Inhoud blog
  • VERSLAG DOOR SWA OVER 'TIJD'
  • Reactie van Jos ivm 'Tijd'
  • Tekst ivm TIJD door Swa
  • tekst ivm TIJD door Jef
  • een tussendoortje
  • Verslag van ons café van september 2013
  • Uitnodiging vawege Bert ivm filosofisch cabaret
    agenda

    Zoeken in blog

    Zoeken met Google


    Archief
  • Alle berichten
    Categorieën
  • ONDERWERPEN (93)
  • Elcker-Ik centrum IN OPBOUW
    Het filosofisch café is een laagdrempelig initiatief van Elcker-ik centrum waar u elke laatste dinsdag van de maand welkom bent om met ons van gedachten te wisselen over een onderwerp dat vooraf democratisch werd afgesproken.
    We proberen dat op een filosofische manier te doen. Dat betekent niet dat u een volleerd en belezen filosoof moet zijn of dat we het enkel over ingewikkelde stellingen, grote namen en wijsgerige stromingen gaan hebben. Iedereen die het woord vraagt, krijgt de kans om zijn of haar stelling uit de doeken te doen mits een duidelijke argumentatie. Wij gaan er van uit dat filosofie een competentie is die je kunt leren en waar geen gewichtigdoenerij bij nodig is. Dat houdt echter niet in dat je om het even wat kunt poneren om die stelling dan te 'bewijzen' met een voorbeeld van een hoogstpersoonlijke anekdote. Wij zijn niet zozeer geïnteresseerd in uw meningen, maar des te meer in de argumenten waarom die standpunten correct zouden zijn. Als het een beetje meezit gaan wij niet naar huis met oplossingen en antwoorden op al onze vragen, maar wel verrijkt met een aantal inzichten en invalshoeken waar we zelf misschien nog niet aan gedacht hadden. Materiaal waar we het niet mee eens hoeven te zijn, maar waar we onze eigen standpunten kunnen aan toetsen, up to date houden, eventueel bijsturen of vorm geven.
    01-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LEZINGEN UA
    In ons filocafé doen wij in principe niet aan politiek en ik wil dat ook zo houden. Maar achter de politiek zitten natuurlijk allerlei ideeën waar wel over kan gefilosofeerd worden. 

    Iedereen heeft een mening over de nieuwe burgemeester van de " Schoonste stad ter wereld", maar weten we ook waar hij de mosterd haalt voor zijn denkbeelden?
    Dat is gedeeltelijk bij de Engelse dokter en auteur Dalrymple maar ook bij de Britse filosoof  Roger Scruton dé spreekbuis van het hedendaagse wijsgerig conservatisme en erfgenaam van Edmund Burke.

    Roger Scruton geeft een lezing op maandag 5/11 om 19 h in de Universiteit Antwerpen  Rodestraat aula  R002

    Schrik niet van de inrichters en het publiek want dat is het KVHV de Vlaams Nationalistische, zeer rechtse studentenvereniging 
    Misschien is dit een uitstekende gelegenheid om te achterhalen wat het verschil is tussen wijsgerig conservatisme en het reactionaire conservatisme van extreem Rechts.

    01-11-2012 om 11:19 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:conservatisme, lezingen
    30-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wetenschappelijke ontwikkeling

     Menselijk embryo gemaakt uit twee eicellen en een zaadcel

    In Amerika realiseerden onderzoekers een doorbraak die een halt kan toeroepen aan bepaalde erfelijke ziektes die via de moeder worden doorgegeven.

    Ze zijn er in geslaagd om met behulp van niet één, maar van twee eicellen een embryo te creëren. Onderzoekers haalden de celkern uit een eicel en transplanteerden die naar een andere eicel, en bevruchtten vervolgens de eicel via IVF. Op deze manier kunnen mitochondriale ziekten worden voorkomen.

    Mitochondrieën (nummertje 9 op de afbeelding) zijn energiefabriekjes in de cel, ze produceren de energie die een cel nodig heeft om in leven te blijven. Als ze niet goed werken kunnen ze zorgen voor verlamming of een hartziekte. Enkel het DNA uit de mitochondriën van de moeder wordt overgeërfd, niet van de vader. Met deze techniek wordt voorkomen dat het kind zieke mitochondriën van zijn of haar moeder overerft.

    De techniek lijkt veelbelovend, maar verder onderzoek is nodig. Het zal nog een hele tijd duren vooraleer effectief de eerste baby wordt geboren uit twee eicellen en een zaadcel.

    Bron: Controversiële IVF-doorbraak: twee vrouwen maken één eicel, De Morgen, 26/10/2012. Afbeelding: Wikimedia.

    30-10-2012 om 15:41 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lezingen in Gent

    4. Studiedag over demografie en humanistische waarden

    Het Fonds Lucien De Coninck, in samenwerking met de Maakbare Mens vzw en de Vakgroep Wijsbegeerte & Moraalwetenschap van de Universiteit Gent, organiseert op zaterdag 17 november een studiedag over de problemen van de bevolkingstoename:

    "Demografie en humanistische waarden"

    Sprekers:

    • Johan Braeckman: Inleiding
    • Etienne Vermeersch: Onbeperkte voortplanting, een mensenrecht?
    • Luc Bonneux: De demografische toekomst is mooi. School en gezondheidszorg voor iedereen vormen de sleutel.
    • Dirk Van Braeckel: Bevolking en ontwikkeling: honger lijden om een mondje meer.
    • Robert Cliquet: Demografische waarden: van kwantiteit naar kwaliteit; van diversiteit naar uniformiteit.

    Plaats: Universiteit Gent, Blandijnberg 2, auditorium C.
    Aanvangsuur: 14u. Einde voorzien rond 17u.30

    De inkom is gratis en iedereen is welkom. Inschrijven is niet nodig.

    30-10-2012 om 15:40 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:lezingen
    29-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag van gesprek oktober (Verantwoordelijkheid)2012 door Swa

     Opnieuw een uitstekend verslag van onze cafégenoot Swa. Je hoeft het daar niet mee eens te zijn. Aarzel niet te reageren door onderaan rechts te klikken .

     

             VERSLAG VAN DE DIALOOG OP 23-10-2012

     

     

    Onderwerp: verantwoordelijkheid

     

    Voorzet Max: Om dit ruime thema toch enigszins te beperken lijkt het mij

    aangewezen geen gebruik te maken van de terminologie van de overheid

    zoals: bestraffen; beschermen; preventief en dergelijke, waardoor we het risico

    lopen in een vorm van betutteling te belanden die niet direct met de

    persoonlijke verantwoordelijkheid te maken heeft.

    Laat ons dus nadenken over de verantwoordelijkheid van het individu in onze

    cultuur, t.o.v. uzelf en de anderen en dit vanuit verschillende invalshoeken.

     

    Reacties vanuit de groep :

    -Voor sommige mensen wordt de verantwoordelijkheid als een LAST beschouwd

      maar het is een taak een PLICHT,zonder dat heeft het leven geen zin.

     

     -Het is gedeeltelijk genetisch bepaald, de rest kan via de ouders de opvoeding en

       de school

     

      -De mens heeft de capaciteit tot verantwoordelijkheid, wij kunnen dat doorgeven

        een dier NIET.

     

    Persoonlijke belevenissen vanuit de groep worden besproken .

    via deze reflecties krijgt men een inzicht van bepaalde data (basisgegevens)die

    een belangrijke rol spelen bij het bespreken van ‘verantwoordelijkheid’,.

    De lijst van data die aldus kan opgemaakt worden verwijst onder meer naar:

                                      Persoonlijkheid

                                      Opvoeding

                                      Gemeenschap

                                      Empathie

                                      Kleine gebeurtenissen

                                      Angst

                                      Verkeerde inschatting

    Verdere bespreking wijst op de noodzaak zichzelf in vraag te stellen en dat bij een

    ‘beoordeling’ in bepaalde gevallen , enige ‘mildheid’ is aangewezen.

     

    Vanuit dat schema komen volgende overwegingen uit de groep :

     - ‘zelfkennis’: uzelf leren kennen is belangrijk bij de overweging van verantwoordelijkheid

     - Zonder empathie geen verantwoordelijkheid

     - Opvoeding speelt een belangrijke rol.

     - Onverantwoordelijkheid kan een gevolg zijn van ‘onwetendheid’, dat wijst

        op de noodzaak van leerprocessen die variabel zijn naargelang de beleefde

        situaties,eventueel kleine gebeurtenissen.

     - Bij de keuze van handelen : Ken uw verantwoordelijkheid, maar vergeet niet

         de situatie ‘rationeel’ in te schatten.

     - In geval van angst: Het gevaar van ‘overreactie’ verplicht u tot nadenken,oordeel

         niet te vlug, let op de ‘grenzen’ van verantwoordelijkheid.

     

    Max besluit : vanuit die ‘basis data’ komen we uiteraard bij onderwerpen als moraal

    en ethiek.

     

     

    NABESCHOUWINGEN :

     

    Tijdens de vorige dialoog merkte iemand op :”We moeten onze eigen verantwoordelijkheid opnemen in bepaalde gevallen” Uit het voorgaande blijkt dat het niet zo eenvoudig is

    maar toch sluit die opmerking aan bij een reeks overwegingen van Kierkegaard

    Deens filosoof (1813-1855) zo ondermeer:

    “Subjectieve existentie(het persoonlijk bestaan)is belangrijker dan elke abstracte theorie,

    belangrijker omdat men leert ‘daadwerkelijk te bestaan als mens tegenover zijn medemens

    (en voor de gelovige) als mens tegenover God”

    Van een ‘echt’ individu spreekt Kierkegaard “Wanneer een mens ‘bewust’ kiest om zijn

    leven vorm en inhoud te geven,zich niet verschuilt achter regels,omdat het nu eenmaal

    zo hoort, maar zich verantwoordelijk gaat voelen voor zijn daden”

        (www.sorenkierkegaard.nl)

     

    In verband met de opmerking: “een dier heeft niet de capaciteit tot verantwoordelijkheid”

    De laatste jaren is niet iedereen daar nog zo sterk van overtuigd :

    Filosoof Mark Rowlands univ.Miami vermeldt in een essay :

     “Van Darwin tot Frans de Waal (Nederlands primatoloog)een lange traditie van

      denkers en wetenschappers die claimen dat dieren ‘rudimenten van moraliteit’

     bezitten, ook al zijn het geen ‘morele wezens’ in de zin als wij”

     Binnenkort verschijnt zijn boek:”Can animals be moral”.

           (Filosofie magazine, Di. 25 Oct.  2012)

     

    In verband met de gebruikte term ‘betuttelen’ :

     - Soms staan we toch ietwat verbaasd over de uitlatingen van bepaalde filosofen :

       Zo stelt Jan Verplaetse in zijn boek :”Zonder vrije wil, een essay over

       verantwoordelijkheid :”  Er zijn hoe langer hoe meer voorstanders van VERBODEN

       en CAMERATOEZICHT; de steden staan er vol van. Ergens beseft de overheid

       dat de vrije wil een illusie is en bijgevolg, de verantwoordelijkheid:

       ‘een filosofische droom”  (Filosofisch magazine 25 Oct. 2012

    Dergelijke redenering heb ik niet opgemerkt tijdens onze dialoog.

     

    Tot slot een vraagje uit nieuwsgierigheid :Het boek van Dostojevski  over de

    moordenaar Raskolnikov,heeft in de loop der jaren van titel gewisseld :ofwel

    ‘schuld en boete’ ofwel ‘misdaad en straf’’.Na onze dialoog, wat lijkt voor u de meest

    gepaste benaming en waarom? U hoeft u daar eventueel niet over uit te spreken,maar

    denk er eens over na, het is vanzelfsprekend geen test.

     

     

                                              Swa Schoeters

     

      

     

     

    29-10-2012 om 10:00 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:verantwoordelijkheid, swa, verslag
    28-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Info spiritualiteit
    Enkele afsluitende reflecties op de #mvds2012
    Mail niet goed leesbaar?
    Bekijk hem in je browser.
    Afsluiting #MvdS2012
    Met het einde van oktober in zicht, nadert ook het slot van de Maand van de Spiritualiteit 2012. Helemaal eindigen we pas op 31 oktober want tot dan staan er nog initiatieven op de kalender. Maar dit is voorlopig de laatste nieuwsbrief over de MvdS van dit jaar. Wij kijken terug op een geslaagde editie, omdat het initiatief en het thema leefde in Vlaanderen.

    In de eerste plaats door de bijna 120 boeiende initiatieven in de kalender, waarbij men zich kon laten inspireren door diverse vormen van spiritualiteit. Er bewoog wat rond spiritualiteit in Vlaanderen en laat dat de belangrijkse doelstelling zijn van ons project. Het was fijn om te zien hoeveel initiatieven het thema 'echt' of 'authenticiteit' tot onderwerp hadden en speciaal voor de Maand werden opgezet.
    Daarnaast was er veel aandacht voor het thema-essay 'echt' door Guillaume Van der Stighelen. Tot op vandaag ontvangen we zowel van de pers als van het brede publiek ontzettend veel positieve reacties. Het boek is momenteel in tweede druk. De eerste druk was op enkele weken de deur uit.

    Het zou oneerlijk zijn te negeren dat we ook kritiek ontvingen op ons project of onderdelen ervan. We menen het als we zeggen dat we dit waarderen. Door deze feedback kunnen we het positieve meenemen naar volgend jaar en bijsturen waar nodig. We zijn ons ervan bewust dat spiritualiteit een thema is dat mensen na aan het hart ligt. Wat het natuurlijk ook moeilijk maakt om iedereen helemaal tevreden te stellen. Wie een evenement indiende zal in de komende weken een bevraging over hun initiatief ontvangen. Anderen kunnen hun opmerkingen of suggesties doorgeven op info@maandvandespiritualiteit.be of ze delen op Twitter met de hashtag #mvds2012.

    Bijzonder veel dank voor uw betrokkenheid. We houden u verder op de hoogte via deze nieuwsbrief, onze facebookpagina en Twitteraccount (@mvds2012). Wie 'm nog niet ontvangt, kan zich aanmelden op onze website:

    www.maandvandespiritualiteit.be

    Sprokkels
    - De Maand van de Spiritualiteit is ontstaan in Nederland. In januari gaat de volgende editie van start rond het thema 'stilte' met ex-voetballer Jan Mulder als auteur van het essay. Zie www.maandvandespiritualiteit.nl.
    - Yves Desmet interviewt Guillaume Van der Stighelen over authenticiteit en zijn essay op 1 november op de boekenbeurs. Lees Meer.
    - Jochanan Eynikel schreef ter afsluiting van de MvdS een persoonlijke reflectie op de thema's echtheid en spiritualiteit in een column genaamd 'Echter'.
    Een authentieke, spirituele opvoeding?
    Hoe kunnen we een spirituele opvoeding geven die aangepast is aan het huidige, geëvolueerde bewustzijn van de mens? Wij nodigen u uit op deze studiedag van 27 oktober om hierover van gedachten te wisselen.
    Lees Meer
    De Stilte van het Labyrint
    VitaNova doet mee aan ‘Dag van de stilte’ op zondag 28 oktober. Ervaar de stilte in jezelf tijdens het lopen van het Chartres-labyrint in de tuin van VitaNova. Je komt, je loopt en je ervaart.
    Lees Meer
    Inspiratiedagen: 'In welke wereld willen wij leven?'
    Hoe kunnen we vanuit zelfbewustzijn, liefde en verbondenheid vorm geven aan een betere samenleving? Dat is de centrale vraag tijdens de inspiratiedagen van La Verna dit jaar van 29 tot 31 oktober.
    Lees Meer
    Copyright © 2011 - Maand van de Spiritualiteit
    Waversebaan 220, 3001 Heverlee







    Sent to diane.meylemans@telenet.be — why did I get this?
    unsubscribe from this list | update subscription preferences
    SPES Academie · Waversebaan 220 · Heverlee 3001
    Email Marketing Powered by MailChimp

    28-10-2012 om 09:21 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:spiritualiteit
    20-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LEZINGEN UA

    Geachte mevrouw

    Geachte heer

    We nodigen u graag uit voor het paneldebat over Living in an Uncertain World: The Challenges Lying Ahead in the 21st Century op woensdag 21 november 2012.

    cid:image004.jpg@01CDAE0E.A3E40FA0
    Klik op de afbeelding om de folder te openen.

    De wereld is nog steeds op zoek naar een uitweg uit de crisis – een crisis die meer dan tien jaren zal vergen om te verwerken, omdat ze in de financiële sector geworteld is en omwille van de private en publieke schuldophoping. Ondertussen mogen de ‘traditionele’ crisissen op vlak van demografie, energie, milieu en voedsel al naar de achtergrond zijn verdrongen, dit betekent niet dat ze niet reëel meer zouden zijn, integendeel. De vergrijzing van de bevolking zet zich verder door in de westerse wereld, een tekort aan energie, voedsel en water zal de nabije toekomst tekenen en de klimaatverandering breidt uit. Wij leven inderdaad in een onzekere wereld. Het panel zal deze en andere uitdagingen en mogelijke uitwegen bespreken.

    Arjen Witteloostuijn (Universiteit Antwerpen) modereert het debat tussen:

    · Adam Burgess (sociologie van de risicomaatschappij, Universiteit van Kent)

    · Hans Bruyninckx (globaal milieubeleid, KU Leuven)

    · Lex Hoogduin (financiële economie, Duisenberg School of Finance)

    Het debat vindt plaats op woensdag 21 november 2012 van 19 uur tot 20.30 uur in het Hof van Liere (Stadscampus Universiteit Antwerpen, Prinsstraat 13, 2000 Antwerpen). Deelname is gratis, maar online inschrijven is verplicht.

    Meer informatie vindt u in de pdf-folder of op onze website.

    Met vriendelijke groeten

    Marijke Celis

    UCSIA vzw
    Prinsstraat 14
    B-2000 Antwerpen
    T | +32 (0)3 265 49 60
    F | +32 (0)3 707 09 31
    E |marijke.celis@ua.ac.be

    Description: Description: Description: Description: Description: Description: Description: Description: Description: Description: Description: Description: ucsialogo

    20-10-2012 om 07:49 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:lezingen
    19-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorzet volgende onderwerp "VERANTWOORDELIJKHEID"

    Beste filokes,

     

     

    Het onderwerp voor onze volgende bijeenkomst op 23/10 is “ verantwoordelijkheid”. Dat geeft inderdaad een aantal mogelijkheden en invalshoeken. Na de introductieronde zal wel via onze beslisboom op het bord blijken welk aspect we het best verder uitdiepen. Want alles wat er over het onderwerp te zeggen valt zullen we uiteraard niet kunnen behappen.

     

    Laten we echter toch maar niet teveel tijd spenderen aan stoere uitspraken als: “De mensen nemen tegenwoordig geen eigen verantwoordelijkheid meer op en vinden dat alles maar door de overheid moet geregeld worden”. Of iets van die strekking.

     

    De mensen: welke mensen? Jij wel dan?

    Tegenwoordig: vroeger wel?

    Eigen verantwoordelijkheid: zijn wij zelf voor alles verantwoordelijk? Waarvoor wel en waarvoor niet?

    Overheid: welke overheid? Onze verkozenen? De directie van De Lijn?

     

    Zoek in het brede scala van mogelijkheden die invalshoek uit waar jij iets van vindt en maak ons zo helder mogelijk duidelijk wat die invalshoek is, wat je daarvan vindt en VOORAL waarom dat een juist standpunt zou zijn.

     

    Misschien leent dit onderwerp er zich toe om eens te vertrekken vanuit iets persoonlijks. Het hoeven niet altijd grote maatschappelijke fenomenen te zijn waar wij uiteindelijk toch maar weinig vat op hebben. Is er bij jullie al een Griekse minister langsgekomen om te vragen hoe zij zijn problemen zou oplossen? Ik heb nog niemand gezien.

     

    Je hebt zus of zo meegemaakt ( één casus als voorbeeld, als vertrekbasis ) en je bent er zus en zo mee omgegaan en het heeft je zus of zo geraakt. Zo iets ? De casus is op zich niet de kern van de zaak, maar de situatie waarvan je vertrekt om iets onderliggend samen te onderzoeken.

     

    Fictief verzonnen voorbeeld: Ik zit op de tram en iemand wordt lastiggevallen of erger en ik laat dit uit angst gebeuren. Ik voel me er nadien niet goed bij maar wat had ik moeten doen op mijn leeftijd en met mijn gezondheidsproblemen? Ben ik nu verkeerd geweest? Het blijft knagen. Ben ik de enige.

     

    Stel dat dit een openingszin zou zijn, dan moeten we het NIET over agressie op de tram hebben en moeten we al helemaal niet proberen een middag te vullen met voorbeelden van variaties op die gebeurtenis want we wéten dat die voorbeelden dagelijkse kost zijn.

     

    Dat is slechts een mogelijkheid. Aan jullie om de zaak interessant te maken.

     

    Tot dinsdag 23/10

     

    Max

     

    19-10-2012 om 12:08 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:voorzet oktober 2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boekbespreking in Liberales door Lieven Monserez

    GROENE FILOSOFIE

    boek

    Roger Scruton

    Met een filosoof als Roger Scruton ben je nooit klaar. Hij polariseert graag. Waarom je mening halfbakken formuleren, als je de zaken ook op scherp kunt stellen? Hij lijkt eveneens van alle markten thuis te zijn. Hij laat graag zijn licht schijnen over allerhande onderwerpen. Nu heeft hij in Groene filosofie zijn blik laten vallen op de verhitting van onze planeet en het leefmilieu. De ondertitel luidt Verstandig nadenken over onze planeet. Nu is op dit boek wel het een en ander aan te merken. Er wordt soms gesteld dat schrijven en schrappen synoniemen zijn. De auteur had beter deze raad ter harte genomen en wat in zijn geschriften gewied. Het minste wat je kunt zeggen, is dat hij zich uitgebreid in de materie heeft verdiept. Dat merk je alleen al aan de zeer omvangrijke literatuurlijst op het einde van het boek. Milieu, natuur en klimaat zijn onderwerpen die niet bepaald tot de specialismen van Roger Scruton behoren. Hij is vooral vermaard om zijn cultuurkritiek. Een euvel dat je dan wel eens merkt bij mensen die zich op een nieuw topic storten, is dat ze moeilijk de neiging kunnen onderdrukken om te laten zien hoe goed ze de materie (denken te) beheersen.

    Gevolg: sommige hoofdstukken lijken onnodig of hadden een heel stuk minder lang mogen zijn. Neem bijvoorbeeld het tweede hoofdstuk. Is er nu wel degelijk sprake van klimaatopwarming of niet? Daar weidt hij lang over uit. Daarbij laat hij veel ruimte aan de sceptici, dusnaan diegenen die geen geloof hechten aan de opwarming van de aarde. Ten slotte eindigt hij met de gedachte dat het misschien toch beter is om op veilig te spelen en na te denken hoe de opwarming het best kan worden aangepakt. Wat is nu de toegevoegde waarde van deze bladzijden? Hetzelfde kan worden gezegd over het negende hoofdstuk. Dat is een ellenlange en ronduit saaie opsomming van allerhande burgerinitiatieven in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten die zich bekommeren om de natuur en de schoonheid van het landschap. Dergelijke passages maken op tijd en stond van het lezen van het boek een corvee.

    Verder lijkt Roger Scruton veel vertrouwen te stellen in geo-engineering, het bewust ingrijpen in het functioneren van de aarde, hier met het doel om de klimaatopwarming tegen te gaan of de gevolgen ervan te onderdrukken. Is dit vertrouwen niet misplaatst? Over veel klimaatfenomenen weet men nog niet het fijne. En als we dan toch zouden weten hoe alles klimaatgewijs in elkaar steekt, eigent de mens zich met geo-engineering toch niet te veel de rol toe van leerling-tovenaar? Dan hebben we het nog niet eens gehad over de politieke en juridische risico’s. Stel dat bijvoorbeeld de VS of China zich eenzijdig aan geo-engineering zouden wagen, dan zouden de poppetjes al gauw aan het dansen gaan. En wat als de interventies verkeerd blijken uit te draaien? Welk juridisch kluwen van rechtszaken zou dat dan niet met zich brengen? Daarnaast hoeft het niet te verwonderen dat Roger Scruton op verschillende plaatsen uithaalt naar de Europese Unie en de Verenigde Naties. Samen met vele andere Britse conservatieven deelt hij een diepgeworteld wantrouwen in deze internationale instellingen. Toch moet ook hij schoorvoetend toegeven dat de klimaatopwarming een probleem is dat de landsgrenzen overstijgt en een internationale aanpak behoeft. Dit vereist dat landen onderhandelingen met elkaar voeren om tot bindende verdragen te komen. Om dit onderhandelingsproces op gang te brengen en in goede banen te leiden, daarvoor heb je toch juist organisaties als de Europese Unie en de Verenigde Naties nodig?

    Tevens had Roger Scruton sommige bronnen beter mogen checken. Om de Europese Unie nog maar eens een veeg uit de pan te geven, verwijst hij naar de politieke situatie in België (blz. 216): “Er zijn alleen bureaucraten, werkend vanuit een land (België), dat berucht is om zijn onvermogen een gevoel van nationale eenheid voort te brengen, en dat nu op het punt staat uiteen te vallen.” Dan kijk je naar de voetnoot om te achterhalen waar hij deze uitspraak vandaan haalt. Dat blijkt te gaan om een boek van Paul Belien, de halve trouwboek van Vlaams Belang-kamerlid Alexandra Colen. Waarlijk een heel ‘objectieve’ bron dus. Tot slot beginnen je tenen te krommen als Roger Scruton de aloude dada’s van het conservatisme ten allen prijze aan de milieuproblematiek wil linken, met de volgende variant van ‘Eigen volk eerst’ als voorbeeld: “Desondanks mag het duidelijk zijn dat een conservatief milieubeleid dat geen grenzen zou stellen aan de immigratie… geen enkele kans op succes zou hebben.”

    En toch kan niet ontkend worden dat Scrutons observaties vaak hout snijden. Ondanks alle druk vanuit de publieke opinie, hebben de grote internationale milieuconferenties bitter weinig opgeleverd. Als er al bindende verdragen uit voortgekomen zijn, dan hebben die in de praktijk niet veel verschil gemaakt. Blijkbaar slagen de staatshoofden en regeringsleiders er niet in om een vergelijk te vinden waar het milieu bij wint. Van de politieke top is schijnbaar niet veel te verwachten. Moet dan deze top-down aanpak niet beter worden verlaten? Daarnaast kan men zich eveneens de vraag stellen of het voorzorgsbeginsel niet te ver is doorgeschoten. Het is zeker een goede zaak om stil te staan bij de risico’s die bepaalde producten of bepaalde projecten met zich kunnen brengen. Maar nu lijkt het erop alsof nieuwe initiatieven absoluut geen enkel risico mogen stellen. Zodra er ook maar iets fout zou kunnen gaan, is de reflex al gauw: Niet doen! Zo dreigt men iedere innovatie in de kiem te smoren. Tevens bekritiseert Roger Scruton terecht de tendens om het milieudebat in economische termen te voeren. Dan wordt er op zaken zoals een gezond leefmilieu een bedrag in euro of dollar geplakt. Zo zou men de milieu-impact van een maatregel beter kunnen vergelijken met de economische repercussies van dezelfde maatregel. Maar is het überhaupt wel mogelijk om in alle objectiviteit een monetaire waardering op een schoon landschap te plakken? En stel nog dat je dit zou kunnen doen en dat je op basis van de cijfers zou kunnen besluiten dat het verlies van een schoon landschap niet opweegt tegen het economisch nut van een project. Dan is het landschap natuurlijk wel definitief verknoeid.

    Je moet eveneens durven toegeven dat Roger Scruton een echte vrije denker is en blijft. Groene filosofie is mee tot stand gekomen met steun van het American Enterprise Institute, een oerconservatieve denktank. Dat Scruton af en toe zijn pijlen richt op niet-gouvernementele organisaties (NGO’s) zoals Greenpeace, is dan ook niet te verwonderen. Niettemin neemt hij eveneens standpunten in die zijn Amerikaanse broodheren zeker niet zo welgevallig zijn. Zo verwijt hij zijn Amerikaanse conservatieve medebroeders dat ze de vrije markt te kritiekloos hebben omarmd. Nochtans werkt de vrije markt niet altijd perfect. Zo worden de negatieve externaliteiten van een product, dit zijn de negatieve gevolgen zoals milieuvervuiling die door de productie ervan worden teweeggebracht, niet of onvoldoende in de prijs ervan verrekend. Daardoor wordt dit product eigenlijk te goedkoop op de markt gezet.

    Wat is nu de andere aanpak die Roger Scruton voorstaat? Op de eerste plaats zou men zich moeten concentreren op concrete milieuproblemen die relatief eenvoudig op te lossen zijn. Dit zou snelle resultaten kunnen opleveren. Dit zou eveneens ontmoediging voorkomen. Men ziet namelijk dat de inspanningen die men zich getroost om tot een beter leefmilieu te komen vrucht dragen. Als voorbeeld schuift Roger Scruton de vervuiling door plastic naar voren. Er zijn niet alleen de plastic zakken die moeilijk afbreekbaar zijn en die nog decennia de boel vervuilen. Een gedeelte van de Stille Oceaan dat twee keer zo groot is als Texas, is inmiddels bedekt met plastic afval, wat leidt tot een onnoemelijk aantal slachtoffers onder vissen, zeevogels en ander zeeleven. Een maatregel waarvoor Roger Scruton pleit is een ecoheffing. Daardoor zou de belangrijke milieuvervuiling die erdoor veroorzaakt wordt, de negatieve externaliteit dus, alsnog in de prijs van de plastic zakken worden verrekend. Als men zo plastic helemaal zou kunnen bannen, dan zou men een belangrijke bron van milieuverontreiniging uit de weg ruimen.

    Op de tweede plaats zou men de huidige top-down benadering kunnen vervangen door een bottom-up methode. Daarbij nemen burgers zelf het heft in eigen handen door zich te groeperen in burgerinitiatieven of verenigingen. Burgers zijn tot dergelijk handelen te pramen vanuit een diep gevoel dat Roger Scruton aanduidt met de Griekse term oikofilie. Dat kan worden omschreven als een liefde voor de eigen heimat, een betrokkenheid op het eigen huis, voor de lokale omgeving en voor de generaties die er hebben gewoond en er nog zullen wonen. Dit is een emotie die door veel auteurs en filosofen beschreven is. Door hun gezamenlijk optreden kunnen burgers eigendommen verwerven om de schoonheid van het landschap te vrijwaren. Ze kunnen rechtszaken aanspannen om op te komen tegen milieuvervuiling. Ze kunnen er bij de politici op aandringen om maatregelen te nemen. Door deze pressie vanuit de publieke opinie zouden de Verenigde Staten uiteindelijk in actie kunnen komen en druk uitoefenen op China en de andere opkomende economieën om werk te maken van de strijd tegen de klimaatopwarming.

    Groene filosofie toont aan dat het milieu geen links of rechts thema is. Het milieu kan wel vanuit een linkse of rechtse invalshoek bekeken worden. In het Verenigd Koninkrijk heeft dit boek alvast gezorgd voor een boeiende botsing van meningen. Een discussie mag evenwel niet alleen omwille van de discussie zelf worden gevoerd. Een debat zou tot resultaten moeten leiden. Zelf schrijft Roger Scruton ook dat hij een brug wil bouwen tussen conservatieven en ecologisten. Of zijn scherpe toon hierbij de zaken vooruithelpt, is echter maar de vraag. Zo noemt hij mensen die zijn standpunt niet delen oikofoben, vijanden van het eigen huis en thuis dus. Net alsof deze personen alles zouden willen platgooien onder het beton en het liefst van al de boel zouden willen doen verloederen.

    Voorts kan men zich de vraag stellen of Scrutons visie niet te elitair is. Ze doet denken aan dorpjes op het Engelse platteland, die van de Midsommer Murders, waar heren en dames van stand rustig wonen in een kast van een huis met een grote mooie tuin. Deze heren en dames hebben zeeën van tijd te vullen. Waarom dan niet die tijd wijden aan de zorg voor een mooie leefomgeving in plaats van anders elkaar naar het leven te staan zoals in dezelfde Midsommer Murders? Roger Scruton woont ten andere zelf in het lieflijke Engelse graafschap Wiltshire. Misschien heeft hij zich toch iets te veel door zijn eigen leefomgeving laten beïnvloeden.

    Groene filosofie maakt bovenal duidelijk wat liberalen en conservatieven met elkaar gemeen hebben en waar ze van elkaar verschillen. Zo delen ze een groot wantrouwen in denkrichtingen die pretenderen een antwoord op alle vragen te bevatten en alle problemen eenvoudig te regelen. Zij gaan ervan uit dat de maatschappij door middel van een grote revolutie in de juiste plooi kan worden gebracht. Liberalen en conservatieven brengen hiertegen de zienswijze van Karl Popper in: de kennis en de wereld kunnen maar stapje voor stapje vooruitgaan door dingen één voor één uit te testen en uit te proberen om na te gaan of ze werken of niet. Beiden koesteren dan ook een groot wantrouwen in ideologieën die menen een antwoord te hebben op alle mogelijke vragen.

    Ook willen liberalen en conservatieven veel vrijheid aan de mensen zelf laten, om hun eigen lot in handen te nemen en door eigen initiatief problemen op te lossen in plaats van steeds bij de overheid aan te kloppen voor een oplossing. Beide stromingen hebben dan ook een boontje voor individualisten, mensen die op zoek zijn naar kansen en mogelijkheden en bereid zijn risico’s te nemen. Zij doen immers de samenleving vooruitgaan.

    Liberalen verschillen echter van conservatieven wat de rol van de politiek betreft. Voor Roger Scruton moet de politiek zich beperken tot het verzoenen van de verschillende belangen en het goed op de winkel passen. De rol van politicus is wezenlijk die van een manager. Politici moeten niet een of ander politiek ideaal najagen. Ze moeten niet een bepaalde visie op de maatschappij ontwikkelen en die door middel van politieke actie, deelname aan verkiezingen bijvoorbeeld, gestalte geven. Ze moeten alleen maar de boel beheren en op de kleintjes passen. Voor liberalen mag het toch meer zijn. Voor een liberaal moet de vrijheid aan de basis van een samenleving staan. Daarbij mag het niet volstaan dat mensen de kans krijgen om vrij te zijn en hun leven naar eigen inzicht te kunnen leiden. Mensen moeten ook effectief in staat worden gesteld om van deze kans, van de vrijheid gebruik te kunnen maken. Aan de mensen die een duwtje in de rug nodig hebben, moet de samenleving bijgevolg dat steuntje geven, onder andere via het onderwijs en de sociale zekerheid.

    Liberalen zijn eveneens beducht voor gemeenschappen die het individu negeren. Misschien kan de oikofilie, de liefde voor de eigen gemeenschap, een goede basis voor een groene filosofie vormen. Maar bestaat dan niet het gevaar dat die gemeenschap dan allerhande zaken aan het individu gaat opleggen, waardoor er uiteindelijk geen ruimte meer is voor de individuele vrijheid en die inhoudsloos wordt? Waar trek je de lijn tussen gerechtvaardigd optreden en verdrukking van het individu? Zo kun je perfect bepalen dat er nergens meer gebouwd mag worden om het landschap te bewaren. Maar ga je dan niet te ver wanneer mensen hierdoor nergens meer een eigen woonst kunnen vinden? Waar leg je met andere woorden de juiste balans? Op dergelijke vragen geeft Roger Scruton jammer genoeg geen antwoord.


    Recensie door Lieven Monserez

    Roger Scruton, Groene filosofie, vertaald door Frans van Zetten, Nieuw Amsterdam Uitgevers, Amsterdam, 2012, 320 blz.

    Links
    mailto:Lieven.monserez@telenet.be

    19-10-2012 om 08:17 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:recensie
    18-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LEZINGEN UA

    Geachte,

    Van 5 tot 15 november 2012 kan u in de Lange Sint Annastraat 7 (Stadscampus) de fototentoonstelling ‘Een tweede blik. Armoede door kinderogen’ bezoeken. Naar aanleiding van die tentoonstelling organiseert de Vrijzinnige Dienst een lezingencyclus waar we u van harte op uitnodigen. Het programma is als volgt:

    23 oktober 2012 Dr. Jord Hanus (Universiteit Antwerpen)

    ‘Een filosofische en historische visie op armoede en armoedebestrijding’

    De beeldvorming die zich rond het fenomeen ‘armoede’ heeft ontwikkeld, is van de late middeleeuwen tot de negentiende eeuw sterk geëvolueerd. Daardoor is ook de visie op ‘armoedebestrijding’ doorheen de tijd aan veranderingen onderhevig geweest.

    30 oktober 2012 Christel Augustijnen

    ’Een persoonlijke getuigenis over leven in armoede’

    Christel Augustijnen weet wat het betekent om in armoede te leven. Vanuit die persoonlijke ervaring, probeert ze vandaag als ervaringsdeskundige bij te dragen aan een samenleving waar minder mensen ten prooi vallen aan de vicieuze cirkel die tot armoede leidt.

    6 november 2012 Isolde Vandevelde (Vlaams Centrum Schuldenlast)

    ‘Armoedepreventie bij jongeren’

    Jongeren bewegen zich al op jonge leeftijd als consument in de samenleving. De verlokkingen van de huidige consumptiemaatschappij vergt van de jongeren echter heel wat vaardigheden. De stijging van het aantal mensen met schuldenproblemen geeft het belang aan om reeds op jonge leeftijd preventief te gaan werken.

    Alle lezingen zijn gratis en starten om 20u

    Plaats van afspraak is telkens de Aula R004, Rodestraat 14, 2000 Antwerpen

    Meer info bij: jurgen.slembrouck@ua.ac.be

    Hartelijke groet

    Jurgen Slembrouck

    Vrijzinnige Dienst

    Universiteit Antwerpen

    18-10-2012 om 22:14 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:lezingen
    11-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    http://www.demaakbaremens.org/webimage/Logo-DMM-mail.jpg

    De Maakbare Mens
    Nieuwsbrief

    Nr. 107 – donderdag 11 oktober 2012

    Indien deze nieuwsbrief niet correct wordt weergegeven, klik hier.


    In het 107de nummer van de elektronische nieuwsbrief van De Maakbare Mens vzw:

    1. Orgaandonatie na euthanasie is mogelijk in België

    In België stonden al negen patiënten hun organen af na euthanasie. De mogelijkheid om euthanasie en orgaandonatie te combineren is echter nog weinig bekend. Het roept ook vele vragen op.

    Daarom organiseerden we op 29 september een symposium over euthanasie en orgaandonatie.
    Dankzij de brede belangstelling en de media-aandacht voor dit onderwerp staan we weeral een stap verder.

    >> Bekijk een kort verslag en enkele mediabijdragen

    2. Gespreksavond met Jean-Jacques Cassiman

    “De genetische revolutie: over DNA, erfelijkheid en genetisch onderzoek”, door prof. dr. em. Jean-Jacques Cassiman op 25 oktober in Schoten.

    Een aanrader voor wie de toepassingen van genetica graag eens op een rijtje ziet en een antwoord wil op de ethische vragen hierbij.

    >> Praktische informatie

    3. De veiligheid van (donor)sperma

    Een Deense spermadonor gaf een zeldzame erfelijke aandoening door aan minstens vijf donorkinderen. Ondanks alle onderzoeken en screening is het niet uit te sluiten dat er via donorsperma een aandoening wordt doorgegeven.

    >> Lees de reactie van De Maakbare Mens

    4. Nobelprijs Geneeskunde gaat naar stamcelonderzoekers

    De Nobelprijs voor Geneeskunde gaat dit jaar naar de Japanner Shinya Yamanaka en de Brit John Gurdon voor hun onderzoek naar stamcellen.

    >> Bekijk de details en beluister de reactie van Catherine Verfaille

    5. Geslaagde baarmoedertransplantaties van moeder naar dochter

    In Zweden zijn artsen erin geslaagd om twee keer een baarmoeder te transplanteren. Twee dochters kregen de baarmoeder van hun moeders.

    >> Meer weten

    6. Agenda

    Voordracht Verlenging van de levensduur
    Zaterdag 20 oktober 2012, 20 u.

    Gespreksavond met Jean-Jacques Cassiman
    Donderdag 25 oktober 2012, 20 u.

    Gespreksavond “De postmens: droom of nachtmerrie”
    Donderdag 8 november 2012, 20 u.

    Congres “Iedereen ziek”
    Zaterdag 10 november 2012, 10 u. 30 - 16 u. 30

    Studiedag « Demografie en humanistische waarden »
    Zaterdag 17 november 2012, 14 u.

    Zie hier de volledige agenda

    Met deze nieuwsbrief willen we u op de hoogte houden van de nieuwste informatie over onze centrale thema's en activiteiten. We informeren u over boeken, brochures, symposia, film, tv- en radio-uitzendingen, kranten- en tijdschriftartikels, enzovoort die te maken hebben met de maakbaarheid van de mens. Ook willen we ethische standpunten formuleren over de nieuwe medische en biotechnologische ontwikkelingen.

    U ontvangt De Maakbare Mens nieuwsbrief omdat uw e-mail-adres ingeschreven werd op onze mailinglist. Mocht u deze elektronische informatie liever niet meer ontvangen, stuur dan een e-mail naar info@demaakbaremens.org.


    De Maakbare Mens vzw
    Lange Leemstraat 57 -2018 Antwerpen - tel 03/ 205 73 10 ~ fax 03/ 233 55 13
    e-mail:
    info@demaakbaremens.org - www.demaakbaremens.org

    11-10-2012 om 16:55 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:De maakbare mens info-avonden
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    De vrijzinnige dienst van de Universiteit Antwerpen nodigt u op 29 oktober 2012
    van harte uit voor een lezing van dr. Philipp Blom over het thema
    De uitdaging van een radicale verlichting
    voor een hedendaagse maatschappij
    Philipp Blom is verbonden aan het Getty Research Institute en kreeg als historicus
    en auteur veel aandacht voor zijn boeken Encyclopédie: the triumph of reason
    in an unreasonable age (2005) en The vertigo years (2008) (De duizelingwekkende
    jaren). In 2010 oogstte hij internationale lof voor zijn A wicked company : the
    forgotten radicalism of the European Enlightenment (Het verdorven genootschap).
    Praktisch
    Maandag 29 oktober 2012, 20 uur
    Universiteit Antwerpen, Stadscampus,
    aula R.002, Rodestraat 14, 2000 Antwerpen
    Inkomprijs: 3 euro, plaatsen zijn beperkt
    info: jurgen.slembrouck@ua.ac.be
    Een organisatie van de Vrijzinnige dienst in samenwerking met het huis van de mens
    © Thierry Demarquest
    Op vrijdag 17 juni sluit de vrijzinnige dienst het
    academiejaar af met een gesprek tussen dr. Dirk
    Verhofstadt en em. prof. Etienne Vermeersch.
    Verschillende onderwerpen die centraal staan in hun boek Een zoektocht naar waarheid zullen worden besproken: godsgeloof, (pseudo)wetenschap, actief pluralisme, humanisme, atheïsme, …
    Wie kennis wil maken met de opvattingen van
    Vermeersch is om 20 uur van harte welkom in de
    aula B.004, Prinsstraat 13, 2000 Antwerpen. Na het gesprek nodigen we u graag uit op een receptie.
    Deelname is gratis maar inschrijven is omwille van het beperkt aantal plaatsen verplicht.
    Inschrijven kan bij jurgen.slembrouck@ua.ac.be

    11-10-2012 om 10:51 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:lezingen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LEZINGEN UA
    Beauty in a Globalized World

    In de marge van de academische workshop Beauty: Commons versus Contests organiseert UCSIA een Engelstalige publieke lezing.

    We kunnen er niet naast kijken: schoonheid is vandaag een belangrijke factor voor succes in de wereld. Schoonheid groeide uit van een aangeboren, fysieke karaktertrek tot een te ontwikkelen eigenschap, een constitutief element van de eigen identiteit en zelfs een te verhandelen goed. Terwijl uiterlijke schoonheid meer en meer een middel wordt om jezelf uit te drukken en de eigen troeven te vergroten, wordt het ook steeds meer een zorg. Hoe mensen hun eigen schoonheid zien en hun zelfbeeld bepalen, botst met het schoonheidsideaal dat de media en reclame de wereld insturen.

    Programma publieke lezing - Beauty in a Globalized World - woensdag 24 oktober 2012

    18:00 Welkom door Jacques Haers sj, academisch directeur UCSIA
    18:05 Inleiding door Henk de Smaele, Departement Geschiedenis, Universiteit Antwerpen

    18:15 Beauty in a Globalized World door Thomas Kuehne, Clark University

    Schoonheid doet er toe. Dat blijkt uit de hoeveelheid geld en tijd die mensen er overal ter wereld voor over hebben om zich mooi te maken. Aan de ene kant rijmt schoonheid met verschil: de goede, sterke, rijke, gezonde en blanke mensen staan model. Omwille van ras, consumptie en gender wordt schoonheid gehanteerd als instrument van sociaal onderscheid en als onderwerp van controverse. Aan de andere kant beweren en beloven moderne schoonheidsculturen dat ze de bestaande sociale, raciale, seksuele en regionale verschillen en hiërarchieën overbruggen. Ze claimen dat iedereen mooi kan worden en op die manier kan deelnemen en meewerken aan een esthetische globale maatschappij die sociale harmonie realiseert in plaats van conflict.

    In deze lezing daagt professor Kuehne de mythe van een eeuwigdurend en crosscultureel schoonheidsideaal uit en onderzoekt hij de sociale, economische en politieke context van de globale toename van sterke en ambigue praktijken en discours omtrent lichaamsesthetiek van de 18de eeuw tot nu. Hij heeft hierbij aandacht voor de dynamische spanning tussen conflict en consensus die vorm geeft aan het proces van de globalisering van schoonheid.

    Thomas Kuehne is Strassler Family Professor in the Study of Holocaust History aan Clark University (USA). Hij doceert moderne Europese en Duitse geschiedenis en onderzoekt het verband tussen de traditionele politieke cultuur van Centraal-Europa en oorlog, genocide en maatschappij. De John Simon Guggenheim Memorial Foundation gaf hem de opdracht om Struggling for Beauty: Body Aesthetics and Social Conflict in Modern History te schrijven.

    19:00 Discussie 
    19:30 D

    11-10-2012 om 09:54 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:lezingen
    08-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boeiende lezingen in Gent
    Interesant maar wel in GentFoto: Please SHARE!!

    08-10-2012 om 00:06 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:lezingen
    04-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Recensie

    Recensie door Andreas tirez van "IDENTITEIT" door Paul verhaeghe

    in LIBERALES
    boek

    Paul Verhaeghe

    In 2011 publiceerde Liberales in haar nieuwsbrief een lang essay van Paul Verhaeghe met de titel De effecten van een neoliberale meritocratie op identiteit. Daarin beschrijft Verhaeghe hoe de maatschappij in het verleden zeer statisch was en de carrières op voorhand vastlagen: de boerenzoon werd boer, de dokterszoon werd dokter. Na de Tweede Wereldoorlog zorgde de democratisering van het onderwijs voor een drastische ommekeer en maakte van de statische maatschappij een dynamische: plots kon je door hard werken en een dosis talent het ver schoppen, los van je afkomst. De auteur geeft in het essay zichzelf en de collega’s van zijn generatie als voorbeeld: zij konden snel professor worden door hard en met enthousiasme te werken. De overgang van een statische naar een dynamische maatschappij heeft in het verleden dus effectief tot een meritocratie geleid: de macht aan zij met de verdiensten, namelijk de talentvolle hardwerkenden.

    Maar, zo stelt Verhaeghe, dat is slechts van korte duur geweest, want na een korte tijd herdefinieert de nieuw gevormde toplaag de criteria om aan die top te kunnen geraken zodat ze hun positie kunnen bestendigen. Daarmee vervalt de kortstondige dynamiek weer tot een statische maatschappij en is de periode van gelijke kansen en de daarbijhorende sociale mobiliteit maar van korte duur. Het essay is dan ook een vlijmscherpe kritiek op een maatschappij die zegt meritocratisch (lees: rechtvaardig) te zijn, maar dat niet is. Dat is essentiële maatschappijkritiek, omdat we er in de huidige maatschappij vanuit gaan dat talent wel bovendrijft: zij die aan de top staan verdienen het. En de kritiek van Verhaeghe gaat daar radicaal tegen in. Voor liberalen, die veel verantwoordelijkheid leggen bij het individu, gaat die kritiek dan ook recht naar het hart. Het essay werd door Liberales eind 2011 gelauwerd, wat volgens mij als een vorm van zelfkritiek mag beschouwd worden.

    Concurrentie en samenwerking

    In zijn boek 'Identiteit' werkt Paul Verhaeghe de idee van de schijnbare meritocratie, die Verhaeghe de neoliberale meritocratie noemt, verder uit. Het neoliberalisme bekijkt de mens als een competitief wezen dat vooral uit is op zijn eigen profijt (pg 116). En meritocratie -loon naar werken- wordt enkel in financiële termen gemeten: enkel als je verdienste een economische meerwaarde biedt, is het een verdienste, terwijl je vroeger ook status kon bereiken op politiek, religieus en cultureel vlak. Nu rest enkel nog het economische.

    Verhaeghe ontkent niet dat mensen competitieve wezens zijn, en dat concurrentie positief kan zijn. Maar er is ook nog een andere kant van de mens, namelijk die van de empathie en de samenwerking. Ook dat zit diep ingebakken in de mens, wat onder meer blijkt uit het onderzoek van Frans De Waal. En welk aspect van de mens het meest naar voren komt, competitie of samenwerking, wordt bepaald door de context. De auteur telt dat onze neoliberale maatschappij de nadruk legt op het competitieve. Dat is dan ook zijn kritiek, niet zozeer op de concurrentie op zich, maar eerder op het feit dat concurrentie alles overheersend is en waardoor samenwerking minder mogelijk wordt.

    Meten en willekeur

    Onlosmakelijk verbonden met het competitieve neoliberalisme en met een meritocratie is het meten van verdiensten of prestaties. Want als je wil weten wie de competitie wint, dan moet je dat ook kunnen meten. Maar verdiensten meten is niet zo eenvoudig als het lijkt. Door expliciet te gaan meten, telt plots nog enkel dat wat men kan meten. De rest, hoe waardevol ook, is van geen tel: what gets rewarded, gets done. "Meten", zo stelt Verhaeghe, "is dus niet zomaar passief registreren, het is wel degelijk actief ingrijpen in de praktijk." Het is een fenomeen dat bijvoorbeeld ook in het onderwijs voorkomt, aangeduid met teaching to the test: scholen gaan zich richten op wat er op het einde van het jaar zal bevraagd worden in geüniformiseerde, landelijke testen, zodat de eigen school er goed uitkomt. Andere waardevolle, maar niet meetbare vaardigheden of kennis worden genegeerd.

    De kritiek op het meten is volgens mij een essentieel punt bij Verhaeghe. Niet enkel wat ons mensbeeld betreft, maar ook in de sociale wetenschappen vindt hij dat de nadruk op meten te sterk is: de natuurwetenschappelijke principes en methodes, namelijk een theorie opstellen en toetsen door observaties (en dus meten), kunnen niet of beperkt toegepast worden in de sociale wetenschappen, omdat de invloedfactoren veel te talrijk en oncontroleerbaar zijn. Het is een kritiek waar ik niet mee akkoord kan gaan. Het kan best zijn dat bepaalde verdiensten of factoren moeilijk of (voorlopig) niet te meten zijn. Maar dan moet de discussie gaan over de mogelijkheid van betere meetmethodes, en niet over het aspect van meten zelf. En als er voorlopig geen betrouwbare meetmethodes te vinden zijn, dan moet men dat gewoon in alle bescheidenheid toegeven. De consequentie daarvan is wel dat men erkent dat men in het ongewisse blijft en dat toeval en willekeur hun rol zullen spelen. Want dat is het gevolg van niet-meten en dus niet-weten: willekeur en toeval.

    Trouwens, onderzoekers lijken soms wél door te dringen tot de complexiteit en de veelheid van invloedfactoren. Zo bijvoorbeeld heeft de econoom (!) Erwin Ooghe (KULeuven) een onderzoek gedaan naar de effectiviteit van het Vlaamse GOK-decreet dat meer gelijke onderwijskansen wil stimuleren. Volgens het GOK-decreet mogen de scholen autonoom beslissen waaraan ze de extra GOK-middelen besteden. Ze moeten wel kiezen tussen drie domeinen: de cognitieve achterstand wegwerken, de leesvaardigheid verbeteren of de "socio-emotionele vaardigheden" verbeteren, zoals het zelfbeeld en andere sociale vaardigheden. Uit het onderzoek van professor Ooghe blijkt dat scholen die zich op het derde, eerder vage domein richtten het gemiddeld op alle (cognitieve!) testen beter deden. Verrassend? Eigenlijk niet, want het is een bevestiging van het onderzoek van James Heckman, alweer een econoom en dan nog wel van de vermaledijde Chicago University, die tot net dezelfde conclusie komt. Tussen haakjes: Heckman heeft een Nobelprijs Economie op zijn naam staan voor zijn baanbrekend werk in de econometrie, zeg maar de "meet"-kunde die economen gebruiken.

    Maar misschien is dit geen echte kritiek op Paul Verhaeghe, omdat hij zelf ook een paar pistes geeft om beter te meten. Zo verwijst hij naar zijn eigen universiteit, de UGent, die het personeelsbeleid drastisch omgooide en nu andere, ruimere bevorderingscriteria gebruikt, en dus niet louter op basis van het aantal internationale publicaties. Want, zo stelt Verhaeghe, evaluatie blijft nodig, alleen anders: meer kwalitatief onderzoek, meer naar de context kijken, meer bottom-up. Paul Verhaeghe lijkt meten dan toch belangrijk te vinden, maar wel met een beter meetsysteem.

    Ook echte meritocratie heeft zijn losers

    Maar stel dat we er effectief in slagen om een beter meet- en beloningssysteem uit te dokteren dat bijvoorbeeld ook de intrinsieke motivatie en samenwerking bevordert. En stel dat dit weerom leidt naar een echte meritocratie zoals we die na de Tweede Wereldoorlog gekend hebben. Is dan het probleem opgelost? Dat lijkt me een essentiële vraag in deze discussie, die Verhaeghe niet behandelt in zijn boek.

    Alain De Botton, een hedendaags filosoof, doet dat in zijn boek Statusangst wel en zijn conclusie is niet opbeurend. Hij beschrijft hoe de manier waarop de gemeenschap armoede interpreteert en verklaart veranderd is. Vroeger werden armen niet verantwoordelijk gesteld voor hun situatie. Tot voor tweehonderd jaar was het eenvoudig: God had de maatschappelijke verdeling zo gewild. En ieder mens voelde zich nuttig in de rol die God himself voor hem had uitgedacht.

    Door het invoeren van gelijke kansen is het duidelijk dat iemands sociale positie afhangt van zijn of haar persoonlijke kwaliteiten. Rijke mensen zijn niet alleen welgestelder, ze zijn waarschijnlijk ook beter! Armen worden niet meer omschreven als onfortuinlijk, maar als mislukt. Men spiegelt de mensen voor dat ‘als je maar hard genoeg je best doet, je kan bereiken wat je wilt’. En lukt het niet, dan heb je niet genoeg geprobeerd. Eigen schuld, dikke bult. En dat principe geldt dus ook wanneer we erin zouden slagen om gelijke kansen te creëren en dus tot een echte meritocratie te komen: er zou dan nog steeds een probleem zijn met de identiteitsvorming. Er is dus ook een keerzijde aan gelijke kansen en een echte meritocratie.

    Dus de kritiek dat enkel een schijnbare of neoliberale meritocratie het individu op zijn of haar verantwoordelijkheid wijst voor succes of mislukking is niet correct. Ook indien de meritocratie wel goed werkt, heb je dat effect. Zo zullen bijvoorbeeld de collega’s van de ambitieuze en hardwerkende Verhaeghe die het niet gehaald hebben zich ook niet zo prettig gevoeld hebben. Gelijke of ongelijke kansen hebben daar weinig mee te maken: je succes of mislukking is je eigen verantwoordelijkheid. Meer nog, als je ervan overtuigd bent dat er geen gelijke kansen zijn, dan kan je de oorzaak tenminste daar nog leggen, en niet bij jezelf.

    Voor Verhaeghe is de grote verantwoordelijkheid die bij het individu gelegd wordt voor zijn succes een deel van het nieuwe grote verhaal van het neoliberalisme. En dat nieuwe verhaal heeft een grote impact op de identiteitsvorming van individuen. Want, zo stelt Verhaeghe, de identiteit van het individu wordt niet enkel bepaald door de eigen genen, maar ook door de omgeving. Uiteraard zijn de genen belangrijk, maar het belang ervan wordt nu overdreven ten koste van de omgeving. Ik ben van mening dat Verhaeghe hier een belangrijk punt maakt, en één dat achteraf gezien overduidelijk is. Mensen zijn geen eilanden, dat weten we allemaal, maar dat heeft ook consequenties in de identiteitsvorming, over hoe mensen over zichzelf en anderen denken. En dat wordt te weinig erkend.

    Kritiek

    Het boek heeft al heel wat kritiek gekregen. Maar dat is waarschijnlijk altijd wel het lot van maatschappijkritische boeken, juist omdat maatschappijkritiek zo omvattend is en je steeds wel iets vindt dat niet klopt. Zo krijgt Paul Verhaeghe kritiek wegens zijn psychoanalytische achtergrond, die niet wetenschappelijk zou zijn. Zelf ben ik ook zeer sceptisch tegenover de verdiensten van de psychoanalyse en de delen over Lacan en Freud in het boek heb ik dan ook met weinig enthousiasme gelezen. Maar die stukken vormen, denk ik, niet het fundament van zijn betoog: als je die weglaat, blijft het boek overeind.

    Een andere kritiek die moeilijker te weerleggen is, is het feit dat Verhaeghe onze maatschappij neoliberaal noemt. Critici wijzen op het feit dat in België het overheidsbeslag meer dan 50% van het BBP bedraagt. Verhaeghe kan makkelijk opwerpen dat het neoliberale verhaal ook in de overheid doordrongen is (bijvoorbeeld in het onderwijs), maar het neoliberalisme streeft ook naar zo min mogelijk overheid en daar staan we toch mijlenver vandaan. Zo zijn de sociale uitgaven in België de laatste tien jaar toegenomen en is België één van de meest herverdelende landen. Ook zijn verwijzing naar de ongelijkheid in de maatschappij die meer psychische stoornissen zou veroorzaken is niet onmiddellijk hard te maken voor België: uit cijfers(jawel) van de Oeso blijkt dat de inkomensongelijkheid in België niet is toegenomen. België is daarmee wel één van de uitzonderingen.

    Ondanks deze kritiek is het boek belangrijk voor de maatschappijkritiek die het uit, vooral dan op het feit dat onze maatschappij als een meritocratie bekeken wordt waarin succesvolle en niet-succesvolle mensen het helemaal aan zichzelf te danken hebben. En Verhaeghe verwoordt die maatschappijkritiek op een genuanceerde manier, waarbij hij de individuele verantwoordelijkheid niet onder de mat veegt. Bovendien is de link die hij aanhaalt tussen de huidige maatschappijvisie, die hij neoliberaal noemt, en de identiteitsvorming van individuen logisch en onderbelicht.


    Recensie door Andreas Tirez 



    Paul Verhaeghe is te gast op de tweede editie van Het Betere Boek. Om 12 uur wordt hij geïnterviewd door Andreas Tirez in het Liberaal Archief, Kramersplein 23 te Gent. 


    04-10-2012 om 22:32 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:recensie, paul verhaeghe
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lezingen in Gent
    Info  van Liberales


    Donderdag 18 oktober 2012
    Eerste John Rawlslezing met Jan Terlouw.
    Liberales organiseert op donderdag 18 oktober om 20u de eerste John Rawls-lezing, met als spreker de Nederlandse oud-politicus en schrijver Jan Terlouw. In navolging van de vijf succesvolle Karl Popper-lezingen van de afgelopen vijf jaren, organiseert Liberales dit jaar de eerste John Rawls-lezing. John Rawls (1921-2002) is de meest invloedrijke politieke filosoof van de afgelopen 100 jaar. In 1971 publiceerde hij zijn magnum opus 'A Theory of Justice' waarin hij tracht na te gaan volgens welke regels een rec htvaardige maatschappij moet georganiseerd worden. Met dit werk zorgde hij voor een cesuur: als je over rechtvaardigheid wil praten, dan moet je ook over 'A Theory of Justice' praten. Al was het maar om aan te geven waarom je het er niet mee eens bent. Liberales zal verder gaan in de traditie van de Karl Popper-lezingen en jaarlijks een lezing organiseren om het gedachtegoed van John Rawls te promoten en uit te leggen. De eerste lezing wordt gegeven door Jan Terlouw. Terlouw is niet enkel een gekende schrijver van jeugdboeken zoals De Koning van Katoren, maar heeft ook een rijkgevulde politieke carrière achter de rug voor de sociaal-liberale partij D66, onder meer als minister van Economische Zaken en als vice-premier. De lezing wordt ingeleid door Dirk Verhofstadt, kernlid van Liberales. De lezing vindt plaats in het Liberaal Archief, Kramersplein 23 te Gent. Na afloop wordt u een gratis receptie aangeboden. Inkom is gratis, maar inschrijven via deze link. Voor meer info: mailto:info@liberales.be.

    Zaterdag 17 november 2012
    Studiedag 'Demografie en humanistische waarden'
    Het Fonds Lucien De Coninck, i.s.m. de Vakgroep Wijsbegeerte & Moraalwetenschap van de Universiteit Gent en De Maakbare Mens vzw, organiseert op zaterdag 17 november een studiedag over de problemen omtrent de bevolkingstoename: "Demografie en humanistische waarden". Sprekers zijn Johan Braeckman, Etienne Vermeersch, Luc Bonneux, Dirk Van Braeckel en Robert Cliquet. Plaats: Universiteit Gent, Blandijnberg 2, auditorium C. Aanvangsuur: 14u. Einde voorzien rond 17u.30. Gratis inkom, iedereen welkom. Voor meer info: mailto:johan.braeckman@ugent.be.

    04-10-2012 om 22:29 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:lezingen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LEZINGEN UA STUDIUM GENERALE
      Hier    http://www.ua.ac.be/main.aspx?c=*STUGEN&n=109379   vind je het programma van de lezingenreeks STUDIUM GENERALE aan de UA 

    04-10-2012 om 11:59 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:STUDIUM GENERALE, lezingen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LEZINGEN UA
    8/11/12  De invloed van het islamitische oosten op de westerse cultuur
    15/11/12 Islam en de lekenstaat

    Gaan door aan de UA stadscampus Kleine Kauwenberg 14 om 20h
    reserveren 03/239.94.21.

    04-10-2012 om 11:53 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:lezingen,islam
    02-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag van gesprek september 2012 door Swa

    Cafégenoot Swa heeft opnieuw de moeite genomen om één en ander te noteren plus een beetje opzoekingswerk te verrichten ivm de Wet Lejeune.

    Ziehier zijn verslag. Dit gaat niet over zijn of mijn mening maar een weergave van de belangrijkste tendensen uit het gesprek.

    Wat alleszins achteraf, of zelfs al tijdens het gesprek, duidelijk werd is dat ik de verkeerde invalshoek gekozen had  om te wijzen op het verschil in reactie ( volgens mij ) op die vrijlating tussen "het volk" en " de mensen"  enerzijds en anderzijds een groep die ik dan maar " de hoger opgeleiden " heb genoemd. Geen goed idee. Hoewel ik vooraf duidelijk had geëxpliciteerd dat die groepen zeker niet homogeen zouden zijn was het snel duidelijk dat aan woorden veel te veel connotaties kleefden die de zaak vertroebelden. Mijn schuld.  

    Dat neemt natuurlijk niet weg dat je toch een systeem zult moeten vinden om over groepen te spreken. Als ik wil beweren dat de mensen met de blauwe huidskleur meer broccoli eten dat die met de groene huidskleur, dan wordt een gesprek moeilijk als er werkelijk iedere keer iemand komt melden dat er enkele groene mensen zijn die echt wel heeel veel broccoli eten. Een probleem waar we vaak mee geconfronteerd worden. 

    Groeten,


    Max




    VERSLAG VAN DE DIALOOG OP  25 SEPT. 2012

     

    Onderwerp : Voorwaardelijke invrijheidstelling, naar aanleiding van de beslissing

       in de zaak  Michelle Martin .

     

    Aanzet: De doorverwijzing van Martin naar het klooster in Malonne ,veroorzaakt twee

        tegengestelde meningen,  uitgaande van:

        1 voor de hoog opgeleiden : De opname op basis van de wetgeving is terecht.

        2  Het volk : uit zich in termen van ‘schandaal’ ,’onaanvaardbaar’ en dit op een

            eerder agressieve wijze.

     

    Tussen komsten van de deelnemers :

     

      -Is er TEGEN de opname bij de Arme Klaren een politiek draagvlak, of gaat het

        hier om een overdreven uit de hand gelopen manifestatie van enkele agressieve

        groepen ?

     

    -        Hoog opgeleiden hebben niet noodzakelijk een betere kijk op de samenleving dan

    de doorsnee burgers.

     

    Verschillende deelnemers gaan niet akkoord met de opdeling hoog geschoolden versus

        het volk.

     

       -‘Het volk’ kan begrepen worden als een ongunstig aanduidend woord; een

          pejoratief..

     

        -Wat wel een onderscheid kan zijn , dat de intellectueel  zich meer zal

          houden aan het ‘rationele denken, daar waar voor de rest van de bevolking

          de emoties meer bepalend zullen zijn bij hun besluitvorming. Dat betekent

          voor de eerste groep, aanvaarding van de wet , voor de andere groep  zal de wet

          eerder vanuit een emotioneel aanvoelen betwist worden.

     

        - Maar zelfs die opdeling is niet zo vanzelfsprekend ,men mag het besef van de realiteit

            niet uit het oog verliezen : de gevangenissen zitten overvol, de wet komt eigenlijk

            tegemoet aan een eerder ‘uitzichtloze’ situatie.

     

        -De media zijn soms een factor van manipulatie wat de emoties betreft, opletten is

          de boodschap.

     

         - We moeten onze eigen verantwoordelijkheid opnemen bij de beoordeling van zulke

            gevallen, dan kan het niet zover komen.

     

         -Het mag geen kwestie worden van meerderheid tegen minderheid,  er is toch een

           hoger moreel begrip voor de ‘tweede kans’van een veroordeelde, weliswaar in

           weloverwogen omstandigheden en met de nodige voorwaarden.

     

     

         - De politiekers blijven in gebreke wat betreft informatie over de wijzigingen in de

            rechtspraak ten overstaan van de bevolking.

        -Politieke programma’s zijn zelden gefocust op strafrecht en gevangeniswezen.

     

     -In Noorwegen is met de zaak Breyvik, nog maar eens de tegenstrijdigheid tussen

        groepen psychiaters aangetoond, wat ook hier in België parten kan spelen.

     

    Ter afsluiting gaat de groep akkoord met enkele standpunten :

     

       -Het politieke ‘establishment’ dient rekening te houden met signalen vanuit de

         bevolking in verband met vervroegde vrijlating.

     

        -Vernieuwing en uitbreiding van de strafwet is maar mogelijk in een systeem

           waar men ook rekening wil houden met de verschillende groepen in de

           samenleving

     

         - Er is ‘nood’ aan een gezamenlijke reflectie in verband met normen en waarden

            in het belang van de ganse gemeenschap.

     

                            ----------------------------------------------------------------------

     

    ENKELE  NABESCHOUWINGEN :

     

    De wet Le Jeune van 1888 als dusdanig inhoudelijk, bestaat niet meer, wel het ‘principe’ van

    de voorwaardelijke invrijheidstelling dat reeds meerdere wijzigingen heeft ondergaan.

    Onder meer:  1998 Oprichting van commissies voor de voorwaardelijke in vrijheid-

                          stelling.

                          2006  Oprichting van strafuitvoeringsrechtbanken

                           Regeerakkoord 2011 :

                               Beslissing op 6 sept. 2012 volgende wijzigingen nog te voorzien in de wet :

          Iemand met 30 jaar cel:kan pas vrij na de helft van zijn straf  (i.p.v.  1/3  )

          In geval van recidive, kan pas vrij na 2/3  van de straf

          Zelf aanvragen noodzakelijk

          Voorstel tot betere betrekking van de slachtoffers.

               -

           In dat verband vermeldt De Standaard :

                  Wet Le Jeune bijna verstrengd  ( 4 sep. 2012).

                   Hervorming voorwaardelijke vrijlating is een inbreuk op de mensenrechten

                    (11 sept. 2012)

         Liga voor de mensenrechten : de nieuwe voorstellen stroken niet met de grondwet en met

         het Europees verdrag voor de rechten van de mens EVRM :

              Het is een aantasting van het geloof in de sociale reclassering.

              Het is praktisch niet haalbaar wegens onvoldoende gevangenis capaciteit.

              De liga dringt aan de voorstellen niet in wetten om te zetten,zij verwijst naar de

               noodzakelijke onafhankelijke rechter als behoeder van de rechtsstaat.

     

    Toch weer een dialoog meegemaakt die precies kadert in de problematiek die we vandaag

     beleven.

                                          Swa Schoeters

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

         

     

     

     

     

     

     

      

    02-10-2012 om 09:47 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:verslag, Michelle Martin,
    01-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boekvoorstelling in De Groen Waterman

    11/10 om 19u30: Feestelijke boekvoorstelling

    Tinneke Beeckman

    Door Spinoza's lens
    Macht, meditatie, manifestatie, evolutie en seksualiteit


    Filosofe Tinneke Beeckman schreef met Door Spinoza's lens een praktische handleiding om met Spinoza naar de wereld van vandaag te kijken. Ze werkte zes perspectieven uit. Daarin behandelt ze zowel persoonlijke onderwerpen als maatschappelijk relevante vraagstukken: Hoe dacht Spinoza over seksualiteit, begeerte, passies? Hoe sluit Spinoza’s filosofie van lichaam en geest aan bij hedendaagse ideeën over meditatie en mindfulness? Wat betekent zijn naturalisme ten opzichte van Darwins evolutietheorie?
    Ook politieke thema’s komen aan bod. Spinoza was een verdediger van democratie, maar stond aarzelend tegenover volksopstanden. Wat leert zijn theorie voor hedendaagse protestbewegingen? Hoe kan een volk overgaan van dictatuur of tirannie naar een vrije republiek? Spinoza was een uitgesproken voorstander van een vrijheid van denken (van filosoferen). Welke lessen kunnen we er vandaag uit trekken voor de relatie tussen Kerk en Staat, geloof en politiek, mogelijke censuur en vrije meningsuiting?

    Op donderdag 11 oktober om 19.30 uur stellen wij het boek Door Spinoza's lens voor aan pers en genodigden. Plaats van afspraak is boekhandel De Groene Waterman, Wolstraat 7, 2000 Antwerpen.

    Ludo Abicht leidt het boek kort in en interviewt aansluitend de auteur Tinneke Beeckman. Na afloop krijgt het publiek de mogelijkheid om vragen te stellen.

    Wij hopen ook u en uw partner die avond te mogen begroeten. Om praktische redenen vragen wij vriendelijk om uw komst te bevestigen bij Lut Lambert op het e-mailadreslut.lambert@pelckmans.be.

    Uitgeverij Pelckmans & De Groene Waterman

    het boek:
    21,50 Euro - 19,35 Euro voor aandeelhouders
    Pelckmans - zachte kaft - 232 blzn. - bestellen

    01-10-2012 om 13:31 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:boekvoorstelling, spinoza,
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LEZINGEN UA

    Dit najaar start UCSIA met een nieuwe lezingenreeks over Genomica en Maatschappij met bijdragen van Christine Van Broeckhoven, Trudo Lemmens, Robert Cliquet, Esther van Zimmeren en Willem Lemmens.

    Ondanks de ontwikkelingen in het wetenschappelijk onderzoek zijn maar weinig mensen op de hoogte van de resultaten en de betekenis voor mens en maatschappij. De lezingenreeks vertrekt van de vraag wat deze recente wetenschappelijke kennis betekent binnen verschillende maatschappelijke domeinen. Wat zijn de uitdagingen, de onderzoeks- en beleidslacunes waarmee verschillende maatschappelijke domeinen te maken hebben met betrekking tot het voortschrijdende onderzoek in genomica?

    De lezingenreeks bestaat uit vijf publieke avondlezingen:

    · De impact van genomica op onze samenleving: een meerwaarde of een bedreiging?
    Christine Van Broeckhoven
    (VIB, Universiteit Antwerpen) en Gert Matthijs (KU Leuven)
    op dinsdag 30 oktober 2012

    · Privacy en nieuwe biomedische ontwikkelingen: onverzoenbaar?
    Trudo Lemmens
    (Universiteit van Toronto) en Willem Debeuckelaere (Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer)
    op dinsdag 6 november 2012

    · Genomisch onderzoek en sociaal beleid in evolutief perspectief
    Robert Cliquet
    (emeritus Universiteit Gent) en Koenraad Matthijs (KU Leuven)
    op dinsdag 13 november 2012

    · Commercialisering van genetische kennis: recente ontwikkelingen in het octrooirecht
    Esther van Zimmeren (KU Leuven) en Nick Van Gelder (Universiteit Antwerpen)
    op dinsdag 27 november 2012

    · Menselijke genoom en identiteit
    Willem Lemmens
    (Universiteit Antwerpen) en Kris Dierickx (KU Leuven)
    op dinsdag 4 december 2012

    Na de lezing volgt er een discussie tussen de gastpanelleden en de hoofdspreker, gevolgd door publieksvragen.

    De lezingen gaan telkens door van 19.30 uur tot 21.30 uur in Aula C.003 op de Stadscampus van de Universiteit Antwerpen (Prinsstraat 13, 2000 Antwerpen).
    Deelname is gratis, maar vergeet niet om vooraf online te reserveren.

    Meer informatie vindt u in de pdf-brochure en op onze website.

    Met vriendelijke groeten

    Marijke Celis

    UCSIA vzw
    Prinsstraat 14
    B-2000 Antwerpen
    Tel. +32 (0)3 265 49 60
    Fax +32 (0)3 707 09 31
    e-mail:
    marijke.celis@ua.ac.be

    01-10-2012 om 09:51 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:GENETICA,LEZINGEN,


    Mijn favorieten
  • Elcker-Ik website
  • TED LEZINGEN
  • DE MAAKBARE MENS
  • SKEPP
  • CHARLES DARWIN (Engels)
  • ETIENNE VERMEERSCH
  • KRITISCH DENKEN
  • DE LIGA VOOR DE MENSENRECHTEN
  • KWAKZALVERIJ

    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    forum
  • test breivik

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum



    Laatste commentaren
  • abortus (Flory)
        op reactie van Jos
  • Reactie van Gilberte op tekst van Jos (Max Schneider)
        op reactie van Jos
  • reacie van swa ( stanny)
        op Verslag van gesprek oktober (Verantwoordelijkheid)2012 door Swa
  • Religieuze symbolen in de politiek (Gilberte)
        op Tekst van Gilberte ivm religieuze symbolen
  • religieuse symbolen (jef cools)
        op Tekst van Gilberte ivm religieuze symbolen

  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs