Gisteren samen met Marc Van Loon nog eens het parcours gaan bekijken in Merksplas (kolonie). Ik heb een GPS file (.tcx of .gpx formaat) opgenomen, deze is in bijlage hierbij te vinden. Is wel niet 100% nauwkeurig opgenomen, zie ook de foto (in het bos blijkbaar niet altijd nauwkeurige ontvangst).
Het parcours is echter ook volledig te volgen met duidelijke pijlen, en ook de start en finish staat met bordjes duidelijk aangegeven.
Na een lange pauze (6-tal weken voor mij, de laatste ATB wedstrijd in Olen Buul was ik er niet bij) vandaag terug present. De mensen van Cyber12 hebben hun parcours dit jaar voor een deel aangepast, wat nieuwe single tracks gebouwd, en ook wat extra technische passages (een aantal gele zandbergen in de bossen) voorzien. De start is vandaag eveneens op een nieuwe plaats, weliswaar nog steeds op het betonplein.
Bij de start zelf vrij snel uit de startblokken, schijnbaar als 6e onder de boog door. Op het eerste stuk betonweg werd ik echter al snel voorbij gestoken door snellere collega's, ik schat dat ik rond de 12e of 13e plaats de eerste single track in ging.
De nieuw aangelegde single tracks waren best zwaar om te rijden, deel wegens los zand, deels wegens redelijk hobbelig en deels wegens nogal wat wortels. Maar dit hoort natuurlijk bij deze sport!
Er werd naar mijn mening vandaag erg hard gereden (volgens mijn Garmin heb ik een gemeten top van 44km/h), waardoor ik toch wel posities heb moeten prijs geven (snelle parcoursen zijn volgens mij in tegenstelling wat wel eens gezegd wordt, niet steeds in mijn voordeel...).
Ergens iets voorbij half wedstrijd was ik langzaam terug aan het naderen op een groepje met oa Ferdi Gijbels, Bart Mermans en Tim Wouters.
Op een gegeven moment had ik het idee van "ik ga hier naar toe rijden, en deze positie proberen vast te houden, en misschien raken enkele voorgangers wat vermoeid", maar juist op dat moment moest ik even aan de kant wegens - weer eens - een afgelopen ketting. Op amper 15seconden dat ik nodig had om de ketting er terug op te leggen, zijn er toen een 4-tal deelnemers voorbij gekomen, en ontstond er een redelijk gat.
Na een tijdje doorbijten hing ik de laatste ronde terug in het wiel van Tim Wouters, en dacht hierbij om deze in het laatste stuk terug proberen voorbij te gaan, maar ergens heb ik me misrekend (vermoeidheid?), en plots werden we afgevlagd, ik in het wiel van Tim, op een 22e plaats.
Dit had eigenlijk beter gemoeten vandaag, maar het is natuurlijk allemaal relatief hé!
Volgende week Gierle, hopelijk niet te warm zoals vorig jaar, en als het wat meezit wordt dit de eerste wedstrijd op een 29er!
Eerlijk gezegd had ik de voorbije week niet durven beweren dat ik zo een resultaat zou halen. De hele week liep ik al vermoeid rond, de benen wilden niet echt mee tijdens de twee trainingsritjes die ik deze week in Ravels had ondernomen. Ook vandaag nog tijdens het ritje naar Ravels, en tijdens de 1,5 verkenningsronde dacht ik "dit komt vandaag niet goed".
Gelukkig stond ik als 6de in de startopstelling op de tweede rij, zeker in Ravels is dit zeer belangrijk gezien je 30 meter na de start al op een lint wordt gedwongen, en uit ervaring van de vorige jaren weet ik dat je dan snel in een "file" staat bij de eerste bochtjes...
Bij de start ben ik vrij goed weg. Ik gok ongeveer op de 6de à 7de positie, een enkele rijder passeerde me op de eerste stukken, maar het ging naar behoren vrij goed. Na enkele minuten had ik in ieder geval Ferdi Gijbels (3de startpositie) al te pakken, Ferdi had het blijkbaar moeilijk met dit parcours. Nu weet ik wel dat de parcourskennis zeker hier op de "roetsjbaan van Ravel" wel o zo belangrijk is, en die parcourskennis heb ik natuurlijk wel een beetje.
Na een kleine ronde of zo hoor ik aan de tellingen door het publiek dat ik op de 5de positie doorkom. Dit verbaasde me echt wel. Die eerste ronde heb ik ook wel geweldig snel afgelegd (naar mijn gevoel in ieder geval, de exacte gegevens van de GPS heb ik nog niet geanalyseerd). De top 4 was echter al gaan "vliegen". Op een gegeven moment zat Franckie Spaenenburg in mijn wiel. Dit parcours is wel echt Franckie zijn ding, het rij plezier druipt zo van hem af.
Franckie passeert me natuurlijk na een tijdje, en houdt op dat moment naar mijn gevoel wat in. Ik dus in zijn wiel, en ondertussen hem aansporend om toch wat door te rijden, we hadden toen nog een voorsprong op plaats 7. Samen hebben we dan nog een rondje gereden, elkaar wat afwisselend op de 5de en 6de plaats. Maar... ondertussen begon de vermoeidheid in de benen toch wel door te wegen, en op een gegeven moment vraag ik aan Franckie of we nog voorsprong hadden, het antwoord was "neen". Inderdaad, op dat moment komen zowel Mario Lysen als Peter Janssens voorbij. Franckie kan nog aanpikken, maar voor mij is het zowat op.
Langs de kant wordt ik nog wel aangespoord door wat toeschouwers (merci mensen!), maar er zat niet meer in dan controlerend mijn voorsprong op de volgende te behouden. Zo ben ik als 8ste in Ravels gefinished. Tevreden, gezien de omstandigheden en het gevoel in de benen.
En natuurlijk doet het terug deugd in de top 10 te finishen, na wat mindere resultaten de voorbije weken! Zoals bijna elke week wint vandaag ook Jelle Speltincx, en Nancy Bollansee haalt hier vandaag haar tweede podium van het seizoen!
Blijkbaar is in de laatste ronde Bart Mermans nog zeer zwaar ten val gekomen, en uiteindelijk afgevoerd met de ziekenwagen. Hopelijk is zijn kwetsuur niet te erg, en kan Bart er binnenkort terug bij zijn. Ook in de E-klasse is na amper 5 minuten al iemand ten val gekomen, en naar het ziekenhuis gebracht.
In de B-klasse is onze pas gepromoveerde ploegmaat Dave Verhoeven eveneens ten val gekomen, dit terwijl hij al uit de achterhoede naar de 10de plaats was opgeklommen. Dave kloeg eveneens over een pijnlijke, misschien wel ontwrichte schouder. Hopelijk vallen de kwetsuren voor iedereen wat mee!
De voorbije week heb ik meermaals moeten horen "Gert, Geel is iets voor jou, da's veel rechtdoor,...". Dit noemen ze druk leggen bij iemand. Kwestie is natuurlijk van niet daarop ter reageren, een race moet altijd eerst gereden worden, en dan zien we wel.
Ik wist voorafgaandelijk ook niet wat de staat van het parcours zou zijn. De voorbije dagen regende het immers af en toe, en ook vanmorgen was het zwaar bewolkt. Hopelijk niet te veel modder dacht ik toen.
Echter bij de eerste verkenningsronde bleek dat het parcours eigenlijk helemaal kurkdroog erbij lag, dus dat was al een zorg minder. Er zitten inderdaad wel heel wat "rechte" stukken bij, maar meestal wel in min of meer single track formaat.
Bij het wachten voor de start kregen we zowaar een regenbui over ons en door het lange wachten voor de startopstelling begon iedereen wat kou te krijgen. Tijd dus om er in te vlammen bij de start.
Gestart vanop de tweede startrij zat ik onmiddellijk vooraan en ging als 3e rijder het asfalt op! Maar er zijn toch heel wat snelle jongens (en een snelle dame), dus die pret duurde niet lang, en na de eerste ronde schat ik dat ik al naar een 17e plaats was afgezakt. Doseren was hier de boodschap, dat had ik al vrij vlug door.
Deze positie kon ik ongeveer blijven vasthouden, ik reed 3/4 van de wedstrijd samen met Bart Mermans. Constant wisselden we van plaats. Telkens ik Bart voorbij ging, probeerde ik wel, maar ik kon geen afstand nemen, en dan nam hij iets later gewoon terug over. Peter Tielens was ondertussen ook nog eens gepasseerd, maar die hebben we later terug ingehaald.
Uiteindelijk moest ik passen (de eerste 70% van de wedstrijd had wel wat energie gekost), en dus Bart Mermans laten gaan (bleef een kleine 100m voor me uit rijden).
Vlak voor het ingaan van de laatste ronde (bij het zigzaggen op het grasveld) zag ik plotseling Franckie Spaenenburg achteraan komen. Dit was voor mij de "trigger" om de laatste ronde nog alles te geven, om zo proberen voor te blijven op Franckie. Op dat moment was ik even weggezakt tot positie 20. Ik merkte een beetje later dat ik zo terug aan het inlopen was op Bart Mermans (die intussen samen met zijn ploegmaat Ferdi Gijbels samen reed). Daardoor kreeg ik nog meer een boost, en kon ik naar beide heren toe rijden, zonder dat er iemand achter mij aan pikte. Eenmaal in hun wiel (toen nog 3 kwart ronde te rijden) dacht ik:"nu de ultieme poging". Dus ging ik voorbij Bart en Ferdi en ben ik blijven rijden tegen 100%. Ik zag dat ze niet meer konden aanpikken, dus ook bij hun was de batterij leeg!
Daardoor finishte ik op een 18e plaats.
Is dat op zo'n parcours goed voor mij? Je zou zeggen neen, maar de situatie ligt anders dan in het begin van het seizoen. Er zijn enkele snelle heren vanuit de E-klasse opgekomen, en iedereen evolueert hé! Dus toch tevreden (vooral door die laatste ronde, en deze keer wel goed gestart...).
Nog proficiat voor Dave Verhoeven, hij heeft z'n podiumplaats te pakken na een mooie race (en op een parcours dat hem zogezegd niet lag...). Dave moet nu wel voortaan aantreden bij de B-klasse!
Finish op de 26e positie vandaag. Dit is alvast beter dan vorige week in Dessel (positief blijven hé...).
Moergestel lag er vandaag kurkdroog bij. Dit in tegenstelling tot vorig jaar, toen was het hier vrij vettig. Dit maakte het vandaag wel "gevaarlijker", wegens de vele bochten met een los laagje zand. Sommigen voorspelden dat er wel wat gevallen zou worden vandaag.
Voor mezelf begon het al goed, tijdens de eerste verkenningsronde, bij het nemen van één van de eerste hellingen (met boven een boom waar we rond moesten alvorens af te dalen) ging ik iets te dicht tegen de boom, bleef wat haperen en geraakte niet snel genoeg uit de pedalen. Daar lag ik al, mijn beide schenen geschaard!
Bij de opstelling van de startposities liep er wat mis vanuit de organisatie. Heel wat rijders werden niet afgeroepen, ik dus ook niet. Voor ik het door had, stonden er al een aantal voor mij. Ik ben gewoon vlug aangeschoven, de man bij de startopstelling keek raar, maar so what...
Dit jaar was er een recht stuk op de weg voorzien, kwestie van iets te kunnen recupereren. De start redelijk voorzichtig aangepakt, er kwam immers een gevaarlijke (losse kiezel) bocht naar links na het rechte stuk.
In het begin kwam ik ongeveer op de 17e positie door, Franckie was toen al definitief van mij weg gereden (uiteindelijk 20e gefinished). Bij de eerste helling na de weide, stond iedereen te voet, maar bij dit maneuver viel ik zelfs al lopend. Dan het bos in, het bos waar we elke boom bijna moesten ronden. Hier is ook Hugo van Sas mij voorbij gekomen, maar die heb ik later tijdens de wedstrijd weer ingehaald. Ook Hugo is gevallen tijdens de wedstrijd (bij het afdalen van de trappen). Hetzelfde voor Franckie, die blijkt ook ergens tegen de grond gegaan te zijn. Het was voorspeld hé!
Iets voorbij halve wedstrijd, bij het beklimmen van de korte helling midden in het bos, ben ik wat te ver naar links gereden, pal op een paaltje. Ik hoorde ergens een krak. De bevestiging van de linker shifter brak daar af. Daar hing dat ding dan. Ik heb het maar vast genomen en geprobeerd met de shifter in mijn hand het handvat vast te houden. Helaas. Daar heb ik nog een 3-tal posities door verloren.
Uiteindelijk is de laatste halve ronde Peter Tielens nog voorbij gekomen.
Nog even vermelden dat Dave Verhoeven in de C-klasse een zeer mooi resultaat neergezet heeft: 6e plaats!
Op de Superior Bikers Facebook pagina kan je een aantal foto's zien. Met dank aan Friedrich Sels!
Wat ik op het einde van mijn blog bericht vorige week al zei, is absoluut waarheid: top 10 in Dessel was ver, zeer ver weg.
Vandaag was het warm, de eerste warme "lente" dag. Bij het verkennen van het (totaal nieuwe in vergelijking met 2012) parcours werd me al heel snel duidelijk dat mijn vrees waarheid zo worden. Dit is echt geen parcours voor mij.
Moeilijke single tracks, los zand in bijna alle bochten, rollende denne-appels, een halve woestijn aan losse zandstroken, weinig echte recuperatie zones, weinig stukken om snelheid te maken...
Maar, geen excuses, het parcours is wat het is, en moet door iedereen gereden worden.
Kon door mijn vrij behoorlijke resultaten van de vorige weken nog op de eerste rij starten, maar snel starten is ook al niet echt mijn sterkte ! Ik schat dat ik rond de 11e a 12e positie de eerste single track in ging. En vanaf dan begon het echte afzien vandaag!
Ik kon niet echt aansluiting krijgen met de top 10, deze namen al snel afstand. Franckie Spanenburg was me al vroeg definitief voorbij, hij was echt wel goed gestart, en voelde zich vandaag goed in zijn "natuurlijke biotoop".
En dan moesten de zandstroken nog komen. Voor mij quasi onmogelijk om deze volledig rijdend door te komen, met als resultaat veel lopen vandaag (en ondertussen steeds gepasseerd worden, ronde na ronde). Op een gegeven moment zie ik Danny Van Gorp mij voorbij vliegen op de lange zandstrook (een 29er in dit zand is precies beter, maar dit is weeral geen excuus...).
Op het einde van elke ronde moesten we nog een stukje over het (trage, moeilijke, overbodige?) BMX trainingsparcours, en hier heb ik eigenlijk 3,5 keer mijn ketting eraf gehad (kan het tot nu toe niet goed verklaren, misschien schuine kettinglijn, het dropje, het lopen en daardoor sterk trillen van de fiets?). Mijn positie in de wedstrijd werd hier ook niet beter van. Vanaf ronde 3 was "de moral" dan ook op een dieptepunt gezakt.
Ben uiteindelijk al lopend als 29e over de finish gekomen, nadat weer op dezelfde plaats de ketting eraf gelopen was.
Als slot van dit verslag nog even meegeven dat Nancy Bollansee haar eerste podium beet heeft. Proficiat!
Op naar volgende week in Moergestel. Helaas is dit ook weer geen parcours op mijn maat gemaakt, we zullen wel zien hé!
Vandaag stond in Hilvarenbeek de 5e ATB Cross wedstrijd van het seizoen op het programma. Mooi weer en gelukkig geen regen de laatste dagen, dus een droog parcours. Men zou dit een snel parcours kunnen noemen, met een aantal technische zones, maar de tracks zijn eigenlijk over het algemeen vrij hobbelig, dus dit vreet energie!
Startpositie vanop de eerste startrij, maar eigenlijk een slechte plaats gekozen (helemaal rechts, op een verhoogd stukje, en dan wetende dat de eerste bocht links is), werkpuntje voor volgende keer...
Vandaag was het voor de eerste maal starten volgens klassement, dus dat geeft op de eerste rijen snellere deelnemers!
Daarbij nog vrij slecht weg ook, beetje laat in de klikpedaal, dus in de aanloopronde als 16e doorgekomen (afgaande op de telling van de toeschouwers). Na een foutje van een deelnemer valt dan nog een andere rijder vlak voor mij, waardoor de kop van de wedstrijd al vertrokken is nog goed voordat we de echte eerste ronde ingaan.
De inhaalrace kon dus beginnen. Na de eerste ronde kwam ik als 13e door, en nog een ronde later zat ik op de 10e plaats.
Na een tijd alleen te rijden kreeg ik de voorgangers dan nog in het vizier, kon zelfs aanpikken. Vanaf toen begon gedurende 3 ronden een spannende wedstrijd in de wedstrijd tussen "ons groepke" van 4 ATB crossers. Regelmatig wisselden de posities, mijn hoogste plaats was even 8e, maar dit vergde echte veel energie. Ik was dus tevreden dat ik de 10e plaats kon behouden, alleen is er de laatste halve ronde nog iemand gepasseerd, waardoor vandaag niet de verhoopte top 10 gehaald werd. Anderzijds ben ik wel tevreden over de spannende inhaalrace op zich!
Volgende week in Dessel zal top 10 rijden niet makkelijk zijn, zeker niet wanneer het zand los gaat liggen (en gezien de weersvoorspellingen zou dit zo wel eens kunnen zijn).
Teamgenoot Dave Verhoeven was vandaag sterk gestart in de C-reeks (5e plaats na 1 ronde), maar is vroegtijdig moeten stoppen wegens leeglopende achterband.
Vandaag toch maar eens een kijkje gaan nemen in Hilvarenbeek. Na de regen van de voorbije dagen/weken, en wetende dat daar het water helemaal niet makkelijk weg kan (herinner de ATB Cross wedstrijd van 2012...) is men in Hilvarenbeek woensdag begonnen met op de nodige plaatsen greppeltjes te graven.
Ook vandaag was er iemand nog bezig de plassen welke er nog lagen leeg te scheppen. Ook de stevige wind zal het deels mee doen drogen!
Als de regen dit weekend weg blijft (volgens KMI geen regen in de Kempen zaterdag en zondag), wordt het een droog parcours!!
Na weer een weekje regelmatig regen, was het weer afwachten hoe het parcours in Hooge Mierde er bij zou liggen. Bizar, maar sommige stukken waren "kurkdroog", andere waren echt nog wel "vettig". Maar nergens plassen of grote waterpartijen!
Bij de startopstelling (laatste maal op nummer) koos ik de rechterkant (midden lag vol modder...), maar de eerste bocht 75 meter verder was links. Dus onmiddellijk alles geven om zo snel mogelijk de meest ideale strook in die bocht te kunnen gebruiken. Tot mijn verbazing was ik 3e snelste weg, terwijl onze vriend Hugo van Sas (weeral snelle start) als eerste die eerste bocht nam.
Al snel kwamen er een aantal snelle rijders voorbij, en deze namen onmiddellijk een aanzienlijke voorsprong. Onderweg merkte ik al snel dat mijn hartslag niet zo hoog ging als anders tijdens een wedstrijd, dat baarde me wel wat ongerustheid, zou ik zo wel volledig alles kunnen geven de rest van de wedstrijd (gevolg van een training op zaterdag, wegens vrijdag te slecht weer?).
Ondanks dit gegeven kon ik terug achterstand goedmaken op mijn voorgangers, en vanaf toen begon zowat een continu haasje over en terug, zo kwam ik op een gegeven moment op de 8e plaats door, maar wegens een foutje (de modderbocht vlak voor de finish) viel ik terug naar de 10e plaats. De 2 rijders welke me toen passeerde (waaronder "den Hugo"), kon ik even later weer inlopen, en ik zag dat ik toen wel een stuk weg kon rijden. Toch bleef het op dit parcours met mijn Racing Ralphs nog oppassen voor de modderige stroken, in de voorlaatste ronde ging ik zo nog bijna onderuit in de eerste bocht na de finish lijn.
Ik naderde zelfs nog terug dichter op mijn voorliggers, waarvan ene met mechanische pech halverwege de ronde even aan de kant moest. De laatste halve km nog even alles eruit persen, en zo nog een plaatsje opschuiven, met een mooie 7e plaats als resultaat!
Na een heel pak regen in de voorbije dagen hadden velen toch wat schrik om naar Meerhout af te zakken. Daarbij misschien nog het nadeel van het YouTube filmke, waardoor men echt het idee kreeg dat het constant rechtdoor vlammen was, dus het was afwachten of er een aanzienlijke opkomst zou zijn.
Vanmorgen scheen gelukkig het zonneke, dus op naar Meerhout.
Eigenlijk heeft de ploeg van Walter Rutten er alles aan gedaan om met hetgeen daar ter plekke te vinden is, een zo aantrekkelijk mogelijk parcours te bouwen. Zelfs in laatste instantie (gisteren), nog een single track bij gemaakt om het laatste stuk modder te omzeilen. Proficiat!
Vanaf de start (D-klasse) was het vol gas de rechte aanloopstrook op (Hugo van Sas was als een raket weg als eerste, maar dit heeft hij wel later bekocht...). Na de eerste ronde ben ik ongeveer als 8e doorgekomen, min of meer deze positie kunnen vasthouden.
Wat me vandaag wel opviel was het echte tactische spel van de "witte nummers". Deze mannen willen wel vooraan rijden, maar wanneer ze te weten komen dat ze ergens in de top 10 zitten, gaat het "gas" er wel een stuk af...
Na een toch vrij uitputtende wedstrijd werd het 15 meter voor de finish nog even warm, toen ik op het laatste rechte stuk (na de weide), zowel langs links als langs rechts werd ingehaald, en we zo met 3 tegelijk de bocht naar links richting finish in gingen. Resultaat: één tegen de grond, gelukkig kon ik recht blijven, en zo op de 10e plaats over de meet rijden!
PS: teamgenoot Dave Verhoeven eindigde 22e in de C-klasse.
Vandaag de eerste ATB Cross wedstrijd voor het klassement.
's Morgens vanaf 10u is het hier beginnen regenen, de twijfels sloegen op dat moment toe. Ik nam het besluit mijn lange koersbroek aan te trekken en lang ondertruitje, en dan hop naar Alphen. Door het twijfelen ivm de regen ook pas vrij laat afgereden naar Alphen.
Daar aangekomen blijkt dat de parking vrij ver van het parcours gelegen is. Inschrijven, "goody bag" in ontvangst genomen en terug naar de auto gebracht. Van daaruit een rondje gaan verkennen (maar niet het volledig stuk, vermits toen de E-klasse reeds volop bezig was, en deze een kortere versie moesten rijden).
Tijdens het verkennen merk ik dat ik veel te warm ben aangekleed, dus vlug terug naar de parking (telkens een 5-tal minuutjes rijden ) en daar heb ik snel mijn korte koersbroek en trui aangetrokken (en maar goed ook, want de volledige wedstrijd in de D klasse was het droog). Daarna vlug terug naar de start.
Wat blijkt daar: half het deelnemersveld staat al opgesteld aan de start, dus sta ik halverwege (ongeveer 25e)startpositie ipv op de 3e plaats (eigen schuld natuurlijk).
Vandaag is het de ondertussen reeds gekende "Le Mans" start, dus lopen naar de fiets en dan alles geven, laveren tussen alle voorgangers. De bedoeling was bij de start een deel van het verlies door te laat aan de startopstelling te komen terug goed te maken. Heb dus een snelle start genomen, na ongeveer 300m of zoiets had ik Franckie al te pakken (die was eerste gestart ...). Ben zo op ongeveer de 17e plaats terecht gekomen, en gedurende de race nog een aantal rijders ingehaald (maar zelf ook af en toe gepasseerd).
Halverwege komt Nancy mij voorbij, maar onmiddellijk vliegt haar ketting eraf. Ongeveer 1 ronde later had ze terug haar achterstand ingehaald, en kwam ze me terug voorbij. Sterk bezig!
Net voor het einde kon ik Hugo Van Sas nog passeren (met dank aan Hugo zelf).
Uiteindelijk op de 15e plaats geeïndigt.
Mijn teamgenoten in de C-reeks zijn op de 20e (Dave Verhoeven) en 31e (Jelle Damen) plaats geeïndigt. Voor Jelle was het zijn eerste ATB Cross. Proficiat Jelle en Dave!
Het nieuwe parcours (door omstandigheden in Alphen) vond ik zeer mooi, voor mezelf evenaarde of overtrof dit zelfs het parcours van de voorbije jaren!
Klik op de foto, dan wordt je doorgelinkt naar de Superior Bikers Facebookpagina, waar je enkele foto's van onze teamleden in Alphen kan bekijken!
Moest het gisteren en vannacht niet geregend hebben, zou ik waarschijnlijk (zoals eerst gepland) de MTB chrono "Les Cimes de Waimes" gereden hebben.
Als alternatief ben ik dan vandaag met Marc Van Loon (ATB Cross), Patrik Thaens (inrichter ATB Cross Hechtel) en zijn zoon Robin het parcours voor de toekomstige (8 september 2013) ATB Cross in Hechtel gaan verkennen.
Dit is een ZEER mooi, technisch uitdagend parcours, met een aanzienlijk aantal korte en lange klimmen en snelle afdalingen.
Ik heb het parcours met mijn GPS toestel opgenomen, maar helaas is er een probleem opgetreden, waardoor ik dit niet meer bruikbaar kon verwerken.
Een filmpje van deze verkenning is te bekijken zijn via het ATB Cross YouTube kanaal, of rechtstreeks via deze link:
Vandaag (05/05/2013) de eerste ATB Cross wedstrijd van het jaar te Overpelt. Een nieuw parcours op de ATB Cross kalender. Ik was hier al een keertje komen verkennen in januari, maar ondertussen hebben de organisatoren het parcours volledig aangepast (zelfs de richting was tegenovergesteld). Daarom mijn excuses aan de mensen die de GPS track van januari gebruikt hebben om dit parcours te verkennen...
De D-klasse had vandaag 51 starters. Door een "valse start" van een aantal rijders was ik te laat weg, waardoor er al onmiddellijk een 10-tal rijders voor mij het bos in gingen. Het vrij technisch parcours (los zand, pittige korte klimmetjes in het bos, kort draaien tussen de bomen) deed heel wat rijders regelmatig voet aan de grond zetten, met de nodige "files" als gevolg. Gedurende het verdere verloop van de cross heb ik nog een 7-tal plaatsen moeten toegeven aan betere rijders.
In de laatste ronde werd ik op het fietspad nog voorbij gestoken door Stijn Leys, en die vond er niet beter op dan 10 meter te vroeg het bos in te draaien. Vermits ik in het wiel van Stijn reed, ging ik automatisch mee de berm in. Daardoor kon Franky Van Hove nog voorbij komen. Na nog even het onderste uit de kan gehaald te hebben, kon ik Stijn nog voorblijven.
Finish op plaats 18.
Ons Superior Bikers Team had vandaag nog een rijder. Dave Verhoeven trad voor de eerste keer aan in ATB Cross, dit in de C-klasse. Wegens zijn vrij hoog startnummer stond Dave als ongeveer 50e op de startgrid. Na een prachtige inhaalrace, is Dave op de 25e plaats gefinished! Proficiat, Dave.
PS: klik op de foto om enkele foto's te bekijken, genomen in Overpelt (door Anton, de teamfotograaf van dienst). Je wordt dan naar de Superior Bikers Facebook pagina omgeleid.
Zal ik dit jaar deelnemen aan "Les Cimes de Waimes"? Alles hangt er van af of ik tegen dan genoeg trainingsarbeid hebben kunnen presteren. Met het huidige weer is dat immers geen gemakkelijke klus... Er is wel het voordeel van de langere dagen binnenkort natuurlijk. Of het de 45km of de 65km wedstrijd wordt moet ook nog bepaald worden. Alles hangt ook af van het weertype welke in Waimes de weken voor 9 mei overheerst, kwestie van geen marathon in de modder te rijden...
Ondertussen blijven de inschrijvingen bij ATB Cross maar binnenstromen. Ongeveer 350 rijders hebben zich al ingeschreven, nog 50 plaatsen beschikbaar, en dat met nog een tweetal maanden voor de eerste wedstrijd van start zal gaan! Zelf ben ik dit jaar ingeschreven in de D-reeks, met nummer 86.Vermits er de eerste wedstrijden van het jaar gestart wordt volgens nummer, wordt dat dit jaar starten vanop de eerste startrij, samen met ondertussen bekende bikers Frankie Spaenenburg, Hugo van Sas, Bjorn Goffa, Kristof Byloos. Vermoedelijk zullen we de eerste wedstrijden nogal te maken hebben met een aantal minder bekende "witte nummers", die ons zeker zullen voorgaan. Maar het systeem zal er zeker voor zorgen dat de te snelle rijders vlug een klasse hoger moeten starten, waardoor we terug gaan strijden voor de plaatsen waar we echt thuis horen! Ik wens mijn collega bikers alvast nog twee prettige trainingsmaanden toe, en tot ergens in mei!