Dagboek Postbode
Inhoud blog
  • Waar is het respect naar toe?
  • Proficiat!
  • Postbode 2010-2020

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Beslommeringen in mijn dagelijkse epistolaire bestaan...
    22-11-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar is het respect naar toe?
    Bpost besliste vrijdagmiddag om vanaf morgen, 23 november, maximaal 5 procent van het aantal te verwerken pakketten rechtstreeks naar postkantoren, postpunten en zelfs Decathlon-winkels te sturen. De gedupeerde klanten worden hiervan per e-mail verwittigd. De reden van de noodmaatregel zijn de historische coronatijden waarin we leven: mensen bestellen tegenwoordig al meer dan 500.000 pakjes per dag en met Black Friday en de eindejaarsperiode in zicht sneuvelen alle records en zal het Belgische postbedrijf naast haar kerntaak om 6 miljoen brieven per dag te bestellen ook nog eens 600.000 pakketten moeten slikken, verwerken en leveren. Het gemiddelde aantal daags op een normale dag ligt rond de 270.000 pakketjes per dag.

    De reacties bleven niet uit. Bpost is een log overheidsbedrijf dat inefficiënt werkt, geen langetermijnvisie heeft en met incompetente, analfabete postbodes werkt die nooit aanbellen en cowboys zijn in het verkeer. Afin, het typische totaalplaatje dat dan wordt opgehangen van mijn werkgever en mijn collega's. Normaliter ben ik iemand die heel veel kan relativeren, maar er is dit weekend toch een plafond bereikt. Er werd door collega's steun gezocht bij elkaar in de personeelsgroep op Facebook en er kwam de oproep naar alle collega's om een foto van hun handen te nemen en die te plaatsen op hun socials met de hashtags #bpostikhebermaartwee of kortweg #ikhebermaartwee.

    Ik begrijp wel de frustratie van handelsfederatie Comeos dat bij monde van hun topman Dominique Michel. De regering riep de Belgen op om online te kopen bij lokale winkeliers, die vaak op Bpost rekenen om hun pakjes bij de klanten te krijgen. Aangezien de meesten noodgedwongen de deuren moesten sluiten en op online verkopen rekenen voor enige inkomsten, is dit een kutsituatie en niet klantvriendelijk om hen in coronatijden te vragen naar een afhaalpunt te komen om hun aankopen zelf te komen afhalen. Nochtans stimuleerde de overheid ook het gegeven om bij winkeliers zaken te komen oppikken die werden besteld online, maar misschien is dat gewoon niet ingeburgerd. En, let's face it, als het met minder moeite kan, waarom dan die muilezels bij Bpost er dan niet extra mee belasten? Hun ruggen zijn halfweg hun vijftiger jaren toch al kapotgewerkt en het bedrijf zelf verdient niet meer, subsidieslurpers dat het zijn! En WiJ MaAr BeLaStInGeN bEtAlEn! 

    Newsflash: postbodes betalen die ook en in tegenstelling tot grotere firma's/zelfstandigen hebben wij niet de luxe een fancy boekhouder in te huren om de belastingsregels te omzeilen en de inkomsten hieruit te 'optimaliseren'. Maar soit: hier ga ik wat de politieke toer op. Naast de nu al beruchte afhaalmaatregel komt er ook een toeslag van 1 euro bij per pakket dat door een zakelijke (lees: regelmatige veelverzender) klant vanaf eind volgende week (Black Friday) word verstuurd. Ook hierover weer moord en brand, terwijl dit al door Bpost werd doorsproken vorig jaar met diezelfde grotere klanten.

    Nee, we verwachtten niet hetzelfde respect dat het publiek over heeft voor mensen die in de zorg werken, maar een minimum aan respect zou toch welkom zijn. Wij zijn doorheen de twee coronaperiodes continu blijven doorwerken, met recordvolumes aan workload om te verwerken en om op hetzelfde moment ook een nieuwe uitreikingsmanier in voege te laten treden, maar daar kan ik in een volgende post nog wel een boompje over opzetten.

    Bpost is (eind) deze zomer volop gestart met het continu zoeken naar 2.700 extra werkkrachten, die in eerste instantie tijdelijk werden en nu nog steeds worden aangeworven. In enkele maanden tijd is dat een hele operatie en deze mensen snel opleiden op het terrein bij mensen die al onder een immense druk staan is eigenlijk best een huzarenstuk te noemen. Ik wil graag nog transporteconoom Roel Gevaers (UAntwerpen) aanhalen. Hij stelt dat nu al een groei van de e-commerce is bereikt die pas over vijf jaar werd voorspeld en dat Bpost in vergelijking met andere koeriersbedrijven ook nog haar taak heeft met de brievenpost en meer vast en dus minder flexibel personeel in dienst heeft. Vergeet ook niet dat ons bedrijf in het segment Distributie begonnen is met namiddaglevering, wat ook weer een aanpassing was voor een aantal mensen met andere werkuren dan ze voordien gewoon waren.

    De sorteer- en distributiecapaciteit werd wel degelijk opgedreven, maar de grens is bereikt. Je moet weten dat een koerier tot ongeveer 120 pakjes kan ronddelen, met de aantallen die nog verwacht worden zouden nog eens honderden extra koeriers moeten worden aangeworven, maar daarnaast ook extra bestelwagens, vrachtwagens en vooral ook investeringen nodig zijn om gebouwen ruimer te maken, grotere parkings te voorzien. Dat kan gewoon niet in een paar maanden. Postminister Petra De Sutter krijgt van mij wel een pluim over de manier waarop ze probeert te intermediëren waar huidige premier Alexander De Croo Bpost als zijn taak eerder links liet liggen. Ze wil dat de Bpost andere manieren zoekt om de situatie toch te beredderen. Als groene volksvertegenwoordiger is ze er vast fan van dat we met steeds grotere camions en bestelwagens logge pakketten bestellen in verzadigde verkeerscentra met toegenomen fietszones en √©√©nrichtingsverkeer.

    Tot slot wil ik naast mijn persoonlijke mening over deze zaak toch ook afsluiten met wat informatieve puntjes die ik in de traditionele veroordelende media (waarvoor we wel goed genoeg zijn om hun niet gesorteerde dag- en weekendkranten te bestellen) mis.

    De pakjes die moeten afgehaald worden zullen door ons programma 'Birdy' als PuGo-pakjes worden gescand. De bestemmelingen hiervan worden hiervan op de hoogte gebracht per e-mail, Track en Trace of de app. MAAR: dat vereist dat de verzenders een e-mailadres opgeven. Pakjes waarvoor geen mailadres bekend is, worden niet rechtstreeks naar een Retailpunt gestuurd.

    Het gaat ook om pakjes waar de klant GEEN VOORKEUR heeft kenbaar gemaakt of enkel een VOORKEUR WAT BETREFT ADVISERINGSPUNT. Wanneer klanten er zelf automatisch voor hebben gekozen om hun pakket rechtstreeks in een bepaald postpunt te laten leveren (Direct Rerouting) blijft die voorkeur toegepast worden. Ook als de bestemmeling een voorkeur heeft van het type BUUR/VEILIGE PLEK zal de geforceerde doorzending niet worden toegepast. Wie dus wil vermijden dat zijn pakje kans maakt om te moeten worden afgehaald geeft dus gewoon een voorkeur buur of veilige plek. Zelfs als je niet overeenkomt met al je buren en geen veilige plek hebt wanneer je niet thuis bent kan je gewoon een fictieve plaats opgeven. De postbode kan dan in zijn toestel ingeven dat die plaats niet te vinden is en dan gaat het pakket gewoon naar het normaal voorziene afhalingspunt en niet in eventueel verder afgelegen Decathlon-winkel.

    22-11-2020, 18:26 geschreven door Facteur d'Amour  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Tags:Bpost, afhaalmaatregel, geforceerde PuGo, Comeos, Kritiek, #ikhebermaartwee
    10-11-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op https://www.bloggen.be/goeiemorgenpostbode

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar https://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar https://www.bloggen.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op https://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    Bloggen.be-team

    10-11-2020, 21:42 geschreven door  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Postbode 2010-2020
    Hallo iedereen,

    Tegen vrienden zeg ik wel eens lachend dat ik een boek zou kunnen vullen met de zaken en anekdotes die ik meemaak in mijn dagelijkse leven als postbode. Even meende ik dit ook serieus en zette ik me aan het schrijven. Maar er kruipt te veel werk in en ik wil dat ik graag blijf schrijven, daarom dit meer vrijblijvend initiatief om een iets breder publiek dan louter mijn leefwereld te laten meegenieten van hoe het is en mogelijk voelt om postbode te zijn in 2020. Een job waarvoor ik destijds uit noodzaak voor koos, in 2015 heb verlaten om medio 2016 met plezier naar terug te keren. Het gras is niet altijd groener aan de overkant en ik heb intussen geleerd dat ook in andere banen zaken niet goed lopen en dat je aan sommige vastgeroeste procedures je maar weinig kan veranderen. Of je moet manager worden en daar heb ik nu eens totaal geen zin in. Je moet daar nu eenmaal ook het karakter naar hebben om personeelsleden als productiemiddelen te zien om winstmaximalisatie na te streven en dat heb ik, beste lezer, helemaal niet.

    Voor ik er hier helemaal invlieg, toch een korte background over mezelf: 34 jaar jong, actief aan de kust en omstreken, maar ook nog in andere kantoren gewerkt. Notoir vervanger, maar de vaste dienst komt langzaam maar zeker in zicht. Kritisch ingesteld ten opzichte van het bedrijf, maar een goede band met de huidige teamleider (of lijder?) en het gros van de collega's. Reikt post, kranten, pakjes, postogrammen, aangetekende rommel en pensioenen uit te voet, met de fiets, per brommer, per ligier en uiteraard met de auto. Vakbondsafgevaardigde, kijkt op lange termijn wel uit naar betere professionele mogelijkheden.

    Ik leerde vroeger dat schrijven voor een lezer per beeldscherm niet te lang mag zijn, dus laat ik het hierbij. Ik ga nog wat gamen, want morgen moeten zelfs de postbodes niet uitrijden. Good day to you all en tot de volgende!

    10-11-2020, 20:58 geschreven door Facteur d'Amour  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Tags:Bpost, De Post, Introductie, Welkom, Boek, Intro, Manager, Teamleider, Collega
    Archief per week
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!