Het laatste trimester in de tweede kleuterklas. Vanaf nu mogen we ook op het grote klimrek in de tuin spelen (eindelijk....!!!) en we tellen af om naar de derde kleuterklas te gaan. Maar eerst nog fijn plezier maken in ons eigen klasje. Met juf Laura, want juf Kris moet nog wat langer rusten en komt pas volgend schooljaar weer terug. Maar geen nood, we amuseren ons best. Met juf Laura gaan we zaaien en de lente volop inzetten nu.
de tweede kleuterklas
samen een jaar op weg...
26-11-2008
nieuwe acrobatentoeren
Ze zijn goed bezig, die kleine zwarte pietjes van me. Maandag met een eenvoudige glijbaan in de klas, gisteren vol actie in het zwembad (waar ik nog geen foto's van heb, maar dat komt nog wel), en vandaag een beetje moeilijker 'turnopstelling' in de klas. Er werd getuimeld en gerold, hoog gesprongen en gedoken, we deden evenwichtsoefeningen op de kussenrol, en wat ook erg belangrijk is als je 'acrobatentoeren' uithaalt: in de rij leren wachten, zorgen voor elkaar dat er niemand iemand pijn doet, zorgen dat de mat na je sprong telkens weer goed ligt zodat de volgende kan springen, geduld hebben!, niet voorkruipen maar je beurt afwachten,... Met af en toe een ruzietje ertussen lukte het vrij aardig. Bovendien leren we zo ook allemaal nog eens extra schoenen uit- en aantrekken (wat in het leven ook belangrijk is!).
25-11-2008
Alechinsky
Het resultaat van veel uren schilderplezier, van veel 'moeten we dat laten drogen juf? en 'wanneer mogen we nog een keer verder schilderen?, of 'is die verf nu weeral op?' en 'ga je terug nieuwe vragen aan meester Dirk?' Het resultaat ook van veel doorzettingsvermogen en uiterste concentratie, van ontzettend veel moeite doen om met een fijn penseel toch nog een paar gaatjes die witgebleven waren, op te vullen. Het resultaat, met andere woorden, van kleuters die ontdekt hebben dat kunstwerken niet in één dag gemaakt worden maar stilletjesaan groeien en dat het niet nodig is om je te haasten, maar dat het juist de kunst is om geduld te hebben en telkens opnieuw het geheel rijker en mooier, warmer en kleuriger te laten worden. Net zoals zijzelf. Met veel geduld kom je bij mijn kleuters al een heel eind weg!
24-11-2008
Oefenen oefenen oefenen
Zwarte Piet word je niet zomaar in één keer. Daar moet je echt wel voor oefenen! Maar we beginnen stilletjesaan... niemand kan op het dak alvorens op het muurtje te zijn geraakt, nietwaar? Dus eerst en vooral: schoenen uit en tuimelen!
23-11-2008
en nog iets erg moois
Soms is het moeilijk om te kiezen, soms is het moeilijk om iets in je eentje af te werken, soms is het begrijpen van een opdracht een hele klus, zeker als je de taal nog niet goed machtig bent. Maar als er dan een paar meisjes zijn die je helpen en samen met jou gaan kleuren, gewoon, omdat ze dat voor jou willen doen, dan is dat toch erg mooi!
En dan zijn er ook nog letters!
Tja, mijn eigen naam kunnen schrijven, dat betekent toch wel wat! Niet meer dat eeuwige symbooltje moeten gaan zoeken, in de kast van de juf, maar gewoon zelf met een paar letters kunnen laten zien dat dit mijn tekening is... Juf Ruth had nog een doos vol plastic magneetletters in het gokklasje, en dat de kinderen gek zijn op schrijven, staat hier al eerder op de blog, maar ook de voorbije week hebben ze het weer uitgebreid gedemonstreerd.
nieuwe hoekjes
Onze bouwhoek is ons zorgenkindje: er staat zoveel materiaal in en toch wordt er zo weinig in gespeeld. Maar deze week dacht ik bij mezelf: 'een tafel en een doos vol legoblokjes... zou dat niet helpen om dat hoekje wat meer te gebruiken?' En met veel gretigheid zag ik hoe mijn kleuters opeens samen of in hun eentje gingen bouwen...
gouden verf
Mijn kleuters zijn er gek van: goud, zilver, brons, koper, ... als het maar blinkt en schittert. Of nee... dat klinkt een beetje oneerbiedig: want zelfs kinderen van vier jaar merken heus wel welke kleuren het verschil maken tussen 'gewoon maar schilderen' en 'iets prachtigs maken'. Onze Alechinsky's komen in een nieuw stadium, want deze week werd er volop gekozen tussen al die blinkende schitteringen die hun waterval nog mooier zou kunnen maken. Iedereen op zijn eigen manier, iedereen met zijn eigen smaak, iedereen in zijn eigen tempo, iedereen op zijn eigen waardevolle niveau. De verf is nu bijna op, maar vermits we er toch nog niet uit waren wat we de Sint zullen vragen dit jaar, opperde Yasmine het idee om dan maar nieuwe potten van al dat schitterends te vragen. Goed idee, vond iedereen, en dus maken we volgende week een brief met z'n allen. Dan kan de Sint ook eens zien wat wij eigenlijk allemaal al kunnen. Veel meer dan wat volwassenen, zelfs Sinten, veronderstellen dat kinderen van deze leeftijd in hun mars hebben!
19-11-2008
Met z'n tweeën samen een tekening maken - of heel uitgebreid alleen
Hier zijn Céline en Sintaya samen heel erg druk in de weer om met z'n tweeën één kleurprent prachtig af te werken. Stilletjes hoor ik ze per ongeluk tegen elkaar fluisteren dat die voor de juf is ( en de juf dus heel erg fier! en blij achteraf! ). Ondertussen heeft Esma in haar eentje een hele grote tekening gemaakt en ze vertelt me nadien wat er allemaal opstaat. Een heel verhaal over de zee en bloemen en letters van haar naam.
Ondertussen bij juf ruth in de klas: 'aankleden'
Bij juf ruth is een groepje bezig met aankleedpoppen: zo leren ze nog beter verwoorden wat je eerst aantrekt als je jezelf aankleedt, en wat nadien. De kleuters zijn druk in de weer, met sokken en schoenen en broeken uit te knippen en op te plakken. En Bilal toont heel erg fier zijn zelfgemaakte aangeklede pop!
ons schrijfhoekje breidt uit...
De kleuters raken meer en meer geïnteresseerd in boeken, woorden die geschreven staan, pictogrammen, briefjes die meegaan naar huis en waarvan ze precies willen weten wat erop staat, hun eigen naam en de letters van hun naam, en aan de hand van een zwembadverhaal zijn er nu kaartjes in de klas met woordjes bij in drukletters, en proberen ze dezelfde letters te herkennen en te zoeken. In de schrijfhoek hebben we ook grote plastieken drukletters die ze kunnen omtrekken en dan staan ze heel versteld dat daar opeens een letter van hun naam op het papier staat. Waarna ze druk zelf aan de slag gaan om te proberen en andere letters te zoeken. Ondertussen zitten er een paar kleuters in de luisterhoek samen liedjes te luisteren en daarbij een boek te bekijken met notenbalken in en liedjesteksten. Ze lijken mee te zingen, recht van de partituren af.
17-11-2008
apart schrijf- en tekenhoekje
Heelwat kleuters vinden het schrijven van hun naam fascinerend. Dus hebben we van de kleihoek voor een tijdje een schrijfhoekje gemaakt, met kaartjes met hun naam en symbool erop, letterstempels, balpennen, schriftjes en vooral veel sjablonen met allerlei vormen en leuke figuren. Een hele uitdaging, bleek vandaag.
drijven en zinken
Het is niet gemakkelijk, een bakje met water en daar spulletjes bij en dan experimenteren, ervaren, ondervinden wat er allemaal drijft en wat er zinkt. Maar het is wel leuk. Het water was ijskoud, waardoor iedereen wel eens heel snel moest gaan plassen, tussendoor, maar het plezier van het ontdekken dat sommige dingen op het water blijven liggen en dat andere spullen zinken 'als een baksteen' maakte de koude van het water dubbel en dik goed. Samen met de kleuters vulden we op een blaadje in wat er zonk en bleef drijven. Het gekste was het verschil tussen een groot pingpongballetje en een klein knikkertje: niet altijd het 'grootste' blijkt ook het zwaarste te zijn. Vreemd, vreemd...
16-11-2008
'Elfjes'
Elfjes zijn korte gedichten die gemakkelijk te maken zijn met jonge kinderen. Ze bestaan uit elf woorden, in groepjes van één tot vier woorden. Omdat de bib van Molenbeek een wedstrijd 'poëzie' met kinderen uitschrijft, hebben we met de klas besloten om ook onze kans te wagen. Vrijdag gingen we aan de slag, en creëerden we onze eerste twee gedichtjes. Ik had er een foto van gemaakt, en heb geprobeerd die op dit blog te plaatsen, maar het was niet leesbaar. Dus maar weer verwijderd, nog eens geprobeerd, het lukte van geen kanten om een mooie foto van onze eigen tekst hier in te zetten. Maar vermits we er toch wel fier op waren, wil ik mijn kleuters en hun ouders niet teleurstellen en plaats ik de tekst hier gewoon onder. Een vervolg komt er zeker nog.
Blauw
het water
in het zwembad
we gaan samen mee
zwemmen
Grijs
de trap
meisjes en jongens
we gaan samen zwemmen
joepie!
Het is maar een begin, en voor anderstalige kinderen niet eenvoudig om zo te spelen met taal, maar wie niet waagt, niet wint. We oefenen alvast verder. De eerste week van december moet onze inzending klaar zijn. En op 29 januari is de prijsuitreiking. Dus duimen maar!
14-11-2008
En deze namiddag gingen we naar theater
De studenten kleuterleidsters van de Heilig Hartnormaalschool uit Heverlee speelden deze namiddag voor de kleuters van de Klimpaal en onze school poppenspel. Dus trokken we met de kleuters van juf Rita mee naar de Waterman (de jeugdherberg aan de foyer in Molenbeek), waar we werden opgewacht door heel veel juffen die ons in kleine groepjes meenamen naar mini-theatertjes en waar we genoten van heel visuele klank- en lichtspelletjes en sfeervolle muziek.
met een badmuts op boeken kijken
Een paar leuke beelden, van kleuters met badmutsen en zwembrillen... hopelijk voelen ze zich volgende week in dat echte zwembad ook zo stoer en cool.
tekenen, tekenen, tekenen
Misschien hebben jullie het thuis ook al wel gemerkt, maar stilaan beginnen de kinderen over te stappen van krabbels en kopvoeters (een hoofd met benen eraan) naar echte mannetjes, dieren,... en vertellen ze erbij allerlei verhalen. Die tekeningen komen vaak niet mee naar huis: de reden? juf kris haar schooltas zit elke avond vol cadeautjes: tekeningen die ik thuis boven mijn bureau mag hangen! En ik kan alle ouders verzekeren: mijn huis is behangen met tekeningen van de kinderen...
en ondertussen wordt er gezwommen in droog water
Mohammed is de eerste die ligt te 'spartelen' in ons zelfgemaakte zwembad, en al snel liggen er drie, vier kleuters naast hem op de grond schoolslag te oefenen. Dat belooft voor volgende week.
schilderen
Het is vrijdag en nog niet iedereen heeft een waterval geschilderd. Dus de kleuters die de kans nog niet hadden, komen vandaag aan de beurt. Ik sta versteld van hoe zorgvuldig ze bezig zijn met de kleuren, de fijne penselen, en de afbeelding op hun papier. Bovendien vinden ze het erg leuk om de naam van de tekenaar uit te spreken: 'Alechinsky' is immers geen voor de hand liggende naam. Maar de kleuters in deze groep zijn zo geïnteresseerd in taal... het zijn net kleine 'sponskes' die niet liever willen dan nieuwe woorden leren, communiceren, uitleg krijgen, vragen stellen,... In elk geval: volgende week werken we verder aan onze kunstwerkjes.
13-11-2008
poëzie
Stilaan beginnen we ook meer en meer te spelen met taal: het begon een tijdje geleden met het voorlezen van gedichten, en deze week hebben we ons aan het rijmen gezet. Gifty speelt hier met de kaartjes op ons magneetbord: schoen, citroen - zak, tak - huis, muis - ...
en dan was er ook nog Pierre Alechinsky...
Terwijl heelwat kleuters zich uitleefden in ons 'zwembad' werd er aan de werktafel ijverig kennisgemaakt met Pierre Alechinsky's 'waterval' en met de techniek 'nat in nat': met een spons wordt het blad helemaal nat gemaakt, de verf wordt aangelengd met water, en met fijne penselen schilderen de kleuters hun figuur in. Door al dat water vloeien kleuren door elkaar en krijgt het hele schilderij een speciaal tintje. We werken er de volgende dagen nog aan verder met andere kleuren, maar vandaag beperkten we ons tot licht- en donkerblauw. Dan laten we alles drogen en nadien komen er meer kleuren bij (zo leren de kleuters een werk spreiden over verschillende dagen, en ontdekken ze dat niet alles direkt klaar moet zijn, maar dat je ook in stapjes kan werken, om iets moois op te bouwen). Er waren in iedere geval heel wat kunstenaars aan het werk!