Als
je het contact met de innerlijke stilte in je verliest, verlies je het contact
met jezelf. Wanneer je het contact met jezelf verliest, verlies je jezelf in de
wereld. Je diepste besef van jezelf, van wie je bent, hangt nauw samen met
innerlijke stilte. Dat is het ik ben dat dieper gaat dan naam en vorm.
Innerlijke
stilte is je wezenlijke natuur. Wat is innerlijke stilte? De ruimte in je of
het bewustzijn van waaruit de woorden op deze bladzijden worden gezien en tot gedachten
worden. Zonder dat bewustzijn zou er geen waarneming zijn, zouden er geen
gedachten en geen wereld zijn.
Jij
bent dat bewustzijn, in de vermomming van een mens.
Het
equivalent van lawaai van buiten is het van binnen komende lawaai van het denken.
Het equivalent van stilte van buiten is de innerlijke stilte in jezelf.
Telkens
als het stil is om je heen, moet je naar die stilte luisteren. Dat betekent
gewoon dat je de stilte opmerkt. Besteed er aandacht aan. Door te luisteren
naar de stilte wek je de dimensie van de innerlijke stilte in jezelf, omdat je
je alleen door innerlijke stilte bewust kunt worden van de stilte om je heen.
Merk
op dat je op het moment dat je de stilte om je heen opmerkt, niet denkt. Je
bent je van alles om je heen bewust, maar je denkt niet.
Wanneer
je je bewust wordt van stilte, kun je meteen in een toestand van innerlijke
stille alertheid. Je bent er helemaal bij. Je bent uit een al duizenden
jarendurende collectieve menselijke
conditionering gestapt.
Kijk
eens naar een boom, een bloem, een plant. Laat je bewustzijn erop rusten. Wat
zijn ze stil, wat zijn ze diep geworteld in Zijn. Laat de natuur je leren wat
innerlijke stilte is.
Als
je naar een boom kijkt en ziet hoe stil hij is, word je zelf ook innerlijk
stil. Je maakt er op een heel diep niveau contact mee. Je voelt een eenheid met
alles wat je in en door innerlijke stilte ziet. Het voelen van de eenheid van
jezelf met alle dingen is liefde.
Stilte
helpt maar je hebt het niet nodig om innerlijke stilte te vinden. Zelfs bij
lawaai kun je je bewust zijn van de innerlijke stilte onder het lawaai, van de
ruimte waarin het lawaai ontstaat. Dat is de innerlijke ruimte van zuivere
gewaarwording, van bewustzijn zelf.
Werkelijke
intelligentie werkt in stilte. Stilte is waar je creativiteit en oplossingen
voor problemen vindt.
Deepak Chopra (New Delhi, 22 oktober 1947)
is een Indiaas schrijver van boeken over spiritualiteit, alternatieve
geneeskunde en Ayurveda en hij is woonachtig in de Verenigde Staten. Hij stelt
dat zijn grootste invloed komt van zijn van huis uit Hindoestaanse geloof, met
name het onderricht in Vedanta en de Bhagavad gita.
Chopra, zoon van een cardioloog, is ook
arts en heeft zich gespecialiseerd als internist en endocrinoloog. Volgens
Stephen Barrett, een uitgesproken criticus van Chopra, is hij afgestudeerd aan
het All India Institute of Medical Sciences in 1968. Na een coassistentschap in
een ziekenhuis in New Jersey, heeft hij nog verscheidene jaren opleiding
gevolgd in het Lahey-ziekenhuis te Burlington in de staat Massachusetts en aan
het academisch ziekenhuis van Virginia (University of Virginia Hospital). Later
werd hij hoofd personeel in het "New England Memorial Hospital". Hij
liet zich initiëren in de Transcendente Meditatie-techniek en werd enkele jaren
gekoesterd door Maharishi Mahesh Yogi als zijn favoriete leerling[1], maar
uiteindelijk ging Deepak zijn eigen weg, hoewel veel van wat hij vertelt over
meditatie een getrouw napraten is van wat de TM-beweging leert. Centraal in
zijn holistische ideeën over gezondheid staat zijn streven naar vereniging van
westerse wetenschappelijke kennis met oeroude Oosterse filosofieën en
geneeswijzen, zoals Ayurveda en Yoga, maar ook met alternatieve
gezondheidsconcepten uit de New Agebeweging, bijvoorbeeld meditatie en
homeopathie.
Chopra heeft zowel een grote schare
supporters als critici. Kritiek is met name gericht op zijn frequente
verwijzingen naar de relatie tussen genezende processen en de kwantummechanica.
Hiervoor ontving hij in 1998 de Ig Nobelprijs. De documentairefilm What the
Bleep Do We Know!? is gedeeltelijk gebaseerd op werk van Chopra, met name op
diens opvattingen over het verband tussen de kwantummechanica en de
relativiteitstheorie enerzijds en de fysische processen in de mens anderzijds.
Chopra heeft meer dan veertig boeken
geschreven en zijn werken zijn in 35 talen vertaald. Daarnaast heeft hij vele
videobanden en geluidscassettes uitgegeven. Chopra werd in 1999 door het tijdschrift
TIME Magazine uitgeroepen als een van de honderd grootste helden en idolen van
de twintigste eeuw. Chopra is de oprichter en directeur van het Chopra Center
for Well Being in Californië
Oscar Wilde werd geboren als de
jongste zoon van Sir William en Lady Jane Wilde. Hij studeerde klassieke talen
aan het Trinity College in Dublin, van 1871 tot 1874. Hij was een briljante
student, en sleepte aan het Trinity de felbegeerde Berkeley Gold Medal in de
wacht. Hierna ging hij naar het Magdalen College in Oxford (1874 - 1878). Na
zijn afstuderen in 1878 begon hij toneelstukken te schrijven waarvan Lady
Windermere's Fan (1892) en The Importance of Being Earnest (1895) de bekendste
zijn. Hij heeft slechts een roman geschreven, The picture of Dorian Grey.
Oscar Wilde werd al snel een
voorvechter van het esthetische principe Kunst om de kunst (lart pour lart:
kunst zonder bijbedoeling, alles is goed zolang het de kunst maar dient). Hij
liet onder andere zijn haar lang groeien, droeg extreme kostuums en toonde
publiekelijk minachting voor de mannelijke sporten. Door veel critici werd
hij de grond ingeboord, maar dit maakte hem alleen maar bekender. In de
geïllustreerde tijdschriften werden vele karikaturen van hem opgenomen.
Hij trouwde in 1884 met Constance
Lloyd en kreeg twee zonen, Cyril (1885) en Vyvyan (1886). In 1891 ontmoette
Wilde Alfred Douglas, de zoon van de Markies van Queensberry. De beide mannen
werden dol op elkaar. De vader van Douglas wilde deze relatie beëindigen. In
1895 beschuldigde Queensberry Wilde van homoseksualiteit, waarop Wilde in
verweer ging en een proces wegens smaad begon tegen de markies. Hij verloor en
werd gearresteerd en voor twee jaar gevangen gezet. Zijn vrouw scheidde van
hem, zijn gezondheid ging tijdens de gevangenschap hard achter uit en Wilde
bracht de laatste jaren van zijn leven berooid door in Frankrijk waar hij op
46-jarige leeftijd aan meningitis bezweek. Hij ligt begraven op het beroemde
kerkhof Père-Lachaise
1)Vergeef altijd uw vijanden, er is niets
dat hen meer ergert.
2)Alles valt te overleven, behalve de dood.
3)Als wij mannen trouwden met de vrouwen
die we verdienen zou het er niet best voor ons opstaan.
4)Bigamie is één vrouw te veel hebben,
monogamie is hetzelfde.
5)Een cynicus is iemand die overal de prijs
en nergens de waarde van kent.
6)De juiste basis voor het huwelijk is een
wederzijds misverstand.
7)Ervaring is eenvoudig de naam die we aan
de som van onze fouten geven.
8)De dapperste man is bang van zichzelf.
9) Als je werkelijk liefde nodig hebt,
staat ze voor je klaar.
10) Als Christus zegt: 'Vergeeft uw
vijanden' zegt Hij dat niet ter wille van de vijand, maar ter willevan onszelf en omdat liefde
schoner is dan haat.
1 ) "Alles dat kan worden
geteld telt niet noodzakelijkerwijs; alles dat telt kan niet noodzakelijkerwijs
worden geteld."
Engels:
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be
counted counts."
2) "Alles dat werkelijk groots en
inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in
vrijheid."
3) "Alles moet zo simpel mogelijk
gemaakt worden, maar niet simpeler."
Engels:
"Everything should be made as simple as possible, but not simpler."
4) "Als dit universum in zijn
miljoenvoudige orde en precisie het resultaat van een blind toeval zou zijn,
dan is dat net zo geloofwaardig als wanneer een drukkerij explodeert en alle
druklettertjes weer op de grond terecht komen in de voltooide en foutloze vorm
van het woordenboek."
5) "Als we wisten wat we deden,
heette het geen onderzoek."
6) "Bidden verandert de wereld
niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld."
7) "De mens die zich omringt met
feiten, niet toestaat dat hij verrast wordt, geen flits van intuïtie kent, geen
veronderstellingen maakt, geen risico neemt, leeft in een afgesloten cel."
8) "De ontketende atoomkracht
heeft alles veranderd, behalve onze manier van denken."
Engels:
"The release of atom power has changed everything except our way of
thinking."
9) "De werkelijke waarde van een
mens kan worden gevonden in de mate waarin hij bevrijding van zijn eigenbelang
heeft bereikt."
10) "De wetenschap is een prachtig
iets zolang je er je brood niet mee hoeft te verdienen."
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen) Categorie:CITATEN Tags: citaten, filosofie, albert einstein
05-04-2011
BIOGRAFIE Einstein
Biografie van Albert Einstein(1879 - 1955)
Een
in Duitsland geboren, Amerikaanse natuurkundige. Hij is bekend geworden met
zijn vooruitstrevende theorien over relativiteit en het bestaan van deeltjes in
licht. Voor het laatste onderwerp heeft hij de nobelprijs gekregen.
Einstein
is op 14 maart 1879 geboren in Ulm en heeft het grootste deel van zijn jeugd
doorgebrachten in Munchen, waar zijn ouders een winkeltje hadden. Al op jonge
leeftijd had hij een grote belangstelling voor natuurkundige en het talent om
ingewikkelde wiskundige concepten te begrijpen: op zijn twaalde leerde hij
zichzelf Eucledische geometrie.
In
1902 kreeg hij een betrekking op het Zwitsers patenten bureau in Bern. Een jaar
later trouwde hij met Mileva Maric. Ze kregen twee zonen, maar scheidden later.
Men neemt aan dat de Tao Te
Ching dateert uit de 6e eeuw vóór Christus en dat de schrijver
onbekend is. Lao Tzu betekent namelijk "de Oude Wijze" en het ligt
dus voor de hand dat het een verzameling is van eeuwenlang mondeling
doorgegeven wijsheden, die ergens in de geschiedenis opgeschreven zijn en daar
zit meteen het verraderlijke van het geschreven woord. Het waren namelijk
alleen de elite, de geschoolden, de geleerden, de clerus en de machthebbers (en
die door Lao Tzu als dwazen bestempeld werden), die het schrift machtig waren.
Zij hebben zich meester gemaakt van de Tao Te Ching en hebben de inhoud
en strekking bewust, maar wellicht ook onbewust, aangepast aan hun
doelstellingen. Zij hebben daardoor een parel van eenvoud vermaakt tot een
ingewikkeld en vaak onbegrijpelijk verhaal om hun eigen belangen, status en
positie te rechtvaardigen. Het bizarre is dat het nog steeds de geleerden zijn,
waarover Lao Tzu zegt dat ze niet wijs zijn, die hun interpretaties van de Tao
Te Ching geven, gekleurd door hun eigen dwaasheden en daar dus van alles uit
halen, wat er niet in zit.
Traduttore traditore, is het Italiaanse gezegde, waarmee bedoeld wordt, dat je
een tekst alleen juist kunt vertalen als je de bedoeling van de schrijver begrijpt
en wel verraad moet plegen aan die bedoeling als je die niet begrijpt. Dat wil
dus zeggen, dat iedereen, die een tekst vertaalt, dat vanuit zijn optiek doet
en dus aan de vertaling zal meegeven wat hij denkt dat de schrijver bedoeld
heeft. En omdat ieders optiek gekleurd wordt door zijn eigen belangen,
vooroordelen en overtuigingen zijn er dus net zoveel vertalingen en
interpretaties mogelijk als er mensen zijn en geen een ervan zal kunnen
weergeven wat Lao Tzu nou echt bedoeld heeft. Geen geleerde zal erin durven
lezen dat hij zelf een dwaas is, geen leider, dat hij een omhoog geklommen
onwetende is en geen filosoof dat hij slechts onzin vertelt.
Wat bedoelde Lao Tzu met de Tao Te Ching?
In wezen is Lao Tzu een
klokkenluider. Iemand die zich eerst zelf heeft afgevraagd waar hij nu
eigenlijk mee bezig was, zich afgewend heeft van de wereld en vervolgens als
buitenstaander ziet dat zijn medemensen slechts met gebakken lucht bezig zijn,
zich verstrikt hebben in hun eigen hersenspinsels, achter leiders aanlopen, die
het ook niet weten, vastzitten aan onzinnige tradities en gewoonten, praten
over niets, geregeerd worden door angst, niet weten wie ze zijn, zich druk
maken over van alles en nog wat, elkaar afmaken, gehecht zijn aan hun
bezittingen, opgesloten zitten in hun huizen, dorpen, steden en staten en in
werk en sleur en hoe ze zich daarbij hebben neergelegd. Hij roept hen op zich
te bevrijden van die kluisters, op te houden met de onzin waar ze mee bezig
zijn, niet meer op praatjes van anderen te vertrouwen, niet meer achter leiders
aan te lopen, en gewoon te genieten van het leven. Mens durf te leven!
Wat is
het zwakke punt in de Tao Te Ching
Toch is de Tao Te Ching een
ongelukkige mengeling van wijsheidsuitspraken en ontoereikende beschrijvingen van
het ervaren van de werkelijkheid en de manier waarop al het geschapene tot
uiting komt, met andere woorden over het scheppingsproces. En dat laatste is
nou precies wat niet in woorden uit te drukken valt en elke poging daartoe
verzandt in mystiekerig abracadabra. Wittgenstein schrijft daarover in zijn
Tractatus Logico-philosophicus: "Waarover je niet kunt spreken, daarover
moet je zwijgen"
Wat is
het verschil tussen deze versie en alle andere versies?
Lao Tzu begrijpen wil zeggen;
leven als Lao Tzu. Leven als Lao Tzu wil zeggen: ontsnapt zijn uit deze wereld,
geen mening of overtuiging meer hebben, geen belangen meer hebben, nergens aan
gebonden zijn, niets meer geloven, beseffen dat je niets kunt weten, geen
standpunt meer hebben, niets meer te verliezen hebben en dus ook niets meer te
verdedigen. De consequentie daarvan is, dat je bezittingen als volstrekt
overbodig ervaart en niets en niemand meer nodig hebt. Dat je het leven niet
meer naar je hand probeert te zetten, maar je op het leven mee laten drijven.
Alleen dat maakt belangeloze liefde tot je medemensen mogelijk.
Van daaruit is deze versie van de Tao Te Ching tot stand gekomen. Alle
tegenstrijdigheden, alle compromissen en alle inconsequenties die in de loop
van vijfentwintighonderd jaar dit eenvoudige, anarchistische en revolutionaire
wijsheidsgeschrift hebben bezoedeld, hebben wij er weer zorgvuldig uit
verwijderd, zoals je een diamant van het stof van eeuwen ontdoet, zodat het
weer in zijn oorspronkelijke stralende eenvoud kan schitteren.
Wat schiet
je er nou mee op om alles overboord te gooien en wijs te worden?
Tot nu toe is je geluk
afhankelijk van het gedrag van anderen, van schouderklopjes en waardering, van
prestaties, van bezittingen, van kinderen, van seks, van alkohol en drugs, van
het weer, van wensen en verwachtingen, en dat levert slechts momenten van geluk
en tevredenheid. Het bezit van de zaak is het eind van het vermaak, en dat doet
je verlangen naar meer en weer en nog een keer en het einde is zoek. Steeds zul
je meer moeten doen.
De Tao Te Ching beschrijft de weg terug, terug naar de eenvoud, terug naar
tevredenheid, terug naar jezelf, terug naar wat je ooit als klein kind geweest
bent. Steeds hoef je minder te doen, tot je uiteindelijk niets meer hoeft,
niets meer wil, niets meer te verliezen hebt. Dan ben je nooit meer bang, kent
geen pijn en verdriet meer, kun je nooit meer ziek worden, nooit gespannen,
nooit onrustig, geen verwachtingen dus ook geen teleurstellingen meer. Dan ben
je wijs en onkwetsbaar.
Zijne
Heiligheid de 14e Dalai Lama, Tenzin Gyatso, is zowel het staatshoofd en de
spirituele leider van Tibet. Hij werd geboren op 6 juli 1935, om een boerenfamilie, in een klein gehucht gelegen in
Taktser, Amdo, noordoost Tibet. Op de leeftijd van twee het
kind, die werd Lhamo Dhondup naam op dat moment werd herkend als de
reïncarnatie van de 13e Dalai Lama, Thubten Gyatso. De Dalai Lama wordt
aangenomen, zijn manifestaties van Avalokiteshvara of Chenrezig, de bodhisattva
van mededogen en patroonheilige van Tibet. Bodhisattva's zijn verlichte wezens
die uitgesteld hun eigen Nirvana en gekozen te nemen wedergeboorte in om de
mensheid te dienen.
Onderwijs
in Tibet
Zijne
Heiligheid begon zijn monastieke onderwijs op de leeftijd van zes. Het
curriculum bestond uit vijf grote en vijf kleine onderwerpen. De belangrijkste
onderwerpen waren logica, Tibetaanse kunst en cultuur, Sanskriet, geneeskunde
en boeddhistische filosofie die verder werd onderverdeeld in nog eens vijf
categorieën: Prajnaparimita, de perfectie van wijsheid; Madhyamika, de
filosofie van de middenweg; Vinaya, de canon van de monastieke discipline;
Abidharma, metafysica, en Pramana, logica en epistemologie. De vijf
minderjarige proefpersonen waren poëzie, muziek en drama, astrologie, motre en
frasering, en synoniemen. Op 23 zat hij voor zijn eindexamen in de Jokhang
Tempel, Lhasa, tijdens de jaarlijkse Monlam (gebed) Festival in 1959. Hij
slaagde met onderscheiding en werd bekroond met de Geshe Lharampa graad, het
hoogste niveau diploma gelijkwaardig is aan een doctoraat van de boeddhistische
filosofie. Verantwoordelijkheden van de leiding
In
1950 Zijne Heiligheid werd opgeroepen om de volledige politieke macht over te
nemen na de Chinese invasie van Tibet in 1949. In 1954 ging hij naar Peking
voor vredesbesprekingen met Mao Zedong en andere Chinese leiders, waaronder
Deng Xiaoping en Chou Enlai. Maar uiteindelijk, in 1959, met de brutale
onderdrukking van de Tibetaanse nationale opstand in Lhasa door Chinese
troepen, was Zijne Heiligheid gedwongen om te ontsnappen in ballingschap.
Sindsdien heeft hij geleefd in Dharamsala, Noord-India, de zetel van de
Tibetaanse politieke bestuur in ballingschap.
Sinds
de Chinese invasie, heeft Zijne Heiligheid een beroep op de Verenigde Naties
over de kwestie van Tibet. De Algemene Vergadering drie resoluties aangenomen
over Tibet in 1959, 1961 en 1965.
Democratisering
Proces
In
1963 Zijne Heiligheid een ontwerp democratische grondwet voor Tibet, dat werd
gevolgd door een aantal hervormingen te democratiseren onze administratieve
set-up. De nieuwe democratische grondwet afgekondigd als gevolg van deze
hervorming was de naam "Het Handvest van de Tibetanen in
ballingschap". Het handvest bekrachtigt de vrijheid van meningsuiting,
geloof, montage en beweging. Het biedt ook gedetailleerde richtsnoeren over de
werking van de Tibetaanse regering met betrekking tot die in ballingschap
leeft.
In
1992 Zijne Heiligheid richtsnoeren uitgevaardigd voor de vorming van een
toekomstige, vrij Tibet. Hij kondigde aan dat wanneer Tibet vrij is de
onmiddellijke taak zou zijn om het opzetten van een interim-regering die in de
eerste zal zijn om een constitutionele
vergadering aan frame en vast te stellen democratische
grondwet van Tibet te kiezen. Op die dag Zijne Heiligheid zou overdragen al
zijn historische en politieke autoriteit aan de interim-president en leven als
een gewone burger. Zijne Heiligheid ook verklaard dat hij hoopte dat Tibet,
bestaande uit de drie traditionele provincies U-Tsang, Amdo en Kham, zou de
federale en democratisch is.
In
mei 1990, de hervormingen opgeroepen door Zijne Heiligheid zag de realisatie
van een echt democratische regering in ballingschap van de Tibetaanse
gemeenschap. De Tibetaanse kabinet (Kashag), die tot dan toe was aangesteld
door Zijne Heiligheid, werd opgelost samen met de Tiende Vergadering van
Tibetaanse volk Afgevaardigden (Tibetaanse parlement in ballingschap). In
hetzelfde jaar, verbanning Tibetanen op het Indiase subcontinent en in meer dan
33 andere landen 46 verkozen leden van de uitgebreide Elfde Tibetaanse
Vergadering op een one-man one-vote basis. De Algemene Vergadering, op haar
beurt, verkozen tot de nieuwe leden van het kabinet. In september 2001 werd een
verdere belangrijke stap in de democratisering genomen bij de Tibetaanse
kiezers rechtstreeks de Kalon Tripa, de senior meest minister van het kabinet
gekozen. De Kalon Tripa op zijn beurt zijn eigen kabinet benoemde, die moesten
worden goedgekeurd door de Tibetaanse Vergadering. In de lange geschiedenis van
Tibet, was dit de eerste keer dat het volk de politieke leiders van Tibet
verkozen.
Vredesinitiatieven
In
september 1987 stelde Zijne Heiligheid de Vijfpunten Vredesplan voor Tibet als
de eerste stap op weg naar een vreedzame oplossing voor de verslechterende
situatie in Tibet. Hij in het vooruitzicht dat Tibet zou een heiligdom
geworden, een zone van vrede in het hart van Azië, waar alle levende wezens
kunnen bestaan in
harmonie en de delicate milieu kan worden bewaard. China heeft tot dusver geen
positief te reageren op de verschillende vrede voorstellen van Zijne Heiligheid
The
Five Point vredesplan
In
zijn toespraak tot de leden van het Amerikaanse Congres in Washington, DC op 21
september 1987 stelde Zijne Heiligheid de volgende vredesplan, waarin vijf
basiscomponenten bevat:
Transformatie
van het geheel van Tibet in een zone van vrede.
Stopzetting
van de bevolking van China's beleid dat het bestaan van de Tibetanen als volk bedreigt.
Respect
voor het Tibetaanse volk de fundamentele mensenrechten en democratische
vrijheden.
Herstel
en bescherming van de natuurlijke milieu van Tibet en de stopzetting van het
gebruik van China van Tibet voor de productie van nucleaire wapens en het
dumpen van nucleair afval.
Aanvang
van serieuze onderhandelingen over de toekomstige status van Tibet en van de
betrekkingen tussen de Tibetaanse en Chinese volken.
Voorstel
strasbourg
In
zijn toespraak tot de leden van het Europees Parlement in Straatsburg op 15
juni 1988, Zijne Heiligheid maakte een ander gedetailleerd voorstel uitwerken
op het laatste punt van de Vijfpunten Vredesplan. Hij stelde voor de gesprekken
tussen de Chinezen en Tibetanen die leiden tot een zelfbesturende democratische
politieke entiteit voor alle drie provincies van Tibet. Deze entiteit zou in
samenwerking met de Volksrepubliek China en de Chinese regering zou
verantwoordelijk blijven voor het buitenlands beleid van Tibet en defensie.
Universele
erkenning
Zijne
Heiligheid de Dalai Lama is een man van vrede. In 1989 werd hij bekroond met de
Nobelprijs voor de Vrede voor zijn geweldloze strijd voor de bevrijding van
Tibet. Hij heeft steeds gepleit voor het beleid van non-geweld, zelfs in het
gezicht van extreme agressie. Hij werd ook de eerste Nobelprijswinnaar te worden
erkend voor zijn bezorgdheid voor de wereldwijde milieuproblemen.
Zijne
Heiligheid heeft afgereisd naar meer dan 62 landen, verspreid over 6
continenten. Hij heeft een ontmoeting met presidenten, premiers en gekroonde
heersers van grote landen. Hij heeft gesprekken met de hoofden van de
verschillende godsdiensten en vele bekende wetenschappers.
Sinds
1959 Zijne Heiligheid heeft ontvangen meer dan 84 awards, eredoctoraten,
prijzen, enz., in erkenning van zijn boodschap van vrede, geweldloosheid,
interreligieus begrip, universele verantwoordelijkheid en mededogen. Zijne
Heiligheid heeft ook de auteur van meer dan 72 boeken.
Zijne
Heiligheid beschrijft zichzelf als een eenvoudige boeddhistische monnik
Nu
gaan we het eens hebben over een heel erg eigenzinnig fenomeen de Dalai Lama.
Het is inderdaad een grote sprongnaar
Tibet .Maar in de context van mijn leven, en wat mij heeft geinspireerd en nog
steeds boeit is het niet zo'n gekke sprong. Ik hoorde zo'n tien jaar geleden
voor het eerst van deze man, en raakte toch wel onder de indruk van zijn manier
van het relativeren van zaken die wij hier in het Westen erg belangrijk
vinden.Wat ik ook erg mooi vond, is dat hij op geen enkele manier oordelen
uitspreekt of veroordeeld,hoe anderen
hun leven leiden.Integendeel hij is een groot voorstander van het eigen inzicht
van mensen.Hij doelt daarmee op het naar je innerlijke stem luisteren.Want alle
antwoorden zitten verscholen in je innerlijke bewust zijn.Dit is geen zweverige
conclusie maar even simpel als waar, aangezien de hele evolutie van het leven
in je genetische samenstelling zit opgeslagen.Dus het goddelijke zit ingepakt
in jouw wezen, en je kunt zonder moeite al een tipje van die wijsheid benutten
door af en toe je ogen te sluiten en naar je innerlijke stem te luisteren.Wees
dus altijd trots op wat je bij je draagt, ook al zijn er in je omgeving mensen
die vinden dat je in hun ogen minderwaardig bent.Of wanneer er weer eens iets
gebeurd wat jij als heel frustrerend ervaart.Vertrouw dan op je innelijke
kracht sluit je ogen luister naar en hier komt het;je eigen muziek, iets wat jou inspireerd, en
concentreer je op je innerlijke stem en als je dan dan heel diep en goed
luisterd komen de antwoorden vanzelf .
Meditatie-oefening2.(beginners)
Meditatie heeft als doel om inzicht te krijgen over een bepaald onderwerp. Om dit te oefenen kun je het beste beginnen met een vrij gewoon onderwerp/voorwerp en niet meteen met allerlei moeilijke levensvragen.
OEFENING:
Ga zitten in de lotushouding of een andere houding die je fijn vindt om tijdens het mediteren aan te nemen. Concentreer je eerst op je ademhaling (4-2-4-2) en neem het voorwerp in je hand en observeer het.
Sluit je ogen en probeer je het voorwerp voor de geest te halen. Laat nu alles in je opkomen wat met dit voorwerp te maken heeft. Van wat voor materiaal is het? Waar komt het vandaan? Waar wordt het voor gebruikt? Laat alles in je op komen, ook als je denkt dat het niets met het betreffende onderwerp te maken heeft.
Het kan zijn dat er in het begin slechts een klein aantal dingen in je opkomt. Dat geeft niets, blijf gewoon oefenen met verschillende voorwerpen.
Wanneer je een aantal voorwerpen hebt gebruikt om mee te mediteren, kun je over gaan op andere meditatie-onderwerpen. Probeer het bijvoorbeeld eens met de vijf elementen (water, lucht, vuur, aarde en geest).
Deze meditatie-oefening is handig om mee te beginnen en om bij te houden. Wanneer je het mediteren een beetje onder de knie hebt, kun je de techniek gebruiken als je antwoorden zoekt op bepaalde vragen die je bezig houden.
Als je me een mailtje stuurt, kan ik je nog meerdere meditatieve oefeningen doorsturen.
Van beginners en voor gevorderden.
Groeten!
Hoe Siddharta de Boeddha werd.
Siddharta werd rond 563 voor Chr. in India geboren gedurende de volle maan in de maand van Wesak. Hij was de zoon van een heerser van de Shakya Clan, een hoge kaste in India.
Enige dagen na zijn geboorte werd voorspeld dat hij in plaats van koning, een Boeddha zou worden om de sluier van onwetendheid van de wereld weg te nemen. Dit zou gebeuren nadat hij vier tekenen zou hebben gezien, namelijk: een oude man, een zieke man, een dode man en een heilige man. Het kind werd Siddharta genoemd (iemand van wie het doel vervuld wordt.)
De koning was hierover zò bezorgd dat hij alles in het werk stelde om zijn zoon te behoeden tegen pijn, ellende, ziekte en dood en hij omringde hem bovendien met allerlei mogelijke luxe.
Toen Siddharta zestien jaar was trouwde hij, maar ondanks alle pracht en praal om zich heen bleef hij zich rusteloos en onvoldaan voelen. Zo gingen de jaren voorbij en op zijn 29ste kwam het keerpunt.
Hij maakte vier reizen en zag de vier voorspelde tekenen: Een oude man die op zijn stok leunde, een doodzieke man die op de grond lag, een lijk en tenslotte een kaalgeschoren monnik die een goudgeel kleed droeg en in zijn hand een bedelnap had. Siddharta realiseerde zich toen voor het eerst in zijn leven, dat er in het aardse bestaan ouderdom, ziekte en dood kunnen voorkomen. En het zien van de monnik inspireerde hem tot het zoeken naar andere levenswaarden.
Na thuisgekomen te zijn van zijn vierde reis verliet hij zijn vrouw en pasgeboren zoon en sloop s'nachts vergezeld van zijn trouwe bediende het paleis uit om het pad te begaan van een zwervende Asceet. De aanstaande Boeddha ging in de leer bij wijze mannen (saddhoes), maar toch was dit niet wat hij zocht.
Nadat hij zich had teruggetrokken in het woud leefde hij bijna zes jaren lang op een zeer strenge ascetische manier. Gedurende deze tijd probeerde Mara, de Boze, hem steeds te verleiden om alles maar op te geven omdat dit toch tot niets zou leiden. Tegen het eind van de zes jaren was Siddharta zo uitgeput dat hij bijna stierf, maar op dit moment zag hij een jonge vrouw met een kom voedzame rijstepap. Dat was voor hem een keerpunt in zijn lange zoektocht naar de waarheid. Hij kwam tot de ontdekking dat de middenweg, die de geestelijke en fysieke kant van de spirituele zoeker in balans houdt, de kortste en de beste weg naar de verlichting is. De weg van asceten, die van hun eigen lichaam de uiterste spanning vragen lijdt tot de vernietiging van de fysieke tempel in plaats van verlichting. Dat was de conclusie van Siddharta na 6 jaar van zijn ascetisch leven. Nadat Gautama de rijstepap had gegeten was hij vastbesloten zijn fysieke lichaam niet meer te verwaarlozen.
Op een zekere dag ging hij onder een vijgenboom zitten en nam het vaste besluit dat hij daar niet eerder vandaan zou komen voordat hij de Verlichting bereikt had en de oorzaak en de remedie voor alle menselijk lijden gevonden heeft!
Zo zat Siddharta onder zijn eigen machtige Ik Ben Tegenwoordigheid (I AM Presence) die zijn eigen Goddelijke Zelf voorstelt. De boom werd naderhand bekend als de Bo-boom, een afkorting van bodhi of verlichting en die plek werd genoemd: de onwrikbare of onbewegelijke plek.
Terwijl Gautama in diepe meditatie zat probeerde de Boze (Mara) hem weer te verleiden; niet alleen door middel van zijn zeer verleidelijke dochters, maar ook met vreselijk natuurgeweld, hordes demonen en een diepe duisternis. Maar Gautama bleef onbewogen en bracht de rest van de tijd door in diepe meditatie. Hij ging door opeenvolgende niveaus van spirituele extase heen, waarna hij uiteindelijk de vormeloze staat van bewustzijn, bekend als nirvana, heeft bereikt. Nirvana is een uiterst hoog niveau van het Goddelijke bewustzijn waar de Heilige Geest zonder vorm en enige beperkingen van de lagere dimensies de Kosmische ruimte doordringt. De spirituele essentie en de Goddelijke realiteit van alles wat bestaat in de Geest en de Materie wordt voor ieder spirituele zoeker glashelder op het moment dat hij het geestelijke niveau van Nirvana heeft bereikt. Nadat Gautama dagen in het Nirvana heeft volbracht heeft hij de ultieme verlichting bereikt en alle antwoorden die hij zocht verkregen. Siddharta keerde terug op het menselijke niveau van bewustzijn en was vastbesloten de Vier Edele Waarheden en Het Achtvoudige Pad aan de mensheid voor te leggen als de oplossing voor het lijden in de Materie en de middenweg naar de verlossing van de ziel van de eindeloze cirkel van reïncarnaties. Nadat Gautama de verlichting heeft bereikt, was hij gevraagd door zijn leerlingen of hij een God of het hoogst geïnitieerde adept was geworden, hij antwoordde: Ik Ben Wakker! Zo was hij Boeddha - 'De Verlichte' geworden.
TIBETAANS BOEDDHISME
Het Tibetaans boeddhisme, ook wel lamaïsme genoemd, is de verzameling boeddhistische scholen die hun oorsprong in Tibet hebben en de landen in de Himalaya. De belangrijkste scholen zijn nyingma, kagyu, sakya en gelug. De veelgebruikte term lama is in feite een vertaling van het Indiase goeroe of spiritueel leraar.
Het Tibetaans boeddhisme is esoterisch en tantrisch. Soms wordt dit ook wel occult-magisch genoemd, waarbij de overdracht via geschriften en lezingen slechts een gedeelte van de overdracht is; een ander gedeelte vindt op mystieke wijze plaats tussen leraar en leerling. De tantra wordt beoefend, om het pad naar verlichting te versnellen. De technieken die gebruikt worden zijn krachtig en zouden bij onjuist gebruik schadelijke gevolgen kunnen hebben. Dit is de hoofdreden dat de boeddhistische tantra geheimgehouden wordt, zodat de meditatietechnieken uitsluitend onder begeleiding van een leraar worden beoefend.
Met name mantra's (herhalingen van zinnen, meestal in het Sanskriet) zijn een belangrijk onderdeel van de tantrische scholen. Het meest bekende voorbeeld van een mantra is Om mani padme hum.
Er zijn binnen het Tibetaans boeddhisme verschillende vormen van beoefening: er zijn monniken en nonnen in kloosters, yogi's ofwel mannen en vrouwen die in de bossen en grotten de leer perfectioneren (al dan niet leek), en de gewone leken. In het Westen zijn de volgelingen vooral yogi's en leken.
ONTSTAANSGESCHIEDENIS
Voor de oudst bekende religie in Tibet is nooit een naam gevonden. Aurel Stein gebruikt hiervoor de term the nameless religion. De bön en het boeddhisme zouden in dezelfde periode in Tibet zijn geïntroduceerd.
In 174 kwam tijdens het bewind van Totori Nyantsen, de toenmalige koning van Tibet, het zuiden het eerst in aanraking met boeddhisme vanuit India. Gedurende de 3e eeuw verspreidde het zich naar het noorden van Tibet. De invloed van deze eerste stroming was beperkt en het ging om een beperkt aantal geschriften.
Rond 760 nodigde koning Trisong Detsen de boeddhistische meesters Shantarakshita en Padmasambhava uit om het boeddhisme in Tibet te verspreiden en alle bekende geschriften te vertalen. Padmasambhava bracht vooral het tantrisch boeddhisme naar Tibet. Deze school van de oude vertalingen wordt de nyingma genoemd.
Tijdens het bewind van koning Langdarma (836 - 842) werd volgens traditionele bronnen het boeddhisme onderdrukt. Aan deze visie wordt sinds de bestudering van de manuscripten van Dunhuang echter getwijfeld.
Atisha
Rond 1040-42 kreeg de beoefening van het boeddhisme opnieuw een impuls, toen Atisha door de zoon van de koning Guge werd uitgenodigd om het boeddhisme in zijn rijk te verspreiden. De komst van Atisha betekende de inluiding van de periode van de nieuwe vertalingen en de stichting van de kadamschool door zijn voornaamste leerling Dromtön.
Vervolgens ontwikkelden zich twee belangrijke nieuwe scholen, de kagyu en sakya, en werd de kadampa door Tsongkhapa hervormd tot de gelugschool; dit is de school waartoe ook de dalai en pänchen lama behoren. Belangrijke spirituele leiders van de kagyu zijn de gyalwa karmapa en de shamarpa en van de sakya is dat de sakya trizin.
Na invasie van Tibet 1950-51 door het Chinese Volksbevrijdingsleger werd het boeddhisme opnieuw onderdrukt met als climax de Culturele Revolutie (1966-76). Tijdens Deng Xiaoping verlichtte de situatie enigszins, hoewel de meeste belangrijke Tibetaanse geestelijken tijdens de Tibetaanse diaspora naar India, Nepal en het Westen waren gevlucht.
Deze exodus had als gevolg dat het Tibetaans boeddhisme zich in de tweede helft van de 20e eeuw verspreidde over de rest van de wereld. In België werd het Tibetaans Instituut gevestigd met twee vestigingen in Brussel, een in Hoei en een vestiging in Zeeuws-Vlaanderen. In Nederland bevindt zich het Maitreya Instituut en is er in Noord-Friesland het Tibetaanse klooster Wene Karmae Chö Ling.
Vormen van boeddhisme
De bodhisattva Chenrezig,
Guge, 11e eeuw
In het Tibetaans boeddhisme zijn alle andere vormen van boeddhisme terug te vinden:
Het hinayana of het fundamentele voertuig: met name de vinaya en de patimokkha, het beoefenen van samatha (éénpuntige concentratie) en vipassana (penetrerend inzicht).
Het mahayana of soetrayana en het bodhisattva-ideaal: de beoefening van mededogen en altruïsme gekoppeld aan wijsheid en de beoefening van de zes perfecties: vrijgevigheid, ethiek, geduld, inzet, concentratie en wijsheid.
Het vajrayana, of mantrayana; de beoefening van boeddhistische tantra. Binnen het mantrayana wordt vooral nadruk gelegd op de tantra's van de anattura yogaklasse.
Beste bloggers,
Als je je inschrijft voor de mailinglijst, stuur ik je een gratis E-book toe over Positieve Affirmaties.
Je kan hier alles lezen over dit onderwerp.
Zeker doen!
Qi
Gong betekent "energie werk" en is de kunst om chi te gebruiken om
gezondheid en vitaliteit te ondersteunen. Qi staat voor levensenergie en gong
voor discipline, oefening en doorzettingsvermogen. Qi Gong is zeer uitgebreid
en bestaat onder andere uit zachte technieken voor ademhaling, meridianen,
drukpunten, sierlijke bewegingen, meditatie, zelfmassages en andere manieren om
met energie te werken. Over het algemeen zijn de bewegingen langzaam, gracieus,
gelijkmatig op basis van ontspanning en niet brute kracht. Dynamische oefeningen
bevorderen zowel de bloeddoorstroming, lymfestelsels als de kwaliteit en
circulatie van chi. 'Vervuilde' chi wordt afgestoten, verse chi opgenomen,
blokkades in de energiemeridianen doorbroken en de verdeling van chi over het
lichaam geoptimaliseerd. In Qi Gong worden meditatie, ademhalingstechnieken en
speciale bewegingen gebruikt. Er wordt veel gebruik gemaakt van visualisaties
waarin de geest leert energiestromen te volgen. De oefeningen eisen totale
aandacht en bewustzijn. Qi Gong is mediteren in beweging
QiGong Oefeningen
We zullen wat qigong oefeningen
beschrijven. We starten met een eenvoudige oefening om warme voeten te krijgen,
daarna volgt een serie oefeningen die bekend staat als de ademhalingsopeners.
Een van de simpelste oefeningen om
warme voeten te krijgen is de zogenaamde bron van de nieren oefening. De
nierenergie is bij veel chronische aandoeningen gestoord, en deze oefening
helpt de niermeridiaan om weer in balans te komen.
Ga zitten in de kleermakerszit en omvat
beide voeten met de handen, zodanig dat de duim op de punt van de voetzool kan
drukken die in de afbeelding is aangegeven. Dit is het Nieren 1 punt, of ook
wel de bron van de nieren genoemd. Druk op dit punt en ga er met je aandacht
heen. Probeer van binnen uit te voelen hoe het punt voelt en probeer er contact
mee te krijgen; laat de warme qi vanuit je onderbuik naar die punten stromen.
Met een inademing adem je verse qi in en met de uitademing stel je voor dat de
opgewarmde qi vanuit borst en buik naar de voeten stroomt.
De Qigong ademhalingscyclus
De ademhalingscyclus bestaat uit een
cyclus van 7 maal 3 oefeningen
Doelstelling van deze Qigong serie:
-Openen van de ademhaling
-Versterken van de afweer en hart en
longen
-Toename van de Zong-qi (de qi van de
borstkas)
Deze cyclus van 7 ademhalingsoefeningen
helpt om de energie van hart en longen en de afweerenergie in het lichaam te
versterken. Als deze oefeningen regelmatig gedaan worden zult u merken dat u
minder vaak bezocht wordt door verkoudheid- en griepvirussen, en de algehele
energie van het lichaam zal verbeteren.
De oefeningen worden gedaan met de
voeten ter hoogte van de schouders stevig op de grond, de knieën zijn licht
gebogen en ontspannen; ook de kaken dienen ontspannen te zijn. Dit is de
klassieke Qigongbasisstand. Het is belangrijk om in de beweging de ademhaling
synchroon te laten worden met de bewegingen zelf. Adem langzaam door de neus
in, in de richting van de buik en adem uit met de mond open. Probeer tijdens
deze oefeningen steeds ontspannen te blijven, zonder dat er spanningen ontstaan
in het lichaam. Men doet deze oefeningen het beste met losse kleren en met
weinig of niets in de maag. Probeer naar binnen voelen, contact te maken met
het eigen lichaam, het ritme van de ademhaling van binnenuit voelen. De
oefeningen behoren niet automatisch te worden, dan verliezen ze het effect.
Elke beweging moet driemaal herhaald worden.
Voordat u met de cyclus begint, probeer
eerst rustig te staan in het hier en nu; voel het lichaam, hoor de geluiden om
u heen, zie de omgeving, alsof u een waarnemer vanuit afstand bent. Deze vorm
van bewustzijn wordt wel de Watcher-on-the-hill genoemd. Het is een staat van
rustig meditatief bewustzijn, waarbij alles waargenomen wordt (ook de
ademhaling zelf, en de emoties en de lichamelijke gewaarwordingen), zonder dat
iets zich op de voorgrond dringt. Zodra u merkt dat u gaat denken aan allerlei
dingen tijdens de oefening, begin dan opnieuw met eerst staan in de Qigongbasisstand
en weer leeg worden in het hoofd.
Basisstand
Bij de Qigong bewegingsoefeningen is
het belangrijk dat het lichaam in de basisstand geheel ontspannen is. De voeten
staan op schouderbreedte afstand recht naar voren, de knieën zijn licht
gebogen, de buik is ontspannen (het doen uitpuilen van de buik), de schouders
en armen zijn los en het hoofd is ontspannen. De handen liggen op elkaar voor
de buik. De blik is niet gefocust en concentreer op de ademhaling. Op het
moment dat niet meer aan het verleden of de toekomst wordt gedacht, maar je in
het hier-en-nu zit, kunnen de oefeningen veel doeltreffender uitgevoerd worden.
Adem bij elke oefening in door de neus
en adem uit door de mond. Elke cyclus van een oefening wordt 3 maal achter
elkaar gedaan.
Oefening1
In de eerste cyclus bewegingen brengt u
de gevouwen handen eerst ter hoogte van de buik als in de basisstand. Daar zit
de Dantian, enkele vingerbreedtes onder de navel, volgens de Chinezen het
centrum van alle energie in ons lichaam.
Bij de inademing gaan de handen omhoog,
draaien voor het hart en worden boven het hoofde gestrekt met de handpalmen
naar boven gericht. De armen zijn in de uiterste positie net niet gestrekt. De
handen gaan dezelfde weg weer terug naar de buik tijdens de uitademing. Aan het
einde van de uitademing brengt u gevouwen handen weer terug naar de plaats voor
de onderbuik. Deze beweging wordt 3 maal gedaan.
Oefening 2
Vanuit de basisstand beweegt u de
handen tijdens de inademing met handpalmen omhoog tot de hoogte van het hart,
waar ze draaien en verder boven het hoofd gestrekt worden als in oefening 1.
Tijdens de uitademing beweegt u de handen zijdelings naar beneden terug naar
uitgangspositie. Ook deze oefening wordt 3 maal herhaald.
Oefening 3
Tijdens de derde cyclus van bewegingen
brengt u bij de inademing de handen vanuit de basisstand met een boog
zijdelings omhoog totdat de handpalmen boven uw hoofd tegen elkaar aankomen.
Tijdens de uitademing brengt u de handen, terwijl handpalmen tegen elkaar
aanblijven, in de middellijn weer naar beneden terug naar uitgangspositie.
Oefening 4
In de vierde cyclus bewegingen brengt u
de handen vanuit de basisstand tijdens inademing omhoog tot borsthoogte en op
borst hoofd gekomen drukt u de handen met palmen naar buiten gericht tegen een
denkbeeldige wand, helemaal tot u armen uitgestrekt zijn. De handen maken een
hoek van ongeveer 90 graden met de onderarmen. Tijdens uit ademhaling ontspant u
de handen, beweegt u de armen in een boog naar beneden, waarna deze weer
terugkomen in de basisstand.
Oefening 5
De vijfde cyclus bewegingen begint weer
met de handen op elkaar, maar nu met de linker handpalm naar beneden gericht
(linkerhandpalm naar de aarde gericht) en de rechter handpalm omhoog gericht.
Tijdens de inademing draaint de rechterhand voor het hart en wordt naar boven
gestrekt, terwijl de linker arm naar beneden wordt gestrekt. Hemel en
aardeworden van elkaar gescheiden. Vervolgens brengt u tijdens de uitademing de
rechter arm weer naar beneden, als een molenwiek en sluit aan op de linkerhand.
De linkerhand wordt naar de buik gebracht en omgedraaid, zodat de handpalm naar
boven wijst. Bij volledige uitademing is het eerste gedeelte van de oefening
voltooid, alleen rust nu de linkerhand boven de rechterhand. Bij de volgende
inademing gaat nu de rechterhand omlaag en de linkerhand omhoog, waarna bij de
uitademing de hele cyclus is voltooid.
Oefening 6
De zesde cyclus van bewegingen is als
volgt: u brengt eerst tegelijkertijd de linkerarm schuin naar beneden en de
rechter arm schuin omhoog terwijl u kijkt naar de hand die zich links achter u
bevindt. In de positie aan het einde van de inademing bevinden beide armen zich
in een diagonaal. De armen worden net niet geheel gestrekt.Tijdens de
uitademing brengt u de handen weer terug in de uitgangspositie. Vervolgens doet
u ditzelfde in spiegelbeeld de andere kant uit, waarbij de linkerarm omhoog
gaat en rechterarm omlaag.
Oefening 7
Vanuit de basisstand worden bij de
inademing de handen naar boven gebracht, draaien ze voor het hart, worden de
armen boven het hoofd uitgestrekt en wordt er een lichte holle rug gemaakt. Bij
de uitademing gaan de handen weer in een cirkelbeweging aan de zijkant omlaag,
om weer in de basisstand uit te komen.
1)"Als je geen
oog krijgt voor het wezen van je geest, zul je de geest met verstandelijk
denken inperken."
Huang Po
Chinees Zen meester.
2) "Als je met
je bewustzijn begrippen schept, stap je buiten het wezenlijke en hecht je aan
vormen. De Eeuwige Levende Boeddha is geen Boeddha van vorm of
gebondenheid."
Huang Po
3) "Als je naar
een druppel water kijkt, zie je het wezen van al het water in het heelal."
Huang Po
4) "Als je
verlicht wilt worden, hoef je alleen maar te leren voorkomen dat je naar iets
gaat zoeken of je aan iets gaat hechten."
Huang Po
5) "Bewustzijn
is een geweldige oceaan, water zonder grenzen. Woorden zijn slechts lotuspoeder
voor kleine verwondingen."
Huang Po
6) "Gewone mensen kijken naar hun omgeving.
Wie de Weg volgt kijkt naar de Geest. Je moet echter beide zienswijzen vergeten
om Dharma te bereiken."
Huang Po
7) "Hoe hoog je
een pijl ook schiet, hij valt altijd krachteloos omlaag."
Huang Po
8) "Streef er
vooral niet naar ooit een Boeddha te worden. Let er alleen op dat je door geen
enkele gedachte geboeid wordt."
Huang Po
9) "Streef er
vooral niet naar ooit een Boeddha te worden. Let er alleen op dat je door geen
enkele gedachte geboeid wordt."
Huang Po
10) "Duivels
zijn voortbrengsels van je eigen geest."
Als je iedere week
een Zen-uitspraak in je mailbox wil ontvangen,
Zen is
een Japanse vorm van het boeddhisme. De zen is een vorm van het boeddhisme die
nadruk legt op za-zen: meditatie als middel tot verlichting. Bij deze
meditatievorm zijn onder andere beheersing, wijsheid en een goed gevoel voor
humor van belang. In bijna ieder boek of artikel over zen wordt al in een vroeg
stadium vermeld, dat het eigenlijk onmogelijk is zen te beschrijven of uit een
boek te leren.
De
overlevering vertelt dat rond het jaar 500 de legendarische monnik Bodhidharma
(afbeelding) naar China trekt. Hij brengt de meditatieve kern van het
Mahayana-boeddhisme naar dit land en daar komt het in contact met het Chinese
taoïsme. De vrucht van deze ontmoeting wordt later Ch'an genoemd en Bodhidharma
de eerste Zen-patriarch. In de naam ligt de kern van de leer verankerd:
meditatie is in het Sanskriet 'dhyana' en dit verbastert in het Chinees tot
'Ch'an'. Later zal het in het Japans tot 'Zen' worden. In het feit dat we vanaf
Bodhidharma namen kennen van opeenvolgende Zen-patriarchen zien we al een
typisch Chinese invloed. De voorouderverering staat namelijk in hoog aanzien in
China en weerspiegelt zich dan ook in de verering van de opeenvolgende
zenmeesters die de leer van eeuw tot eeuw hebben doorgegeven. Dit staat haaks
op de Indische gewoonte om personen totaal ondergeschikt te maken aan de leer
waardoor we slechts heel weinig namen uit de oude hindoeïstische en
boeddhistische traditie kennen om van jaartallen nog maar te zwijgen.
De
belangrijkste invloed van het taoïsme is de praktische benadering van het
boeddhistische erfgoed. Het naturalisme, het eenvoudige intuïtieve 'zijn' wordt
het handelsmerk van Zen: 'Doen wat je doet'. Zen is een wijze van in het leven
staan.
Een
leerling vroeg aan zijn Zen-meester: 'Spant u zich voortdurend in om de
waarheid te beoefenen?'
De
meester antwoordde: 'Jazeker.'
De
leerling vroeg: 'Hoe doet u dat?'
De
meester antwoordde: 'Als ik honger heb, eet ik en als ik moe ben, ga ik
slapen.'
De
leerling: 'Maar dat doet iedereen. Kan je dan van iedereen zeggen dat hij doet
wat u doet?'
De
meester: 'Nee!'
De
leerling: 'Waarom niet?'
De
meester antwoordde: 'Omdat anderen niet eten als ze eten, maar tijdens het eten
aan allerlei dingen denken, waardoor hun aandacht verstoord wordt. Als ze
slapen, slapen ze niet, maar dromen over duizend en één dingen. Daarom zijn ze
niet zoals ik ben.'
Verder
erft Zen van het taoïsme de afwijzing van alle verering, de sterke relativering
van leerstellingen en de humor waarmee het denken onderuit wordt gehaald (zie
Zen is humor).
Bovenal
belichaamt Zen een terugkeer naar de oude boeddhistische bronnen: geen
filosofie, geen metafysica, alleen de verlossing staat centraal. Zen is
daardoor een heel zuivere vorm van boeddhisme. Zelfkennis vervult daarin een
centrale rol (zie Zen is zelfkennis). De beroemde latere Zenmeester Dogen vat
de weg van Zen als volgt samen:
Het pad
van de Boeddha gaan is jezelf leren kennen.
Jezelf
leren kennen is jezelf vergeten.
Jezelf
vergeten is verlicht worden door alle dingen.
Wanneer
je je eigen leven nader onder de loep neemt, zie je hoe je ingesponnen bent in
een web van relaties en vaste afspraken die cultureel en maatschappelijk
bepaald zijn. Dit web kan zo benauwend zijn, dat je bij tijd en wijle naar adem
moet happen om enigszins bij jezelf te kunnen blijven. Je dagelijkse bezigheden
worden voor een groot deel voorgeschreven doordat dingen van je worden
verwacht, je 'moet' wel. Maar je kunt je afvragen hoe groot die dwang is, of zou
mogen zijn. Het gevaar is groot dat je geen recht doet aan wie je in diepste
wezen bent. Je kunt er geen recht aan doen omdat je de tijd niet neemt om naar
je hart te luisteren. Wil je je bevrijden uit dat keurslijf, dan worden een
aantal zaken onzeker. Wellicht zul je de goedkeuring en waardering van mensen
om je heen verspelen, je voldoet immers niet meer aan de verwachtingspatronen
zoals ze jarenlang gegroeid en misschien zelfs vastgeroest zijn. Je doet niet
meer wat je 'moet' doen in de ogen van je omgeving. Dat misprijzen doet pijn,
maar opent de weg naar een nieuwe ontmoeting met je leefwereld, met de mensen
om je heen, en vooral met jezelf. Zo leidt ont-moeten tot ontmoeten.
Zen
vraagt van je dat je authentiek bent. Dat betekent dat je al je keuzes en
bezigheden tegen het licht houdt en je afvraagt of ze zinnig zijn in het
samenspel tussen jou en de wereld om je heen. En dat proces kun je niet alleen
met je verstand sturen. Je denken weet vaak niet wat je hart wél voelt. Hierin
zou je dus je intuïtie de ruimte moeten geven. Dat vraagt in ieder geval om
tijd en ruimte om je spontaniteit de nodige vrijheid te kunnen geven.
Ont-moeting gebeurt niet door de ene keuze
door een
schijnbaar weloverwogen andere keuze te vervangen. Dan houd je jezelf voor de gek
door het ene 'moeten' te vervangen door het andere. Als je van jezelf je werk
moet onderbreken omdat je een half uurtje moet wandelen, kan dat misschien goed
zijn voor je fysieke welzijn, maar het schept geen echte vrijheid, je leeft
daardoor niet intuïtiever. Je raakt alleen maar verstrikt in een nieuw, door
jezelf geweven web.
Ont-moeten
heeft dus niet zozeer met 'anders plannen' te maken. Wel heeft het te maken met
het bewustzijn en de aandacht waarmee je een keuze maakt op een bepaald moment.
Je baseert haar niet meer alleen op wat de omgeving van je verwacht, maar
vooral op wat dat moment jou aan mogelijkheden biedt. Het vraagt om een open
oor, een open oog, een open hart van ogenblik tot ogenblik door de dag heen.
Dan komt de sturing niet alleen van een schema, een werkafspraak of een
deadline, maar ook vanuit je hart, een toevallige ontmoeting of een spontane
inval. Dat kan nooit als je als een machine, zuiver op routine, je
werkzaamheden verricht. Dat kan alleen als je met aandacht en een open geest
door de dag gaat. Dan kan zelfs de weg die je 'moet' afleggen van huis naar je
werk, omgetoverd worden tot een ontdekkingsreis. De ont-moeting van iedere stap
die je zet, leidt onherroepelijk tot een ontmoeting met een nieuwe wereld om je
heen en in jezelf.
Hoe
ontwikkel je een houding van alertheid en aandacht, hoe kun je je dagelijkse
patronen doorbreken en zo je leven ont-moeten? De volgende overwegingen zouden
kunnen helpen. Besef in de eerste plaats dat het benauwende web van
verwachtingspatronen, meestal vooral door jezelf geweven, je creativiteit doodt
en je levensgeluk in de weg staat. Realiseer je dat van te voren uitgestippelde
lijnen vaak niet voorzien in de behoeften van dit moment. Dat ondermijnt het
dwingende karakter van projectplannen, beleidslijnen en tijdspaden die je doen
en laten dirigeren.
En dan is
er dat bevrijdende perspectief dat het doorbreken van verwachtingspatronen
enerzijds soms leidt tot botsingen met anderen, maar daarnaast vrijwel steevast
tot een openbreken van vastgeroeste relaties waardoor deze kunnen vernieuwen en
verdiepen. Het is in ieder geval wijs om meer te luisteren dan te praten en om
met open ogen om je heen te kijken, waar je ook bent of waarheen je ook op weg
bent, losgeweekt uit dwingende patronen van plannen en schema's die je blind
maken voor het hier en nu.
Een heel
concrete manier om de macht van de dwingende agenda te breken is de afspraak
met jezelf om momenten te reserveren voor gewoon niets-doen, plekken in je
agenda te creëren die leeg zijn, zodat er ruimte ontstaat voor het onverwachte,
het scheppende, het vernieuwende
Deze meditatie is ideaal voor mensen die willen starten met de beoefening
van meditatie.
Veel succes!
De makkelijkste en eenvoudigste
ademhalingsmeditatie die je altijd en overal kan toepassen. Goed om je hoofd
weer helder te maken en om stress en spanning te verlichten
In de volgende meditatie is de ademhaling ons meditatieobject. We proberen ons
te focussen op het ritme van de ademhaling. Om onze focus te vergemakkelijken
tellen we elke in en uitademing. Elke keer als we afdwalen in onze gedachten
keren we terug naar onze ademhaling en beginnen we op nieuw te tellen.
Schrik niet als je steeds afdwaalt en zelfs niet tot vijf of tien komt zonder
aan iets anders te denken. Het is heel normaal en laat alleen maar zien hoe
actief onze geest is. Met de tijd lukt het je vast en zeker om steeds langer
ongestoord je aandacht op de ademhaling te focussen en de meditatie te
verdiepen. Het kan het concentreren vergemakkelijken om de tel gedurende de
gehele in of uitademing uit te spreken. Bijvoorbeeld;'v-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-e-e-e-e-e-e-e-e-r'. Het is ook
mogelijk om na verloop van tijd in deze oefening alleen de uit of de inademing
te tellen. Misschien gaat het je zo makkelijk af dat je liever niet meer telt
en alleen nog 'in' en 'uit' denkt.
Als je verder gevorderd bent kan je ook i.p.v. tellen een affirmatie zoals
'ontspan' of 'laat los' herhalen.
Deze ademhaling tellen meditatie kan ook goed lopend worden beoefend. Loop dan
wat minder snel dan normaal en concentreer de aandacht op je ademhaling. Tel
hoeveel stappen je neemt tijdens een inademing en tijdens een uitademing en
breng je geest weer terug als je merkt dat je concentratie verslapt.
Zoals bij elke meditatie proberen we niet te oordelen, als het minder gaat
kwaad op ons zelf te worden en resultaat gericht te zijn. Laten we beginnen!
Oefening: Ademhaling Tellen Meditatie
1)Ga zitten, sluit je ogen en breng al je aandacht naar je ademhaling. Word je
bewust van elke inademing en uitademing.
2)Laat je ademhaling vanzelf gaan en probeer deze niet te sturen. Neem waar hoe
de lucht langzaam door je neus naar binnen gaat, je longen vult en weer naar
buiten gaat.
3)Merk op of je door je buik, middenrif of juist door het bovenste gedeelte van
je borst ademt
4)Als je na een paar ademhalingen je lekker op je gemak voelt begin je met
tellen 'Inademen, een uitademen, twee..Inademen, drie uitademen ..vier ..
Inademen, vijf uitademen..zes..'
5)Als je aan iets anders dan je ademhaling gaat denken of iets anders dan je
ademhaling gaat voelen, neem dat waar en keer rustig terug naar de
ademhaling ..'Inademen, een..uitademen, twee..etc.'
6)Merk de sensaties van je ademhaling op. De diepte, de snelheid, of je
ademhaling steeds langzamer en rustiger wordt, of je ademhaling steeds meer
naar je buik of borst gaat of je lichaam ontspant door je ademhaling etc
7)'Inademen, 49 uitademen, 50..Inademen, 51 uitademen 52 etc.' Laat jezelf helemaal
een worden met je ademhaling
8)Als je plotseling tintelingen in je lichaam waarneemt of ontspanningsreacties
in je spieren dan is dat prima neem waar en ga terug naar je ademhaling
10)Goed, breng nu langzaam je aandacht terug naar de rest van je lichaam en de
geluiden in de kamer. Beweeg een beetje, stretch je spieren wat en open je ogen