Inhoud blog
  • Lukt het een beetje?
  • Infodag
  • TOETSEN- EN HUISTAKENMAPJE 2DE TRIMESTER
  • Succes met de examens!
  • correctie WB p.49 + 54-55
    Zoeken in blog

    Latijn 1LD
    Heilig Hartcollege Waregem
    26-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herhalingsoefeningen
    In de les gaan jullie herhalingsoefeningen mogen maken uit het boek. Slim zou zijn natuurlijk dat je er voor de les ook al enkele maakt over stukjes die jij moeilijker vindt. Kijk in je HB p.83-88 en maak al enkele oefeningen op een cursusblad of in je schrift.

    Mensen die slechte punten hebben voor de woordjestoets-herhalingen MOETEN  HB p.83 a+c+d maken.

    26-11-2009 om 12:58 geschreven door Mevrouw Carels  


    23-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CORRECTIESLEUTEL TOETS + HUISTAAK

     

     

    1.Vertaal.                                                                                           /5

     

    a.    Marcum vocat.                           Hij/Ze roept Marcus.

    b.    Agros curas.                              Je verzorgt de velden.

    c.    Marcumne Aurelia amat?              Bemint Aurelia Marcus?

    d.    Dona nobis non placent.              De geschenken bevallen ons niet.

    e.    Duros dominos habemus et miseri sumus. We hebben strenge meesters en we zijn ongelukkig.

     

    2. Bepaal de functie van de vetgedrukte substantieven.                              /2

     

    1. Aureliamne Marcus videt?          LV
    2. Pericula sentit.                         LV
    3. Dona nobis dat.                        LV       MV     

     

     

    3. Wat is het noemwoord van deze substantieven? Bepaal de naamval, het genus en het getal.                                                                                                   /5

     

    a.    Pericula         periculum, nom./acc.o.mv.

    b.    Virum           vir, acc.m.enk.

    c.    Furtum                   furtum, nom./acc.o.enk.

    d.    Deos            deus, acc.m.mv.

    e.    Viri               vir, nom.m.mv.

     

    4. Verantwoord de naamval van de vetgedrukte woorden.                                   /3

     

    Dominam amamus, quia humana est.   nom.: NWDG bij est (KWW + verzwegen ond.)

    Consilia vestra nobis non placent.               nom.: ond. bij placent

    Ceteri servi nihil sciunt.                     nom.: bijg.adj. bij dominant servi


    CORRECTIESLEUTEL HUISTAAK 5

     

    4.4 f

    1. Ik woon daar, maar waar wonen jullie?
    2. Linus heeft niets, maar weet veel.
    3. De meester en de meesteres merken overal gevaren.
    4. Als de moeder een slavin is, zijn ook de zonen slaven.
    5. Ze vrezen ons nooit.
    6. Jij verbiedt me weg te gaan. Ik ga toch weg.
    7. Marcus moet thuis blijven, maar wij kunnen weggaan.
    8. Slaven horen veel, maar vertellen niets.
    9. Jullie moeten allen goed luisteren.
    10. Lucia en Marcus zijn gezond.

     

    4.5 c

    1. Hij/Ze vertelt niets aan jullie.
    2. Verwachten jullie mij?
    3. We waarschuwen jullie.
    4. Ze geven niets aan jou.
    5. Ik ga nu weg.
    6. Ze vrezen ons.
    7. Jullie horen in elk geval goed.
    8. Jij bent ook klein.
    9. Ik hou van jou.
    10. Hij/ze geeft aan mij een teken.
    11. Wij keren ook terug.
    12. We zien jullie.
    13. We moeten niets aan jullie. OF We zijn jullie niets verschuldigd.
    14. Hoor je me?
    15. Wij zijn ook aanwezig.

     

    23-11-2009 om 09:18 geschreven door Mevrouw Carels  


    18-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.extra oef. HB p.65-66

    Correctiesleutel HB p.65 Oefening 5.2 d

     

    1

    numerus

    Nom.m.enk.

    9

    consilium

    Nom./acc.o.mv.

    2

    via

    Acc.vr.enk.

    10

    familia

    Nom.vr.enk.

    3

    deus

    Acc.m.enk.

    11

    inimicus

    Acc.m.enk.

    4

    oppidum

    Nom./acc.o.enk.

    12

    dominus

    Nom.m.enk.

    5

    vicinus

    acc.m.enk.

    13

    signum

    Nom./acc.o.mv.

    6

    vir

    Nom.m.mv.

    14

    puer

    Acc.m.mv.

    7

    cura

    Acc.vr.enk.

    15

    serva

    Nom.vr.enk.

    8

    murus

    Acc.m.enk.

    16

    insula

    Nom.vr.mv.



    Correctiesleutel HB p.66 Oefening 5.2 h

     

    1

    Lucia:nom.

    Marcum:acc.

    Lucia houdt van Marcus

    2

    Aureliam :acc.

             /

    Ziet Marcus Aurelia ?

    3

    Petra :nom.

             /

    Petra roept.

    4

    Passatum :acc.

             /

    Hij vreest Passatus.

    5

    Servi : nom.

    Vineam :acc.

    De slaven verzorgen de wijngaard.

    6

    Dominus :nom.

    Aureos : acc.

    De meester bekijkt de/zijn goudstukken.

    7

    Aurum : acc.

             /

    Ik vind het goud niet terug.

    8

    Pueros : acc.

             /

    Ze horen de jongens.

    9

    Pericula : acc.

             /

    Hij merkt de gevaren.

    10

    Marcum : acc.

             /

    Hij waarschuwt Marcus.

    11

    Dominus :nom.

             /

    De meester wacht thuis.

    12

    Amicam : acc.

             /

    Hij heeft een vriendin.

     

    18-11-2009 om 16:00 geschreven door Mevrouw Carels  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nogmaals de oplossingen... (voor Margot)

    1.      Vul de juiste functies aan. Opgelet: je moet nu nog niet de hele verantwoording geven! Je kan kiezen uit: bijg.adj.(1), NWD van het gezegde (2), ond. (3), LV (4), pv (5) of MV (6).

     

    1.      Centesimus durus dominus est. Centiem is een strenge meester.      1

    2.      Servae abeunt.                            De slavinnen gaan weg.                    3

    3.      Centesimus aurum habet.           Centiem heeft goud.                          4

    4.      Pericula sentit.                            Hij/zij voelt gevaren.                         4

    5.      Laeta sum.                                   Ik ben blij!                                          2

    6.      Pulchra dona mihi dat.                Hij/zij geeft aan mij mooie geschenken.      6

    7.      Vos non exspectamus.                 Ze verwachten jullie niet.                  4

     

    2.      Geef het juiste controlevraagje en de juiste functie.

     

    1.      Petra adest.                Wie is aanwezig?                                                      Ond.

    2.      Linum non reperio.    Wie vind ik niet?                                                        LV

    3.      Dona nobis dat.          Wat geeft hij/zij aan ons?                                         LV

    4.      Pueros audiunt.          Wie horen ze?                                                                        LV

    5.      Centesimus est durus. Wat is Centiem?                                                      NWDG

    6.      Dominae nostrae sunt laetae.  Wat zijn onze meesteressen?                    NWDG

    7.      Multi pueri redeunt.  Welke jongens keren terug?                                     Bijg.adj.

    8.      Parvam puellam video. Welk meisje zie ik?                                                Bijg.adj.

    9.      Servae quoque homines sunt. Wie/Wat zijn slavinnen ook?                       NWDG

    10.  Rosae sunt pulchrum donum. Welk geschenk zijn rozen?                           Bijg.adj.

     

                Wie/wat + pv? = ond.

                Wie/wat + pv + ond? = LV

                Welke + dominant/substantief? = bijg.adj.

    Wie/wat + KWW + pv? = NWD van het gezegde

                Aan wie + pv + ond (+LV)? = MV

     

    3.      Lees handboek p.67 goed en zorg dat je alles begrijpt.

    4.      Maak oefening a op p.68 op de ommezijde.

    Let goed op: een NWD van het gezegde kan ofwel een subst. zijn, ofwel een adj., ofwel een subst.+een adj. bij een KWW!

    a.      1. Suos: acc: bijg.adj. bij dominant aureos (bez.vnw. gedragen zich als adjectieven!)

    2. quantas: acc.: bijg. adj. bij dominant curas

    3. mea: nom. : bijg.adj. bij dominant amica

    4. mei: nom. : bijg.adj. bij dominant nummi

       tuti: : nom. : NWDG bij dominant nummi mei (ond.) en sunt (KWW).

    5. vana: nom. : NWDG bij dominant Aurelia

    6. laeta puella:  nom. : NWDG bij dominant Lucia (ond.) en est (KWW)

    7. inhumanus: : nom. : NWDG bij dominant est (KWW + ond.)

    8. inhumani: : nom. : bijg.adj. bij dominant domini

    Domini: nom. : NWDG bij dominant domini inhumani (ond.) + sunt (KWW)

     

    b.      Maak deze oefening in je schrift! Vergeet niet om een titel te schrijven. Veel succes! Indien je niet klaar bent, werk de oefening thuis af.

     

    1.      Jullie plannen bevallen ons niet.

    Nom.: ond. bij placent

    2.      De overige slaven weten niets.

    Nom.: bijg. adj. bij ceteri

    3.      Mijn meester is een goede man.

    Nom.: NWDG bij dominus meus (ond.) en est (KWW)

    4.      We hebben strenge meesters en we zijn ongelukkig.

    Acc.: LV bij habemus

    Nom.: NWDG bij sumus

    5.      Hij/Ze geeft mij goede raad.

    Acc.: LV bij dat

    6.      Mijn goud is goed verborgen.

    Nom.: ond. bij latet

    7.      We beminnen onze meesteres, omdat ze vriendelijk is.

    Acc.: LV bij amamus

    Nom.: NWDG bij est (ond.+KWW)

    8.      Lucia is gelukkig, want ze heeft vele vriendinnen.

    Acc.: bijg. adj. bij amicas

    9.      Mijn goud is thuis niet veilig.

    Nom.: NWDG bij aurum meum (ond.) en est (KWW)

    10.  Mijn vreugde is groot, want Lucia houdt van me.

    Nom.: NWDG bij gaudium meum (ond.) en est (KWW)

    11.  De Romeinse tempels zijn hoog en mooi.

    Nom.: NWDG bij templa Romana (ond.) + sunt (KWW)

    12.  Lucia bezit noch goud, noch zilver, noch andere bezittingen.

    Acc.: bijg. adj. bij bona

    18-11-2009 om 14:07 geschreven door Mevrouw Carels  


    17-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Correctiesleutel taak
    Beste leerlingen, in de bijlage vind je de correctiesleutel van de taak die jullie in mijn afwezigheid moesten maken. Groeten Mevrouw Carels

    Bijlagen:
    Het naamwoordelijk deel van het gezegde en het bijgesteld adjectief CORRECTIE.docx (20.1 KB)   

    17-11-2009 om 17:44 geschreven door Mevrouw Carels  


    13-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alle weetjes van de week :-)
    Dag mijn (b)engeltjes!

    Donderdag hebben jullie toets over HB p. 63-68.
    Donderdag mogen jullie indien jullie willen over de middag komen voor een inhaaltoets van alle woordjes van 1-197 op tien punten. Ik verwacht de vrijwilligers om 12u45 in lokaal 626. Laat je wel weten of je komt? Dan kan ik kopietjes genoeg nemen.

    Voor de rest vind je hieronder nog wat correctiesleutels van oefeningen in de bijlage.

    Dinsdag ben ik afwezig en krijgen jullie blaadjes voor een taak. Je moet dat niet indienen. Ik plaats dinsdagavond de correctie op de site. Ik hoop tenminste dat ik het niet vergeet... maar ik doe mijn best!

































     

    Bijlagen:
    HB p.65-66.docx (15.8 KB)   
    HB p.65-66.docx (15.8 KB)   

    13-11-2009 om 15:52 geschreven door Mevrouw Carels  


    02-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KRUISWOORDRAADSEL
    Kruiswoordraadsel:

    Bijlagen:
    file:///C:/Users/Gebruiker/Documents/Latijn%20(1ste%20jaar)%20einde%202009/sitedocumenten/herhaling%20eerste%20semester%20theorie.htm   
    file:///C:/Users/Gebruiker/Documents/Latijn%20(1ste%20jaar)%20einde%202009/sitedocumenten/kruiswoordraadsel%202%20(herhaling%201%20ste%20semester).htm   

    02-11-2009 om 11:53 geschreven door Mevrouw Carels  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het gesubstantiveerde adjectief
    Extra oefeningen op het gesubstantiveerde adjectief vind je in de bijlage. Als je het gemaakt hebt en je wil de correctie, mag je het indienen na de vakantie bij mij!

    Bijlagen:
    Het adjectief gebruikt als substantief.docx (14.2 KB)   

    02-11-2009 om 11:36 geschreven door Mevrouw Carels  


    31-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Agenda voor na de vakantie tot en met de examens!
    datum lesuur lesonderwerp toets + huistaak
           
    dinsdag 10/11 3 Jij en ik: persoonlijke voornaamwoorden (vrijwillig herhalen voc.)
      7 Functie en naamval  
    donderdag 12/11 3 OV12: pers.vnw. + de nom. en de acc. in de 1ste klasse voc. 1-225 + pers.vnw.
    vrijdag 13/11 2 De nom. en de acc. in de 1ste klasse voc. 1-232 + T5:
    Oef.4.4 f + 4.5 c (HB p.55 +62)
    dinsdag 17/11 3 Het NWD van het gezegde en het bijg. adj. voc. 1-246
      7 Vest. 5.3: oef. bij het NWD van het gez. en bijg.adj.  
    donderdag 19/11 3 OV14 + Voorzetsels met de accusatief voc. 1-254 + de nom. en de
    acc. van de 1ste klasse +
    NWD gez. en bijg.adj.
    vrijdag 20/11 2 Vest.5.5: leestekst voc. 1-261
    dinsdag 24/11 3 Vest. 5.6: Oef. nom. en acc. 1ste klasse voc. 1-275
      7 Leestekst Vest.5.7  
    donderdag 26/11 3 De nom. en de acc. in de 2de klasse voc. 198-284
    vrijdag 27/11 2 Vest. 5.8: oefn bij de nom. en de acc. (2de klasse) voc.150-197
    dinsdag 01/12 3 Vest.5.8: oefn  
      7 (De imperatief)   
    donderdag 03/12 3 Herhalingsoef.: mansio prima  
    vrijdag 04/12 2 Herhalingsoef.  
    dinsdag 08/12 3 Herhalingsoef.  

    31-10-2009 om 14:12 geschreven door Mevrouw Carels  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Huistakenmapjes
    Het voorblad van het groene en roze mapje moeten jullie nog niet invullen maar wat jullie wel moeten doen...

    1. Aandacht gevraagd om alles wat niet in het huistaakmapje hoort, maar wel in je map, uit het mapje te halen en te sorteren in je Latijnse map.
    2. Vergeet niet te verbeteren en vooraleer je verbetert een streep te trekken onder je huistaak...
    Het corrigeren is eigenlijk het belangrijkste van de hele huistaak omdat je dan kan leren uit je fouten zodat je niet meer opnieuw dezelfde fouten maakt.
    (Als er een paraaf staat op het groene voorblad, wil dat zeggen dat je goed verbetert hebt. Weet je niet hoe je iets moet verbeteren, vroeg het op de site...)
    3. Stop alle toetsen en huistaken in de juiste volgorde in het juiste mapje (eerst het eerste huiswerk, dan het tweede,...)

    31-10-2009 om 13:53 geschreven door Mevrouw Carels  


    27-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.moeilijkheden met woordjes?
    Om jullie te helpen plaatste ik enkele woordjestoetsen in de volgende bijlagen. De cijfertjes staan erbij zodat je snel de woordjes kan terugvinden in je woordenlijst als je ze niet vindt. Het is enkel verplicht voor mensen die de blaadjes geprint van mij kregen.

    Ook een toets over caput 4 (van vorig jaar) staat in de bijlage... Veel succes ermee! Voor de correctie van die toets over caput 4, mag je mij altijd jouw oplossingen mailen.

    Bijlagen:
    Herhalingsblaadje woordjes 2.doc (31.5 KB)   
    Herhalingsblaadje woordjes.doc (32 KB)   
    Herhalingsoefeningen woordjes herfstvakantie.doc (45 KB)   
    Toets caput 4.doc (147.5 KB)   

    27-10-2009 om 09:57 geschreven door Mevrouw Carels  


    24-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.extra oefeningen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste 1LD

    Jullie worden iedere week slimmer, ik ben echt trots op jullie. Goeie woordjestoetsen opnieuw, flink gewerkt in de les aan de oefeningen... Je kan jezelf natuurlijk altijd een extra duwtje in de rug geven door extra oefeningen te maken. Voor de toets van donderdag zou het goed zijn om extra oefeningen te maken in verband met de werkwoorden. Je kan in je HB op p.55 oefening c en d maken en op p.56 g en h. Veel succes!

    Groeten
    Mevrouw Carels

    P.S.: Je kan mij de oefeningen mailen, afgeven in de les of bezorgen via andere leerkracht.

    24-10-2009 om 15:06 geschreven door Mevrouw Carels  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.verandering agenda
    Tegen dinsdag moet je niet alle woordjes kennen ter herhaling, maar wel 14 nieuwe.
    Tegen donderdag is het dan toets van caput 4: HB p.48-60 (kijk ook in je WB en in je schrift) + herhaling van alle voc.
    Succes!!!

    PS: Jullie doen het echt heel goed 1LD!

    24-10-2009 om 11:52 geschreven door Mevrouw Carels  


    23-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Correctiesleutel oefeningen werkwoorden

    4.4 Werkwoordoefeningen (HB p.54)

    a.

    splits

    vertaal

    Inf.

    model

    1

    veta-nt

    ze verbieden

    vetare

    amare

    2

    senti-s

    je voelt

    sentire

    audire

    3

    cogita-o

    ik bedenk

    cogitare

    amare

    4

    posside-t

    hij/ze/het bezit

    possidere

    monere

    5

    habita-mus

    we wonen

    habitare

    amare

    6

    nesci-u-nt

    ze weten niet

    nescire

    audire

    7

    rede-u-nt

    ze gaan terug

    redire

    ire

    8

    narra-tis

    jullie vertellen

    narrare

    amare

    9

    para-o

    ik bereid

    parare

    amare

    10

    debe-mus

    we moeten

    debere

    monere

    11

    ade-u-nt

    ze gaan naar

    adire

    ire

    12

    reperi-tis

    jullie vinden terug

    reperire

    audire

    13

    abi-t

    hij/ze/het gaat weg

    abire

    ire

    14

    time-s

    je vreest

    timere

    monere

    15

    audi-u-nt

    ze horen

    audire

    audire

    16

    ine-o

    ik ga binnen in

    inire

    ire

    b.

    1

    veta-t

    hij/ze/het verbiedt

    vetare

    amare

    2

    senti-u-nt

    ze voelen

    sentire

    audire

    3

    reperi-o

    ik vind terug

    reperire

    audire

    4

    cogita-nt

    ze denken na

    cogitare

    amare

    5

    narra-mus

    we vertellen

    narrare

    amare

    6

    praeteri-s

    je gaat voorbij

    praeterire

    ire

    7

    habe-tis

    jullie hebben

    habere

    monere

    8

    vale-t

    hij/ze/het maakt het goed

    valere

    monere

    9

    abe-u-nt

    ze gaan weg

    abire

    ire

    10

    exspecta-s

    je verwacht

    exspectare

    amare

    11

    exi-mus

    we gaan weg

    exire

    ire

    12

    mane-nt

    ze blijven

    manere

    monere

    13

    veni-t

    hij/ze/het komt

    venire

    audire

    14

    da-o

    ik geef

    dare

    amare

    15

    place-tis

    jullie staan aan

    placere

    monere

    16

    jube-o

    ik beveel

    jubere

    monere

    23-10-2009 om 10:07 geschreven door Mevrouw Carels  


    20-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marcus wil trouwen, maar...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vraagjes per stukjes:

    r1-9

    -         Hoeveel bezittelijke voornaamwoorden staan er in dit stukje?

    -         Staat er in regel 6, 7 en 8 een KWW? Zo ja, is er een NWD van het gezegde? Zo ja, wat is dat NWD van het gezegde?


     

    R10-17

    -         Tot de hoeveelste vervoeging hoort ‘doleo’ (r10)? Wat is het model van die vervoeging?

     

    -         Welke functie heeft ‘multa bona’ (r13) in de zin?

    o   ond                                 (Wie/wat + pv?)

    o   LV                                    (Wie/wat + pv + ond.?)

    o   bijg.adj.                         (Welke +dominant(subst.) + pv+ ond?)

    o   NWD van het gezegde (Wie/wat + KWW + ond.?)

    Bijvoorbeeld: Ik drink lekkere cola. (zin met ond, LV en bijg.adj.)

    o   Wie drinkt (cola)?       Ik

    o   Wat drink ik?               Lekkere cola

    o   Welke cola drink ik?   De lekkere

    Bijvoorbeeld: Ik ben een rijke man. (zin met ond, bijg.adj. en NWD van gezegde)

    o   Wie is (een rijke man)?         Ik

    o   Wat ben ik?                              Een rijke man

    o   Welke man ben ik?                (Een) rijke

     

    -         Welke functie heeft puella in r14?

    -         Hoe vertaal je et op r15?

     

    R18-24:

    -         Bepaal de klasse, het geslacht en getal van familiae (r20).

    -         Wat is de functie van divites? (r22)

    -         Welke functie heeft multum aurum (r24): ond, LV, bijg.adj. of NWD van het gezegde?

     

     

     

    R25-29:

    -         Met welk Latijns woord spreekt Marcus zijn vader aan?

    -         Tot de hoeveelste vervoeging hoort possidet (r28)?

     

    R30-38:

    -         Hoe vertaal je neque... neque... ?

    -         Tot de hoeveelste vervoeging hoort amas (r33)?

    -         Verantwoord stultus (r34).

    -         Waarom staat er op r37 laeta en niet laetus?

     

    R39-47:

    -         Stulta (r40) en bona (r44) zijn twee substantieven die afkomstig zijn van adjectieven (stultus, stulta, stultum + bonus, bona, bonum). Ze zijn niet vrouwelijk enkelvoud hier maar ... ???? Eigenlijk moet je er in je hoofd ‘dingen’ bij denken, dus: dwaze dingen en goede dingen. Voor welk geslacht en getal staat de uitgang –a hier dus?

    -         Waarom is Marcus dwaas volgens Centiem? Leg in één zin uit.

     

    R48-55:

    -         Krijgt tua op r48 nadruk?

    -         R51: Wat is de infintief van veto?

    -         R51: is amare een indicatief of een infintief?

    -         R55: audisne hoort tot de hoeveelste vervoeging?

     

    R56-64:

    -         Verantwoord magnus deus op r62.

    -         Verantwoord magnus op r62.

    -         Wat gaat Marcus nu concreet doen? Luisteren naar zijn vader of niet?

    20-10-2009 om 18:19 geschreven door Mevrouw Carels  


    16-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuws van de dag
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste 1LD'ers, veel nieuws:

    * Agenda vrijdag 16 oktober tweede lesuur: De vervoeging van de langeklinkerstammen.

    * Tegen dinsdag 20/10 3de lesuur: voc. 1-184: ik zal in totaal 10 woordjes opvragen (8 vervoegde werkwoorden en nog 2 van de gewone nieuwe woorden).

    * Je kan ook al aan je affiche werken rond het vak Latijn: het woord 'Latijn' moet op je blad staan (het mag een A4-blad zijn) en je moet ook tekeningen hebben. Je mag het met de hand maken of met de computer, wees maar creatief en origineel ;-).

    * Bekijk in het weekend nog eens goed de theorie de we vandaag in de les zagen (want het was weer een hele boterham).

    * Verbeter je toets in het weekend. Verbeter in het groen en onder je laatste blad, niet in de toets zelf verbeteren. Het is belangrijk om uit je fouten te leren. Velen hadden het addertje bij oefening 5 nummer 5 niet door.... Je moest enkel 'durus' verantwoorden en niet 'durus dominus'.

    * Mevrouw Delabie meldde mij dat sommige leerlingen vergeten hun punten van hun toets in te schrijven. Probeer dat goed te onthouden.

    * Tot slot verdienen jullie nog een pluim voor jullie goeie grote toets van deze week!

    Geniet van jullie weekend,
    Mevrouw Carels

    16-10-2009 om 12:50 geschreven door Mevrouw Carels  


    07-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verantwoording van Latijnse woorden
    Verantwoording van Latijnse woorden

                                                                        Wat in kleur staat hebben we al gezien in de les!!!

    1. Is het onderwerp?
            Zo ja: Verantwoording: onderwerp bij dominant .... (het werkwoord)

    2. Is het de persoonsvorm?
            Zo ja: Verantwoording: persoonvorm.

    3. Is het zelfstandig naamwoord en lijdend voorwerp?   (Ik drink cola. --> Wat drink ik? cola = lijdend voorwerp)
            Zo ja: Verantwoording: LV (= lijdend voorwerp) bij dominant .... (het werkwoord in het Latijn).

                      Bijvoorbeeld. Lucius Luciam videt. (videt = hij/zij/het ziet)   --> Lucius ziet Lucia. Wie + pv + ond? Wie ziet Lucius?
                      Verantwoording van Luciam: LV bij 'videt'


    4. Is het een bijvoeglijk naamwoord in een zin zonder koppelwerkwoord (= vorm van esse)?
            Zo ja: Verantwoording: bijgesteld adjectief (= bijg.adj.) bij dominant .......... (zelfstandig naamwoord)
                      Lucius novum caput videt. (= Lucius ziet de nieuwe stad)  (novum : bijg. adj. bij dominant caput)


    5. Is het een zelfstandig naamwoord of een bijvoeglijk + zelfstandig naamwoord bij een koppelwerkwoord (= vorm van esse)?
            Zo ja: Verantwoording: NWD van gezegde bij koppelwerkwoord + onderwerp
                     
                      Bijvoorbeeld: Lucius est laetus puer. = Lucius is een vrolijke jongen.
                      Verantwoording 'laetus puer' (adj. + subst.): NWD van het gezegde bij est (KWW) en Lucius (ond.)

                     Bijvoobeeld: Lucia est serva. = Lucia is een slavin.
                     Verantwoording 'serva' (subst.): NWD van het gezegde bij 'est' (KWW) en Lucia (ond.)

    6. Is het een bijvoeglijk naamwoord in een zin met een koppelwerkwoord?
           Zo ja: twee keuzes!!!
     
                 1. Er staat een zelfstandig naamwoord naast... dan bijgesteld adjectief bij subst.
                                 (Lucius est laetus puer. Laetus is bijg.adj. bij puer.)
     
                 2. Er staat geen zelfstandig naamwoord naast... dan NWD gezegde bij KWW en ond.
                                (Lucius est laetus. Laetus is NWD van het gezegd bij est (KWW) en Lucius (ond.))
                     

    07-10-2009 om 19:22 geschreven door Mevrouw Carels  


    06-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inhaaltoets
    Voor de mensen die de inhaaltoets thuis willen (her)maken als extra oefening, je mag dit altijd doen en dan aan mij geven in de les. Ik zorg dat het dan verbeterd is tegen de volgende les. Tip: studeer de theorie rond het NWD van het gezegde in en vertaal thuis eens de tekst die we vandaag in de les zijn beginnen vertalen.


    Bijlagen:
    INHAALTOETS VEST. 2.6-3.2.doc (66.5 KB)   

    06-10-2009 om 17:46 geschreven door Mevrouw Carels  


    29-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Extra oefeningen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Als je extra oefeningen wil maken, dan verbeter ik die graag! Breng je oefeningen dan gewoon mee en geef ze af in het begin of op het einde van de les.
    Mogelijke extra oefeningen staan in het handboek:

    p.34 oefening b (3-5) + c
    p.36 oefening b of c + d + e

    Als je vragen hebt, mag je die via de site stellen.

    Groeten
    Mevrouw Carels

    29-09-2009 om 13:02 geschreven door Mevrouw Carels  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Correctiesleutel huistaak 2 HB p.29

    c.

    1.      

    novum templum                                            de nieuwe tempel

             nova patria                                                   het nieuwe vaderland

             novi amici                                                     de nieuwe vrienden

             novus rex (omdat rex m.enk. is)                        de nieuwe koning

             novae viae                                                   de nieuwe wegen

    2.      

    parva insula                                                  het kleine eiland

             parvus frater                                                de kleine broer

             parva soror                                                  de kleine zus

             parvum donum                                              het kleine geschenk

             parvi populi                                                   de kleine volkeren

    3.      

    bona vita                                                      het goede leven

             boni duces                                                    de goede leiders

             bonus civis                                                   de goede burger

             bonae dominae (goede meesteressen)               de goede meesteressen

             bona exempla          (komt van exemplum)         de goede voorbeelden

    4.

    magnae provinciae                                         de grote provincies

             magna dona                                                  de grote geschenken

             magnum oppidum                                           de grote stad

             magnum corpus (corpus hoort tot 2de klasse en is onz.)   het grote lichaam

             magni homines                                              de grote mensen

     

    d.

    1. mali homines                          de slechte mensen

    2. longa vita                               een lang leven

    3. magnus numerus                    een groot getal       

    4. parvae sorores                       kleine zussen

    5. alta templa                            hoge tempels

    6. bonus pater                            goede vader

    7. laeti amici                              vrolijke vrienden

    8. multa verba                           veel woorden

    9. novum caput                          een nieuw hoofdstuk,

    een nieuwe hoofdstad

    10. bonae filiae                           goede meisjes

    11. magnae insulae                     de grote eilanden

    12. cives Romani                        Romeinse burgers

    13. optima mater                        een heel goede moeder

    14. hora prima                           het eerste uur

    15. rex tertius                            de derde koning

    16. novi duces                            de nieuwe leiders

    29-09-2009 om 12:56 geschreven door Mevrouw Carels  




    WELKOM OP DE BLOG VAN 1LD!
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda


    Archief per week
  • 14/06-20/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 17/08-23/08 2009

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    forum
  • bqws
  • mn emailadres
  • xD
  • E-mailadressen
  • Fran toch...

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs