Deze morgen spraken we met ons groepje om 7u30 af aan de KHBO. We verzamelden al ons materiaal voor de voorstelling en voor de workshops en vertrokken te voet richting De boomhut. We kwamen aan rond 8u15en vlogen er meteen in. Al het materiaal kreeg een plaatsje, het decor werd opgesteld, de kostuums werden aangedaan en de muziek werd klaargezet. Maar we kregen al meteen te kampen met een eerste probleem nl. de muziekinstallatie speelde enkel het 1ste liedje af. Al snel werd dit opgelost, maar dan kwam het 2de probleem piepen. Opeens liet de installatie het wat weten waardoor we de muziek bijna niet meer konden horen. Enkel een leerkracht kon ons redden, maar deze persoon was les aan het geven en kon zijn klas niet zomaar achterlaten.
Dan beslisten we maar om snel eens onze voorstelling te doorlopen (zonder muziek) en nog even stil te staan bij alle moeilijkere passages.
Toen we hier bijna mee klaar waren, kregen we bezoek van Koen Crul en een beetje later ook van onze leerkracht in kwestie. Samen vonden ze een oplossing voor ons probleem waardoor we na de speeltijd onze musical goed en wel konden opvoeren.
De kinderen waren niet zo enthousiast dan ik had gedacht, maar alles verliep al bij al naar behoren.
Voor de rest van de dag boden we nog 4 workshops aan waarbij elk kind mocht deelnemen aan alle activiteiten. Elke workshop nam een half uurtje in beslag en bij het doorschuiven, werd telkens teruggekeerd naar de grote zaal.
Tijdens de workshops werd er gewerkt binnen de domeinen van muzische vorming. We kozen voor beeld, drama, dans (en beweging) en muziek.
Even kort wat er gedaan werd binnen de workshops:
· Beeld:
o Er werd een korte introductie gegeven rond alles wat in een wasmachine kan zitten.
o Elk kind kreeg een stukje klei waarmee hij/zij iets mocht maken dat in hun wasmachine zat.
o Er werd ook een techniek meegedeeld om te werken met klei nl. boetseer alles uit 1 stuk klei en maak geen aparte stukken die je nadien aan elkaar probeert te kleven.
o Op het einde werd alles in de wasmachine gelegd.
· Drama
o Er werden kaarten klaargelegd in verschillende kleuren. Ook allerlei voorwerpen waren voor handen en een dobbelsteen waarbij de vlakken verschillende kleuren hadden.
o Om de beurt mocht er een leerling gooien met de dobbelsteen en dezelfde kleur van kaart kwam dan aan de beurt. Daarop stonden allerlei leuke dramatische activiteitjes. Deze gingen van duikers nadoen tot de woesh en noem maar op.

· Dans (en beweging)
o Er werden vele verschillende oefeningetjes gedaan.
Bv. - m.b.v. magische schoenen deden de leerlingen de pasjes na, die de schoenen aflegden. - elkaars spiegelbeeld spelen - elkaar leiden doorheen de ruimte - ...

xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
· Muziek
o Er werd geluisterd naar verschillende geluidsfragmenten.
o Daarna werd ook een liedje aangeleerd in no-nonsenstaal .
o Helemaal op het einde werd het liedje zelfs in canon gezongen.
Na de workshops kregen de kinderen de kans om hun top 3 op te stellen. Wat ze vandaag het leukste vonden, was ook het atelier dat ze kozen voor de dag erna. Na 16u maakten we samen met de groep de groepsindeling. Toen we eindelijk klaar waren met het vele werk, vertrokken we uitgeput naar huis.
|