Welkom Ik ben Hanne Vereecke, derdejaarsstudente lager onderwijs aan de KHBO.
Als keuzemodule koos ik voor muzische vorming. Binnen deze module moesten we onder andere een blog aanmaken, een voorstelling (musical) voorbereiden,...
Als je iets meer wil te weten komen, kijk dan even rond op mijn blog of laat iets na in mijn gastenboek.
Vele groetjes Hanne Vereecke
keuzemodule muzische vorming
18-03-2010
woensdag 17 maart en donderdag 18 maart 2010
Woensdag en donderdag waren 2 dagen dat ik de volledige tijd op school doorbracht. Ik werkte een beetje aan vanalles, waaronder ook aan mijn keuzemodule muzische vorming.
Het portfolio dat we moeten maken rond de bouwsteen 'ruimte' werd samengelegd. Ik maakte tussenbladen en zorgde dat alles op zijn plaats terecht kwam.
Ook zocht ik nog wat prenten op, voor onze pecha kucha. Ik sprak donderdag af met Brian en Ruth om dit eens allemaal samen te leggen en te overlopen.
Donderdag hielp ik ook nog met Emmie om alles te verzamelen om op onze cd te zetten. Ook de pecha kucha werd afgewerkt en er werd tekst bij geschreven.
Mijn kijkkast gaf ik ook nog z'n final touch. Ik zette er met witte verf en een spons dat ik versneed, witte wolken op.
Zo, ik denk dat ik klaar ben voor mijn keuzemodule en volledig voorbereid om morgen onze voorstellingen te geven.
Een nieuwe maar... onze laatste dag binnen de muzische stage.
We vlogen er terug in en maakten er nog een leuke dag van.
De leerlingen werden verdeeld in 4 groepen. Ze werkten de hele dag binnen 1 bepaald domein, binnen dezelfde groep. Ze kregen eerst enkele spelletjes aangeboden zodat ze konden opwarmen. Daarna was het aan de leerlingen zelf om volop te experimenteren, zodat ze tijdens het toonmoment iets van zichzelf konden naar voren brengen.
Er zaten hele mooie en leuke dingen tussen. Hier zijn er enkele dingen van te zien:
FLUOTHEATER (binnen drama)
MUZIEKSTUKJES MAKEN EN LIEDJES ZINGEN (binnen muziek)
EEN DANSJE MAKEN (binnen dans- en bewegingsexpressie)
Vandaag stonden we, uitgerust van het weekend, terug paraat aan de schoolpoort om 8 uur. We plaatsten het decor, trokken onze kostuums aan, lieten de muziek spelen en zo oefenden we nog voor een laatste keer onze voorstelling in.
Na de speeltijd moesten we dan onze voorstelling nog eens spelen voor de kinderen, maar nu voor het 4de, het 5de en het 6de leerjaar. We dachten eerst dat het een beetje kinderachtig ging zijn voor de oudere kinderen, maar eigenlijk was het geknipt voor hen.
Enkele sfeerbeelden:
's Middags gingen we dan aan de slag met de workshops. Net zoals de vorige keer kwamen de volgende domeinen aan bod: drama, dans, beeld en muziek. De kinderen mochten 4 keer doorschuiven zodat ze van alles eens konden proeven. Op het einde van de dag maakten ze hun keuze binnen de 4 domeinen zodat ze de volgende dag de hele tijd binnen dit domein konden werken tijdens het atelier.
Het grote werk moest eigenlijk pas vandaag beginnen. Mijn volledige kijkkast moest een lichtblauwe grondlaag krijgen. Ik plakte eerst alle raampjes en gaatjes af met tesacrepe, zodat de verf nergens zou in likken. Daarna maakte ik deze kleur zelf en ging meteen aan de slag.
Na een uurtje werk was het eindelijk volledig blauw, mezelf inclusief. Het is de bedoeling dat het de hemel weergeeft. Enkel wolken zijn dus nog tekort om dit duidelijk te maken. Dit is dus mijn laatste werkje dat me nog te wachten staat. Daarna is mijn kijkkast volledig klaar :)
Deze morgen stond ik terug vroeg op, want het werk staat op mij te wachten.
's Morgens werkte ik aan het 2de deel van mijn kijkkast. Dit is net hetzelfde als het 1ste deel en deze twee delen worden dan met elkaar verbonden door middel van een scharnier. Ook zorgde ik ervoor dat mijn verkeersbord zo glad mogelijk is door er nog een 2de laag klei boven te leggen. Ook verniste ik mijn pinguïn en mijn frietjes. Ik kleefde mijn frietjes in de puntzak en bevestigde deze nadien in het bijpassende bakje.
's Middags werkte ik al de andere voorwerpen af. - Ik trok de omtrek van een kangoeroe op het verkeersbord waardoor ik het nadien zonder veel moeite kon inschilderen. - Ik zocht een stofje dat wel wat Afrikaans leek en kleefde dit in, als achtergrond in 1 van de bakjes. - Ik hing de letter N en Y op. - ...
Ook bevestigde ik aan alle flappen van de bakjes dubbelzijdig kleefband. Daarmee kan ik ervoor zorgen dat de bakjes mooi op hun plaats blijven zitten en het materiaal erin, ook.
's Avonds kwam ik terug thuis na een week op kot doorgebracht te hebben. Op mijn kamer zag ik nog al dat werk staan voor mijn kijkkast en besloot dan maar om onmiddellijk aan het werk te gaan. Mijn pinguïn en mijn frietjes kregen hun verfbeurt waardoor deze ook klaar zijn.
Als laatste maakte ik ook nog een 'verkeersbord' met klei en bevestigde er een houten spatel in, zodat het bord in zijn geheel kan drogen.
Vandaag stond er eigenlijk niet echt iets op het programma voor de keuzemodule. Ik ging de volledige dag observeren in mijn stageschool waar ik mijn ingroeistage doe. Wel zocht ik 's avonds nog enkele foto's op om in de powerpointvoorstelling te stoppen voor onze pecha kucha.
Vandaag werden we om 14u verwacht in het provinciehuis van de stad Brugge. Daar werden de verschillende kunstkoffers voorgesteld. Na een zeer boeiende inleiding van Jo Bultheel kreeg ook Koen Crul het woord. Hij toonde ons enkele voorbeelden van fluotheater en stelde ons ook enkele filmpjes voor.Deze middag stond eigenlijk vooral de fluokoffer centraal, maar we kregen ook de kans om de andere koffers in te kijken. Ik vond vooral Bouwmeesters (een koffer van vorig jaar) en de fluokoffer interessant. Ik breng het thema bouwen aan tijdens mijn ingroeistage en ging dus wel even gaan snuisteren in de handleiding van Bouwmeesters. Ook zou ik graag de fluokoffer gebruiken tijdens deze stage om enkele muzische lessen rond fluotheater te werken.
De kunstkoffers : 'Bouwmeesters'
De koffer van James Ensor :
Daarna vertrokken we met zn allen naar Gent. Daar stonden ons nog 3 concerten te wachten. Tussendoor gingen we snel nog een frietje stekken om daarna met een volle maag heel aandachtig te kunnen luisteren.
Bij het eerste stuk werd er gespeeld met woord en muziek. 2 mensen zaten aan de piano en om het stuk nog wat moeilijker te maken, kruisten hun handen elkaar doorheen het muziekstuk. Dit werd afgewisseld met 2 mensen die meestal samen, speelden met woorden en geluid.
Het tweede concert begon met een violist en een pianist. Zij speelden afwisselend met een klein orkest enkele muziekstukken. Dit orkest vond ik nog wel leuk om naar te luisteren en te kijken, maar het deed soms ook wel pijn aan mijn oren. Ze speelden erg hoge noten en dit vond ik te schel. Het is ook iets wat ik niet gewoon ben om naar te luisteren, waardoor het waarschijnlijk even wennen werd. Het leuke was ook dat er een vrouw tussen het orkest zat dat eruit zag als een blaadjesdraaister. Dit kwam slechts zo over bij het publiek, want tijdens het stuk begon ze onverwachts de tonen van de instrumenten over te nemen met haar stem. Ik vond het goed gevonden en het was volgens mij ook een meerwaarde voor het orkest.
Opnieuw waren we deze morgen vroeg van de partij. We maakten alles klaar voor de ateliers en rond kwart voor 9 waren alle kinderen aanwezig in de grote zaal. Ik deelde de groepen in, waarin ze de hele dag zouden werken en zo konden ze snel vertrekken naar hun lokaal.
Wat deden ze de hele dag binnen de ateliers? Hier volgt een korte uitleg per atelier.
·Beeld
oEerst even enkele kennismakingsspelletjes
oEr werd uitgelegd en voorgetoond hoe je ruimte op je blad kan creëren.
Dit kan door 3 dingen toe te passen:
1.Alles vooraan moet in detail worden getekend, alles achteraan is waziger.
(van details naar wazig)
2.Alles vooraan moet groot worden getekend, alles achteraan is kleiner.
(van groot naar klein)
3.Alles vooraan moet licht getekend worden, alles achteraan donker.
(van licht naar donker)
oEr werd aangeleerd hoe je kleuren kan mengen en welke kleuren je dan bekomt. Het werd eerst gedaan met verf, daarna met kleurpotloden. Ook werd het benadrukt dat je niet te hard mag duwen op je kleurpotlood wanneer je kleurt en mengt.
1.Rood en geel = oranje
2.Geel en blauw = groen
3.Blauw en rood = paars
oUiteindelijk mochten ze een tekening maken waarbij ze rekening hielden met alle tips en technieken die ze hadden geleerd. Het bleef ook helemaal binnen het thema. Op hun tekenpapier gaven ze een waslijn weer met allerlei kledingstukken aan, die in hun wasmachine zaten.
·Drama :
oEr werden enkele opwarmingsspelletjes gedaan zoals bv. de woesh,
oBinnen dit domein werd vooral gewerkt rond clownerie. Hierbij moet je rekening houden met verschillende elementen nl.
1.Niet te snel spelen
2.Grote bewegingen maken
3.De aandacht van het publiek trekken
4.Niet praten
5.
oNadat ze al deze tips hadden meegekregen, konden ze zelf aan de slag gaan. Ze
maakten per 2 een kort toneelstukje met attributen. Vooral de kip was in trek, maar ook een doek, een eend, stoelen, werden gebruikt. Maar hetgeen zeker niet mocht ontbreken, waren de clownsneuzen.
·Dans (en beweging)
oEr werden allerlei opwarmingsspelletjes gedaan.
oEr werden verschillende handelingen omgezet in dansbewegingen bv. kledingstukken uitdoen, kledingstukken in de wasmachine stoppen,
oDe kinderen verzamelden allerlei ideeën en maakten samen een verhaal dat ze konden uitbeelden in hun dans.Ze verweefden ook hun handelingen in hun dansje.
oUiteindelijk oefenden ze dit dansje enkele keren in.
·Muziek
oWe speelden ook enkele opwarmingsspelletjes bv. - Je hoort een bij zoemen en vliegen naar zijn bloem. Je doet je ogen dicht en
tekent terwijl je dit geluid hoort, de weg dat de bij aflegt naar de bloem.
-Romeo, waar ben je? Julia is geblinddoekt en heeft een knuppel. Ze roept telkens Romeo, waar ben je? en dan antwoordt hij hier.Julia probeert Romeo aan te tikken met de knuppel.
-
oWe herhaalden het liedje dumla, dumla, dumla, di en zongen dit nog eens in canon.
oDe leerlingen kregen de kans om te experimenteren met instrumenten.
oMet gekleurde blokken stelden we een eigen partituur samen.Elk instrument had een eigen kleur. Eerst speelde iedereen hetzelfde ritme. Daarna mocht iedereen een eigen ritme verzinnen en spelen.
oUiteindelijk leerden we om het liedje dumla, dumla, dumla, di muzikaal te ondersteunen. De kinderen kregen elk een plaatsje en elk een taak.
De dag rondden we af met een toonmoment waarop ook de ouders welkom waren. De kinderen mochten elk in een hoek plaatsnemen terwijl de ouders op banken mochten zitten. Ik gaf onze gasten eerst een korte uitleg over ons muzisch project, waarna we onmiddellijk startten met het atelier dans. Het was een prachtig dansje met een doordacht verhaal als basis. Dit werd gevolgd door het liedje dat werd opgedragen door de kinderen die kozen voor het atelier muziek. Ook speelden ze mee met instrumenten.Alles verliep zoals het werd ingeoefend dus ook dit was erg geslaagd. Net voor de speeltijd kwam ook nog atelier drama aan bod. Per 2 kwamen ze naar voor om hun stukje op te voeren. Er zaten erg grappige stukjes bij, maar waarschijnlijk ook enkele blauwe plekken.
Na de speeltijd gingen we samen met de ouders een kijkje nemen in het oude gebouw, waar de waslijn al uithing. Er hingen kledingstukken aan, maar ook tekeningen kon je er vinden. Deze mooie werkjes werden gemaakt door de leerlingen van het atelier beeld.
Onze dag zat er weeral op. Na nog wat opruimen konden we terug naar huis keren.
Deze morgen spraken we met ons groepje om 7u30 af aan de KHBO. We verzamelden al ons materiaal voor de voorstelling en voor de workshops en vertrokken te voet richting De boomhut. We kwamen aan rond 8u15en vlogen er meteen in. Al het materiaal kreeg een plaatsje, het decor werd opgesteld, de kostuums werden aangedaan en de muziek werd klaargezet.Maar we kregen al meteen te kampen met een eerste probleem nl. de muziekinstallatie speelde enkel het 1ste liedje af. Al snel werd dit opgelost, maar dan kwam het 2de probleem piepen.Opeens liet de installatie het wat weten waardoor we de muziek bijna niet meer konden horen. Enkel een leerkracht kon ons redden, maar deze persoon was les aan het geven en kon zijn klas niet zomaar achterlaten.
Dan beslisten we maar om snel eens onze voorstelling te doorlopen (zonder muziek) en nog even stil te staan bij alle moeilijkere passages.
Toen we hier bijna mee klaar waren, kregen we bezoek van Koen Crul en een beetje later ook van onze leerkracht in kwestie. Samen vonden ze een oplossing voor ons probleem waardoor we na de speeltijd onze musical goed en wel konden opvoeren.
De kinderen waren niet zo enthousiast dan ik had gedacht, maar alles verliep al bij al naar behoren.
Voor de rest van de dag boden we nog 4 workshops aan waarbij elk kind mocht deelnemen aan alle activiteiten. Elke workshop nam een half uurtje in beslag en bij het doorschuiven, werd telkens teruggekeerd naar de grote zaal.
Tijdens de workshops werd er gewerkt binnen de domeinen van muzische vorming. We kozen voor beeld, drama, dans (en beweging) en muziek.
Even kort wat er gedaan werd binnen de workshops:
·Beeld:
oEr werd een korte introductie gegeven rond alles wat in een wasmachine kan zitten.
oElk kind kreeg een stukje klei waarmee hij/zij iets mocht maken dat in hun wasmachine zat.
oEr werd ook een techniek meegedeeld om te werken met klei nl. boetseer alles uit 1 stuk klei en maak geen aparte stukken die je nadien aan elkaar probeert te kleven.
oOp het einde werd alles in de wasmachine gelegd.
·Drama
oEr werden kaarten klaargelegd in verschillende kleuren. Ook allerlei voorwerpen waren voor handen en een dobbelsteen waarbij de vlakken verschillende kleuren hadden.
oOm de beurt mocht er een leerling gooien met de dobbelsteen en dezelfde kleur van kaart kwam dan aan de beurt. Daarop stonden allerlei leuke dramatische activiteitjes. Deze gingen van duikers nadoen tot de woesh en noem maar op.
oEr werden vele verschillende oefeningetjes gedaan.
Bv. - m.b.v. magische schoenen deden de leerlingen de pasjes na, die de schoenen aflegden. - elkaars spiegelbeeld spelen - elkaar leiden doorheen de ruimte - ...
·Muziek
oEr werd geluisterd naar verschillende geluidsfragmenten.
oDaarna werd ook een liedje aangeleerd in no-nonsenstaal .
oHelemaal op het einde werd het liedje zelfs in canon gezongen.
Na de workshops kregen de kinderen de kans om hun top 3 op te stellen. Wat ze vandaag het leukste vonden, was ook het atelier dat ze kozen voor de dag erna. Na 16u maakten we samen met de groep de groepsindeling. Toen we eindelijk klaar waren met het vele werk, vertrokken we uitgeput naar huis.
Vandaag ging ik opnieuw aan het werk voor mijn kijkkast. Wat stond er op het programma? Wel, dit was mijn lijstje: - pinguïn schilderen - frietjes verder maken met klei - (reeds gemaakte) frietjes schilderen - puntzak maken - de elementen die al klaar zijn, bevestigen in de bakjes - de bakjes die helemaal afgewerkt zijn, in de kijkkast hangen
Enkele sfeerbeelden:
Dit is een beeld van hoe het er qua vorm zal uitzien. Ook zijn deze bakjes al klaar.
Het is terug weekend en dit wil zeggen 'werken geblazen!'
Vandaag werkte ik verder aan mijn kijkkast. Ik had vorig weekend al de afmetingen die je ook op mijn blog kan vinden, op de planken hout getekend. In de hoeken van de vierkanten stukken hout die eruit moesten, boorde ik gaten. Daarna toonde mijn pa hoe ik deze stukken eruit moest zagen met een 'wipzaagje'. Ik had daar al veel van gehoord maar nu leerde ik er ook effectief mee werken. Eenmaal de raampjes erin zaten, moesten de andere planken hout er nog aan bevestigd worden. Met kleine nageltjes die je bijna niet kan zien, ging ik tewerk. Ook het plexiglas kleefde ik met een lijmpistool tegen de raampjes. Als laatste moest er ook nog een plankje binnenin komen te hangen. Ook dit deed ik met kleine nageltjes en het dient om de bakjes met het materiaal erin, omhoog te houden.
Eenmaal ik binnenkwam, stond mijn vrouwtje als eerste op het programma. Nadat ik repen stof had geknipt, behandelde ik ze met powertex (textielverharder). Ik wikkelde ze rond mijn buste en houten staaf. Eenmaal ze een 'kleedje' aanhad, kwam haar band op haar hoofd aan de beurt. Nadien schilderde ik ook nog het voetje in het donkerbruin zodat alles eruit ziet als 1 geheel.
's Middags maakte ik ook de pinguïn. Ik had al een beetje inspiratie opgedaan en voorbeelden gezien op de knutstelbeurs maar toch nam ik er nog een boek bij van PINGU. Daarin staan er heel veel pinguïns. Ik pikte er ééntje uit en maakte hem na met klei. Deze moet ik nog schilderen, maar eerst moet hij volop drogen.
De frietjes zijn ook al in de maak. Ik zit al aan nummer 5. Deze maak ik ook met klei en stop deze nadien in een papieren puntzakje.
Ziezo, er is al heel wat werk dat klaar is voor mijn kijkkast :)
Om 15u werden beide groepjes verwacht om de voorstelling te spelen.Onze docenten van muzische vorming en de medestudenten kwamen kijken naar hetgeen we ervan maakten. We hoopten op positieve feedback en die kregen we ook.
Tegen een uur of 5 waren we klaar en mochten we het weekend inzetten.
Vandaag spraken we pas s middags af. Om 13u gingen we van start. We hadden allemaal ons materiaal bij om de volledige voorstelling te kunnen spelen. En dit deden we dan ook. Na een half uurtje, waarbij er ook nog enkele dingen werden verduidelijkt, waren we klaar.
enkele sfeerbeelden:
We hielden een korte pauze waarbij ik er gebruik van maakte om naar de Hubo te gaan. Ducktape en spanbandjes stonden nog op ons lijstje. Wanneer ik terug was, verstevigden we de grote wasmachine. Op hetzelfde moment kwam ook Stefan Dewitte binnen. Hij kwam even langs om onze première bij te wonen. Na onze voorstelling overliepen we hetgeen hij had opgeschreven in zijn boek.
Na 2 maal hetzelfde stuk te hebben gespeeld, hielden we ermee op voor vandaag.
Morgen spreken we wat vroeger af zodat we nog even kunnen repeteren.
Deze morgen werden we om 8.30u verwacht om opnieuw les te krijgen van Koen Crul. Vandaag ging het niet specifiek over muzische vorming, maar over kunst- en cultuureducatie. We kregen allemaal tips te horen om zowel cultuur van buiten de school naar binnen te brengen maar ook omgekeerd.Uiteindelijk werd de les afgerond met een 'leuk quiz'.
Om 10u waren we al terug vrij. Ik ging naar de bib om de brief nog wat aan te passen en nog wat te werken voor mijn ingroeistage.
Na de middagpauze hadden we afgesproken in een lokaal om onze voorstelling nog even te herhalen. Vandaag leek het al een beetje op de generale repetitie, omdat we met zoveel mogelijk materiaal speelden. Ook had iedereen zijn kostuum aan. Deze zijn te bewonderen op de foto's :)
Nadat we ook Stefan Dewitte op bezoek hadden, spraken we kort nog enkele dingen af en daarna waren we klaar voor vandaag.
Maar nog niet helemaal ... Toen ik op kot kwam, werkte ik mijn kostuum nog wat af. Ik vulde mijn sok op met krantenpapier en naaide alles nog wat dicht.
Ziezo, dit is ook afgewerkt. Alle kostuums zijn nu in orde. Tot morgen!
's Middags kregen we les van Koen Crul i.v.m. interessante bronnen over muzische vorming. Eerst gaf hij uitleg over allerlei boeken en creatieve opdrachten enzo, waarna we zelf even mochten gaan snuisteren in zijn bibliotheek. Ik vond er enkele hele leuke dingen en ging deze na de les kopiëren.
Vandaag spraken we niet meer af met de groep. Wel stelde ik nog een brief op, die wordt meegegeven aan de ouders van de leerlingen uit 'De boomhut'.
Deze morgen ging ik opnieuw op pad met mijn mama. Samen brachten we een bezoekje aan de Floralux in Menen. Daar kochten we textielverharder, letters in een soort mousse en klei.
Toen we terug thuis kwamen, begon ik onmiddellijk aan mijn kijkkast. Ik had nog enkele ideeën opgedaan in de winkel om mijn achtergronden te bekleden. Ik bekleefde 2 van de 6 bakjes met spiegel- en krijtfolie. De anderen kregen ook een kleurrijke achtergrond doordat ik ze bekleefde met prenten van water, landschap en appartementen.
(krijt- en spiegelfolie) (landschap, appartementen en water)
Ik ben er ondertussen ook uit wat ik met de twee andere bakjes ga doen. Dit is het volgende: - 5de bakje: Ik maakte een kettinkje met de letters N en Y aan. - 6de bakje: Ik zal een brug maken met halve houten wasspelden en spatels.
Ook vond ik nog de tijd om het hoofdje en de schouders van mijn vrouwtje bruin te schilderen.
's Middags legde ik het werk even naast me neer om een bezoekje te brengen aan mijn stageschool.
Deze morgen ging ik met mijn mama op pad. Om nog meer ideetjes op te doen voor mijn kijkkast, bezochten we de knutselbeurs in de Expo in Kortrijk. Daar kon je verschillende standjes bezichtigen waar er met zeer veel verschillende materialen werd gewerkt. Enkele activiteiten waren: sieraden maken, werken met vilt, op doek schilderen, wenskaarten maken, kaarsen maken, kijkkasten maken, werken met textielverharder, origami, werken met klei ... (zie foto's)
(kijkkasten: alles wat erin staat, is zeer mini gemaakt) (de Afrikaanse vrouwen: 1 ervan probeer ik na te maken en te behandelen met textielverharder) (de pinguïns: deze probeer ik na te maken met plasticine)
(de lotusbloemen: deze maakte ik ook na met hard glitterend tekenpapier)
Zoals je kan zien, was er heel veel te doen en ik kwam dan ook op hele goeie tips om te gebruiken bij mijn kast. Eerst en vooral heb ik dus beslist om rond werelddelen te werken. Ik maak een wereldreis doorheen alle wereld- delen en in elk werelddeel is er telkens 1 land dat ik zeer graag wil bezoeken. Uit dit land pik ik dan 1 leuk element dat ik weergeef in mijn bakjes.
Met deze objecten in mijn achterhoofd, ging ik aan de slag. 1. Ik maakte al 3 lotusbloemen uit klein origamipapier, die ik zal ophangen (op verschillende hoogtes) in 1 van de bakjes. 2. Ook zal ik een vrouw maken waarvan het hoofd en de buste bestaat uit gips, de romp uit een staaf hout en dan een houten voetje er onder. Daarrond bevestig ik dan allemaal repen stof zodat het lichaam gevuld wordt. Ter afwerking beschilder ik de stof met textielverharder zodat het geheel hard en stevig wordt. 3. Ook ben ik van plan om 1 of enkele pinguïns te maken met plasticine (Morgen ga ik dit kopen) 4. Frietjes in een puntzak, gemaakt uit klei en daarna beschilderen, is ook 1 van mijn werkjes. 5. ... 6. ... Je merkt dat ik nog 2 lijntjes moet aanvullen. Ik heb 6 bakjes om iets in weer te geven, maar 2 ervan weet ik nog niet wat erin zal komen.
(lotusbloemen maken en de romp van mijn vrouw aan het kleven)
Waar ik ondertussen ook al uit ben, is de buitenkant van mijn kijkkast. De houtkleur zal ik niet zichtbaar laten. Ik zal deze eerst in een lichtblauwe kleur schilderen, om er daarna met een spons witte wolken op te stempelen. Het idee om er wolken op te schilderen, schoot me te binnen toen ik alles voorstelde aan Kristien Vanhaelewyn en daarbij baseer ik me op kunstwerken van René Magritte. (zie foto's) Wat ik eventueel ook nog zal doen, is eerst een stukje van een schilderij van Magritte op mijn kijkkast kleven om daaruit de wolken verder te stempelen. Maar daar wacht ik nog even mee af.
Deze morgen stond ik op en wist ik meteen wat me te doen stond. Samen met mijn papa vertrokken we richting 'Brico Plan It' om er hout en plexiglas te kopen. Na veel soorten hout enzo te bekijken en te luisteren naar het advies van één van de verkopers, hadden we onze keuze gemaakt. We kwamen thuis met een 6-tal planken hout en 2 platen plexiglas. Voila, nu we het materiaal hebben, kunnen we binnenkort aan de slag om de kast te maken.
In afwachting van de kast, begon ik wel al aan de bakjes die erin moeten komen. Vorige week dinsdag had ik in de beeldopvoedingsles al enkele sjablonen op groot formaat getekend. Hier ging ik mee verder en daarna plooide ik alle lipjes juist over. Het enige werkje dat me dan nog restte, was alles aan elkaar kleven. Uiteindelijk heb ik 6 zo'n bakjes, dus dit werkje zit er ook alweer op.
Ook ging ik nog eens op zoek op internet naar allerlei afbeeldingen, ideeën, ... om weer te geven in mijn bakjes. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit maar mijn voorkeur leunt toch aan om elementen van werelddelen te maken. Ik brainstorm nog even verder zodat ik overtuigd geraak van mijn voorkeur.
Deze morgen stonden we om 10 uur alweer paraat. Samen met ons groepje bereidden we ons voor op ons bezoek aan onze stageschool De boomhut in Sint-Andries. (link naar de website: zie onderaan)
We maakten een korte powerpoint om ons muzisch project op een leuke manier te kunnen voorstellen. (zie bijlage) Ik belde naar de directeur om een afspraak te maken met het volledige team. Hij vertelde me dat we welkom zijn om 4 uur. Dit leek hem een erg geschikt moment omdat ze dan normaal gezien teamoverleg hebben. Zo kunnen we onmiddellijk alle leerkrachten aanspreken en hen warm maken voor ons project.
Deze middag om 13u30 kregen we nog les van Stefan Dewitte. Hij toonde ons allerlei sites, allerlei filmpjes, ... om te gebruiken tijdens muzische activiteiten. Er zaten erg leuke dingen tussen waarbij kinderen bv. zelf een muziekstukje kunnen maken, hun muzisch geheugen kunnen testen, ... Neem gerust zelf een kijkje op deze sites. Je vindt ze in bijlage onderaan.
Eenmaal onze les werd beëindigd, vertrokken we met z'n allen naar 'De boomhut'. Daar werden we verwelkomd door de directeur. We mochten ons installeren in het teamlokaal waar de leerkrachten allemaal zaten te wachten. We stelden ons project voor, stelden vragen en gingen de lokalen bezichtigen. Daaruit konden we besluiten dat we qua locatie zeker niet mogen klagen. We hebben een grote zaal ter beschikking (met vloerverwarming :p ) en ook de andere ruimtes zullen we zeker kunnen benutten.
Ziezo, onze week zit erop. En nu snel mijn trein halen richting Kortrijk.