In de bijlage vinden jullie het overzicht zoals het op jouw mapjes moet verschijnen. We gaan er donderdag eventjes tijd voor vrijmaken in de les. Als je het graag thuis al in orde brengt omdat je graag je tijd neemt om alles te doen, doe dat dan gerust! De toetsen en huistaken moeten in deze volgorde in de mapjes zitten... Vergeet ook niet je punten in te vullen vooraan op je mapje!
Als jullie nog vragen hebben, mag je op dit berichtje reageren. Ik kijk morgenavond zeker nog naar deze sites. Als ik te traag reageer en je weet het antwoord op de vraag van één van je medeleerlingen... help die persoon dan hé.
Ook pagina 49 in het werkboek moesten we nog afwerken. Hier vlug de correctie.
1. ego ablatief sine + ablatief Hij keert nooit terug zonder mij. Onthous dat 'me' twee naamvallen kan aanduiden: accusatief en ablatief.
2. tu de + abl. Wat hoor ik over jou, Marcus? acc. en abl.
3. vos datief en ablatief omdat het een BWB na een vz. is Zonder jullie is mijn leven geen echt leven. nobis
4. nobis en het voorzetsel cum Het voorzetsel cum wordt altijd vastgemaakt achter het persoonlijk voornaamwoord! Kom met ons. mecum = met mij tecum= met jou vobiscum = met jullie
Besluit: de ablatief van ego = me nos = nobis tu = te vos = vobis
(Een overzicht van de voornaamwoorden vind je in mansio secunda... dit is een tip voor de toets ;-) ).
Nu de correctie van p.54 en 55 in het werkboek (over de aanwijzende voornaamwoorden).
1. - dit hier - dat daar - Centiem prijst deze slaven, maar waarschuwt die daar. - acc.m.mv. bijgesteld servos
2. nom.m.enk. - bijv. - zelfst. - Deze jongen is de zoon van Centiem, die (daar) is een slaaf.
3. nom. en acc. - het werkwoord staat in het meervoud - zelfstandig geen dominant in onz.enk.ernaast - hoc zelfstandig gebruikt = 'het volgende' - De slaven vertellen aan de buren het volgende: 'Ewald is een heel goede slaaf!'
4. - zelfstandig Geen dominant ernaast met zelfde naamval, geslacht en getal - nom.vr.enk., nom.o.mv., acc.o.mv. - acc.o.mv. - haec zelfstandig gebruikt = 'het volgende' - Herman vertelt het volgende aan zijn vrienden: 'Ewald is een heel goede slaaf. Maar hij slaapt altijd en overal.'
5. - Ille heeft soms de betekenis van 'die gemene'. Ille drukt soms bewondering uit: 'die bekende, die beroemde'. - Die gemene meester bemin ik niet, maar die beroemde/bekende is een zeer goede man.
In de bijlage hieronder vind je nog de correctiesleutel van mansio secunda. Op die manier kan je nog zoveel oefeningen maken als je wil deze of volgende week.
Agenda: (Er staat veel cultuur op het programma... Joepie!)
Lessen:
din 12/01 (3) De vocatief: theorie + oef. din 12/01 (7) Nam hodie ante noctem: cultuur don 14/01 (3) Toets 1B + Leestekst: Een arme Assepoes wordt een rijke bruid (HB p.92-93) vrij 15/01 (2) Vest. 6.4 Oef. bij de gen. (2) din 19/01 (3) Cultuur: geld, geld, geld (BZL) din 19/01 (7) De datief van de 1ste klasse don 21/01 (3) Toets 2B + Vest. 7.1 Oef. bij de datief --> leerkracht afwezig vrij 22/01 (2) Vest. 7.1: afwerking oef. bij datief + Vest. 7.2: leestekst --> leerkracht afwezig din 26/01 (3) Vest. 7.2: leestekst: afwerking + inleiding: de ablatief (1ste klasse) din 26/01 (7): De ablatief in de 1ste klasse: theorie + oef. don 28/01 (3) Toets 3B + Vest. 8.1+8.2: Oef. bij de ablatief vrij 29/01 (2) Nomen est omen: cultuur
Woordjes + huistaken + toetsen:
tegen donderdag 14/01: voc. 285-315 + toets: HB p.89-91 (de gen. + de voc. van de eerste klasse) tegen vrijdag 15/01: voc. 285-322 tegen dinsdag 19/01: voc. 285-336 + cultuurtekst in HB lezen over geld, geld, geld tegen donderdag 21/01: voc. 285-343 + toets: Vest. 6.4 + 7: de gen. + de datief van de eerste klasse tegen vrijdag 22/01: voc. 285-350 tegen dinsdag 26/01: voc. 285-358 + kader tegen donderdag 28/01: voc. 285-372 + Toets: Theorie over ablatief (HB p.107) tegen vrijdag 29/01: voc. 285-382 + huistaak (opgave krijg je op donderdag in de klas) tegen dinsdag 02/02: voc. 285-394
Vergeet niet toetsen- en huistakenmapjes in orde te brengen! Alles verbeteren (in het groen), voorblad in orde brengen (punten noteren), toetsen/huistaken in juiste volgorde in het mapje steken, correctiesleutels uit het mapje halen. Succes!
In de les gaan jullie herhalingsoefeningen mogen maken uit het boek. Slim zou zijn natuurlijk dat je er voor de les ook al enkele maakt over stukjes die jij moeilijker vindt. Kijk in je HB p.83-88 en maak al enkele oefeningen op een cursusblad of in je schrift.
Mensen die slechte punten hebben voor de woordjestoets-herhalingen MOETEN HB p.83 a+c+d maken.
1.Vul de juiste functies aan. Opgelet:
je moet nu nog niet de hele verantwoording geven! Je kan kiezen uit: bijg.adj.(1),
NWD van het gezegde (2), ond. (3), LV (4), pv (5) of MV (6).
1.Centesimus durus dominus est. Centiem is een strenge meester.1
2.Servae abeunt.Deslavinnen gaan weg.3
3.Centesimus aurum habet.Centiem heeft goud.4
4.Pericula sentit.Hij/zij voelt gevaren.4
5.Laeta sum.Ik
ben blij!2
6.Pulchra dona mihi dat.Hij/zij
geeft aan mij mooie geschenken.6
7.Vos non exspectamus.Ze
verwachten jullie niet.4
2.Geef het juiste controlevraagje en de
juiste functie.
1.Petra adest.Wie is aanwezig?Ond.
2.Linum non
reperio.Wie vind ik niet?LV
3.Dona nobis
dat.Wat geeft hij/zij aan ons?LV
4.Pueros audiunt.Wie horen ze?LV
5.Centesimus
est durus. Wat is
Centiem?NWDG
6.Dominae
nostrae sunt laetae.Wat zijn onze meesteressen?NWDG
Donderdag hebben jullie toets over HB p. 63-68.
Donderdag mogen jullie indien jullie willen over de middag komen voor
een inhaaltoets van alle woordjes van 1-197 op tien punten. Ik verwacht
de vrijwilligers om 12u45 in lokaal 626. Laat je wel weten of je komt?
Dan kan ik kopietjes genoeg nemen.
Voor de rest vind je hieronder nog wat correctiesleutels van oefeningen in de bijlage.
Dinsdag ben ik afwezig en krijgen jullie blaadjes voor een taak. Je
moet dat niet indienen. Ik plaats dinsdagavond de correctie op de site.
Ik hoop tenminste dat ik het niet vergeet... maar ik doe mijn best!
Extra oefeningen op het gesubstantiveerde adjectief vind je in de bijlage. Als je het gemaakt hebt en je wil de correctie, mag je het indienen na de vakantie bij mij!
Het voorblad van het groene en roze mapje moeten jullie nog niet invullen maar wat jullie wel moeten doen...
1. Aandacht gevraagd om alles wat niet in het huistaakmapje hoort, maar wel in je map, uit het mapje te halen en te sorteren in je Latijnse map. 2. Vergeet niet te verbeteren en vooraleer je verbetert een streep te trekken onder je huistaak... Het
corrigeren is eigenlijk het belangrijkste van de hele huistaak omdat je
dan kan leren uit je fouten zodat je niet meer opnieuw dezelfde fouten
maakt. (Als
er een paraaf staat op het groene voorblad, wil dat zeggen dat je goed
verbetert hebt. Weet je niet hoe je iets moet verbeteren, vroeg het op
de site...) 3. Stop alle toetsen en huistaken in de juiste volgorde in het juiste mapje (eerst het eerste huiswerk, dan het tweede,...)