Een eerdere zoektocht naar een accu voor een draagbare spelconsole bracht mij noodgedwongen op ebay ( zie eerder artikel ). Ondertussen zijn we een weekje verder en heb ik besloten de proef op de som te nemen en heb een accu besteld bij de internetshop yagode.nl. Het dingetje kost maar 7,95 en dat is slechts half zoveel als de officiële batterij, ook de verzendingskosten zijn maar de helft. Eerst probeer ik via een echte bieding iets van de prijs af te doen, maar het lukt me niet om een aanvaardbare korting te forceren.
Dan maar met een nu kopen object. De koop zelf gaat heel vlot. Eerst wordt gevraagd het bod te bevestigen. Vervolgens krijg je een aantal automatische mails, zowel van ebay als de e-shop zelf, om je op je rechten en plichten te wijzen en om je te helpen het zaakje verder af te handelen. Onmiddellijk de overschrijving gedaan op het Belgisch rekeningnummer, en 3 dagen later ligt alles mooi in de bus. Indrukwekkend.
In principe nergens iets op aan te merken. Hoewel. In een van de mails verwijst men mij naar de website van het koeriersbedrijf indien de levering lang op zich zou laten wachten. Daar kan men ook het pakket volgen, maar dan heb ik wel een referentienummer nodig, en dat zijn ze (doelbewust?) vergeten. De accu zelf blijkt van Chinese makelij. Dat ik geen officiële Nintendo batterij zou krijgen had ik wel verwacht, maar de autonomie is nauwelijks beter dan het versleten origineel. Rommel.
De praktijk bevestigt een beetje het resultaat van mijn onderzoek. Niet alleen krijg een product van inferieure kwaliteit. Blijkbaar verwacht de winkel ook dat ik zelf in actie schiet, of tracht men aan te zetten tot, indien de levering foutloopt. Foei. Ik ben geen opdrachtgever en heb dus geen enkele band heb met het koeriersbedrijf. Dat is ook de reden waarom de verzender te allen tijde verantwoordelijk is en blijft voor de levering. Ook al is die uitbesteed. Het is dus niet mooi dat ze juist die verantwoordelijkheid trachten van zich af te schuiven.