Ik heb vandaag iets nieuws geprobeerd, gewoon omdat het
leuk is eens een onbekend pad te kiezen: ik heb een foto ingestuurd voor de "Challenge" van Shoot Magazine. Dat had nogal wat voeten in de aarde, maar daar wil ik het nu niet over hebben. Wel wil ik iets kwijt over de impact van een foto, voor de fotograaf en voor het onderwerp.
Het thema van de Challenge sprak mij aan, het begeleidende artikel over "
ongedwongen kinder fotografie"ook maar omdat ik niet direct mijn eigen kinderen voor de leeuwen wilde gooien deed ik een duik in mijn fotoarchief. De fotografie kreeg mij in haar greep (geen idee of fotografie mannelijk of vrouwelijk is, maar als ik wordt gepakt dan bij voorkeur door iets vrouwelijks

) in India toen ik foto's maakte in de slumpockets van wat toen nog Madras heette maar nu Chennay wordt genoemd.
Ik deed met andere studenten van de universiteit van Amsterdam interviews met gezinnen in zogenaamde slumpockets; kleine, vaak illegale groepjes eenvoudige woningen waar mensen woonden die een inkomen verwierven in de informele dienstverlening, bijvoorbeeld kopjes thee voor je halen bij de thee verkoper op de hoek, rikshaw (fiets of bromfiets taxi)rijden, lege flessen verzamelen, maar ook bedelen aan de doorgaande hoofdwegen van de stad. De slumpockets waren meestal onzichtbaar vanaf de normale doorgaande weg, vaak verstopt achter een reclamebord of bereikbaar via het erf van een kantoor of winkel. In ruil voor de interviews maakte ik foto's van dochters, liet de foto's afdrukken bij een winkel en deelde de afdrukken uit aan de meisjes en vrouwen die wij hadden bezocht. Wij konden deze mensen bezoeken dankzij de introductie door het Working Womens's Forum, een niet-overheid gebonden organisatie die het vertrouwen had van de bewoners. Zoals de naam al aangeeft bestaat de organisatie uit vrouwen en werken zij vooral voor vrouwen, moeders, die het gezin moeten onderhouden van hetgeen de man, de vader dus, thuis afgeeft. Het uitdelen van de foto's werd hoger gewaardeerd als geld omdat op deze manier een dochter onder de aandacht van een goede huwelijks kandidaat kon worden gebracht terwijl het geld zou moeten worden afgegeven aan de man des huizes.
Om een lang verhaal iets in te korten: de fotografie greep mij bij de strot, toen en nu nog steeds ,vooral door het sociale gevolg van het geven van een fotootje.
Na het aangrijpende werk in Chennay ben ik via de lange weg naar huis terug gereisd om nog wat van India te kunnen genieten. De lange weg betekende niet het vliegtuig naar Bombay (Mumbai) maar de bus over de bergen en de boot over de kanalen (Backwaters) van Kerala. De foto van het meisje heb ik vanaf die boot gemaakt. Zij liep hard om de boot in te halen (en het is haar gelukt!) en vertelde voor mij in een beeld het verhaal van schoonheid, kwetsbaarheid en optimisme die je nog steeds ziet bij kinderen overal ter wereld in alle lagen van de samenleving.
Het zou niet slecht zijn als de fotograaf zich meer bewust is van de "
ïmpact" die zijn of haar opname kan hebben en niet alleen naar de waarde van de opname voor de fotograaf zelf. Zeker bij het fotograferen van "kansarmen" tijdens verre reizen is een beetje moraal of ethiek niet verkeerd. Waarom niet een zak formaat printer mee in de fototas om wat afdrukken uit te kunnen delen? Je foto's worden nooit meer zo gewaardeerd!
Een wat cynische invulling van het idee achter "de fotodokter" zou dus ook kunnen zijn het verbeteren van de levensomstandigheden door een foto. Mijn fotografie zal het voorlopig nog moeten hebben van anderen aktiviteiten, zie de link links "Organo Gold".
Voor nu, goed licht, fijne paasdagen en veel mooie momenten. Frans.