door Louis Desbuquois, Kjetil Vandenbulcke en Saskia Hardeman
12-04-2015
Positionering (concurrenten) van Bacardi
Positionering Bacardi
Bacardi is er voor mensen van alle leeftijden (wel met nadruk op jongeren) die in hun vrije tijd optimaal van het leven willen genieten. Hieraan worden vaak zon, zee en strand gekoppeld en het verfrissende effect dat Bacardi daarop heeft. Bacardi lijkt zich vooral te willen koppelen aan mensen die op vakantie zijn. Ze proberen althans vaak het vakantiegevoel op te roepen. Dit jaar bestaat Bacardi 150 jaar en dat wil Bacardi enorm benadrukken in hun nieuwe reclamecampagnes. De strijd om vrijheid en de moed die de mensen achter Bacardi hadden om hun rum toch te doen slagen staan centraal. De grootste concurrent van Bacardi is Havana Club.
Analyse positionering Havana Club
Wanneer je de websites van Bacardi en Havana Club naast elkaar legt, lijken veel zaken hetzelfde. Het lijkt wel alsof Havana Club gewoon een copy van Bacardi wil zijn. Op zich lijkt dit nog niet zo'n slecht idee, gezien het succes van Bacardi. Voor mensen met een kritisch oog komt dit niet echt origineel en zelfverzekerd over. Havana Club wil vooral ook de nadruk leggen op het feit dat ze origineel van Cuba afstammen. Omdat Bacardi vaak gelinkt wordt aan Mojito's, doet Havana Club opvallend veel moeite om die link te doorbreken. Wanneer je de video's op hun Youtubekanaal overloopt, valt het op hoe vaak het woord Mojito te lezen is.
Communicatievoorbeelden Bacardi
https://www.youtube.com/watch?v=xiki19C_SEw
Deze spot wordt duidelijk gelinkt aan het vakantiegevoel en het zon-, zee- en strandidee.