In de gemeente Meise bepaalden de
muziekverenigingen het sociale leven in grote mate, zoals overal trouwens.
In Meise hadden we er twee en een
gelegenheidsfanfare :
1. Concordia : gesticht in 1876 met 24 spelende leden.De vlag werd geschonken door Leopold de
Beauffort, toen heer van Meise.Reuzen Jan en Mie, gemaakt door kunstenaar
Salu.
De fanfare Concordia
Voor deze historiek heb ik een beroep gedaan op de
heer Alfons Leemans, dirigent sinds 1939.
Als fanfare is deze muziekvereniging de oudste want ze werd gesticht op 8 december
1876.
Het vaandel werd geschonken door graaf de Beauffort en draagt de beeltenis van
St.-Martinus.
Bij de oprichting van een tweede fanfare heeft deze maatschappij een harde
strijd om het bestaan moeten voeren :Er werd mij verteld dat de entourage (Huis
van) van Keizerin Charlotte enkel grond van de keizerin ter beschikking stelde,
op voorwaarde dat de kossaat (kleine landbouwer) lid werd van de fanfare De
Verenigde Broeders.Dit was een vorm
van sociale kontrole.Of de keizerin dat
ooit geweten heeft, betwijfel ik ten zeerste!
1927 is een mijlpaal in de geschiedenis van deze fanfare.
Beeldhouwer Ernest Salu modelleert twee reuzenkoppen bestemd voor het
fabriceren van de reuzen Jan en Mie.Deze werden het symbool van Concordia.In de brochure Reuzen van Brabant staan ze onder de merkwaardigste
gerangschikt.Ze hebben meermaals als
model gediend en aldus tellen ze vele afstammelingen (o.a. Opwijk).
Dank zij Jan en Mie werd Concordia uitgenodigd, en dit gedurende vele jaren, om
deel te nemen aan folkloristische optochten te Longchamps Fleuri, te
Schaarbeek, te St.-Joost ten Noode.
Deze fanfare was ook aanwezig op grote festivals te Antwerpen, Oostende,
Brussel e.a.Ze bekwamen er vele prijzen
en onderscheidingen.
Wanneer we de historiek van deze fanfare doorlezen, dan merken we nog twee
hoogtepunten: 1919 De wederuitvoering van de d Hoogvorst cantate gedirigeerd
door de toondichter August De Boeck zelf.De muzikale begeleiding werd waargenomen door Concordia.
1926 Ba-tist jubelcantate bij gelegenheid van het 50-jarig bestaan van
Concordia, op tekst van Jef Lettens en muziek van August De Boeck.Op de laatste algemene herhaling kwam
toondichter August De Beock luisteren en zei : Als Ba-tist dirigeert gaat het
altijd het is perfekt.
Hij voegde eraan toe : Mijn eerste cantate welke ik heb getoondicht was die
van baron dHoogvorst, mijn laatste die van Ba-tist.
Deze voorspelling is uitgekomen.
In 1934 werd Batist De Donder gevierd toen was hij 50 jaar dirigent van de
fanfare.
In 1960 jubelfestival bij gelegenheid van het 85-jarig bestaan van
Concordia .De vermaarde Koninklijk
1958 Beekman Louis voorzitter
1968 Alfons Leemans dirigent Van Malderen Leon voorzitter
1975 De Ridder J. dirigent
e
Fanfare Moed en Volharding uit Heist-op-den-Berg Kampioen van Europa heeft
veel bijgedragen tot het sukses van deze feestelijkheden.
Uit "Meise" van Jan Vanden Eynde
De reuzen Jan en Mie
Ondertussen werden ook twee poppen van een poppentheater met dezelfde kledij
uitgerust. De begeleiders dragen ook dezelfde outfit.
De fanfare
Concordia creëerde in 1927 Janneke en Mieke.Dichter Jef Lettens en beeldhouwer Ernest Salu van Laken waren de
geestelijke vaders van deze reuzen.
Janneke draagt een blauwe kiel en faas (De Brabantse folklore september
december 1980 nrs 227 228. Zij werden
later vervreemd.
De hoofden van Janneke en Mieke werden eind mei 1980 volledig hermaakt in isomo
door de heer Wally Laureys wonende in Sint-Niklaas (leerkracht plastische
kunsten in St.-Theresiakollege Kapelle op den Bos en poppenspeler in Sint-Niklaas).Hij deed dit aan de hand van fotos hem door B erla ter beschikking
gesteld.De gelijkenis met de oude
koppen is bijna volmaakt.
Dit jaar worden ook, dank zij de heer Leon Van Malderen, voorzitter van de
fanfare Concordia en bakker in Meise, de lijven van beide reuzen hermaakt,
zodat de genoemde fanfare weer net zoals in het verleden fier mag zijn op haar
reuzen.
Het maken van de kledij van beide reuzen berustte in de bekwame handen van
mevrouw Lucienne Lanin, die eveneens alles zo getrouw mogelijk nabootste.Elke foto bracht immers eeneen andere
weergave.Mie met sjaal.Mie met kap enz.Volgens informatie verkregen van
fanfare-leden werd dan beslist Mieke de kap en het bloemenkleed met blauwe
schort aan te passen.Het aankopen van
de stoffen was niet eenvoudig.De blauwe
kielstof van vroeger was niet meer te vinden.Dan maar naar Schaarbeek waar op de markt nog dergelijke stoffen wel worden
verkocht aan vreemdelingen die er talrijk wonen.De vrouwen gebruiken ze nog voor de lange
tunieken die meestal van grijze of donkerblauwe kleur zijn.
De kap van Mieke is eigenlijk een kleed van een koorknaap uit fijn
baptist-lakenstof afgezoomd met gekloste kant.Het werd aangekocht op de grote markt in Brussel waar het uit een hoop
lompen werd uitgediept.Met vaardigheid
werd het kleed omgevormd in een voor Mieke misschien zelfs te mooie kap.
De kledij is in feite dezelfde als die van de leden van de fanfare Concordia,
die achter de reuzen dansten op de gespeelde muziek.
Het onderstel van de reuzen Jan en Mie(Sib Meise) werd gemaakt naar een ontwerp van
Wally Laureys (+), de poppenspeler van Sint Niklaas.
Het bestaat uit 3 delen, die op elkaar geplaatst worden in de 4 hulzen bovenaan.Ze zijn konisch, wat als voordeel heeft dat,
als men ze omgekeerd in elkaar zet, nemen ze minder plaats in.
De begeleid(st)ers dragen dezelfde kleren. Er zijn ook twee guignols (poppen) met
dezelfde kledij.Die kledij is de
uitrusting van de fanfare Concordia, waar ze deel van uitmaakten.
Bibliografie :
Meise Jan Vanden Eynde Meise, onder de toren van St.-Martinus Jef De Cuyper Sib 2001 pag.51-54 Fanfare Concordia en fotos Beeckman Louis Berla 87.18.11