Inhoud blog
  • vrijdag 19 maart 2010
  • woensdag 17 maart en donderdag 18 maart 2010
  • dinsdag 16 maart 2010
  • maandag 15 maart 2010
  • zondag 14 maart 2010
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Foto
    Gastenboek
  • Mooie blog
  • een fijne donderdagavond

    Laat je iets achter in mijn gastenboek...

    Welkom
    Ik ben Hanne Vereecke, derdejaarsstudente lager onderwijs aan de KHBO.

    Als keuzemodule koos ik voor muzische vorming. Binnen deze module moesten we onder andere een blog aanmaken, een voorstelling (musical) voorbereiden,...

    Als je iets meer wil te weten komen, kijk dan even rond op mijn blog of laat iets na in mijn gastenboek.

    Vele groetjes Hanne Vereecke
    keuzemodule muzische vorming

    28-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zondag 28 februari 2010
    Deze morgen ging ik met mijn mama op pad. Om nog meer ideetjes op te doen voor mijn kijkkast, bezochten
    we de knutselbeurs in de Expo in Kortrijk. Daar kon je verschillende standjes bezichtigen waar er met zeer
    veel verschillende materialen werd gewerkt. Enkele activiteiten waren: sieraden maken, werken met vilt, op doek
    schilderen, wenskaarten maken, kaarsen maken, kijkkasten maken, werken met textielverharder, origami, werken
    met klei ... (zie foto's)

        
      (kijkkasten: alles wat erin staat, is zeer mini gemaakt)
      
     (de Afrikaanse vrouwen: 1 ervan probeer ik na te maken en te behandelen met textielverharder)
     
    (de pinguïns: deze probeer ik na te maken met plasticine)
      

      
    (de lotusbloemen: deze maakte ik ook na met hard glitterend tekenpapier)

    Zoals je kan zien, was er heel veel te doen en ik kwam dan ook op hele goeie tips om te gebruiken bij mijn kast.
    Eerst en vooral heb ik dus beslist om rond werelddelen te werken. Ik maak een wereldreis doorheen alle wereld-
    delen en in elk werelddeel is er telkens 1 land dat ik zeer graag wil bezoeken. Uit dit land pik ik dan 1 leuk element
    dat ik weergeef in mijn bakjes.

    Met deze objecten in mijn achterhoofd, ging ik aan de slag.
    1. Ik maakte al 3 lotusbloemen uit klein origamipapier, die ik zal ophangen (op verschillende hoogtes) in 1 van
       de bakjes.
    2. Ook zal ik een vrouw maken waarvan het hoofd en de buste bestaat uit gips, de romp uit een staaf hout en
       dan een houten voetje er onder. Daarrond bevestig ik dan allemaal repen stof zodat het lichaam gevuld wordt.
       Ter afwerking beschilder ik de stof met textielverharder zodat het geheel hard en stevig wordt.
    3. Ook ben ik van plan om 1 of enkele pinguïns te maken met plasticine (Morgen ga ik dit kopen)
    4. Frietjes in een puntzak, gemaakt uit klei en daarna beschilderen, is ook 1 van mijn werkjes.
    5. ...
    6. ...
    Je merkt dat ik nog 2 lijntjes moet aanvullen. Ik heb 6 bakjes om iets in weer te geven, maar 2 ervan weet ik nog niet
    wat erin zal komen.

       
    (lotusbloemen maken en de romp van mijn vrouw aan het kleven)

    Waar ik ondertussen ook al uit ben, is de buitenkant van mijn kijkkast. De houtkleur zal ik niet zichtbaar laten.
    Ik zal deze eerst in een lichtblauwe kleur schilderen, om er daarna met een spons witte wolken op te stempelen.
    Het idee om er wolken op te schilderen, schoot me te binnen toen ik alles voorstelde aan Kristien Vanhaelewyn
    en daarbij baseer ik me op kunstwerken van René Magritte. (zie foto's) Wat ik eventueel ook nog zal doen, is eerst
    een stukje van een schilderij van Magritte op mijn kijkkast kleven om daaruit de wolken verder te stempelen. Maar
    daar wacht ik nog even mee af.

      




    28-02-2010 om 16:37 geschreven door hanneke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zaterdag 27 februari 2010
    Deze morgen stond ik op en wist ik meteen wat me te doen stond. Samen met mijn papa vertrokken we richting
    'Brico Plan It' om er hout en plexiglas te kopen. Na veel soorten hout enzo te bekijken en te luisteren naar het
    advies van één van de verkopers, hadden we onze keuze gemaakt. We kwamen thuis met een 6-tal planken hout
    en 2 platen plexiglas. Voila, nu we het materiaal hebben, kunnen we binnenkort aan de slag om de kast te maken.



          
                      

    In afwachting van de kast, begon ik wel al aan de bakjes die erin moeten komen. Vorige week dinsdag had ik in
    de beeldopvoedingsles al enkele sjablonen op groot formaat getekend. Hier ging ik mee verder en daarna plooide
    ik alle lipjes juist over. Het enige werkje dat me dan nog restte, was alles aan elkaar kleven. Uiteindelijk heb ik 6
    zo'n bakjes, dus dit werkje zit er ook alweer op.

     

    Ook ging ik nog eens op zoek op internet naar allerlei afbeeldingen, ideeën, ... om weer te geven in mijn bakjes.
    Ik ben er nog steeds niet helemaal uit maar mijn voorkeur leunt toch aan om elementen van werelddelen te maken.
    Ik brainstorm nog even verder zodat ik overtuigd geraak van mijn voorkeur.

    Tot later!

    27-02-2010 om 00:00 geschreven door hanneke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    26-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vrijdag 26 februari 2010

    Deze morgen stonden we om 10 uur alweer paraat. Samen met ons groepje bereidden we ons voor op ons bezoek aan onze stageschool ‘De boomhut’ in Sint-Andries. (link naar de website: zie onderaan)

            

    We maakten een korte powerpoint om ons muzisch project op een leuke manier te kunnen voorstellen.
    (zie bijlage) Ik belde naar de directeur om een afspraak te maken met het volledige team. Hij vertelde me dat
    we welkom zijn om 4 uur. Dit leek hem een erg geschikt moment omdat ze dan normaal gezien teamoverleg
    hebben. Zo kunnen we onmiddellijk alle leerkrachten aanspreken en hen warm maken voor ons project.

    Deze middag om 13u30 kregen we nog les van Stefan Dewitte. Hij toonde ons allerlei sites, allerlei filmpjes, ...
    om te gebruiken tijdens muzische activiteiten. Er zaten erg leuke dingen tussen waarbij kinderen bv. zelf een
    muziekstukje kunnen maken, hun muzisch geheugen kunnen testen, ... Neem gerust zelf een kijkje op deze sites.
    Je vindt ze in bijlage onderaan.

    Eenmaal onze les werd beëindigd, vertrokken we met z'n allen naar 'De boomhut'. Daar werden we verwelkomd
    door de directeur. We mochten ons installeren in het teamlokaal waar de leerkrachten allemaal zaten te wachten.
    We stelden ons project voor, stelden vragen en gingen de lokalen bezichtigen. Daaruit konden we besluiten dat we qua locatie zeker niet mogen klagen. We hebben een grote zaal ter beschikking (met vloerverwarming :p ) en
    ook de andere ruimtes zullen we zeker kunnen benutten. 

    Ziezo, onze week zit erop. En nu snel mijn trein halen richting Kortrijk.                               

    Bijlagen:
    presentatie boomhut.pptx (327.1 KB)   
    http://home.hccnet.nl/paul.van.coeverden/sitemap.html   
    http://www.breakintheroad.com   
    http://www.deboomhut-freinetschool.be/   
    http://www.Klara4kids.be   
    http://www.nyphilkids.org   

    26-02-2010 om 17:19 geschreven door hanneke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag 25 februari 2010
    Om 9 uur werd er afgesproken met de groep. Iedereen vertelde zijn ideeën om te gebruiken in z'n workshop.
    Hier en daar werden er nog tips of andere ideeën aangebracht, waardoor iedereen aan de slag kon. Alles werd
    vlot uitgetypt en normaal gezien weet iedereen nu wat hem/haar te doen staat op de muzische dagen.

    's Middags werden we verwacht in een les drama gegeven door Koen Crul. Daarvoor werd gevraagd om zwarte
    kledij aan te trekken. We gingen namelijk werken rond 'FLUO-THEATER'. Eerst en vooral werd het lokaal een
    beetje aangekleed. De ramen werden verduisterd door er zwarte doeken voor te hangen en de constructie werd
    gemaakt (met ijzeren staven). Ook rond de constructie moesten er zwarte doeken komen, zodat het leek op een
     'black box'.

      

    Daarna kwamen enkele voorbeelden aan bod, zodat we daarna zelf aan de slag konden. We knipten een figuurtje
    uit, uit fluopapier en kleefden aan de ommezijde een zwart rietje. Daarmee mochten we even experimenteren in
    de 'black box'. Aan de hand van een klein verzonnen verhaaltje door onze expert Koen Crul zetten we in 'no time'         
    een toneeltje op poten.

       

      

    Maar dit was een beetje te simpel. Nu kwam het grotere werk. Je had de keuze tussen 2 verschillende soorten
    toneeltjes: ofwel maakte je met eenvoudige fluo-figuren een toneeltje (gelijkaardig aan de eerste opdracht),
    ofwel gebruikte je de poppen die aanwezig waren en maakte je daar een toneeltje mee. Brian, Ruth en ik vormden
    een groepje en vervulden de eerste opdracht. Met enkele geometrische figuren en een auto maakten we een
    verhaaltje. Dit oefenden we even in en we zochten er ook bijpassende muziek bij (nl. het liedje dat hoort bij het computerspelletje 'Mario') Nadat iedereen de beurt kreeg om even te oefenen, stelden we onze verhaaltjes/toneeltjes
    ook even voor aan elkaar. 

        
    ons groepje

                                   
                             groepje van Steffi, Joke en Emmie

    Ik vond het een zeer leuk thema om rond te werken en spitste dan ook mijn oren wanneer ik hoorde dat er ook
    koffers voor handen zijn rond fluo-theater. Zo kwamen we ook onmiddellijk op enkele ideeën om te gebruiken
    tijdens onze muzische dagen. Tijdens het atelier binnen het domein drama zal er gewerkt worden met fluo-theater.
    We zullen proberen zo'n koffer te bemachtigen om zo alle materiaal beschikbaar te hebben. Ook zullen we een
    bepaald soort 'speeltuig' gebruiken voor onze constructie met de wasmachine, nl. quadro. Dit zijn plastic buizen
    die je zodanig in elkaar moet steken dat kinderen erop kunnen spelen.

    Ik leerde ook heel veel bij tijdens deze les, zoals bijvoorbeeld deze 3 belangrijke puntjes:
    1. Je moet met je figuren altijd naar de blacklightlamp toe werken.
    2. Je moet zorgen dat je nooit met je zwarte kledij voor de figuren terecht komt, 
       want dan is dit niet meer zichtbaar.
    3. Je mag niet te snel bewegen omdat de bewegingen anders niet duidelijk overkomen.

    Ziezo, na een leuke les en onze blog verder aangevuld te hebben, trekken we terug naar huis.



    25-02-2010 om 00:00 geschreven door hanneke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag 24 februari 2010
    's Morgens werkte ik alleen. Mijn blog aanvullen, aanpassen en foto's toevoegen was een heel groot werk voor mij.
    Maar ik moet zeggen dat ik tevreden ben van het resultaat. Ik ben heel slecht met computers, maar op deze korte
    tijd heb ik al heel veel bijgeleerd. :)

    Vandaag kregen we ook de affiche te zien die we zullen uithangen in onze stageschool. Zo proberen we de
    nieuwsgierigheid bij de leerlingen op te wekken. Deze affiche is afgeleid van het oorspronkelijke verhaal
    'Achter de glazen deur'. De kaft van het boek werd gebruikt als achtergrond en aangepast. (zie 2 foto's)
    Alexander legde zich ook toe op het maken van een 'promofilmpje' voor onze musical.
    (te zien op mijn blog: zie onderaan)

    Wat stond er vandaag ook nog op het programm? Wel, we fixeerden ons op de voorstelling zelf. We speelden
    de scènes elk afzonderlijk en gaven commentaar waar nodig. Zo wist iedereen wat hem/haar te doen stond.
    Daarna speelden we de volledige musical, met de muziek en de dans, waardoor we merkten dat we zeker aan ons
    half uurtje optreden geraken. (foto's zie onderaan)

    We spraken ook nog af dat we morgen ons zullen bezig houden met de workshops en de ateliers. Onze taak voor
    vanavond bestaat er dus in om ideeën te verzamelen voor ieder zijn workshop. Morgen kunnen we dan eens alles
    samen leggen en beslissen wat we zullen gebruiken in de workshops.

    Tot morgen!

                                                  





    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=Vn4c502rH1A    

    24-02-2010 om 00:00 geschreven door hanneke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag 23 februari 2010

    Opnieuw een lange werkdag voor de boeg.

    We begonnen met een les beeldopvoeding waarin we verder werkten aan onze kijkkast.
    Ik had niet zoveel materiaal meegebracht van thuis omdat je het altijd maar moet meesleuren van thuis naar
    Brugge en omgekeerd.Zowieso maak ik mijn kijkkast thuis en nu besliste ik dus om mij bezig te houden met
    het maken van de bakjes.Ik had een sjabloon uitgetekend in het klein en dit kon ik dus heel goed gebruiken.
    De juiste afmetingen stonden erbij dus moest ik dit gewoon vergroten op hard tekenpapier. Daarna knipte ik
    nog alles uit en dan zat de les er weeral op.

    's Middags begon ik met het uittypen van de vragen die we zeker moeten stellen aan de directeur van onze
    stageschool. (Deze kan je ook vinden in de bijlage) Daarna update ik ook nog het draaiboek. Hier en daar
    moesten er wat aanpassingen worden aangebracht, maar nu is het in orde zodat we er volop mee kunnen
    beginnen werken. (Draaiboek is ook te vinden in blijlage)

    Ook maakten we met de groep nog een dansje voor op één van onze liedjes tijdens de voorstelling.
    Uiteindelijk oefenden we onze 2 dansjes in. (waarschijnlijk te vinden als link) Daarna begonnen we aan de
    musical zelf. De eerste twee scènes werden al eens gespeeld, maar na zoveel uren bezig te zijn geweest met
    muzische activiteiten, was de motivatie nog ver te zoeken en beslisten we er morgen met volle moed aan
    verder te werken.

    Ziezo, onze dag zat erop. En nu naar huis :)

    Bijlagen:
    Draaiboek 2.docx (130.5 KB)   
    Vragen aan de stageschool.docx (17.1 KB)   

    23-02-2010 om 00:00 geschreven door hanneke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag 22 februari 2010

     

    Deze morgen spraken we af om met de groep nog enkele dingen vast te leggen. Alexander hield zich deze vakantie bezig met een nieuwe tekst te vinden op een bestaand liedje dat we gaan gebruiken tijdens onze voorstelling. Het was dus de bedoeling dat wij deze tekst inzongen.

    Ik leerde deze liedjes snel vanbuiten, luisterde enkele keren naar de originele versies en ging er dan tegenaan. Ik vond dit behoorlijk stressvol maar volgens onze professionele geluidsman Alexander verliep dit redelijk vlot.

    Achteraf werden alle stukjes die werden ingezongen zodanig gemonteerd dat het uiteindelijk net zo is dat wij de tekst inzingen op het bestaande liedje. (te bekijken en te beluisteren: zie bijlage)

    Ik vond het resultaat alleszins erg goed.

    ’s Middags kregen we nog een anderhalf uurtje les van Stefan Dewitte. Dit was omtrent de activiteiten die nog moeten worden gegeven in de tijd die ons rest tijdens onze 2-daagse stage.
    In samenspraak met de andere groepsleden, stelden we een dagplanning op.

    Deze kan je hier vinden:

    Dagindeling tijdens het muzisch project 2010

     

    Ø  Maandag  8/15 maart 2010

    Van …

    Tot …

    activiteit

    8.30

    10.20

    * aankomst op school

    * alle voorbereidingen voor de voorstelling

    10.20

    10.35

    speeltijd

    10.40

    11.30

    musicalvoorstelling

    11.30

    12.00

    eerste workshop

    12.00

    13.20

    middagpauze

    13.25

    13.55

    tweede workshop

    14.00

    14.30

    derde workshop

    14.35

    15.00

    vierde workshop

    15.00

    15.20

    speeltijd

    15.25

    15.45

    * evaluatie

    * keuze volgende dag maken en indienen

     

    Ø  Dinsdag 9/16 maart 2010

    Van …

    Tot …

    activiteit

    8.30

    8.40

    * aankomst op school

    * verzamelen van de leerlingen in de grote zaal

    8.40

    9.00

    * indeling van de ateliergroepen

    * verzamelen per atelier

    9.00

    10.20

    werken in het atelier

    10.20

    10.35

    speeltijd

    10.40

    12.00

    werken in het atelier

    12.00

    13.20

    middagpauze

    13.25

    14.10.

    * afwerken in het atelier

    * uitstalling/ klaarzetten voor het toonmoment

    14.15

    14.30

    toonmoment eerste atelier

    14.30

    14.45

    toonmoment tweede atelier

    14.45

    15.00

    toonmoment derde atelier

    15.00

    15.20

    speeltijd

    15.25

    15.35

    toonmoment vierde atelier

    15.35

    15.45

    *evaluatie

    *afsluiting

    *bedanking

     

    Ook beslisten we hoe we te werk zullen gaan tijdens deze twee dagen. We besloten om de eerste dag workshops aan te bieden.  Op het eind van de dag moeten ze dan een keuze maken tussen  1 van deze 4 workshops. De volgende dag werken ze dan de hele tijd binnen dit domein van muzische vorming d.m.v. ateliers. De keuze en verdeling van de domeinen van muzische vond ook plaats tijdens deze les en zit als volgt in elkaar:

    ·         Dans (en bewegingsopvoeding)   = Steffi

    ·         Beeldopvoeding                               = Emmie

    ·         Muziek                                               = Joke

    ·         Drama                                                = Alexander

    Er blijft dan nog 1 taakje over en dit is weggelegd voor mij. Ik zal overal een oogje in het zeil houden en hier en daar overnemen of bijspringen. Ook wanneer er materiaal tekort is of er een probleempje plaatsvindt, zal ik er voor de anderen zijn.

    Voila, ik vind dat we vandaag erg goed hebben doorgewerkt, veel hebben vastgelegd en ik ben dan ook enorm blij met het resultaat van vandaag.

    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/user/aminorband#p/a/u/1/E5l03-TLnzw   
    http://www.youtube.com/user/aminorband#p/a/u/2/hfwg2CR-2Oc   

    22-02-2010 om 00:00 geschreven door hanneke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)

    Archief per week
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs