Zoals al gezegd vertrekken we aan Largo Tassoni net voor het einde van de Corso Vittorio bij de Ponte (brug) Principe Amadeo, en stappen wat naar links en dan richting Tiber naar Ponte Sant' Angelo, de Engelenbrug. En dan de imponerende Engelenburcht. Daarna linksaf richting via della Conciliazione en 800 m verder aan het eind net voor Piazza Pio XII rechtsaf door de "moderne" Borgo tot Piazza de Risorgimento om een blik te werpen op de enorme Vaticaanse Muur verderop. Op de weg terug door de via di Porta Angelica proef je de "Vaticaanse geest" en aan de Porta Sant' Anna rijden auto's af en aan, als je geluk hebt zie een specifieke vaticaanse nummerplaat "SCV...". Dan de colonnade, de Piazza en de Basiliek. Maar dat is voor later...
Bijlage1: Zicht over de Tiber op de Via della Conciliazione
Bijlage2: Ponte Sant' Angelo (de Engelenbrug) en Castello Sant' Angelo (de Engelenburcht)
De brug was/is al sinds eeuwen de verbinding van de linkeroever van de Tiber met de stad. Maar sinds in de 17de E. de nieuwe brugleuning gebouwd werd en door Bernini en zijn school versierd werd met beelden van engelen draagt zij de huidige naam. De beelden die er nu staan zijn kopieën; van de originelen staan in de San Andrea delle Fratte.
De Engelenburcht dan. Dit cilindervormige kasteel/fort waar bovenop deze foto gemaakt is, werd oorspronkelijk (voltooid 139 n.C.) als mausoleum voor Keizer Hadrianus en het was via de brug met het centrum verbonden. Later werd het een schuilplaats voor de Paus, door de "Corridoio Vaticano" met het Vaticaan verbonden. Nog later werd het een gevangenis en tegnwoordig fungeert het als museum. Boven op de burcht staat sinds ca. 600 n.C. een beeld van de engel Michaël.
Bijlage3 - Via della Conciliazione.
De via della Conciliazione (verzoening) werd aangelegd door dele van de vroegere Borgo om het verdrag van Lateranen tussen het Vaticaan en de Italiaanse staat te bezegelen. Het is de mooiste toegangsweg tot Piazza San Pietro en het Vaticaan.
Bijlage4 - De Porta Sant' Anna
Een van de toegangspoorten (de belangrijkste?) tot vaticaanstad. En aan die poort rijden auto's af en aan, als je geluk hebt zie een specifieke vaticaanse nummerplaat "SCV..." afkorting van "Sacra Città del Vaticano" zoveel als "Gewijde Vaticaanstad". "La Citta del Vaticano, Vaticaanstad" is de (dwerg)staat. "La Santa Sede" of de "Heilige Stoel" betreft het Pausdom.
Bijlage5 - De Zwitserse Garde
In de omgeving van het Vaticaan kan je regelmatig nogal eigenaardige geklede soldaten zien, het zijn dan leden van de Zwitserse Wacht. In 1505 werd onder Paus Julius II deze Zwitserse garde opgericht om het Pausdom en Vaticaanstad te beschermen omdat toentertijd de zwitserse soldaten als de besten bekend stonden. Ze zogen nu nog steeds voor de bescherming en wel in originele klederdracht.
Om de liefhebbers van winkelen onder ons hun uitje te gunnen hadden we deze dag opgesplitst met voor de middag een bezoek aan Vaticaanstad en omgeving en na de middag al naargelang de keuze een vrije halve dag of voor de anderen een wandeling door Trastevere en over de Gianicolo om zo weer af te dalen naar de Tiber bij Ponte Principe Amadeo. Als je daar de brug overwandelt kom je bij Largo Tassoni, het uitgangspunt van die morgen. Want toen hadden we na onze gebruikelijke ochtendwandeling van het hotel naar Termini een overvolle bus 40 of 64 genomen die ons over Piazza Venezia naar dat pleintje bij het eindpunt van de Corso Vittorio (Emanuele II). Om praktische redenen splits ik de berichtten over deze dag op in 4 delen, en dat zijn in deel1 de weg naar Sint-Pieter, in deel2 het Sint-Pietersplein, in deel3 de Basiliek en in deel4 de namiddagwandeling. Op het bijgevoegde kaartje geeft een pijltje dat vertrek- en eindpunt aan en je vind er nagenoeg de gehele zone op terug waar we die dag doorgebracht hebben.
Vlakbij de Trevi, wij zijn er langs gelopen toen we richting via del Tritone het Palazzo Poli links lieten liggen, zie je de Academia di San Luca. Zij verenigt sinds de 16de E de kunstenaars in Rome. Zij draagt de naam van Sint-Lucas de patroonheilige van schilders en kunstenaars. Je kan er de Galleria dell' Accademia Nazionale di San Luca bezoeken. Op de titelfoto hier enkele van de belangrijke kunstwerken die je er kan bewonderen. De Galleria kan je nu gratis bezoeken van maandag tot zaterdag tussen 10:00h en 19:00h. Dat heb ik nu pas vernomen via SPQR, te laat dus voor ons om er met de liefhebbers even binnen te wippen.
Mijn originele route loopt van hier door de via dei Lucchesi en de via della Dataria naar piazza del Quirinale zoals te volgen is op het overzichtstraject in de eerste blog over dag3. Verder dan door de via del Quirinale (San Andrea al Quirinale en San Carlino), piazza delle Quatro Fontane, piazza Barberini en zo naar Piazza di Spagna. Een omweg dus. En om onze fysiek niet tot het uiterste te belasten heb ik de volgende kortere weg gekozen. Overigens, de bezienswaardigheden op die weggelaten omweg hebben we dan met een kleiner aantal deelnemers bezocht op de laatste dag. Dus die komen dan ook later aan bod.
Dus we hebben het Palazzo Poli links (of rechts, beide mogelijk) laten liggen richting via del Tritone om die dan over te steken naar Largo del Nazareno.
En dan zien we wat verder in de kleine kerk San Andrea delle Fratte eindelijk de engelen van de Ponte sant' Angelo in de originele versie van Bernini. Of toch twee ervan.
Vandaar door de via di Propaganda Fede is het maar een boogscheut tot Piazza di Spagna, weer een beroemd plein met een eigenaardige vorm. Bekend door sommige beroemde bewoners, door de Scalinata di Trinità di Monti de Spaanse Trap in de volksmond, door de Barcaccia fontein en door de alom bekende winkelstraten in de buurt. Het plein dankt zijn naam aan het Palazzo di Spagna, zetel van de vertegenwoordiging van de Spaanse staat bij de heilige Stoel. Het bestaat eigenlijk uit 2 delen gescheiden door een smal middenstuk precies voor de Spaanse Trap. Voor beelden en meer details zie de bijlagen hier beneden. Maar door werken aan de Barcaccia (nasleep van Feyenoord) en de steigers rond de Santa Trinità dei Monti heeft Rik niet veel bruikbare foto's kunnen nemen zodat ik weer in mijn archief heb moeten duiken.
Bijlage1: Een foto van een van de originele engelenbeelden van de Ponte Sant' Angelo. Deze beelden zijn door Bernini ontworpen en door zijn leerlingen en hemzelf gemaakt vanaf 1669. Ze hebben erg lang effectief op de engelenbrug gestaan maar ze zijn uiteindelijk naar binnen gehaald om ze te beschutten tegen de enorm beschadingende invloed van het moderne verkeer.
Bijlage2: Het begin van de Piazza di Spagna met de zuil met het mariabeeld even voor het Vaticaanse "Palazzo de Propaganda Fide" .
Bijlage3: De "Fontana della Barcaccia" van de hand van Pietro Bernini, de vader van de beroemde Gianlorenzo. "Barcaccia" betekent slechte boot want lekkend. En waarom lekkend, wel omdat de druk in de waterleidingen ter plekke te laag was om spuitende fonteinen te voeden.
Bijlage4: De Spaanse Trap met 138 treden uit travertijn, officieel de Scalinata di Trinità dei Monti werd in tussen 1723 en 1726 aangelegd om het plein dat toen Piazza di Francia heette te verbinden met de Franse kerk "Trinità dei Monti" .
Bijlage5: Mooi beeld van de kerk zelf met de verschillende ballustraden van de terrassen boven.
Bijlage6: En dit is het beeld dat je van bovenaf kan zien, over de trap en de Barcaccia recht de via dei Condotti (waterleidingen) in. Deze straat is een van de bekendste winkelstraten van de stad.
Vandaag 8 december 2015 is de Porta Santa in Sint-Pieter plechtig geopend zoals jullie wellicht op TV gezien hebben. Maar niet alleen die poort, want ook die van Santa Maria Maggiore, ons zo wel bekend, die van San Giovanni in Laterano (S Jan van Lateranen), die van San Paolo fuori le Mura ( S Paulus buiten de muren).
Op de titelfoto zie je Paus Franciscus de poort openduwen, onmiddelijk gevolgd door de paus op rust Benedictus XVI. Dit is het begin van een heilig jaar buiten de gewone regelmaat van om de 25 jaar, dus eigenlijk een Jubeljaar dat de sluiting van het 2de Vaticaans concilie onder Johannes XXIII van 50 jaar geleden herdenkt en ook het normale heilig jaar onder Johannes Paulus II 15 jaar geleden. Dit jubeljaar zal duren tot 20 november 2016.
Hier beneden in volgorde de foto's van de 4 vernoemde heilige poorten zoals wij ze gezien hebben.
is maar enkele minuten weg Van Piazza Colonna of Piazza di Pietra. Maar toen wij er waren stond de hele zone in de steigers voor een grondige restauratie zodat Rik eigenlijk geen sprekende foto's heeft kunnen nemen en daarom heb ik er een aantal opgevist uit mijn archief, sommige van langer geleden, sommige vrij recent.
Dit leek mij wel verantwoord te zijn te meer omdat begin november de restauratie ten einde was en het geheel weer open gesteld werd voor het publiek, enigszins veranderd, dat wel. Reden om niet te lang te wachten met nog een bezoek zoals je ook eerder al had kunnen zeggen bij de Rampa Imperatoriale!! Voor meer foto's en commentaar kan je hier beneden in de bijlagen terecht.
Bijlage1: De Trevifontein zoals hij er meestal uitziet met heel veel volk en steeds een aantal mensen die net een muntje over een schouder gooien want dan kom je zeker nog eens terug. De fontein met de zeegod Oceanus als centrale figuur, staat tegen de barokke wand in de vorm van een triomfboog van het Palazzo Poli. Hij werd in opdracht van de paus door Salvi rond 1750 gebouwd, maar was toen al ca. 50 jaar eerder door Bernini getekend. Hij is wereldberoemd geworden door de film "La dolce vita" uit 1960 met Marcello Mastroiani en vooral Anita Ekberg, met de zogezegd eerste erotische scène in een film voor een groot publiek.
Bijlage2: En zo ziet het er 's avonds uit bij verlichting. Het water komt van een het aquaduct uit vroegere tijden de "Aqua Vergine" (maagdelijk water) dat hier zijn eindpunt had. Het werd aangelegd over ca. 21 km. door Agrippa, je weet wel, in 19 v.C. om water naar zijn thermen bij het Pantheon te krijgen. Hierbij werd het water geleid door de via Condotti bij Piazza di Spagna. Zie ook verder. Condotto betekent overigens waterleiding in het Italiaans.
Bijlage3: Mooie detailopname met de "waterval". Hierop zie je bij voldoende vergroting dat waterstralen in feite uit afzonderlijke druppels bestaan, maar dat is eigenlijk fysica. Het debiet zou ca. 80 miljoen liter zijn per etmaal of zo'n 925 liter per seconde.
Bijlage4: Detail met een van de tritons, goden van de tweede garnituur, die de gevleugelde paarden leiden bij het trekken van de reuze schelp met de god Oceanus.
Bijlage5: Vlakbij de Trevi in de via dei Lucchesi op piazza della Pilotta bevindt zich de hoofdingang van de "Pontificia Universitas Gregoriana" de beroemde pontificale universiteit waar talrijke studenten uit de ganse katholieke wereld theologie e.d. studeren of hebben gestudeerd.
Bijlage6: Ook nog vlakbij het "Quirinaal" . Van in de via dei Lucchesi naar boven door de via della Dataria kom je op de piazza del Quirinale met de ruiterstandbeelden van Castor en Pollux bij de obelisk met fontein. Maar dit komt een van de volgende dagen aan bod.