In de les gaan jullie herhalingsoefeningen mogen maken uit het boek. Slim zou zijn natuurlijk dat je er voor de les ook al enkele maakt over stukjes die jij moeilijker vindt. Kijk in je HB p.83-88 en maak al enkele oefeningen op een cursusblad of in je schrift.
Mensen die slechte punten hebben voor de woordjestoets-herhalingen MOETEN HB p.83 a+c+d maken.
1.Vul de juiste functies aan. Opgelet:
je moet nu nog niet de hele verantwoording geven! Je kan kiezen uit: bijg.adj.(1),
NWD van het gezegde (2), ond. (3), LV (4), pv (5) of MV (6).
1.Centesimus durus dominus est. Centiem is een strenge meester.1
2.Servae abeunt.Deslavinnen gaan weg.3
3.Centesimus aurum habet.Centiem heeft goud.4
4.Pericula sentit.Hij/zij voelt gevaren.4
5.Laeta sum.Ik
ben blij!2
6.Pulchra dona mihi dat.Hij/zij
geeft aan mij mooie geschenken.6
7.Vos non exspectamus.Ze
verwachten jullie niet.4
2.Geef het juiste controlevraagje en de
juiste functie.
1.Petra adest.Wie is aanwezig?Ond.
2.Linum non
reperio.Wie vind ik niet?LV
3.Dona nobis
dat.Wat geeft hij/zij aan ons?LV
4.Pueros audiunt.Wie horen ze?LV
5.Centesimus
est durus. Wat is
Centiem?NWDG
6.Dominae
nostrae sunt laetae.Wat zijn onze meesteressen?NWDG
Donderdag hebben jullie toets over HB p. 63-68.
Donderdag mogen jullie indien jullie willen over de middag komen voor
een inhaaltoets van alle woordjes van 1-197 op tien punten. Ik verwacht
de vrijwilligers om 12u45 in lokaal 626. Laat je wel weten of je komt?
Dan kan ik kopietjes genoeg nemen.
Voor de rest vind je hieronder nog wat correctiesleutels van oefeningen in de bijlage.
Dinsdag ben ik afwezig en krijgen jullie blaadjes voor een taak. Je
moet dat niet indienen. Ik plaats dinsdagavond de correctie op de site.
Ik hoop tenminste dat ik het niet vergeet... maar ik doe mijn best!
Extra oefeningen op het gesubstantiveerde adjectief vind je in de bijlage. Als je het gemaakt hebt en je wil de correctie, mag je het indienen na de vakantie bij mij!
Het voorblad van het groene en roze mapje moeten jullie nog niet invullen maar wat jullie wel moeten doen...
1. Aandacht gevraagd om alles wat niet in het huistaakmapje hoort, maar wel in je map, uit het mapje te halen en te sorteren in je Latijnse map. 2. Vergeet niet te verbeteren en vooraleer je verbetert een streep te trekken onder je huistaak... Het
corrigeren is eigenlijk het belangrijkste van de hele huistaak omdat je
dan kan leren uit je fouten zodat je niet meer opnieuw dezelfde fouten
maakt. (Als
er een paraaf staat op het groene voorblad, wil dat zeggen dat je goed
verbetert hebt. Weet je niet hoe je iets moet verbeteren, vroeg het op
de site...) 3. Stop alle toetsen en huistaken in de juiste volgorde in het juiste mapje (eerst het eerste huiswerk, dan het tweede,...)
Om jullie te helpen plaatste ik enkele woordjestoetsen in de volgende bijlagen. De cijfertjes staan erbij zodat je snel de woordjes kan terugvinden in je woordenlijst als je ze niet vindt. Het is enkel verplicht voor mensen die de blaadjes geprint van mij kregen.
Ook een toets over caput 4 (van vorig jaar) staat in de bijlage... Veel succes ermee! Voor de correctie van die toets over caput 4, mag je mij altijd jouw oplossingen mailen.
Jullie worden iedere week slimmer, ik ben echt trots op jullie. Goeie woordjestoetsen opnieuw, flink gewerkt in de les aan de oefeningen... Je kan jezelf natuurlijk altijd een extra duwtje in de rug geven door extra oefeningen te maken. Voor de toets van donderdag zou het goed zijn om extra oefeningen te maken in verband met de werkwoorden. Je kan in je HB op p.55 oefening c en d maken en op p.56 g en h. Veel succes!
Groeten Mevrouw Carels
P.S.: Je kan mij de oefeningen mailen, afgeven in de les of bezorgen via andere leerkracht.
Tegen dinsdag moet je niet alle woordjes kennen ter herhaling, maar wel 14 nieuwe. Tegen donderdag is het dan toets van caput 4: HB p.48-60 (kijk ook in je WB en in je schrift) + herhaling van alle voc. Succes!!!
-Hoeveel
bezittelijke voornaamwoorden staan er in dit stukje?
-Staat
er in regel 6, 7 en 8 een KWW? Zo ja, is er een NWD van het gezegde? Zo ja, wat
is dat NWD van het gezegde?
R10-17
-Tot
de hoeveelste vervoeging hoort doleo (r10)? Wat is het model van die
vervoeging?
-Welke
functie heeft multa bona (r13) in de zin?
oond
(Wie/wat +
pv?)
oLV
(Wie/wat
+ pv + ond.?)
obijg.adj.
(Welke
+dominant(subst.) + pv+ ond?)
oNWD
van het gezegde (Wie/wat + KWW + ond.?)
Bijvoorbeeld: Ik drink
lekkere cola. (zin met ond, LV en bijg.adj.)
oWie
drinkt (cola)?Ik
oWat
drink ik?Lekkere cola
oWelke
cola drink ik?De lekkere
Bijvoorbeeld: Ik ben
een rijke man. (zin met ond, bijg.adj. en NWD van gezegde)
oWie
is (een rijke man)?Ik
oWat
ben ik?Een rijke man
oWelke
man ben ik?(Een) rijke
-Welke
functie heeft puella in r14?
-Hoe
vertaal je et op r15?
R18-24:
-Bepaal
de klasse, het geslacht en getal van familiae
(r20).
-Wat
is de functie van divites?
(r22)
-Welke
functie heeft multum aurum
(r24): ond, LV, bijg.adj. of NWD van het gezegde?
R25-29:
-Met
welk Latijns woord spreekt Marcus zijn vader aan?
-Tot
de hoeveelste vervoeging hoort possidet
(r28)?
R30-38:
-Hoe
vertaal je neque... neque... ?
-Tot
de hoeveelste vervoeging hoort amas
(r33)?
-Verantwoord
stultus (r34).
-Waarom
staat er op r37 laeta en niet laetus?
R39-47:
-Stulta (r40) en bona (r44) zijn twee substantieven die afkomstig zijn van
adjectieven (stultus, stulta, stultum + bonus, bona, bonum). Ze zijn niet
vrouwelijk enkelvoud hier maar ... ???? Eigenlijk moet je er in je hoofd
dingen bij denken, dus: dwaze dingen en goede dingen. Voor welk geslacht en
getal staat de uitgang a hier dus?
-Waarom
is Marcus dwaas volgens Centiem? Leg in één zin uit.
R48-55:
-Krijgt
tua op r48 nadruk?
-R51:
Wat is de infintief van veto?
-R51:
is amare een indicatief of een
infintief?
-R55:
audisne hoort tot de hoeveelste
vervoeging?
R56-64:
-Verantwoord
magnus deus op r62.
-Verantwoord
magnus op r62.
-Wat
gaat Marcus nu concreet doen? Luisteren naar zijn vader of niet?
* Agenda vrijdag 16 oktober tweede lesuur: De vervoeging van de langeklinkerstammen.
* Tegen dinsdag 20/10 3de lesuur: voc. 1-184: ik zal in totaal 10 woordjes opvragen (8 vervoegde werkwoorden en nog 2 van de gewone nieuwe woorden).
* Je kan ook al aan je affiche werken rond het vak Latijn: het woord 'Latijn' moet op je blad staan (het mag een A4-blad zijn) en je moet ook tekeningen hebben. Je mag het met de hand maken of met de computer, wees maar creatief en origineel ;-).
* Bekijk in het weekend nog eens goed de theorie de we vandaag in de les zagen (want het was weer een hele boterham).
* Verbeter je toets in het weekend. Verbeter in het groen en onder je laatste blad, niet in de toets zelf verbeteren. Het is belangrijk om uit je fouten te leren. Velen hadden het addertje bij oefening 5 nummer 5 niet door.... Je moest enkel 'durus' verantwoorden en niet 'durus dominus'.
* Mevrouw Delabie meldde mij dat sommige leerlingen vergeten hun punten van hun toets in te schrijven. Probeer dat goed te onthouden.
* Tot slot verdienen jullie nog een pluim voor jullie goeie grote toets van deze week!
Wat in kleur staat hebben we al gezien in de les!!!
1. Is het onderwerp? Zo ja: Verantwoording: onderwerp bij dominant .... (het werkwoord)
2. Is het de persoonsvorm? Zo ja: Verantwoording: persoonvorm.
3. Is het zelfstandig naamwoord en lijdend voorwerp? (Ik drink cola. --> Wat drink ik? cola = lijdend voorwerp) Zo ja: Verantwoording: LV (= lijdend voorwerp) bij dominant .... (het werkwoord in het Latijn).
Bijvoorbeeld. Lucius Luciam videt. (videt = hij/zij/het ziet) --> Lucius ziet Lucia. Wie + pv + ond? Wie ziet Lucius? Verantwoording van Luciam: LV bij 'videt'
4. Is het een bijvoeglijk naamwoord in een zin zonder koppelwerkwoord (= vorm van esse)? Zo ja: Verantwoording: bijgesteld adjectief (= bijg.adj.) bij dominant .......... (zelfstandig naamwoord) Lucius novum caput videt. (= Lucius ziet de nieuwe stad) (novum : bijg. adj. bij dominant caput)
5. Is het een zelfstandig naamwoord of een bijvoeglijk + zelfstandig naamwoord bij een koppelwerkwoord (= vorm van esse)? Zo ja: Verantwoording: NWD van gezegde bij koppelwerkwoord + onderwerp
Bijvoorbeeld: Lucius est laetus puer. = Lucius is een vrolijke jongen. Verantwoording 'laetus puer' (adj. + subst.): NWD van het gezegde bij est (KWW) en Lucius (ond.)
Bijvoobeeld: Lucia est serva. = Lucia is een slavin. Verantwoording 'serva' (subst.): NWD van het gezegde bij 'est' (KWW) en Lucia (ond.)
6. Is het een bijvoeglijk naamwoord in een zin met een koppelwerkwoord? Zo ja: twee keuzes!!!
1. Er staat een zelfstandig naamwoord naast... dan bijgesteld adjectief bij subst. (Lucius est laetus puer. Laetus is bijg.adj. bij puer.)
2. Er staat geen zelfstandig naamwoord naast... dan NWD gezegde bij KWW en ond. (Lucius est laetus. Laetus is NWD van het gezegd bij est (KWW) en Lucius (ond.))
Voor de mensen die de inhaaltoets thuis willen (her)maken als extra oefening, je mag dit altijd doen en dan aan mij geven in de les. Ik zorg dat het dan verbeterd is tegen de volgende les. Tip: studeer de theorie rond het NWD van het gezegde in en vertaal thuis eens de tekst die we vandaag in de les zijn beginnen vertalen.
Als je extra oefeningen wil maken, dan verbeter ik die graag! Breng je oefeningen dan gewoon mee en geef ze af in het begin of op het einde van de les. Mogelijke extra oefeningen staan in het handboek:
p.34 oefening b (3-5) + c p.36 oefening b of c + d + e
Als je vragen hebt, mag je die via de site stellen.