Belgische kmo's missen belangrijke groeikansen door een wat gereserveerde houding ten opzichte van digitale marketing. Dit blijkt uit de 2014 studie 'Digitale adoptie van Belgische kmo's' van Goudengids.be.
De interneteconomie zal in 2014 met 8% groeien in de G20 landen. 800 000 Belgische bedrijven zullen misschien klanten verliezen, omdat ze geen e-commerce site hebben. Eén op de drie Belgen heeft een smartphone en 79% van hen gebruikt zijn of haar toestel om informatie op te zoeken over de handelaars in zijn of haar buurt. Maar 13% van de bedrijven heeft een website die aangepast is voor mobiel gebruik, dus veel websites kunnen niet goed met een smartphone bezocht worden. Amper 5% van de Belgische bedrijven heeft een eigen mobiele applicatie. Dit zouden er veel meer moeten zijn.
Goudengids.be zoekt mee naar groeikansen voor kmo's en lokale ondernemingen. Goudengids.be vindt het belangrijk dat ze mee zoeken, omdat ze een belangrijke partner zijn in communicatie. Belgische kmo's die niet overtuigd zijn dat digitale marketing tot betere zakencijfers leidt, hebben of kennen ze geen methode om de opbrengst van digitale investeringen te meten en nemen ze marketingbeslissingen ze op basis van veronderstellingen.
84% van de smartphonegebruikers gebruiken hun smartphone om producten of diensten te kopen of bedrijven te contacteren. Zolang onze kmo's geen digitale kansen grijpen, verminderen ze hun eigen succes en het Belgische economische herstel.
Enkele weetjes: 40% van de Belgische bedrijven zijn aanwezig op social media. 40% van de Belgische bedrijven die social media gebruiken, hadden eerst een social media pagina en dan pas een website.
06-11-2014, 00:00
Geschreven door HIK Geel 
|