Veel mensen kennen de verkooptrucs van de supermarkt al. Indien u ze nog niet kent, lijsten we ze graag hier voor u op. Zo komt u de volgende keer hopelijk niet in de verleiding om meer te kopen dan u nodig hebt. We geven ook tips mee om geld te besparen.
- Muziek: bijna alle supermarkten spelen muziek af. Dit gebeurt om storend omgevingsgeluid te verbergen, stiltes te vermijden en het humeur van de klant te verbeteren. 70% van de aankoopbeslissingen worden genomen op emotionele gronden. Met muziek kun je de aankoopbeslissing beïnvloeden.
- Geur: hoe komt het dat het in een supermarkt altijd zo lekker ruikt? Bij de broodafdeling ruikt het bijvoorbeeld naar versgebakken brood. Dit komt door een speciale geurspray. De geur komt uit de airco of uit een speciaal apparaatje dat niet opvalt. Het kost bijna niets en de klanten zijn er dol op.
- Uiterlijk van de producten: de producten worden in speciaal licht gelegd zodat ze er verser en lekkerder uitzien. Zo worden de producten meer gekocht. Als je dan thuiskomt met de producten, zien ze er opeens anders uit door ander licht.
- Maak een boodschappenlijstje en houd je eraan.
- Zorg voor je eigen muziek in de supermarkt en laat je niet verleiden door de muziek in de supermarkt zelf.
- Let goed op de prijzen en kijk niet enkel naar producten op ooghoogte. De duurdere merken staan op ooghoogte, de goedkopere merken staan boven en onder ooghoogte.
- Laat alles staan wat kant-en-klaar is. Dit is altijd duurder.
- Doe snel je boodschappen en neem gerust de kortste weg door de winkel om je boodschappenlijstje af te werken.
- Aan de kassa staan impulsaankopen. Dat zijn in dit geval producten die je snel op de kassaband kan leggen. Deze producten heb je 9 van de 10 keer niet nodig.
Wij hopen dat u met deze tips beter geïnformeerd bent, wanneer u de volgende keer nog eens naar de supermarkt gaat.
We hebben vier zeer interessante sprekers gevonden die voor ons een lezing willen geven op Tradingminds.
De eerste spreker is Cain Ransbottyn. Hij gaat een lezing geven op 3 december om 19:45h. Cain Ransbottyn is zaakvoerder van The Other Agency. Daarboven is hij communicatieagent, een spreker, een dj, geeft kloutparties* etc.
Hij komt ons vertellen over product placement op het internet. Dit wil zeggen hoe je producten in het oog kan brengen van mensen zonder dat het echt reclame is. Product placement is reclame die haar identiteit verstopt.
U hebt vast wel eens product placement gezien bij een serie, maar weet u ook de beste aanpak om dit op het internet uit te voeren?
Cain krijgt bovendien ook regelmatig producten toegestuurd die hij mag testen. Met deze producten loopt hij over straat en maakt hij foto's van zichzelf met het product en plaatst deze op social media.
*kloutparty: netwerkfeestje voor al de elite van de social media in Vlaanderen
De tweede spreker is Lieven Van Nieuwenhuyze. Lieven van Nieuwenhuyze is general manager bij USG Marketing, Communication & Sales. Ook doceert hij social media marketing aan de Ehsal Management School in Brussel. Hij behoort tot de top van zijn vakgebied.
Lieven laat u een andere kijk krijgen op uw eigen socialnetworkprofiel. Vooral hoe u zich beter kan profileren naar uw (potentiële) werkgever toe. Ook voor bedrijven en organisaties hoe zij hun reputatie en bekendheid beter en efficiënter kunnen voorstellen aan hun bezoekers, personeel en klanten. Lieven gaat spreken op 3 december om 20:45h.
Onze derde spreker is Tamara Gielen. Zij gaat spreken op 4 december om 19:45h.
In 2001 heeft ze als marketingassistent bij Cognos haar eerste e-mailmarketingcampagne gelanceerd. Ook beheerde ze de EMEA, het e-mailmarketingprogramma voor hen. Tussen 2005 en 2007 sloot ze zich aan bij eBay.be als e-mailmarketingmanager. Ze was er verantwoordelijk voor de ledenactiviteiten en retentie. Sinds 2008 helpt Tamara klanten om hun e-mailmarketingprogramma's op punt te stellen. Dit eerst als consultant bij OgilVyOne Worldwide en later als zaakvoerder van haar eigen consultancybedrijf.
Onze vierde spreker is Kayleigh van Der Loop. Als zaakvoerster van Monday kent ze alles van SEO. Google Adwords, Linkbuilding, Content Marketing en e-mailmarketing. Hier bovenop doet Monday ook aan SEO Training. Deze trainingen zijn ideaal voor bedrijven die aan E-commerce doen. Op Tradingminds zal Kayleigh komen spreken over SEO en de zijtakken hiervan. Met SEO of Search Engine Optimalization zal Monday ervoor zorgen dat u sneller te vinden zal zijn met zoekmachines, meer naambekendheid creërt en hogere bezoekersaantallen behaalt. Monday zorgt voor een SEO-strategie volledig op maat en budget van het uw bedrijf. Om te weten of uw bedrijf goed scoort op het vlak van SEO, voert Monday een gratis SEO-check uit op deze link. Deze spreker is zeer interessant voor bestaande of nieuwe bedrijven. Tamara spreekt op 4 december om 20:45h.
Belgische kmo's missen belangrijke groeikansen door een wat gereserveerde houding ten opzichte van digitale marketing. Dit blijkt uit de 2014 studie 'Digitale adoptie van Belgische kmo's' van Goudengids.be.
De interneteconomie zal in 2014 met 8% groeien in de G20 landen. 800 000 Belgische bedrijven zullen misschien klanten verliezen, omdat ze geen e-commerce site hebben. Eén op de drie Belgen heeft een smartphone en 79% van hen gebruikt zijn of haar toestel om informatie op te zoeken over de handelaars in zijn of haar buurt. Maar 13% van de bedrijven heeft een website die aangepast is voor mobiel gebruik, dus veel websites kunnen niet goed met een smartphone bezocht worden. Amper 5% van de Belgische bedrijven heeft een eigen mobiele applicatie. Dit zouden er veel meer moeten zijn.
Goudengids.be zoekt mee naar groeikansen voor kmo's en lokale ondernemingen. Goudengids.be vindt het belangrijk dat ze mee zoeken, omdat ze een belangrijke partner zijn in communicatie. Belgische kmo's die niet overtuigd zijn dat digitale marketing tot betere zakencijfers leidt, hebben of kennen ze geen methode om de opbrengst van digitale investeringen te meten en nemen ze marketingbeslissingen ze op basis van veronderstellingen.
84% van de smartphonegebruikers gebruiken hun smartphone om producten of diensten te kopen of bedrijven te contacteren. Zolang onze kmo's geen digitale kansen grijpen, verminderen ze hun eigen succes en het Belgische economische herstel.
Enkele weetjes: 40% van de Belgische bedrijven zijn aanwezig op social media. 40% van de Belgische bedrijven die social media gebruiken, hadden eerst een social media pagina en dan pas een website.
Een reclamepaneel dat leeft? Het spreekt tot de verbeelding omdat er meestal op zo een panelen soms zelfs saaie affiches hangen. Maar in het onderstaande artikel komt het paneel tot leven. Handen komen plots tevoorschijn op het witte doek, waardoor voorbijgangers met momenten de schrik van hun leven krijgen.
Het is spijtig genoeg een vorm van adverteren die niet in massa kan worden gedaan, omdat er in elk paneel een persoon moet zitten om deze handelingen te kunnen stellen. Maar het is wel een goede vorm in onze ogen. Het blijft mensen bij omdat ze echt schrikken, maar achteraf wel lachen en waarvoor er reclame wordt gemaakt wordt minder snel vergeten.
Meestal worden van deze soort van reclame ook filmpjes gemaakt in de hoop dat deze viraal gaan. Mensen houden ervan om de reactie van andere mensen te kunnen zien. En zo komt iedere keer het merk of het product in het oog op social media.
We hebben afgelopen week onze eerste spreker kunnen contacteren voor TradingMinds.
Kayleigh van Loon van Monday Marketing zal een lezing komen geven op donderdag 4 december 2014. Zij zal het hebben over Search Engine Optimalisation oftewel zoekmachine-optimalisatie. Iets wat heel veel in marketing gebruikt. Het is belangrijk om de website van je bedrijf vanboven te krijgen in de Google zoekresultaten. Hiervoor zal deze spreker handige en praktische tips geven.
Ook onze eerste sponsors zijn binnengelopen. Hiervoor zijn er zelfs privésponsoren die ons willen sponsoren. Er is een ganse planning gemaakt voor het verloop van de 2 dagen en de eerste inschrijvingen zijn beginnen lopen.
Omdat het bijna Halloween is, heeft Ikea Singapore een reclamespot gelanceerd. Als je regelmatig films kijkt, weet je misschien wel waar Ikea zijn inspiratie heeft gehaald. De reclamespot lijkt verdacht veel op de film The Shining van regisseur Stanley Kubrick. Net zoals in de film, zie je een jongetje rijden op een driewieler. Ditmaal niet in het hotel van de film, maar in een filiaal van de Zweedse meubelgigant.
Het jongetje denkt dat hij een nachtmerrie heeft, maar eigenlijk droomt hij dit enkel en zeggen zijn ouders op het einde gewoon dat ze naar de kassa gaan om af te rekenen.
Als je niet zou weten dat het een reclamefilmpje is van Ikea, zou je denken dat je een film aan het bekijken bent.
In het begin zijn de achtergrondgeluiden nog rustig. Meer naar het einde beginnen ze zenuwslopend te worden. De achtergrondgeluiden samen met de stemmen en effecten (knipperende lampen, schemerig, mistig) zorgen ervoor dat je echt in de sfeer van de commercial zit. Om het af te maken zie je skeletten op sommige stoelen zitten.
Het reclamefilmpje is goed bedacht en gemaakt. Ikea laat de kijkers van de commercial helemaal meeleven. Er bouwt een soort van spanning op, want je wilt zelf ook weten hoe de reclamespot eindigt. Je gaat helemaal in de sfeer van Halloween en horror en dat is ook de bedoeling van Ikea.
De eerstejaars van onze opleiding graduaat marketing hebben dit jaar voor het eerst de opdracht gekregen om een verkoopsproject op te zetten. Zo bewijzen ze hun bekwaamheid om een marketingplan op te stellen en om hun producten uit te werken en te verkopen.
De eerstejaars zijn met vele verschillende projecten bezig en zullen op verschillende dagen in de agora van de school terug te vinden zijn. Zo zullen er koffie met koekjes te koop zijn, hamburgers, boekjes voor cocktails en eten te maken, soep enz. Ze richten zich dus vooral op het verkopen van een puur product.
De opbrengst van hun projecten zullen ze schenken aan de Vlaamse liga tegen kanker en hun punten zullen afhangen van hun marktaandeel. Ook wij in het tweede jaar zijn bezig met het uitwerken van verschillende projecten die wij zullen moeten verkopen aan de eerstejaars en zij zullen deze projecten moeten uitvoeren. Bij ons zijn er groepen bezig met het verkopen van wafels, het organiseren van een minivoetbal, een lezing van een bekend persoon en een bijscholingsdag voor tussenpersonen in verzekeringen.
We hopen van al deze projecten later nog meer informatie te kunnen geven van zodra alles is opgestart.
Het Tradingminds-team is volop bezig met de voorbereidingen voor het evenement.
Deze week zijn er al sprekers gecontacteerd en ook de sponsors beginnen toe te happen. Volgende week worden er nog meer sprekers en sponsors gecontacteerd. Elk team heeft of gaat deze week naar personen uit zijn doelgroep mailen. De website is aangepast. U kunt het programma bekijken en zich inschrijven voor het evenement via de website. Ook is er een eventpagina gemaakt op facebook en een groep voor de oud-studenten van CVO Hik.
Het antwoord vond ik in een interessant artikel op de website van De Standaard.
Facebook heeft de 'vind ik leuk'-knop in het leven geroepen, zodat mensen kunnen laten zien dat ze iets leuk vinden zonder te reageren.
Dit omdat ze soms gewoon niet weten wat ze willen reageren. Op minder leuke berichten heeft Facebook liever dat mensen gewoon een reactie typen. Negatieve emoties zijn complexer dan positieve emoties en daar valt een reactie niet samen te vatten in een enkele knop. Een 'vind ik niet leuk'-knop werkt soms ook cyberpesten in de hand.
Ik mis persoonlijk de 'vind ik niet leuk'-knop wel eens op Facebook. Als je een bepaalde status ziet waarbij iemand bijvoorbeeld overleden is, kun je niet zomaar op de 'vind ik leuk'-knop klikken om steun te wensen. Dan zou je een 'vind ik niet leuk'-knop nodig hebben, maar eigenlijk is het veel persoonlijker en biedt het veel meer steun als je een reactie typt om je medeleven te tonen.
Facebook is niet enkel het heden, maar nog altijd de toekomst voor vele bedrijven. Facebook kan je bedrijf helpen groter en sterker te worden, maar dan moet je ook bereid zijn om er tijd in te steken.
Een facebookpagina alleen is niet genoeg. Je moet ook voor likers en bezoekers van je pagina zorgen. Likes krijgen is niet echt moeilijk de laatste tijd. Je kan ze gewoon kopen, maar wat ben je met fake likes? Niemand ziet ze omdat niemand de mensen die je liken kent. Een veel geziene oplossing is om te adverteren op facebook. Dit kan je doen op vele manieren. Je kan ervoor kiezen om je pagina te laten zien op de zijkanten van facebook of tussen de posts van mensen. Wat hier handig aan is, is dat je betaalt per click. Dus je betaalt elke keer mensen op je pagina komen of je pagina liken. Je kan je budget dus zelf regelen wat handig is voor kleine bedrijven. Dit adverteren kan heel ver gaan, je kan leeftijden kiezen aan wie je advertentie zichtbaar wordt, woonplaats, gezinssituatie noem maar op. Je kan je doelgroep enorm fijn gaan bepalen. Ook kan je de tijdstippen kiezen wanneer je advertentie zichtbaar wordt. Zijn jouw klanten 's middags en rond 22u online, laat hen dan op die momenten je advertentie zien.
Wanneer je pagina dan likes heeft is het belangrijk om de mensen regelmatig je pagina te laten bezoeken zodat ze interesse krijgen in je bedrijf en je activiteiten. Dit kan je doen door op regelmatige basis te posten. Leg dit op voorhand vast: zeg tegen jezelf bijvoorbeeld. Ik post 3 dagen per week en schaam je er niet voor om te reposten. Dit wordt ook elke keer zichtbaar op de tijdlijn van je hopelijk potentiële klanten. Win-acties zijn ook heel doeltreffend. Zet een actie online waarbij mensen je pagina of status moeten delen en geef bij een bepaalde voorwaarde een prijs weg. Dit is doeltreffend omdat mensen echt actief met je zaak bezig zijn en wanneer mensen jouw pagina delen zullen elke keer meer mensen jouw pagina zien enzo ontstaat er hopelijk een vicieuze cirkel.
Heeft u al gehoord van Trading Minds? Trading Minds is een evenement dat dit jaar al voor de 15de keer plaatsvindt. Dit jaar is het thema van het seminarie 'Internetmarketing'. Het evenement heeft plaats op 3 en 4 december 2014 op de campus van Thomas More te Geel.
Het evenement wordt georganiseerd door studenten van de opleiding HBO Marketing. Als medeorganisatoren willen we u op de hoogte houden van de vorderingen van Trading Minds.
Alle studenten hebben in duo een verantwoordelijkheid gekregen. Dit kan bijvoorbeeld de administratie, praktische coördinatie of externe communicatie beheren. Ook zijn er duo's die ervoor moeten zorgen dat bepaalde doelgroepen aanwezig zijn op het evenement, zoals studenten, oud-studenten, docenten secundair onderwijs en bedrijfsmensen. Iemand coördineert het geheel en zorgt ervoor dat alle duo's op eenzelfde lijn blijven.
De lokalen liggen vast waar het seminarie gaat plaatsvinden. Ook de cafetaria ligt vast voor de ontvangst en receptie van het evenement.
De sprekersfiches, sponsorcontracten en sponsorformules zijn opgesteld. De studenten hebben sprekers gezocht die ze zo snel mogelijk gaan contacteren.
We hopen dat het dit jaar weer een geslaagd evenement wordt!
Wielrennen is niet meer wat het geweest is. Ik denk dat we dit vaak horen bij mensen die al jaren de koers volgen. Na de dopingbekentenissen van Lance Armstrong en de zijnen heeft de wielerwereld veel van zijn charmes verloren. Niet meer de renners die als helden door weer en wind reden, maar zondaars die nog maar enkel met verboden middelen konden winnen.
De laatste jaren is de dalende populariteit van de wielersport goed te voelen bij de ploegen d.m.v. sponsoring. Rabobank die zich terugtrekt uit de sport na talloze jaren van sponsoring, Ploegen die andere namen moeten aannemen omdat de sponsors het laten afweten. Ploegen die fusioneren omdat hun sponsors het niet langer uithouden. Voor veel ploegen is het echt moeilijk om nog sponsors te vinden. Denk maar aan de Rabobank ploeg die na jaren stopt met sponsoring en een half seizoen door het leven moet gaan als Team Blanco. Nadien vinden ze toch nog een sponsor in Belkin. Deze sponsor trekt zich na ongeveer anderhalf jaar weer terug.
Vanwaar deze trend van snel wisselende sponsors in het wielerwereldje? Sponsors gebruiken de wielerwereld om snel naamsbekendheid te kweken. Hierbij denken we aan Vacansoleil. Zij trokken zich vorig jaar terug als sponsor omdat ze het doel hadden bereikt en hun naamsbekendheid naar het niveau hadden getild dat ze wilden. In marketing gaat het erom om doelen te halen en we zien in het moderne wielermilieu dat deze doelen heel snel worden behaald.
Wielrennen is een mondiale sport, dus ideaal voor grote bedrijven om snel naamsbekendheid te krijgen. Ze komen in beeld elke keer wanneer hun renners in beeld komen dus een ideaal medium. Maar we zien meer dat sponsors zich terug trekken om hun naam te sparen. Sponsors willen niet geassocieerd worden met dopingzondaars, dus wanneer renners in hun ploeg worden betrapt is er de trend dat de stekker uit de ploeg wordt getrokken.
Nieuwe vraag: Wat zal er gebeuren met Astana? Blijven zij hun renners beschermen of zal ook deze ploeg verdwijnen na 3 dopingzondaars in 1 jaar?
Deze blog zal worden gebruikt door studenten van de marketing opleiding aan het CVO HIK te Geel. Onze opleiding is geen bacheloropleiding, maar een graduaatsopleiding. Wat is dan het verschil horen we u zeggen?
Wel het verschil zit in duur van de opleiding en in de gevolgde vakken. In de bachelor worden meer algemene vakken gegeven die in veel verschillende richtingen worden gegeven. Zo zijn in de graduaatsopleidingen talen niet verplicht om te volgen, maar is dit een vrije keuze. Wij in de graduaatsopleiding krijgen vakken die meteen worden toegepast in praktijk. We krijgen meteen opdrachten die onze vakkennis naar buiten moeten brengen. We worden dus meer praktijkgericht opgeleid laat ons zeggen. Een goed voorbeeld hiervan is het seminarie Trading Minds wat al 15 jaar wordt georganiseerd door studenten.
Onze opleiding duurt ook minder lang dan de bachelor. In plaats van 3 jaar is onze opleiding, maar 2 jaar lang. Hierdoor komen wij sneller in contact met het beroepsleven omdat wij onze stage al na anderhalf jaar doen. In het tweede semester van het tweede jaar beginnen wij al aan onze 3 maanden stage, waardoor we onze praktijkkennis alleen nog maar kunnen verbeteren.
Indien studenten van onze opleiding toch nog een bachelordiploma willen behalen kunnen zij dit met een schakelprogramma naar de bachelor van anderhalf jaar of dit is ook mogelijk in avondopleiding.
Op deze blog willen wij u vooral vertellen waar wij ons in onze opleiding mee bezig houden. Zo zullen we schrijven over het Trading Minds seminarie en over de verkoopsprojecten van de eerstejaars.
Alvast een aangename kennismaking en indien er vragen zijn contacteer ons dan vooral!