Inhoud blog
  • De geschiedenis van Bacardi
  • Bacardi verandert het uiterlijk van hun flessen
  • Hoe maak je nu eigenlijk de perfecte Cuba Libre? Ontdek het hier!
  • Bespreking van het merk Bacardi in Nederland
  • Positionering (concurrenten) van Bacardi
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Een kritische kijk op de werking van Bacardi
    door Louis Desbuquois, Kjetil Vandenbulcke en Saskia Hardeman
    07-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bacardi verandert het uiterlijk van hun flessen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Bacardi verandert uiterlijk fles

    Je hebt ze hier en daar misschien al op Facebook voorbij zien komen, Bacardi heeft nieuwe flessen! Maar wat is er nou zo anders aan deze nieuwe flessen? Wij waren erg benieuwd en delen graag onze bevindingen. 

    Een fles voor bartenders

    De vorm van de fles heeft grotendeels zijn vorm behouden. Kleine veranderingen zoals een slanker en langer ontwerp zorgen ervoor dat de fles beter in evenwicht is. Dit is niet zonder reden! Bij het ontwerpen van de nieuwe fles heeft Bacardi namelijk rekening gehouden met de bartender!

    Dat de fles ontworpen is met de bartender in het achterhoofd is geen verassing. Zo is de Bacardi Mojito en de Bacardi Cuba Libre wereldwijd een grote hit geweest wat misschien wel zorgde voor herleving van de cocktail. Het merk is opgebouwd door de velen bars over de hele wereld door ’s werelds beste bartenders! Niet zo gek dus dat ze bij het nieuwe ontwerp rekening houden met de bartender.

    Andere namen

    Een van de grotere veranderingen is misschien wel hoe ze hun verschillende rums gaan noemen. Wat eerder Superior, Gold en Black heette gaat voortaan als Carta Blanca, Carta Oro en Carta Negra door het leven. De Bacardo 8 draagt logischerwijs nog wel de naam Ocho. Een ander leuk feitje is dat het label wordt gemaakt van gerecycled vezel van suikerriet (een bijproduct bij het maken van rum, waarbij ze dus ook denken aan het milieu). De afbeeldingen van de fles vertellen het verhaal van de Bacardi familie.

    Bacardi was zo enthousiast over hun nieuwe ontwerp dat ze een korte film hebben gepubliceerd.(zie bijlage)


    Bron: http://www.sensez.nl/nieuws/bacardi-verandert-uiterlijk-fles

    Bijlagen:
    https://www.youtube.com/watch?v=jV2fOu8uezg   

    07-05-2015 om 15:32 geschreven door LouisDesbuquois  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe maak je nu eigenlijk de perfecte Cuba Libre? Ontdek het hier!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ook verzot op de Cuba Libre, maar maak je hem nog niet helemaal zoals je het zelf wil? Dan is hier de oplossing! Op de website van Bacardi leggen ze uit hoe je DE perfecte Cuba Libre moet maken.

    Santé!


    Stap 1: Vul een longdrinkglas met ijsblokjes.

    Stap 2: Knijp 2 limoenpartjes uit en gooi ze in het glas.

    Stap 3: Voeg Bacardi Gold Rum toe.

    Stap 4: Voeg ijskoude Cola toe.

    Stap 5: eerst roeren en pas dan serveren.

    Bron: http://www.bacardi.com/be-nl/cocktails/featured/?cocktail=cuba-libre#

    07-05-2015 om 15:01 geschreven door LouisDesbuquois  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    25-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bespreking van het merk Bacardi in Nederland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Visie & strategie

    Wereldwijd de nummer 1 zijn in premium en super premium gedistilleerde dranken, dat is de visie van Bacardi Limited. De strategische leidraad daarbij is: ‘One Bacardi, Bacardi #1’. Het betekent dat Bacardi wereldwijd als één bedrijf opereert om deze visie te verwezenlijken. In Nederland is het doel van Bacardi: het snelst groeiende bedrijf in premium en super gedistilleerde dranken zijn en de nummer 1 in de markt blijven. 

    De missie van Bacardi is ‘Spirit for Life’ hebben in alles wat we doen. Het betekent oog hebben voor de wereld om ons heen: voor de landbouwgebieden waar wij onze grondstoffen vandaan halen, voor de gemeenschappen die ze produceren en voor de consumenten die onze merken kiezen.

    Onze kernwaarden geven aan hoe wij met elkaar en met anderen willen omgaan. Ze vormen de basis voor duurzame relaties met onze stakeholders. Dit zijn onze kernwaarden:
    • Trust: Vertrouwen moet je geven om het te krijgen. We hebben een open houding ten aanzien van collega’s, consumenten en handelspartners.
    • Excellence: Excelleren in alles wat we doen, dat is ons streven. Wij zijn resultaat- en prestatiegericht. Om dit te bereiken zijn we bereid weloverwogen risico’s te nemen.
    • Caring: Verantwoord ondernemen en omgevingsbewustzijn vormen de basis voor onze werkwijze. Dit uit zich onder meer in de toewijding waarmee Bacardi initiatieven op het gebied van verantwoorde alcoholconsumptie ondersteunt.
    • Passion: Wij zijn trots op onze merken en onze geschiedenis. We zijn gedreven om onze visie ‘One Bacardi, Bacardi #1’ te verwezenlijken.

    Eigen Bespreking


    de visie en missie van Bacardi Nederland worden duidelijk omschreven in bovenstaande tekst. Ze willen op internationaal vlak overal aanwezig zijn en niet onbelangrijk, ook overal de nummer 1 zijn. Ze hebben daarrond ook een soort van slogan ontworpen: "One Bacardi, Bacardi #1" die vrij krachtig overkomt. In hun kernwaarden staat duidelijk omschreven hoe zij tegenover de wereld staan en wat ze verwachten van de wereld. 

    Qua persoonlijkheid zou ik Bacardi omschrijven als een sterk merk met een klare en duidelijke kijk op alles wat rond hen gebeurd. 
    Qua tone of voice spelen ze in hun nieuwe campagnes vooral in op de geschiedenis van hoe Bacardi ontstaan is en wat ze al allemaal doorstaan hebben doorheen die geschiedenis. In hun laatste campagne zou ik de tone of voice dus eerder informatief met een vleugje passie noemen. Dat vleugje passie laten ze duidelijk uitschijnen in de 'koppigheid' die ze doorheen de geschiedenis hadden. Hoe groot het struikelblok ook was, ze geraakten er altijd doorheen. Over het algemeen hanteert Bacardi eerder een zomerse en vrolijke tone of voice. Ze willen de mensen een relax gevoel geven. 

    25-04-2015 om 00:00 geschreven door LouisDesbuquois  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    12-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Positionering (concurrenten) van Bacardi
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Positionering Bacardi

    Bacardi is er voor mensen van alle leeftijden (wel met nadruk op jongeren) die in hun vrije tijd optimaal van het leven willen genieten. Hieraan worden vaak zon, zee en strand gekoppeld en het verfrissende effect dat Bacardi daarop heeft. Bacardi lijkt zich vooral te willen koppelen aan mensen die op vakantie zijn. Ze proberen althans vaak het vakantiegevoel op te roepen. Dit jaar bestaat Bacardi 150 jaar en dat wil Bacardi enorm benadrukken in hun nieuwe reclamecampagnes. De strijd om vrijheid en de moed die de mensen achter Bacardi hadden om hun rum toch te doen slagen staan centraal. De grootste concurrent van Bacardi is Havana Club. 

    Analyse positionering Havana Club

    Wanneer je de websites van Bacardi en Havana Club naast elkaar legt, lijken veel zaken hetzelfde. Het lijkt wel alsof Havana Club gewoon een copy van Bacardi wil zijn. Op zich lijkt dit nog niet zo'n slecht idee, gezien het succes van Bacardi. Voor mensen met een kritisch oog komt dit niet echt origineel en zelfverzekerd over. Havana Club wil vooral ook de nadruk leggen op het feit dat ze origineel van Cuba afstammen. Omdat Bacardi vaak gelinkt wordt aan Mojito's, doet Havana Club opvallend veel moeite om die link te doorbreken. Wanneer je de video's op hun Youtubekanaal overloopt, valt het op hoe vaak het woord Mojito te lezen is. 

    Communicatievoorbeelden Bacardi


    https://www.youtube.com/watch?v=xiki19C_SEw 

    Deze spot wordt duidelijk gelinkt aan het vakantiegevoel en het zon-, zee- en strandidee.

    http://www.pub.be/nl/Nieuws/VS300223744/De-verboden-geschiedenis-van-Bacardi

    Hierin wordt de 'verboden geschiedenis' van Bacardi en de strijd naar vrijheid benadrukt. 


    https://www.youtube.com/watch?v=EtSLO2LQ3Is

    Deze spot focust zich op de Prohibition in Amerika van vorige eeuw en welke impact die had op Bacardi. 

    http://www.marketingtribune.nl/design/nieuws/2014/03/nieuwe-vleermuis-voor-bacardi/index.xml

    Deze website legt vooral de nadruk op het feit dat niemand Bacardi heeft klein gekregen doorheen al die jaren.

    Communicatievoorbeelden Havana Club

    http://en.wikipedia.org/wiki/Havana_Club 

    Hier moet je vooral op de foto letten. Het logo van Havana Club lijkt verdacht sterk op dat van Bacardi met het ronde motief en de rode achtergrond.  

    https://www.youtube.com/user/HavanaClubCocktails/videos

    Uit deze link wordt duidelijk hoe hard Havana Club zijn best doet om ook gelinkt te worden aan Mojito. 

    https://www.youtube.com/watch?v=U6HeLLxe0lk&list=UU2c0pMVgmvPmM6g2BBXZHRA

    Op het Youtubekanaal van Havana Club staan ook meerdere filmpjes waarin wordt uitgelegd hoe men bepaalde cocktails moet maken. 

    12-04-2015 om 00:00 geschreven door LouisDesbuquois  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bespreking Bacardi aan de hand van de merkpiramide
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Essence

    premium en super premium gedistilleerde dranken

    Discriminator

    Bacardi heeft een unieke smaak die je in andere rums niet terugvindt. Het valt ook op dat Bacardi initiatieven ondersteunt die opkomen voor verantwoord alcoholgebruik. In zekere zin schieten ze zichzelf daarmee wat in de voet. Het gezicht van deze verantwoord alcoholgebruikcampagne is Rafaël Nadal. De slogan luidt als volgt: "Champions drink responsibly." Ze hanteerden een testimonial van Nadal: " I enjoy socializing with my friends and family and drinking responsibly is important no matter what your game is. That is why I'm teaming up with Bacardi Limited as I want to take the lead in promoting social responsability to fans and consumers around the world."

    Reason to believe

    Bacardi Limited heeft meerdere maatregelen getroffen om maatschappelijk in orde te zijn met de manier waarop zij produceren. Een voorbeeld daarvan is dat één van hun distilleerderijen in Puerto Rico kan produceren aan de hand van energie die via windturbines werd binnengehaald. Bacardi Limited is ook volop bezig met het bekijken en berekenen van een verlaging van hun CO2-uitstoot. 

    Emotional Benefit

    Dankzij Bacardi kan je genieten van een unieke rum die geproduceerd werd op een maatschappelijk verantwoorde manier. Bacardi steunt ook projecten die opkomen voor verantwoord alcoholgebruik. Dit willen ze ook zeker meegeven aan hun consumenten. 

    Functional Benefit

    Een unieke rum in een wereld waar er enorm veel soorten rum bestaan, maar slechts weinigen echt succesvol zijn. Een van die succesvolle rums is Bacardi. 

    Attributes

    Bacardi Limited heeft een collectie aan rums met een unieke smaak die je onmogelijk kan terugvinden in andere rums. Ze zijn ook één van de weinige drankmerken die zo veel bezig zijn met maatschappelijk verantwoord ondernemen en verantwoord alcoholgebruik. 

    Concreet communicatievoorbeeld

    http://www.bacardi-martini.be/media/commercials/commercials-bacardi.php

    In deze commercial zie je in het begin duidelijk het zinnetje: "Geniet, maar drink met mate." Dit is een perfect voorbeeld van het verantwoord alcoholgebruik die Bacardi nastreeft.



    05-04-2015 om 00:00 geschreven door LouisDesbuquois  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)


    Archief per week
  • 04/05-10/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs