Welkom Ik ben Hanne Vereecke, derdejaarsstudente lager onderwijs aan de KHBO.
Als keuzemodule koos ik voor muzische vorming. Binnen deze module moesten we onder andere een blog aanmaken, een voorstelling (musical) voorbereiden,...
Als je iets meer wil te weten komen, kijk dan even rond op mijn blog of laat iets na in mijn gastenboek.
Vele groetjes Hanne Vereecke
keuzemodule muzische vorming
28-02-2010
zondag 28 februari 2010
Deze morgen ging ik met mijn mama op pad. Om nog meer ideetjes op te doen voor mijn kijkkast, bezochten we de knutselbeurs in de Expo in Kortrijk. Daar kon je verschillende standjes bezichtigen waar er met zeer veel verschillende materialen werd gewerkt. Enkele activiteiten waren: sieraden maken, werken met vilt, op doek schilderen, wenskaarten maken, kaarsen maken, kijkkasten maken, werken met textielverharder, origami, werken met klei ... (zie foto's)
(kijkkasten: alles wat erin staat, is zeer mini gemaakt) (de Afrikaanse vrouwen: 1 ervan probeer ik na te maken en te behandelen met textielverharder) (de pinguïns: deze probeer ik na te maken met plasticine)
(de lotusbloemen: deze maakte ik ook na met hard glitterend tekenpapier)
Zoals je kan zien, was er heel veel te doen en ik kwam dan ook op hele goeie tips om te gebruiken bij mijn kast. Eerst en vooral heb ik dus beslist om rond werelddelen te werken. Ik maak een wereldreis doorheen alle wereld- delen en in elk werelddeel is er telkens 1 land dat ik zeer graag wil bezoeken. Uit dit land pik ik dan 1 leuk element dat ik weergeef in mijn bakjes.
Met deze objecten in mijn achterhoofd, ging ik aan de slag. 1. Ik maakte al 3 lotusbloemen uit klein origamipapier, die ik zal ophangen (op verschillende hoogtes) in 1 van de bakjes. 2. Ook zal ik een vrouw maken waarvan het hoofd en de buste bestaat uit gips, de romp uit een staaf hout en dan een houten voetje er onder. Daarrond bevestig ik dan allemaal repen stof zodat het lichaam gevuld wordt. Ter afwerking beschilder ik de stof met textielverharder zodat het geheel hard en stevig wordt. 3. Ook ben ik van plan om 1 of enkele pinguïns te maken met plasticine (Morgen ga ik dit kopen) 4. Frietjes in een puntzak, gemaakt uit klei en daarna beschilderen, is ook 1 van mijn werkjes. 5. ... 6. ... Je merkt dat ik nog 2 lijntjes moet aanvullen. Ik heb 6 bakjes om iets in weer te geven, maar 2 ervan weet ik nog niet wat erin zal komen.
(lotusbloemen maken en de romp van mijn vrouw aan het kleven)
Waar ik ondertussen ook al uit ben, is de buitenkant van mijn kijkkast. De houtkleur zal ik niet zichtbaar laten. Ik zal deze eerst in een lichtblauwe kleur schilderen, om er daarna met een spons witte wolken op te stempelen. Het idee om er wolken op te schilderen, schoot me te binnen toen ik alles voorstelde aan Kristien Vanhaelewyn en daarbij baseer ik me op kunstwerken van René Magritte. (zie foto's) Wat ik eventueel ook nog zal doen, is eerst een stukje van een schilderij van Magritte op mijn kijkkast kleven om daaruit de wolken verder te stempelen. Maar daar wacht ik nog even mee af.
Deze morgen stond ik op en wist ik meteen wat me te doen stond. Samen met mijn papa vertrokken we richting 'Brico Plan It' om er hout en plexiglas te kopen. Na veel soorten hout enzo te bekijken en te luisteren naar het advies van één van de verkopers, hadden we onze keuze gemaakt. We kwamen thuis met een 6-tal planken hout en 2 platen plexiglas. Voila, nu we het materiaal hebben, kunnen we binnenkort aan de slag om de kast te maken.
In afwachting van de kast, begon ik wel al aan de bakjes die erin moeten komen. Vorige week dinsdag had ik in de beeldopvoedingsles al enkele sjablonen op groot formaat getekend. Hier ging ik mee verder en daarna plooide ik alle lipjes juist over. Het enige werkje dat me dan nog restte, was alles aan elkaar kleven. Uiteindelijk heb ik 6 zo'n bakjes, dus dit werkje zit er ook alweer op.
Ook ging ik nog eens op zoek op internet naar allerlei afbeeldingen, ideeën, ... om weer te geven in mijn bakjes. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit maar mijn voorkeur leunt toch aan om elementen van werelddelen te maken. Ik brainstorm nog even verder zodat ik overtuigd geraak van mijn voorkeur.
Deze morgen stonden we om 10 uur alweer paraat. Samen met ons groepje bereidden we ons voor op ons bezoek aan onze stageschool De boomhut in Sint-Andries. (link naar de website: zie onderaan)
We maakten een korte powerpoint om ons muzisch project op een leuke manier te kunnen voorstellen. (zie bijlage) Ik belde naar de directeur om een afspraak te maken met het volledige team. Hij vertelde me dat we welkom zijn om 4 uur. Dit leek hem een erg geschikt moment omdat ze dan normaal gezien teamoverleg hebben. Zo kunnen we onmiddellijk alle leerkrachten aanspreken en hen warm maken voor ons project.
Deze middag om 13u30 kregen we nog les van Stefan Dewitte. Hij toonde ons allerlei sites, allerlei filmpjes, ... om te gebruiken tijdens muzische activiteiten. Er zaten erg leuke dingen tussen waarbij kinderen bv. zelf een muziekstukje kunnen maken, hun muzisch geheugen kunnen testen, ... Neem gerust zelf een kijkje op deze sites. Je vindt ze in bijlage onderaan.
Eenmaal onze les werd beëindigd, vertrokken we met z'n allen naar 'De boomhut'. Daar werden we verwelkomd door de directeur. We mochten ons installeren in het teamlokaal waar de leerkrachten allemaal zaten te wachten. We stelden ons project voor, stelden vragen en gingen de lokalen bezichtigen. Daaruit konden we besluiten dat we qua locatie zeker niet mogen klagen. We hebben een grote zaal ter beschikking (met vloerverwarming :p ) en ook de andere ruimtes zullen we zeker kunnen benutten.
Ziezo, onze week zit erop. En nu snel mijn trein halen richting Kortrijk.
Om 9 uur werd er afgesproken met de groep. Iedereen vertelde zijn ideeën om te gebruiken in z'n workshop. Hier en daar werden er nog tips of andere ideeën aangebracht, waardoor iedereen aan de slag kon. Alles werd vlot uitgetypt en normaal gezien weet iedereen nu wat hem/haar te doen staat op de muzische dagen.
's Middags werden we verwacht in een les drama gegeven door Koen Crul. Daarvoor werd gevraagd om zwarte kledij aan te trekken. We gingen namelijk werken rond 'FLUO-THEATER'. Eerst en vooral werd het lokaal een beetje aangekleed. De ramen werden verduisterd door er zwarte doeken voor te hangen en de constructie werd gemaakt (met ijzeren staven). Ook rond de constructie moesten er zwarte doeken komen, zodat het leek op een 'black box'.
Daarna kwamen enkele voorbeelden aan bod, zodat we daarna zelf aan de slag konden. We knipten een figuurtje uit, uit fluopapier en kleefden aan de ommezijde een zwart rietje. Daarmee mochten we even experimenteren in de 'black box'. Aan de hand van een klein verzonnen verhaaltje door onze expert Koen Crul zetten we in 'no time' een toneeltje op poten.
Maar dit was een beetje te simpel. Nu kwam het grotere werk. Je had de keuze tussen 2 verschillende soorten toneeltjes: ofwel maakte je met eenvoudige fluo-figuren een toneeltje (gelijkaardig aan de eerste opdracht), ofwel gebruikte je de poppen die aanwezig waren en maakte je daar een toneeltje mee. Brian, Ruth en ik vormden een groepje en vervulden de eerste opdracht. Met enkele geometrische figuren en een auto maakten we een verhaaltje. Dit oefenden we even in en we zochten er ook bijpassende muziek bij (nl. het liedje dat hoort bij het computerspelletje 'Mario') Nadat iedereen de beurt kreeg om even te oefenen, stelden we onze verhaaltjes/toneeltjes ook even voor aan elkaar.
ons groepje
groepje van Steffi, Joke en Emmie
Ik vond het een zeer leuk thema om rond te werken en spitste dan ook mijn oren wanneer ik hoorde dat er ook koffers voor handen zijn rond fluo-theater. Zo kwamen we ook onmiddellijk op enkele ideeën om te gebruiken tijdens onze muzische dagen. Tijdens het atelier binnen het domein drama zal er gewerkt worden met fluo-theater. We zullen proberen zo'n koffer te bemachtigen om zo alle materiaal beschikbaar te hebben. Ook zullen we een bepaald soort 'speeltuig' gebruiken voor onze constructie met de wasmachine, nl. quadro. Dit zijn plastic buizen die je zodanig in elkaar moet steken dat kinderen erop kunnen spelen.
Ik leerde ook heel veel bij tijdens deze les, zoals bijvoorbeeld deze 3 belangrijke puntjes: 1. Je moet met je figuren altijd naar de blacklightlamp toe werken. 2. Je moet zorgen dat je nooit met je zwarte kledij voor de figuren terecht komt, want dan is dit niet meer zichtbaar. 3. Je mag niet te snel bewegen omdat de bewegingen anders niet duidelijk overkomen.
Ziezo, na een leuke les en onze blog verder aangevuld te hebben, trekken we terug naar huis.
's Morgens werkte ik alleen. Mijn blog aanvullen, aanpassen en foto's toevoegen was een heel groot werk voor mij. Maar ik moet zeggen dat ik tevreden ben van het resultaat. Ik ben heel slecht met computers, maar op deze korte tijd heb ik al heel veel bijgeleerd. :)
Vandaag kregen we ook de affiche te zien die we zullen uithangen in onze stageschool. Zo proberen we de nieuwsgierigheid bij de leerlingen op te wekken. Deze affiche is afgeleid van het oorspronkelijke verhaal 'Achter de glazen deur'. De kaft van het boek werd gebruikt als achtergrond en aangepast. (zie 2 foto's) Alexander legde zich ook toe op het maken van een 'promofilmpje' voor onze musical. (te zien op mijn blog: zie onderaan)
Wat stond er vandaag ook nog op het programm? Wel, we fixeerden ons op de voorstelling zelf. We speelden de scènes elk afzonderlijk en gaven commentaar waar nodig. Zo wist iedereen wat hem/haar te doen stond. Daarna speelden we de volledige musical, met de muziek en de dans, waardoor we merkten dat we zeker aan ons half uurtje optreden geraken. (foto's zie onderaan)
We spraken ook nog af dat we morgen ons zullen bezig houden met de workshops en de ateliers. Onze taak voor vanavond bestaat er dus in om ideeën te verzamelen voor ieder zijn workshop. Morgen kunnen we dan eens alles samen leggen en beslissen wat we zullen gebruiken in de workshops.
We begonnen met een les beeldopvoeding waarin we verder werkten aan onze kijkkast. Ik had niet zoveel materiaal meegebracht van thuis omdat je het altijd maar moet meesleuren van thuis naar Brugge en omgekeerd.Zowieso maak ik mijn kijkkast thuis en nu besliste ik dus om mij bezig te houden met het maken van de bakjes.Ik had een sjabloon uitgetekend in het klein en dit kon ik dus heel goed gebruiken. De juiste afmetingen stonden erbij dus moest ik dit gewoon vergroten op hard tekenpapier. Daarna knipte ik nog alles uit en dan zat de les er weeral op.
's Middags begon ik met het uittypen van de vragen die we zeker moeten stellen aan de directeur van onze stageschool. (Deze kan je ook vinden in de bijlage) Daarna update ik ook nog het draaiboek. Hier en daar moesten er wat aanpassingen worden aangebracht, maar nu is het in orde zodat we er volop mee kunnen beginnen werken. (Draaiboek is ook te vinden in blijlage)
Ook maakten we met de groep nog een dansje voor op één van onze liedjes tijdens de voorstelling. Uiteindelijk oefenden we onze 2 dansjes in. (waarschijnlijk te vinden als link) Daarna begonnen we aan de musical zelf. De eerste twee scènes werden al eens gespeeld, maar na zoveel uren bezig te zijn geweest met muzische activiteiten, was de motivatie nog ver te zoeken en beslisten we er morgen met volle moed aan verder te werken.
Deze morgen spraken we af om met de groep nog enkele dingen vast te leggen. Alexander hield zich deze vakantie bezig met een nieuwe tekst te vinden op een bestaand liedje dat we gaan gebruiken tijdens onze voorstelling. Het was dus de bedoeling dat wij deze tekst inzongen.
Ik leerde deze liedjes snel vanbuiten, luisterde enkele keren naar de originele versies en ging er dan tegenaan. Ik vond dit behoorlijk stressvol maar volgens onze professionele geluidsman Alexander verliep dit redelijk vlot.
Achteraf werden alle stukjes die werden ingezongen zodanig gemonteerd dat het uiteindelijk net zo is dat wij de tekst inzingen op het bestaande liedje. (te bekijken en te beluisteren: zie bijlage)
Ik vond het resultaat alleszins erg goed.
s Middags kregen we nog een anderhalf uurtje les van Stefan Dewitte. Dit was omtrent de activiteiten die nog moeten worden gegeven in de tijd die ons rest tijdens onze 2-daagse stage. In samenspraak met de andere groepsleden, stelden we een dagplanning op.
Deze kan je hier vinden:
Dagindeling tijdens het muzisch project 2010
ØMaandag8/15 maart 2010
Van
Tot
activiteit
8.30
10.20
* aankomst op school
* alle voorbereidingen voor de voorstelling
10.20
10.35
speeltijd
10.40
11.30
musicalvoorstelling
11.30
12.00
eerste workshop
12.00
13.20
middagpauze
13.25
13.55
tweede workshop
14.00
14.30
derde workshop
14.35
15.00
vierde workshop
15.00
15.20
speeltijd
15.25
15.45
* evaluatie
* keuze volgende dag maken en indienen
ØDinsdag 9/16 maart 2010
Van
Tot
activiteit
8.30
8.40
* aankomst op school
* verzamelen van de leerlingen in de grote zaal
8.40
9.00
* indeling van de ateliergroepen
* verzamelen per atelier
9.00
10.20
werken in het atelier
10.20
10.35
speeltijd
10.40
12.00
werken in het atelier
12.00
13.20
middagpauze
13.25
14.10.
* afwerken in het atelier
* uitstalling/ klaarzetten voor het toonmoment
14.15
14.30
toonmoment eerste atelier
14.30
14.45
toonmoment tweede atelier
14.45
15.00
toonmoment derde atelier
15.00
15.20
speeltijd
15.25
15.35
toonmoment vierde atelier
15.35
15.45
*evaluatie
*afsluiting
*bedanking
Ook beslisten we hoe we te werk zullen gaan tijdens deze twee dagen. We besloten om de eerste dag workshops aan te bieden.Op het eind van de dag moeten ze dan een keuze maken tussen1 van deze 4 workshops. De volgende dag werken ze dan de hele tijd binnen dit domein van muzische vorming d.m.v. ateliers. De keuze en verdeling van de domeinen van muzische vond ook plaats tijdens deze les en zit als volgt in elkaar:
·Dans (en bewegingsopvoeding) = Steffi
·Beeldopvoeding = Emmie
·Muziek = Joke
·Drama = Alexander
Er blijft dan nog 1 taakje over en dit is weggelegd voor mij. Ik zal overal een oogje in het zeil houden en hier en daar overnemen of bijspringen. Ook wanneer er materiaal tekort is of er een probleempje plaatsvindt, zal ik er voor de anderen zijn.
Voila, ik vind dat we vandaag erg goed hebben doorgewerkt, veel hebben vastgelegd en ik ben dan ook enorm blij met het resultaat van vandaag.