag en donderdag werken we in onze moestuin, dus laarzen meebrengen a.u.b.
    • wie thuis tuingereedschap heeft , mag dit meebrengen (let wel dat uw kapoen weet wat van hem/haar is.

     

    15-04-2012 om 11:19 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema pasen

    Van 19.03 tot 30.03 thema “pasen”

     

    Ø  Tekenen van woordveld i.v.m. thema Pasen

    Ø  Paasmandje weven

    Ø  Boekaanbieding rond “eendjes”

    Ø  We werken rond het boek “ het allermooiste ei”

    Ø  Knutselen van attributen om het verhaal te dramatiseren

    Ø  We gaan spelen met een lied: “de paashaas” met gratis partituur

    Ø  we bekijken kippeneieren en maken verschillende gerechtjes met ei

    Ø  we halen takken in de klas en versieren onze klas met paasversiering

    Ø  onze winkel wordt een winkeltje met paasversiering

    Ø  we spelen het grote eierspel

    Ø  wiskunde: we werken rond begrippen (eitjes verstoppen en verwoorden waar ze ergens liggen)

    Ø  taal: De letter van de week is de letter ‘p’

    Ø  poppenspel : “de wolf heeft zin in een kippetje”

    Ø  verschillende eitjes op een blad tekenen en er nadien iets van maken zodat het niet niet meer duidelijk is dat het eitjes zijn

    Ø  vergelijken van chocolade eieren

    Ø  …

     

    Meebrengen:

    ·         Wie takken heeft van krulwilg of andere struiken, mag die meebrengen om te versieren

    ·         Voorwerpen die beginnen met de letter “P”

    ·         Paasversiering

    Bedankt voor jullie medewerking

    19-03-2012 om 13:09 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rondedans met de 3e kleuterklas








































    07-03-2012 om 18:13 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema muziek

    6-10 februari 2012

    Jules wil muziek in onze klas! Samen ontdekken we verschillende muziekinstrumenten en luisteren we naar het verhaal ‘Jules wil muziek’ We ervaren de begrippen zacht en luid en gaan op doortocht in onze school op zoek naar geluid.

    Activiteiten:

    -spelen met instrumenten

    -We maken zelf een instrument

    -Verhaal: Jules wil muziek

    -We luisteren naar liedjes en verhaaltjes met de hoofdtelefoon

    -We schilderen op muziek

      …

    MEEBRENGEN:

    ·         Kabouters + reuzen:  Muziekinstrumentje waarmee de kleuters zelf mogen muziek maken in de instrumentenhoek. Zet je wel duidelijk de naam op het instrumentje?

    ·         Reuzen: Omdat we een radio willen knutselen zou ik willen vragen om een doos/schoendoos mee te brengen naar de klas. Alvast bedankt!

    Groetjes, juf Lien

     

    03-02-2012 om 11:35 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema De koning die wilde leren schrijven

    Opa Brom uit ons letterwinkeltje is nog steeds op reis.  Daarom houden wij in onze klas het letterwinkeltje open.  We zijn letters gaan zoeken in de schoolomgeving, we hebben onze eerste letter van onze naam versierd en we hebben vele letterspelletjes gespeeld.  We kunnen zelf al een paar letters lezen. 

    Volgende week gaan we werken rond “ de koning die niet kan schrijven”.  Hier gaan we leren over hoe we een goede schrijfhouding hebben en moeten we verschillende schrijfpatronen leren maken.  Daarom komen de koning en de koningin en varkentje op bezoek in onze klas.

    Van 06.02 tot 10.02. : thema de koning die wilde leren schrijven

    maandag

    ·          Voorlezen van verhaal: er was eens een koning

    ·          Bewegen bij liedjes: zwaaien en aanwijzen met de vingers

    ·          Zwaaibewegingen op papier ( hier wordt vooral aandacht besteed tussen links en rechts)

    ·          Dramatiseren van het verhaal

    Dinsdag

    ·          Voorlezen van verhaal: de koning wilde leren schrijven

    ·          Zingen en schrijven: op- en neergaande bewegingen

    ·          Bewegen in de ruimte: armen los van de romp bewegen

    ·          Schrijftekens oefenen

    Woensdag

    ·          Voorlezen van verhaal: de lussenclub van de koning

    ·          We oefenen de lus op papier

    Donderdag

    ·          Donderdag is de juf jarig, dus vieren we samen met de koning en koningin haar verjaardag

    ·          Verhaal vertellen : de koningin is jarig

    ·          We oefenen de slingerbeweging

    ·          We maken een lekkere taart met slagroom

    Vrijdag

    ·          Verhaal vertellen : het kikkertje

    ·          We oefenen de kikkersprong (boogbeweging)

     

     

     

     

     

    03-02-2012 om 09:41 geschreven door juf nathalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)

    Archief per jaar
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    windowsgids
    www.bloggen.be/windows

    Blog als favoriet !

    Categorieën

    Zoeken in blog



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs