Welkom Ik ben Hanne Vereecke, derdejaarsstudente lager onderwijs aan de KHBO.
Als keuzemodule koos ik voor muzische vorming. Binnen deze module moesten we onder andere een blog aanmaken, een voorstelling (musical) voorbereiden,...
Als je iets meer wil te weten komen, kijk dan even rond op mijn blog of laat iets na in mijn gastenboek.
Vele groetjes Hanne Vereecke
keuzemodule muzische vorming
07-03-2010
zondag 7 maart 2010
Vandaag ging ik opnieuw aan het werk voor mijn kijkkast. Wat stond er op het programma? Wel, dit was mijn lijstje: - pinguïn schilderen - frietjes verder maken met klei - (reeds gemaakte) frietjes schilderen - puntzak maken - de elementen die al klaar zijn, bevestigen in de bakjes - de bakjes die helemaal afgewerkt zijn, in de kijkkast hangen
Enkele sfeerbeelden:
Dit is een beeld van hoe het er qua vorm zal uitzien. Ook zijn deze bakjes al klaar.
Het is terug weekend en dit wil zeggen 'werken geblazen!'
Vandaag werkte ik verder aan mijn kijkkast. Ik had vorig weekend al de afmetingen die je ook op mijn blog kan vinden, op de planken hout getekend. In de hoeken van de vierkanten stukken hout die eruit moesten, boorde ik gaten. Daarna toonde mijn pa hoe ik deze stukken eruit moest zagen met een 'wipzaagje'. Ik had daar al veel van gehoord maar nu leerde ik er ook effectief mee werken. Eenmaal de raampjes erin zaten, moesten de andere planken hout er nog aan bevestigd worden. Met kleine nageltjes die je bijna niet kan zien, ging ik tewerk. Ook het plexiglas kleefde ik met een lijmpistool tegen de raampjes. Als laatste moest er ook nog een plankje binnenin komen te hangen. Ook dit deed ik met kleine nageltjes en het dient om de bakjes met het materiaal erin, omhoog te houden.
Eenmaal ik binnenkwam, stond mijn vrouwtje als eerste op het programma. Nadat ik repen stof had geknipt, behandelde ik ze met powertex (textielverharder). Ik wikkelde ze rond mijn buste en houten staaf. Eenmaal ze een 'kleedje' aanhad, kwam haar band op haar hoofd aan de beurt. Nadien schilderde ik ook nog het voetje in het donkerbruin zodat alles eruit ziet als 1 geheel.
's Middags maakte ik ook de pinguïn. Ik had al een beetje inspiratie opgedaan en voorbeelden gezien op de knutstelbeurs maar toch nam ik er nog een boek bij van PINGU. Daarin staan er heel veel pinguïns. Ik pikte er ééntje uit en maakte hem na met klei. Deze moet ik nog schilderen, maar eerst moet hij volop drogen.
De frietjes zijn ook al in de maak. Ik zit al aan nummer 5. Deze maak ik ook met klei en stop deze nadien in een papieren puntzakje.
Ziezo, er is al heel wat werk dat klaar is voor mijn kijkkast :)
Om 15u werden beide groepjes verwacht om de voorstelling te spelen.Onze docenten van muzische vorming en de medestudenten kwamen kijken naar hetgeen we ervan maakten. We hoopten op positieve feedback en die kregen we ook.
Tegen een uur of 5 waren we klaar en mochten we het weekend inzetten.
Vandaag spraken we pas s middags af. Om 13u gingen we van start. We hadden allemaal ons materiaal bij om de volledige voorstelling te kunnen spelen. En dit deden we dan ook. Na een half uurtje, waarbij er ook nog enkele dingen werden verduidelijkt, waren we klaar.
enkele sfeerbeelden:
We hielden een korte pauze waarbij ik er gebruik van maakte om naar de Hubo te gaan. Ducktape en spanbandjes stonden nog op ons lijstje. Wanneer ik terug was, verstevigden we de grote wasmachine. Op hetzelfde moment kwam ook Stefan Dewitte binnen. Hij kwam even langs om onze première bij te wonen. Na onze voorstelling overliepen we hetgeen hij had opgeschreven in zijn boek.
Na 2 maal hetzelfde stuk te hebben gespeeld, hielden we ermee op voor vandaag.
Morgen spreken we wat vroeger af zodat we nog even kunnen repeteren.
Deze morgen werden we om 8.30u verwacht om opnieuw les te krijgen van Koen Crul. Vandaag ging het niet specifiek over muzische vorming, maar over kunst- en cultuureducatie. We kregen allemaal tips te horen om zowel cultuur van buiten de school naar binnen te brengen maar ook omgekeerd.Uiteindelijk werd de les afgerond met een 'leuk quiz'.
Om 10u waren we al terug vrij. Ik ging naar de bib om de brief nog wat aan te passen en nog wat te werken voor mijn ingroeistage.
Na de middagpauze hadden we afgesproken in een lokaal om onze voorstelling nog even te herhalen. Vandaag leek het al een beetje op de generale repetitie, omdat we met zoveel mogelijk materiaal speelden. Ook had iedereen zijn kostuum aan. Deze zijn te bewonderen op de foto's :)
Nadat we ook Stefan Dewitte op bezoek hadden, spraken we kort nog enkele dingen af en daarna waren we klaar voor vandaag.
Maar nog niet helemaal ... Toen ik op kot kwam, werkte ik mijn kostuum nog wat af. Ik vulde mijn sok op met krantenpapier en naaide alles nog wat dicht.
Ziezo, dit is ook afgewerkt. Alle kostuums zijn nu in orde. Tot morgen!
's Middags kregen we les van Koen Crul i.v.m. interessante bronnen over muzische vorming. Eerst gaf hij uitleg over allerlei boeken en creatieve opdrachten enzo, waarna we zelf even mochten gaan snuisteren in zijn bibliotheek. Ik vond er enkele hele leuke dingen en ging deze na de les kopiëren.
Vandaag spraken we niet meer af met de groep. Wel stelde ik nog een brief op, die wordt meegegeven aan de ouders van de leerlingen uit 'De boomhut'.
Deze morgen ging ik opnieuw op pad met mijn mama. Samen brachten we een bezoekje aan de Floralux in Menen. Daar kochten we textielverharder, letters in een soort mousse en klei.
Toen we terug thuis kwamen, begon ik onmiddellijk aan mijn kijkkast. Ik had nog enkele ideeën opgedaan in de winkel om mijn achtergronden te bekleden. Ik bekleefde 2 van de 6 bakjes met spiegel- en krijtfolie. De anderen kregen ook een kleurrijke achtergrond doordat ik ze bekleefde met prenten van water, landschap en appartementen.
(krijt- en spiegelfolie) (landschap, appartementen en water)
Ik ben er ondertussen ook uit wat ik met de twee andere bakjes ga doen. Dit is het volgende: - 5de bakje: Ik maakte een kettinkje met de letters N en Y aan. - 6de bakje: Ik zal een brug maken met halve houten wasspelden en spatels.
Ook vond ik nog de tijd om het hoofdje en de schouders van mijn vrouwtje bruin te schilderen.
's Middags legde ik het werk even naast me neer om een bezoekje te brengen aan mijn stageschool.