Inhoud blog
  • De geschiedenis van Bacardi
  • Bacardi verandert het uiterlijk van hun flessen
  • Hoe maak je nu eigenlijk de perfecte Cuba Libre? Ontdek het hier!
  • Bespreking van het merk Bacardi in Nederland
  • Positionering (concurrenten) van Bacardi
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Een kritische kijk op de werking van Bacardi
    door Louis Desbuquois, Kjetil Vandenbulcke en Saskia Hardeman
    12-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Positionering (concurrenten) van Bacardi
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Positionering Bacardi

    Bacardi is er voor mensen van alle leeftijden (wel met nadruk op jongeren) die in hun vrije tijd optimaal van het leven willen genieten. Hieraan worden vaak zon, zee en strand gekoppeld en het verfrissende effect dat Bacardi daarop heeft. Bacardi lijkt zich vooral te willen koppelen aan mensen die op vakantie zijn. Ze proberen althans vaak het vakantiegevoel op te roepen. Dit jaar bestaat Bacardi 150 jaar en dat wil Bacardi enorm benadrukken in hun nieuwe reclamecampagnes. De strijd om vrijheid en de moed die de mensen achter Bacardi hadden om hun rum toch te doen slagen staan centraal. De grootste concurrent van Bacardi is Havana Club. 

    Analyse positionering Havana Club

    Wanneer je de websites van Bacardi en Havana Club naast elkaar legt, lijken veel zaken hetzelfde. Het lijkt wel alsof Havana Club gewoon een copy van Bacardi wil zijn. Op zich lijkt dit nog niet zo'n slecht idee, gezien het succes van Bacardi. Voor mensen met een kritisch oog komt dit niet echt origineel en zelfverzekerd over. Havana Club wil vooral ook de nadruk leggen op het feit dat ze origineel van Cuba afstammen. Omdat Bacardi vaak gelinkt wordt aan Mojito's, doet Havana Club opvallend veel moeite om die link te doorbreken. Wanneer je de video's op hun Youtubekanaal overloopt, valt het op hoe vaak het woord Mojito te lezen is. 

    Communicatievoorbeelden Bacardi


    https://www.youtube.com/watch?v=xiki19C_SEw 

    Deze spot wordt duidelijk gelinkt aan het vakantiegevoel en het zon-, zee- en strandidee.

    http://www.pub.be/nl/Nieuws/VS300223744/De-verboden-geschiedenis-van-Bacardi

    Hierin wordt de 'verboden geschiedenis' van Bacardi en de strijd naar vrijheid benadrukt. 


    https://www.youtube.com/watch?v=EtSLO2LQ3Is

    Deze spot focust zich op de Prohibition in Amerika van vorige eeuw en welke impact die had op Bacardi. 

    http://www.marketingtribune.nl/design/nieuws/2014/03/nieuwe-vleermuis-voor-bacardi/index.xml

    Deze website legt vooral de nadruk op het feit dat niemand Bacardi heeft klein gekregen doorheen al die jaren.

    Communicatievoorbeelden Havana Club

    http://en.wikipedia.org/wiki/Havana_Club 

    Hier moet je vooral op de foto letten. Het logo van Havana Club lijkt verdacht sterk op dat van Bacardi met het ronde motief en de rode achtergrond.  

    https://www.youtube.com/user/HavanaClubCocktails/videos

    Uit deze link wordt duidelijk hoe hard Havana Club zijn best doet om ook gelinkt te worden aan Mojito. 

    https://www.youtube.com/watch?v=U6HeLLxe0lk&list=UU2c0pMVgmvPmM6g2BBXZHRA

    Op het Youtubekanaal van Havana Club staan ook meerdere filmpjes waarin wordt uitgelegd hoe men bepaalde cocktails moet maken. 

    12-04-2015 om 00:00 geschreven door LouisDesbuquois  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 04/05-10/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs