door Louis Desbuquois, Kjetil Vandenbulcke en Saskia Hardeman
25-04-2015
Bespreking van het merk Bacardi in Nederland
Visie & strategie
Wereldwijd de nummer 1 zijn in premium en super premium gedistilleerde dranken, dat is de visie van Bacardi Limited. De strategische leidraad daarbij is: One Bacardi, Bacardi #1. Het betekent dat Bacardi wereldwijd als één bedrijf opereert om deze visie te verwezenlijken. In Nederland is het doel van Bacardi: het snelst groeiende bedrijf in premium en super gedistilleerde dranken zijn en de nummer 1 in de markt blijven.
De missie van Bacardi is Spirit for Life hebben in alles wat we doen. Het betekent oog hebben voor de wereld om ons heen: voor de landbouwgebieden waar wij onze grondstoffen vandaan halen, voor de gemeenschappen die ze produceren en voor de consumenten die onze merken kiezen.
Onze kernwaarden geven aan hoe wij met elkaar en met anderen willen omgaan. Ze vormen de basis voor duurzame relaties met onze stakeholders. Dit zijn onze kernwaarden:
Trust: Vertrouwen moet je geven om het te krijgen. We hebben een open houding ten aanzien van collegas, consumenten en handelspartners.
Excellence: Excelleren in alles wat we doen, dat is ons streven. Wij zijn resultaat- en prestatiegericht. Om dit te bereiken zijn we bereid weloverwogen risicos te nemen.
Caring: Verantwoord ondernemen en omgevingsbewustzijn vormen de basis voor onze werkwijze. Dit uit zich onder meer in de toewijding waarmee Bacardi initiatieven op het gebied van verantwoorde alcoholconsumptie ondersteunt.
Passion: Wij zijn trots op onze merken en onze geschiedenis. We zijn gedreven om onze visie One Bacardi, Bacardi #1 te verwezenlijken.
Eigen Bespreking
de visie en missie van Bacardi Nederland worden duidelijk omschreven in bovenstaande tekst. Ze willen op internationaal vlak overal aanwezig zijn en niet onbelangrijk, ook overal de nummer 1 zijn. Ze hebben daarrond ook een soort van slogan ontworpen: "One Bacardi, Bacardi #1" die vrij krachtig overkomt. In hun kernwaarden staat duidelijk omschreven hoe zij tegenover de wereld staan en wat ze verwachten van de wereld.
Qua persoonlijkheid zou ik Bacardi omschrijven als een sterk merk met een klare en duidelijke kijk op alles wat rond hen gebeurd. Qua tone of voice spelen ze in hun nieuwe campagnes vooral in op de geschiedenis van hoe Bacardi ontstaan is en wat ze al allemaal doorstaan hebben doorheen die geschiedenis. In hun laatste campagne zou ik de tone of voice dus eerder informatief met een vleugje passie noemen. Dat vleugje passie laten ze duidelijk uitschijnen in de 'koppigheid' die ze doorheen de geschiedenis hadden. Hoe groot het struikelblok ook was, ze geraakten er altijd doorheen. Over het algemeen hanteert Bacardi eerder een zomerse en vrolijke tone of voice. Ze willen de mensen een relax gevoel geven.