Inhoud blog
  • vrijdag 19 maart 2010
  • woensdag 17 maart en donderdag 18 maart 2010
  • dinsdag 16 maart 2010
  • maandag 15 maart 2010
  • zondag 14 maart 2010
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Foto
    Gastenboek
  • Mooie blog
  • een fijne donderdagavond

    Laat je iets achter in mijn gastenboek...

    Welkom
    Ik ben Hanne Vereecke, derdejaarsstudente lager onderwijs aan de KHBO.

    Als keuzemodule koos ik voor muzische vorming. Binnen deze module moesten we onder andere een blog aanmaken, een voorstelling (musical) voorbereiden,...

    Als je iets meer wil te weten komen, kijk dan even rond op mijn blog of laat iets na in mijn gastenboek.

    Vele groetjes Hanne Vereecke
    keuzemodule muzische vorming

    05-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vrijdag 5 februari 2010 ( S.M.A.K.)

    Vandaag brachten we een bezoekje aan het S.M.A.K. in Gent.
    We namen de trein van 9u19 en nadat we nog een stukje te voet gingen, kwamen we op onze
    bestemming aan.

    Toen we uiteindelijk aankwamen aan het museum ’t S.M.A.K., stond Kristien Vanhaelewyn
    ons reeds op te wachten. Ze maakte ons wat wegwijs doorheen de tentoonstellingen in het museum.

     

    Ze gaf ons een beetje uitleg over ‘kijkwijzers’. Dit bestaat uit 3 stappen namelijk


    Stap 1:
    (algemeen: verwoorden van (eerste) gevoelens en gedachten  
         - Wat zie je?

         - Wat voel je?

        

    Stap 2:
    (beschouwen van de kunstwerken)
         - Hoe is het gemaakt? (beeldaspecten: licht, vorm, compositie, kleur, lijn)
         - Met wat is het gemaakt? (materialen en technieken)

    Stap 3
    (persoonlijke mening van de kunstenaar + eigen mening formuleren)

     

    Kijkwijzers zijn hulpmiddelen om kinderen essentieel te leren kijken bij een museumbezoek.

     

    Het is ook zeer belangrijk om, samen met de kinderen, open te staan voor alle soorten van kunst. Vorm dus niet op voorhand een oordeel van wat je te wachten staat in een musea.

     

    Ik vind het alleszins een moeilijke opdracht om met kinderen naar een museum te trekken. Zelf ken ik niet zoveel van kunst en alles wat erbij komt kijken, dus een spontane uitleg kan ik hen niet geven.

    Daarom vond ik het dus zeer interessant dat we, net op het ogenblik dat wij rondliepen in het museum, er ook een groep kinderen aanwezig was uit het buitengewoon onderwijs, dat werd begeleid door een ‘gids’.

     

    Dit zijn enkele opdrachten die zij moesten uitvoeren tijdens de rondleiding:

     

    1. Tekenen

    Bij dit kunstwerk werd gevraagd aan de leerlingen om het werk na te maken met kleurpotlood. Ze moeten dus zeer goed kijken hoe deze lijnen elkaar kruisen enzovoort.

             
        2.   
    Kleuren en figuren herkennen

    De leerlingen hadden een dobbelsteen mee doorheen hun rondleiding.
    Daarmee konden ze gooien. Ofwel kwamen ze terecht op een groene zijde ofwel op een
    rode zijde. Dit helpt de kinderen om te zeggen wat ze mooi vinden aan het werk (groene zijde)
    of wat ze juist niet mooi vinden (rode zijde).

    Ook hadden ze elk een kaartje om hun nek. Daarop stond een kleur bv. geel. Daarna moest het
    kindje met het kleur geel een stukje weergeven bij het kunstwerk dat een gele kleur had. Zo
    gingen ze verder voor verschillende kleuren. Ook moesten ze nadenken welke ‘figuren’ ze erin
    zagen. Met wat hulp van de ‘gids’ lukten al deze opdrachten vrij goed.

    Ik vond het zeer leuk dat ik even kon meeluisteren met deze gids, want zo kwam ik ook heel veel
    interessante dingen te weten. De olifanten zijn gemaakt uit knuffels en staan in 2 baden met
    zwart water erin. De verbintenis tussen de 2 olifanten verwijst eigenlijk naar de eierstokken van
    deze dieren, wat het teken is voor vruchtbaarheid.

     

    Na even deze kinderen te hebben gevolgd, liep ik zelfstandig door de tentoonstelling van Madeln.
    Deze is pas vorig jaar opgericht. Ik bekeek alle kunstwerken en was onder de indruk van verschillende
     werken zoals het stenentapijt, waar er precies een persoon onder ligt dat nog aan het ademen is. De
    stenen bewegen dan ook op het ritme van de ademhaling. Ook de glazen op de grond waarin iets
    verstopt zit, verwijzen naar gevangen zitten, zich bevinden in een beperkte ruimte.

     

    Op het eerste zicht had ik niet direct door waarover deze tentoonstelling ging. Ik dacht wel dat het
    met de dood te maken had en dat het geen positieve gedachten bij me naliet, maar verder dacht ik
    op dat moment niet. Ik zag dan ook geen linken tussen de verschillende werken.

     

    Toch sprak de biljarttafel mij het meeste aan. Ik wist totaal niet wat ik er mij moest bij voorstellen.
    Zoals zovelen dacht ik dat het gewoon hoopjes zand waren, een soort speeltuin voor kinderen,
    waar ze ook met ballen zich konden uitleven. Uiteindelijk bleken het hoopje klei te zijn, waarbij de
    biljartballen verwezen naar de bombardementen tijdens de oorlog.

     

    Toen ik opeens het verhaal hoorde van de bombardementen en de oorlog enzovoort bij de biljarttafel,
    werd mijn vermoeden toch bevestigd. De kunstenaars wilden de oorlog en alles wat daarbij komt kijken,
     in de verf zetten. In de eerste plaats zou je er niet echt iets negatiefs bij denken. De mooie kleuren van
    de biljartballen deden me niet denken aan de andere werken die een negatief gevoel bij me teweeg brengen.

     

    Het leuke eraan, vind ik het materiaal dat gebruikt wordt. Ook vind ik het een zeer leuk en boeiend idee
     om van deze materialen iets te maken. De kunstenaar gebruikt ook een zeer aparte ‘ruimte’.

     

    Wel is het jammer dat er rond dit kunstwerk niet echt veel te vinden is.

     

    Mijn elfje hieromtrent luidt als volgt:

     

    tafel

    vol met ballen

    in alle kleuren

    doorheen moeilijke tijden

    bombardementen

     

    Wanneer we verder gingen, zagen we dat er overal op de muren van de zalen en gangen precies bladzijden uit een boek tevoorschijn kwamen. Kristien vertelde ons toen dat dit ‘Gagarin’ was nl. een internationaal kunstenaarsmagazine. Daarin staan vele, speciaal geschreven en ongepubliceerde teksten van kunstenaars die vandaag de dag, overal ter wereld werken. De volledige GAGARIN catalogus wordt nu in het S.M.A.K. uitgehangen en tentoon gesteld voor de bezoekers.

     

    Op het einde van onze rondleiding door Kristien Vanhaelewyn kregen we nog een kaartje met daarop een woord. Bij mij was dit woord ‘fluotheater’. Het was de bedoeling dat je dit woord ging linken aan kunstwerk, het werk dat er het beste bij paste. Doorheen onze tijd in het S.M.A.K. kwamen we een volledig verduisterde ruimte tegen en dit stelde het kunstwerk ‘My portret’ voor van Tetsumi Kudo. Daarin kon je 2 strandstoelen terugvinden en hier en daar lagen er enkele voorwerpen bij. Alles wat zich in deze ruimte bevond, kon je slechts waarnemen door hun gele en oranje fluoriscerende kleur. Dit verkreeg hij door een speciale techniek toe te passen. Het was ook net alsof er een tijd geleden personen op deze stoelen lagen. Je kon hier nog enkele restjes van bespeuren (precies of ze waren gesmolten.)

    Je kon er zowel de bouwsteen ‘ruimte’ goed in terugvinden, alsook mijn woord dat op mijn kaartje stond, ‘fluotheater’.

     

    Deze ruimte was trouwens overal wel opvallend. Toen we boven toekwamen in de verschillende zalen met schilderijen rond landschappen enzovoort, werd er bijna niets van deze ruimte in beslag genomen. Enkel enkele kunstwerken die tegen de muur hingen, waren aanwezig, maar voor de rest had je een zeer grote, open ruimte.

    Ook deden we er een zeer leuke opdracht, die zeker ook toepasbaar is met een klas uit de basisschool. Het ging als volgt: er werden koppeltjes gevormd. Er is 1 persoon die tegenover een kunstwerk gaat zitten. De andere persoon gaat rug aan rug zitten met de 1ste persoon, zodat hij/zij het kunstwerk niet kan zien. Degene die het werk kan zien, beschrijft wat er zoal op waar te nemen is. Op basis daarvan schetst de andere persoon een kunstwerk dat hier zo goed mogelijk op gelijkt. Nadien mag degene die tekende, het werk bekijken en vergelijken met zijn versie.

     

    Enkele foto's van het museum en van in het museum:



     
    het stenen tapijt                                                      De biljarttafel



     
    De glazen op de grond                                                       Een kunstwerk met allemaal lijnen (hulp: kleefband)


     
    De grote ballon                               De honingloper

    05-02-2010 om 00:00 geschreven door hanneke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag 4 februari 2010
    Deze morgen kwamen we nog even samen om vast te leggen met welk idee we verder in zee gingen.
    Uiteindelijk had Alexander een heel leuk verhaal uitgewerkt rond een kinderboek uit de bibliotheek van de KHBO.

    Het verhaal gaat als volgt:
    Er was eens een speels meisje dat klaarzit om te gaan slapen, maar ze mist nog 1 iets: haar knuffelbeer.
    Die zit nog in de wasmachine. Jammergenoeg kan ze normaal niet slapen zonder haar beer, dus besluit ze
    te wachten tot de beer gewassen is. Ze gaat bij de wasmachine zitten in haar pyama en wacht. Maar plots
    valt ze toch in slaap. Ze komt terecht in een droom.
    In haar droom merkt ze dat haar beer weg is. Ze raakt in paniek en gaat hem overal zoeken. Ze gaat van de ene
    kant van de zaal naar de andere kant van de zaal en zoekt overal. (Ze volgt de rode draad van het verhaal: letterlijk
    uitgebeeld door een rood lint dat op de grond kleeft) Op deze 4 plaatsen in de zaal gebeurt er iets en komt ze kledingstukken
    tegen die in de wasmachine zitten. Uiteindelijk wanneer ze deze 4 plaatsen heeft gedaan, schiet ze wakker en merkt ze dat
    het slechts een droom was. Op dat moment is de wasmachine ook klaar met draaien en ruikt haar beer zoals nooit te voren.
    Nu kan ze eindelijk gaan slapen.

    We bespraken ook al enkele zaken errond zoals:
    1. de personages
            - het meisje
            - een zwart persoon/ persoon met vuile kleren aan waarop zwarte handdrukken worden geplaatst.
            - 3 personen met 1 groot kledingsstuk aan (bv. persoon met enkel een jeansbroek rond het volledige lichaam)

    2. de ruimte
    We spelen eerst op het podium waar er (hopelijk) een kapotte wasmachine staat. Daarachter is er ook een groot stuk karton
    met een groot gat in (= hele grote wasmachine, zelf gemaakt)
    De leerlingen zitten in de midden in een grote rechthoek. Er wordt in hoeken rondom hen toneel gespeeld en de leerlingen moeten zich
    de hele tijd mee draaien naar het toneel.

    Ziezo, dit is hetgeen we al gevonden hebben. We zijn er allemaal enthousiast over en ik ben blij dat we al zover zitten.

    04-02-2010 om 00:00 geschreven door hanneke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag 3 februari 2010
    Vandaag zitten we opnieuw samen maar ik vond het veel leuker dan de dag voordien.
    Dit is omdat we ons vandaag richtten op de voorstelling die we moeten in elkaar steken.
    Eerst keken we nog naar een filmpje maar daarna vlogen we er onmiddellijk in.

    Onze groep koos voor een musical die voorzien zal zijn van muziek, drama, dans en woord.
    We staken de koppen samen en brainstormden even, maar toen we merkten dat daar niks uit voort vloeide,
    trokken we naar de bibliotheek. Daar gingen we snuisteren in kinderboeken om misschien te kunnen vertrekken
    vanuit een bestaand verhaal.

    We kregen inderdaad enkele ideeën. Ik som ze hier even voor u op:
    - werken met ballonnen (het boek: de blauwe ballon)
    - werken met een droom die verweven zit in de musical
    - rondom het publiek werken (publiek zit in de midden)
    - het boek 'Ik wil ergens anders wonen' over een mol die wil verhuizen
    - werken rond kleuren (de kleuren van de regenboog zijn gestolen)
    - werken rond vliegen in de ruimte

    Maar ook enkele sprookjes en bestaande voorstellingen flitsten door ons hoofd, zoals:
    - Alice in Wonderland
    - Annie (aanpassen: zoon van de oprichter wordt verliefd op arm weeskind maar dit is een verboden liefde)
    - ...

    Uiteindelijk raakten we er vandaag nog niet helemaal uit.
    We hadden een 4tal grote ideeën die we verder uitwerkten, maar toch was er nog niemand echt overtuigd.
    Daarom lieten we het even rusten en behielden we hetgeen we al hadden.
    Sowieso had Alexander ondertussen nog een boek gevonden waarrond we ook iets leuks konden doen
    (en dat ook minder cliché was). We gingen dus naar huis met onze ideeën in ons achterhoofd en Alexander ging 
    zijn idee nog wat verder uitwerken thuis zodat we morgen er verder mee aan de slag kunnen.

    03-02-2010 om 00:00 geschreven door hanneke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag 2 februari 2010
    Vandaag was de eerste keer dat we samenzaten voor de keuzemodule muzische vorming.
    We kregen uitleg i.v.m. al onze opdrachten die we moeten uitvoeren.
    Ook werd ons enkele data voorgelegd waarop we uitstapjes doen naar musea, om koffers te bekijken en ermee te leren werken, ...
    Er werden ons ook enkele filmpjes voorgelegd waarvan de meeste ook wel interessant waren.
    Om te eindigen, speelden we 'sixtet' met alle domeinen onder muzische.

    Wat ik van deze eerste samenkomst vond:
    Ik werd eerst even afgeschrikt van de 6 opdrachten die we moeten uitvoeren en vooral het aantal uren dat we eraan moeten besteden.
    Ook vond ik het jammer dat we op voorhand niks wisten over de uitstap naar Gent dat doorgaat op vrijdag 5 februari.
    Ik vraag me af waarom dit niet op het lessenrooster terug te vinden was. Dit zou toch gemakkelijker zijn om zo een weekplanning te kunnen opstellen en navolgen.

    02-02-2010 om 00:00 geschreven door hanneke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)

    Archief per week
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs