Het laatste trimester in de tweede kleuterklas. Vanaf nu mogen we ook op het grote klimrek in de tuin spelen (eindelijk....!!!) en we tellen af om naar de derde kleuterklas te gaan. Maar eerst nog fijn plezier maken in ons eigen klasje. Met juf Laura, want juf Kris moet nog wat langer rusten en komt pas volgend schooljaar weer terug. Maar geen nood, we amuseren ons best. Met juf Laura gaan we zaaien en de lente volop inzetten nu.
de tweede kleuterklas
samen een jaar op weg...
24-01-2010
Ceci n'est pas une pipe
Onze laatste werkstukken, voorlopig, want volgende week werken we verder: de kleuters gingen aan de slag rond 'Ceci n'est pas une...', fantaseerden zelf een voorwerp, dier, mens, voertuig,..., tekenden het en lieten mij het zinnetje dat erbij hoorde, opschrijven. Vooral Manu vond spelen met dat franse zinnetje geweldig en riep tegen juf sofie 'ceci n'est pas juf sofie', tegen de bal 'ceci n'est pas een bal',... Na het tekenen werkten we ons kunstwerkje af met een gouden randje. Geef toe... Magritte had het niet beter gekund!
voorlezen uit 'Rikki durft'
Enkele mama's merkten het al op: de kleuters komen 's ochtends de klas binnen, gaan in de kring zitten en nemen een boek. Ze doen niets liever dan luisteren naar verhalen, telkens opnieuw, en als ik een nieuw boek mee heb, hangen ze aan mijn lippen.
Maar ze vinden het ook heerlijk om zelf te vertellen: op de foto's zie je hoe ze met z'n drieën, met hun boek, zoals de juf, voor de klasgroep zitten, en samen het verhaal vertellen over Rikki die bang is in zijn tent en dan verandert in een bosmonster. Vreemd verhaal, maar geweldig om te horen. Lekker rillen van de angst en dan heel hard lachen.
Wat doet juf eigenlijk nog in de klas? als die kleuters toch zelf kunnen vertellen?...
Na ons bezoek aan het museum van Magritte...
De eerste experimenten met potlood en verf, een paar kopies van schilderijen van meneer Magritte in de klas en enkele kleuters begonnen na te tekenen, te kopiëren, zelf te verzinnen, hun getekende figuren in te schilderen,...
een donkere straat
Omdat we stilaan aan het schoolfeest moeten beginnen denken (het wordt hoog tijd, nietwaar), hebben we de voorbije weken heelwat geëxperimenteerd met licht en donker. Naast het donkere plekje achterin de klas, hebben we nu ook een donkere straat. Niet eenvoudig om te maken, want hoe scheur je twee vuilniszakken van elkaar? Hoe maak je ze vast aan elkaar? Wat heb je daar allemaal voor nodig? Hoe breed, lang, kort, ... moet een stuk plastic zijn? Hoe kleef je een stuk plakband zodanig dat de twee stukken die je wil vastplakken, wel degelijk aan elkaar kleven? Hoe lang is 'lang' en hoe kort is 'kort'? Of 'korter'? en 'langer'? Wat doe je als je te klein bent en je iets hoogs vast moet houden?... Heel veel denkwerk!
Glory was jarig! Hip hip hip hoera!
Met haar mooie verjaardagst-shirt en haar zelfgemaakte kroon stond ze te pronken op de bank, terwijl wij ons best deden om 5 liedjes te zingen (ze werd per slot van rekening 5 jaar, en is meteen de oudste van de klas.... op de juf na, natuurlijk).
16-01-2010
ons donkere hoekje groeit en groeit
Het donkere plekje achteraan in de klas is onderhevig aan verandering: voortdurend is er wel iemand die nog een tekening heeft gemaakt, of er iets omhoog wil hangen. Nadien zijn er telkens wel vrijwilligers die met een zaklamp op verkenning gaan om te onderzoeken wat er bij gekomen is. Telkens opnieuw is het spannend: wat zullen we nu weer vinden? Zo groeit het en groeit het en wordt het een heel leuk kijkhoekje, maar dan in het donker.
Sam de Schilpad in de klas
Doorheen de hele week werd druk gewerkt aan het schild van sam de schildpad: eerst schilderen, dan figuren erop zetten zoals op een echte schildpad, en nadien vernissen om alles mooi te laten blinken. Een werk van lange adem dus. Maar met een erg mooi resultaat.
workshop theater op maandag
Maandagnamiddag trokken we met de klas naar het huis van culturen in Molenbeek. Daar wachtten Christel, Delphine en Dorotheé ons op voor onze eerste workshop van de week: samen theater maken. Iedereen kon drie attributen kiezen en daarmee maakten we ons eigen huisje. Nadien gingen we elkaars' huisje verkennen, verbouwen, terug naar ons eigen plekje, een beetje rusten daar, onszelf wassen en mooi maken, ... en als afsluiter een lekker koekje. Morgen komen we terug, om te dansen!
workshop theater
workshop dansen
Ter voorbereiding van het toneel op donderdag kregen we ook nog een workshop dansen op dinsdagnamiddag: samen met Dorothée gingen we bewegen in de grote mooie ruimte beneden in het huis van culturen. Met vreemde muziek en vreemde bewegingen, en in je eentje moeten stappen door de zaal terwijl iedereen naar je kijkt... spannend hoor! Maar het werd opnieuw een leuke namiddag, met een lekker stukje chocoladecake als afsluiter.
Griezelige mannetjes in ons donkere hoekje
Op vrijdag gingen we tekenen: griezelige monsters en beesten, met donkere kleuren. Er werd vuurspuwende draken getekende en donkere mannetjes met knarsende tanden. Nadien werden ze uitgeknipt en opgekleefd in ons donkere hoekje. Het verandert stilaan in een griezelig spookhuisje, spannend!
09-01-2010
Het begon met Rosalie
Rosalie wil niet gaan slapen. Als het nacht is wil ze liever spelen. De maan doet er alles aan om haar in slaap te krijgen, maar het lukt niet, tot Rosalie zoveel op moet ruimen dat ze vanzelf moe wordt en in slaap valt. Een mooi verhaal. Maar we vertelden ook een boek over wat de maan allemaal doet als het nacht is. En hoe een mannetje 's nachts met een ruimtetuig naar de maan vliegt en een maansteentje meebrengt. We vertelden over Peggie die een krokodil onder haar bed vond. En we lazen voor uit een prachtig boek over Sam de Schildpad die bang is voor donkere plekjes. Tijdens het vertellen over Rosalie maakte juf Laura wat foto's, want de kleuters speelden mee met het verhaal...
Donkere plekjes, buiten en in de klas
We gingen op zoek, naar donkere plekjes in de school, van boven op de zolder tot beneden in de kelder en zelfs buiten in de tuin. Overal ontdekten we donker en licht, tot in de vuilnisbakken toe, de complimentendoos in de gang, de bakjes in de klas, donkere lokalen ergens boven in de school, een pikdonkere kelder waar we ook meester André tegenkwamen met een keicoole zaklamp op zijn hoofd (misschien is hij in een ver verleden nog mijnwerker geweest...). Af en toe was het een beetje griezelig, en kropen we dicht bij elkaar om niet bang te zijn, maar we overleefden onze tocht en elke dag brachten meer kleuters een zaklamp mee naar school. Ondertussen hebben we er bijna voor iedereen eentje. En dat ermee gespeeld wordt, is zeker: voortdurend, en in alle omstandigheden, zie ik kleuters rondlopen met een zaklamp, terwijl ze tekenen, schilderen, naar muziek luisteren, een boek lezen, puzzelen, samen met de juf een donkere hoek maken in de klas,...
Het schild van Sam de Schildpad
Omdat het verhaal over Sam de Schildpad die bang was voor donkere plekjes zo leuk is, besloten we om het te gaan spelen in toneel. Daarvoor hebben we heelwat attributen nodig, o.a. een schild voor Sam. Met wat kippengaas van juf Sigrid (waarvoor dank!!) en kommen, gips en water, oude zakdoeken, schorten en vier vrijwilligers, gingen we op een middag aan de slag: eerst gips klaarmaken en nadien de oude zakdoeken erin dompelen, goed wrijven en kneden zodat ze vol gips kwamen te zitten, om ze vervolgens rustig en heel zorgvuldig op het kippengaas te leggen. Een delicate kwestie, met veel gesmodder en veel intensiteit.
Het gipsen duurde een hele tijd. Heel nauwkeurig werden de doekjes op het geraamte van kippengaas gelegd, en het was wel erg spannend, want we wisten echt niet goed of het wel hard zou worden, en door het gewicht begon het een beetje door te zakken en moest de juf er enkele emmers onder zetten zodat het niet helemaal in zou vallen... bovendien drupte er gips op de grond langs de randen van de tafel en eerlijk gezegd, op de duur was het een beetje alsof we niet meer in onze klas waren maar in één of ander atelier waren beland van een beeldhouwer of een gipsgieterij... Maar eind goed, al goed, want na de middag ontdekten we dat het gips stilaan hard en droger werd, en dat het schild goed zou lukken. Ondertussen gingen de kleuters aan het tekenen en kleuren: elk van het groepje wilde zijn eigen personage tekenen en inkleuren. Nauwgezet gingen ze aan het werk: het boek werd doorgebladerd, kleuren bestudeerd, stiften en potloden werden erbij gehaald... met welk materiaal maak ik het beste lichtbruin? oei, die eend heeft wel drie of vier verschillende kleuren bolletjes op haar zwembanden, juf ik weet niet hoe ik die buik van die kikker hier moet kleuren, kan je mij even helpen?... maar het werd een prachtig resultaat! Binnenkort te bewonderen...
Schilderen
En op vrijdag werd het schildpadschild mooi geschilderd. In het boek zagen we dat het schild van Sam allerlei kleuren heeft: lichtbruin en donkerder bruin, geel en donkerder geel, en met die kleuren gingen we aan de slag om het hele schild tot in het kleinste hoekje vol te schilderen. Simon zag dat het goed was! Zijn schildpadschild is nu bijna klaar. Volgende week doen we weer verder, want werk hebben we nog meer dan genoeg.
21-12-2009
Imrane, zijn puzzels en concurrentie voor de winkel
Een trotse Imrane die een hele doos puzzels maakte (proficiat man!) en ondertussen kreeg ons winkeltje concurrentie: aan de overkant van 'de straat' werd een boekenwinkel gemaakt. Juf werd voortdurend opgebeld vanuit de winkels, met opdrachten om te komen kopen (ja, de sint had ook wat gsm's meegebracht en beklaagt het zich nu al...). Maar een beetje concurrentie is goed voor de economie, dus uiteindelijk werden we er allemaal beter van.
Koekjes maken
Onze laatste grote activiteit van dit trimester: samen met juf kris en juf laura koekjes maken. In de klas maakten we deeg en nadien sneed iedereen zijn eigen vormpje om alles te bakken in de oven. De koekjes zouden gebruikt worden voor het oudercontact, samen met warme chocolademelk, zodat de koude mama's en papa's binnen toch lekker warm kregen. Met juf laura werd chocolade gesmolten en gemengd met cornflakes, in kleine hoopjes op papier gelegd zodat ze konden opstijven. Alle borden kwamen in het winkeltje, de mama's en papa's die donderdagavond nog langs kwamen hebben ons mooie winkeltje gezien en bewonderd. De kleuters hielpen keihard om alles goed op een plekje te krijgen en om alles netjes te maken. Veel bleef er niet meer over vrijdagochtend, maar we hebben alles verdeeld en lekker opgesnoept. Met een buikje vol chocolade kon het begin van de vakantie niet meer stuk! Aan al mijn kindjes: een fijne vakantie!