door Louis Desbuquois, Kjetil Vandenbulcke en Saskia Hardeman
12-04-2015
Positionering (concurrenten) van Bacardi
Positionering Bacardi
Bacardi is er voor mensen van alle leeftijden (wel met nadruk op jongeren) die in hun vrije tijd optimaal van het leven willen genieten. Hieraan worden vaak zon, zee en strand gekoppeld en het verfrissende effect dat Bacardi daarop heeft. Bacardi lijkt zich vooral te willen koppelen aan mensen die op vakantie zijn. Ze proberen althans vaak het vakantiegevoel op te roepen. Dit jaar bestaat Bacardi 150 jaar en dat wil Bacardi enorm benadrukken in hun nieuwe reclamecampagnes. De strijd om vrijheid en de moed die de mensen achter Bacardi hadden om hun rum toch te doen slagen staan centraal. De grootste concurrent van Bacardi is Havana Club.
Analyse positionering Havana Club
Wanneer je de websites van Bacardi en Havana Club naast elkaar legt, lijken veel zaken hetzelfde. Het lijkt wel alsof Havana Club gewoon een copy van Bacardi wil zijn. Op zich lijkt dit nog niet zo'n slecht idee, gezien het succes van Bacardi. Voor mensen met een kritisch oog komt dit niet echt origineel en zelfverzekerd over. Havana Club wil vooral ook de nadruk leggen op het feit dat ze origineel van Cuba afstammen. Omdat Bacardi vaak gelinkt wordt aan Mojito's, doet Havana Club opvallend veel moeite om die link te doorbreken. Wanneer je de video's op hun Youtubekanaal overloopt, valt het op hoe vaak het woord Mojito te lezen is.
Communicatievoorbeelden Bacardi
https://www.youtube.com/watch?v=xiki19C_SEw
Deze spot wordt duidelijk gelinkt aan het vakantiegevoel en het zon-, zee- en strandidee.
Bespreking Bacardi aan de hand van de merkpiramide
Essence
premium en super premium gedistilleerde dranken
Discriminator
Bacardi heeft een unieke smaak die je in andere rums niet terugvindt. Het valt ook op dat Bacardi initiatieven ondersteunt die opkomen voor verantwoord alcoholgebruik. In zekere zin schieten ze zichzelf daarmee wat in de voet. Het gezicht van deze verantwoord alcoholgebruikcampagne is Rafaël Nadal. De slogan luidt als volgt: "Champions drink responsibly." Ze hanteerden een testimonial van Nadal: " I enjoy socializing with my friends and family and drinking responsibly is important no matter what your game is. That is why I'm teaming up with Bacardi Limited as I want to take the lead in promoting social responsability to fans and consumers around the world."
Reason to believe
Bacardi Limited heeft meerdere maatregelen getroffen om maatschappelijk in orde te zijn met de manier waarop zij produceren. Een voorbeeld daarvan is dat één van hun distilleerderijen in Puerto Rico kan produceren aan de hand van energie die via windturbines werd binnengehaald. Bacardi Limited is ook volop bezig met het bekijken en berekenen van een verlaging van hun CO2-uitstoot.
Emotional Benefit
Dankzij Bacardi kan je genieten van een unieke rum die geproduceerd werd op een maatschappelijk verantwoorde manier. Bacardi steunt ook projecten die opkomen voor verantwoord alcoholgebruik. Dit willen ze ook zeker meegeven aan hun consumenten.
Functional Benefit
Een unieke rum in een wereld waar er enorm veel soorten rum bestaan, maar slechts weinigen echt succesvol zijn. Een van die succesvolle rums is Bacardi.
Attributes
Bacardi Limited heeft een collectie aan rums met een unieke smaak die je onmogelijk kan terugvinden in andere rums. Ze zijn ook één van de weinige drankmerken die zo veel bezig zijn met maatschappelijk verantwoord ondernemen en verantwoord alcoholgebruik.
In deze commercial zie je in het begin duidelijk het zinnetje: "Geniet, maar drink met mate." Dit is een perfect voorbeeld van het verantwoord alcoholgebruik die Bacardi nastreeft.