Het laatste trimester in de tweede kleuterklas. Vanaf nu mogen we ook op het grote klimrek in de tuin spelen (eindelijk....!!!) en we tellen af om naar de derde kleuterklas te gaan. Maar eerst nog fijn plezier maken in ons eigen klasje. Met juf Laura, want juf Kris moet nog wat langer rusten en komt pas volgend schooljaar weer terug. Maar geen nood, we amuseren ons best. Met juf Laura gaan we zaaien en de lente volop inzetten nu.
de tweede kleuterklas
samen een jaar op weg...
16-11-2009
Nadien gingen nog meer kleuters aan het werk met allerlei voelmateriaal. Ze leefden zich uit!
01-11-2009
Maandag: spelen met klanken
We zijn al een tijdje bezig in de klas met het onderzoeken van geluiden en klanken, maar de week die komt gaan we dat wat uitgebreider doen. We starten de dag met het maken van 'gitaren': een eenvoudige doos, een paar elastiekjes, elkaar hier en daar helpen en dan luisteren maar. Ondertussen maken Wail en Remko met bubbelplastiek wrijfinstrumenten voor de klas.
Welk materiaal klinkt het luidst?
In de poppenhoek hangen we een lang touw met allemaal spullen uit de keuken eraan: lepels, spanen, een plastic zak, een plastic beker, houten lepels,... Met fijne en dikke materialen gaan we nadien op onderzoek uit: als ik met het dikke houten blok tegen de spullen tik, klinkt dat dan luid of stil? en met het fijne penseel? ... We noteren de resultaten van ons onderzoek op een blad. Alles wordt immers nauwkeurig bijgehouden. We ontdekken dat ook niet bij iedereen het resultaat hetzelfde is, want je kan met een fijne penseel toch hard slaan als je dat wil, en met een dik houten blok zachtjes tikken, nietwaar?
Dinsdag: wat hoor ik graag? welk geluid vind ik niet mooi?
Na een duik in het zwembad hebben we nood aan wat rustige activiteiten: een groepje kleuters gaat aan de slag met juf Laura (zie een beetje verder) en een andere groep komt bij juf Kris kleuren: een papier met allerlei prenten die een geluid tonen, een rode en een groene stift, en dan goed nadenken en voelen in je buik: welk geluid vind je zelf mooi klinken? welk geluid vind je helemaal niet leuk om te horen? (een boze mama, een huilende baby, een mevrouw die viool speelt, een trein die voorbijraast, een trompet, vogeltjes die fluiten, een gitaar vol rock'n roll,...). De geluiden die je leuk vindt en mooi om te horen, kleur je groen, de andere rood. En dan gaan we vergelijken bij elkaar, want : we ontdekken dat niet iedereen hetzelfde geluid mooi of lelijk vindt. Sommige kinderen houden niet van harde geluiden en anderen vinden die juist leuker dan zo'n stil vogeltje dat maar een beetje fluit. Maar er is niemand die een boze, schreeuwende mama of juf leuk vindt. Dat is wel duidelijk. Terwijl een huilende baby ons absoluut niet blijkt te storen.
Welk geluid maakt water?
Een paar kommen vol water en allerlei materiaal, en dan maar experimenteren en luisteren: hoe klinkt het als je een knikker in het water laat vallen? hoe klinkt het als je met je handen door het water wrijft? of blaast op een rietje? of een trechter omgekeerd in het water zet en dan opeens omhoogtrekt? Juf Laura doet een heleboel experimenten met de kleuters. En de klas... die is nadien een beetje een zwembad, maar het is maar water, en poetsen kunnen we als de besten, dus geen probleem. We hebben toch weer vanalles ontdekt!
Juf Laura en de bruisbal
Als toemaatje heeft juf Laura een speciale bal mee: we ruiken eraan, voelen eraan, hij ruikt heerlijk en hij voelt wel om op te eten... maar het is geen snoepje: juf Laura toont ons hoe je de bal in je bad thuis kan leggen, en hoe de bal het water laat bruisen, net als een bubbelbad! De klas ruikt heerlijk naar aardbeien of zijn het frambozen of is het naar snoep? We horen hem zelfs geluid maken in het water! SSSHHHHH.... doet de bal en ondertussen... wordt hij steeds kleiner! Hoe kan dat nu? Iedereen voelt eraan, met als gevolg dat alle vingers heerlijk ruiken, en dan gaan we spelen buiten. Wat een verrassing als blijkt dat na de speeltijd de bal helemaal weg is gesmolten, en het water mooi roze is en de hele klas nog beter ruikt dan voordien!
Woensdag: 'Wardje' op een laptop in de klas
'Wardje' is een verhaal over een konijntje. Het luistert niet goed en mama en papa denken dat het gewoon een stout konijntje is. Tot ze met hem naar de dokter gaan en dan naar de orenspecialist moeten, dokter Bril. Die toont hen hoe het komt dat Wardje niet luistert: zijn oren werken niet goed, hij hoort niet wat anderen zeggen. Dus krijgt Wardje een speciale pet van dokter Bril, met een koptelefoon-hoorapparaat. Nu kan Wardje alles horen. Maar soms doet hij wel eens alsof, en dan fopt hij mama en papa! Toch een beetje ondeugend dus...
Na het vertellen van het boek over Wardje zetten we ook de laptop aan: bij het boek van Wardje hoort immers een leuke cd-rom waarop de kleuters zelf het verhaal nog eens konden horen, en waarmee ze ook luisterspelletjes konden spelen. Aardig wat kinderen zijn al erg handig met een computer, en op vrijdag kwam grote Achraf ons ook nog een extra handje toesteken (een hele hulp voor de juf!).
Er stond: 'breng een pet mee naar school'
Op woensdag kregen ze een briefje mee: breng een pet mee naar school! Op donderdag hadden heelwat kleuters hun pet al mee, en we maakten een beetje gekke foto's.
Donderdag: gekleurde flessenorkest
Wat heb je nodig? heel veel bokalen, van verschillende grootte verschillende kleuren crêpepapier een schaar een kan water een stokje
Wat doe je hiermee? - kies bokalen (vier, vijf) uit die allemaal even groot zijn - vul de kan met water - knip reepjes crêpepapier van een kleur die je zelf erg mooi vindt - stop een reepje in elke bokaal - giet water in de bokalen: in de eerste een klein beetje, in de volgende een beetje meer, in de volgende nog een beetje meer,... - kijk hoe het water van kleur verandert! - zoek in de kast een stokje, potlood, stift, schaar,... en experimenteer door te tikken of te strijken over de bokalen tot je vindt dat het een mooie klank geeft - luister aandachtig naar de verschillende tonen: hoe komt het dat elke bokaal die je gevuld hebt, een andere klank heeft? en welk materiaal geeft de mooiste klank als je tegen de bokaal tikt?
En nadien: met de hele groep een opvoering voor de ganse klas! Applaus!
Vrijdag: 'Wardje's pet'
Na een hele week 'luisteren', 'horen', 'geluiden' en alle geëxperimenteer errond, werd het tijd om onze pet te veranderen in een 'beter-hoor-pet', net zoals Wardje in het boek er eentje kreeg van de dokter. De hele tafel vol materiaal om te versieren, twee rondjes en een stuk karton, een pet die zelf meegebracht was of uit de kelder van de school kwam en we konden aan de slag. Wat voor de kleuters het leukste was, was het ogenblik dat de juf hun 'hoorapparaat' op hun pet zette en ze de pet op hun hoofd kregen. Voor de juf was het het leukste om te zien hoe de kleuters de hele dag met hun pet op hun hoofd rondliepen en naar de cassette luisterden en ontdekten dat die pet wel degelijk hielp: ze hoorden opeens alles veel beter (hun woorden!!!). Het was een leuke afsluiter van een heerlijke projectweek. En er komt nog!
23-10-2009
De dag van het brood
Donderdag was het de nationale dag van het brood. Dus hadden alle juffen en meesters en directeurs beslist om er iets bijzonders van te maken: alle kinderen mochten iets meebrengen, en samen maakten we een reuzebuffet waar iedereen kon aanschuiven voor een lekkere gezonde boterham die ook nog eens heel speciaal belegd was. Er waren mama's die kwamen helpen in de ene klas en in de andere klas werden er zelf broodjes gebakken, en wij maakten met onze boterhammen een slang in het gras, met wolkjes in de lucht. Lekker lekker!
de tentoonstelling van het tweede leerjaar
We werden opgehaald door de bewaker, Abdelkader. Boven aan de klas van het tweede leerjaar stonden de gidsen klaar. Alle kleuters kregen een stempel op hun hand en werden in groepjes opgedeeld. Elke groep kreeg een gids, en werd op deskundige wijze en met veel kennis van zaken door de tentoonstelling geleid en begeleid. We kregen heelwat creativiteit te zien en alle kleuters waren aandachtig naar wat die grote kinderen te vertellen en te tonen hadden. Er was een leuk poppenspel, een luisterverhaal, een mysterieus boek vol rare schaduwen, beelden van gekke koeien op de laptop, dieren in een kooi, knuffeldieren in papier-mâché,... Jammer dat we weer weg moesten, want Simon wilde nog wat blijven: hij had de paarden graag nog wat langer bekeken... maar er stond alweer een ander klasje te wachten voor een rondleiding. De moeite waard, tweede leerjaar. Een dikke proficiat!
muziekdoosjes maken en schilderen
We waren al een tijdje geleden begonnen met het maken van schuddoosjes en andere instrumenten. Remko wilde kost wat kost een gitaar maken en heeft die helemaal in zijn eentje in elkaar geknutseld. Wail vond het een goed idee en werkte met Remko mee. Ondertussen werden de schudinstrumenten vlijtig bijgeschilderd. We hadden ze allemaal al eens in een enkele kleur geschilderd en deze week werden ze verder versierd met andere kleuren. Nu nog een laagje vernis erop en dan kunnen we ze gebruiken bij onze muziekactiviteiten in de klas.
jarige Safae en jarige Jade
Ze waren allebei jarig op dezelfde dag, Safae en Jade. Een tweeling? Toch niet... de ene Filippijns, de andere Marokkaans... dus nee, puur toeval, en toch samen feest. Veel taart, met andere woorden, veel kaarsjes, veel zingen, veel eten, veel afwas en rommel, veel plezier en dikke buiken van al de chocolade, de cake en de ananas, met grappige hoedjes en toeters, bellen en ballonnen!