Ik heb hier sinds mijn aankomst in oktober
twee tyfoons meegemaakt. Gelukkig steeds zonder problemen in onze stad. Op
andere plaatsen is er steeds veel schade en zijn er veel doden.
Ik lees nu op de nieuwssite van de VRT dat
deze tyfoons de oorzaak zijn van de armoede in de Filipijnen. Maar na twee jaar
ervaring met de Filipijnen kan ik met zekerheid zeggen dat dit zeker niet zo
is. In de USA hebben ze orkanen en tornados maar ze zijn welvarend. Het
verschil is dat er in de Filipijnen een totaal gebrek is aan efficiëntie.
Onze huwelijksakte van het stadhuis moet door
de nationale overheid PSA geregistreerd worden, maar dat duurt 6 a 12 maanden.
Ik kreeg van een Belg het advies om bij de start van die procedure electronic
endorsement aan te vragen omdat het dan maar 3 weken zou duren. We moesten
daarvoor wel 4,5 uren rijden met een minibus naar Tacloban, een grote stad
helemaal aan de andere kant van ons eiland. Ondertussen zijn we 6 weken verder
en we hebben er geen enkel zicht op wanneer de procedure zal afgerond zijn. En
in ieder geval zal iemand een tweede keer helemaal naar Tacloban moeten gaan.
In België had ik af en toe vragen over visa en
verblijfsvergunning. Ik mailde die vragen naar het Bureau of Immigration in
Cebu, maar ik heb nooit een reactie gekregen. Ik mailde daarom naar hun
collegas in Tacloban. Ik twijfelde tussen 2 dingen en vroeg hun: is het dit of
dat? Ze antwoordden met 1 woord: Yes. Tja, dan weet ik nog niets. Na enkele
mails kreeg ik van hen ook geen antwoord meer. Het hoofdkantoor in Manila heeft
mijn e-mails nooit beantwoord. Het enige dat ik dan nog kon doen was hopen dat
de Filipijnse overheid gezond verstand en logica gebruikt bij het maken van hun
wetten. Maar dat is wel heel riskant.
Toen Charly haar paspoort moest laten
vernieuwen zocht ik daar informatie over op op de website van DFA. Ik schreef
naar 2 e-mailadressen die op hun website staan, maar ik kreeg direct een
errormelding want de adressen bestaan niet. Ik liet daarom Charly bellen naar
het telefoonnummer in Manila, maar dat werkte niet. Uiteindelijk heb ik
antwoord op mijn vragen gekregen via hun Facebookaccount.
De eerste keer dat ik naar hier zou komen
zocht ik contact met een hotel in Charly haar streek. Ik schreef naar het
eerste e-mailadres op hun website, maar ik kreeg direct de errormelding dat hun
postvak vol is. Dat betekent dat ze nooit hun e-mails lezen. Op mijn bericht
naar hun boekingsagent heb ik nooit een reactie gekregen. Ondertussen heeft het
hotel zelfs geen website meer. Ze hebben ook geen Facebookaccount. Dat kost
nochtans niets.
Het beste ziekenhuis in de provincie heeft
geen website. Wel Facebook, maar ik heb nooit antwoord gekregen op mijn bericht
dat ik hen stuurde via Messenger.
Hoe kan je op zon manier zakendoen? Ik kan
aanvaarden dat men geen website heeft want dat kost veel geld en ik denk dat
maar weinig mensen hier een computer hebben. Maar Facebook kost niets en wordt
hier veel gebruikt. Maar het minste dat je dan moet doen is elke dag checken of
er berichten zijn, en die dan vlot beantwoorden.
Tyfoons worden hier Gods act genoemd. Maar
geef de schuld van de armoede aub niet aan God, de tyfoons of het lot. Dat zijn
factoren die je niet kan beïnvloeden en op die manier sta je machteloos en zal
je eeuwig arm blijven. Maar je kan wel efficiënt gaan communiceren. En er zijn
zoveel dingen die je kan doen. Zoals op tijd starten, en niet een uur te laat
en dan laconiek zeggen dat dat Filipino time is.
|