Welkom Ik ben Hanne Vereecke, derdejaarsstudente lager onderwijs aan de KHBO.
Als keuzemodule koos ik voor muzische vorming. Binnen deze module moesten we onder andere een blog aanmaken, een voorstelling (musical) voorbereiden,...
Als je iets meer wil te weten komen, kijk dan even rond op mijn blog of laat iets na in mijn gastenboek.
Vele groetjes Hanne Vereecke
keuzemodule muzische vorming
14-03-2010
zondag 14 maart 2010
Het grote werk moest eigenlijk pas vandaag beginnen. Mijn volledige kijkkast moest een lichtblauwe grondlaag krijgen. Ik plakte eerst alle raampjes en gaatjes af met tesacrepe, zodat de verf nergens zou in likken. Daarna maakte ik deze kleur zelf en ging meteen aan de slag.
Na een uurtje werk was het eindelijk volledig blauw, mezelf inclusief. Het is de bedoeling dat het de hemel weergeeft. Enkel wolken zijn dus nog tekort om dit duidelijk te maken. Dit is dus mijn laatste werkje dat me nog te wachten staat. Daarna is mijn kijkkast volledig klaar :)
Deze morgen stond ik terug vroeg op, want het werk staat op mij te wachten.
's Morgens werkte ik aan het 2de deel van mijn kijkkast. Dit is net hetzelfde als het 1ste deel en deze twee delen worden dan met elkaar verbonden door middel van een scharnier. Ook zorgde ik ervoor dat mijn verkeersbord zo glad mogelijk is door er nog een 2de laag klei boven te leggen. Ook verniste ik mijn pinguïn en mijn frietjes. Ik kleefde mijn frietjes in de puntzak en bevestigde deze nadien in het bijpassende bakje.
's Middags werkte ik al de andere voorwerpen af. - Ik trok de omtrek van een kangoeroe op het verkeersbord waardoor ik het nadien zonder veel moeite kon inschilderen. - Ik zocht een stofje dat wel wat Afrikaans leek en kleefde dit in, als achtergrond in 1 van de bakjes. - Ik hing de letter N en Y op. - ...
Ook bevestigde ik aan alle flappen van de bakjes dubbelzijdig kleefband. Daarmee kan ik ervoor zorgen dat de bakjes mooi op hun plaats blijven zitten en het materiaal erin, ook.
's Avonds kwam ik terug thuis na een week op kot doorgebracht te hebben. Op mijn kamer zag ik nog al dat werk staan voor mijn kijkkast en besloot dan maar om onmiddellijk aan het werk te gaan. Mijn pinguïn en mijn frietjes kregen hun verfbeurt waardoor deze ook klaar zijn.
Als laatste maakte ik ook nog een 'verkeersbord' met klei en bevestigde er een houten spatel in, zodat het bord in zijn geheel kan drogen.
Vandaag stond er eigenlijk niet echt iets op het programma voor de keuzemodule. Ik ging de volledige dag observeren in mijn stageschool waar ik mijn ingroeistage doe. Wel zocht ik 's avonds nog enkele foto's op om in de powerpointvoorstelling te stoppen voor onze pecha kucha.
Vandaag werden we om 14u verwacht in het provinciehuis van de stad Brugge. Daar werden de verschillende kunstkoffers voorgesteld. Na een zeer boeiende inleiding van Jo Bultheel kreeg ook Koen Crul het woord. Hij toonde ons enkele voorbeelden van fluotheater en stelde ons ook enkele filmpjes voor.Deze middag stond eigenlijk vooral de fluokoffer centraal, maar we kregen ook de kans om de andere koffers in te kijken. Ik vond vooral Bouwmeesters (een koffer van vorig jaar) en de fluokoffer interessant. Ik breng het thema bouwen aan tijdens mijn ingroeistage en ging dus wel even gaan snuisteren in de handleiding van Bouwmeesters. Ook zou ik graag de fluokoffer gebruiken tijdens deze stage om enkele muzische lessen rond fluotheater te werken.
De kunstkoffers : 'Bouwmeesters'
De koffer van James Ensor :
Daarna vertrokken we met zn allen naar Gent. Daar stonden ons nog 3 concerten te wachten. Tussendoor gingen we snel nog een frietje stekken om daarna met een volle maag heel aandachtig te kunnen luisteren.
Bij het eerste stuk werd er gespeeld met woord en muziek. 2 mensen zaten aan de piano en om het stuk nog wat moeilijker te maken, kruisten hun handen elkaar doorheen het muziekstuk. Dit werd afgewisseld met 2 mensen die meestal samen, speelden met woorden en geluid.
Het tweede concert begon met een violist en een pianist. Zij speelden afwisselend met een klein orkest enkele muziekstukken. Dit orkest vond ik nog wel leuk om naar te luisteren en te kijken, maar het deed soms ook wel pijn aan mijn oren. Ze speelden erg hoge noten en dit vond ik te schel. Het is ook iets wat ik niet gewoon ben om naar te luisteren, waardoor het waarschijnlijk even wennen werd. Het leuke was ook dat er een vrouw tussen het orkest zat dat eruit zag als een blaadjesdraaister. Dit kwam slechts zo over bij het publiek, want tijdens het stuk begon ze onverwachts de tonen van de instrumenten over te nemen met haar stem. Ik vond het goed gevonden en het was volgens mij ook een meerwaarde voor het orkest.
Opnieuw waren we deze morgen vroeg van de partij. We maakten alles klaar voor de ateliers en rond kwart voor 9 waren alle kinderen aanwezig in de grote zaal. Ik deelde de groepen in, waarin ze de hele dag zouden werken en zo konden ze snel vertrekken naar hun lokaal.
Wat deden ze de hele dag binnen de ateliers? Hier volgt een korte uitleg per atelier.
·Beeld
oEerst even enkele kennismakingsspelletjes
oEr werd uitgelegd en voorgetoond hoe je ruimte op je blad kan creëren.
Dit kan door 3 dingen toe te passen:
1.Alles vooraan moet in detail worden getekend, alles achteraan is waziger.
(van details naar wazig)
2.Alles vooraan moet groot worden getekend, alles achteraan is kleiner.
(van groot naar klein)
3.Alles vooraan moet licht getekend worden, alles achteraan donker.
(van licht naar donker)
oEr werd aangeleerd hoe je kleuren kan mengen en welke kleuren je dan bekomt. Het werd eerst gedaan met verf, daarna met kleurpotloden. Ook werd het benadrukt dat je niet te hard mag duwen op je kleurpotlood wanneer je kleurt en mengt.
1.Rood en geel = oranje
2.Geel en blauw = groen
3.Blauw en rood = paars
oUiteindelijk mochten ze een tekening maken waarbij ze rekening hielden met alle tips en technieken die ze hadden geleerd. Het bleef ook helemaal binnen het thema. Op hun tekenpapier gaven ze een waslijn weer met allerlei kledingstukken aan, die in hun wasmachine zaten.
·Drama :
oEr werden enkele opwarmingsspelletjes gedaan zoals bv. de woesh,
oBinnen dit domein werd vooral gewerkt rond clownerie. Hierbij moet je rekening houden met verschillende elementen nl.
1.Niet te snel spelen
2.Grote bewegingen maken
3.De aandacht van het publiek trekken
4.Niet praten
5.
oNadat ze al deze tips hadden meegekregen, konden ze zelf aan de slag gaan. Ze
maakten per 2 een kort toneelstukje met attributen. Vooral de kip was in trek, maar ook een doek, een eend, stoelen, werden gebruikt. Maar hetgeen zeker niet mocht ontbreken, waren de clownsneuzen.
·Dans (en beweging)
oEr werden allerlei opwarmingsspelletjes gedaan.
oEr werden verschillende handelingen omgezet in dansbewegingen bv. kledingstukken uitdoen, kledingstukken in de wasmachine stoppen,
oDe kinderen verzamelden allerlei ideeën en maakten samen een verhaal dat ze konden uitbeelden in hun dans.Ze verweefden ook hun handelingen in hun dansje.
oUiteindelijk oefenden ze dit dansje enkele keren in.
·Muziek
oWe speelden ook enkele opwarmingsspelletjes bv. - Je hoort een bij zoemen en vliegen naar zijn bloem. Je doet je ogen dicht en
tekent terwijl je dit geluid hoort, de weg dat de bij aflegt naar de bloem.
-Romeo, waar ben je? Julia is geblinddoekt en heeft een knuppel. Ze roept telkens Romeo, waar ben je? en dan antwoordt hij hier.Julia probeert Romeo aan te tikken met de knuppel.
-
oWe herhaalden het liedje dumla, dumla, dumla, di en zongen dit nog eens in canon.
oDe leerlingen kregen de kans om te experimenteren met instrumenten.
oMet gekleurde blokken stelden we een eigen partituur samen.Elk instrument had een eigen kleur. Eerst speelde iedereen hetzelfde ritme. Daarna mocht iedereen een eigen ritme verzinnen en spelen.
oUiteindelijk leerden we om het liedje dumla, dumla, dumla, di muzikaal te ondersteunen. De kinderen kregen elk een plaatsje en elk een taak.
De dag rondden we af met een toonmoment waarop ook de ouders welkom waren. De kinderen mochten elk in een hoek plaatsnemen terwijl de ouders op banken mochten zitten. Ik gaf onze gasten eerst een korte uitleg over ons muzisch project, waarna we onmiddellijk startten met het atelier dans. Het was een prachtig dansje met een doordacht verhaal als basis. Dit werd gevolgd door het liedje dat werd opgedragen door de kinderen die kozen voor het atelier muziek. Ook speelden ze mee met instrumenten.Alles verliep zoals het werd ingeoefend dus ook dit was erg geslaagd. Net voor de speeltijd kwam ook nog atelier drama aan bod. Per 2 kwamen ze naar voor om hun stukje op te voeren. Er zaten erg grappige stukjes bij, maar waarschijnlijk ook enkele blauwe plekken.
Na de speeltijd gingen we samen met de ouders een kijkje nemen in het oude gebouw, waar de waslijn al uithing. Er hingen kledingstukken aan, maar ook tekeningen kon je er vinden. Deze mooie werkjes werden gemaakt door de leerlingen van het atelier beeld.
Onze dag zat er weeral op. Na nog wat opruimen konden we terug naar huis keren.
Deze morgen spraken we met ons groepje om 7u30 af aan de KHBO. We verzamelden al ons materiaal voor de voorstelling en voor de workshops en vertrokken te voet richting De boomhut. We kwamen aan rond 8u15en vlogen er meteen in. Al het materiaal kreeg een plaatsje, het decor werd opgesteld, de kostuums werden aangedaan en de muziek werd klaargezet.Maar we kregen al meteen te kampen met een eerste probleem nl. de muziekinstallatie speelde enkel het 1ste liedje af. Al snel werd dit opgelost, maar dan kwam het 2de probleem piepen.Opeens liet de installatie het wat weten waardoor we de muziek bijna niet meer konden horen. Enkel een leerkracht kon ons redden, maar deze persoon was les aan het geven en kon zijn klas niet zomaar achterlaten.
Dan beslisten we maar om snel eens onze voorstelling te doorlopen (zonder muziek) en nog even stil te staan bij alle moeilijkere passages.
Toen we hier bijna mee klaar waren, kregen we bezoek van Koen Crul en een beetje later ook van onze leerkracht in kwestie. Samen vonden ze een oplossing voor ons probleem waardoor we na de speeltijd onze musical goed en wel konden opvoeren.
De kinderen waren niet zo enthousiast dan ik had gedacht, maar alles verliep al bij al naar behoren.
Voor de rest van de dag boden we nog 4 workshops aan waarbij elk kind mocht deelnemen aan alle activiteiten. Elke workshop nam een half uurtje in beslag en bij het doorschuiven, werd telkens teruggekeerd naar de grote zaal.
Tijdens de workshops werd er gewerkt binnen de domeinen van muzische vorming. We kozen voor beeld, drama, dans (en beweging) en muziek.
Even kort wat er gedaan werd binnen de workshops:
·Beeld:
oEr werd een korte introductie gegeven rond alles wat in een wasmachine kan zitten.
oElk kind kreeg een stukje klei waarmee hij/zij iets mocht maken dat in hun wasmachine zat.
oEr werd ook een techniek meegedeeld om te werken met klei nl. boetseer alles uit 1 stuk klei en maak geen aparte stukken die je nadien aan elkaar probeert te kleven.
oOp het einde werd alles in de wasmachine gelegd.
·Drama
oEr werden kaarten klaargelegd in verschillende kleuren. Ook allerlei voorwerpen waren voor handen en een dobbelsteen waarbij de vlakken verschillende kleuren hadden.
oOm de beurt mocht er een leerling gooien met de dobbelsteen en dezelfde kleur van kaart kwam dan aan de beurt. Daarop stonden allerlei leuke dramatische activiteitjes. Deze gingen van duikers nadoen tot de woesh en noem maar op.
oEr werden vele verschillende oefeningetjes gedaan.
Bv. - m.b.v. magische schoenen deden de leerlingen de pasjes na, die de schoenen aflegden. - elkaars spiegelbeeld spelen - elkaar leiden doorheen de ruimte - ...
·Muziek
oEr werd geluisterd naar verschillende geluidsfragmenten.
oDaarna werd ook een liedje aangeleerd in no-nonsenstaal .
oHelemaal op het einde werd het liedje zelfs in canon gezongen.
Na de workshops kregen de kinderen de kans om hun top 3 op te stellen. Wat ze vandaag het leukste vonden, was ook het atelier dat ze kozen voor de dag erna. Na 16u maakten we samen met de groep de groepsindeling. Toen we eindelijk klaar waren met het vele werk, vertrokken we uitgeput naar huis.