Foto
Inhoud blog
  • Ondernemingsraad van 30-09-2010
  • Bedienden Flash
  • Veiligheidscomité van 23 september 2010
  • Flash
  • Veiligheidscomité van 19/08/2010
    Google Maps
  • Google Maps
  • agenda

    Belangrijke data in het agenda

    Zoeken in blog

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Kranten en tijdschriften
  • De Morgen
  • De gazet van Antwerpen
  • Het belang van Limburg
  • Het laatse Nieuws
  • Het Nieuwsblad
  • Humo
  • Syndicale info ABVV Metaal / bbtk
    Meer dan gisteren, minder dan morgen
    18-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bedienden : Bedienden Flash



    Volgende Bedienden zijn in dienst getreden in de maand Juli 2009

    Les Employés suivants sont entrés en service au mois Juillet 2009

     

    Datum/Date                                          Naam/Nom                                         Dienst / Service

    01/07/2009                                    Van Hamme Marc                                          Substations        

    01/07/2009                                    Scauflaire Alain                                              Substations

    01/07/2009                                    Kaya Dumus                                                   Substations

    01/07/2009                                    Lenaerts Jean                                                  Audiovisual

    01/07/2009                                    Mailly Manuel                                                Audiovisual

    01/07/2009                                    De Meester Paul                                             Valve.Rev.

    01/07/2009                                    Wilmotte Denis                                              P&M Int.Projects

    01/07/2009                                    Smits Nelly                                                     H.R.Administration

    01/07/2009                                    Clement Jean-Paul                                          Information Systems

     

    Volgende bedienden hebben in de maand juli 2009 het bedrijf verlaten

    Les employés suivants ont quitté la société au mois juillet 2009

     

    Datum/Date                  Naam / Nom                        Dienst / Service                        Reden / Raison

    30/06/2009                    Thijs Alain                              Wireless                        Ontsl.Werkn./Démis.travail.

    30/06/2009                Anneessens Karl         W&O-Vlaanderen+VL.Brab.      Andere Reden/Autre Raison

    30/06/2009                 Segers Edmond                      Industry Notth                Andere Reden/Autre Raison

    30/06/2009                 Pelgrims Kurt                         Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                   Rogge Kurt                          Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Verhaeren Sam                       Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Callebaut Mark                      Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Parisis Chantal                       Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Casier Rudy                           Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Vrints Wim                            Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Soontjesns Bart                      Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Guelluy Benoit                       Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Jaspers Carlo                          Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Bodijn Wim                           Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Rombouts Tom                      Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Vervloet Tom                         Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Mc Lachlan John                    Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Bouvé Stefan                         Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Hoppenbrouwers Tom           Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Haemelinck Nele                    Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Verhoeven Carl                      Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Van Achte Thierry                 Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Cornil Marc                            Serv.Tho Third Part         Andere Reden/Autre Raison

    03/07/2009                 Feron Benoit                          Systems                            Ontsl.Werkg./Licenc.Empl.

    06/07/2009                 Louwyck Marcel                    E&I-NW                          Andere Reden/Autre Raison

    10/07/2009                 Paridaens Eric                        Valve Rev.                       Ontsl.Werkg./Licenc.Empl.

    13/07/2009                 De Waele Francis                   E&I-NW                          Ontsl.Werkn./Démis.travail.


    18-10-2009 om 18:50 geschreven door /écrit par alex&marc


    17-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voor arbeiders en Bedienden : De Ecocheques
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    De ecocheques 

    Ken je de maaltijdcheque? Binnenkort krijg je misschien ook “ecocheques” om producten en diensten van ecologische aard aan te kopen. Wie heeft er recht op zo’n cheques? Om wat te kopen? Wanneer? Hoe? Hieronder antwoorden we op al je vragen.

    Wat is dat, een ecocheque?

    De ecocheque is een cheque bestemd voor de aankoop van ecologische producten en diensten. Je krijgt ze van je werkgever en je kan er bepaalde producten mee betalen bij handelaars en dienstverleners. 

    Waarom ecocheques?

    Deze mogelijkheid werd door de sociale partners ingevoerd tijdens de onderhandelingen voor het Interprofessioneel Akkoord 2009-2010. De ecocheques moeten je koopkracht verhogen en tegelijk de groene economie stimuleren. Tevens wil men de werknemers sensibiliseren voor het thema milieu. 

    Zal ik ecocheques krijgen?

    De ecocheque is geen algemeen of automatisch recht. Niet iedereen zal ze krijgen: alles hangt af van wat er in jouw sector, jouw bedrijf of – als er geen CAO is – jouw individuele overeenkomst onderhandeld wordt.
    Weet ook dat het maximumbedrag van de ecocheques gelijk is aan de totale enveloppe van koopkrachtverhoging die in het Interprofessioneel Akkoord 2009-2010 onderhandeld werd: € 125 per werknemer in 2009 en € 250 vanaf 2010. De onderhandelingen voor de uitvoering van de maatregelen van dit akkoord zijn pas aan het eind van de winter van 2009 begonnen. Het zal dus wel nog een tijdje duren alvorens we weten wat er in jouw sector of bedrijf ingevoerd zal worden.Om recht te hebben op ecocheques moet er:
    • Ofwel een
    collectieve arbeidsovereenkomst
    op sector- of bedrijfsvlak worden gesloten
    • Ofwel, als er in jouw bedrijf geen syndicale afvaardiging is en er geen sectorale CAO bestaat, of als je behoort tot een werknemerscategorie waarvoor gewoonlijk geen CAO’s voorzien zijn, een
    schriftelijke individuele overeenkomst worden gesloten. Indien er zo’n individueel akkoord is, mag het bedrag niet hoger liggen dan dat van de werknemers onder CAO.

    Wat kan ik kopen met een ecocheque?
    Uitsluitend ecologische producten en diensten opgenomen in een officiële lijst (CAO nr. 98 van de Nationale Arbeidsraad, zie
    http://www.nar.be/CAO/cao-98.pdf):
    • Energiebesparing: spaarlampen, TL-lampen, LED-verlichting, apparaten die werken op zonne-energie of op handmatige energie. En alles wat op federaal of gewestelijk vlak gesubsidieerd wordt of aftrekbaar is: isolatiematerialen voor muren, vloeren en daken, speciale dubbele beglazing, thermostaat, hoogrendementsverwarmingsketel of -boiler, zonnepanelen, koelkast, wasmachine A++-klasse, droogkast A-klasse of op gas,  
    • Waterbesparing: spaardouchekop, spaarkraan of WC-waterspoeling met spaarknop, regenput.
    • Duurzame mobiliteit: vervoerbewijzen voor openbaar vervoer (geen abonnementen), fietsen en toebehoren, cursussen ecodriving, roetfilter voor dieselwagen, LPG-installatie.
    • Afvalbeheer: herlaadbare batterijen (en oplaadtoestellen), ongebleekt gerecycleerd papier, wasbare luiers, compostvat.
    • Ecodesign: producten en diensten met Europees ecolabel (een paardenbloem met het €-teken). Voorbeeld: bepaalde soorten WC-papier, afwasmiddel, glasreiniger, verf… Lijst:
    http://www.ecolabel.be/nl/ecolabel/index.html
    • Groene hand: duurzaam geëxploiteerd hout of houtproducten, bomen, bloembollen, zaden en groene buitenplanten, potgrond, biomeststoffen, tuingereedschap (niet-gemotoriseerd).
    Je ziet dat niet eender welk product in een groene verpakking in aanmerking komt. Het moet ook nog in de lijst staan. Biovoeding bijvoorbeeld maakt hier geen deel van uit.

    Mag mijn werkgever mijn loon in ecocheques uitbetalen?
    Neen, de ecocheque mag in geen geval de plaats innemen van je loon, noch van je premies of huidige voordelen. Het is een aanvulling op en geen omvorming van je bestaande koopkracht.

    Wanneer krijg ik ecocheques?

    Eén of meerdere keren per jaar. Dat hangt af van je overeenkomst. Hierin moet het totale bedrag, het bedrag van elke cheque en het aantal keren van uitreiking nader bepaald worden. Voor meer info hieromtrent kun je bij je afgevaardigden terecht.
    Wanneer de ecocheques voor het eerst worden overhandigd, moet je werkgever je informeren over de inhoud van de overeenkomst en over de lijst met desbetreffende aankopen en diensten.

    Wat is de maximale waarde van de ecocheques?

    In totaal mag de maximale waarde niet méér bedragen dan € 125 in 2009 en € 250 vanaf 2010. Eén ecocheque mag hoogstens € 10 bedragen. Het exacte bedrag staat in je overeenkomst vermeld.
    Hoeveel tijd heb ik om een ecocheque te gebruiken?

    2 jaar (24 maanden).
    Tellen mijn ecocheques mee voor mijn pensioen?

    Neen. Aangezien er geen sociale bijdragen op betaald worden, tellen ze niet niet mee voor je pensioen. Hoewel het ABVV blij is met dit extra voordeel, moeten we vaststellen dat de ecocheque niet bijdraagt tot de sociale zekerheid, in tegenstelling tot het brutoloon bijvoorbeeld.
    Geldt voor ecocheques hetzelfde principe als maaltijdcheques?

    Ja en neen.

    Ja, want net als de maaltijdcheque vormt de ecocheque een aanvulling op het loon die niet belast wordt en waarop geen sociale bijdragen worden betaald. En in beide gevallen bieden niet alle bedrijven dergelijke cheques aan.

    Neen, want je betaalt geen persoonlijke bijdrage. Per maaltijdcheque betaal je een inhouding van ten minste € 1,09. Voor een ecocheque betaal je zelf niets. Nog een verschil: het aantal ecocheques hangt niet af van het aantal gewerkte dagen, zoals het geval is bij maaltijdcheques. Een werknemer die in dienst treedt of die het bedrijf verlaat, heeft recht op ecocheques naar rato van de periodes waarin hij op basis van een arbeidsovereenkomst bij zijn werkgever was tewerkgesteld.In geval van schorsing van de arbeidsovereenkomst heeft de werknemer recht op ecocheques voor de dagen waarvoor hij loon of vakantiegeld heeft gekregen. Zo wordt bijvoorbeeld moederschapsverlof hier ook mee gelijkgesteld. Je afgevaardigde of de juridische dienst van je gewestelijke afdeling kunnen je meer vertellen over de berekening.

     

     

     

    17-10-2009 om 00:00 geschreven door /écrit par alex&marc


    29-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arbeiders en Bedienden : Nieuwe kilometer vergoeding in opdracht



    Nieuwe kilometervergoeding voor km in opdracht van de werkgever vanaf 1 september 2009.

     

     

    Vanaf 1 september 2009 tot en met 31 augustus 2010 zal de nieuwe kilometervergoeding voor de afgelegde km in opdracht van de werkgever veranderen, de tellers worden terug op 0 gezet , de nieuwe bedragen zijn :

     

    Van 0 tot 8000 km :          0,2817 euro / km

    Van 8001 tot 26000 km :  0,2515 euro / km

    Van 26001 km en meer :   0,2213 euro / km

     

    Namens de ABVV metaal / BBTK delegatie


    29-09-2009 om 14:06 geschreven door /écrit par alex&marc


    27-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ondernemingsraad 24-09-2009



    De ondernemingsraad start met 1 minuut stilte na het overlijden van dhr.  Busselen Patrick. (Werknemer van industrie noord). 

     

    Dhr. Praet, eindverantwoordelijke voor de dienst dispatching, zal volgende maand uitgenodigd worden op de ondernemingsraad zodat wij kunnen kennismaken  en eventuele vragen over deze dienst kunnen stellen.

     

    De nieuwe procedure met betrekking tot het onthaal van nieuwe werknemers is zo goed als afgerond en zal volgende maand worden voorgelegd. Het peterschap gaat doorgetrokken worden naar alle divisies en departementen. Dit initiatief wordt door de vakbonden  goed onthaald.

     

    De situatie omtrent de aandelen dient zo snel mogelijk worden uitgeklaard.

    Er is veel onduidelijkheid wat betreft de gdf-suez aandelen.

    In volgende HR News zal  er duidelijkheid gegeven worden : enerzijds over de aandelen die werknemers hebben aangekocht en anderzijds over de gratis aandelen.

     

    Op vrijdag 27/11/2009  vindt het feest van Sint-Elooi plaats.  De directie heeft alle divisieverantwoordelijken duidelijk gemaakt wat de bedoeling is van  Sint-Elooi.

    Elke werknemer heeft recht op een vrije namiddag en een etentje georganiseerd door de afdeling tijdens de arbeidstijd.

     

    Wij vragen een eerste evaluatie over het project "aangepast werk atelier in Aartselaar".

    Volgens de directie kan men het best contact opnemen met de verantwoordelijke van Panels om na te gaan waar er wat dient verbeterd  te worden.

     

    Is het juist dat de depot in Eke voor Roads  zal sluiten? En wat gebeurt er met deze werknemers?

    De directie bevestigt de sluiting die voorzien is voor midden 2010 omdat  er geen contractverlenging is voor Oost-Vlaanderen, de activiteiten verplaatsen zich naar Antwerpen, er zal met de werknemers overlegd worden.

     

    Na de personeelsvergadering van Buildings zijn de werknemers met een aantal vragen naar buiten gekomen o.a. wat met de depot in Lummen, gaat alles gecentraliseerd worden in Aartselaar, is er een nieuwe verantwoordelijke voor Oostakker enz.

    De directie heeft geen weet van grote veranderingen, het orderboek is goed gevuld tot midden 2010, de verhuis van Lummen wordt overwogen omdat de kost niet in verhouding is met het aantal terwerkgestelden, Genk is een alternatief en er worden andere pistes nagegaan.

    Er komt geen centralisatie in Aartselaar.

     

    Mevr. Dupont heeft uitleg gegeven over de opleidingen die in 2009 afgerond zijn  en nog dienen te gebeuren. De directie zegt dat er de laatste jaren veel inspanningen geleverd zijn.

    Toch is het belangrijk iedereen de kans te geven om een opleiding te volgen.

    Er wordt gewerkt aan een plan voor 2010.

     

    Het wordt hoog tijd dat onze werknemers die met een bedrijfsvoertuig rijden duidelijke informatie krijgen  met betrekking tot de documenten over CO² taks.  Hoe dient dit correct ingevuld te worden?

    Wat bij controle op openbare weg?  De directie zal met de operationelen overleggen hoe dit het best kan. Op termijn zal het track&trace project dat nog bekeken wordt een hulp zijn.

     

    De nieuwe logo’s van Fabricom-gdf suez zullen stapsgewijs geïmplementeerd worden.

    Men kan niet van dag op dag alles veranderen. Geduld wordt gevraagd, aldus de directie. 

     

    Tengevolge laattijdige bestellingen en administratie zullen de ecocheques ten vroegste in november geleverd worden.

     

    Indien vragen en/of opmerkingen , laat het ons weten.

    Volgende vergadering : 29/10/2009.

     

    Abvv-bbtk team.


    27-09-2009 om 11:21 geschreven door /écrit par alex&marc


    26-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsflash: Sectoraal akkoord 2009-2010



    Sectoraal akkoord 2009-2010

    De onderhandelingen aangaande het sectorale akkoord voor bedienden binnen Fabricom zijn afgerond. Er moest een overeenkomst zijn voor 15 september en dat is dan ook voor deze datum tot staand gekomen.

    Wat lag er binnen de sector op tafel?

    De onderneming kon kiezen uit 4 mogelijke pistes

    1)    Toekenning van ecocheques aan alle voltijds tewerkgestelde gebaremiseerde en   

         bareimiseerbare bedienden ter waarde van in het totaal 125€ op 1 oktober  

         2009(met referteperiode van 1 april 2009 tot 30 september 2009) en daarna

         jaarlijks van in het totaal € 250 vanaf 1 oktober 2010(met referteperiode vanaf 1

         oktober van het voorgaande jaar tot 3à september van het lopende jaar)

    2)    Verhoging voor de gebaremiseerde en baremiseerbare bedienden van de  

         bestaande regeling maaltijdcheques met 1€ per dag vanaf 1 juli 2009

    3)    Invoering of verbetering van een bestaande polis collectieve

         hospitalisatieverzekering voor gebaremiseerd en baremiseerbare bedienden ter

         waarde van €125 voor 2009 en €250 voor 2010,alle kosten en werkgeverslasten

         inbegrepen.

    4)    Verbetering van het bestaande aanvullend pensioenplan op ondernemingsvlak

         voor de gebaremiseerde en baremiseerbare bedienden ter waarde van € 125 voor 

         2009 en € 250 voor 2010,alle kosten en werkgeverslasten inbegrepen.Indien

         gekozen  wordt voor deze verbetering van het bestaande aanvullend pensioenplan   

         op ondernemingsvlak wordt aanbevolen hetzelfde te doen voor de kaderleden

    Standpunt BBTK

    BBTK is gestart met een rondvraag naar een groot aantal bedienden toe. Dit is mondeling gebeurd aangezien het toch over een belangrijke materie gaat. Beter een deel van de mensen goed informeren door ze toe te spreken dan ze ergens met een document in de hand te stoppen zonder woordje uitleg. Spijtig genoeg is iedereen niet bereikbaar binnen het bedrijf. Maar een grote populatie is toch gebrieft een weet waarover het gaat. Naar de toekomst toe zal alles kunnen via de poll op onze weblog. Het resultaat van onze rondvraag is dat 80% van de bedienden toch koos voor het verhogen van de maaltijdcheques met 1 euro. Met deze duidelijke keuze zijn we dan ook naar de onderhandeling met de directie toe gestapt. De directie was voorstander voor de ecocheques. De vakbonden kozen unaniem voor de verhoging van de maaltijdcheques, met als resultaat dat dit dan ook het eind resultaat geworden is.

    Wat houdt de overeenkomst in?

    Wie komt in aanmerking?

    Bedienden tewerkgesteld tijdens volgende referteperiode:

    -      Voor 2009 : Van 1april 2009 tot 30 september 2009

    -      Voor 2010 en vervolgens jaarlijks van 1oktober van het jaar voordien tot 30 september van het lopend jaar

    Compensaties en uitvoering

    - Een compensatie van 65€ zal toegekend worden voor de periode van 01/07/2009 tot 30/09/2009.Dit is het verschil dat toegekend wordt voor het verhogen van de maaltijdcheques dat in voege gaat vanaf 01/07/2009.Deze 65€ zal in ecocheques uitbetaald worden

    - Vanaf 01/10/2009 zullen de maaltijdcheques met 1 euro verhoogd worden.

    - Verder is er een verhoging van €15(ecocheques) voor 2009

    - Vanaf 2010 en jaarlijks daar opvolgend zal dit €30(ecocheques)zijn

    Deze compensatie is het verschil tussen de sectorale koopkrachtverhoging en het aantal gepresteerde werkdagen in het jaar. Deze bedragen zijn gebaseerd op voltijdse tewerkgestelde bedienden.

    - Voor bedienden die werkzaam zijn in een ander arbeidsregime zal dit pro rata herberekend worden.

    - De waarde van een ecocheques zal een nominale waarde hebben van €5.

    - De ecocheques zullen jaarlijks in oktober toegekend worden

    - De ecocheques zullen slechts toegekend worden op voorwaarde dat er gedurende een periode van 1 maand tijdens de referentieperiode ononderbroken arbeidsprestaties geleverd werden in de

      onderneming

    - Voor 2009 zal Fabricom beide compensaties (€65 en €15 ecocheques) uitbetalen in de maand 

      november.

    - Alle andere bepalingen en toekenningsmodaliteiten van het nationaal akkoord 2009-2010 zijn van   

      toepassing.

    Inwerkingtreding

    Onderhavige overeenkomst treedt in werking vanaf 1 juli 2009 en wordt afgesloten voor onbepaalde duur.

    Voor meer inlichtingen aangaande deze overeenkomst kan er altijd contact opgenomen worden met een BBTK afgevaardigde.

     

     

     

    P.S : Vergeet je stem niet uit te brengen op onze weblog aangaande de verlofregeling voor 2010. Wij zullen deze dan meenemen naar de onderhandelingen hierover in de ondernemingsraad.

    Jullie stem = Onze doelstelling

     

    Het BBTK-Team

     


    26-09-2009 om 03:44 geschreven door /écrit par alex&marc


    24-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vakantiekalender 2010
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    Beste collega's,

    OP vraag van vele werknemers publiceren wij een nieuwe rondvraag voor de verlofregeling van 2010. Dit maal in de vorm van een kalender. Het is van van het grootste belang dat u deze rondvraag/poll aan de linkerzijde van deze pagina opnieuw met Ja of neen beantwoord.

    Deze rondvraag/poll is volkomen veilig voor wat betreft uw persoonlijke gegevens.

    Bijlagen:
    vakantiekalender 2010-6.jpg (212.8 KB)   

    24-09-2009 om 00:00 geschreven door /écrit par alex&marc


    19-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Comité voor preventie en bescherming op het werk van 17 september 2009



    1. Procedure ophalen/wassen/verdeling werkkledij

    Zoals vermeld in ons vorig verslag waren alle divisiemanagers uitgenodigd om te komen praten over de keuze die zij gemaakt hebben uit de 5 verschillende opties die werden voorgesteld op de vorige vergadering van het comité in verband met het ophalen, het wassen en het verdelen van de gewassen werkkledij. Op de vergadering van het comité waren er 6 divisiemanagers aanwezig die om beurt uitleg gaven over het hoe en het waarom van hun keuze uit deze 5 opties. Sommigen onder hen kozen voor verschillende opties vanwege de verschillende afdelingen in hun divisie. De 2 divisiemanagers die niet aanwezig konden zijn, hebben beloofd om op de vergadering van 22 oktober 2009 hun uitleg te komen geven.

    De werknemersafvaardiging vraagt wat er gebeurt als een werknemer zijn werkkledij niet heeft ontvangen en zonder op de werf komt.

    De werkgeversafvaardiging antwoordt dat de werfleider dan moet onderzoeken waarom en hij moet er ook voor zorgen dat zijn werknemers herkenbaar zijn op de werf. Zij vermeldt er tevens bij dat de werkkledij van een werknemer die er geen heeft de dag zelf moet geleverd worden.

    De werkgeversafvaardiging zegt dat de brief die naar alle werknemers die werkkledij dragen dient verstuurd te worden klaar ligt om te vertrekken. Alles moet operationeel zijn op 1 oktober 2009, d.w.z. dat alle werknemers, dragers van werkkledij, op de hoogte moeten zijn van de manier waarop hun werkkledij zal behandeld worden.

    Wat de divisiemanagers beloofd hebben, moet door iedereen nageleefd worden tot in het detail!

    2. Onderhoud van de sanitaire installaties in Grimbergen

    De nieuwe WC’s en douches in de kleedkamers in Grimbergen worden slecht gereinigd.

    De properheid in deze sanitaire installaties, of het nu de WC’s of de douches zijn, laat te wensen over. De werknemersafvaardiging merkt op dat het onderhoud op de verschillende sites, en niet alleen in Grimbergen, vroeger véél beter en nauwkeuriger verliep dan nu; de vuilbakken in de kantoren werden alle dagen leeggemaakt, het vasttapijt werd om de 2 dagen gestofzuigd enz. Nu laat dit te wensen over. Ligt dit aan ISS die aangesteld werd voor het onderhoud of waar ligt de oorzaak?

    De werkgeversafvaardiging zegt dat zij zich met deze zaak zal bezighouden en dat er een taakverdelingslijst met uurrooster zal opgehangen worden die door de schoonmaakploeg zal moeten ondertekend worden na beëindiging van de schoonmaakbeurt.

    De werknemersafvaardiging vraagt of het mogelijk is om de mensen van het Facility Management op de volgende vergadering uit te nodigen om eventuele vragen te stellen over de wijze van onderhoud enz.

    De werkgeversafvaardiging keurt dit niet goed aangezien het om externe personen gaat.

    3. Asbest gebouw  Ukkel

    De werknemersafvaardiging vraagt waarom het personeel niet ingelicht werd over de aanwezigheid van asbest op de benedenverdieping van het gebouw en waarom de persoon die zetelt in het comité voor veiligheid en gezondheid hier ook niet over ingelicht werd.

    De personen die dagelijks naar de garage of het cafetaria gaan, moesten zelf vaststellen dat soms de ene en soms de andere toegang afgesloten was door affiches waarop “Geen toegang - asbest” vermeld stond.

    De werkgeversafvaardiging antwoordt dat de garage, de stokerij en het technisch lokaal asbestvrij werden gemaakt door een gespecialiseerde externe firma, dat de blootstelling aan asbest begrensd was en dat er voorzorgsmaatregelen getroffen waren om het stof dat dit onderhoud inhoudt niet te laten rondvliegen. De werkgeversafvaardiging geeft toe dat er gebrek aan communicatie is naar het personeel toe.

    De werknemersafvaardiging vraagt wat er zal gedaan worden voor de 2 arbeiders in Ukkel die jaar in jaar uit, dag in dag uit, in deze ruimten tewerkgesteld waren en al met brugpensioen vertrokken zijn.

    De werkgeversafvaardiging zegt dat alle personen die ooit met asbest in aanraking zijn geweest, automatisch ingeschreven werden voor een jaarlijks medisch onderzoek in samenspraak met Dr. Hertssens van Mensura. En over de vraag wat er gebeurt met de 2 werknemers die de firma al verlaten hebben, blijft het antwoord uit.

    4. Parking Kontichsesteenweg in Aartselaar

    De vergunning van de gemeente Aartselaar is binnen voor het plaatsen van paaltjes langsheen de straatkant van het gebouw van Fabricom, dit om ongelukken te vermijden voor de personen die de afgesloten parking vooraan aan het gebouw uitrijden.

    De werknemersafvaardiging vraagt hier de stand van zaken aan.

    De werkgeversafvaardiging antwoordt dat de voorbereidingswerken zijn gestart op woensdag 16 september en dat de paaltjes er tegen het einde van volgende week moeten staan.

    5. Griep A (H1N1)

    De werknemersafvaardiging vraagt of de voorzorgsmaatregelen betreffende de mexicaanse griep al van start zijn gegaan en of men aan elk personeelslid een klein flacon van het te gebruiken ontsmettingsmiddel die de gewone zeep zal vervangen kan uitdelen.

    Dr. Hertssens antwoordt hierop dat men niet moet panikeren en dat wie ziek is naar de dokter moet gaan en moet thuisblijven.

    De werkgeversafvaardiging geeft aan de hand van slides weer wat er voorzien is. Zij heeft een “AH1N1 Grieppandemiecel” opgericht en zal het personeel hierover nog verder inlichten.

    Wat betreft het uitdelen van een klein flacon ontsmettingsmiddel waarmee men toch twee keer de handen kan wassen, antwoordt de werknemersafvaardiging positief. Dit om met het ontsmettingsmiddel, dat op alle sites en op alle werven in de WC’s zal geplaatst worden en aan alle werkploegen zal uitgedeeld worden, kennis te maken.

     

    De punten die op deze vergadering niet konden behandeld worden door de problematiek van de werkkledij, zullen op de volgende vergadering van het comité aan bod komen.

     

    Volgende vergadering: 22 oktober 2009.

     



    19-09-2009 om 16:45 geschreven door /écrit par alex&marc


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bedienen Flash – Flash Employés



     

    Volgende bedienden zijn in dienst getreden in de maand Augustus 2009

    Les employés suivants sont entrés en service au mois d’Août 2009.

     

    Datum / Date

    Naam / Nom

    Dienst / Service

    01/08/2009

    Van De Peer Bart

    Security

    01/08/2009

    Hoogmartens Gert

    Security

    01/08/2009

    Bystram Jan

    E&I Int.Projects

    01/08/2009

    Leners Geraldine

    H.R. Administration

    03/08/2009

    De Winter Gerard

    Accounting

    18/08/2009

    Steenhoudt Lieven

    E&I Int.Projects

     

    Volgende bedienden hebben in de maand Augustus 2009 het bedrijf verlaten

    Les employés suivants ont quitté la société au mois d’Août 2009.

     

    Datum / Date

    Naam / Nom

    Dienst / Service

    Reden / Raison

    31/07/2009

    Peeters Robert

    Safety

    Brug Pens. / Prépens.

    31/07/2009

    Vernimmen Jacques

    Systems

    Andere reden /Autre raisons

    31/07/2009

    Carrette Bruno

    Security

    Ontsl.Werkg. / Licenc. Empl.

    02/08/2009

    Van Geyte Eddy

    Caternay

    Ontsl.Werkn./Démis. Travail.

    11/08/2009

    Matheus Leslie

    M/R

    Ontsl.Werkn./Démis. Travail.

    18/08/2009

    De Bruyn Jan

    Environment North

    Ontsl.Werkn./Démis. Travail.

    20/08/2009

    Aurelia-Alina Farcas

    E&I-NE

    Ontsl.Werkg. / Licenc. Empl.

     

     

     

     

     

    19-09-2009 om 14:58 geschreven door /écrit par alex&marc


    14-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Syndicale vergadering arbeiders



    Syndicaal nieuws van de vergadering op 08/09/2009

    Het verslag van de vorige vergadering wordt door het ABVV niet goedgekeurd.

    De werknemers maken de opmerking dat een aantal punten niet weergegeven zijn in het officiële verslag.

    Documenten C3.2 Tijdelijke werkloosheid

    Wij vragen of men de documenten C3.2 werkloosheid op de eerste dag kan versturen samen met de begeleidingsbrief vanaf welke datum tot wanneer men eventueel economisch werkloos is. Men moet beseffen dat 50% à 60% van de mensen nooit gestempeld hebben. Zij kennen de procedures niet. Ook zijn er veel mensen gedemotiveerd bij het krijgen van werkloosheidspapieren.

    De werkgever antwoordt dat men de wetgeving tracht te volgen. De eerste dag moet men in het bezit zijn van de C3.2 controlekaart. Men moet het aantal aanvragen zoveel mogelijk afstemmen op de realiteit.

    Looncodes SD Worx

    Wij vragen of men ons de vergelijkende looncodes en beschrijvingen van SAP naar SD Worx kan bezorgen.

    De werkgever antwoordt dat men de vademecum met  arbeidsvoorwaarden momenteel aan het updaten is. De vademecum wordt beter leesbaar en men zal ook de Cao’s erin kunnen raadplegen. De codes van SD Worx worden hierin vervat en zullen gelinkt worden aan de oude codes zodat men de achtergrond kan achterhalen. Er is een lijst van SD Worx maar men moet de achtergrond kennen.

    Fulton verplaatsingsvergoedingen

    De indexering van de Fulton verplaatsingsvergoedingen zal de volgende keer herbekeken worden.

    Uniforme routeplanner voor de verplaatsingsvergoedingen

    Wij vragen of er nu een uniforme routeplanner gebruikt wordt i.p.v. van route 66.

    De heer Paul Praet is de verantwoordelijke van alle dispatchers en zal zich bezig houden met de principes van de verplaatsing, het aspect routeplanner is daarin opgenomen.

    Opleiding cv

    De opleiding cv’s zullen naar alle werknemers opgestuurd worden om hun opleidingen aan te vullen.

    Verplaatsingsvergoedingen ex ENI en ex Fabricom

    Wij stellen vast dat het voor sommige werknemers de derde keer is dat de onkosten van de verplaatsingsvergoedingen niet op de juiste wijze worden terugbetaald. De problemen stellen zich vooral bij Communications indoor en outdoor .Wij willen dat deze zaak zo snel mogelijk in orde gebracht wordt, het gaat hier over de juiste uitbetaling van de verplaatsingsvergoeding van de werknemer. Wij vragen om dit ook collectief te bekijken.

    De werkgever zal dit nakijken en een screening doen bij het collectieve personeel van Communications. De vergadering is al vastgelegd, de overeenkomst moet toegepast worden zoals het hoort. Datgene dat gekend is moet behouden blijven.

    Co2 taks verzekering bij privé gebruik Fabricom voertuig

    Het voertuig is in het weekend en op de vrije dagen altijd verzekerd. De inzittenden zijn altijd verzekerd, enkel de bestuurder is niet verzekerd, idem als bij eigen voertuig. Indien het een ongeval betreft buiten de arbeidstijd wordt dit niet aanzien als een arbeidsongeval.

    Ecocheques

    De ecocheques zijn in bestelling en zullen begin oktober verdeeld worden.

    Contassur

    De beknopte versie en voorwaarden zullen naar het personeel gestuurd worden.

    Eindejaarspremie

    Wij vragen om de eindejaarspremie 2009 en de berekening op een aparte loonstrook te vermelden.

    De werkgever antwoordt dat de loonstroken apart zullen opgestuurd worden.

    Beurtrol tijdelijke werkloosheid

    Wij vragen om de beurtrol bij tijdelijke werkloosheid te respecteren en niet als sanctiebeleid te gebruiken.

    De werkgever antwoordt dat het zeker niet als sanctiebeleid wordt toegepast. De tijdelijke werkloosheid is tot nu toe beperkt gebleven en men tracht zoveel mogelijk een beurtrol toe te passen.

    Procedure ontslag werknemers

    Wij vinden dat de ontslagprocedure moet gerespecteerd worden. Wij hebben vastgesteld dat sommige werknemers zijn ontslagen zonder dat er verwittigingbrieven zijn opgestuurd, ook de syndicale delegaties werden niet op de hoogte gebracht. De syndicale delegatie moet minstens de kans hebben om voor zijn leden de reden van eventueel ontslag te onderzoeken.

    De werkgever antwoordt dat elk ontslag op een rechtmatige manier moet gebeuren. Dat er een dossier moet zijn van de werknemer en dat de betrokken syndicale delegatie tijdig op de hoogte moet zijn.

    CAO’s ter ondertekening

    De CAO over harmonisering bepaalde arbeidsvoorwaarden

    Er worden nog enkele kleine aanpassingen gedaan, nadien wordt de CAO ondertekend.

    De CAO voor nieuwe arbeidsregeling  (weekendploegen).

    Er worden nog enkele kleine aanpassingen gedaan. De CAO wordt ter ondertekening voorgelegd.

    De CAO flexibele regeling tijdskrediet

    Er moeten nog enkele aanpassingen gebeuren.

     

    14-09-2009 om 15:57 geschreven door /écrit par alex&marc


    09-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Syndicale vergadering van 08-09-2009 Bedienden




    Aanwezigen voor BBTK : Kestemont Myriam – Van Cauter Greta – Van Geyt Roger – Coomans Luc – Verhoeven Marc

    1) Goedkeuring verslag vorige vergadering

    Het verslag wordt goedgekeurd

    2)Opvolgingspunten

    2.1 Overstap van arbeider naar bediende

    De werknemersafvaardiging merkt op dat er vooral meer uitleg moet gegeven worden op de financiële toestanden bij de overstap van arbeider naar bediende. Nu zijn er achteraf maanden dat de bediende maanden heeft dat het loon veel minder is dan het normaal zou moeten zijn. Dit wordt in veel gevallen niet gemeld als de overstap van arbeider naar bediende aan bod komt. Dit heeft natuurlijk te maken met het verlofgeld en andere zaken.  
    De werkgeversafvaardiging zegt dat alle Locale H.R. Managers hiervan op de hoogte zijn en dat dit probleem zo goed als opgelost is.

    2.2 Voordelen Telenet

    De werknemersafvaardiging vraagt een stand van zaken in dit dossier.

    De werkgeversafvaardiging zegt dat zij na lang onderzoek dit dossier heeft afgerond. Zij hebben besloten om niet in dit avontuur te stappen.

    De werknemersafvaardiging betreurt dat, omdat dit toch een kans was om het personeel van gunstige tarieven te laten genieten bij Telenet.

    2.3 Wachtvergoedingen

    De werknemersafvaardiging vraagt of er geen mogelijkheid bestaat om de wachtvergoeding in het ex-ENI statuut aan de index te koppelen.  Dit bedrag is al 10 jaar ongewijzigd gebleven. Bij verschillende andere statuten is dit wel index gekoppeld. Waarom geen harmonisatieovereenkomst voor alle bedienden die in aanmerking komen voor een wachtvergoeding?

    De werkgeversafvaardiging zegt dat het de bedoeling is om alles te centraliseren en via een Call-center te laten verlopen. Er zal ook nagekeken worden bij welke klant er nog wacht moet gelopen worden en waar dit overbodig is. Want er zijn bedienden die van wacht zijn waar dit echt niet nodig is. Het is de bedoeling om tot één gemeen systeem te komen wat betreft verloning. Er zal navraag gedaan worden bij alle verantwoordelijke operationele van wat nog echt nodig is en wat financieel haalbaar is. De oefening is nog volop bezig en van zodra het resultaat gekend is zal het medegedeeld worden aan de sociale partners.

    2.4 Personeelslijst

    De werknemersafvaardiging dringt nogmaals aan om een degelijke lijst te krijgen van het personeel dat tewerkgesteld is bij Fabricom. Deze vraag is al verschillende malen gesteld maar er is nog geen beterschap waar te nemen in de lijsten die nu doorgestuurd worden.  Gaat deze er nog komen?

    De werkgeversafvaardiging zegt dat het inderdaad niet opportuun is zoals het er nu aan toe gaat. Maar dat zij zelf gebonden zijn aan deze lijsten die door een externe firma aangemaakt worden. Alles zal pas terug in orde zijn vanaf begin volgend jaar; dan is het de bedoeling om terug te gaan naar het oude systeem.

    2.5 Functie op loonbrieven

    De werknemersafvaardiging zegt dat er nog steeds niets gedaan is aan het probleem wat betreft het terugvinden van de functie op de loonbrieven. Deze vraag is al herhaaldelijk gesteld zowel op syndicaal vlak als in de ondernemingsraad. Het gaat niet enkel om de functietitel maar voor de bedienden van ex-ENI ontbreekt ook de maturiteit. Maturiteit is toch essentieel wat betreft het loon.

    De werkgeversafvaardiging is verwonderd dat dit probleem nog niet opgelost is. Zij hebben nu de garantie gegeven om daar zo snel mogelijk werk van te maken en dit in orde te brengen. Punt dat zal moeten blijven opgevolgd worden.

    3.Nieuwe punten

    3.1  C.A.O. Arbeidsregeling voor weekendwerk

    Deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt voorgelegd ter ondertekening aan de sociale partners. Deze zou in voege trede op 1 oktober 2009. Wat houd deze overeenkomst in?

    - De nieuwe arbeidsregeling is gebaseerd op 2 opeenvolgende ploegen op zaterdag en zondag,

      volgens volgende uurroosters :  - Dagploeg: 06u00 tot 18u00

                                                 - Nachtploeg: 18u00 tot 06u00

    - Dus iemand die overstapt van het voltijdse regime naar het weekendregime zal dit doen met   

      behoud van loon van voltijdse maatstaf (39,20 uur).

    - Gepresteerde uren boven de 24 uur zullen aanzien worden als overuren.

    Voor meer info kan men altijd terecht bij een syndicale verantwoordelijke van BBTK.

    3.2 C.A.O met betrekking tot de uitoefening van het recht op 1/5de loopbaanonderbreking

    Deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt voorgelegd aan de sociale partners ter ondertekening. Deze hebben toch nog enkele opmerkingen waarvoor een oplossing zal gezocht moeten worden. De doelstelling van deze overeenkomst is dat er een mogelijkheid is dat werknemers 4 volledige weken werken en dan 1 week loopbaanonderbreking nemen. Bedoeling is dat alles op vrijwillige basis zal geschieden. Het verzoek tot alternatieve organisatie kan zowel van de werknemer als van de werkgever komen. Bedoeling is dat deze overeenkomst in voege gaat vanaf 1 oktober 2009. Wil je hier meer over weten, neem contact op met je BBTK-verantwoordelijke.

    3.3 Invulling van het sectorakkoord

    De werkgeversafvaardiging stelt voor om voor 2009 een ecocheque uit te betalen van €125. Voor 2010 zouden zij dan een ecocheque voorzien van 250€. Zij zijn van oordeel dat dit het best is voor het bedrijf en dat dit ook beter te organiseren is op gebied van verdeling.

    De werknemersafvaardiging gaat hier niet mee akkoord en stelt voor om de maaltijdcheques met 1 euro te verhogen en het resterende bedrag uit te betalen in ecocheques . Aangezien er voor 15 september 2009 een akkoord moet zijn tussen alle partijen of anders worden het in ieder geval ecocheques, begint de tijd te dringen.

    De werkgeversafvaardiging gaat gedeeltelijk akkoord en zal een voorstel uitwerken. Als het voorstel van de maaltijdcheques aangenomen wordt, zal dit met terugwerkende kracht zijn vanaf 01/07/2009.  Er zal ook berekend worden wat het resterende bedrag in ecocheques nog zal zijn. We houden jullie op de hoogte.

    De werkgeversafvaardiging zegt dat alle groepsverzekeringen boven 1,77% zitten behalve Bracke-Monin, maar aangezien het over een kleine populatie gaat zal men deze mensen gelijk zetten met de andere statuten. Er is tevens verteld dat de oefening gaande is om de mensen van Bracke-Monin en Broux het Fabricom-statuut te geven. Dit is voorzien tegen 1 januari 2010.

    3.4 C.A.O Werking Syndicale Delegatie

    Deze C.A.O wordt voorgelegd ter ondertekening, maar volgens de werknemersafvaardiging zijn er toch nog enkele struikelblokken. De werkgeversafvaardiging is hier niet over te spreken en zegt dat dit een inbreuk is op de gemaakte afspraken. Na wat aanpassingen is er dan toch een akkoord tot stand gekomen en zal de C.A.O. ondertekend worden door beide partijen. Nu maar hopen dat alles goed weergegeven wordt in de nieuwe teksten.

    3.5 Verdeling Uittreksel Extra-legaal pensioen

    De werknemersafvaardiging vraagt wanneer de verdeling van het uittreksel aangaande de groepsverzekering zal gebeuren.

    De werkgeversafvaardiging antwoordt dat dit kortelings zal gebeuren maar dat de uttreksels voor alle statuten nog niet binnen waren.

    3.6 Kilometervergoeding in opdracht

    De werknemersafvaardiging vraagt of het cijfer al gekend is voor de kilometervergoeding in opdracht aangezien de teller op nul gezet wordt begin september en alles herberekend wordt. De werkgeversafvaardiging is de berekening aan het maken en deze zal klaar zijn eind deze week. Het cijfer zal minder zijn dan het afgelopen jaar .Van zodra het gekend is zal het officieel meegedeeld worden.

     

     

    Het BBTK-TEAM.

    09-09-2009 om 13:22 geschreven door /écrit par alex&marc


    25-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beste Collega's




    Beste collega’s,

    Om u nog beter van dienst te zijn en rekening te houden met uw mening starten wij op onze blog met een peiling of rondvraag (poll).

    In de linkerkolom ziet u onderaan “rondvraag/poll” met de vraag “gaat u akkoord met het voorstel ABVV/bbtk voor de verlofregeling van 2010?”. U hoeft enkel met ja of neen te antwoorden,het resultaat ziet u onmiddellijk verschijnen.

    Voorstel ABVV/bbtk :

    Proposition FGTB/setca :

     

    01/01/2010        Nieuwjaar – Nouvel An.

    04/04/2010        Pasen – Pâques.

    05/04/2010        Paasmaandag – Lundi de Pâques.

    01/05/2010        Feest van de arbeid / Fête du travail (zaterdag/samedi)

    Verschoven naar vrijdag 14/05/2010 indien aan 8 uur betaald

    (voor de arbeiders).

    Déplacé au vendredi 14/05/2010 si payé 8 heures (pour les ouvriers).

    13/05/2010        O.H. Hemelvaart – Ascension.

    23/05/2010        Pinksterdag – Pentecôte.

    21/07/2010        Nationale feestdag – Fête nationale.

    15/08/2010        O.L.V. Hemelvaart./Assomption op 16/08/2010.

    01/11/2010        Allerheiligen – Toussaint.

    11/11/2010        Wapenstilstand – Armistice.

    12/11/2010        Jaarlijks verlof verplicht/Congé annuel obligatoire.

    25/12/2010        Kerstmis/Noël : 27/12/2010.

    28/12/2010        Bijkomend verlof verplicht./Congé complémentaire obligatoire.

    29/12/2010        Bijkomend verlof verplicht./Congé complémentaire obligatoire.

    30/12/2010        Bijkomend verlof verplicht./Congé complémentaire obligatoire.

    31/12/2010        Jaarlijks verlof verplicht./Congé annuel obligatoire.

     

    In ons voorstel liggen er dus 2 verplichte dagen jaarlijks verlof vast
    en 3
    verplichte dagen bijkomend verlof.



    25-08-2009 om 10:46 geschreven door /écrit par alex&marc


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ABVV/bbtk INFORMEERT




    ABVV/bbtk INFORMEERT

     

    In het kader van de onderneming is het volgende besproken:

     

    Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd en er worden twee nieuwe leden verwelkomd Peter De Leenheer en Alain Socha. In onze vraag aan de werkgever om collectief privé computers aan te kopen (bonus plan) voor de werknemers antwoord de directie dat zij liever de voorkeur geeft aan werkgelegenheid in deze economische crisis. Wij vragen een nieuw kopie van het arbeidsreglement, de werkgever zal dit op insite plaatsen. Op onze vraag of er nieuwe personen die bij OSS begonnen zijn en zij zich zouden voorstellen, antwoord werkgever dat dit in september zal plaatsvinden.

    Veel werknemers uit ex ENI-statuut vragen of het niet mogelijk is om de categorie en de maturiteit op de loonbrief te zetten. Op vraag van veel werknemers merken wij op dat de vastgelegde dagen nog niet in mindering zijn gebracht op de loonbrief. De werkgever zal kijken wat mogelijk is

    Bij bordenbouw is men voor een nieuw project bezig met prototypes. De eerste fase van het project is een feit maar de grote productie zou pas voor volgend jaar mei zijn.

    Wij vragen wat de globale werkvooruitzichten zijn voor de volgende maanden. De werkgever zegt dat de eerste helft van het jaar normaal goed verlopen is maar dat het voorzichtig afwachten is voor de tweede helft. Wij hopen allemaal dat de economische toestand zich vlug hersteld.

    Wij vragen hoe het gesteld is met het project aangepast werk bij bordenbouw. Het gaat over een 5 tal personen die na lange afwezigheid van ziekte of ongeval terug aan het werk willen. Onder welke kostenplaats vallen zij? De werkgever zegt dat alle kosten worden aangerekend op de kostenplaats waar de werknemers voor het ongeval tewerkgesteld was.

    Wij vragen een eenvoudig systeem voor het muteren van arbeiders. Veel arbeiders worden niet tijdig op de hoogte gebracht en er is een te kort aan informatie. Veel arbeiders hebben daar problemen mee. De werkgever zal het nodige doen, er mogen geen verkeerde gegevens worden verteld. Dit kost het bedrijf veel geld.

    Er zijn veel vragen over de bekwaamheid van onderaannemers die voor ons werken. Hebben zij wel de juiste kwalificaties en voldoen zij wel aan alle veiligheidsnormen. Dit is al dikwijls aan de orde geweest maar er is nog steeds geen antwoord. De werkgever zegt dat de operationele hun werk moeten doen en zij moeten samenwerken en de nodige documenten moeten vragen.

    In de pers en media is gemeld dat wij 20 gratis aandelen zouden krijgen. Wij vragen hoe het zit met de procedure, toewijzing en verdeling aan onze werknemers voor het verkrijgen van deze aandelen. De werkgever deelt ons mee dat zij zelf pas in september de nodige informatie zal krijgen. De werknemers zullen in oktober ingelicht worden, de procedure zal de zelfde zij als bij vorige toewijzing maar GDFsuez heeft nog niet alle informatie gegeven.

    Wij vragen om het Sint-elooi feest voor iedereen op dezelfde wijze te laten doorgaan. Op bepaalde afdelingen en werven werd dit om een ander manier gedaan dan die dat afgesproken en vastgelegd was met de werkgever. De werkgever zegt dat iedereen de gelegenheid moet krijgen om deel te nemen aan het Sint-elooi feest. De divisiehoofden zullen begin september ingelicht worden, de invulling moet binnen de diensten zelf geregeld worden.

    Een aantal werknemers werden als onwettig afwezig gepunt doordat het doktersattest wegen ziekte verloren gegaan was bij de HR diensten. Wij vragen om onmiddellijk een looncorrectie door te voeren voor de betrokken personen bij wie het fout gelopen is. De werkgever zegt dat het probleem moet opgelost worden bij de HR manager die er ook moet voor zorgen dat het voorschot betaald wordt. Onze werknemers mogen niet in financiële moeilijkheden komen door een fout van de werkgever.

    De werknemers die de firma verlaten kunnen van nu de hospitalisatieverzekering verder zetten. Zij krijgen 30 dagen de tijd om te beslissen of zij de verzekering blijven doorbetalen. Zij die de firma verlaten om reden van brugpensioen of pensioen blijven het collectie tarief betalen. Nieuw aangeworven krijgen de inschrijving met hun onthaalbrochure. De werkgever zal dit melden in de HR News

     

    Volgende vergadering op 24 september 2009-08-10

     

     

    Nieuws van de veiligheid:

     

    Het comité verwelkomt de Heer Alain Socha als nieuw comitélid binnen het Bedrijf.

    Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.

     

    De volgende punten werden besproken:

    1. Mexicaanse griep H1N1

    Dokter Hertssens van Mensura geeft uitleg: deze griep is niet gevaarlijker dan een andere griep. De symptomen zijn zoals bij elke griep: hoofdpijn, koorts, spierzwakte, enz.

    Men moet naar zijn huisdokter gaan en thuisblijven om de collega’s ook niet ziek te maken.

    Het vaccin voor deze griep is nog in testfase. Risicopatiënten zijn: kinderen, bejaarden, zieke mensen die lijden aan diabetes enz.

    Maatregelen: handen grondig wassen met zeep. Er werden affiches opgehangen in de sanitaire uitrustingen van de vaste sites en op de werven. De preventieadviseur deelt mede dat er ontsmettingsmiddelen in omloop zullen gebracht worden zoals zeep. Vaccinatie wordt gesuggereerd maar het vaccin is nog niet op de markt verkrijgbaar. De werven en de depots zouden ook moeten voorzien zijn van zeep en papier. Bij verergering van de situatie zou men kunnen overgaan naar het niet meer geven van een handdruk of een kus. De WNA vraagt of het voltallige Fabricom personeel kan ingeënt worden. Kan men ook een persoon aanstellen i.v.m. vragen over deze griep, bijvoorbeeld de arbeidsgeneesheer of iemand van Mensura?

    Dr. Hertssens stelt zichzelf voor als contactpersoon. De WNA vraagt ook om alle voorzorgsmaatregelen te bestuderen en deze zaak grondig te bestuderen. De WGA antwoordt dat zij affiches zal uithangen met wat er te doen valt in geval van misselijkheid. De inenting gebeurt op vrijwillige basis; men kan niemand dwingen om zich te laten inenten. Men moet afwachten wanneer dit vaccin uitkomt en hoe de griep evolueert. Een inenting is niet nodig als de H1N1 griep zijn piek is voorbijgestreefd, maar de inenting is bespreekbaar. Wordt vervolgd.

    2. Onderhoudswerken Grimbergen

    De Voorzitter van het comité neemt persoonlijk nota en zal actie ondernemen. Volgende maand krijgen de comitéleden zijn antwoord.

    3. Veiligheidscel

    Deze cel startte in mei 2009 en bestaat uit 3 personen:

    1. Alex Courtin houdt zich bezig met de opvolging van de medische onderzoeken.
    2. Hilde Hermans neemt de veiligheidsopleidingen voor haar rekening.
    3. Ingrid Delanghe verzorgt de administratie.

    4. O.S.S.

    Keuring van camionetten uitgerust met zwaailichten en bagagerekken: de WNA vraagt door wie de zwaailichten en de bagagerekken moeten gekeurd worden. O.S.S. antwoordt dat deze moeten gekeurd worden door Fabricom Fleet.  O.S.S. zal een afspraak maken met Fabricom Fleet opdat de garages deze ook zouden controleren bij de onderhoudsbeurt van de camionetten.

    Werkkledij: deze vergadering ging vooral over de werkkledij. Op de vergadering van het volgende comité (17 september 2009) moeten alle directeurs van alle divisies aanwezig zijn om uitleg te geven over hun werkwijze voor de verdeling van de gewassen werkkledij. Er werden 5 oplossingen voorzien:

    1. Op de vaste tewerkstellingsplaats (vb. ateliers).

    2. Op een andere plaats waar de persoon beroepshalve 1 x per week komt.

    3. Op een plaats waar de persoon de werkkledij binnen de werkuren kan komen ophalen.

    4. Het departement zorgt zelf voor de verdeling (vb. bij HV).

    5. De distributietoer van O.S.S. levert op de werf (vb. bij Industrie Noord).

    Alle divisies zijn aangesproken voor de omhaling en de verdeling van de werkkledij; op de ophaalpunten gedefinieerd voor Fortex werden kasten gesplaatst. Nog 3 divisies moeten antwoorden: WAP – RRE – Communications.

    Op 31 augustus 2009 organiseert de WGA een vergadering met beperkt comité om een tabel en een brief op te stellen De nieuwe versie zal worden voorgelegd op het comité van 17 september 2009 en daarna wordt het personeel aangeschreven. Op 17 september moet elke divisie zijn werkwijze in het comité komen uitleggen. Zijn er sommige divisies niet aanwezig dan zal de WNA haar conclusies trekken. Alles moet operationeel zijn op 1 oktober 2009.

    5. Asbest

    In juli 2009 werd een werfleider gewaarschuwd over de eventuele aanwezigheid van asbest in een metrostation; verschillende werknemers waren daar werkzaam in de lokalen van het onderstation en werden aan dit risico blootgesteld. Het is steeds de WNA die de directie moet aanporren om het personeel te verzekeren met een medisch onderzoek. De WNA eist de aanwezigheid van de verantwoordelijke en de arbeidsgeneesheer bij het blootgestelde personeel om hen te melden wat er zal gedaan worden. De WNA wil dat men dit onderzoekt. Mensura kreeg de lijst met de namen van de werknemers van één van de preventieadviseurs. De klant moest bevestigen of er al dan niet asbest aanwezig was; het gaat hier over het Weststation in Brussel.

    Volgens de WNA is er wel asbest aanwezig in de lokalen van de onderstations van de metro. De Voorzitter vraagt een rapport over de ondernomen acties en of alles verlopen is volgens de wettelijke bepalingen en dit zonder dralen om onze mensen er enkel nog te laten werken met de geschikte beschermingsmiddelen. Hij wenst een rapport van deskundigen over deze zaak.

    De WNA dreigt met een algemene staking als onze mensen nog moeten gaan werken in ruimtes waar asbest aanwezig is.

     “Er wordt niet gespeeld met het leven van onze werknemers. Men mag het personeel niet in het ongewisse laten”.

    Er moet van de Voorzitter onmiddellijk actie worden ondernomen.

    Wordt vervolgd.

     

    Volgende vergadering: 17 september 2009.

     

     

    Namens het ABVV/bbtk Team.



    25-08-2009 om 00:00 geschreven door /écrit par alex&marc


    02-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bedienden Flash



    Volgende bedienden zijn in dienst getreden in de maand Juni 2009

    Les employés suivants sont entrés en service au mois de Juin 2009.

    Datum / Date

    Naam / Nom

    Dienst / Service

    01/06/2009

    Dewulf Kurt

    W&O-Vlaanderen+Vl.Brabant

    01/06/2009

    Sacchet Dirk

    Catenary

    01/06/2009

    Sanders Philippe

    Environment North

    01/06/2009

    De Leeneer Petrus

    Flame Tube Boilers

    01/06/2009

    Ghilbert Jean-Louis

    Flame Tube Boilers

    01/06/2009

    Alpaerts Bjorn

    P&M-NC

    01/06/2009

    Van Houwenis Patrick

    P&M-NC

    01/06/2009

    Thi My Ngôn Tran

    Credit Control

    08/06/2009

    Praet Paul

    Dispatching

    08/06/2009

    Villarreal Abarca Matthias

    Credit Control

    15/06/2009

    De Beule Johan

    Warehouse Zwijndrecht

    15/06/2009

    Ballet Bert

    P&M-NC

    15/06/2009

    Verhoeven Carl

    Maintenance

    15/06/2009

    Hens Herman

    Analysers

    18/06/2009

    De Meulemeester Tijs

    Roads North

    29/06/2009

    Aneca Tom

    P&M Int.Projects

    Volgende bedienden hebben in de maand Juni 2009 het bedrijf verlaten

    Les employés suivants ont quitté la société au mois de Juin 2009.

    Datum / Date

    Naam / Nom

    Dienst / Service

    Reden / Raison

    31/05/2009

    De Clercq Rudi

    E&I-NE

    Ontsl.Werkn./Démis. Travail

    31/05/2009

    Brüstle Danny

    M/R

    Ontsl.Werkg. / Licenc. Empl.

    02/06/2009

    Elamri Hakim

    Environment South

    Ontsl.Werkg. / Licenc. Empl.

    12/06/2009

    Anthierens Dirk

    H.R. Site

    Ontsl.Werkn./Démis. Travail








    02-08-2009 om 00:00 geschreven door /écrit par alex&marc


    02-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Syndicaal nieuws van de maand juni 2009



    De Dokter (doctorandus) geeft in het kader van de veiligheid een uiteenzetting van het stressonderzoek dat op het bedrijf gebeurd is. Via een PowerPoint geeft hij zijn analyse tussen de eerste meting T1 en de tweede meting T2. Zijn conclusie is dat tussen beide metingen veel zaken stabiel gebleven zijn.  Bij veranderingen tussen beide metingen was er meestal verbetering. De vakbonden vragen aan de directie wat ze gaan doen met de enquête en welke acties zij eventueel zal ondernemen daar waar er problemen zijn.


    In het kader van veiligheid zegt de werkgever dat hij effectief aan elke werknemer de mogelijke faciliteiten moet bieden voor het wassen van werkkledij. Iedereen moet de mogelijkheid hebben om werkkledij te hebben en te laten onderhouden bij de werkgever.

    Het is een complex probleem, de werkwijze voor het ophalen, wassen en terugbrengen van de werkkledij is niet overal op de zelfde wijze van toepassing.

    De directie en de divisiedirecteurs zijn zich bewust van de problematiek.  Er zal een communicatielijn opgezet worden om de klachten via telefoonnummer en e-mail te centraliseren en aan te pakken.

    Er zal een brief naar de werknemers gestuurd worden waar de vakbonden eerst hun advies over zullen geven.

    De problemen zijn groter dan we denken, in oktober moet alles operationeel zijn.  Er wordt een gezamenlijke vergadering belegd voor alle betrokkenen waar het volledige pakket van aanpak per divisie zal voorgesteld worden.  De vakbonden vragen nogmaals aandacht voor de volgende punten:

    1. De aanwezigheid van de directie op de gezamenlijke vergadering.
    2. Elke directie heeft zijn mening geuit en weet dat er een ernstig probleem is met het verdelen van de werkkledij.
    3. De verbintenis van de divisiedirecties door hun aanwezigheid op het comité.
    4. De brief naar de werknemers en het advies van de vakbonden voor deze brief.
    5. Inzage in de vragenlijst.
    6. De duidelijkheid dat OSS bevoegd is en een versterking van dispatch.  Vooral voor het Infra-gebeuren moet er versterking komen..

     

    De vakbonden willen dat nu alle zaken snel veranderen en dat de brief naar de werknemers verstuurd wordt voor september. Alle verantwoordelijken moeten een positieve verbintenis aangaan.

    Er wordt een afscheidsdrink aangeboden voor Peeters Robert die deelgenomen heeft aan zijn laatste comitévergadering vóór zijn pensioen.  De vakbonden wensen Robert nog vele rustige en gezonde jaren toe en danken hem voor de goede samenwerking.

    Tegen het einde van september zullen alle arbeiders een samenvatting v/d algemene voorwaarden en reglementering toegestuurd krijgen mbt de groepsverzekering contassur.

    Op 1 juli ’09 zal Fabricom maintenance als dochter van Fabricom van start gaan,de overgang v/h personeel verloopt op enkele uitzonderingen na naar wens.

    Er bestaat een wetgeving die het toelaat om in de vierde week v/h jaarlijks verlof( code 1001), maximaal 3 vakantiedagen op te splitsen in 6 halve dagen, in volgende HR News zal hierover gecommuniceerd worden.

    De verantwoordelijke van de dienst O.S.S.(operationeel support service) geeft toelichting bij het nieuwe organigram.

    Een nieuwe magazijnbeheerder is aangeworven en heeft als eerste opdracht  zo snel mogelijk orde op zaken stellen bij logistiek.

    Het kan niet zijn dat er kostbare gereedschappen en materialen verdwijnen zonder enig aanvaardbare uitleg, aldus de verantwoordelijke van deze dienst.

    Op niveau van dispatching is er een coördinator in dienst gekomen.

    Sommige operationele dienen dringend het arbeidsreglement (terug) te respecteren, daarin wordt duidelijk vermeld dat de werkgever ten alle tijde de werknemer dient op te roepen bij hervatting v/h werk na tijdelijke werkloosheid, en dit minstens 1 arbeidsdag voor hervatting, het kan niet de bedoeling zijn dat de werknemer hiervoor verantwoordelijk is , het is tenslotte de werkgever die de werknemer laat stempelen.

    High voltage heeft zijn kostenbesparingsplan kenbaar gemaakt, in deze moeilijke tijden is het de bedoeling dat alle divisies deze oefening  maken, er zal altijd wel her en der bespaart kunnen worden ,toch mag het niet de bedoeling zijn om onze werknemers hierin te raken.

    Vakantietijd is traditioneel jobstudententijd, de werkgever zal erop toezien dat deze jongens en meisjes niet worden ingeschakeld in afdelingen  waar er effectief wordt gestempeld.

    Volgens diverse bronnen is het mogelijk om een aankoop van een computer en toebehoren terug te vorderen via de werkgever, hier blijken wel en aantal voorwaarden aan gekoppeld te zijn , Aankoopprijs is geplafonneerd tot een bedrag van 760 euro en het bruto jaarinkomen v/d werknemer mag maar maximaal 30.000 euro bedragen.

    De werkgever zal dit nagaan en hierover feedback geven.


    ABVV-BBTK Team.

     


    02-07-2009 om 00:00 geschreven door /écrit par alex&marc


    30-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Indexstijging op 1/07/2009


    Indexstijging op 1/07/2009

     

    Waarde Collega’s,

     

    Het indexcijfer werd officieel bevestigd zodat op 1/07/2009 de indexstijging op de lonen 0,93% bedraagt.

     

    Met vriendelijke groeten vanwege het,

    ABVV metaal / bbtk team.

     


    30-06-2009 om 14:03 geschreven door /écrit par alex&marc


    29-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.syndicaal nieuws van de maand juni specifiek voor arbeiders




    Syndicaal nieuws van de maand juni specifiek voor arbeiders

    Het gemeenschappelijke vakbondsfront  heeft betreffende de CAO 2009-2010 een akkoord bereikt.

    Het gemeenschappelijke vakbondsfront kiest voor:

    • Een invulling van de koopkrachtverhoging via ecocheques (€ 125) in oktober 2009
    • Een invulling van de koopkrachtverhoging via groepsverzekering (€250)  in oktober 2010

    Het gemeenschappelijk vakbondsfront verbind zich er toe om begin 2011 deze invulling van koopkracht te evalueren.

     Met vriendelijke groeten namens het,

    ABVV Metaal team

    29-06-2009 om 00:00 geschreven door /écrit par alex&marc


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief nieuwe weblog ABVV Metaal / bbtk



    Beste Collega,

    Vanaf nu krijgt u van ons een nieuwe versie van de weblog. Het ABVV Metaal/ bbtk staat voor verandering en wil zich steeds aanpassen aan nieuwe behoeften. Het vorige systeem stond bij directie en andere vakorganisaties ter discussie, omdat ook niet werknemers van ons bedrijf inzage hebben in het gebeuren bij Fabricom-gti, daarom zijn we genoodzaakt om een beveiliging in te voeren.
    Wij willen u vooral in de toekomst blijven informeren via ons digitaal weblog systeem. De belangrijkste veranderingen zijn: Het nieuws van het bedrijf noemt in de toekomst “Syndicaal nieuws van de maand” hierin zal al het belangrijke nieuws van het comité, ondernemingsraad en het syndicale nieuws in verwerkt worden. Verder is het nodig om te werken met een username en password. De username zal voor iedereen dezelfde zijn, infoabvv of infofgtb. Het password zal elke maand of indien nodig veranderen. Telkens er iets nieuws staat op de nieuwsbrief sturen wij u een bericht samen met uw username en password. Wij excuseren ons voor de ongemakkelijke situatie maar het belangrijkste is dat wij u kunnen blijven informeren over het reilen en zeilen bij Fabricom-gti.
    Alvast bedankt voor uw begrip.

    Namens het ABVV Metaal / bbtk Team

    29-06-2009 om 00:00 geschreven door /écrit par alex&marc


    22-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakantiewensen 2009


    Beste collega's

    Het ABVV Metaal / bbtk team wenst u

    een prettige en

    welverdiende

    vakantie!

    22-06-2009 om 11:38 geschreven door /écrit par alex&marc




    Foto


    ABVV
  • ABVV-Metaal
  • ABVV nationaal

  • bbtk
  • Home
  • Gewestelijke afdelingen

  • Nuttige links
  • Mobiel Vlaanderen
  • Socialitische mutualiteiten
  • vdab
  • Kinderbijslag
  • RVA
  • Rijksdienst voor pensioenen
  • Fonds van bestaanzekerheid
  • Welzijn op het werk
  • Congemetal
  • Sociale zekerheid

    Blog als favoriet !

    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.



    Archief per jaar
  • 2010
  • 2009


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs