Omdat het de voorleesweek is, kwam juf Nathalie ons een verhaal voorlezen. Ze las een verhaal i.v.m. Sinterklaas en zijn pieten voor. Het verhaal heette 'De verkeerde zak'. Ze had een leuk boek mee. Daarin stonden leuke dingen: wat er zoal in het dikke boek van Sinterklaas staat, een dakenplan voor de pieten, ... Bedankt, juf Nathalie! We hebben genoten van het voorleesmoment.
Joepie, de voorleesweek is gestart! Het thema dit jaar zijn de sprookjes van de gebroeders Grimm. Het is immers 200 jaar geleden dat zij de sprookjes neerpenden. Mevrouw Mia Verbelen startte de voorleesweek door ons sprookjes van de gebroeders Grimm te vertellen. Ze deed dat op een originele en enthousiaste manier.
In wero werken we aan het thema 'Knabbel'. Dit thema gaat over voeding. De leerlingen mochten eerst allerlei voedingswaren en dranken bij de juiste voedingsgroep plaatsen, bijvoorbeeld: snede brood bij graanproducten, een appel bij fruit, ... Nadien plaatsen we al die producten op de gezondheidsladder. Het gezondste kwam bovenaan, het ongezondste onderaan. Het waren leuke doe-activiteiten!
Vandaag is het 'dag van respect'. Eerst gingen we na wat het grote woord 'respect' betekent. Dan zochten we manieren waarop we ons respect kunnen tonen. Eén van de manieren is: iemand een compliment geven. Dus kregen de leerlingen een blad met complimenten op. Die complimenten mochten ze gedurende de dag aan iemand geven.
Vandaag werkten we eerst nog wat en dan was het tijd om te griezelen. De leerlingen werden verdeeld in 5 groepjes en doorliepen verschillende workshops: bij juf Els speelden ze griezelspelletjes, bij juf Jolien maakten ze een heksendrankje, bij juf Lotte maakten ze griezelhapjes, bij juf Veerle knutselden ze een spookje en bij juf Lieselotte grimeerden ze elkaar. De dag werd afgesloten met een griezelfuif. Daar konden ze het heksendrankje opslurpen en het griezelhapje verorberen. Happy halloween!
Foto's van deze activiteiten vind je binnenkort op de schoolwebsite.
We leren over de herfst. Waar kan je het best de herfst zien, horen en ruiken? In een bos natuurlijk. Dus trokken we naar het Raspaillebos te Grimminge. We volgden daar de workshop 'Op een grote paddestoel'. We deden dus allerlei activiteiten rond paddestoelen: we zochten er, maakten een puzzel over paddestoelen, gingen met een spiegeltje op zoek naar de plaatjes, controleerden de kleur met kleurkaartjes, ... Als laatste activiteit maakten de leerlingen met het herfstmateriaal dat ze vonden een speeltuig voor de kabouters.
Toneelvoorstelling op school: Meneer Zee komt naar school
Vandaag kwam 'Meneer Zee' naar onze school. Hij vertelde ons de avontuurlijke reis van Tafel. Hij bracht dit door een verhaal in rijmvorm te vertellen en door een expressief lied te zingen.
Vandaag maakten we een mini-klasje. De juf verdeelde de klas in groepjes. Elk groepje kreeg een rare aaneenschakeling van bladen: 1 blad in het midden en 4 bladen errond geplakt. Daar tekenden we onze klas op. We tekenden eerst muur per muur na en als laatste tekenden we wat er op de grond staat. Dan zetten we de zijbladen recht en plakten we ze aan elkaar. We waren heel blij en verrast met het resultaat: we hadden onze klas in het klein! Nadien voerden we oefeningen met een mannetje uit: zet het mannetje aan het bord, zet het aan de wastafel, zet het op je eigen tafel, ... Het werd een leuke doeles.
Vandaag namen we deel aan de loopwedstrijd in het park. Alle leerlingen zetten hun beste beentje voor. Ze liepen zo hard ze konden. We zijn dan ook fier op wat ze presteerden.
Vandaag hadden we nog een les techniek. Deze les ging over sluitingen. We sorteerden onze pennenzakken en boekentassen volgens kleur, vorm, ... Nadien keken we naar de sluitingen. We probeerden ze allen uit, we benoemden ze en we bespraken de voor-en nadelen van de verschillende sluitingen. Nadien ging we in de school op zoek naar nog andere sluitingen. Die vonden we vooral bij de boekentassen van de kleuters. We benoemden ook die sluitingen en bespraken ook daar de pro's en contra's. We wisten niet dat er zoveel sluitingen bestonden.
We werkten vandaag aan ons jaarthema 'Handen uit de mouwen'. We hadden dus onze eerste techniekles: een paperclip maken.
We bestudeerden en bespraken eerst ons materiaal en daarna bekeken we een paperclip eens van naderbij. Dan was het tijd om aan de slag te gaan! We klopten eerst een spijker in een houten blok. Dan knipten we een stuk ijzerdraad af. En dan probeerden we om die draad om te toveren tot een paperclip. Het bleek geen eenvoudige klus te zijn.