Heb je die
koelkast al eens goed bekeken Fons schreeuwde de veilingmeester de bieder
toe. Het bieden stokte, er volgde
een luwe stilte tot de veilingmeeste afsloot met eenmaal, andermaal, gekloot. Een mij nog levende herinnering van een
openbare veiling. Dikwijls was je
gekloot met je koopje. Ook op ebay ?
Ik heb al een aantal winkels afgelopen voor
een nieuwe batterij voor mijn speeltje, tevergeefs. Internet dan maar. Ook hier hebben de Nederlanders de weg naar
ons land gevonden. Veel e-shops hebben
een Belgisch rekeningnr. Ook deze op
yagode.nl. Meer nog, hij promoot dat je
via ebay koopjes van 1 euro kan doen.
Dus naar ebay dan maar. Het leuke
daar zijn de beoordelingen. Dit ziet er in de eerste plaats goed uit. Veel goede beoordelingen, slechts weinig
slechte. Dus tijd voor een bod of koop
ik iets met de nu kopen formule aan de vaste prijs. Toch maar eerst de beoordelingen lezen.
En valt dat
nu even tegen. Ik ga op zoek naar een
positieve commentaar nadat er iets effectief iets is misgegaan. Zo kan ik zien of er wel sprake is van enige
dienst na verkoop. Dat is immers wat
van een verkoper een goede verkoper maakt.
Maar elke goede beoordeling is gegeven nadat alles vlekkeloos is
verlopen. Loopt er bij toeval
iets mis, dan komt er geen of onvoldoende (re)actie van de verkoper, tenzij het minimaliseren van het probleem of
de klacht afdoen als flauw. Er wordt
zelfs vergeten dat een ongeschonden verzending de verantwoordelijkheid is en
blijft van de verzender. Er kan dan ook
geen sprake zijn dat producten moeten worden teruggestuurd op kosten van de
klant. Ook de beoordelingen die in
onderling overleg werden weggelaten ligt nogal aan de hoge kant.
Een dag
later zit ik toch noch met twijfels. Bij
Nintendo zelf betaal ik het dubbele.
Zelfs het dubbel aan verzendingskosten.
En ook daar ben ik niet zeker dat de transactie vlekkeloos zal
verlopen. Oei of foei. Ik ben er zelf niet uit.
|