Inhoud blog
  • VERSLAG DOOR SWA OVER 'TIJD'
  • Reactie van Jos ivm 'Tijd'
  • Tekst ivm TIJD door Swa
  • tekst ivm TIJD door Jef
  • een tussendoortje
  • Verslag van ons café van september 2013
  • Uitnodiging vawege Bert ivm filosofisch cabaret
    agenda

    Zoeken in blog

    Zoeken met Google


    Archief
  • Alle berichten
    Categorieën
  • ONDERWERPEN (93)
  • Elcker-Ik centrum IN OPBOUW
    Het filosofisch café is een laagdrempelig initiatief van Elcker-ik centrum waar u elke laatste dinsdag van de maand welkom bent om met ons van gedachten te wisselen over een onderwerp dat vooraf democratisch werd afgesproken.
    We proberen dat op een filosofische manier te doen. Dat betekent niet dat u een volleerd en belezen filosoof moet zijn of dat we het enkel over ingewikkelde stellingen, grote namen en wijsgerige stromingen gaan hebben. Iedereen die het woord vraagt, krijgt de kans om zijn of haar stelling uit de doeken te doen mits een duidelijke argumentatie. Wij gaan er van uit dat filosofie een competentie is die je kunt leren en waar geen gewichtigdoenerij bij nodig is. Dat houdt echter niet in dat je om het even wat kunt poneren om die stelling dan te 'bewijzen' met een voorbeeld van een hoogstpersoonlijke anekdote. Wij zijn niet zozeer geïnteresseerd in uw meningen, maar des te meer in de argumenten waarom die standpunten correct zouden zijn. Als het een beetje meezit gaan wij niet naar huis met oplossingen en antwoorden op al onze vragen, maar wel verrijkt met een aantal inzichten en invalshoeken waar we zelf misschien nog niet aan gedacht hadden. Materiaal waar we het niet mee eens hoeven te zijn, maar waar we onze eigen standpunten kunnen aan toetsen, up to date houden, eventueel bijsturen of vorm geven.
    17-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.voorzet 26-3-2013 ontologie van de mens

    Beste filokes,

    Op dinsdag 26/3 zetten we onze tanden in een echt filosofisch onderwerp: de ontologie van de mens.  Amai, als dat maar goed komt  ?!

    Logos =  woord of leer  en ontos = van het zijnde.   Aristoteles (384-322 v.Chr. ) schreef als eerste zin in het boek Gamma van zijn metafysica: Er is een weten dat het zijnde als zijnde onderzoekt. Als jet woord gaat opzoeken zal je zoals gewoonlijk merken dat het woord in de loop van de geschiedenis weer een aantal nuanceverschillen heeft opgelopen en bij verschillende auteurs soms andere dingen betekent.  Maar, ne compliquons pas les choses, laten wij het er maar op houden dat we ons gaan bezighouden met de vraag: Wat IS de mens? Dat zal al ruim ingewikkeld genoeg zijn, want probeer het maar, simpel is het niet. Diezelfde Aristo had o.a. over een zoön politicon, vrij vertaald, een sociaal levend wezen. Maar wolven zijn ook sociale dieren. Dus daar schieten we niet veel mee op.

    Zeer vaak probeert men de mens te definiëren in vergelijking met dieren,  maar dan moet je regelmatig je definitie bijsturen want steeds vaker ontdekt de wetenschap dat dieren minstens over  een soort proto-vorm  beschikken van de eigenschap waar wij dan zo fier over zijn. Je leest dan: de mens is het enige dier dat… b.v. taal bezit. Quod non, natuurlijk. Nadien, het enige dier dat werktuigen gebruikt…Ook niet waar natuurlijk. Enz… 

    Toen dacht men  - en zeer veel mensen zullen dat tot op heden  nog vinden -  dat de mens het enige wezen was dat over een moraal beschikte. Valt ook niet vol te houden. Bij sommige hogere dieren die sociaal leven is een soort proto-moraal vastgesteld. Niet in onze cultureel ontwikkelde vorm met afgesproken spelregels natuurlijk, maar toch met duidelijk gevoel voor wat wel en niet als rechtvaardig wordt ervaren bij het samenwerken.

    Er is dus blijkbaar voor allerlei eigenschappen en bekwaamheden een continuüm van dier tot mens  wat het moeilijk maakt om op die manier een duidelijke scheidslijn te trekken die het mogelijk maakt om te zeggen: dit is een mens en dit is een dier. In puur abstracte principiële zin natuurlijk. Niemand doet moeilijk over het feit dat een goudvis iets anders is dan een mensAlhoewel?  Wij mogen geen mensen eten, maar wel dieren. Is dat zo? Wel runderen, maar geen honden en poezen? En hoe zit het dan met paarden? . Is het überhaupt wel mogelijk om op een continuüm een scheidslijn te trekken? Toch moeten we dat vaak doen in het leven, telkens we ons een oordeel proberen te vormen.

     

    En dan hebben we het nog niet over een nog veel heikeler thema. Vanaf wanneer is een blastocyst  ( een bevruchte eicel )  een mens? Bij 16 of 32 cellen? Na X weken of Y maanden?  En waarom dan?

    Of onmiddellijk bij de bevruchting? En waarom dan?

    Je ziet, een onderwerp waar iedereen zeker een mening zal over hebben, maar je weet  dat ik - slecht karakter -  zal klaar zitten met één zeer eenvoudige vraag: Waarom is dat zo?

     

    Werk aan de winkel voor onze grijze cellen. Tot dinsdag 26/3

     

    Max

    17-03-2013 om 12:14 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:voorzet
    14-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LEZINGEN

     

    Leerstoel Jef Van Gerwen sj

     

    Op voorstel van UCSIA  richten het Centrum voor Ethiek van de Universiteit Antwerpen en de Antwerp Management School jaarlijks de ‘Leerstoel Jef Van Gerwen’ in ter nagedachtenis aan deze markante jezuïet en academicus.

     Jef Van Gerwen sj (1952–2002) genoot alom erkenning voor zijn academische expertise inzake bedrijfsethiek;  generaties studenten gebruikten zijn handboek “Business en ethiek, spelregels voor ethisch ondernemen”.

     

     

    Geachte mevrouw

    Geachte heer

     

    UCSIA vzw en Antwerp Management School nodigen u graag uit op een lezing door em. prof. dr. Luc Bouckaert: Als de problemen onoplosbaar zijn, over crisis en spiritualiteit.  

    De lezing vindt plaats op donderdag 18 april 2013 om 18:00 uur in Aula R.001, Rodestraat 14, 2000 Antwerpen .

     

    Gastspreker

    Luc Bouckaert is emeritus hoogleraar aan de KU Leuven en het LUC Diepenbeek waar hij ethiek en wetenschapsfilosofie doceerde. Hij werd gevormd als filosoof en economist. Sociaal engagement en spiritualiteit zijn twee rode draden doorheen zijn academische loopbaan en persoonlijke inzet. In 1987 startte hij met enkele collega’s en ondernemers het interdisciplinaire Centrum voor Economie en Ethiek in Leuven. In 2000 stichtte hij het SPES-forum, de Academie voor meer Spiritualiteit in Economie en Samenleving.  Zijn onderzoek en talrijke publicaties – vaak als co-editor – typeren zijn werk en engagement:

    -          The Palgrave Handbook of Spirituality and Business (Palgrave, 2011)

    -          Frugality: Rebalancing Material and Spiritual Values in Economic Life (Peter Lang, 2008)

    -          Respect & Economic Democracy (Garant, 2010)

    -          Metafysiek en engagement. Een personalistische visie op gemeenschap en economie (Acco, 1992).

     

    Onderwerp

    Naarmate de crisis zich verdiept, schijnen de problemen onoplosbaar te worden. Besparingen verlammen de groei. Meer consumptie verhoogt de risico’s van een klimaatcrisis. Minder consumptie creëert werkloosheid. Meer arbeidsproductiviteit betekent meer tijdsdruk. Solidariteit verschraalt tot egocentrisme (meer krijgen dan geven).

    Hoe om te gaan met deze ervaring van crisis en impasse? Kan een spirituele omweg via ‘loslaten en inkeer’ onze problemen in een ander perspectief plaatsen? Spiritualiteit lost de problemen niet op, maar leert ons deze te ‘overstijgen’. Dat veronderstelt echter dat we de impasses van het zelfverdedigend denken doorzien en loslaten. Spiritualiteit gaat op zoek naar een economie van verbinding en een model van spiritueel gedreven leiderschap.

     

    Programma

    18:00         Verwelkoming, prof. dr. Luc Braeckmans, academisch onderdirecteur UCSIA

    18:05         Inleiding, prof. dr. Luc Van Liedekerke, promotor van de leerstoel

    18:15         Lezing, em. prof. dr. Luk Bouckaert

    19:15         Vragenronde

    20:00         Drink

     

    Hartelijk welkom!  U kunt gratis deelnemen, maar we verzoeken u om tijdig uw plaats te reserveren met het online inschrijvingsformulier.

     

    Meer informatie vindt u op onze website: www.ucsia.org.

     

    Met vriendelijke groet

    UCSIA

     

    14-03-2013 om 16:52 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    06-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag door Swa over "SPERMADONORSCHAP"

    VERSLAG VAN DE DIALOOG OP 26 Februari 2013

    Onderwerp : SPERMA DONOR

    --- Bepaalde instellingen vermelden via de media een tekort aan sperma donors.                                            

          Maar bij een sperma donor komt het neer op een ontlopen van zijn verantwoordelijkheid.

         En hij wordt er nog voor betaald ook .Kinderen ervaren daardoor soms een gebrek aan

        liefde , vandaar het zoeken naar de biologische ouder.

    ---Er is een probleem met overbevolking , denk aan Afrika : sperma van wie ? een groot

        Aantal kinderen van één vader ,kinderen bevinden zich in de anonimiteit , een kind moet

        CENTRAAL staan , lesbiennes passen ook niet in dat kader.

    ---De vraag naar sperma donors blijft stijgen , we dienen dus rekening te houden met de WENS

        van die vrouwen . Wat is het alternatief?  Gun iedereen zijn  kind .

    ---De gevaren van de bevolking aangroei mag men niet onderschatten in bepaalde gebieden   

         van Afrika : ouderloze kinderen  , spanningen en agressie in bepaalde streken leiden tot

        geweld en oorlogen , vluchtelingen kampen en uitzichtloze situaties ook voor veilige opvang.

    ---het kind van de donor moet volgens de wet over het recht beschikken om contact

        op te nemen met zijn biologische vader  en  omgekeerd.

    ---Sommige tegenstanders van het donor systeem leggen te veel nadruk  op het EIGEN

        GENETISCH kind

    ---Vroeger had haast iedereen een EIGEN gezin , was dat altijd zo ideaal ?  neen,

       Daar stond het kind ook niet altijd centraal . Het belangrijkste is een ‘goeie thuis’

    ---Een donor is niet per definitie een onverantwoordelijk iemand , is eerder iemand

        met besef  voor de kindernood van de mensen net zoals een bloeddonor besef heeft

        van de noodtoestand van een patient.

    ---Overbevolking is wel een bedreiging  maar die staat LOS van de donorproblematiek.

    ---In China bestaat de VERPLICHTE  kinderbeperking  tot één kind per gezin al enige

       Jaren met als gevolg dat meisjes dikwijls geaborteerd worden ,of erger.

    ---De mogelijkheden om kinderen te adopteren zijn nog beperkt in Europa , er is nood

       aan versoepeling van de voorwaarden .

    ---Bij  sperma donatie gaat het om de kwaliteit boven de kwantiteit ,wat dat betreft

       Is een strenge controle noodzakelijk.

     

    NABESCHOUWINGEN :

    Het vrouwelijk gezelschap was hier ( nog maar eens)meer aan bod , wat gezien het onderwerp

    te verwachten was .Het ging eigenlijk tussen de  keuze  voor donatie en deze voor adoptie .

    Alhoewel een derde groep onder bepaalde voorwaarden , zowel adoptie als donatie

    aanvaardbaar achtten .

    Misschien ter verduidelijking voor sommigen ,hier enkele informaties, opgevangen

    tijdens een uitzending van de “kruitfabriek” op 13 -2-2013 :

    Limburg zoekt sperma :  prof. Willem Ombelet  wil in het ziekenhuis van Genk een sperma bank

    Oprichten  die een beeld nastreeft van de bevolkingssamenstelling in onze contreien.

    Tot op vandaag  is het Deens sperma het enige exportproduct , verspreid over gans Europa.

    De bedoeling is volledig onafhankelijk te worden van het Deens product. Daarvoor en ook

    Gezien de schaarste van het sperma product ,is de oprichting van de kliniek noodzakelijk.

    Moeilijkheid : er is veel steun nodig , zowel op financieel vlak als op het terrein van de

    donors, maar alle reclame daaromtrent is nog verboden.

    Anonimiteit voor de donor is voor 100% gegarandeerd , zijn identiteit wordt in p.c.

    opgenomen. Na een vragenlijst volgt nog een controle met test aangaande erfelijkheid

    en mogelijke infecties . Alleen donors tussen de 21 en 45 jaar komen in aanmerking.

    De kliniek beoogt een mengeling van etnische groepen . De vergoeding aan de donors

    Bedraagt  50 à 85 euro . Slechts 6 personen mogen bevrucht worden via één donor.

    De ideale donor ;zoals de bloedgever , werkt in het kader van de solidariteit.

    Tot slot voor diegenen die toch nog niet uit hun twijfel raken , de mening van

    Etienne Vermeersch  betreffende de ‘sperma donor’ :

    “Over draagmoederschap , heb ik  nog altijd een aarzelend standpunt . Ik heb respect voor

    mensen met een sterke kinderwens. Maar dat moeder een kind negen maanden draagt

    schept zowel biologisch als cultureel een band en een groot verantwoordelijkheidsgevoel.

    Als het draagmoederschap ‘normaal’ wordt , kan die verantwoordelijkheid verminderen

    VREES IK… Daarom ook heb ik zelf nooit geen sperma gegeven.”

     

    Tot daar filokes , tot ziens  in de sperma kliniek van Genk , ………of toch maar niet ?

     

    Steeds ontvankelijk voor commentaar     Swa Schoeters.

     

     

                                                                        

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    06-03-2013 om 19:10 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:VERSLAG
    23-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LEZINGEN

    Geachte mevrouw

    Geachte heer

     

    We nodigen u graag uit voor de lezing Spiritual Leadership door Donal Dorr op 25 maart 2013.

     

    De morele en algemeen spirituele aard van ‘spiritueel leiderschap’ vraagt een fijn evenwicht tussen democratisch vertrouwen in diegenen die men wil leiden enerzijds, en een moedig engagement voor persoonlijke authenticiteit en waarden anderzijds. Daarom zijn eigenschappen als rust, spirituele voeding, effectief teamwork en participatie belangrijk voor spirituele leiders. Zij zijn geroepen om verstoorde waarden in organisaties en de maatschappij om te buigen. Spirituele leiders die zich op de christelijke tradities beroepen, zijn zich toenemend bewust van hun roeping als mede-scheppers van een rechtvaardige wereld in dienst van de vrede en de eerbied voor het milieu. Zij vinden inspiratie in Jezus’ leven en boodschap en laten zich leiden door Gods Geest.

     

    Klik op de afbeelding om de folder te openen.

    Donal Dorr is doctor in de godgeleerdheid, missionaris en spiritueel begeleider. Zijn lange loopbaan als academicus en pastor bracht hem in vijf continenten. Hij begeleidt en vormt vrijwilligersorganisaties, congregaties en gemeenschappen van religieuze ‘zoekers’. Hij helpt hen om hun lot in eigen handen te nemen, een hechte gemeenschap te vormen en conflicten op te lossen. Zijn onderzoek is gericht op leiderschap en op de voorkeursoptie voor de armen.

     

    De lezing vindt plaats op maandag 25 maart 2013 van 19.00u tot 20.30u in conferentiezaal Hof van Liere (Prinsstraat 13, 2000 Antwerpen) op de Stadscampus van de Universiteit Antwerpen.

     

    Deelname is gratis, maar online inschrijven is verplicht. Meer informatie vindt u op www.ucsia.org en in de eFolder.

     

    Met vriendelijke groet

    Marijke

     

     

    Marijke Celis

    UCSIA

    Prinsstraat 14, be-2000 Antwerpen

    t +32 (0)3 265 49 60   |   f +32 (0)3 707 09 31   |   www.ucsia.org

     

     

    Volg ons via LinkedIn en Facebook!

    Deel deze lezing met uw vrienden en collega’s!

     

    We verontschuldigen ons indien u deze mail meermaals ontvangt.

    Klik hier om uit te schrijven.

     

     

    23-02-2013 om 09:48 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:LEZINGEN
    21-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reactie's vanuit het café op de voorzet van Gilberte
    Flory en Jef reageerden op een tekst van Gilberte ivm het tonen van religieuze signalen door verkozenen tijdens hun eedaflegging.
    Prima, dat is de bedoeling, maar het is ook de bedoeling dat er geargumenteerd wordt. Iedereen mag iets vinden en dat op het blog zetten, maar het zou toch prettig zijn als er na:"Ik vind dat...." iets komt dat minstens lijkt op :"Omdat...."

    Jef vond bij voorbeeld dat het neutraliteitsprincipe ook uitgebreid moest worden naar de openbare ruimte en niet alleen voor mensen in een officiële functie, maar voor iedereen, "want, minder verdraagzame mensen zouden zich daar op een of andere manier niet happy bij voelen."
    Hij gaf het voorbeeld van de de duidelijk religieus getinte "tenue" van sommige Joodse mensen.

    Is dat een goed argument? Bekijk nog eens de tekst van Gilberte waarin ze duidelijk maakt waarom ze vindt dat haar visie standhoudt.

    Max


    21-02-2013 om 11:26 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:religieuze symbolen
    09-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag door Swa over "ontwikkelingshulp"

    VERSLAG VAN DE DIALOOG OP 29 JANUARI 2013

    Onderwerp:  ontwikkelingshulp

    Reacties vanuit de groep : Mogelijke hulpbronnen worden overwogen : internationaal,

    Nationaal, ngo’s , privé initiatief en technologische hulp

    --Er is twijfel en onzekerheid  t.o.v .de betrouwbaarheid van  de overheden in bepaalde hulp-

       behoevende staten . De spanningen tussen rebellen en overheid doet de vraag oprijzen

       of plaatselijke gemeenschappen  niet eerder in aanmerking komen voor hulpverlening.

       In ieder geval is meer transparantie noodzakelijk.

     

    --18000 VN vredessoldaten werden reeds ingezet in het kader van een internationale

       solidariteit. Kunnen we verwachten dat de internationale gemeenschap krachtdadiger

       zal optreden tegen war lords en sommige zogenaamde rebellen ?(o.a. in oost Congo)

    --De betrokken landen moeten op eigen kracht kunnen doorzetten ,de nodige structuren

       moeten  duidelijk omschreven worden en in werking gesteld

    --  Is de hulp die wij overwegen (individueel) uit gewetensbezwaar of uit edelmoedigheid?

    --Als een mens als individualist toch beschaamdheid ervaart ,dan is zijn hulpverlening een

      uiting van naastenliefde.

    ---We staan voor een dilemma , we raken het vertrouwen kwijt  in de hulpdiensten ,

       Wat te doen  ? gewoontegetrouw verder,  met steun aan de diensten , of beslissen alle

       hulp stop te zetten . Het straatje zonder einde mondt dan uit in onpersoonlijkheid

       en onverschilligheid.

    ---Zinnige hulpverlening , ook zuiver financieel , beoogt de mens  tot ZELFSTANDIGHEID

        te brengen , als dat niet lukt dan verkommert de zelfstandigheid tot AFHANKELIJKHEID.

    ---Zuiver technisch zou men inderdaad hulp kunnen verlenen , maar de bevolking van die

       Landen  kijken op een  ANDERE WIJZE tegen het leven aan . Gezonde hulpverlening  is

       op basis van WEDERKERIGHEID , dan is het resultaat merkbaar. Hulp krijgen uit

       gewetensnood is destructief , onproductief  en zelfs psychologisch nadelig . De haast

       overdreven agressieve hulpaanbieding is een vorm van EKONOMISCHE  UITBUITING.

       Het is een  PATERNALISTISCH E  benadering vanuit onze eigen westerse cultuur .

    ---Hulp kan inderdaad leiden tot hulpeloosheid , waardoor een slachtofferrol ontstaat .

    ---Alfertin  : Door sommigen als positief voorbeeld vermeld , dat met micro krediet-

       Instellingen en fair trade verenigingen , kredieten toekent  aan plaatselijke,  eerder beperkte

       Initiatieven.

    ---Hulpverlening kan zich ook richten op de uitbouw van een of meerdere  plaatselijke   

        onderwijsinstellingen  ,  maar de rol van de overheid en de gender problematiek  kunnen

       dergelijke initiatieven bemoeilijken. De overheid zou de nadruk kunnen leggen  op de nodige

       onderdanigheid  bij de leerlingen , wat kan leiden tot een ‘schijnvertoning’  dat niets heeft

       van een hulp project maar eerder als een ‘politiek spel ‘dient begrepen.

    ---In ieder geval hebben vrouwen ter plaatse al bewezen een belangrijke bijdrage te kunnen

         Leveren  zowel op vlak van opvoeding , onderwijs  en zelfs wat betreft economische     

         initiatieven  .   

     

    NABESCHOUWINGEN :

     Iemand  stelde de vraag  wat er van de oorspronkelijke mening  overbleef

    in verband met ontwikkelingshulp , na de dialoog. Ik kon er geen duidelijk antwoord op geven.

    Ja kan toch niet verwachten dat dergelijke ingewikkelde complexe materie , na enkele

    gesprekken , met gevarieerde uitlatingen een duidelijk inzicht zou mogelijk maken. Ook

    daarvoor is meer expertise nodig , vandaar dat ik sommige uitspraken nader onderzocht heb

    ten behoeve van de twijfels en de onzekerheden  die tot uiting kwamen.                                                                                              

     

    In verband met Alterfin  : cooperatief vennootschap opgericht in 1994 , investeert  in micro-

    kredietinstellingen  en de vereniging van ‘Fair Trade’ producten in Afrika , Azie en Latijns

    Amerika . De organisaties verstrekken krediet aan duizenden kleine boeren  en ondernemers.

    Zij willen bijdragen  tot meer  ‘MENSELIJKE WAARDIGHEID ‘ in ontwikkelingslanden , door

    het promoten van INDIVIDUELE  en COLLECTIEVE economische aktiviteiten , die LOKAAL  worden

    opgestart , gericht naar DUURZAME ontwikkeling . Financiele diensten worden aangeboden

    door lokale , duurzame en TRANSPARANTE  instellingen .

    Voor projecten op vlak van ONDERWIJS , blijven giften de enige weg. Niet zo voor economische

    projecten want daardoor zou een markt  ontwrichting kunnen ontstaan . Vandaar zijn ze aangewezen

    op kredietverstrekking .

    66% van de klanten zijn VROUWEN .

    Niet financiele  producten  : 56% van de klanten doen beroep op diensten ter versterking  van

    de positie van vrouw.

    53% vraagt om opleiding voor volwassenen .

    Ik heb me beperkt tot die informatie die kan gerelateerd  worden  aan opmerkingen en

    bedenkingen vanuit de dialoog. Het micro krediet lijkt  een  POSITIEF  ELEMENT in het kader van ontwikkelingshulp , maar verdere expertise blijft een noodzaak.    Voor meer  informatie: internet   onder   ‘Alterfin’   .   

     

    In verband met microkrediet :

    Mohammad Yunus  ,  Bangladesh  : De ‘vader’ van het microkrediet systeem , oprichter van

    De ‘Grameen bank’ (dorpsbank) ,waardoor hij in 2006 de Nobelprijs voor de vrede ontvangt.

    Wordt ook de bankier van de armen genoemd. Hij stelt zich als doel :afschaffing van de armoe

    In de wereld.   Zijn klantenbestand bestaat voor 97% uit vrouwen . Meer dan een miljoen

    vrouwen zijn daardoor uit de armoe gelicht.(de overheid in Bagladesh  tracht Yunus te

    vervangen en conrole op de bank uit te oefenen , niet alleen uit financieel oogpunt ,eerder

    nog vanwege de gerichtheid van de hulp op vrouwen.)

     

    Kennis link NL , wetenschappelijke webside : “ Naar onze mening is het microkrediet ‘ALLEEN’,

    niet in staat de armoe in de wereld VOLDOENDE te verminderen . Daarom moet men meer

    inspelen op gebied van scholing en gezondheidszorg. Opletten voor een toenemende

    commercialisering  waardoor men van de groepslening wil overstappen naar individuele

    leningen met de nadruk op leningen van  grotere omslag.” (kennis link NL)

     

    Intussen wordt het microkrediet ook toegepast in Brazilie (Dilma Roussef) en in Argentinie

    (Christina Kirchner) als middelen tegen de armoe.

    Het lijkt er dus wel op dat ontwikkelingshulp niet overal enkel ‘politiek spel’ is.

    To slot :

    Geldelijke hulpverlening  is en blijft voor iedereen , afhankelijk van zijn inkomen.

    (niet zo voor Bill Gates en Warren Buffet  uiteraard) Ook  kinderen en kleinkinderen

    kunnen soms hulpbehoevend zijn. Het is dus niet uitgesloten dat een tegemoetkoming

    daar practisch volledig aan opgaat. In de hoop op ‘wederkerigheid’ blijven wij ook

    verantwoordelijk voor ons nageslacht ,  al is de term ontwikkelingshulp hier niet van

    toepassing , net zo min als de uitspraak ‘eigen volk eerst’ .

     

     

     Altijd ontvankelijk voor bevraging en kritiek              Swa Schoeters

     

     

     

     

     

      

     

     

     

     

     

     

    09-02-2013 om 18:26 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:ontwikkelingshulp verslag
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volgende onderwerp 26/2/2013

     Beste Filokes,

     

    Toen ons volgende onderwerp in de bus viel (of uit de bus kwam ?!)  vonden een aantal mensen dat toch wel heel ver van hun bed.  Het onderwerp was ‘ spermadonors” .  En inderdaad, ik denk niet dat ze met dat van mij nog heel veel kunnen aanvangen.

     Maar wees gerust, het gaat natuurlijk niet over de triviale, want fysieke, maar over de ethische, dus filosofische aspecten.  Wie er nog mocht aan twijfelen, ethiek is een volwaardig –  belangrijk zelfs – onderdeel van de filosofie.

    Aanleiding was een krantenbericht waarin de studenten van de K(atholieke) U.L.  opgeroepen werden sperma te doneren en dat ze daar X euro zouden voor krijgen. Bloed geven gebeurt  echter  gratis. Merkwaardig verschil, maar dat terzijde.

    Iemand vroeg zich af hoe het dan met het ethisch aanvoelen van die donors zat. Hebben die er dan geen probleem mee dat er binnen pakweg  9 maanden ettelijke kinderen  zullen rondlopen die eigenlijk papa moeten  zeggen? En de opvoedende vader is dat dan geen echte vader ?  Of ligt de kern van het vader zijn in de opvoeding en slechts gedeeltelijk in de fysieke component?  Of is het iets waar wij, de buitenstaanders, zich hoe dan ook niet mee te bemoeien hebben. Als de donor en de wensouders akkoord zijn, wat is dan het probleem?  Enz enz…

    Nadenken en verwoorden, maar steeds je standpunt tegen het licht houden. Bij voorbeeld door je af te vragen of je standpunt ….., juist, …standhoudt,  mocht je geconfronteerd worden ( denkbeeldig, gezien de gemiddelde leeftijd ) met de onvruchtbaarheid van de mannelijke partner in je relatie?

    Stel je bent dertig en de klok tikt en je blijkt ( of je partner voor de dames) infertiel te zijn. En er is een grote kinderwens. Toch maar naar de spermabank?   

    En nu we toch bezig zijn. Wat als de vrouw infertiel is? Een eicel inplanten?

    Voor de tegenstanders van grote vrijheid in ethische wetten:  Vraag je steeds af wat je argumentatie is als je poneert dat b.v. een ‘heilig’ want levend statuut heeft

    Voor de voorstanders: Als je vindt dat een beginnend embryo – een blastocyst – slechts enkele cellen zijn die enkel  in potentie mens zijn, vraag je dan ook af of er niet zoiets is als een symbolische orde waarbij die enkele cellen voor het koppel in kwestie veel meer betekent dan dat  puur fysieke feit.

    Stof tot nadenken in overvloed. We zien mekaar dinsdag 26/2/2013 Als je vooraf al iets te melden hebt, het blog!!

     

    Groeten,

     

    Max

     

     

    09-02-2013 om 17:14 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:Voorzet volgende onderwerp "Sparmadonorschap" 26/2/2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tekst van Gilberte ivm religieuze symbolen

    Beste filokes,

    Zie hieronder voor een uitstekende en goed beargumenteerde tekst van jullie cafévriendin Gilberte. Of ik het er mee eens ben of niet doet niet terzake, maar hij is wel helder opgebouwd. Naar aanleiding van recente politieke feiten  in onze "koekestad" zat Gilberte met iets in haar maag.  Maar één en ander was nog niet helemaal helder en dat bleef in haar achterhoofd zeuren. Ik gaf haar het advies om zich, in plaats van te blijven malen, achter de PC te zetten en haar gedachten op papier te zetten, te herlezen eventueel te herverwoorden. Zie hieronder het resultaat. Zodra je de tekst leest zal het duidelijk zijn waarover het gaat. Het laat zich gemakkelijk raden waar ze mee zat. Gilberte is iemand die zich open en tolerant opstelt en al helemaal geen raciste is, maar ...., ja, maar wat? Lees maar en toon jullie appreciatie voor haar inzet, ook en misschien wel vooral, als je het niet met haar eens bent. Maar doe dat dan zoals zij het gedaan heeft, met argumenten en niet met loze kreten vanuit de buik. 
    Noteer ook de structuur van haar tekst.

    Een korte inleiding waarin ze zegt waarover het gaat.
    De argumenten van de opponent in diens eigen woorden.
    De stelselmatige en duidelijk weerlegging of nuancering van die beweringen.
    Het expliciteren van haar eigen standpunt.
    Conclusie en oproep.

    Ik licht er ter illustratie één zinnetje uit, dat nog niet zo meteen opvalt in het geheel, maar dat in al zijn eenvoud perfect illustreert hoe je een analyse maakt van de te verwerpen argumentatie en die dan ook stap voor stap mèt een tegenargument en niet met een of andere culpabiliserende uitroep ( Dat is racistisch!!!) , weerlegt.

     “Nadine Peeters verdedigt onnodig de bekwaamheid van Karima gezien niemand een verband had  gelegd tussen die bekwaamheid en haar hoofddoek.  “

    Geniet ervan en doe mij, jezelf en Gilberte een plezier door opbouwend te reageren.

    Tot volgende keer

    Max

     







    RELIGIEUZE  SYMBOLEN  IN  DE  POLITIEK

     

    N.a.v. de recente verkiezingen van het stadsbestuur in Antwerpen waarbij enkele verkozenen met religieuze kentekens de eed aflegden onder protest van het Vlaams Belang, schreef fractievoorzitster Nadine Peeters van Pvda, het volgende:

     

    “...de nieuwe bestuursploeg die die diversiteit goed weerspiegelt. Net zoals ook deze districtsraad zelf de diversiteit uitdrukt, allemaal Antwerpenaars die verkozen zijn, sommige van Joodse komaf, iemand van Pakistaanse afkomst, verschillende raadsleden met Marokkaanse roots, een raadslid van Afrikaanse afkomst.
    Gaan we katholieke verkozenen, met een kruisje, verbieden om in de districtsraad te zetelen?
    Gaan we joodse verkozenen, zoals Samuel Markowitz, die met een keppeltje in de raad zetelt, verbieden op de districtsraad aanwezig te zijn?
    Gaan we verkozenen met een islamitische achtergrond, zoals raadslid Karima Maliki, verbieden om in de districtsraad aanwezig te zijn? 
    Waar ligt de grens? Het kan niet zijn dat mensen worden uitgesloten op basis van afkomst, geslacht of religie. Dat is pas discriminatie, dat is pas een schending van de democratische uitgangspunten. 
    Gelijkheid van kansen tussen mannen en vrouwen is een zaak die ons, als PVDA, nauw aan het hart ligt. Maar wanneer die gelijkheid misbruikt wordt om een hele groep vrouwen uit te sluiten, dan zullen we ons daar ook als eersten tegen verzetten.
    Wij zijn tegen de dwang, in beide gevallen. De hoofddoek verplichten of hoofddoek verbieden: in beide gevallen is het achterliggende principe dwang. Dan praten we niet meer over de vrijheid van religieuze beleving, en zeker niet meer over de vrije keuze van vrouwen.
    Wat ons betreft, is religie een privézaak. In die zin maakt het ons niet veel uit van welke afkomst je bent of welke religie je aanhangt.
    Wij geloven in Karima omdat zij, vanuit haar eigen ervaring, heel goed weet wat het probleem van overbevolkte scholen is, wat het betekent om jaren en jaren op de wachtlijst voor een sociale woning te staan, wat het betekent om in een buurt zoals het Kiel te wonen, wat het betekent als er weinig betaalbare gezondheidszorg bestaat en wat het betekent om slachtoffer te zijn van discriminatie.
    Laat ons alsjeblief ook in dit district inzetten op een beleid dat uitgaat van de noden van de inwoners en dat probeert hen te verbinden in plaats van te verdelen. Dat is alvast onze inzet voor de komende zes jaren.”

     

    Tot hier de argumenten van de Pvda die m.i. ofwel volledig naast de kwestie zijn ofwel de zaak verdraaien of verkeerd interpreteren. 

     

    De vraag om TIJDENS  het uitoefenen van een politieke functie geen religieuze kentekens te dragen betekent NIET dat er mensen worden uitgesloten of gediscrimineerd worden, heeft niets te maken  met (on)gelijkheid van kansen tussen mannen en vrouwen, noch een verbod om in de districtsraad te zetelen, noch het uitsluiten van een hele groep vrouwen, noch het ontnemen van de vrijheid van religieuze beleving, heeft al helemaal niets te maken met de origine of de religie van de verkozenen en  hun bekwaamheid wordt evenmin ter discussie gesteld.

     

    Er wordt te pas en te onpas geschermd met het recht op godsdienstvrijheid.  Blijkbaar zijn onze politici de decennialange strijd vergeten om godsdienst uit de politiek te weren en de macht van de kerk in te perken om uiteindelijk de scheiding van kerk en staat te bekomen in de grondwet.  (Of een “scheiding van moskee/synagoog en staat” hier ook onder valt...?)

     

    Door de groeiende multiculturaliteit in onze samenleving dreigt deze verworvenheid ongemerkt af te brokkelen.  Het toelaten van religieuze kentekens in het stadsbestuur is een eerste stap in het doorbreken ervan.  Hierdoor dreigt de neutraliteit van bestuursorganen in het gedrang te komen.  Ik vrees dat het belang hiervan onderschat wordt en de gevolgen over het hoofd worden gezien.  Wij moeten voorkomen dat belangrijke verworvenheden en waarden dreigen verloren te gaan.

     

    Waar schuilt het gevaar?  Bij de eedaflegging was een groep moslima's (met hoofddoek) aanwezig om Karima te steunen.  Door hun kledij profileren zij zich als een aparte groep die, op basis van een godsdienstige samenhorigheid, los staat van zij die er niet bijhoren.  Het is juist dit onderscheid (dat niet cultureel is) dat het volk verdeelt in “wij en zij” i.p.v. het te verbinden.  Nadine Peeters draait de zaken dus om.  Het stadsbestuur moet er zijn voor  ALLE  Antwerpenaren, ongeacht hun geloof of afkomst. 

     

    Bij de volgende verkiezingen kunnen religieuze symbolen het stemgedrag beïnvloeden en wordt een toename ervan voorspelbaar.  De kuddegeest van gelijkgezinden zal doorslaggevend zijn; broeder- en zusterschap (gescheiden collectivisme...) is tenslotte één van de basisprincipes van bepaalde godsdiensten.  Een gevaarlijk principe dat bij het kleinste incident aanleiding kan geven tot impulsieve reacties wat, met de huidige technologische middelen (SMS, sociale netwerken) snel kan ontaarden in baldadigheden en geweld. 

     

    Wat als na verloop van tijd in het stadsbestuur 40% een hoofddoek of keppeltje draagt?  Het is niet ondenkbaar dat er dan een verbreid protest op gang komt tussen voor- en tegenstanders.  Politici moeten anticiperen op zulke ontwikkelingen.  Nú is het cruciale moment om in te grijpen; het zou verkeerd zijn om af te wachten tot kleine problemen uitgroeien tot onoverkomelijke conflictsituaties. 

     

    Wat als er in een volgend stadium een eigen partij wordt opgericht op grond van godsdienstige overtuiging?  Bepaalde groepen kunnen de overhand krijgen en dan is er van neutraliteit bij de overheid geen sprake meer.  Dan zijn Egyptische toestanden niet ondenkbaar.  Politici hebben de morele plicht om het volk hiervoor te behoeden. 

     

    Als godsdienst dan toch een privé zaak is, en dat is het ook, dan horen religieuze kentekens niet in het stadhuis.  Een “dresscode” opleggen tijdens het uitoefenen van een officieel ambt of in een publieke functie doet geen afbreuk aan godsdienstvrijheid noch het recht om in een bestuursorgaan te zetelen.  Afstand doen van de eigen geloofsovertuiging is evenmin een voorwaarde om recht te hebben op een zitje in het stadsbestuur. 

     

    Van discriminatie,  een woord dat maar al te graag misbruikt wordt in een vermeende slachtofferrol, is hier hoegenaamd geen sprake; niemand wordt uitgesloten of ongelijk behandeld als de regel geldt voor iedereen zonder onderscheid; zij die er zich niet kunnen in vinden sluiten zichzelf uit.  Dat is wat godsdienst met mensen doet: het autonome denken belemmeren.  Jammer, want zij maken zichzelf tot slachtoffer.

     

    Gedrags- en dresscodes gelden bij allerhande gelegenheden en zijn de normaalste zaak in onze maatschappij, zowel op de werkvloer als privé; niemand die daar een probleem van maakt.  Zelf heb ik op mijn werk nooit een lange broek mogen dragen en daar heb ik mij gewoon bij neergelegd. 

     

    Een verbod op religieuze kentekens aanvaarden in een politieke functie getuigt van respect en empathie voor andere levensbeschouwingen.  Noem het wellevendheid of fatsoen of een elementaire beleefdheid tegenover andersdenkenden.  Wie dit niet begrijpt geeft blijk van een gebrekkig inzicht in psycho-sociale wetmatigheden.

     

    Er zijn discrete symbolen maar ook opzichtige... Alleszins scheppen ze een bepaalde sfeer.  Stel je voor dat katholieken een kruis van 20 cm. zouden dragen op hun borst of dat in een bestuursvergadering of politiek debat op TV iedereen een T-shirt zou dragen met daarop zijn levensvisie.  Door de kwestie uit te vergroten wordt het misschien duidelijk dat het veruiterlijken van een ideologie niet wenselijk is.

     

    Dat ik niet de enige ben die voorstander is van een regeling bewijst de heisa en de polemiek die al jaren rond  dit thema woedt.  Blijkbaar zijn er meerdere mensen die dit uiterlijk vertoon als onaangenaam ervaren.  Als men dit algemeen gevoel in de samenleving blijft negeren en associëren met racisme of islamofobie, etc., zal het ongenoegen onder een andere vorm opduiken; een verrechtsing?  Merkwaardig toch dat er omtrent Afrikanen, Chinezen of eender welke andere bevolkingsgroep, geen pennestrijd ontstaat.  Dit geeft te denken...

     

    Persoonlijk stoort het mij om voortdurend en overal geconfronteerd te worden met een bepaalde god. Dit geeft aanleiding tot allerlei negatieve associaties die mijn gemoedstoestand beïnvloeden.

    Het zou een goed compromis zijn om een dresscode in te voeren bij alle gemeentelijke diensten en publieke plaatsen waar mensen een taak vervullen; ook de vrijheid van de werkgever moet gewaarborgd zijn.

     

    Een samenleving zonder regels kan niet functioneren.  Vrede kan nooit gedijen op absolute vrijheden.  Dat er aan godsdienstvrijheid ook grenzen zijn illustreert volgend voorbeeld:  stel dat tijdens de ramadan om 4 uur 's morgens op de minaret luidkeels wordt afgeroepen dat men eten en drinken moet staken tot zonsondergang.  Wie ooit een moslimland bezocht, kent dit verschijnsel.  Als dit hier zou worden toegelaten kan men zich wel aan een volksopstand verwachten. 

     

    Dat godsdiensten een bedreiging vormen voor vrede hoeft geen betoog; niet alleen het (recente) verleden maar ook de actualiteit zijn daar het levend bewijs van.  En het is niet door de tolerantie te verhogen dat die vrede kan gewaarborgd worden.  Dat zou te kortzichtig zijn.  Integendeel, een te grote mate van tolerantie is nefast voor het algemeen welzijn; vandaar dat duidelijk afgebakende compromissen noodzakelijk zijn.  Aparte zwemuren bv. horen daar niet bij omdat dit de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in stand houdt.  Dit hoort niet in een democratie waar het gelijkheidsbeginsel verankerd is in het verdrag van de rechten van de mens.

     

    In een samenleving met uiteenlopende geloven en overtuigingen houdt elke veruiterlijking van religieuze symbolen een potentiële provocatie in.  Daar waar culturele verschillen verrijkend zijn, blijven ideologische verschillen beter op de achtergrond in het belang van de multiculturele samenleving.  Een verantwoordelijkheid die politici op zich moeten nemen.

     

    Het verbod op religieuze symbolen in scholen is empirisch gegroeid en zal het harmonieus en vredevol samenleven ten goede komen, dat is al bewezen, en hopelijk ook een halt toeroepen aan de hegemonie van de man.  Dit heet compromissen sluiten binnen de relatieve vrijheden van godsdienstbeleving. 

     

    Steeds weer hoor ik de vraag: “waar trek je de grens?”  Mijn antwoord: politici die niet in staat zijn  een oplossing te vinden voor zo'n eenvoudig probleem, zijn die functie niet waard.

     

    Nadine Peeters verdedigt onnodig de bekwaamheid van Karima gezien niemand een verband had  gelegd tussen die bekwaamheid en haar hoofddoek.  Als er al een verband zou zijn dan is dit wel dat de toenemende tendens naar meer segregatie verder in de hand wordt gewerkt juist door manifest te tonen dat je bij een aparte groep hoort. 

     

    Om het volk te verbinden is er wel een taak voor haar weggelegd, nl. zorgen dat kinderen van allochtone afkomst aansluiten bij Vlaamse jeugdverenigingen zodat zij in contact komen met Nederlandstalige kinderen en de taal kunnen leren in de praktijk.  Zo haalt men hen uit hun omgeving en kunnen zij d.m.v. allerlei activiteiten leefervaringen en zienswijzen uitwisselen die hun blik verruimt en hun toekomst betere vooruitzichten biedt.  Nu worden kinderen 's zondags naar de moskee gelokt voor sport en spel en indoctrinatie. 

     

    Van fundamenteel belang is dat het onderwijs kinderen behoedt voor de valkuilen van godsdiensten, voor religieuze opvattingen die strijdig zijn met wetenschap en mensenrechten; onderwijs dat vrij is van irrationele taboes en beperkingen, onderwijs dat een universele moraal bijbrengt en filosofisch leert redeneren.

     

    Eveneens belangrijk is dat allen die van mening zijn dat er een dresscode moet ingevoerd worden in officiële functies, hun stem laten horen.

    09-02-2013 om 12:35 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:religieuze symbolen in de plolitiek
    01-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Info ivm met evenementen

    Dag van De Maakbare Mens

    Zaterdag 23 februari 2013

    Zebrastraat Gent

    Voor welke uitdagingen staat onze gezondheidszorg? Wordt u sneller oud van bepaalde voeding? Gaat u binnenkort op consultatie bij dokter Google?

    We nodigen u uit voor wetenschapscafés, debat en film over thema’s zoals het brein, medicalisering, genetisch en sociaal ouderschap, levenseinde, orgaandonatie en euthanasie.

    Met Marleen Temmerman, Wim Distelmans, Kris Verburgh en vele andere boeiende sprekers.

    Klik hier voor een overzicht van het programma
    Klik hier voor de sprekerslijst

    Doorlopend programma van 10u. tot 17.30u.
    Gratis toegang

    Kom kijken, luisteren en meepraten.
    Jong en oud, leek en expert, iedereen is welkom!
    Graag inschrijven via 03/ 205 73 10 of info@demaakbaremens.org.
    Of via het inschrijvingsformulier op de website.


    Meer info op www.demaakbaremens.org

    01-02-2013 om 14:49 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:Evenementen De Maakbare Mens
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Hier http://archief.uitpers.be/artikel_view.php?id=2221  kun je de uitstekende tekst lezen van onze cafévriend Bert ivm ontwikkelingshulp.
    Volledig deze keer.

    01-02-2013 om 14:45 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Agenda lezingen
    Lezingenreeks   Levenseind
    Door o.a. Wim Distelmans / E. Vermeersch /  Paul Schotsmans /  Dirk Verhofstadt / Jacinta De Roeck

    Waar en wanneer?
    Doorlopend van 10 tot 18 h 

    Lange Leemstr 57  
    2018 Antwerpen
    22-4-2013

    Meer info  HVV

    01-02-2013 om 14:42 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    30-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toevoeging Jos
    Toevoeging van Jos ivm ontwikkelingshulp

    Uit studies blijkt: Kinderen die tijdens een lange periode honger lijden
    en meestal als er eten is, zeer eenzijdig eten, daar als volwassene
    negatieve gevolgen van dragen op mentaal en psychisch vlak. Zo'n studie
    is nooit een zwart wit verhaal, maar geeft veeleer een tendens aan.
    Ik kan omtrent deze studies geen publicaties vermelden. Ik meen het
    gelezen te hebben in de krant.

    Mijn vraag is: 'Zou deze problematiek geen impact kunnen hebben op het
    denken en handelen van vele Afrikanen, want honger is er her en der al
    generaties na mekaar ?

    30-01-2013 om 09:25 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:ontwikkelingshulp
    24-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LEZINGEN UA
    Drie maandagavonden . boeiende lezingen aan de UA  Rodestraat 14 Lokaal R230  telkens om 19h30 Gratis

    11/3/2013
    Religieuze symbolen in de publieke ruimte   Dirk Verhofstadt en Paul De Hert

    18/3/2013
    Kerkfinanciering      Freddy Mortier  en Paul Cliteur25/3/2013

    Katholieke identiteit in een seculiere samenleving  Mieke V Hecke en G. v Heeswijck


    Groeten,,
    Max

    24-01-2013 om 12:07 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:lezingen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorzet ivm ons volgende onderwerp: ONTWIKKELINGSHULP

    Beste Filokes,

    Volgend onderwerp is “ ontwikkelingshulp “ . Prima, maar zeer breed natuurlijk. Er zijn gewoon teveel invalshoeken. Best even ‘kadreren’ om te voorkomen dat we door de bomen het bos niet meer zien. Weerhoud u niet om nog vooraf te reageren op het blog als je vindt dat ik iets over het hoofd zie dat er toch echt wel bij moet.

    Hoewel je natuurlijk alles kunt ontwikkelen door hulp te bieden, hebben we het wel degelijk over de klassieke vorm: Steun ( vooral financieel ) van het ‘rijke’ Westen (wij) aan het ‘arme’ Zuiden (zij).

    Is dat een goede zaak ? Moeten wij ons daartoe ethisch verplicht voelen? Is het geen bodemloos vat? Hebben wij door de kolonisatie geen schuld aan hun achterstand? Dat lokale hongerende kind kan er toch niet aan doen dat de leiders corrupt zijn? Hebben wij de voorbije +/- 40 jaar goed werk geleverd ter zake? Zit de islam er voor iets tussen? Valt er überhaupt wel iets te ontwikkelen op die manier door de structuur van het tribalisme? Hoe komt het dat het in sommige regio’s wel lukt ( type Azië) en in ander absoluut niet (type Afrika)? Enz enz…………

    Het blijft breed. Ik neem daarom een voorschotje op jullie inbreng en ga er gemakshalve even van uit ( corrigeer mij indien nodig) dat we het toch min of meer eens zijn over het volgende:

    Zelfs de meest overtuigde voorstander van ontwikkelingshulp zal toch min of meer akkoord zijn met de volgende stellingen:

    Ook als we aannemen dat het onze plicht was en dat de meeste initiatieven goed bedoeld waren, moeten we vaststellen dat in zeer veel gevallen ( in feite de meeste) de resultaten pover zijn in verhouding met de geleverde inbreng, ook al zou je vinden dat er meer had moeten gedaan worden. We kunnen over het algemeen niet van een successtory spreken. Dit wordt bevestigd door Afrikaanse economen. Die spreken zelfs , niet van een gebrek aan succes, maar van contraproductiviteit. We doen dus soms meer kwaad dan goed. Mogelijke oorzaken van het falen zijn er voldoende en je kan debatteren tot je blauw ziet over welke nu de ergste miskleunen waren, maar laten we even in willekeurige volgorde van het volgende lijstje uitgaan:

    · In oorsprong werd al te vaak uitgegaan van het eigen westers belang.( Vb Onze firma’s gingen daar hoogspanningsleidingen aanleggen)

    · Manifest corrupte heersers werden toch ontzien omwille van westerse commerciële belangen ( Wilfied Martens : Ik hou van dit land, zijn volk en haar leiders)

    · Strategische belangen (uranium, kobalt enz )

    · Er werd teveel en te vaak geïnvesteerd in ad hoc en niet in structurele oplossingen, gevolg, dweilen met de kraan open + hongersnoodcamera’s weg, hulp ook weg.

    · De opbrengsten die er zonder twijfel waren uit bv. grondstoffen zijn zo goed als nooit bij de lokale bevolking terecht gekomen.

    · Op ’t einde van de kolonisatie werden de landen verlaten met een soms vrij goede infrastructuur, maar met een absoluut gebrek aan know-how om daar mee om te gaan.

    · Onze hulpgoederen doen daar de landbouwprijzen dalen zodat de lokale boeren beter stoppen en hun hand ophouden.

    · De ontwikkelingshulp wordt stilaan een industrie met eigen belangen en ettelijke duizenden medewerkers. Dat begint een eigen zelfbestendigende en selffulfilling logica te volgen, zelfs al gaat het niet altijd om bewust misbruik.

    Tot zover ( naar believen uit te breiden ) enkele uit een reeks mogelijke oorzaken waar het Westen minstens gedeeltelijk in de fout is gegaan. We kunnen dat dinsdag nog eens allemaal herhalen en erop drukken hoe erg we dat vinden, maar in feite zeggen we dan niets nieuws. Wij weten dat, de ontwikkelingshelpers weten dat en onze overheden weten dat. Als daar geen verandering in komt moet het dus gaan om dieperliggende oorzaken. Daar zijn een aantal mogelijke oorzaken bij die tot voor kort ( en in feite tot op heden ) niet mochten vernoemd worden wegens politiek niet correct of zelfs wegens shhhhttttt het R-woord.

    Ik vermoed dat het filosofisch boeiender is om over die ‘nieuwe’ reeks te spreken. Nieuw met dien verstande dat die oorzaken er altijd geweest zijn, maar nooit mochten vernoemd worden.

    Andere oorzaken:

    · Het blijkt een onhaalbare kaart te zijn (hoe goedbedoeld ook) om een westerse democratie, laat staan een westers economisch systeem zondermeer over te planten naar een cultuur die daar de nodige voorgeschiedenis niet voor heeft. Onze westerse systemen zijn er niet van vandaag op morgen en ook niet zonder slag of stoor gekomen. Waarom dan veronderstellen dat het daar meteen moet lukken omdat wij het hen komen vertellen.

    · Uit een complex amalgaam van oorzaken licht ik er twee uit. Het zijn waarschijnlijk niet de enige, maar alleszins volgens mij zeer belangrijke. In wat we maar gemakshalve het arme Zuiden zullen noemen zijn in de loop van ettelijke eeuwen maatschappelijke systemen ontstaan die vaak gebaseerd zijn op 1 chef die aan het hoofd staat van een uitgebreide familievorm of stam ( vandaar tribalisme ) met een zeer grote druk op de stamleden en/of familieleden om elkaar te helpen indien nodig. Dit heeft waarschijnlijk prima gewerkt sinds mensenheugenis, maar nu die stammen volksstammen geworden zijn met (honderd)duizenden leden heeft dat een aantal ongewenste neveneffecten.

    Opnieuw zeer complex, maar laten we er schematisch twee uithalen:

    1) Iemand die om één of andere reden een succesvolle zaak heeft opgebouwd is zedelijk verplicht neefjes, nichtjes en familie tot in het zesendertigste knoopsgat verder te helpen ook als die bij wijze van spreken geen st… onder hun ….waard zijn. Gevolg, er blijft niets over om te herinvesteren in de uitbreiding van zijn succesvolle zaak. Iets waarop onze westerse rijkdom gebaseerd is.

    2) Iemand die om één of andere reden macht bezit (lokaal op nationaal, kleine of grote potentaat) heeft er absoluut geen moeite mee om die macht te gebruiken voor giften allerhande. Het is trouwens vaak de enige methode om hoe dan ook aan een in komen te geraken. De gedupeerden zullen exact hetzelfde doen van zodra ze de kans krijgen. Vooral als het geld of de middelen komen van iemand buiten de eigen stam. Zij hebben dus niet de indruk dat daar iets verkeerd gebeurt.

    3) Honderdduizenden mensen die op één of andere manier creperen, dat is in feite niet zo erg als ze niet tot je eigen stam of familie behoren.

    Drie voorbeelden uit een reeks van vele. Wij kunnen dat verwerpelijk vinden, maar dat systeem is bij manier van spreken logisch en automatisch voortgevloeid uit de vroegere stammeneconomie. Opnieuw, een stammeneconomie die natuurlijk ontstaan is en toen ook uitstekend werkte in de toenmalige klimatologische en aardrijkskundige situatie.

    Laten we ook niet terugschrikken voor vragen die tot voor kort absoluut verboden waren door de politieke correctheidspolitie, zoals:

    · Hoe komt het dat de miserie zich vooral afspeelt in Afrika? En bv niet of toch veel minder in andere landen die toch ook gekoloniseerd zijn geweest?

    · Hoe komt het dat 10 jaar nadat de Aziatische bootvluchtelingen ( toch ook geen groep met enorme rijkdom en kansen ) zo goed als allemaal een min of meer succesvol bestaan hebben opgebouwd met kleine handeltjes allerhande in de USA terwijl dat met de meerderheid van de African Americans veel minder wil lukken?

    · Hoe komt het dat +/- 50 jaar na Mao

    Enz enz….enfin, u begrijpt mijn punt.

    Een filosoof moet ook die vragen durven stellen. Is zelfs verplicht die te stellen als we willen aantonen dat racisme een onheilzame weg is om wat dan ook op te lossen.

    Waar wij naartoe willen als filosofen is dus niet naar de vraag of we die X euro nu het best spenderen aan medische hulp of aan voedsel of aan nog iets anders. Dat zijn technische beslissingen waar wij toch te weinig inside informatie over hebben, maar hoe zit het ethisch met de vraag of we überhaupt moeten verder doen met de hulp die a) blijkt niet echt te helpen b) zelfs contraproductief blijkt te zijn c) hoe dan ook zelden aankomt waar ze moet aankomen enz enz….

    Uiteraard zijn er nog vele andere vragen en invalshoeken , maar het vorige dient om ons er toe aan te zetten filosofische vragen te stellen en geen technische .

    Werk genoeg dus. Tot dinsdag 29/1/2013

    Max

    24-01-2013 om 11:21 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:ONTWIKKELINGSHULP
    10-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zoals gewoonlijk hieronder het verslag van "onze" Swa. Je hoeft het daar helemaal niet mee eens te zijn. Reageren door onderaan rechts te klikken.

    VERSLAG VAN DE DIALOOG OP  18-12-2012

    Onderwerp :ZELFBEDROG

    -Eigenlijk is het leven een georganiseerde vorm van zelfbedrog.                                                                                

    Zoals eveneens al die religies die ons een hiernamaals beloven. Hoelang zijn we hier nog?    Zelfbedrog is het thema van het leven. Het zinloze staat centraal.

     

    -Er is sprake van ‘onbewust’ zelfbedrog als we misleid worden door de cultuur waarin we leven.

     Denk aan Amerika : een wapen in de handtas is een garantie voor vrijheid . Dit kan

     beschouwd worden als een waanidee , zelfs als een ziekte. Bewust en onbewust maken

     nu eenmaal deel uit van de groepscohesie .

     

    -Voor uzelf een ‘modus vivendi ‘ aannemen om te kunnen leven is geen zelfbedrog..

     

    -Ik ken mezelf niet. Ik heb en ik ken wel mijn ‘ego’ dat er op uit is te bedriegen, maar

     dat kan eventueel aan de kant worden geschoven.

     

    -Om het zelfbedrog tegen te gaan is een leerproces noodzakelijk betreffende de mens

     In de samenleving . De ‘eigen cultuur ‘ is niet altijd de aangewezen weg om het

     zelfbedrog te onderkennen.

     

     -Rekening houden met de realiteit, objectieve waarneming en herkenning van het

      eigen ego en de slechte voornemens , zullen het zelfbedrog minimaliseren.

     

    -Het is ONzin te geloven in het ZINloze van ons  aards bestaan. Het leven dient  beschouwd                         te worden als een voortdurend leerproces voor  het individu en zijn medemens ,op die wijze

     Is er een bijdrage in het belang van de samenleving. (Hoe minimaal die bijdrage van het

     Individu ook moge lijken.)

     

    Zelfbedrog kan niet begrepen worden als een vorm van overleven. In vele gevallen ,zowel

     van bewust of onbewust zelfbedrog , doen zich situaties voor die zeer  bezwarend kunnen

     zijn voor het individu.

     

    -Voor sommigen is het zelfbedrog een middel om zich los te maken van bepaalde gevoelens en

     toestanden. Freud benoemt dat als ‘ afweermiddel ‘   t.o.v. een soms pijnlijke praktijk

     situatie.

     

    Iemand uit de groep geeft een voorbeeld vanuit een zelf beleefde situatie, een voorbeeld  dat

    de stelling van Freud ,uit de vorige tussenkomst bevestigt en nog verder verduidelijkt via een

    drie staps beseffen  :

     1 – Alles ten dienste van de partner tot alles bereid , eigen behoefte onderdrukt ,beperking van

           het eigen ego

     2_ Het gevoel van die beperkingen trachten te onderdrukken door zich volledig aan werkzaamheden

          over te geven

     3-  Het besef dat deze toestanden een vorm zijn van zelfbedrog zorgt voor ondraaglijke

          spanningen.

     Na deze bewustwording , deze bezinning, is er radicaal afstand genomen van die situatie

     het is als een ‘bevrijding ‘ aangevoeld , die de vaardigheid met zich brengt om voor u zelf te

     leven. Een Bijbels gezegde: “de waarheid zal u redden” was hier van toepassing als afrekening

     met het zelfbedrog.

     

    Als overdreven voorbeeld, verwijst iemand naar de Engelse reeks

    op televisie  : “ schone schijn” waarin de hoofdrol speelster voortdurend prachtige voorbeelden

    geeft van zelfbedrog.

     

    -Onbewust zelfbedrog is een onvolmaaktheid, maar daarom nog geen bedrog, een fout of

     misvatting  is geen bedrog.

     

    -Godsdiensten en georganiseerde religies worden door vele wetenschappers nog altijd

     aanzien als vormen van zelfbedrog.

     

    -Het is zeer aan te raden religie en godsdiensten niet te benoemen als vormen van

      zelfbedrog. Een dergelijke benadering i s al eeuwen lang  aanleiding geweest  tot

      spanningen en agressie :  - Tussen godsdiensten onderling

                                                     -Tussen Godsdienst en Wetenschap.

                                                     -Tussen Godsdienst en Staat

     

     

    NABESCHOUWINGEN :

     

    -De eerste tussenkomst heeft even verrast  door haar negativisme . Ik vermoed alleen

      dat hier sprake was van een bewuste ‘uitdaging ‘ om de andere filokes uit hun tent te

      lokken.

    -Toch een opmerking van mij ‘ in de ruimste betekenis’: Diegene , voor wie het leven

     zinloos lijkt, beleeft soms ellendige periodes . Niet vergeten : ellende is een narcoticum

     voor het leven , het kan leiden tot onverschilligheid , waar uiteraard  NIEMAND mee

     gediend is.

     

    -In verband met de” waarheid “ verwees iemand naar de bijbel : ‘ de waarheid zal u redden ‘

     Weliswaar daar aan toevoegende : ‘uw bijbel ‘

    Enkel ter informatie het volgende  :  Aan de ‘American Jewish Univ. ‘ spreekt een Rabbi  :

     “Waarheid van de Bijbel is wel  levenswaarheid  die we anders niet weten en niet kunnen

      Bewijzen”  Is de Bijbel dan  misschien toch niet zo onbelangrijk  ?

     

    Enkele deelnemers beschouwden  ‘een leerproces ‘  als  ‘zingevend’ voor het leven.

    In dat verband  het gezegde :

              “Om te genieten van het leven , leef iedere dag alsof het je laatste is.

               Om te leren en begrijpen , beschouw de tijd die overblijft als de eeuwigheid”

     

    Tot slot : In verband met de laatste dialoog ,toch iets over het verschil tussen

    Kennisoverdracht en filosoferen .

                          Sommige sprekers en vele leraars verwachten nog steeds dat iedereen zal

    Luisteren en aanvaarden. Kennisoverdracht is en blijft noodzakelijk , maar een kritische

    Ingesteldheid van de toehoorders mag nooit ontbreken . Bij het filosoferen is  het de bedoeling

    om de kritische vrije mening  tot uiting te brengen , echter niet onder vorm van een

    debat. Het is de start van een leerproces , waarbij iedereen de kans heeft , via samenspraak

    op een respectvolle wijze , de eigen mening te herzien of beter te onderbouwen.

    Daardoor ontstaat bij sommigen  de behoefte om meer info, meer  ‘kennis’ op te nemen

    over een bepaald thema . Aan die behoefte kan niet voldaan worden tijdens het filosoferen.

    Als dat toch gebeurt  is dat voor sommige deelnemers eerder verwarrend. Anderen  kunnen

    zich eventueel richten op specifieke lezingen . Filosoferen en kennisoverdracht kunnen

    niet ‘gelijktijdig’ worden aangeboden . In dat verband vermeld het boek ‘ Filosofie als

    levensbeschouwing’ : “Filosoferen is als het ware een inleiding in de feitelijke levenservaring ,

    als een manier waarop men het feitelijke leven vorm geeft “ (prof. Verhaeghe en Verrijcken)

    Dus Filokes…..   we zijn  GOE BEZIG.

     

    Voor wie meer wil weten over  ‘filosoferen’:  Plato , Menon,   pocket uitgave

    ( schoolvoorbeelden van filosoferen ,nog te verkrijgen bij DE SLEGTE)

    -Moderne benadering : Martha Nussbaum , Niet voor de winst ,  Waarom de democratie de geesteswetenschappen nodig heeft, 2011, Ambo       (speciale aandacht voor het Socratisch gesprek)

     

     

         

      Steeds bereikbaar voor mogelijke reacties , Swa  Schoeters

     

     

     

     

     

                                               

     

     

     

     

     

     

                                                                                                                                                                                                       

     

     

    10-01-2013 om 10:32 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:verslag , zelfbedrog, december 2012,
    11-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorzet ivm ons volgende onderwerp: ZELFBEDROG
    Beste filokes, Ons volgende onderwerp van dinsdag 18/12 is ZELFBEDROG
    Ik had mezelf bedrogen door mezelf wijs te maken dat ik nog tijd genoeg had om de inleiding op het blog te zetten. Daardoor is jullie cafégenoot Dirk mij voor met een uitstekende voorzet waar ik niets meer aan toe te voegen heb. Hij  stelt alle relevante vragen waar jullie ruim voldoende beet zult aan hebben. 
    Het wordt boeiend. 
    Tot dinsdag 18/12
    Max

    Een engeltje op je rechterschouder zegt: je bent te dronken om te rijden, terwijl een duiveltje op je linkerschouder volhoudt dat je er nog perfect toe in staat bent. Vandaar de paradox: hoe kun je tegelijkertijd weten dat je wel en niet in staat bent met veilig een auto te besturen. Alsof er twee zelven zijn, waarvan de ene de andere bedriegt. Meestal gebruiken we de truc van een bewust en een onbewust zelf om deze paradox op te lossen, maar klopt dat wel? Kunnen we tegelijk iets weten en niet weten?
    Hiermee samenhangend volgende vragen:
    Wat betekent iemand misleiden? Is ‘bedrog’ hetzelfde in het woord zelfbedrog en bedrog in interpersoonlijke relaties?
    Kunnen we onszelf wel misleiden? Vereist zelfbedrog dat we vallen voor een bedrieglijke strategie waarvan we weten dat het bedrog is? Hoe en waarom bedriegen we onszelf?
    In hoeverre kunnen we iets voor onszelf verborgen houden? Is zelfbedrog opzettelijk (bewust) of niet?
    Is zelfbedrog meer dan een gunstig zelfbeeld?

    Zelfbedrog is niet noodzakelijk een zwakte van de wil of onbewuste neiging, maar kan simpelweg veroorzaakt zijn door vergissingen, foutieve waarnemingen (illusies of zinsbegoochelingen), onwetendheid, luiheid of cognitieve incompetentie.


    Bewustzijn hangt samen met bedrog. Alleen bewustzijn heeft belang bij bedrog.

    Zelfbedrog is niet altijd fout en kan soms zelfs voordelig zijn. Men zegt soms dat we zonder zelfbedrog constant in een depressie zouden zijn. Is zelfbedrog louter defensief of wordt het ook offensief ingezet? Als we té eerlijk en objectief zouden zijn over onze eigen vaardigheden en over het leven in het algemeen, dan zouden we snel depressief worden of zelfmoord plegen. Absolute waarheid en eerlijkheid zijn waarschijnlijk even nefast als leven in absolute illusie. We dienen een evenwicht (twijfel) te vinden tussen de twee. Ontstaat zelfbedrog als een puur defensief zelfverdedigings-mechanisme om ons beter te doen voelen?

    Wat zijn de ethische/morele implicaties van zelfbedrog, m.a.w. in hoeverre zijn we verantwoordelijk voor daden als gevolg van zelfbedrog?
    Zelfbedrog rechtvaardigt vals geloof. Meestal beschouwen we daarom zelfbedrog als iets slechts waartegen je je moet wapenen of verdedigen. Het zijn vaak onbewuste mechanismen die te maken hebben met overleven, eigenbelang, vooroordeel, verlangen, onzekerheid, angst, verwachting. We kunnen kiezen voor zelfbedrog of ertegen ingaan. Waar kies jij voor? Waar lukt het je en waar niet?

    Zelfbedrog kan ook meespelen om niet het eigenbelang, maar het belang van iemand of iets anders te dienen. Dit is een heel belangrijk en algemeen mechanisme omdat we zeer gevoelig zijn voor anderen, hun meningen, verwachtingen en handelingen. We kunnen gemanipuleerd en gedomineerd zonder dat we ons daarvan bewust zijn of ons er zelfs tegen kunnen verweren. Voorbeelden genoeg: denk aan het Stockholm syndroom, sociaal conformisme (het succes van de iPad?), seksueel misbruik (schuldgevoelens bij slachtoffers), relaties: schaamte en angst voor verlies houdt relaties in stand.

    Het feit dat bedrog en zelfbedrog zo universeel zijn betekent dat ze een evolutionair voordeel opleveren. Wat zijn de kostprijs en de winst van zelfbedrog, waarbij de winst ultiem gedefinieerd en gemeten wordt in termen van overleven en reproduceren. Robert Trivers stelt dat we zelfbedrog gebruiken om des te beter anderen te kunnen misleiden.
    Waarom zijn we zo goed in liegen maar zo slecht in het detecteren van leugens?



    Bibliografie

    Burton, Neel, 2012, HIDE AND SEEK, the psychology of self-deception, Archeron Press

    Burton, Robert A., 2010, ZEKER WETEN? Overtuigd zijn van je gelijk, ook al heb je ongelijk, uitg. Luster, Antwerpen

    Chabris, Christopher en Daniel Simons, 2011, THE INVISIBLE GORILLA, and other ways our intuition deceives us, HarperCollins publishers, London

    Cialdini, Robert B., 2007, INFLUENCE, the psychology of persuasion, Collins Business, an imprint of HarperCollins publishers, London

    Dutton, Kevin, 2010, FLIPNOSIS, the art of split-second persuasion, William Heinemann London

    Fingarette, Herbert, 2000, SELF-DECEPTION, University of California Press

    Gianetti, Eduardo, 2001, DE KUNST VAN HET ZELFBEDROG, Ambo/Anthos, Amsterdam

    Goleman, Daniel, 1998, LIEGEN OM TE LEVEN, de strategie van zelfbedrog, uitg. Contact, Amsterdam

    Jensen, Stine, 2011, IK LIEG, DUS IK BEN, Lemniscaat, Amsterdam

    Kahneman, Daniel, 2012, ONS FEILBARE DENKEN, uitg. Business Contact, Amsterdam

    Leslie, Ian, 2011, BORN LIARS, why we can’t live without deceit, Quercus, London

    Palmarini, Massimo P., 1996, ONVERMIJDELIJKE ILLUSIES, hoe beredeneringsfouten ons denken beheersen, Het Spectrum, Utrecht

    Randall, Jason, 1982, THE PSYCHOLGY OF DECEPTION, Why Magic works, Top Secret Productions Inc., Venice, California

    Sutherland, Stuart, 2010, IRRATIONALITEIT, uitg. Nieuwezijds, Amsterdam

    Taleb, Nassim Nicholas, 2008, DE ZWARTE ZWAAN, de impact van het hoogst onwaarschijnlijke, uitg. Nieuwezijds, Amsterdam

    Tavris, Carol and Elliot Aronson, 2008, MISTAKES WERE MADE (but not by me), why we justify foolish beliefs, bad decisions and hurtful acts, Pinter and Martin Ltd. London

    Trivers, Robert, 2011, DECEIT & SELFDECEPTION, fooling yourself the better to fool others, Allen Lane (an imprint of Penguin Books)



    Vriendelijke groet,

    Dirk

    11-12-2012 om 16:56 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:zelfbedrog , 18/12/2012,
    07-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Recensie door Dirk Verhofstadt in Liberales over Vrij wil

    VRIJE WIL IS GEEN ILLUSIE

    boek

    Herman Kolk

    Er zijn weinig filosofische onderwerpen die zoveel publieke discussie uitlokken als het al dan niet bestaan van de vrije wil. Dat komt omdat steeds meer neuropsychologen zich over deze kwestie buigen en op basis van onderzoeken aantonen dat de menselijke handelingen enkele milliseconden voor een eigenlijke beweging al in de hersenen beslist worden. Anders gezegd, de vrije wil is een illusie want mensen zouden worden gedreven door onbewuste impulsen. Dat is alvast de stelling van onderzoekers zoals Dick Swaab in zijn boek Wij zijn ons brein en Victor Lamme in zijn boek De vrije wil bestaat niet. Mensen zouden dus willoze wezens zijn en daarom niet echt verantwoordelijk kunnen gehouden worden voor hun daden. Dat is een revolutionaire stelling, want dat zou betekenen dat het begrip ‘schuld’ geen enkele betekenis meer heeft en dat misstanden niet langer kunnen toegewezen worden aan de persoonlijke verantwoordelijkheid van het individu.

    In zijn boek Vrije wil is geen illusie biedt de Nederlandse neuropsycholoog Herman Kolk weerwerk tegenover deze visie, door aan te tonen hoe onze hersenen ons wel degelijk vrijheid verschaffen om deze of gene keuze te maken. Hij ontkent niet dat mensen vaak onbewust of automatisch handelingen stellen, maar toont aan dat onze hersenen ons in de loop van de jaren aanleren wat belangrijk is en ervoor zorgen dat ons gedrag hierop afgestemd is. In die zin zou volgens Kolk ons bewustzijn een veel grotere rol spelen dan wat de ontkenners van de vrije wil zeggen, en dat we dus wel degelijk verantwoordelijk zijn voor onze daden. Dat is zeker het geval voor alle mogelijke ‘vrijwillige’ daden die we stellen, daden waarvoor we de tijd kunnen nemen om te beslissen. Maar ook het feit dat een groot aantal van onze handelingen onbewust tot stand komen, neemt niet weg dat we ook bewust kunnen handelen. Dat laatste lijkt contradictorisch maar met een eenvoudig voorbeeld toont Kolk aan dat hij een sterke hypothese verdedigt.

    Neem iemand die met de auto rijdt langs de autostrade. Die zal ‘automatisch’ rijden, gas geven, iemand passeren en stoppen, zonder dat die zich daar ten volle van bewust is. Het kan zijn dat zijn of haar aandacht in grote mate gaat naar een radiobericht of een gesprek met een medepassagier. Toch stopt, versnelt of passeert de chauffeur keurig met zijn wagen. Hij of zij hoeft hiervoor niet alle andere impulsen uit te sluiten om die noodzakelijke acties behoorlijk uit te voeren. Waar het op aankomt, aldus Kolk, is aandacht. Of, om het met een meer gespecialiseerd begrip te omschrijven, het gaat hier om cognitieve controle. ‘Aandacht versterkt alle gedragspatronen, afhankelijk van hun toegevoegde waarde’, aldus Kolk. Als die toegevoegde waarde klein is zal een geautomatiseerd patroon overheersen, maar als ze groter wordt neemt het bewustzijn toe. In die zin is het afremmen door duizenden automobilisten die in een file staan omdat de bestuurder voor hen vaart mindert, een vorm van bewustzijn dat men best op de rempedaal duwt om op die manier een aanrijding te vermijden. Aandacht maakt dat we wel degelijk in staat zijn tot vrijwillig gedrag.

    Natuurlijk zijn er handelingen die we quasi blindelings kunnen uitvoeren omdat we uit een leerproces geleerd hebben dat we daarbij geen fouten maken. Maar zodra zich iets ongewoon voordoet, schakelen we over naar ons bewustzijn en maken we keuzes. In die zin kan een aanrijding na een totaal onverwachte stop door een voorligger leiden tot een botsing waarna we stellen dat we het niet zagen aankomen en waarvoor we ons niet echt verantwoordelijk voelen. Maar in heel wat meer gevallen stoppen we wel als een voorligger op de rem staat en schakelen we in de modus ‘bewustzijn’. Deze voorbeelden die ik hier aanhaal staan niet in het boek, maar leid ik af uit de gedachtegang van Kolk waarin ‘aandacht’ een grote rol speelt. Ik denk dat hij gelijk heeft, en dan hebben we het nog maar alleen gehad over de gevallen van een bijzonder kort beslissingsmoment. Want bij langere beslissingsmomenten lijkt de rol van de vrije wil me nog veel groter en dwingender. Neem de aankoop van een huis door een jong gezin. Dat is een beslissing die verregaande gevolgen heeft en doorgaans lang overwogen wordt. Hier kent de vrije wil weinig of geen onbewuste remmingen.

    Maar terug naar de korte termijnbeslissingen. Naast ‘aandacht’ is er ook het element ‘verbeelding’ als middel om te ontsnappen aan automatismen. Verbeelding stelt mensen in staat om over de toekomst na te denken. Mensen hebben, aldus Kolk, ook de neiging om hun onbewuste processen te sturen door ‘innerlijke spraak (een vorm van sociale verbeelding) als een probleem te ingewikkeld wordt’. Hierdoor kunnen we niet alleen ons gedrag aansturen maar ook onbewuste hersenprocessen interpreteren. Dit lijkt contra intuïtief maar dat is niet zo. Ook hier gaat het om het leerproces dat we als mens hebben doorgemaakt en waarbij we afwegingen hebben gemaakt over wat voor onszelf belangrijk en onbelangrijk is. “Je wilde iets leren. Dat leerproces heeft geleid tot automatisch gedrag. Maar in dat automatisch gedrag zijn jouw persoonlijke waarden en belangen nog steeds verdisconteerd. Ofwel: veel van ons gedrag is weliswaar automatisch, maar daarmee nog niet per se onvrij”, aldus Kolk. Onze hersenen volgen dus geen eigen weg, maar staan op een soort ‘automatische piloot’ waarbij ze wel rekening houden met de instructies en beperkingen die op voorhand werden ingebouwd door ons leerproces, onderwijs en opvoeding.

    Het menselijk gedrag is derhalve niet vastgelegd bij de geboorte, zoals Swaab ons voorhoudt. Natuurlijk spelen onze genen een belangrijke rol en zijn we voor een deel voorbestemd om te leven zoals we leven, maar onze vrijheid bestaat wel degelijk en kan ons op een hoogte brengen die men zich vooraf niet kon voorstellen. Dat is goed nieuws voor al wie zijn talent wil ontwikkelen, maar nefast voor al wie het begrip verantwoordelijkheid wou buiten kieperen. Natuurlijk kan het zijn dat men weinig of niet toerekeningsvatbaar is voor een bepaalde negatieve handeling omwille van een neurale storing, ziekte of plotse zinsverbijstering, maar vaak gaat het om een daad die ingaat tegen een moreel aanvaard en aangeleerd proces. In die zin kan men verklaren waarom de Einsatzgrüppen die honderdduizenden Joden hebben vermoord, zo schaamteloos handelden. Hun leerproces was compleet anders. Zij gingen ervan uit dat hun moordpartijen juist maatschappelijk gewenst en zelfs noodzakelijk waren voor het voortbestaan van het Duitse ras.

    Hiermee wil ik een laatste steunpilaar onder de visie dat de vrije wil niet bestaat, wegslaan. Stel dat de vrije wil niet bestaat. Stel dat al onze handelingen het gevolg zijn van onze onbewuste, automatische of intuïtieve overwegingen. Stel dat we niet echt weten wat we doen. Dan heeft de ethiek geen enkel houvast meer. Dan spreken we niet meer over het ‘juiste handelen’, maar over het ‘onvermijdelijke handelen’. Beide visies zijn moeilijk objectiveerbaar. Maar terwijl we in de eerste visie nog afwegingen kunnen maken over wat slecht, goed en beter is, zullen we in het tweede louter afgaan op onbewuste motieven van mensen waarin geen enkel onderscheid meer bestaat tussen goed en kwaad.

    Volgens mij is elke mens in staat tot het goede en tot het kwade. Het feit dat er gevangenen waren in Auschwitz die een deel van hun schamele rantsoen wilden delen met een medemens bewijst het eerste. Het feit dat er priesters waren en zijn die geen enkel schuldbesef hebben over het misbruik van kinderen binnen de kerk, maar dat toeschrijven aan een goddelijke wil, bewijst het tweede. In elk geval bestaat er een onderscheid. En juist dat bewijst dat er een vrije wil bestaat.


    Recensie door Dirk Verhofstadt

    Herman Kolk, Vrije wil is geen illusie, Bert Bakker, 2012

    Links

    07-12-2012 om 08:53 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:vrije wil, recensie,
    27-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.lezing in Universiteit Antwerpen
    Religie & Samenleving, drie tegensprekelijke debatten
    Telkens van 19.30u-21.00u—Toegang is gratis.
    Maandag 11 maart 2013 : Religieuze symbolen in de publieke ruimte
    Dirk Verhofstadt : doctor in de moraalwetenschappen, liberaal publicist
    Paul De Hert : jurist verbonden aan de vakgroep Metajuridica van de VUB. Hij is er voorzitter van de
    Onderzoeksgroep Mensenrechten.
    Maandag 18 maart 2013 : Kerkfinanciering
    Freddy Mortier : Filosoof verbonden aan de vakgroep wijsbegeerte en moraalwetenschappen van de UGent. Exvoorzitter
    van de Commissie van Wijzen inzake kerkfinanciering in opdracht van de minister van Justitie (2004-
    6).
    Paul Cliteur : Rechtsfilosoof verbonden aan de faculteit rechten van de Universiteit van Leiden.
    Maandag 25 maart 2013 : De katholieke identiteit in een seculiere samenleving
    Mieke Van Hecke : Directeur-Generaal van het katholiek onderwijs
    Guido Vanheeswijck : Filosoof verbonden aan het departement wijsbegeerte van de UA. Ex voorzitter van het
    Centrum Pieter Gillis en pleitbezorger van actief pluralisme.
    De debatten vinden plaats in de lokalen van de Universiteit Antwerpen, Stadscampus. De juiste plaats en een
    uitgebreide programmafolder volgen later nog.

    27-11-2012 om 21:08 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:lezing
    25-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ONDERWERP VAN 27-11-2012 MANIPULATIE

    Manipulatie.

     

    De usual suspects liggen voor de hand: de media, de overheid, de reclame, de politiek, de populisten en uiteraard, niet te vergeten, de banken. De smeerlappen!! Goed, dat hebben we dan weer gehad. Een rondje klagen en fulmineren.

     

    Mijn vragen liggen dan natuurlijk ook weer voor de hand: En wij¸ manipuleren wij ook in ons privéleven? Doen we dat vaak niet onbewust? Als we het bewust doen, doen we het dan zogenaamd omdat het om bestwil is?

     

    Maar vooral, waarom làten wij ons manipuleren? Ideetjes rond de vrije wil. Of gebeurt dat bij jou niet. Want tenslotte, meestal worden beslissingen allerhande boven, ver boven onze hoofden genomen, maar als er nu één beslissing is waar wij als individu toch een beetje aan kunnen doen is het manipulatie. Zijn we niet stilaan oud genoeg om te weten dat een industrieel dessertje niet ‘NIEUW’ is en je in één klap supergezond zal maken omdat er toch wel XY29C in zit zeker? Die onzin werkt nochtans of dacht je dat die kerels dat zouden blijven doen als het in de praktijk niet bleek te werken? Werkt dat niet bij jou? Zeker weten?

    Sterker nog, we doen er zèlf nog een schepje bovenop. Mocht je alle verkiezingsretoriek van de laatste verkiezingen kunnen herbekijken, dan zal je vaststellen dat er niemand gezegd heeft dat hij alle, werkelijk àlle problemen in één klap ten gronde en voor altijd zal oplossen. Toch trappen we weer iedere keer massaal in de retorische vallen.

     

    Hoe dan ook, het lijkt me een uitstekend onderwerp om ons te doen inzien dat iedereen die ook maar een beetje filosofisch probeert te denken maar één slogan moet onthouden: “IS DAT OOK ZO ??? “.

    t’Staat in de gazet, autoriteit X heeft gezegd, iedereen wéét toch dat enz… Laten we de Schotse Verlichtingsfilosoof David Hume volgen met wat hij noemde de ‘ systematische twijfel ‘.

    De Waarheid gaan we waarschijnlijk niet vinden, maar met graden van waarschijnlijkheid komen we al een heel eind.

     

    Max Schneider

    24/11/2012

     

     

     

    25-11-2012 om 07:40 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:manipulatie, voorzet,
    24-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.INTERVIEW DOOR DANIËL BOOMSMA IN LIBERALES VAN DALRYMPLE

    HET MOREEL BEWUSTZIJN BROKKELT AF’

    interviewvrijdag 23 november 2012

    Theodore Dalrymple

    Sinds de Britse psychiater Theodore Dalrymple besloot zijn ervaringen als gevangenisdokter en psychiater in onder andere Oost-Londen op te schrijven, heeft hij veel stof doen opwaaien. In het grimmige Life at the Bottom: The Worldview That Makes the Underclass trok hij van leer tegen de ‘afhankelijke en weke’ Britse onderklasse. Met Our Culture: or what's Left of it: The Mandarins and the masses begon Dalrymple een aanval op de banale cultuur van de moderne samenleving een cultuur die gekarakteriseerd wordt door egoïsme, ongevoeligheid – sentimentaliteit tiert echter welig in de publieke ruimte, stelt Dalrymple in Spoilt Rotten: The Toxic Cult of Sentimentality - gebrek aan verbeeldingskracht en een overmaat aan oppervlakkig uiterlijk vertoon.

    Buiten het Verenigd Koninkrijk veel interesse voor zijn ideeën. In oktober presenteerde Dalrymple zijn 'idee voor Nederland' in het Amsterdamse debatcentrum De Balie. In België sympathiseert NV-A-voorman Bart de Wever met Dalrymple's denkbeelden, zoals ook te lezen is in de bundel Vrijheid en oprechtheid, dat naar aanleiding van de prijs die Dalrymple van de denktank Libera! kreeg, verscheen. Dalrymple's werken zijn polemisch, wars van welke politieke correctheid dan ook en bovenal, zo stelt hij zelf, realiteitsgetrouw. De boodschap is gitzwart en geeft weinig perspectief. Toch biedt Dalrymple enigszins houvast. Hij spreekt namelijk één groep in het bijzonder aan: de intellectuelen. Zij moeten hun mentaliteit veranderen en hun rol in de samenleving opnieuw onder de loep nemen. Interview door Daniël Boomsma.

    Ziet u uzelf als een optimist of een pessimist?

    Theodore Dalrymple: In persoonlijk opzicht een optimist. Ik ben zeer tevreden met mijn eigen leven. Aan de andere kant ben ik een pessimist simpelweg omdat ik Brits ben. In het Verenigd Koninkrijk staan de zaken er slechter voor dan waar dan ook in (West-)Europa. Zij die schrijven kunnen echter nooit complete pessimisten zijn, omdat een schrijver altijd hoopt dat zijn schrijfsels iets teweeg kunnen brengen, tenzij hij alleen schrijft voor geld. Het is wellicht een dwaze hoop. In mijn eigen land zie ik namelijk geen tekenen van verandering. Maar ik geloof niet dat de bestaande situatie onvermijdelijk is geweest. In die zin ben ik ook een optimist: ik geloof dat het anders kan. Daar is echter wel een bepaald bewustzijn bij de meerderheid van de mensen nodig. Je kan niet op elke straathoek een politieman zetten of mensen wettelijk verplichten zich fatsoenlijk te gedragen.

    Toen u in 2005 met pensioen ging schreef u een artikel in de Sunday Telegraph waarin u het volgende schreef: ''Retired at last! Retired at last! Thank God almighty, retired at last!'' Heeft er een bepaald breekpunt plaatsgevonden waarna u besloot om te gaan schrijven?

    Theodore Dalrymple: Nee, zo'n moment heb ik niet gehad. Ik hield van mijn werk maar ik kon de bemoeienis van de overheid niet aanzien. Ik zag hoe bureaucratische controle, die ook steeds absurder werd, geleidelijk aan toenam. Wat me echter het meest beïnvloedde was het dagelijks contact met patiënten. Het luisteren naar hun verhalen zette me aan het denken over de zaken waar ik over geschreven heb. De diepe malaise waarin de samenleving in het Verenigd Koninkrijk verkeert, maakte ik toen dagelijks mee. In Frankrijk zijn de sociale problemen bijvoorbeeld geografisch bepaald, denk aan de banlieues. Of dat beter is weet ik niet, maar in het Verenigd Koninkrijk is de malaise die ik in onder andere Life at the Bottom en Our Culture: or what's left of it beschrijf, overal. Egoïsme, zelfverheerlijking, het uitgangspunt dat de samenleving een soort supermarkt is waarin je uit kunt kiezen wat je leuk vindt; je kunt er niet aan ontsnappen.

    Er is echter een verschil in wat u in bijvoorbeeld 1983 schreef, en de boeken die u nu publiceert.

    Theodore Dalrymple: Ik denk dat het zien van zoveel patiënten tijdens mijn werk als psychiater ervoor heeft gezorgd dat mijn visie op de maatschappij langzaam aan veel duisterder is geworden. Zonder die ervaring had ik denk ik niet geschreven wat ik nu schrijf, ook al was er geen breekpunt.

    U spreekt vaak van ‘restoration’, herstel. Dat impliceert dat we betere tijden hebben gekend.

    Theodore Dalrymple: Mensen zeggen vaak dat ik schrijf over een soort ´gouden eeuw´ die er ooit zou zijn geweest. Een dergelijke periode is er echter nooit geweest. Elke eeuw heeft zijn eigen problemen. Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de criminaliteit in Engeland die de afgelopen decennia enorm is gestegen (één van de hoogste in West-Europa) dan kun je zeker stellen dat het vijftig jaar, of zelfs honderd jaar geleden beter was. In het Verenigd Koninkrijk staat we er het slechtst voor, al komt Nederland dichtbij.

    Kunt u een voorbeeld geven van hoe ons dagelijks gedrag is verslechterd?

    Theodore Dalrymple: De laatste twintig jaar ligt er in het Verenigd Koninkrijk - ik weet niet hoe dat in andere landen is - veel meer afval op straat. Dat laat zien dat mensen geen respect hebben voor de publieke ruimte en zich niets van andere mensen aantrekken. Hetzelfde geldt voor kauwgom op de stoep. Als je kijkt naar de hoeveelheid dan is de logische conclusie dat honderdduizenden, zo niet miljoenen mensen zich hier schuldig aan maken. Dat is vroeger anders geweest.

    Denk u dat dit kwalen zijn die specifiek de moderne samenleving karakteriseren?

    Theodore Dalrymple: Als het slechts een gevolg zou zijn van de menselijke natuur dan hadden we de problemen overal gezien. Dat is echter niet zo. Als je mensen toelaat om alcohol te drinken dan is massale dronkenschap niet het onvermijdelijke gevolg.

    Identificeert u zich met hedendaagse cultuurcritici of cultuurcritici uit het verleden?

    Theodore Dalrymple: Nee, en ik zie mezelf niet als een vertegenwoordiger van een bepaalde academische of filosofische school. Ik houd bijvoorbeeld wel van het werk van Michael Oakeshott (1901-1990), vooral zijnRationalism in Politics, dat onverminderd actueel blijft. Een rechtbank in Keulen stelde afgelopen zomer (juli) dat besnijdenis indruist tegen mensenrechten. Er werd gesteld dat het een verminking van het lichaam van het kind is, en dat dat zwaarder weegt dan de rechten van een grote groep geloven. Dit is precies het probleem waar Oakeshott op wijst: men problematiseert bepaalde onderwerpen door er een matter of first principles, dat wil zeggen een strijd tussen rechten, van te maken. Vervolgens wordt het 'probleem' door middel van een afweging 'opgelost'.

    Is het liberalisme in deze de boosdoener?

    In veel opzichten ben ik zelf een liberaal. Ik geloof dat iedereen zelf moet kunnen bepalen hoe hij binnen bepaalde grenzen invulling geeft aan zijn leven. Het is denk ik meer een probleem van de moderniteit. We hebben de neiging om onze problemen op een Cartesiaanse wijze op te lossen. We beginnen met het onweerlegbare punt, de aanname waar niemand aan kan twijfelen. Vanaf dat punt proberen we door middel van syllogismen tot een 'oplossing' te komen. Het uiteindelijke motief is dat mensen hun rechten steeds meer willen uitbreiden. Ik moet zeggen: een wereld waarin mensen alleen maar aan hun 'rechten' denken is verschrikkelijk. Daarbij komt dat de meeste rechten in abstracte zin complete nonsens zijn. Naar mijn mening heeft niemand bijvoorbeeld recht op gezondheidszorg. Als iemand dat recht heeft, dan vloeit daaruit voort dat iemand ook een plicht heeft om er voor te zorgen. Dat is absurd. Stel dat iemand op straat ligt. Denk je dat ik diegene help omdat hij een 'recht op gezondheidszorg' heeft? Je biedt iemand hulp aan op basis van menselijke waardigheid! Mensen die in termen van rechten spreken, sluiten alle andere overwegingen uit. Zaken als fatsoen, liefdadigheid en grootmoedigheid komen niet voor in hun verbeelding en vocabulaire.

    Zou je niet kunnen stellen dat de staat uit empathie en menselijke waardigheid gezondheidszorg aanbiedt?

    Theodore Dalrymple: Ik heb genoeg van de staat in de praktijk gezien, althans in het Verenigd Koninkrijk, om te kunnen zeggen dat het idee van een 'meelevende staat' bespottelijk is.

    Het zijn deze abstracte gedachten die u afwijst?

    Theodore Dalrymple: Je moet geen fetisj maken van abstract denken, ook al kunnen we er uiteraard niet zonder. Zelfs het idee dat je niet abstract zou moeten denken is uiteraard een abstracte gedachte.

    Is ons moreel bewustzijn tanende?

    Theodore Dalrymple: Zeker. Mensen hebben wel een moreel bewustzijn maar dat is vaak geperverteerd. Als je mensen vraagt waarom ze zich op een bepaalde manier gedragen dan krijgt je altijd een morele rechtvaardiging als antwoord. Als ik bijvoorbeeld iemand die dronken is om een uitleg vraag waarom hij of zij zich zo gedraagt dan stellen ze dat ze daar recht op hebben. Het probleem is dat ze precies hetzelfde zeggen als ze sober zijn.

    Is er een schuldige aan te wijzen voor deze afbrokkeling van de moreel bewustzijn? Theodore Dalrymple: Uiteindelijk is het de schuld van de intellectuelen aan de linkerzijde en de libertarische rechterflank. Links is te politiek correct om de grote problemen te benoemen en te libertair als het gaat om cultuur. Aan de rechterzijde stellen intellectuelen dat je je mag gedragen zoals je wilt zolang je geen schade aan een ander toebrengt. Ik wil niet in een samenleving leven waarin dat het 'eerste principe' is. Het probleem is namelijk dat het concept stoelt op je morele uitgangspunten. Ik heb mensen gesproken die geen problemen hebben met mensen die dronken en wel overgeven op straat. Ze stellen dat er geen meetbare schade is aan anderen om er iets tegen te doen. Dergelijke uitgangspunten voeren rechtstreeks naar de hel.

    Zijn de boeken, essays en artikelen van intellectuelen zo invloedrijk? Theodore Dalrymple: Ja, ik geloof dat ideeën een grote invloed hebben om mensen, inclusief de sociale onderklasse. Overigens is het een misvatting, wat betreft die laatste groep, om te zeggen dat er niets omgaat in hun hoofd. Maar intellectuelen hebben er een grote invloed op. In The Guardian schreef Tanya Gold, ongetwijfeld hoog opgeleid, een artikel getiteld Minimum alcohol pricing? Blame those vomitting girls (15 mei, 2012). In haar stuk stelde ze impliciet dat het prima is als vrouwen, en dit zijn haar woorden, ‘get shit-faced drunk’. Ten eerste moet ik niets hebben van de vulgariteit van haar woordkeuze. Daarnaast verwerp ik het idee dat vrouwen toegestaan is om en plein public om op de door haar omschreven wijze dronken worden. Dit soort artikelen zijn niet zonder gevolgen.

    Tot slot: zijn er oplossingen voor de niet geringe problemen die u schetst?

    Theodore Dalrymple: Ik heb geen blauwdruk. In mijn eigen dorp op het platteland in Engeland zou ik voorstellen om de kroeg om 11 uur te sluiten. Over het algemeen is het echter geen praktisch vraagstuk maar een kwestie van mentaliteit en cultuur. Degene aan de top van de maatschappelijke ladder moeten hun mentaliteit veranderen, omdat ze zoveel invloed uitoefenen op de samenleving. Dat is de grote uitdaging.



    Interview door Daniël Boomsma

    24-11-2012 om 08:44 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:DALRYMPLE,INTERVIEW


    Mijn favorieten
  • Elcker-Ik website
  • TED LEZINGEN
  • DE MAAKBARE MENS
  • SKEPP
  • CHARLES DARWIN (Engels)
  • ETIENNE VERMEERSCH
  • KRITISCH DENKEN
  • DE LIGA VOOR DE MENSENRECHTEN
  • KWAKZALVERIJ

    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    forum
  • test breivik

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum



    Laatste commentaren
  • abortus (Flory)
        op reactie van Jos
  • Reactie van Gilberte op tekst van Jos (Max Schneider)
        op reactie van Jos
  • reacie van swa ( stanny)
        op Verslag van gesprek oktober (Verantwoordelijkheid)2012 door Swa
  • Religieuze symbolen in de politiek (Gilberte)
        op Tekst van Gilberte ivm religieuze symbolen
  • religieuse symbolen (jef cools)
        op Tekst van Gilberte ivm religieuze symbolen

  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs